Programma 5. Bestuurskracht
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - InleidingVanuit haar dienstverlenende rol aan de samenleving en als partner in andere maatschappelijke opgaven, blijft het boeken van tastbare resultaten in maatschappelijke vraagstukken de belangrijkste opgave voor gemeenten. Deze opgave wordt echter al lang niet meer alleen door de gemeente bepaald.
Opgaven worden bepaald in nauw contact met de omgeving. Digitalisering en veranderende wetgeving hebben hun invloed op de inhoud en uitvoering van deze opgaven. We zien dat we met veel uitdagingen te maken hebben: invoering van de Omgevingswet, stikstofcrisis, woningbouwopgave, opvang van vluchtelingen, huisvesting van asielzoekers en statushouders, krapte op de arbeidsmarkt, toenemende vraag binnen het sociaal domein, snelheid van informatie (sociale media), klimaat, duurzaamheid en energietransitie.
Het zijn allemaal vraagstukken die naast de lokale ambities - die hier veelal op aansluiten - veel van de politiek, het bestuur en van de ambtelijke organisatie vragen. De opgaven waar wij voor staan vragen om meer flexibiliteit en wendbaarheid om adequaat te kunnen inspelen op onze snel veranderende omgeving. Het nastreven van die wendbaarheid staat centraal in programma 5, Bestuurskracht. Vanuit dit programma worden de randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen college en organisatie kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd.
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Karel. (Stichting Inkoopbureau West-Brabant), het West-Brabants Archief (WBA), Equalit, Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC) Zeeland West-Brabant.
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?Met het vaststellen van de begroting autoriseert de raad de totale baten en de totale lasten per programma. Dit gebeurt op grond van artikel 5.1 van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2025.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
49.765.009 |
9.465.281 |
59.230.290 |
59.517.405 |
54.651.366 |
51.772.173 |
52.528.646 |
|
Lasten |
-16.411.910 |
-6.128.330 |
-22.540.240 |
-23.911.723 |
-18.353.006 |
-16.612.651 |
-16.701.995 |
|
Saldo |
33.353.099 |
3.336.951 |
36.690.050 |
35.605.682 |
36.298.360 |
35.159.522 |
35.826.651 |
|
Onttrekkingen |
1.602.220 |
4.044.977 |
5.647.197 |
1.419.437 |
1.679.156 |
972.891 |
688.290 |
|
Stortingen |
-1.898.444 |
-1.371.627 |
-3.270.071 |
-1.644.549 |
-874.601 |
-272.101 |
-180.101 |
|
Mutaties reserves |
-296.224 |
2.673.350 |
2.377.126 |
-225.112 |
804.555 |
700.790 |
508.189 |
|
Resultaat |
33.056.875 |
6.010.301 |
39.067.176 |
35.380.570 |
37.102.915 |
35.860.312 |
36.334.840 |
|
5.1 Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - - 5.1 Openbare orde en veiligheidWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - We bieden inwoners een veilige leefomgeving.We voorkomen zoveel mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - We voorkomen zoveel mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
24.895 |
0 |
24.895 |
24.895 |
24.895 |
24.895 |
24.895 |
|
Lasten |
-2.021.473 |
-84.353 |
-2.105.826 |
-2.122.665 |
-2.185.887 |
-2.243.526 |
-2.316.804 |
|
Saldo |
-1.996.578 |
-84.353 |
-2.080.931 |
-2.097.770 |
-2.160.992 |
-2.218.631 |
-2.291.909 |
|
5.2 Handhaving
Terug naar navigatie - - 5.2 HandhavingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat willen we bereiken?We voeren de wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit samen met onze partners en conform de actuele kwaliteitscriteria.
Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat willen we bereiken? - We voeren de wettelijke taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit samen met onze partners en conform de actuele kwaliteitscriteria.We voeren toezicht en handhaving uit volgens het uitvoeringsprogramma. Indien de dynamiek van de omgeving daarom vraagt, passen we het uitvoeringsprogramma aan.
Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat willen we bereiken? - We voeren toezicht en handhaving uit volgens het uitvoeringsprogramma. Indien de dynamiek van de omgeving daarom vraagt, passen we het uitvoeringsprogramma aan.Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
17.301 |
0 |
17.301 |
16.450 |
16.450 |
16.450 |
16.450 |
|
Lasten |
-290.785 |
-56.613 |
-347.398 |
-304.372 |
-312.052 |
-307.729 |
-318.867 |
|
Saldo |
-273.484 |
-56.613 |
-330.097 |
-287.922 |
-295.602 |
-291.279 |
-302.417 |
|
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
Terug naar navigatie - - 5.3 Dienstverlening en burgerzakenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.3 Dienstverlening en burgerzaken - Wat willen we bereiken?Ons dienstverleningsproces sluit aan op het gastvrijheidsprogramma ‘Welkom in Woensdrecht’, waarbij we de gebruikerservaring versterken en contactmomenten uitbreiden.
Terug naar navigatie - 5.3 Dienstverlening en burgerzaken - Wat willen we bereiken? - Ons dienstverleningsproces sluit aan op het gastvrijheidsprogramma ‘Welkom in Woensdrecht’, waarbij we de gebruikerservaring versterken en contactmomenten uitbreiden.Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
Terug naar navigatie - 5.3 Dienstverlening en burgerzaken - Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
411.635 |
0 |
411.635 |
493.712 |
493.712 |
493.712 |
493.712 |
|
Lasten |
-222.636 |
-3.090 |
-225.726 |
-262.147 |
-265.646 |
-266.230 |
-266.590 |
|
Saldo |
188.999 |
-3.090 |
185.909 |
231.565 |
228.066 |
227.482 |
227.122 |
|
5.4 Samenwerken en besturen
Terug naar navigatie - - 5.4 Samenwerken en besturenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen - Wat willen we bereiken?We zoeken samenwerking op waar het ons werk efficiënter en effectiever maakt zodat we de bestuurskracht versterken.
Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen - Wat willen we bereiken? - We zoeken samenwerking op waar het ons werk efficiënter en effectiever maakt zodat we de bestuurskracht versterken.Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen - Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
155.776 |
-56.461 |
99.315 |
138.040 |
138.040 |
138.040 |
138.040 |
|
Lasten |
-2.147.031 |
-414.959 |
-2.561.990 |
-2.894.392 |
-2.928.685 |
-2.943.608 |
-2.957.730 |
|
Saldo |
-1.991.255 |
-471.420 |
-2.462.675 |
-2.756.352 |
-2.790.645 |
-2.805.568 |
-2.819.690 |
|
5.5 Financiën
Terug naar navigatie - - 5.5 FinanciënWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat willen we bereiken?We zijn een financieel gezonde gemeente.
Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat willen we bereiken? - We zijn een financieel gezonde gemeente.We verantwoorden transparant.
Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat willen we bereiken? - We verantwoorden transparant.Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?Het merendeel van de (te ontvangen) Algemene Uitkering Gemeentefonds is begroot op dit product. Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
41.971.447 |
9.641.976 |
51.613.423 |
51.509.395 |
46.577.896 |
43.633.241 |
44.324.252 |
|
Lasten |
-508.501 |
-6.404.830 |
-6.913.331 |
-7.493.306 |
-1.805.118 |
-267.139 |
-261.838 |
|
Saldo |
41.462.946 |
3.237.146 |
44.700.092 |
44.016.089 |
44.772.778 |
43.366.102 |
44.062.414 |
|
Onttrekkingen |
1.602.220 |
4.044.977 |
5.647.197 |
1.419.437 |
1.679.156 |
972.891 |
688.290 |
|
Stortingen |
-1.898.444 |
-1.371.627 |
-3.270.071 |
-1.644.549 |
-874.601 |
-272.101 |
-180.101 |
|
Mutaties reserves |
-296.224 |
2.673.350 |
2.377.126 |
-225.112 |
804.555 |
700.790 |
508.189 |
|
Resultaat |
41.166.722 |
5.910.496 |
47.077.218 |
43.790.977 |
45.577.333 |
44.066.892 |
44.570.603 |
|
5.6 Belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - - 5.6 Belastingen en heffingenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen - Wat willen we bereiken?We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen op hetzelfde niveau te houden en passen maximaal alleen een inflatiecorrectie toe.
Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen - Wat willen we bereiken? - We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen op hetzelfde niveau te houden en passen maximaal alleen een inflatiecorrectie toe.Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?Het merendeel van de gemeentelijke belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) wordt binnen dit product geraamd.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
6.924.365 |
0 |
6.924.365 |
7.250.113 |
7.315.573 |
7.381.035 |
7.446.497 |
|
Lasten |
-598.457 |
0 |
-598.457 |
-497.327 |
-535.483 |
-565.905 |
-597.130 |
|
Saldo |
6.325.908 |
0 |
6.325.908 |
6.752.786 |
6.780.090 |
6.815.130 |
6.849.367 |
|
5.7 Informatievoorziening en automatisering
Terug naar navigatie - - 5.7 Informatievoorziening en automatiseringWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat willen we bereiken?We voldoen aan de Wet open overheid (Woo).
Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat willen we bereiken? - We voldoen aan de Wet open overheid (Woo).Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?De structurele middelen voor informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-285.505 |
678 |
-284.827 |
-317.998 |
-324.868 |
-332.010 |
-339.877 |
|
5.8 Overhead
Terug naar navigatie - - 5.8 OverheadWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat willen we bereiken?Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat willen we bereiken? - Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van ’overhead’ in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: ’het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces’. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings)kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten die niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
259.590 |
-120.234 |
139.356 |
84.800 |
84.800 |
84.800 |
84.800 |
|
Lasten |
-9.715.320 |
1.318.312 |
-8.397.008 |
-9.494.757 |
-9.479.297 |
-9.213.821 |
-9.169.835 |
|
Saldo |
-9.455.730 |
1.198.078 |
-8.257.652 |
-9.409.957 |
-9.394.497 |
-9.129.021 |
-9.085.035 |
|
5.9 Personeel en organisatie
Terug naar navigatie - - 5.9 Personeel en organisatieWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat willen we bereiken?We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om bij onze gemeente te werken.
Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat willen we bereiken? - We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om bij onze gemeente te werken.We streven naar een leiderschapsstijl die voortkomt uit een inspirerende visie. Op die manier motiveren we medewerkers en voelen zij zich gewaardeerd.
Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat willen we bereiken? - We streven naar een leiderschapsstijl die voortkomt uit een inspirerende visie. Op die manier motiveren we medewerkers en voelen zij zich gewaardeerd.Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8 Overhead.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-586.025 |
-483.475 |
-1.069.500 |
-488.218 |
-478.942 |
-435.573 |
-436.163 |
|
5.10 Communicatie
Terug naar navigatie - - 5.10 CommunicatieWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat willen we bereiken?Onze inwoners worden goed geïnformeerd en zijn tevreden over de communicatie met de gemeente en het bestuur.
Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat willen we bereiken? - Onze inwoners worden goed geïnformeerd en zijn tevreden over de communicatie met de gemeente en het bestuur.Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het op te stellen collegewerkprogramma 2026-2030.
Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat willen we bereiken? - Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het op te stellen collegewerkprogramma 2026-2030.Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-36.177 |
0 |
-36.177 |
-36.541 |
-37.028 |
-37.110 |
-37.161 |
|
5.12 Nieuwe investeringen
Terug naar navigatie - - 5.12 Nieuwe investeringenVoor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de volgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de gemeenteraad uitsluitend de nieuwe investeringen van het komende begrotingsjaar. Tevens kan de gemeenteraad aangeven van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (artikel 5.2 'Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2025').
