Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2024
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2024
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 10 Met het project VraagWijzer gaan we zorg en ondersteuning zo dicht als mogelijk bij het gewone leven organiseren.
              1. Blz. 11 In 2024 gaan we het project VraagWijzer verder vormgeven, gericht op de dorpskernen, samen met onze partners en de ambtelijke organisatie.
            2. Blz. 12 Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
              1. Blz. 13 We vragen netwerkpartners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag te komen tot uitvoerings- c.q. activiteitenplannen per kern.
              2. Blz. 14 We treffen voorbereidingen voor de implementatie van de aanpassingen in Wsob (wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen) met betrekking tot de Zorgplicht voor bibliotheekvoorzieningen in 2025.
              3. Blz. 15 We implementeren ZorgDomein voor partners in het voorliggend veld.
          2. Blz. 16 Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
        5. Blz. 17 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 18 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 19 Onze inwoners weten waar ze terecht kunnen met hun (hulp)vraag.
              1. Blz. 20 We vervangen Hulpwijzer Brabantse Wal door een lokale sociale kaart. Deze wordt op onze eigen gemeentelijke website geplaatst.
            2. Blz. 21 Er zijn duidelijke afspraken betreffende de samenwerking met en tussen de partners in de sociale basis. Deze afspraken zijn ondersteunend aan het sociale netwerk van inwoners en ingekochte maatwerkvoorzieningen.
              1. Blz. 22 We bepalen de rol van de netwerkpartners BWI, MEE en WijZijn in VraagWijzer Woensdrecht en faciliteren hen met een passende financieringsvorm.
            3. Blz. 23 De ambtelijke organisatie van onze gemeente is ingericht en voorbereid om de uitgangspunten van VraagWijzer Woensdrecht te implementeren.
              1. Blz. 24 We maken een plan van aanpak hoe VraagWijzer Woensdrecht ingericht gaat worden en welke stappen doorlopen moeten worden om te komen tot implementatie.
          2. Blz. 25 Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
        6. Blz. 26 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 27 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 28 We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
              1. Blz. 29 We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
              2. Blz. 30 We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
              3. Blz. 31 We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
            2. Blz. 32 We zetten in op het tegengaan van armoede.
              1. Blz. 33 We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
              2. Blz. 34 We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
              3. Blz. 35 We bieden in crisissituaties een doeltreffend vangnet. Daartoe voeren we Rijksregelingen uit, begeleiden we inwoners en hebben we een noodfonds.
          2. Blz. 36 Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
        7. Blz. 37 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 38 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 39 We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
              1. Blz. 40 We evalueren het huidig productenaanbod Wmo huishoudelijke ondersteuning en Wmo begeleiding ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding.
              2. Blz. 41 We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
            2. Blz. 42 We borgen de voortgang van de doordecentralisatie en transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis in regio West-Brabant West.
              1. Blz. 43 We leggen de regionale samenwerkingsafspraken vast in een passende governance-structuur.
              2. Blz. 44 We gaan aan de slag met het Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2024.
            3. Blz. 45 Eind 2024 beschikt de gemeente Woensdrecht over een vastgestelde Woonzorgvisie.
              1. Blz. 46 We betrekken ketenpartners (lokaal én regionaal) bij het opstellen van de Woonzorgvisie.
              2. Blz. 47 We werken samen met regiogemeenten aan een regionale paragraaf, waarmee de regionale samenwerking op gebied van Wonen en Zorg in de visie wordt geborgd.
          2. Blz. 48 Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
        8. Blz. 49 1.5 Zorg voor Jeugd
          1. Blz. 50 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 51 We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig. We werken daarmee toe naar een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.
              1. Blz. 52 We werken aan het opbouwen van alternatieven voor de gesloten jeugdhulp door te experimenteren in de open (residentiële) woonvoorzieningen en het ontwikkelen van een ambulant team jeugdzorgplus.
              2. Blz. 53 We zetten in op een kwalitatieve verklarende analyse om de hulpvraag van het kind en zijn/haar gezinssysteem inzichtelijk te maken.
              3. Blz. 54 We zorgen dat preventieve interventies voor jeugdhulp beschikbaar zijn door het vaststellen van een lokaal preventief Jeugdbeleid, dat inzet op het normaliseren van het gewone leven.
            2. Blz. 55 We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
              1. Blz. 56 We implementeren een eenduidige werkwijze in de toegang voor casussen waar sprake is van onveiligheid om de samenwerking tussen betrokken hulpverleners te verbeteren.
