Programma 4. Economie
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma 4. Economie - InleidingDe ligging van Woensdrecht tussen de havens van Antwerpen, Moerdijk en Rotterdam is ideaal. Dankzij deze strategische ligging zijn we een aantrekkelijk voor bedrijven en gunstig gelegen voor logistieke activiteiten. Grote werkgevers - in het bijzonder in de luchtvaartsector en vliegtuigonderhoud - en een sterk midden- en kleinbedrijf zijn onmisbaar voor de lokale arbeidsmarkt en leefbare dorpen. Samenwerking met regionale partners zoals Regio West-Brabant, REWIN en ondernemers in België versterkt de economische positie van Woensdrecht in West-Brabant.
We zetten in op de volgende doelen: het versterken van netwerken met ondernemers en het bevorderen van samenwerking, zodat we gezamenlijk kunnen bouwen aan een sterke en veerkrachtige lokale economie. Samen met ondernemers en inwoners geven we uitvoering aan de economische visie door een uitvoeringsagenda op te stellen die richting geeft aan de gewenste ontwikkelingen. Daarnaast stimuleren we verbindingen tussen overheid, onderwijs en ondernemers - ook wel bekend als een triple helix-samenwerking - om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt beter op elkaar aan te laten sluiten. Tot slot werken we samen met partners in de regio op diverse beleidsterreinen, zoals natuur en landschap, recreatie, toerisme en economie, met als doel afstemming van belangen, krachtenbundeling en het vergroten van kansen om ontwikkelingen mogelijk te maken.
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Programma 4. Economie - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Economie zijn de volgende organisaties betrokken: Business Park Aviolanda, Regio West-Brabant, N.V. REWIN, Saver N.V., ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, bedrijven, ondernemersverenigingen en Bedrijventerreinverenigingen, Vliegbasis Woensdrecht, werkgeversorganisatie VNO-NCW.
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
Terug naar navigatie - Programma 4. Economie - Wat geven we uit aan programma 4. Economie?Met het vaststellen van de begroting autoriseert de raad de totale baten en de totale lasten per programma. Dit gebeurt op grond van artikel 5.1 van de 'Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2025'.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
3.320.095 |
60.708 |
3.380.803 |
3.539.035 |
3.539.035 |
3.539.035 |
3.531.830 |
|
Lasten |
-2.979.555 |
-106.064 |
-3.085.619 |
-3.258.605 |
-3.237.527 |
-3.238.057 |
-3.238.386 |
|
Saldo |
340.540 |
-45.356 |
295.184 |
280.430 |
301.508 |
300.978 |
293.444 |
|
4.1 Werkgelegenheid
Terug naar navigatie - - 4.1 WerkgelegenheidWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.1 Werkgelegenheid - Wat willen we bereiken?We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
Terug naar navigatie - 4.1 Werkgelegenheid - Wat willen we bereiken? - We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
Terug naar navigatie - 4.1 Werkgelegenheid - Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
-69.317 |
-34.819 |
-104.136 |
-133.164 |
-98.220 |
-98.434 |
-98.569 |
|
4.2 Middenstand en winkelgebieden
Terug naar navigatie - - 4.2 Middenstand en winkelgebiedenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.2 Middenstand en winkelgebieden - Wat willen we bereiken?Samen met onze ondernemersverenigingen blijven we inzetten op een zo aantrekkelijk en divers mogelijk winkelaanbod in de dorpen.
Terug naar navigatie - 4.2 Middenstand en winkelgebieden - Wat willen we bereiken? - Samen met onze ondernemersverenigingen blijven we inzetten op een zo aantrekkelijk en divers mogelijk winkelaanbod in de dorpen.Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
Terug naar navigatie - 4.2 Middenstand en winkelgebieden - Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
22.000 |
0 |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
22.000 |
|
Lasten |
-85.251 |
10.400 |
-74.851 |
-71.825 |
-84.922 |
-85.109 |
-85.225 |
|
Saldo |
-63.251 |
10.400 |
-52.851 |
-49.825 |
-62.922 |
-63.109 |
-63.225 |
|
4.3 Bedrijventerreinen
Terug naar navigatie - - 4.3 BedrijventerreinenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.3 Bedrijventerreinen - Wat willen we bereiken?Bedrijvigheid behouden, uitbreiden en duurzaam versterken.
Terug naar navigatie - 4.3 Bedrijventerreinen - Wat willen we bereiken? - Bedrijvigheid behouden, uitbreiden en duurzaam versterken.Businesspark Aviolanda en de luchtmacht ontwikkelen tot een gezamenlijke campus.
Terug naar navigatie - 4.3 Bedrijventerreinen - Wat willen we bereiken? - Businesspark Aviolanda en de luchtmacht ontwikkelen tot een gezamenlijke campus.Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
Terug naar navigatie - 4.3 Bedrijventerreinen - Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?De baten en lasten, die een oorzakelijk verband hebben met dit product worden verantwoord binnen product 3.4 Verkeer en vervoer en product 3.3 Beheer openbaar gebied op basis van de vastgestelde kostensoort/kostenplaatsstructuur.
4.4 Afvalinzameling
Terug naar navigatie - - 4.4 AfvalinzamelingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.4 Afvalinzameling - Wat willen we bereiken?Voldoen aan de doelstellingen in het beleidsprogramma Van Afval Naar Grondstof (VANG), waarbij het aandeel restafval binnen de totale afvalstroom zoveel mogelijk wordt verlaagd.
