
Programma 5. Bestuurskracht
Totaaloverzicht programma 5
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Totaaloverzicht programma 5In de onderstaande tabel tonen de kolommen 2 tot en met 5 de cijfers zoals geregistreerd op 1 juli 2025 in het financiële systeem. Kolom 6 geeft een prognose weer die niet uit het financiële systeem komt, maar is gebaseerd op onze verwachtingen.
Totaaloverzicht per product |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Product |
Bedrag Begroot op 1 juli 2025 |
Bedrag Werkelijk |
Bedrag rechten en verplichtingen |
Stand per 1 juli 2025 |
Prognose afwijking van de begroting per 31-12-2025 |
||||||||||
5.1 Openbare orde en veiligheid |
€ -2.033.613 |
€ -1.583.205 |
€ -501.690 |
€ -51.282 |
€ -47.318 |
||||||||||
5.2 Handhaving |
€ -330.097 |
€ -52.023 |
€ -271.173 |
€ 6.901 |
€ - |
||||||||||
5.3 Dienstverlening en burgerzaken |
€ 188.999 |
€ 100.591 |
€ - |
€ -88.408 |
€ -3.090 |
||||||||||
5.4 Samenwerking en besturen |
€ -2.572.106 |
€ -1.305.254 |
€ -1.268.567 |
€ -1.715 |
€ -25.150 |
||||||||||
5.5 Financiën |
€ 41.926.377 |
€ 40.872.371 |
€ 2.167.727 |
€ 1.113.721 |
€ 4.601.894 |
||||||||||
5.6 Belastingen en heffingen |
€ 6.325.908 |
€ 6.406.761 |
€ 25.075 |
€ 105.928 |
€ - |
||||||||||
5.7 Informatievoorziening en automatisering |
€ -284.827 |
€ -157.663 |
€ -70.486 |
€ 56.679 |
€ - |
||||||||||
5.8 Overhead |
€ -8.367.560 |
€ -5.432.112 |
€ -2.982.709 |
€ -47.261 |
€ 179.080 |
||||||||||
5.9 Personeel en organisatie |
€ -954.860 |
€ -361.661 |
€ -645.455 |
€ -52.256 |
€ -85.840 |
||||||||||
5.10 Communicatie |
€ -36.177 |
€ -16.675 |
€ - |
€ 19.502 |
€ - |
||||||||||
Totaal |
€ 33.862.044 |
€ 38.471.130 |
€ -3.547.278 |
€ 1.061.808 |
€ 4.619.576 |
||||||||||
5.1 Openbare orde en Veiligheid
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.1 Openbare orde en VeiligheidTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 47.318. Dit wordt met name veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen:
Natuurbrandpreventie en -mitigatie
Via de Meicirculaire 2025 zijn in product 5.5. extra middelen ontvangen voor natuurbrandpreventie en -mitigatie. De extra uitgaven (-€ 40.000) worden begroot in product 5.1.
Antidiscriminatievoorziening
Via de Meicirculaire 2025 zijn in product 5.5. extra middelen ontvangen voor anti-discriminatievoorziening. De extra uitgaven (-€ 3.094) worden voorlopig begroot in product 5.1. Bezien wordt of deze extra middelen benodigd zijn voor de uitvoering of dat deze in de derde kwartaalrapportage of bij de jaarstukken vrij kunnen vallen.
Frictiekosten Levensloop aanpak Zorg&Veiligheidshuis de Markiezaten
In 2024 is de implementatie van de levensloopaanpak van start gegaan. Dit jaar is de samenwerking officieel bekrachtigd met een overeenkomst waarin is vastgelegd dat de aanpak structureel wordt geborgd. Voor onze gemeente houdt dit in dat er een frictiebudget van € 4.000 is benodigd om maatwerkoplossingen binnen de levensloopaanpak te faciliteren.
5.2 Handhaving
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.2 HandhavingEr worden geen afwijkingen verwacht.
