Programma 1. Sociaal Domein

Totaaloverzicht programma 1

Terug naar navigatie - Totaaloverzicht programma 1

In onderstaande tabel betreffen de kolommen 1 tot en met 4 de cijfers zoals op 1 april jl. geregistreerd in het financiële pakket. Kolom 5 betreft een prognose welke niet uit het financiële pakket komt maar gebaseerd is op verwachtingen. 

Totaaloverzicht per product
Product Bedrag Begroot (1) Bedrag Werkelijk (2) Bedrag rechten en verplichtingen (3) Stand per 1 april 2022 (4) Prognose afwijking van de begroting (5)
1.1 Sociale veerkracht -1.334.639 -1.123.695 -188.455 22.489 38.000
1.2 Integrale Toegang Sociaal Domein -898.063 -862.702 -12.607 22.754 31.500
1.3 Werk en inkomen -3.271.016 1.790.373 -5.005.788 55.601 -126.000
1.4 Maatschappelijke ondersteuning -6.339.098 -1.827.220 -5.056.957 -545.078 -575.000
1.5 Zorg voor Jeugd -5.364.319 -802.184 -4.594.453 -32.318 -33.000
1.6 Gezondheid -965.517 -407.443 -558.900 -826 -14.000
1.7 Onderwijs -2.427.479 -920.552 -1.379.728 127.200 67.581
Totaal -20.600.131 -4.153.422 -16.796.887 -350.178 -610.919

1.1 Sociale Veerkracht

Terug naar navigatie - 1.1 Sociale Veerkracht

De eindejaarprognose voor het product Sociale Veerkracht is naar huidige verwachting € 38.000.

Per 1 januari 2022 is de nieuwe Wet Inburgering in werking getreden. Dit jaar ontvangen we nog eenmalig inkomsten voor de begeleiding van statushouders die in 2021 zijn gehuisvest. Door de beperkte beschikbaarheid van woningen zijn 9 minder inburgering plichtige statushouders gehuisvest dan verwacht. Hierdoor ontvangen we ongeveer € 20.000 minder inkomsten in de septembercirculaire. Daarentegen is op dit moment de verwachting dat we dit kunnen opvangen doordat we ook € 41.000 minder uitvoeringskosten verwachten in 2022 dan begroot. Dit monitoren we nauwgezet, omdat we te maken hebben met de uitvoering van een nieuwe wet en met een relatief hoge taakstelling statushouders. 

Daarnaast zijn er nog middelen beschikbaar voor aanvragen incidentele subsidies/bijdragen en actiekaartenprogramma (totaal € 17.000).

1.2 Integrale toegang Sociaal Domein

Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein

De eindejaarprognose voor het product Integrale Toegang Sociaal Domein is naar huidige verwachting € 31.500.

Op het eerstelijnsloket WMO Begeleiding voorzien we een overschot van € 9.000 op onafhankelijke cliëntondersteuning. Daarnaast is er nog een gering overschot op onderhoudskosten software/automatisering van € 1.000.  Voor het Centrum voor Jeugd en Gezin (Kromstraat 4) vervallen afschrijvingskosten van € 12.500. Op Centrum voor Jeugd en Gezin is nog een bedrag beschikbaar voor extra inzet van jeugdverpleegkundigen en op de huisartsenpilot voor de jeugdgezondheidszorg voor een totaal van € 9.000. 

1.3 Werk en inkomen

Terug naar navigatie - 1.3 Werk en inkomen

De verwachte eindprognose voor het product Werk & Inkomen is een tekort van €126.000.

In de prognose is rekening gehouden met een extra reservering van €49.500 op het Participatiebudget om de in voorgaande jaren (vanwege corona) onstane achterstanden weg te werken. Het is evenwel niet zeker dat dit (volledige) bedrag benodigd is. We blijven dit monitoren. Het Participatiebudget wordt momenteel breed ingezet voor o.a. subsidies aan Start to Grow en het project Woensdrecht Schoon. Aangezien deze subsidies direct effect hebben het programma Leefomgeving en Economie en slechts indirect effect op het Sociaal Domein, stelt het college voor om de betreffende subsidies te verschuiven naar de programma’s Economie (Start to Grow) en Leefomgeving (Woensdrecht Schoon).

