Programma 1. Sociaal Domein
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - InleidingVoor de lopende collegeperiode heeft het college voor het sociaal domein drie pijlers vastgesteld. De motivatie voor juist deze drie vindt u in het collegewerkprogramma 2022-2026: “Stabiel en daadkrachtig voor Woensdrecht."
Aan elke pijler hebben we een hoofddoelstelling toegevoegd die voor het sociaal domein voor de komende collegejaren relevant is en waar we richtinggevend op sturen. Hieronder staan de drie pijlers en de drie hoofddoelstellingen.
- We behouden wat met zorg en aandacht is opgebouwd
We voeren onderhoud uit op het bestaande beleid en blijven voldoen aan wettelijke verplichtingen en kaders. Als blijkt dat het beter kan of moet, zetten we in op verbetering. - Hulp en ondersteuning zijn slim verbonden: vraagwijzer Woensdrecht
Op- en afschaling van hulp en/of ondersteuning wordt nog beter ingericht: niet alleen via gecontracteerde hulp en ondersteuning, maar ook met inzet en waardering van sociale netwerken, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven. - Samenwerken
Samenwerking levert een toevoeging aan de kwaliteit van ons lokale zorglandschap. Afspraken met partners ondersteunen elkaar: het sociaal netwerk van onze inwoners, ingekochte maatwerkvoorzieningen en sociale basisvoorzieningen.
Programmabegroting 2026
De diverse beleidsonderdelen (gebaseerd op de productenstructuur) hebben we vertaald in onderliggende doelstellingen, die in relatie staan tot de hierboven beschreven hoofddoelstellingen en de in 2026 te nemen maatregelen. Via de reguliere P&C-cyclus informeren wij u over de realisatie van deze subdoelstellingen.
2026 en verder
Naast de kwantitatieve verantwoording in de reguliere P&C-cyclus, houden we de komende jaren aandacht voor de kwalitatieve ontwikkeling van het beleid dat we voeren en de maatregelen die we jaarlijks nemen. Hierbij is het uitgangspunt dat het zorglandschap relevant voor onze inwoners blijft en dicht bij hen is georganiseerd. De hierboven beschreven hoofddoelstellingen zijn daarom ‘massief’ en fungeren als leidend kompas.
Tot slot
We kijken er naar uit om de komende periode - samen met u - ons hoofd, hart en handen in te zetten voor jonge en oude (tijdelijke) inwoners die hulp en ondersteuning nodig hebben.
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Sociaal Domein zijn de volgende organisaties betrokken: Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal, WVS-Groep, GGD West-Brabant, Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, Regionaal Bureau Leerplicht, Veilig Thuis West-Brabant, Brede Welzijnsinstelling (BWI), Zorg Inkoop en Informatie Team (ZI2T).
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
Terug naar navigatie - Programma 1. Sociaal Domein - Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
8.675.093 |
957.926 |
9.633.019 |
9.307.082 |
9.803.079 |
9.528.392 |
9.427.342 |
|
Lasten |
-36.504.832 |
-1.298.022 |
-37.802.854 |
-38.629.707 |
-38.749.375 |
-38.036.872 |
-38.160.747 |
|
Saldo |
-27.829.739 |
-340.096 |
-28.169.835 |
-29.322.625 |
-28.946.296 |
-28.508.480 |
-28.733.405 |
|
1.1 Sociale veerkracht
Terug naar navigatie - - 1.1 Sociale veerkrachtWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.1 Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken?-
1.1 Sociale veerkracht
-
Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.
- We gaan verder met het onderzoek om samen met onze grootste subsidiepartners (BWI, WijZijn en MEE) te kijken welke samenwerkingsvorm de komende jaren het meest passend is.
- We blijven in de bibliotheekvoorzieningen investeren zodat we in onze gemeente volwaardige bibliotheken houden die aan de brede maatschappelijke functie voldoen.
-
We versterken de sociale samenhang en weerbaarheid van onze inwoners, zodat iedereen kan meedoen.
- We ondersteunen initiatieven die de sociale basis versterken en compenseren verenigingen/stichtingen via indexering, zodat activiteiten ondanks stijgende kosten op peil blijven.
- We stimuleren activiteiten die eenzaamheid tegengaan.
- We investeren in toegankelijke ontmoetingsplekken, waar onze inwoners elkaar kunnen ontmoeten.
-
Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.
Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.
Terug naar navigatie - 1.1 Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken? - Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.We versterken de sociale samenhang en weerbaarheid van onze inwoners, zodat iedereen kan meedoen.