5.3 Dienstverlening en Burgerzaken
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.3 Dienstverlening en BurgerzakenLandelijke aanpak adreskwaliteit
Via de Meicirculaire 2025 zijn in product 5.5. extra middelen ontvangen voor de landelijke aanpak adreskwaliteit. De extra uitgaven (-€ 3.090) worden begroot in product 5.3.
5.4 Samenwerken en besturen
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.4 Samenwerken en besturenTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 25.150. Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen:
Detachering functionarissen gegevensbescherming
De inkomsten uit de detachering van de functionarissen gegevensbescherming zijn in de Programmabegroting 2025 geraamd op basis van een verwachte loonstijging van 6%. Op 6 juni 2025 is het onderhandelingsresultaat CAO Gemeenten 2025-2027 bekrachtigd (zie product 5.5 Financiën). Het onderhandelingsresultaat leidt binnen dit product tot een nadeel van € 25.150.
5.5 Financiën
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.5 FinanciënTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een overschot verwacht van € 4.601.894. Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen:
Renteopbrengsten kort geld
Als gevolg van de aanwezige liquide middelen en ondanks de dalende rente op de kapitaalmarkt in het tweede kwartaal bedragen de renteopbrengsten van het tweede kwartaal 2025 (afgerond) € 85.500. De renteopbrengsten van het eerste kwartaal 2025 (€ 122.000) zijn opgenomen in de financiële tussenrapportage van het eerste kwartaal. De opbrengst is een financieel voordeel voor de Programmabegroting 2025.
Dividenduitkering Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH)
ZEH heeft in juni 2025 een dividend van € 135 miljoen aan de aandeelhouders uitgekeerd. De dividenduitkering voor Woensdrecht bedraagt € 1.228.000. In de Programmabegroting 2025 is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 583.000. Het positief financieel effect voor de Programmabegroting 2025 bedraagt € 645.014.
Mutaties in de reserves
De belangrijkste mutaties dit kwartaal betreffen de aanwendingen van de Algemene reserve (€ 1.056.454), de reserve ‘Budget dorpsplatforms' (€ 10.417), de reserve 'Leefomgeving' (€ 53.679) en de reserve 'Ter dekking van kapitaallasten' (€ 1.118). De mutaties van de Algemene reserve worden toegelicht bij product 2.1 en 3.7. De mutatie van de reserve ‘Budget dorpsplatforms' wordt toegelicht bij product 3.3 en de mutaties van de reserve 'Leefomgeving' zijn gespecificeerd in het overzicht ‘Reserve Leefomgeving' in deze kwartaalrapportage. De kosten van de aanschaf van de picknickbanken (zie product 3.3) worden onttrokken aan de reserve 'Leefomgeving' en toegevoegd aan de reserve 'Ter dekking van kapitaallasten' (€ 22.350).
De verwerking van mutaties van de reserve Personele veerkracht, voortkomend uit de inventarisatie van vacatureruimte, leidt tot een overschrijding van € 74.681 binnen dit product. Bij de vaststelling van de Jaarstukken 2020 op 8 juli 2021 heeft de gemeenteraad een maximum van € 350.000 voor deze reserve vastgesteld. Indien de stand van de reserve door toevoegingen boven dit maximum uitkomt, wordt het meerdere ten gunste van de algemene middelen vrijgegeven in de kwartaalrapportage. Dit resulteert in een vrijval van de reserve van € 110.816 in het tweede kwartaal.
Actualisatie grondexploitatie Centrum Hoogerheide
Zie product 2.2 Grondbeleid voor details. De actualisatie van de grondexploitatie leidt tot een afname (= voordeel) van het budget voor verschuldigde vennootschapsbelasting (€ 85.573) en een lagere dotatie (= voordeel) aan de reserve ‘Ter dekking van kapitaallasten’ (€ 246.105).
Actualisatie grondexploitatie Kromstraat Hoogerheide
Zie product 2.2 Grondbeleid voor details. De actualisatie van de grondexploitatie leidt tot een toename (= nadeel) van het budget voor verschuldigde vennootschapsbelasting (€ 11.591) .
