Programma 5. Bestuurskracht

Totaaloverzicht programma 5

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht programma 5

In onderstaande tabel betreffen de kolommen 1 tot en met 4 de cijfers zoals op 1 juli 2024 geregistreerd in het financiële pakket. Kolom 5 betreft een prognose welke niet uit het financiële pakket komt, maar gebaseerd is op verwachtingen. 

Totaaloverzicht per product
Product Bedrag Begroot op 1 juli 2024 Bedrag Werkelijk Bedrag rechten en verplichtingen Stand per 1 juli 2024 Prognose afwijking van de begroting
5.1 Openbare orde en veiligheid € -1.999.628 € -1.475.173 € -809.407 € -284.951 € -333.986
5.2 Handhaving € -338.638 € -132.051 € - € 206.587 € -
5.3 Dienstverlening en burgerzaken € 184.511 € 78.358 € 181.510 € 75.357 € -
5.4 Samenwerking en besturen € -2.132.743 € -1.290.909 € -720.004 € 121.830 € -
5.5 Financiën € 41.592.429 € 45.344.199 € 1.740.854 € 5.492.624 € 6.213.242
5.6 Belastingen en heffingen € 6.119.448 € 6.082.772 € -36.777 € -73.453 € -6.000
5.7 Informatievoorziening en automatisering € -369.370 € -151.291 € -191.919 € 26.160 € 59.327
5.8 Overhead € -9.347.201 € -5.888.184 € -3.037.216 € 421.801 € -316.877
5.9 Personeel en organisatie € -1.192.727 € -478.371 € -507.874 € 206.483 € -56.348
5.10 Communicatie € -36.433 € -17.530 € - € 18.903 € -
Totaal € 32.479.648 € 42.071.819 € -3.380.832 € 6.211.339 € 5.559.358

5.1 Openbare orde en Veiligheid

Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en Veiligheid

Niet gesprongen explosieven
Er zijn op diverse locaties in de gemeente in het kader van grondwerkzaamheden onderzoeken verricht naar niet gesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. De belanghebbenden hebben een verzoek bij de gemeente ingediend om de gemaakte kosten vergoed te krijgen. De gemeente heeft die voor de gemaakte kosten gedeclareerd bij het Rijk. Voor deze kosten is via de Meicirculaire 2024 een suppletie-uitkering ontvangen.  Zie product 5.5 Financiën.  

5.5 Financiën

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën

Renteopbrengsten kort geld eerste half jaar 2024
Als gevolg van de gestegen rente op de kapitaalmarkt en de aanwezige liquide middelen bedragen de renteopbrengsten over het eerste halfjaar van 2024 ± € 262.500. Ter vergelijking: de renteopbrengsten over het eerste halfjaar 2023 bedragen € 64.100. Het rentepercentage ligt in het eerste half jaar 2024 grotendeels rond de 3,9% en is aan het eind van het tweede kwartaal ligt gedaald naar 3,7%.  In de Programmabegroting 2024 zijn geen renteopbrengsten geraamd. De renteopbrengst over het eerste halfjaar 2024 is een financieel voordeel voor de Programmabegroting 2024.

Dividenduitkering ZEH en kapitaalstorting in GBE Aqua BV
In november 2021 heeft de ontvlechting van waterbedrijf Evides uit PZEM NV plaatsgevonden. GBE Aqua BV is opgericht en heeft de marktwaarde voor Evides betaald aan PZEM NV,  in ruil voor de Evides aandelen. Ter financiering van deze transactie heeft GBE Aqua een lening bij de BNG Bank NV afgesloten ter waarde van € 355 miljoen, waarvoor de provincie Zeeland garant staat. In de aandeelhoudersovereenkomst GBE Aqua hebben de aandeelhouders zich verplicht de dividenden uit ZEH NV - als opvolger van PZEM - door te storten naar GBE Aqua, tot het moment dat GBE Aqua haar lening voor de aankoop van de Evides aandelen heeft afgelost. 

ZEH heeft in juni 2024 een superdividend van € 479 miljoen aan de aandeelhouders uitgekeerd. De dividenduitkering voor Woensdrecht bedraagt € 4,3 miljoen, waarvan een bedrag van € 1,4 miljoen is doorgestort naar GBE Aqua.  Deze kapitaalstorting in 2024 is de laatste kapitaalstorting in GBE Aqua. Met de kapitaalstortingen lost GBE Aqua de bij de BNG afgesloten restant geldlening (restant € 157 miljoen) af. In de Programmabegroting 2024 is rekening gehouden met een dividenduitkering van € 0,8 miljoen. Het financieel effect voor de programmabegroting 2024 als gevolg van de superdividenduitkering bedraagt € 2,1 miljoen.  

Vergoeding voor vluchtelingen uit Oekraïne en de Tijdelijke gemeentelijk opvang (TGO) in Putte
De ontvangsten en uitgaven voor vluchtelingen uit Oekraïne en de Tijdelijke gemeentelijke opvang (TGO) in Putte zijn niet in de begroting opgenomen. Voor vergoeding van de gemaakte kosten gaan het rijk en het COA uit van normbedragen. De verwachte kosten zijn lager dan die normbedragen, wat per saldo leidt tot een overschot op dit product. Het college stelt voor om 80% van de prognose vrij te laten vallen (€ 2.720.000). De overige 20% (€ 680.000) maakt wel onderdeel uit van de eindejaarprognose maar blijft nog  gereserveerd tot de derde kwartaalrapportage. Dit onder meer omdat bij berekening van de ontvangsten uitgegaan is van  ongewijzigde normbedragen voor het 2e halfjaar.

Materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
De aanschaf van een drietal vervoermiddelen en machines (aanschaf pick-up met laadkraan, bestelwagen en mingraafmachine) heeft ca. € 6.000 meer gekost van begroot. De aanschaf van de pick-up met laadkraan (rioolvoertuig) is duurder uitgevallen omdat zowel de opbouw van het voertuig en de opbouw van de kraan meer werk met zich mee heeft gebracht. Daar staat tegenover dat  de opbrengst van de verkoop van 4 stuks materieel (pick-up, bestelwagen, minigraafmachine en een beregeningshaspel) een bedrag hebben opgebracht van €  25.250. 

Energie Noodfonds
Het Energie Noodfonds is beëindigd per 31 december 2023. De aanvraag die per die datum nog liep is afgehandeld.  De raad wordt voorgesteld de reserve Energie Noodfonds op te heffen en  het resterende saldo over te hevelen naar de algemene reserve. Verwezen wordt naar de paragraaf Reserve Energie Noodfonds, waarin de mutaties worden toegelicht. 

Meicirculaire 2024
De mutaties in de Algemene Uitkering Gemeentefonds hebben een positief effect van ruim € 450.000 op dit product.

5.6 Belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen

Kosten onderzoek forfait toeristenbelasting
Op verzoek van de gemeente Woensdrecht heeft een extern bureau een onderzoek uitgevoerd ten behoeve van de onderbouwing van een forfaitaire berekeningswijze van de maatstaf van heffing zoals deze is opgenomen in de verordening toeristenbelasting. De kosten van het onderzoek bedragen € 6.000.

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering

West-Brabants Archief (WBA)
Het West-Brabants Archief  past dit jaar een ander ingroeimodel op de kostenverdeling toe, dat leidt tot een positief effect op het begrotingssaldo. Daarnaast hebben zij projecten en bijbehorende kosten uit de beleidsvisie van 2022 opnieuw tegen het licht gehouden, dat tevens heeft geleid tot een daling  van de deelnemersbijdrage.

5.8 Overhead

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead

Beveiligingsmaatregelen ICT
Vanwege groeiende cyberdreigingen en nieuwe EU-richtlijnen worden de ICT-beveiligingsmaatregelen binnen het Equalit samenwerkingsverband voortdurend geactualiseerd. Dit beschermt de gemeentelijke informatie tegen cyberaanvallen. De hogere kosten voor 2024 zijn in deze rapportage verwerkt.  De meerjarige financiële gevolgen zijn opgenomen in de Perspectievennota 2025-2028.

Hogere lasten systeembeheer en automatisering
Het Equalit samenwerkingsverband wordt dit jaar met hogere lasten geconfronteerd vanwege de indexering van de exploitatiebijdrage, de samenwerking met GEOhuis en deelname aan software reseller. Daarnaast zijn er hogere kosten door de aanschaf van benodigde software en nieuwe laptops. Tenslotte is er een toename van het aantal user accounts ten opzichte van het begin van dit jaar. 

Afhandeling bezwaarschriften en klachten
Alle in het jaarverslag bezwaarschriften en klachten 2023 openstaande dossiers zijn thans in behandeling dan wel inmiddels afgehandeld. Hiermee heeft in de afgelopen periode een forse inhaalslag plaatsgevonden. Vanwege het niet tijdig beslissen op bezwaar - als gevolg van de in het jaarverslag beschreven redenen - is op één dossier een dwangsom verbeurd. 

Aanbesteding brand- en stormschadeverzekering
De overeenkomst voor de huidige brand- en stormschadeverzekering voor het gemeentelijk vastgoed loopt per 1 januari 2025 af. Voor de nieuwe overeenkomst is een extern bureau ingehuurd dat de  Europese aanbesteding zal verzorgen.

Vervanging vloerbedekking en bureaus
De versleten vloerbedekking in het gemeentehuis wordt vervangen, samen met zestig werkplekken die niet meer voldoen aan de huidige eisen. De kosten voor de vervanging worden in tien jaar afgeschreven. In deze rapportage zijn de afschrijvingskosten voor het jaar 2024 verwerkt. De afschrijvingslasten vanaf het jaar 2025 zijn opgenomen in de Perspectievennota 2025-2028.

Hogere lasten gemeentehuis
Voor de brand- en stormschadeverzekering van het gemeentelijk vastgoed is de premie gestegen. Daarnaast zijn de onroerende zaakbelasting en waterschapslasten van het gemeentehuis verhoogd en door prijsindexstijgingen zijn de kosten voor het gas- en elektriciteitsverbruik gestegen.  

Reserve Personele veerkracht
Vrijgevallen vacatureruimte is geïnventariseerd en wordt middels de bij deze rapportage behorende begrotingswijziging aan de reserve Personele veerkracht toegevoegd.

 

5.9 Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie

Acties Risico-inventarisatie en-evaluatie
Op grond van de Risico-inventarisatie en - evaluatie die eerder dit jaar is uitgevoerd, worden verschillende acties ondernomen.

Regeling voor Vervroegde Uittreding
Conform de bepalingen uit de cao-gemeenten hoofdstuk 2 artikel 2.11 hebben medewerkers onder bepaalde voorwaarden het recht om gebruik te maken van de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU).  Er is een voorziening RVU gevormd, waarbij rekening wordt gehouden met verwachte uitkeringen op grond van deze regeling. Eén van de medewerkers heeft aangegeven van 1 september 2024 tot 12 november 2025 gebruik van deze regeling te willen maken. De financiële gevolgen hiervan zijn in deze rapportage meegenomen.

Personele veerkracht
Afgelopen kwartaal is beroep gedaan op de reserve Personele veerkracht. Verwezen wordt naar de paragraaf Reserve Personele veerkracht, waarin de mutaties worden toegelicht.