Uitgaven

27,45%
€ -17.210.064
27,45% Complete

Inkomsten

75,08%
€ 48.583.660
75,08% Complete

Saldo

1558,15%
€ 31.373.596

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

27,45%
€ -17.210.064
27,45% Complete

Inkomsten

75,08%
€ 48.583.660
75,08% Complete

Saldo

1558,15%
€ 31.373.596

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit haar dienstverlenende rol aan de samenleving en als partner in andere maatschappelijke opgaven, blijft het boeken van tastbare resultaten in maatschappelijke vraagstukken de belangrijkste opgave voor gemeenten. Deze opgave wordt echter al lang niet meer alleen door de gemeente bepaald. De tijd van de ‘maakbare samenleving’ ligt inmiddels weer ver achter ons.

Opgaven worden bepaald in nauw contact met de omgeving. Digitalisering en veranderende wetgeving hebben hun invloed op de inhoud en uitvoering van deze opgaven. We zien dat er veel op ons af komt: de invoering van de Omgevingswet, de stikstofcrisis, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen, de opgaven omtrent de huisvesting van asielzoekers en statushouders, de krapte op de arbeidsmarkt, de toenemende vraag binnen het sociaal domein, de snelheid van informatie (sociale media), klimaat, duurzaamheid en de energietransitie.

Het zijn allemaal vraagstukken die naast de lokale ambities – die hier veelal op aansluiten – veel vragen van politiek, bestuur en niet in de laatste plaats van de ambtelijke organisatie.  De opgaven waar wij voor staan vragen om meer flexibiliteit en wendbaarheid om adequaat te kunnen inspelen op onze snel veranderende omgeving. Het nastreven van die wendbaarheid staat centraal in programma 5. Bestuurskracht. Vanuit dit programma worden de randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen college en organisatie kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Stichting Inkoopbureau West-Brabant (SIW), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Op grond van art. 5.1 van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 43.429.473 1.067.699 44.497.172 47.979.813 48.276.802 44.620.291 44.883.621
Lasten -15.559.018 -471.036 -16.030.054 -16.231.807 -15.577.056 -15.597.009 -15.726.612
Saldo 27.870.455 596.663 28.467.118 31.748.006 32.699.746 29.023.282 29.157.009
Onttrekkingen 952.913 10.386.933 11.339.846 603.847 651.196 826.242 727.265
Stortingen -1.292.107 -8.102.866 -9.394.973 -978.257 -243.860 -392.331 -299.601
Mutaties reserves -339.194 2.284.067 1.944.873 -374.410 407.336 433.911 427.664

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.

Terug naar navigatie - We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 7.195 1.045 8.240 24.895 24.895 24.895 24.895
Lasten -1.899.523 -101.851 -2.001.374 -2.025.701 -2.092.754 -2.151.223 -2.209.960

5.2 Handhaving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 12.204 12.500 24.704 17.904 17.904 17.904 17.904
Lasten -309.286 -94.079 -403.365 -410.158 -349.230 -357.301 -366.093

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en voldoet aan de verwachtingen van de inwoner en/of ondernemer.

Terug naar navigatie - Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en voldoet aan de verwachtingen van de inwoner en/of ondernemer.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 176.443 0 176.443 362.291 362.291 362.291 362.291
Lasten -77.714 -5.700 -83.414 -172.080 -172.044 -172.185 -172.498

5.4 Samenwerken en besturen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.

Terug naar navigatie - Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?

Met ingang van begrotingsjaar 2024 is aan dit product het uit product 5.11 afkomstige  budget voor het Secretariaat Commissie Bezwaarschriften toegevoegd. Product 5.11 komt daarmee per 2024 te vervallen

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 155.665 0 155.665 140.659 140.659 140.659 140.659
Lasten -2.046.644 -22.187 -2.068.831 -2.195.459 -2.180.705 -2.191.138 -2.196.592

5.5 Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?

Woensdrecht verantwoordt transparant.

Terug naar navigatie - Woensdrecht verantwoordt transparant.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Het merendeel van de (te ontvangen) algemene uitkering is begroot op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.

Met ingang van 2024 is aan dit product het uit het vervallen product 4.5 afkomstige budget (voor rentelasten) Aviolanda Woensdrecht (circa € 2500 gemiddeld per jaar) toegevoegd.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 36.556.101 1.048.194 37.604.295 40.486.039 40.723.708 37.007.875 37.211.885
Lasten -756.950 198.869 -558.081 -505.025 -250.994 -250.653 -248.052
Saldo 35.799.151 1.247.063 37.046.214 39.981.014 40.472.714 36.757.222 36.963.833
Onttrekkingen 952.913 10.386.933 11.339.846 603.847 651.196 826.242 727.265
Stortingen -1.292.107 -8.102.866 -9.394.973 -978.257 -243.860 -392.331 -299.601
Mutaties reserves -339.194 2.284.067 1.944.873 -374.410 407.336 433.911 427.664

5.6 Belastingen en heffingen

Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 6.294.601 0 6.294.601 6.696.047 6.755.367 6.814.689 6.874.009
Lasten -542.820 0 -542.820 -609.599 -634.730 -662.832 -691.673

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Terug naar navigatie - Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Wat gaan we daarvoor doen?

Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Terug naar navigatie - Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten -243.827 -106.325 -350.152 -430.442 -399.670 -422.331 -429.586

5.8 Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Terug naar navigatie - Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 227.264 5.960 233.224 251.978 251.978 251.978 251.978
Lasten -9.282.649 370.163 -8.912.486 -9.427.783 -9.100.464 -8.992.555 -9.014.643

5.9 Personeel en organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

Terug naar navigatie - We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -356.400 -709.926 -1.066.326 -419.127 -360.040 -360.336 -360.993

5.10 Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.