Financieel effect onderhandelingsresultaat CAO 2025-2027
Op 6 juni 2025 is het onderhandelingsresultaat met betrekking tot de CAO Gemeenten 2025-2027 bekrachtigd. Aanvankelijk werd in de Programmabegroting 2025 rekening gehouden met een stijging van de loonsom van 6%. Het uiteindelijke resultaat is een structurele salarisstijging van 6,7%, plus € 35 nominaal.
Het onderhandelingsresultaat resulteert in 2025 in een positief financieel effect van € 223.587 op het saldo van de kostenplaatsen binnen dit product. In de exploitatie leidt het onderhandelingsresultaat nog tot een positief effect van € 172.124 (zie product 5.8 Overhead).
Indexering accountantskosten
De accountant heeft de tarieven voor dit jaar geïndexeerd, waardoor de kosten voor de controle van de jaarrekening met € 3.259 zullen stijgen.
Verzekeringen
Een bijstelling van de premie voor de werkmateriaalverzekering leidt tot een voordeel van € 3.227.
Medewerker wijken & sportvelden
In het kader van anticiperend beleid in aanloop naar het pensioen van een medewerker wijken & sportvelden heeft de gemeente tijdelijk met dubbele salariskosten te maken. Voor de dekking is een aanvullend budget van € 25.136 nodig.
Kosten gebiedsontwikkeling
Gedurende 2024 is gestart met een aantal projecten in de fysieke leefomgeving. De projectbegeleiding wordt verzorgd door tijdelijk personeel. Omdat de projecten in 2025 doorlopen en continuïteit in de begeleiding ervan belangrijk is, zijn de overeenkomsten met het tijdelijke personeel verlengd. Er is voor deze kosten geen dekking in de reguliere begroting. In totaal gaat het om een bedrag van € 251.000.
Vergoeding voor vluchtelingen uit Oekraïne en de Duurzame gemeentelijk opvang (DGO) in Putte
Met deze rapportage worden de verwachte ontvangsten en uitgaven voor vluchtelingen uit Oekraïne en de Duurzame gemeentelijke opvang (DGO) in Putte opgenomen in de begroting. Voor vergoeding van de gemaakte kosten gaan het rijk en het COA uit van normbedragen. De verwachte kosten zijn lager dan die normbedragen, wat per saldo leidt tot een overschot op dit product. Voorgesteld wordt om € 1.682.000 vrij te laten vallen.
Effect Meicirculaire
De mutaties in de Algemene Uitkering Gemeentefonds hebben een positief effect van € 786.421 op dit product.
5.6 Belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.6 Belastingen en heffingenOp dit product worden geen afwijkingen verwacht.
5.7 Informatievoorziening en automatisering
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.7 Informatievoorziening en automatiseringOp dit product worden geen afwijkingen verwacht.
5.8 Overhead
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.8 OverheadTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een overschot verwacht van € 179.080. Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen:
Systeembeheer/automatisering/informatisering
In 2021 is het huidige, nog geldende, meerjarenonderhoudsplan (MJOP) gebouwenbeheer 2022-2025 vastgesteld. Dit MJOP dient geactualiseerd te worden voor de periode 2026-2029, met een doorkijk voor de periode 2030-2035. Daarnaast willen we komen tot een eenduidige opzet van de onderhoudsbudgetten voor het exploitatieonderhoud en groot onderhoud. Uitganspunt is een doelmatig en efficiënt beheer van het gemeentelijk vastgoed, dat geen afbreuk doet aan aspecten zoals veiligheid en gezondheid. Om het onderhoudsprogramma te actualiseren dient het gemeentelijk vastgoed geïnspecteerd te worden, zodat het conditieniveau kan worden vastgelegd. Op basis hiervan zal het onderhoudsprogramma met de doorkijk voor de komende 10 jaar gerealiseerd worden. Het uitvoeringsprogramma van het MJOP is vastgelegd in een softwareprogramma. Het huidige programma is sterk verouderd en wordt niet meer ondersteund. Om die reden is het noodzakelijk een nieuw softwareprogramma aan te schaffen en te implementeren. Voor de afschrijvingslasten en licentiekosten van het programma is een budget van € 9.500 nodig.