Terug naar navigatie - 1.1 Sociale veerkracht - Wat willen we bereiken? - We versterken de sociale samenhang en weerbaarheid van onze inwoners, zodat iedereen kan meedoen.Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
Terug naar navigatie - 1.1 Sociale veerkracht - Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
137.572 |
3.661 |
141.233 |
116.550 |
95.707 |
95.707 |
59.553 |
|
Lasten |
-2.757.041 |
27.714 |
-2.729.327 |
-2.820.126 |
-2.716.728 |
-2.722.695 |
-2.684.024 |
|
Saldo |
-2.619.469 |
31.375 |
-2.588.094 |
-2.703.576 |
-2.621.021 |
-2.626.988 |
-2.624.471 |
|
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
Terug naar navigatie - - 1.2 Integrale toegang Sociaal DomeinWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein - Wat willen we bereiken?Zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk bij het gewone leven organiseren.
Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Zorg en ondersteuning zo dicht mogelijk bij het gewone leven organiseren.In elk dorp is een goedlopend netwerk waarin alle partners deelnemen.
Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - In elk dorp is een goedlopend netwerk waarin alle partners deelnemen.Onze partners in het voorliggend veld werken integraal samen.
Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein - Wat willen we bereiken? - Onze partners in het voorliggend veld werken integraal samen.Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
Terug naar navigatie - 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein - Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-153.999 |
-100.999 |
-254.998 |
-162.444 |
-159.960 |
-157.908 |
-147.120 |
|
1.3 Werk en inkomen
Terug naar navigatie - - 1.3 Werk en inkomenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.3 Werk en inkomen - Wat willen we bereiken?-
1.3 Werk en inkomen
-
Het vergroten van kansen op werk van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt).
- We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
- We ondersteunen inwoners die vragen hebben met betrekking tot wonen, werken en studeren over de landsgrens.
- We begeleiden inburgeringsplichtige inwoners en leren ze de Nederlandse taal op een niveau waarmee ze zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
-
Het voorkomen en aanpakken van armoede en schulden bij inwoners.
- We investeren in de bekendheid en toegankelijkheid van inkomensondersteunende voorzieningen en we attenderen inwoners op maatregelen die zij zelf kunnen nemen om hun huishoudboekje op orde te houden.
- We signaleren betaalachterstanden bij inwoners vroegtijdig. In samenwerking met ketenpartners bieden we passende ondersteuning.
-
Het vergroten van kansen op werk van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt).
Het vergroten van kansen op werk van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt).
Terug naar navigatie - 1.3 Werk en inkomen - Wat willen we bereiken? - Het vergroten van kansen op werk van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt).Het voorkomen en aanpakken van armoede en schulden bij inwoners.
Terug naar navigatie - 1.3 Werk en inkomen - Wat willen we bereiken? - Het voorkomen en aanpakken van armoede en schulden bij inwoners.Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
Terug naar navigatie - 1.3 Werk en inkomen - Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
7.511.861 |
604.553 |
8.116.414 |
8.132.563 |
8.108.242 |
8.064.970 |
8.016.984 |
|
Lasten |
-11.461.852 |
-1.158.343 |
-12.620.195 |
-12.545.442 |
-12.753.275 |
-12.794.334 |
-12.887.613 |
|
Saldo |
-3.949.991 |
-553.790 |
-4.503.781 |
-4.412.879 |
-4.645.033 |
-4.729.364 |
-4.870.629 |
|
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
Terug naar navigatie - - 1.4 Maatschappelijke ondersteuningWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.4 Maatschappelijke ondersteuning - Wat willen we bereiken?-
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Het op peil houden van de kwaliteit van het productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.
- We implementeren de nieuwe Wmo-contracten huishoudelijke hulp en begeleiding met aandacht voor zorgcontinuïteit.
- We gaan aan de slag met de adviezen van het regionaal onderzoek Wmo-toezicht en borgen deze in de uitvoering.
- We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
-
Het op peil houden van de kwaliteit van het productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.
Het op peil houden van de kwaliteit van het productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.
Terug naar navigatie - 1.4 Maatschappelijke ondersteuning - Wat willen we bereiken? - Het op peil houden van de kwaliteit van het productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
Terug naar navigatie - 1.4 Maatschappelijke ondersteuning - Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
280.640 |
0 |
280.640 |
282.936 |
282.936 |
282.936 |
282.936 |
|
Lasten |
-9.774.783 |
612.930 |
-9.161.853 |
-8.901.217 |
-9.078.254 |
-9.224.972 |
-9.237.995 |
|
Saldo |
-9.494.143 |
612.930 |
-8.881.213 |
-8.618.281 |
-8.795.318 |
-8.942.036 |
-8.955.059 |
|
1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
Terug naar navigatie - - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale VeiligheidWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid - Wat willen we bereiken?-
1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
-
Een jeugdhulpstelsel dat steun biedt aan gezinnen en ook in de toekomst betaalbaar en duurzaam is.
