
Programma 2. Ruimte
Totaaloverzicht programma 2
Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte - Totaaloverzicht programma 2In de onderstaande tabel tonen de kolommen 2 tot en met 5 de cijfers zoals geregistreerd op 1 juli 2025 in het financiële systeem. Kolom 6 geeft een prognose weer die niet uit het financiële systeem komt, maar is gebaseerd op onze verwachtingen.
Totaaloverzicht per product |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Product |
Bedrag Begroot op 1 juli 2025 |
Bedrag Werkelijk |
Bedrag rechten en verplichtingen |
Stand per 1 juli 2025 |
Prognose afwijking van de begroting per 31-12-2025 |
|||||||||
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken |
€ -18.827 |
€ -622.838 |
€ -46.280 |
€ -650.291 |
€ -1.281.634 |
|||||||||
2.2 Grondbeleid |
€ 1.083.740 |
€ 80.390 |
€ - |
€ -1.003.350 |
€ -187.674 |
|||||||||
2.3 Recreatie en toerisme |
€ -231.755 |
€ -67.109 |
€ -95.500 |
€ 69.146 |
€ - |
|||||||||
2.4 Sport en evenementen |
€ -1.439.804 |
€ -1.316.998 |
€ -178.178 |
€ -55.371 |
€ -106.311 |
|||||||||
Totaal |
€ -606.646 |
€ -1.926.555 |
€ -319.958 |
€ -1.639.866 |
€ -1.575.619 |
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte - 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzakenTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 1.281.634.
Krediet Omgevingsplan
Op 1 januari 2032 dient de gemeente Woensdrecht over een omgevingsplan te beschikken dat voldoet aan alle wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. In het nieuwe deel van het omgevingsplan worden stapsgewijs alle bestemmingsplannen, beheerverordeningen en verordeningen in de gemeente op het gebied van de fysieke leefomgeving opgenomen. Een omgevingsplan is een complex en integraal product dat de komende jaren veel capaciteit zal vragen van de gemeentelijke organisatie. Om het omgevingsplan op te kunnen stellen, is een projectorganisatie ingericht. Deze projectorganisatie bestaat deels uit externe specialisten en deels uit gemeentelijke medewerkers. Tot aan het gereedkomen van het omgevingsplan - volgens de ambitie van onze gemeente is dit vóór 1 januari 2030 - zal de gemeente gebruik (moeten) maken van externe expertise. Voor deze personele lasten en voor materiële zaken zoals de aanschaf van softwarepakketten is een geraamd budget benodigd voor € 2 miljoen. Er is voor gekozen om te starten met een krediet van € 1 miljoen. Het krediet komt ten laste van de algemene reserve, en wordt in één keer afgeschreven op dit product. Voor de aanwending van de algemene reserve: zie product 5.5 Financiën, mutaties in de reserves in deze kwartaalrapportage.
Uitvoeringskosten Omgevingswet
Via de Meicirculaire 2025 is een incidentele bijdrage van € 150.160 ontvangen (in product 5.5) voor de uitvoeringkosten van de omgevingswet. De bijdrage wordt toegevoegd aan het krediet 'invoering Omgevingswet'.
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven
Via de Meicirculaire 2025 is een incidentele bijdrage van € 112.600 ontvangen (in product 5.5) voor de 'Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven'. Deze middelen mogen beleids- en bestedingsvrij ingezet worden. De bijdrage wordt toegevoegd aan het krediet 'invoering Omgevingswet'. In de financiële tussenrapportage van het eerste kwartaal 2025 is gemeld dat via de decembercirculaire 2024 een incidentele bijdrage van € 82.821 is ontvangen voor de 'Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven'. Ook deze bijdrage wordt toegevoegd aan het krediet 'invoering Omgevingswet'.
Huisvesting arbeidsmigranten
De voorbereidingen op het dossier huisvesting arbeidsmigranten zijn in 2024 gestart met een themaraad over dit onderwerp. Daarbij heeft de gemeenteraad nieuwe kaders meegegeven en de opdracht verstrekt om een evaluatie uit te voeren. Voor de advieswerkzaamheden zijn kosten gemaakt ter grootte van een bedrag van € 10.450.
Herontwikkeling locatie Berglaan 10 in Woensdrecht en Bloemenlaan 52 in Hoogerheide
De gebouwen waarin voorheen basisscholen De Poorte in Woensdrecht en De Stappen in Hoogerheide waren gevestigd, zijn in 2024 aan het onderwijs onttrokken en door de schoolbesturen aan de gemeente overgedragen. Beide locaties zijn in de gemeentelijke woningbouwplanning opgenomen als herontwikkelingslocatie voor woningbouw. De (tijdelijke) beheerkosten van beide locaties komen voor rekening van de gemeente als eigenaar van deze gebouwen. De begrote uitgaven binnen product 1.7 Onderwijs worden in deze tweede kwartaalrapportage verschoven naar product 2.1 (€ 8.424).