Meerjarig investeringsschema Programma 5
Terug naar navigatie - 5.12 Nieuwe investeringen - Meerjarig investeringsschema Programma 5Bedragen in € |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
Begroting 2030 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|
5. Bestuurskracht |
||||||
70151709 Aanschaf plateauwagen 2026(drangh.) |
-11.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
70152501 Aanschaf 3 pick-ups 2026 team Wijk- & Dorpsbeheer |
-185.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
70152601 Aanschaf bladzuigwagen 2026 team Wijk- & Dorpsbeh. |
-35.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
70152701 Aanschaf veegmachine 2027 team W&D |
0 |
-125.000 |
0 |
0 |
0 |
|
70152702 Aanschaf riooldoorspuitapparaat 2027 team W&D |
0 |
-20.000 |
0 |
0 |
0 |
|
70152703 aanschaf hogedrukreiniger 2027 team W&D |
0 |
-3.500 |
0 |
0 |
0 |
|
70152801 Aanschaf tractor 2028 team Wijk- & Dorpsbeheer |
0 |
0 |
-80.000 |
0 |
0 |
|
70152802 Aanschaf houtversnipperaar 2028 team W&D |
0 |
0 |
-37.500 |
0 |
0 |
|
70152803 Aanschaf kunstmeststrooier 2028 team W&D |
0 |
0 |
-6.000 |
0 |
0 |
|
70152804 Aanschaf 2 aanhangwagens 2028 uitleendranghekken |
0 |
0 |
-12.000 |
0 |
0 |
|
70152901 Aanschaf schutfrees 2029 team Wijk- & Dorpsbeheer |
0 |
0 |
0 |
-25.500 |
0 |
|
70152902 Aanschaf wied-eg 2029 team Wijk- & Dorpsbeheer |
0 |
0 |
0 |
-5.000 |
0 |
|
70152903 Aanschaf rolveger gladheidbestrijding 2029 team WD |
0 |
0 |
0 |
-9.000 |
0 |
|
70153006 Aanleg zonnepanelen 2030 brandweerkaz. Hoogerheide |
0 |
0 |
0 |
0 |
-91.000 |
|
70153007 Aanleg WTB-installatie 2030 brandweerkaz. H'Heide |
0 |
0 |
0 |
0 |
-60.000 |
|
70162601 Aanschaf hardware raadsleden |
-20.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal 5. Bestuurskracht |
-251.500 |
-148.500 |
-135.500 |
-39.500 |
-151.000 |
|
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5
Terug naar navigatie - 5.12 Nieuwe investeringen - Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5In overeenstemming met artikel 5, lid 5 van de 'Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2025' beschrijft de programmabegroting nut en noodzaak van de investeringen die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2026.
Aanschaf materieel team Wijk- & dorpsbeheer
De gemeenteraad heeft in november 2021 het ’Beheerplan 2022-2025 materieel team Wijk- & dorpsbeheer’ vastgesteld. Het plan geeft inzicht in de concrete voornemens en doelstellingen om te komen tot een vervangings- en investeringscyclus van het materieel van het team Wijk- & dorpsbeheer. Voor 2026 zijn investeringsbudgetten opgenomen voor een totaalbedrag van € 231.500. Het betreft het volgende materieel: plateauwagen voor opslag en vervoer dranghekken (€ 11.000), bladzuigwagen (€ 35.000) en drie pick-ups (€ 185.500).
Aanschaf hardware raadsleden
De huidige laptops en tablets van gemeenteraadsleden zijn financieel en technisch afgeschreven en dienen vervangen te worden. Dit zal in 2026 na de gemeenteraadsverkiezingen gebeuren. De investering bedraagt € 20.000.