Daarnaast is er een tekort van €22.000,- op het BUIG-budget, omdat er op basis van de resultaten van voorgaande jaren minder inkomsten aan rente voor bijstandverlening aan zelfstandigen worden verwacht dan begroot. Op het budget voor sociale werkplaatsen verwachten we daarentegen een overschot als gevolg van de herziene begroting 2022 van WVS. Naar aanleiding van de cijfers van de mei- en septembercirculaire is de begroting 2022 van WVS herzien. Dit leidt voor de gemeente Woensdrecht tot een positief effect in de bijdrage aan WVS van €20.500. 

Tot slot zijn de inkomsten vanuit de decembercirculaire (€75.000) aan POK-middelen (middelen ter versterking van de gemeentelijke dienstverlening n.a.v. de toeslagenaffaire) nog niet in de begroting verwerkt. Dit is een opbrengst bij programma 5 bestuurskracht, product 5.5. financiën en op dit product een uitgaaf, per saldo heeft dit een budgetneutraal effect. 

1.4 Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - 1.4 Maatschappelijke ondersteuning

De eindejaarprognose voor het product Maatschappelijke Ondersteuning is naar verwachting een tekort van € 575.000. Dit tekort ontstaat binnen de uitvoeringsbudgetten, namelijk de subproducten WMO-huishoudelijke ondersteuning, WMO-Hulpmiddelen, Vervoer en Woonvoorzieningen en WMO begeleiding zorg in natura. Daarnaast zien we kleinere overschotten in PGB Wmo begeleiding en Opvang en Beschermd Wonen WMO.

Per subproduct worden de cijfers hieronder kort toegelicht.

WMO-huishoudelijke ondersteuning: 
Op het subproduct Huishoudelijke Ondersteuning verwachten we ultimo 2022 een tekort van € 224.000.
Dit tekort wordt grotendeels (€ - 200.000) veroorzaakt door het verwachte gebruik van huishoudelijke ondersteuning in natura. Dit tekort is een inschatting op basis van de trend van de stijging in het aantal cliënten dat gebruik maakt van huishoudelijke ondersteuning in natura. Er zijn geen indicatoren op basis waarvan een trendbreuk is te verwachten, o.a. gelet op de vergrijzing binnen onze gemeente. Ook de verwachte uitgaven op PGB huishoudelijke ondersteuning overschrijden het hiervoor begrote bedrag met € 8.000. Daarnaast is de verwachting dat de opbrengst uit eigen bijdragen ultimo 2022 € 22.000 lager zal uitkomen dan opgenomen in de begroting. Daarnaast verwachten we een tekort op (medische) adviezen van derden (€ - 2.000). Tegenover deze tekorten staat een financiële meevaller aan administratievergoeding van € 8.000. 

WMO-Hulpmiddelen, Vervoer en Woonvoorzieningen: 
Op het subproduct WMO Hulpmiddelen, vervoer en woonvoorzieningen verwachten we ultimo 2022 een tekort van € 257.000. Als gevolg van een verwachte terugloop in het aantal aanvragen voor gehandicaptenparkeerkaarten verwachten we € 5.000 van de begrote leges in 2022 niet binnen te halen. Daarnaast is de verwachting dat we op woonvoorzieningen (€ -179.000), op individuele vervoersvoorzieningen (€ -17.000), op collectief vervoer (€ -24.000) en op scootmobielen (€ - 42.000) tekorten zullen realiseren eind 2022, waar tegenover alleen op rolstoelen een besparing van € 10.000 wordt verwacht. 

WMO begeleiding 'Zorg in Natura': 
Per saldo voorzien we op dit subproduct - op basis van de ontwikkeling van de cliëntaantallen - een tekort van € 248.000 per ultimo 2022. Dit wordt veroorzaakt door een tekort van € 158.000 op individuele begeleiding, een tekort van € 125.000 op groepsbegeleiding en een tekort van € 31.000 op niet-rolstoelvervoer naar en van groepsbegeleiding. Daartegenover verwachten we een meevaller van € 53.000 op de post kortdurend verblijf, een meevaller van € 7.000 op rolstoelvervoer naar en van groepsbegeleiding en een meevaller van € 6.000 op bedrijfsvoeringskosten. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat het tekort op dit subproduct het effect is van het beleid om meer zorg in natura te verlenen in plaats van het toekennen van PGB's.