              2. Blz. 57 We zorgen voor een passend aanbod om inzet van maatwerkvoorziening rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek te voorkomen.
          2. Blz. 58 Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
        9. Blz. 59 1.6 Gezondheid
          1. Blz. 60 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 61 We zetten actief in op het bereiken van een gezonde generatie in 2040.
              1. Blz. 62 We komen tot een Woensdrechts Leefstijlakkoord waarin het Preventieakkoord en Sportakkoord 2.0 geborgd zijn.
              2. Blz. 63 We implementeren de 15 landelijke programma's van GALA, binnen het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
              3. Blz. 64 We bewaken, bevorderen en coördineren de integraliteit tussen de verschillende thema's die als onderwerp zijn opgenomen in het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
            2. Blz. 65 We zetten samen actief in met onze stakeholders lokaal- en regionaal in om de toekomstige uitdagingen in de zorg zo goed, toegankelijk en betaalbaar mogelijk te houden.
              1. Blz. 66 We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
              2. Blz. 67 We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de 5 verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
              3. Blz. 68 Middels de coalitie 'Kansrijke Start' maken we (keten)afspraken zodat we kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven een kansrijke start bieden en ze de zorg en/of ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
          2. Blz. 69 Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
        10. Blz. 70 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 71 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 72 We voorkomen onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 73 We herzien met (onderwijs)partners het Uitvoeringsprogramma Onderwijsachterstandenbeleid.
              2. Blz. 74 We werken met partners aan een lokaal beleid op laaggeletterdheid.
              3. Blz. 75 We borgen het programma de Bibliotheek op School.
            2. Blz. 76 Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.
              1. Blz. 77 We begeleiden voortijdig schoolverlaters tussen 18 en 23 jaar in het doorstroompunt (voorheen RMC), zodat ze kunnen terugkeren naar onderwijs of doorstromen naar arbeid.
              2. Blz. 78 We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp om jeugdigen te stimuleren het onderwijs te verlaten met een startkwalificatie.
            3. Blz. 79 We faciliteren onderwijsinstellingen en jeugdigen, zodat iedereen in de gemeente zo volwaardig mogelijk gebruik kan maken van onderwijs.
              1. Blz. 80 We stellen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) op voor de periode 2024-2027, zodat de onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte.
              2. Blz. 81 We stimuleren en ondersteunen ontheemde jeugdigen gebruik te maken van het Nederlands onderwijssysteem.
              3. Blz. 82 We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer.
          2. Blz. 83 Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
        11. Blz. 84 1.8 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 85 Investeringen programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 86 Meerjarig investeringsschema Programma 1
          3. Blz. 87 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 1
        12. Blz. 88 1.9 Indicatoren
          1. Blz. 89 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 90 Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
      2. Blz. 91 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 92 Inleiding
        2. Blz. 93 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 94 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 95 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 96 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 97 De implementatie van de Omgevingswet nader vormgeven.
              1. Blz. 98 Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met de opstelling van het Omgevingsplan.
              2. Blz. 99 De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven benutten we deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk.
              3. Blz. 100 We richten de ambtelijke organisatie in om te kunnen werken met de Omgevingswet die op 1-1-2024 van kracht wordt. Verder brengen we de raadscommissie 'Leefomgeving' in positie.
            2. Blz. 101 Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoefte van (toekomstige) inwoners.
              1. Blz. 102 We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
              2. Blz. 103 We geven uitvoering aan de Woonvisie en het woningbouwprogramma en sturen op de realisatie van nieuwe woningen.
              3. Blz. 104 Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
            3. Blz. 105 We zorgen ervoor dat onze kernen zich blijven ontwikkelen als dorpen waarin het goed wonen is.
              1. Blz. 106 Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
              2. Blz. 107 Er wordt een woonzorgvisie vastgesteld.
          2. Blz. 108 Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
        5. Blz. 109 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 110 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 111 Het grondbeleid ondersteunt het realiseren van doelen, ambities en ontwikkelprincipes die voortkomen uit de Omgevingsvisie, Woonvisie en overige (ruimtelijke) beleidsdocumenten.
              1. Blz. 112 We actualiseren de nota grondbeleid ten gevolge van gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
              2. Blz. 113 We actualiseren de nota grondprijzenbeleid.
              3. Blz. 114 De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren.
          2. Blz. 115 Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
        6. Blz. 116 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 117 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 118 We bevorderen toerisme en recreatie.