Voor het oproepsysteem met betrekking tot bedrijfshulpverlening zal een applicatie worden aangekocht. De kosten hiervan bedragen eenmalig € 6.000. De abonnementskosten bedragen jaarlijks € 900.
Financieel effect onderhandelingsresultaat CAO 2025-2027
Op 6 juni 2025 is een onderhandelingsresultaat over de CAO Gemeenten 2025-2027 bekrachtigd. Aanvankelijk werd in de begroting van 2025 rekening gehouden met een stijging van de loonsom van 6%. Het uiteindelijke resultaat is een structurele salarisstijging van 6,7%, plus € 35 nominaal (zie product 5.5 Financiën).
Het onderhandelingsresultaat resulteert in 2025 in een positief financieel effect van € 172.124 binnen dit product. Op het saldo van de kostenplaatsen leidt het resultaat tot een positief effect van € 223.587 (zie product 5.5 Financiën).
Verzekeringen
Hogere verzekeringspremies leiden binnen dit product tot een nadeel van € 5.775.
Inkoopbureau
De bijdrage voor de afname van de inkoopcapaciteit via het inkoopbureau is verhoogd. Dit leidt tot een tekort van € 11.550.
Software P&O
Geconstateerd is dat de begrote kosten voor diverse applicaties voor P&O de afgelopen jaren niet zijn aangepast. Het budget wordt in lijn gebracht met de werkelijke uitgaven. De begrote kosten worden daardoor € 34.000 hoger.
Reserve Personele veerkracht
Vrijgevallen vacatureruimte is geïnventariseerd en op basis daarvan wordt een bedrag van € 74.681 toegevoegd aan de reserve Personele veerkracht.
Budget indexeringen
Via de Meicirculaire 2025 is een correctie ontvangen op het budget voor indexeringen in 2025, de lagere inkomsten zijn verwerkt in product 5.5. De lagere uitgaven worden begroot product 5.8 (€ 9.892)
5.9 Personeel en organisatie
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.9 Personeel en organisatieTen opzichte van de huidige begroting wordt op dit product een tekort verwacht van € 85.840. Dit wordt veroorzaakt door onderstaande ontwikkelingen:
Actualisatie arbobeleid 2025
Op 1 mei 2025 is het geactualiseerde arbobeleid in werking getreden. Binnen dit product is een bedrag van € 2.500 opgenomen voor de aanschaf en het gebruik van mobiele alarmknoppen. Deze worden gebruikt bij huisbezoeken ter verhoging van de veiligheid van de medewerkers. Daarnaast is € 10.000 opgenomen voor interventies vanuit de providerboog; een georganiseerde samenwerking met verschillende providers op het gebied van arbozorg. De meerjarige financiële effecten van het geactualiseerde arbobeleid zijn meegenomen in de Perspectievennota 2026-2029.
Juridische databank
In 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de aanschaf van een jaarabonnement op een juridische databank, bedoeld voor zowel de concern- als handhavingsjuristen. De licentie is echter op een later moment aangeschaft, waardoor de hiervoor gereserveerde middelen in eerste instantie zijn teruggevloeid naar het begrotingsresultaat. In de tweede kwartaalrapportage wordt het benodigde budget van € 27.340 opgenomen.
Procesverbetering crediteurenbeheer
Om te komen tot een uniforme en efficiënte werkwijze voor het crediteurenbeheer, wordt het huidige proces – van het plaatsen van een bestelling tot en met de afhandeling van de factuur – in kaart gebracht. Daarnaast wordt het gewenste proces opgesteld ter vergelijking en verbetering. De kosten van het onderzoek bedragen € 46.000 en zijn meegenomen in deze rapportage.
5.10 Communicatie
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - 5.10 CommunicatieGeen afwijkingen verwacht.