PGB WMO begeleiding:
In 2022 verwachten we een daling in het aantal cliënten met een PGB-begeleiding. We verwachten derhalve eind 2022 een overschot van € 104.000. Dit heeft een relatie met het tekort op het subproduct 'Zorg in natura' zoals eerder is toegelicht.

Opvang en beschermd wonen WMO:
Op dit subproduct zien we een positief resultaat van ruim 50.000. Dit wordt verklaard door het feit dat de subsidie voor wijk GGD’er niet in de begroting is meegenomen.

1.5 Zorg voor Jeugd

Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd

De eindejaarsprognose van het product Zorg voor Jeugd bedraagt naar verwachting een extra last van € 33.000. Vanuit het de decembercirculaire 2021 zijn er extra middelen voor de indexering zorgaanbieders.  Dit is een opbrengst bij programma 5 bestuurskracht, product 5.5. financiën en op dit product een uitgave, per saldo heeft dit dus geen effect op de totale exploitatie.

Voor jeugd hebben we extra middelen ontvangen die ingezet kunnen worden om de tekorten op te vangen:

  • Bij het opstellen van de begroting is voor de dienstverleningsovereenkomst Jeugd (ZI2T) uitgegaan van de kosten 2021. Echter de loonkosten van de beleidsadviseurs die onder de dienstverleningsovereenkomst vallen zijn over 2021 berekend vanaf 1 april. Dit jaar zijn de loonkosten voor een heel jaar meegenomen waardoor de kosten voor de gemeente Woensdrecht met € 15.000 zijn toegenomen.
  • In november 2021 zijn de tarieven voor de arrangementensystematiek opgehoogd. Wat dit precies voor financiële gevolgen heeft was destijds nog niet bekend. Op dit moment laat de prognose zien dat we een overschrijding van het budget hebben van € 75.000 (dit wordt deels gecompenseerd met de ontvangen middelen ad € 33.000 vanuit het Rijk t.b.v. indexering zorgaanbieders).
  • Er is een toename van kosten voor de landelijke transitiearrangementen van € 375.000. Dit wordt onder andere veroorzaakt door drie jeugdigen. Deze jeugdigen hebben zware zorg nodig die ingekocht is via het landelijke transitie arrangement. Omdat het hier gaat om landelijke afspraken heeft de gemeente Woensdrecht hier weinig invloed op. 

1.6 Gezondheid

Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid

De kosten van de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma van TWB zijn gestegen door de groei van het aantal kinderen van 0-4 jaar ten opzichte van de begroting.  Dit leidt tot een verwacht tekort van 14.000 euro

1.7 Onderwijs

Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs

De kapitaallasten bij onderwijshuisvestiging vallen in 2022 positiever uit dan begroot, omdat de geplande investeringen voor basisschool Meulenrakkers Ossendrecht ('t Paviljoen) en basisschool Boemerang Hoogerheide zijn vertraagd ten opzichte van de begrote planning.

Hetzelfde geldt voor de realisatie van de nieuwe basisschool in Woensdrecht (IKC). Hierbij hanteren wij de constructie "huren als eigenaar".  Daarbij betaalt de gemeente Woensdrecht een huursom aan de beheerstichting van de school. Nu de bouw vertraagd is zijn we deze bijdrage 2022 later verschuldigd en levert dit een voordeel op voor de exploitatie 2022.

Voor bovenstaande projecten geldt, dat de geplande investeringsbedragen (afkomstig uit Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) Woensdrecht 2020-2023 raadsvergadering 09 juli 2020) mogelijk niet toereikend zijn vanwege de inflatie en de inmiddels gestegen bouwkosten. In komende P&C producties zal daar aandacht voor zijn. Wanneer nodig zullen hiervoor aanvullende college- en raadsvoorstellen volgen.

Tenslotte heeft de gemeente te maken met een extra kostenpost bij de realisatie van de nieuwe basisschool in Woensdrecht (IKC). Momenteel zijn er bodemwerkzaamheden gaande om niet gesprongen explosieven te ruimen. Hier betaalt het Rijk via de suppletieregeling 68% mee. Een inschatting voor wat betreft de kosten en de vergoeding uit de suppletieregeling zijn verwerkt in deze rapportage. De definitieve afrekening volgt wanneer de werkzaamheden afgerond zijn. 

Per saldo voorzien we nu een overschot van € 70.131 op dit product.