              1. Blz. 119 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie.
              2. Blz. 120 We stellen een Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie op, op basis waarvan we onder andere nieuwe projecten op het gebied van fietsen en wandelen ontwikkelen.
              3. Blz. 121 We versterken de samenwerking tussen de Brabantse Wal gemeenten.
            2. Blz. 122 Gemeente Woensdrecht staat bekend als fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 123 We halen grote sport- en wielerevenementen binnen.
          2. Blz. 124 Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
        7. Blz. 125 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 126 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 127 Sport is beschikbaar voor iedereen en inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 128 De toegang en beschikbaarheid tot gezond bewegen & sporten, wordt gestimuleerd en indien nodig gefaciliteerd vanuit de gemeente Woensdrecht.
              2. Blz. 129 We geven uitvoering aan het Sportakkoord.
              3. Blz. 130 We geven uitvoering aan het Leefstijlakkoord, waarin het preventie- en sportakkoord 2.0 herijkt en opgenomen is.
          2. Blz. 131 Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
        8. Blz. 132 2.5 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 133 Investeringen programma 2. Ruimte
          2. Blz. 134 Meerjarig investeringsschema Programma 2
          3. Blz. 135 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 2
        9. Blz. 136 2.6 Indicatoren
          1. Blz. 137 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
          2. Blz. 138 Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 139 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 140 Inleiding
        2. Blz. 141 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 142 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 143 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 144 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 145 Borging en verbetering van de kwaliteit van landschap en natuur.
              1. Blz. 146 We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel door de realisatie van biodiverse landschappen en door meer en verschillende beplanting toe te passen.
              2. Blz. 147 De gemeente stimuleert via de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
              3. Blz. 148 Binnen bestekken en projecten passen we actief matregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
            2. Blz. 149 Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.
              1. Blz. 150 We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
              2. Blz. 151 We starten met het uitvoeren van de maatregelen zoals genoemd in de Natuurdoelanalyses (NDA’s) om, in samenwerking met onze gebiedspartners, doelstellingen te behalen.
              3. Blz. 152 Samen met partners, in het bijzonder Waterschap Brabantse Delta, starten we de initiatieffase voor het project Walwater.
          2. Blz. 153 Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
        5. Blz. 154 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 155 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 156 We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.
              1. Blz. 157 Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
              2. Blz. 158 We geven uitvoering aan isolatiemaatregelen zoals beoogd in het Nationaal Investering Programma (NIP).
              3. Blz. 159 We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting, de stimuleringsleningen, de inzet van energiecoaches en een klusbus en de toekenning van subsidies en cadeaukaarten.
            2. Blz. 160 De gemeente ontwikkelt beleid gericht op een duurzame toekomst.
              1. Blz. 161 We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 op.
              2. Blz. 162 We herijken de bestaande Duurzaamheidsvisie en stellen een nieuw Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid op.
            3. Blz. 163 De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.
              1. Blz. 164 We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
              2. Blz. 165 We spelen een coördinerende en verbindende rol bij de verduurzaming van bedrijventerreinen door het aanreiken van tools en het versterken van de onderlinge contacten tussen bedrijven.
          2. Blz. 166 Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
        6. Blz. 167 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 168 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 169 Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
              1. Blz. 170 We zorgen voor het reguliere onderhoud van wegen, voet– en fietspaden.
              2. Blz. 171 We zorgen voor een goed functionerend en up to date rioolstelsel via de uitvoering van projecten zoals in de Grensstraat en de Verlengde Duinstraat.
              3. Blz. 172 We geven uitvoering aan het nieuwe beleids- en beheerplan openbare verlichting met als uitgangspunt verduurzaming van het openbare verlichtingsbestand.
            2. Blz. 173 Het openbaar gebied maken we toekomstbestendig.
              1. Blz. 174 Bij de uitvoering van werken kijken we vanuit een integrale benadering naar aspecten van duurzaamheid, biodiversiteit, natuur-inclusiviteit, circulariteit, beweegvriendelijkheid, klimaatgrilligheid en gezondheid.