5.13 Indicatoren
Terug naar navigatie - - 5.13 IndicatorenLokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Lokale indicatoren Programma 5. BestuurskrachtMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren. In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 tot en met 5 ook verplicht vanuit het BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht.
| Lokale indicatoren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
| 1. Formatie per 1000 inwoners | 6,1 | 6,1 | 6,2 | 6,3 | 6,7 |
| 2. Bezetting per 1000 inwoners | 6,1 | 5,6 | 5,8 | 6,1 | 6,2 |
| 3. Apparaatskosten | € 776 | € 889 | € 1.148 | € 1.330 | - |
| 4. Externe inhuur | 3,20% | 10,20% | 9,30% | 10,60% | - |
| 5. Overhead | 15,30% | 13,81% | 12,06% | 14,31% | - |
| 6. Veiligheidsgevoel overdag | - | - | - | 8,3 | - |
| 7. Veiligheidsgevoel 's-avonds | - | - | 7,3 | - | |
| 8. Klanttevredenheid dienstverlening | |||||
| Baliebezoek | 8,1 | 8 | 8,5 | 9,1 | - |
| Inrichting wachtruimte | - | - | - | 8,4 | - |
| Privacy balie | - | - | - | 8,2 | - |
| Openingstijden | - | - | - | 8,4 | - |
| Telefoon | 7,7 | 8,2 | 9 | 7,4 | - |
Toelichting:
- Formatie betreft het aantal fte’s dat in dienst mag zijn. Uitgaande van formatie per 1 september 2025.
- Bezetting betreft het werkelijke aantal fte’s dat werkzaam is. Uitgaande van bezetting per 1 september 2025.
- Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
- Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
- Overhead: percentage van de totale lasten.
- Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (laag) tot 10 (hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht'.
- Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening op een schaal van 1 (laag) tot 10 (hoog). Bron: Intern klanttevredenheidsonderzoek.
Verplichte BBV-indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Verplichte BBV-indicatoren Programma 5. BestuurskrachtIn deze paragraaf worden de indicatoren weergegeven die bij Programma 5. Bestuurskracht horen. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, de provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen we u naar deze twee websites. Indien cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, waren deze op het moment van het opstellen van dit document niet beschikbaar. De gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden in euro's
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden in euro'sGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
562 |
574 |
575 |
571 |
590 |
607 |
615 |
674 |
727 |
790 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden in euro's
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden in euro'sGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
1.328 |
1.330 |
1.328 |
1.308 |
1.342 |
1.394 |
1.404 |
1.526 |
1.642 |
1.776 |
1.866 |
1.920 |
Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Winkeldiefstallen per 1.000 inwonersGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
1,8 |
1,0 |
1,0 |
1,8 |
1,8 |
1,4 |
1,8 |
1,0 |
1,4 |
2,2 |
1,4 |
Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Diefstallen uit woning per 1.000 inwonersGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
6,0 |
6,0 |
5,0 |
5,4 |
4,6 |
3,6 |
3,6 |
3,6 |
1,8 |
1,8 |
3,2 |
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwonersGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
8,8 |
8,4 |
7,8 |
8,2 |
5,6 |
5,0 |
7,4 |
6,4 |
5,4 |
7,2 |
7,6 |
Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag per 1.000 inwoners
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag per 1.000 inwonersGebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
13,0 |
13,0 |
11,0 |
8,8 |
10,0 |
8,6 |
7,8 |
11,4 |
8,6 |
7,6 |
10,4 |
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Verwijzingen Halt per 1.000 jongerenGebied |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
20 |
28 |
24 |
38 |
34 |
30 |
40 |
18 |
20 |
18 |
18 |
26 |
Percentage jongeren 12-21 jaar met een delict voor de rechter
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Percentage jongeren 12-21 jaar met een delict voor de rechterGebied |
2000 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
4% |
4% |
4% |
6% |
4% |
2% |
4% |
6% |
4% |
6% |
4% |
6% |
4% |
4% |
4% |
4% |
2% |
4% |
2% |
2% |
2% |
Gemiddelde WOZ-waarde woningen (x €1000)
Terug naar navigatie - 5.13 Indicatoren - Gemiddelde WOZ-waarde woningen (x €1000)Gebied |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
248 |
261 |
278 |
292 |
330 |