Terug naar navigatie - Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -36.034 0 -36.034 -36.433 -36.425 -36.455 -36.522

5.11 Juridische zaken

Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Vanwege de geringe omvang van de budgetten op dit product en het feit dat Juridische Zaken onder de reguliere bedrijfsvoeringstaken valt, vervalt product 5.11 met ingang van begrotingsjaar 2024. Het enige budget dat nog onder dit product viel (Secretariaat Commissie Bezwaarschriften) is per 2024 ondergebracht in Product 5.4 Samenwerking en Besturen. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -7.171 0 -7.171 0 0 0 0

5.12 Nieuwe investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen programma 5. Bestuurskracht

Voor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de navolgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de raad uitsluitend de nieuwe investeringen van het aankomende begrotingsjaar. Tevens kan uw raad aangeven van welke nieuwe investeringen u op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (art. 5.2 Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023).

Meerjarig investeringsschema Programma 5

Terug naar navigatie - Meerjarig investeringsschema Programma 5
Bedragen in € Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
5. Bestuurskracht
70151706 Aanschaf sportveldenwals 2025 0 -10.000 0 0
70151709 Aanschaf plateauwagen 2026(drangh.) 0 0 -11.000 0
70151810 Aanschaf bestelwagen 2024 -22.500 0 0 0
70152401 Aanleg zonnepanelen 2024 gemeentehuis (incl.bibl.) -345.161 0 0 0
70152402 Aanleg WTB-install.2024 gem.huis (incl.bibl kapel) -411.677 0 0 0
70152403 Vernieuwen dakbedekking 2024 gem.huis (incl.bibl.) -39.950 0 0 0
70152404 Aanleg zonnepanelen 2024 MFC Kloosterhof H'heide -181.000 0 0 0
70152405 Aanleg WTB-install.2024 MFC Kloosterhof incl.sport -542.000 0 0 0
70152406 Aanbr. dakisolatie 2024 sporthal MFC Kloosterhof -292.000 0 0 0
70152407 Aanbouw brandweerkazerne Ossendrecht 2024 -75.000 0 0 0
70152501 Aanschaf 3 pick-ups 2026 team Wijk- & Dorpsbeheer 0 0 -185.500 0
70152502 Gladheidsbestrijdingsmaterieel 2025 0 -44.750 0 0
70152601 Aanschaf bladzuigwagen 2026 team Wijk- & Dorpsbeh. 0 0 -35.000 0
70152701 Aanschaf veegmachine 2027 team W&D 0 0 0 -125.000
70152702 Aanschaf riooldoorspuitapparaat 2027 team W&D 0 0 0 -20.000
70152703 aanschaf hogedrukreiniger 2027 team W&D 0 0 0 -3.500
70162401 Vervanging hardware raadzaal 2024 -80.000 0 0 0
Totaal 5. Bestuurskracht -1.989.288 -54.750 -231.500 -148.500

Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5

Terug naar navigatie - Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5

Conform Artikel 5, lid 5 van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023 beschrijft de Programmabegroting nut en noodzaak van de investeringen die betrekking hebben op het begrotingsjaar 2024.

Aanschaf bestelwagen 2024

In november 2021 is het 'Beheerplan 2022 - 2025 Materieel team Wijk- & Dorpsbeheer' vastgesteld. Conform het plan is het investeringsbudget van de aanschaf van de bestelwagen opgenomen.

Aanleg zonnepanelen, WTB-installaties, vernieuwen dakbedekking en aanbrengen dakisolatie diverse gemeentelijke gebouwen 2024

In december 2022 heeft de gemeenteraad de nota 'Verduurzamen van gemeentelijk vastgoed 2022-2030, gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes' vastgesteld. Conform de nota zijn de bovenvermelde investeringsbudgetten opgenomen.

Aanbouw brandweerkazerne Ossendrecht 2024

De veiligheidsregio heeft aangegeven dat het arbotechnisch niet langer verantwoord is om brandweermensen zich in de beperkte ruimte naast de brandweerwagen om te laten kleden bij een uitruk. Omdat er verder geen geschikte ruimte is om (snel) om te kunnen kleden heeft de Veiligheidsregio een verzoek ingediend voor uitbreiding van de brandweerkazerne om in deze behoefte te kunnen voorzien.

Vervanging hardware raadzaal 2024

In juli 2023 heeft de gemeenteraad de 'Perspectievennota 2024-2027' vastgesteld. Conform de Perspectievennota is voor de vervanging van hardware in de raadzaal een budget van € 80.000 opgenomen.

5.13 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.  In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 t/m 5 ook verplicht vanuit de BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht). 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022 2023
1. Formatie per 1000 inwoners 6,2 6,1 6,1 6,3
2. Bezetting per 1000 inwoners 5,5 6,1 5,6 6,2
3. Apparaatskosten € 802 € 776 € 889 nnb
4. Externe inhuur 7,4 % 3,2 % 10,2 % nnb
5. Overhead 13,3 % 15,3 % 13,81 % nnb
6. Veiligheidsgevoel - - - -
7. Klanttevredenheid dienstverlening  
- balie 8,6 8,1 8,0 8.5
- telefoon 7,2 7,7 8,2 9.0
- digitale kanalen 8,1 7,8 7,0 _ wordt niet meer gemeten 

 

Toelichting:

  1. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
  2. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
  3. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  4. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  5. Overhead: percentage van de totale lasten.
  6. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht'. In 2023 volgt een nieuw Lemon-onderzoek. De laatste Lemon-rapportage was van 2019.
  7. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu. 

Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 5. Bestuurskracht weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren dan waarschijnlijk geactualiseerd.