            3. Blz. 175 We werken effectief en efficiënt samen met ketenpartners.
              1. Blz. 176 We vragen gezamenlijk subsidies aan waar mogelijk.
              2. Blz. 177 We stellen gezamenlijk beleids- beheer- en gebiedsplannen waar mogelijk.
          2. Blz. 178 Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
        7. Blz. 179 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 180 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 181 We geven uitvoering aan het GVVP 2021-2025
              1. Blz. 182 We herijken en actualiseren het uitvoeringsplan van het GVVP.
              2. Blz. 183 We voeren jaarschijf 2024 uit, al dan niet in combinatie met groot onderhoud of reconstructie projecten.
            2. Blz. 184 We zetten in op het behoud en zo mogelijk verbetering/uitbreiding van de bestaande OV-voorzieningen en ontwikkeling of versterking van (nieuwe) vervoersmodaliteiten.
              1. Blz. 185 Het stimuleren van deelvervoer (deelauto’s).
              2. Blz. 186 Het realiseren van mobiliteitshubs.
              3. Blz. 187 We voeren een actieve lobby richting provincie en vervoerders.
            3. Blz. 188 De verkeersveiligheid vergroten.
              1. Blz. 189 Het vergroten van de verkeersveiligheid in de directe omgeving van scholen.
              2. Blz. 190 In gezamenlijkheid met inwoners en betrokken partners (VVN) acties uitvoeren om de veiligheid te vergroten.
          2. Blz. 191 Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
        8. Blz. 192 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 193 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 194 We beschermen en behouden het Woensdrechts cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 195 We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
              2. Blz. 196 We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen.
              3. Blz. 197 We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
          2. Blz. 198 Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
        9. Blz. 199 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 200 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 201 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 202 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
              2. Blz. 203 We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
          2. Blz. 204 Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
        10. Blz. 205 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 206 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 207 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
              1. Blz. 208 We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
            2. Blz. 209 We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
              1. Blz. 210 Er wordt een begin gemaakt met het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, brandweerkazernes, MFC's en verenigingsgebouwen.
          2. Blz. 211 Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
        11. Blz. 212 3.8 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 213 Investeringen programma 3. Leefomgeving
          2. Blz. 214 Meerjarig investeringsschema Programma 3
          3. Blz. 215 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 3
        12. Blz. 216 3.9 Indicatoren
          1. Blz. 217 Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
      4. Blz. 218 Programma 4. Economie
        1. Blz. 219 Inleiding
        2. Blz. 220 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 221 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 222 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 224 We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 225 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt.
              2. Blz. 226 We stimuleren grensoverschrijdende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt.
              3. Blz. 227 We verbinden lokale ondernemers met maatschappelijke instellingen met als doel de werkgelegenheid en maatschappelijke participatie te bevorderen.
          2. Blz. 228 Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
        5. Blz. 229 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 230 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 231 We houden winkelgebieden en detailhandel vitaal.
              1. Blz. 232 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
              2. Blz. 233 We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
          2. Blz. 234 Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
        6. Blz. 235 4.3 Bedrijventerreinen
          1. Blz. 236 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 237 Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.
              1. Blz. 238 We doorlopen de planologische procedure voor Driehoeven III.
              2. Blz. 239 We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de realisatie en exploitatie van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
              3. Blz. 240 We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden.
          2. Blz. 241 Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
        7. Blz. 242 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 243 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 244 Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.
              1. Blz. 245 Herontwikkeling van inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners te stimuleren tot het beter scheiden van afval.
              2. Blz. 246 We informeren inwoners actief en kijken naar educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
              3. Blz. 247 We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling milieustraat/aansluiten bij een mogelijk grondstoffencentrum.
            2. Blz. 248 Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
              1. Blz. 249 We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
              2. Blz. 250 We actualiseren o.a. de afvalstoffenverordening en de afvalstoffenheffing.
          2. Blz. 251 Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
        8. Blz. 252 4.5 Aviolanda
          1. Blz. 253 Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
        9. Blz. 254 4.6 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 255 Investeringen programma 4. Economie
        10. Blz. 256 4.7 Indicatoren
          1. Blz. 257 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
          2. Blz. 258 Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
      5. Blz. 259 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 260 Inleiding
        2. Blz. 261 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 262 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 263 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 264 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 265 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 266 We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
              2. Blz. 267 We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan.
              3. Blz. 268 We verkennen de mogelijkheden om ons nog beter voor te bereiden op onbeheersbare natuurbranden door de samenwerking met alle betrokken partijen te versterken.
            2. Blz. 269 We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
              1. Blz. 270 We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
              2. Blz. 271 We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
              3. Blz. 272 We versterken de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
          2. Blz. 273 Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
        5. Blz. 274 5.2 Handhaving
          1. Blz. 275 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 276 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 277 We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              2. Blz. 278 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 279 Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
        6. Blz. 280 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 281 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 282 Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en voldoet aan de verwachtingen van de inwoner en/of ondernemer.
