Organisatie
Gemeenteraad
Terug naar navigatie - Organisatie - GemeenteraadIn 2022 is in Woensdrecht een coalitie, bestaande uit ABZ, CDA en D66 gevormd. Het coalitieakkoord heeft de titel "Stabiel en daadkrachtig voor Woensdrecht" meegekregen.
De voorzitter van de gemeenteraad is Dhr. drs. J.J.C. Adriaansen (burgemeester) en de griffier is Dhr. drs. D.J.M. van Bunder.
De verdeling van de 19 zetels in de gemeenteraad van Woensdrecht is hieronder weergegeven. Het eerstgenoemde raadslid per partij is de fractievoorzitter.
Algemeen Belang Zuidwesthoek (ABZ) - 8 zetels
Mevr. M.E. de Lange., Dhr. M.R.G. Adriaansen, Dhr. M.M.E. van Eekeren, Dhr. A.P.C.M. Gelten, Dhr. C.A.J.M. Rommens, Dhr. B. de Waal, Mevr. A.P.A. Nuijes en mevr. A. L. Kools.
CDA Woensdrecht - 4 zetels
Mevr. M.H.C.F. Michielsen-Goyvaerts, Dhr. L.J.C.L. de Vos, Dhr. E.C.M. van Wezel en dhr. L.L.J. Kuijlen
D66 Woensdrecht - 2 zetels
Dhr. G. Janssen en Mevr. V.M.H. Hoeks-Verkuijl
Alle Kernen Troef (AKT) - 2 zetels
Dhr. A.M. Mathijssen en de Dhr. L.M. Bolders
VVD Woensdrecht - 2 zetels
Dhr. M. Bakker en Dhr. M.P. Groffen
PvdA Woensdrecht - 1 zetel
Mevr. T. van Honschoten
Werkwijze gemeenteraad
Terug naar navigatie - Organisatie - Werkwijze gemeenteraadTer voorbereiding op de vergaderingen van de gemeenteraad zijn drie raadscommissies ingesteld, de opinieraden voor Ruimte, Samenleving en Bestuur.
Aansluitend aan de opinieraad Bestuur wordt een besluitraad gehouden. Dit is een officiële vergadering van de raad, waarin besluiten worden genomen over die voorstellen, die als A-voorstel (zogenoemde hamerstukken) zijn aangemerkt. Alle andere besluiten worden genomen in een raadsvergadering.
College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
Terug naar navigatie - Organisatie - College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdelingHet college van Woensdrecht bestaat uit de burgemeester en vier wethouders. Het college vergadert wekelijks op dinsdag. De gemeentesecretaris, dhr. ing. P.A.C. Bogers, is naast directeur van de ambtelijke organisatie ook secretaris van het college. De secretaris is als adviseur aanwezig bij de wekelijkse collegevergaderingen. Het college bestaat uit:
Burgemeester:
- Dhr. drs. J.J.C. Adriaansen
Openbare orde en veiligheid, Dienstverlening en burgerzaken, Regionale samenwerking waaronder veerkrachtig bestuur op de Brabantse Wal, verbonden partijen, Communicatie en externe oriëntatie, Bestuurlijke en juridische zaken, Aviolanda, Handhaving, Personeel en organisatie, informatieveiligheid en privacy, Informatisering en automatisering.
Wethouders
- Dhr. M.P.M. Schuurbiers (1e locoburgemeester)
Ruimtelijke ontwikkeling (Omgevingswet, Bouwzaken inclusief vergunningen), Volkshuisvesting en Wonen, Toerisme en recreatie, branding Brabantse Wal, Evenementen en Sport. - Dhr. T.J.W. de Heer (2e locoburgemeester)
Milieu en duurzaamheid, energie- en warmtetransitie, Leefbaarheid en inclusiebeleid, Burgerparticipatie en burgerinitiatieven/overheidsparticipatie inclusief dorpsplatforms, Verkeer en vervoer, mobiliteit, Economische zaken (bedrijven, middenstand en winkelgebieden, bedrijventerreinen), Afvalinzameling en hergebruik. - Dhr. A.C.M. Buijsen (3e locoburgemeester)
Onderwijs (inclusief voor- en vroegschoolse activiteiten/leerplicht/speciaal en passend onderwijs), Onderwijshuisvesting, Integraal jeugdbeleid, Welzijn, Subsidiebeleid, Sociale zaken (arbeidsmarktbeleid, waaronder Participatiewet, armoedebeleid en schuldhulpverlening), Zorg, Wet maatschappelijke ondersteuning, Volksgezondheid en Integrale toegang. - Dhr. mr. M.J.A. van der Poel (4e locoburgemeester)
Beheer en onderhoud van het openbaar gebied, Financiën, Grondexploitaties en grondverkopen, Belastingen en heffingen, Inkoop- en aanbestedingsbeleid, centrale inkoop, Erfgoed, Cultuur en monumenten, DID/Archieven, Accommodatiebeleid en sportcomplexen, Landschap, natuur en de Groene Agenda.
Managementteam (MT)
Terug naar navigatie - Organisatie - Managementteam (MT)Algemeen directeur (voorzitter): Dhr. ing. P.A.C. Bogers
In december 2023 heeft het college van burgemeester en wethouders ingestemd met de organisatieaanpassing als uitvloeisel van de organisatieontwikkeling. Onderdeel van de aanpassing is het terugbrengen van het aantal managementlagen van twee naar één.
Het managementteam bestaat met ingang van 2024 uit de algemeen directeur/gemeentesecretaris en de managers van de teams. Als manager van hun team zijn de managers verantwoordelijk voor het integraal management binnen hun team. Als lid van het managementteam dragen zij bij aan de concernsturing.
Adviseur van het bestuur en het MT is:
Concerncontroller: dhr. W. Zaal BBA CPC
Ondernemingsraad
Terug naar navigatie - Organisatie - OndernemingsraadDe Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Woensdrecht bestaat uit 7 personen (max. aantal) en wordt ambtelijk ondersteund door een secretaris.
De OR zal voor 2026 de focus leggen op de volgende speerpunten:
- Opvolging resultaten MTO;
- Communicatie met de achterban;
- ARBO-beleid;
- Binden, boeien en behouden van personeel.