Terug naar navigatie - 4.4 Afvalinzameling - Wat willen we bereiken? - Voldoen aan de doelstellingen in het beleidsprogramma Van Afval Naar Grondstof (VANG), waarbij het aandeel restafval binnen de totale afvalstroom zoveel mogelijk wordt verlaagd.Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
Terug naar navigatie - 4.4 Afvalinzameling - Wat willen we bereiken? - Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
Terug naar navigatie - 4.4 Afvalinzameling - Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?Onderstaande tabel laat voor de meerjarenraming een overschot op het product Afvalinzameling zien. Om de tarieven te bepalen moet echter ook nog rekening worden gehouden met de kosten voor kwijtschelding die begroot zijn onder het product 1.3 Werk en inkomen in programma 1 Sociaal Domein en de omzetbelasting. De omzetbelasting wordt voor afval niet geraamd in de begroting maar wordt voor het bepalen van de tarieven van de afvalstoffenheffing en hun kostendekkendheid wel als last meegenomen. Voor het totaaloverzicht verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen, onderwerp ‘afvalstoffenheffing’.
Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten |
3.298.095 |
60.708 |
3.358.803 |
3.517.035 |
3.517.035 |
3.517.035 |
3.509.830 |
|
Lasten |
-2.824.987 |
-52.478 |
-2.877.465 |
-2.996.019 |
-2.996.019 |
-2.996.019 |
-2.996.019 |
|
Saldo |
473.108 |
8.230 |
481.338 |
521.016 |
521.016 |
521.016 |
513.811 |
|
4.5 Aviolanda
Terug naar navigatie - - 4.5 AviolandaWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.5 Aviolanda - Wat willen we bereiken?We faciliteren een gunstig onderwijsklimaat voor studenten.
Terug naar navigatie - 4.5 Aviolanda - Wat willen we bereiken? - We faciliteren een gunstig onderwijsklimaat voor studenten.Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
Terug naar navigatie - 4.5 Aviolanda - Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?Bedragen in € |
Primaire Begroting 2025 |
Begrotings-wijzigingen 2025 |
Begroting 2025 (incl. wijzigingen) |
Begroting 2026 |
Begroting 2027 |
Begroting 2028 |
Begroting 2029 |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten |
0 |
-29.167 |
-29.167 |
-57.597 |
-58.366 |
-58.495 |
-58.573 |
|
4.6 Nieuwe investeringen
Terug naar navigatie - - 4.6 Nieuwe investeringenVoor dit programma zijn in de periode 2026-2029 geen nieuwe investeringen voorzien.
4.7 Indicatoren
Terug naar navigatie - - 4.7 IndicatorenLokale indicatoren Programma 4. Economie
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Lokale indicatoren Programma 4. EconomieMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.
| Lokale indicatoren | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
| 1. Gemiddeld aantal aanbiedingen grijze container | |||||
| 140 liter | 9,3 | 9 | 8,3 | 8,99 | - |
| 240 liter | 12 | 11,7 | 10,5 | 11,36 | - |
| 2. Kostendekkendheid afvalinzameling | 101% | 107,5% | 106,7% | 107,6% | 100% |
| 3. Hoeveelheid ingezameld afval bij de milieustraat | 6.757 | 6.219 | 6.057 | 6.648 | 6.250 |
Toelichting
- Gemiddeld aantal aangeboden containers voor restafval (grijze containers) per huishouden per jaar. Bron: Saver.
- De mate van kostendekkendheid weerspiegelt de mate waarin de gemeente voldoet aan de opgave om kosten en opbrengsten van afvalverwerking in evenwicht te houden. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.
- Hoeveelheid ingezameld afval (x 1.000 kg) per jaar. Bron: Saver N.V. De hoeveelheid afval van het jaar 2025 betreft de raming zoals opgenomen in de Programmabegroting 2025. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.
- Zie voor aantallen kg per inwoner de indicatoren van Programma 3. Deze indicatoren vloeien voort uit de Duurzaamheidsvisie en staan daarom gebundeld in Programma 3.
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Verplichte BBV indicatoren Programma 4 EconomieIn deze paragraaf worden de indicatoren weergegeven die bij Programma 4. Economie horen. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, de provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen we u naar deze twee websites. Indien cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, waren deze op het moment van het opstellen van dit document niet beschikbaar. De gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.
Omvang huishoudelijk restafval in kg. per inwoner
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Omvang huishoudelijk restafval in kg. per inwonerGebied |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
302 |
292 |
286 |
290 |
264 |
280 |
270 |
252 |
250 |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Percentage bekende hernieuwbare elektriciteitGebied |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
2,2% |
2,2% |
2,4% |
3,2% |
3,8% |
5,0% |
6,0% |
6,4% |
9,6% |
14,4% |
56,8% |
94,4% |
90,6% |
Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaarGebied |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
1.349 |
1.373 |
1.383 |
1.409 |
1.391 |
1.376 |
1.384 |
1.395 |
1.368 |
1.379 |
1.371 |
1.354 |
1.342 |
1.342 |
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaarGebied |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
192 |
204 |
210 |
214 |
218 |
224 |
232 |
240 |
243 |
253 |
266 |
280 |
288 |
305 |
Netto arbeidsparticipatie in % van de (potentiële) beroepsbevolking
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Netto arbeidsparticipatie in % van de (potentiële) beroepsbevolkingGebied |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
128,8% |
128,4% |
130,4% |
132,4% |
134,4% |
134,8% |
135,8% |
138,8% |
139,6% |
140,8% |
Functiemenging in %
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Functiemenging in %Gebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
99,8% |
98,4% |
98,6% |
98,6% |
97,2% |
97,4% |
96,8% |
96,2% |
95,8% |
95,6% |
Werkloze jongeren 16-22 jaar in %
Terug naar navigatie - 4.7 Indicatoren - Werkloze jongeren 16-22 jaar in %Gebied |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht |
2,0% |
2,0% |
4,0% |
2,0% |
2,0% |
2,0% |
4,0% |
2,0% |
2,0% |
2,0% |