              1. Blz. 283 Door een klantreis te doorlopen leren we de dienstverlening te bekijken door de ogen van de inwoner en/of ondernemer.
              2. Blz. 284 De huidige servicelijn en de receptie en balie worden samengevoegd tot één klantcentrum.
              3. Blz. 285 We bieden onze dienstverlening bij voorkeur online aan en houden daarnaast ook andere kanalen aan (schriftelijk, telefonisch, persoonlijk).
          2. Blz. 286 Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
        7. Blz. 287 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 288 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 289 Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.
              1. Blz. 290 Met implementatie van de Nota Verbonden Partijen West Brabant en herziening van de gemeenschappelijke regelingen waarin Woensdrecht deelneemt voeren we de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door.
              2. Blz. 291 Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale overleggen, agenda’s en plannen.
          2. Blz. 292 Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
        8. Blz. 293 5.5 Financiën
          1. Blz. 294 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 295 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 296 Onze meerjarenbegroting 2025-2028 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
              2. Blz. 297 Onze Jaarstukken voor het jaar 2023 voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
            2. Blz. 298 Woensdrecht verantwoordt transparant.
              1. Blz. 299 We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
              2. Blz. 300 De verbijzonderde interne controle wordt zodanig opgezet, dat het college bij de Jaarstukken 2023 een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het boekjaar 2023.
              3. Blz. 301 Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
          2. Blz. 302 Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
        9. Blz. 303 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 304 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 305 We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen in 2025 op hetzelfde niveau te houden als in 2024 (excl. inflatie).
              1. Blz. 306 Voor het jaar 2025 passen we maximaal de inflatiecorrectie toe op de tarieven van 2024.
          2. Blz. 307 Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
        10. Blz. 308 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 309 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 310 Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
              1. Blz. 311 Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
              2. Blz. 312 Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we het technisch platform verder door.
              3. Blz. 313 Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement.
            2. Blz. 314 Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
              1. Blz. 315 We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
              2. Blz. 316 We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
              3. Blz. 317 We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
          2. Blz. 318 Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
        11. Blz. 319 5.8 Overhead
          1. Blz. 320 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 321 Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
              1. Blz. 322 We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
              2. Blz. 323 Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
          2. Blz. 324 Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
        12. Blz. 325 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 326 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 327 We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
              1. Blz. 328 We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
            2. Blz. 329 We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.
              1. Blz. 330 Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
              2. Blz. 331 We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
              3. Blz. 332 We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
          2. Blz. 333 Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
        13. Blz. 334 5.10 Communicatie
          1. Blz. 335 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 336 Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 337 We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
              2. Blz. 338 We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
              3. Blz. 339 We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
          2. Blz. 340 Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
        14. Blz. 341 5.11 Juridische zaken
          1. Blz. 342 Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
        15. Blz. 343 5.12 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 344 Investeringen programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 345 Meerjarig investeringsschema Programma 5
          3. Blz. 346 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5
        16. Blz. 347 5.13 Indicatoren
          1. Blz. 348 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 349 Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 350 Algemeen
      1. Blz. 351 Voorwoord
        1. Blz. 352 Voorwoord
      2. Blz. 353 Samenvatting
        1. Blz. 354 Inleiding
        2. Blz. 355 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 356 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 357 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 358 Programma 4. Economie
        6. Blz. 359 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 360 Budgetrecht van de raad
        8. Blz. 361 Financieel meerjarenperspectief
        9. Blz. 362 Verloop meerjarenperspectief sinds Perspectievennota 2024-2027
        10. Blz. 363 Weerstandsratio
        11. Blz. 364 Lastenontwikkeling
        12. Blz. 365 Subsidieplafond
      3. Blz. 366 Organisatie
        1. Blz. 367 Gemeenteraad
        2. Blz. 368 Werkwijze gemeenteraad
        3. Blz. 369 College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
        4. Blz. 370 Strategisch managementteam (SMT)
        5. Blz. 371 Ondernemingsraad
    4. Blz. 372 Paragrafen
      1. Blz. 373 Paragraaf 1 Opgaven
        1. Blz. 374 Algemeen
        2. Blz. 375 Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Ontwikkelingen
          3. Blz. 378 Ambities
          4. Blz. 379 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 380 Stand van zaken per Programmabegroting 2024