Woningbouw, plannen en programmering
De gemeenteraad heeft begin dit jaar een startkrediet van € 400.000 beschikbaar gesteld voor de realisatie van de woningbouwplanning 2025–2026. Zoals afgesproken, informeren wij u per kwartaal over de voortgang en besteding van dit krediet. De middelen worden ingezet voor het aantrekken van extra personele capaciteit binnen het ruimtelijk domein. Per 1 mei jl. is een bestaande medewerker doorgestroomd naar een zwaardere functie, waarmee een extra casemanager Ruimtelijke Ordening (RO) is gecreëerd. Het verschil in salariskosten (2025: € 2.130) komt ten laste gebracht van het startkrediet. Daarnaast is er een wervingsprocedure gestart voor een tweede casemanager RO. De eerste uitvraag leverde geen geschikte kandidaten op. Inmiddels is het gelukt om per 1 september 2025 een extra casemanager in te huren voor 16 uur per week. Ook deze kosten zullen worden gedekt uit het startkrediet. Tot slot wordt de werving voor een projectmedewerker RO opnieuw opgestart om verdere ondersteuning te realiseren binnen de woningbouwprogrammering.
2.2 Grondbeleid
Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte - 2.2 GrondbeleidTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 187.674.
Complex overige gronden
In het tweede kwartaal zijn inkomsten ontvangen uit de verkoop van gronden voor ca. € 90.500, waaronder de verkoop van grond aan de WSWoensdrecht Vastgoed B.V. voor de realisatie van twee woonwagenstandplaatsen op het woonwagencentrum Koppelstraat in Putte. Het betreft incidentele opbrengsten die niet kunnen worden voorzien en ook niet worden begroot. Daarnaast zijn er voor diverse woonwagenlocaties voorbereidende kosten gemaakt in verband met een onderzoek naar de mogelijkheden voor de uitbreiding van standplaatsen, waarvoor geen budget in de programmabegroting is opgenomen. Hiermee is een budget gemoeid van € 7.500.
Actualisatie grondexploitatie Centrum Hoogerheide
De grondexploitatie Centrum Hoogerheide is ten behoeve van de gemeentelijke jaarrekening 2024 geactualiseerd. De actualisatie heeft ook effect op de budgetten voor 2025. De locatie Semmelweissstraat in Hoogerheide maakt deel uit van de grondexploitatie Centrum Hoogerheide. Het plan is om op deze locatie 32 sociale huurwoningen te realiseren. Deze realisatie sluit aan bij de woonvisie en is opgenomen in de woningbouwplanning. De actualisatie van de grondexploitatie leidt tot een bijstelling van de in 2025 geraamde budgetten voor o.a. bouwrijpmaken en de tussentijdse winstuitname. Het totale nadelig financiële effect voor 2025 op dit product bedraagt € 331.678. Het financiële resultaat van deze grondexploitatie wordt toegevoegd aan de reserve ‘Ter dekking van kapitaallasten’ om de kapitaallasten van de realisatie van de brandweerkazerne/gemeentewerf aan de Doelstraat in Hoogerheide te dekken. In Programma 5. Bestuurskracht leidt dit tot een afname van het budget voor de verschuldigde vennootschapsbelasting (€ 85.573) en tot een lagere dotatie aan de reserve ‘Ter dekking van kapitaallasten’ (€ 246.105). Per saldo is het financiële effect voor 2025 nihil.
Actualisatie grondexploitatie Kromstraat Hoogerheide
De grondexploitatie Kromstraat Hoogerheide is ten behoeve van de gemeentelijke jaarrekening 2024 geactualiseerd. De actualisatie heeft ook effect op de budgetten voor 2025. Op de locatie in de Kromstraat worden vijf starterswoningen en een twee-onder-een-kap woning gerealiseerd. Deze ontwikkeling sluit aan bij de woonvisie en is opgenomen in de woningbouwplanning. De bestemmingsplanwijziging naar wonen is doorlopen en heeft een onherroepelijke status. De koopovereenkomst is gesloten; notariële levering is voorzien voor een later moment in 2025. De actualisatie van de grondexploitatie leidt tot een bijstelling van de in 2025 geraamde budgetten voor o.a. de verwachte opbrengst uit grondverkoop en de tussentijdse winstuitname. Het totale voordelig financiële effect voor 2025 op dit product bedraagt € 61.004. In Programma 5. Bestuurskracht leidt dit tot een toename van het budget voor de verschuldigde vennootschapsbelasting (€ 11.591). Het voordelig financiële effect op het resultaat van de Programmabegroting 2025 bedraagt € 49.413.
2.3 Recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte - 2.3 Recreatie en toerismeEr worden geen afwijkingen verwacht.
2.4 Sport en evenementen
Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte - 2.4 Sport en evenementenTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 106.311.
Huisvestingskosten gymzaal IKC Fortuna
De huurkosten voor de gymzaal van IKC Fortuna waren aanvankelijk begroot binnen product 1.7 Onderwijs, waar een overschot van € 105.153 wordt gerapporteerd. Conform de BBV-regelgeving dienen deze kosten echter te worden toegerekend aan product 2.4, hetgeen resulteert in een tekort van € 105.153.
Door de buitengebruikstelling van gymzaal Bloemenlaan wordt het budget voor huisvestingskosten verschoven van gymzaal Bloemenlaan naar de gymzaal van IKC Fortuna. Deze verschuiving, in combinatie met een stijging van de kosten vanwege hogere verzekeringspremies, resulteert in een tekort van € 11.158. Daartegenover staat dat binnen dit product tevens de te ontvangen huur van circa € 10.000 voor het gebruik van de gymzaal door derden wordt opgenomen.