- We zetten in 2026 de transitie binnen de gesloten jeugdhulp voort. Dit houdt afbouw van gesloten jeugdhulp in en opbouw van meer passende, kleinschalige voorzieningen. Hiermee sluiten we aan bij landelijke ontwikkelingen.
- We analyseren - minimaal vijf - langlopende zorgpaden van jeugdigen en hun gezinnen om meer inzicht te krijgen op de effectiviteit van de beschikbare en ingezette jeugdhulp.
- We gaan aan de slag met een pilot om op een andere manier de inzet en afronding van hoogcomplexe zorgarrangementen te organiseren, die de administratieve lasten voor gemeenten en zorgaanbieders vermindert.
- Het vroegtijdig signaleren en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
-
Een jeugdhulpregio gebaseerd op een sterke en effectieve samenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp.
- We gaan verder met de inrichting van een (wettelijk verplichte) gemeenschappelijke regeling jeugd. Hierbij hoort ook de oriëntatie op een bijbehorende uitvoeringsorganisatie.
- We zorgen ervoor dat - totdat de gemeenschappelijke regeling en bijbehorende uitvoeringsorganisatie volledig van kracht zijn - de continuïteit en kwaliteit in de jeugdhulp gewaarborgd blijft.
-
Een jeugdhulpstelsel dat steun biedt aan gezinnen en ook in de toekomst betaalbaar en duurzaam is.
Een jeugdhulpstelsel dat steun biedt aan gezinnen en ook in de toekomst betaalbaar en duurzaam is.
Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid - Wat willen we bereiken? - Een jeugdhulpstelsel dat steun biedt aan gezinnen en ook in de toekomst betaalbaar en duurzaam is.Het vroegtijdig signaleren en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid - Wat willen we bereiken? - Het vroegtijdig signaleren en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling.Een jeugdhulpregio gebaseerd op een sterke en effectieve samenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp.
Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid - Wat willen we bereiken? - Een jeugdhulpregio gebaseerd op een sterke en effectieve samenwerking voor de inkoop van specialistische jeugdhulp.Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
Terug naar navigatie - 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid - Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
269.735 |
271.687 |
|
Lasten |
-7.707.385 |
-474.707 |
-8.182.092 |
-9.712.101 |
-9.340.921 |
-8.213.242 |
-8.263.983 |
|
Saldo |
-7.707.385 |
-474.707 |
-8.182.092 |
-9.712.101 |
-9.340.921 |
-7.943.507 |
-7.992.296 |
|
1.6 Gezondheid en Sport
Terug naar navigatie - - 1.6 Gezondheid en SportWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid en Sport - Wat willen we bereiken?-
1.6 Gezondheid en Sport
-
Een gezonde generatie in 2040.
- We voeren - samen met onze partners - de JOGG-aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht) verder uit in alle dorpen en hebben hierbij aandacht voor rookvrije generaties, gezonde sportkantines en het voorkomen en handhaven van alcoholgebruik onder jongeren.
- We herijken het Woensdrechtse leefstijlakkoord, waar suïcidepreventie onderdeel van uitmaakt.
-
Behoud van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
- We zetten stappen om verdergaande samenwerking tussen GGD West-Brabant en GGD Hart voor Brabant te realiseren.
- We zorgen voor een lokaal passend aanbod binnen de vijf ketenaanpakken uit het Integraal Zorgakkoord (IZA).
- We faciliteren initiatieven uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) om het voorliggend veld te versterken.
- Sport en bewegen dichtbij en meer toegankelijk maken.
-
Een gezonde generatie in 2040.
Een gezonde generatie in 2040.
Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid en Sport - Wat willen we bereiken? - Een gezonde generatie in 2040.Behoud van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid en Sport - Wat willen we bereiken? - Behoud van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.Sport en bewegen dichtbij en meer toegankelijk maken.
Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid en Sport - Wat willen we bereiken? - Sport en bewegen dichtbij en meer toegankelijk maken.Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
Terug naar navigatie - 1.6 Gezondheid en Sport - Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
295.791 |
11.643 |
307.434 |
258.079 |
248.390 |
248.390 |
248.390 |
|
Lasten |
-1.648.026 |
-11.643 |
-1.659.669 |
-1.647.903 |
-1.683.785 |
-1.713.651 |
-1.743.080 |
|
Saldo |
-1.352.235 |
0 |
-1.352.235 |
-1.389.824 |
-1.435.395 |
-1.465.261 |
-1.494.690 |
|
1.7 Onderwijs
Terug naar navigatie - - 1.7 OnderwijsWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs - Wat willen we bereiken?Het faciliteren van inclusief onderwijs
Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Het faciliteren van inclusief onderwijsJeugdigen groeien op in een kansrijke, gezonde en veilige omgeving.
Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Jeugdigen groeien op in een kansrijke, gezonde en veilige omgeving.Een leven lang ontwikkelen.
Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs - Wat willen we bereiken? - Een leven lang ontwikkelen.Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
Terug naar navigatie - 1.7 Onderwijs - Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
449.229 |
338.069 |
787.298 |
516.954 |
1.067.804 |
566.654 |
547.792 |
|
Lasten |
-3.001.746 |
-192.974 |
-3.194.720 |
-2.840.474 |
-3.016.452 |
-3.210.070 |
-3.196.932 |
|
Saldo |
-2.552.517 |
145.095 |
-2.407.422 |
-2.323.520 |
-1.948.648 |
-2.643.416 |
-2.649.140 |
|
1.8 Nieuwe investeringen
Terug naar navigatie - - 1.8 Nieuwe investeringenVoor dit programma zijn in de periode 2026-2029 geen nieuwe investeringen voorzien.
1.9 indicatoren
Terug naar navigatie - - 1.9 indicatorenLokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal DomeinMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren:
| Lokale indicator | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
| 1. Tevredenheid met Wmo-ondersteuning | 90% | 89% | 91% | 89% | 88% | 88% |
| 2. Inzet van maatwerkvoorzieningen Jeugd en Wmo | 1650 | 1927 | 1628 | 1518 | 2065 | 1566 |
Toelichting lokale indicatoren:
- De mate waarin cliënten tevreden zijn over de Wmo-ondersteuning die zij van de gemeente Woensdrecht krijgen. Het percentage geeft weer in welke mate men het eens is met de volgende stelling: 'De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag'. Bron: wettelijk cliëntonderzoek.
- Totaal aantal afgegeven indicaties maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en Wmo. Bron: Suite4SociaalDomein
Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Verplichte BBV Indicatoren Programma 1In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 1. Sociaal Domein weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, de provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen we u naar deze twee websites. Indien cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, waren deze op het moment van het opstellen van dit document niet beschikbaar. De gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.
Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwonersGebied |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
187 |
198 |
213 |
212 |
200 |
254 |
218 |
190 |
178 |
Lopende reïntegratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Lopende reïntegratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaarGebied |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
133 |
89 |
118 |
146 |
175 |
205 |
Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo per 10.000 inwoners
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo per 10.000 inwonersGebied |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
1.320,0 |
1.360,0 |
1.500,0 |
1.600,0 |
1.640,0 |
1.660,0 |
1.660,0 |
1.720,0 |
Kinderen in uitkeringsgezin in % van kinderen tot 18 jaar
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Kinderen in uitkeringsgezin in % van kinderen tot 18 jaarGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
8,0% |
8,0% |
10,0% |
8,0% |
10,0% |
10,0% |
8,0% |
8,0% |
8,0% |
10,0% |
Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie in % van deelnemers aan het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie in % van deelnemers aan het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijsGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
4,6% |
3,4% |
3,4% |
4,4% |
3,0% |
5,6% |
3,6% |
3,6% |
6,2% |
5,0% |
5,0% |
Absoluut verzuim per 1000 leerlingen
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Absoluut verzuim per 1000 leerlingenGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
18,6 |
13,6 |
15,6 |
9,8 |
16,4 |
18,8 |
12,6 |
15,8 |
14,4 |
27,0 |
Relatief verzuim aantal per 1.000 leerlingen
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Relatief verzuim aantal per 1.000 leerlingenGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
72 |
66 |
62 |
38 |
46 |
36 |
24 |
30 |
34 |
34 |
Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaar
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Jongeren met jeugdhulp in % van alle jongeren tot 18 jaarGebied |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|
Woensdrecht |
14,6% |
15,0% |
12,5% |
Jongeren met jeugdreclassering in % van alle jongeren tot 18 jaar
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Jongeren met jeugdreclassering in % van alle jongeren tot 18 jaarGebied |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|
Woensdrecht |
0,7 |
0,5 |
0,4 |
Jongeren met jeugdbescherming in % van alle jongeren tot 18 jaar
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Jongeren met jeugdbescherming in % van alle jongeren tot 18 jaarGebied |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|
Woensdrecht |
1,1% |
1,0% |
0,9% |
Demografische druk
Terug naar navigatie - 1.9 indicatoren - Demografische drukHet aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per 100 personen van 20 tot 65 jaar.
Gebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
73,9% |
75,5% |
76,8% |
77,6% |
78,0% |
78,1% |
78,0% |
77,8% |
76,7% |
76,2% |