        3. Blz. 381 Opgave Economie
          1. Blz. 382 Inleiding
          2. Blz. 383 Ontwikkelingen
          3. Blz. 384 Ambities
          4. Blz. 385 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 386 Stand van zaken per Programmabegroting 2024
        4. Blz. 387 Opgave Bouwen & wonen
          1. Blz. 388 Inleiding
          2. Blz. 389 Ontwikkelingen
          3. Blz. 390 Ambities
          4. Blz. 391 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 392 Stand van zaken per Programmabegroting 2024
      2. Blz. 393 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 394 Algemeen
        2. Blz. 395 Lokaal beleid
        3. Blz. 396 A. Geraamde inkomsten
        4. Blz. 397 B. Tariefontwikkeling 2020-2024
        5. Blz. 398 1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 399 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 400 3. Rioolheffing
        8. Blz. 401 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 402 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 403 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 404 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 405 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 406 9. Marktgelden
        14. Blz. 407 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 408 11. Leges
        16. Blz. 409 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 410 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 411 Algemeen
        2. Blz. 412 Risicomethodiek
        3. Blz. 413 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        4. Blz. 414 Niet kwantificeerbare risico's
        5. Blz. 415 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 416 Weerstandscapaciteit
        7. Blz. 417 Weerstandsratio
        8. Blz. 418 Ontwikkeling kengetallen
        9. Blz. 419 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 420 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 421 Algemeen
        2. Blz. 422 Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 423 Wegen
        4. Blz. 424 Riolering
        5. Blz. 425 Openbare verlichting
        6. Blz. 426 Groen
        7. Blz. 427 Gebouwen
        8. Blz. 428 Reiniging
        9. Blz. 429 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 430 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 431 Algemeen
        2. Blz. 432 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 433 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 434 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 435 Algemeen
        2. Blz. 436 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 437 Regionale samenwerking
        4. Blz. 438 Financiën
        5. Blz. 439 Concerncontrol
        6. Blz. 440 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 441 Overhead
        8. Blz. 442 Personeel
        9. Blz. 443 Communicatie
        10. Blz. 444 Juridische Zaken
        11. Blz. 445 Inkoop
      7. Blz. 446 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 447 Inleiding
        2. Blz. 448 Beleid
        3. Blz. 449 Sturing en toezicht
        4. Blz. 450 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 451 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 452 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 453 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 454 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 455 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 456 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 457 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 458 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 459 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 460 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 461 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 462 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 463 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 464 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 465 B.1 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH NV)
        20. Blz. 466 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 467 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 468 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 469 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 470 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 471 Algemeen
        2. Blz. 472 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 473 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 474 Reserves
      9. Blz. 475 Paragraaf 9 Wet Open Overheid
        1. Blz. 476 Achtergrond
        2. Blz. 477 Realisatie
    5. Blz. 478 Overzichten
      1. Blz. 479 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 480 Inleiding
        2. Blz. 481 Overzicht van incidentele baten en lasten
        3. Blz. 482 Toelichting incidentele baten
        4. Blz. 483 Toelichting incidentele lasten
      2. Blz. 484 Overzicht van baten en lasten naar product 2023-2027
        1. Blz. 485 Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
      3. Blz. 486 Overzicht van baten en lasten 2023 -2027 naar taakvelden
        1. Blz. 487 Baten en lasten op taakveld
      4. Blz. 488 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 489 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 490 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 491 Algemene Dekkingsmiddelen
        2. Blz. 492 Budget voor onvoorziene uitgaven
    6. Blz. 493 Bijlagen
      1. Blz. 494 A. Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 495 Overzicht lopende investeringen
      2. Blz. 496 B. Toelichting op grote investeringsprojecten
        1. Blz. 497 Algemeen
        2. Blz. 498 BS De Boemerang, Hoogerheide
        3. Blz. 499 Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
        4. Blz. 500 Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
        5. Blz. 501 Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
        6. Blz. 502 Renovatie Grensstraat, Putte
        7. Blz. 503 Demerstraat, Huijbergen
      3. Blz. 504 C. Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 505 Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
        2. Blz. 506 Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
        3. Blz. 507 Overzicht stortingen in reserves meerjarig
        4. Blz. 508 Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
      4. Blz. 509 D. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 510 Subsidieoverzicht
      5. Blz. 511 E. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
        1. Blz. 512 Aanleiding
        2. Blz. 513 Werkwijze
        3. Blz. 514 Gemeentelijke bezetting
        4. Blz. 515 Tot slot
      6. Blz. 516 Afkortingenlijst
        1. Blz. 517 Afkortingen Programmabegroting 2021
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap