-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programmabegroting 2024
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Met het project VraagWijzer gaan we zorg en ondersteuning zo dicht als mogelijk bij het gewone leven organiseren.
-
Blz. 11
In 2024 gaan we het project VraagWijzer verder vormgeven, gericht op de dorpskernen, samen met onze partners en de ambtelijke organisatie.
-
Blz. 12
Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
-
Blz. 13
We vragen netwerkpartners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag te komen tot uitvoerings- c.q. activiteitenplannen per kern.
-
Blz. 14
We treffen voorbereidingen voor de implementatie van de aanpassingen in Wsob (wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen) met betrekking tot de Zorgplicht voor bibliotheekvoorzieningen in 2025.
-
Blz. 15
We implementeren ZorgDomein voor partners in het voorliggend veld.
-
Blz. 16
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
-
Blz. 17
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
Onze inwoners weten waar ze terecht kunnen met hun (hulp)vraag.
-
Blz. 20
We vervangen Hulpwijzer Brabantse Wal door een lokale sociale kaart. Deze wordt op onze eigen gemeentelijke website geplaatst.
-
Blz. 21
Er zijn duidelijke afspraken betreffende de samenwerking met en tussen de partners in de sociale basis. Deze afspraken zijn ondersteunend aan het sociale netwerk van inwoners en ingekochte maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 22
We bepalen de rol van de netwerkpartners BWI, MEE en WijZijn in VraagWijzer Woensdrecht en faciliteren hen met een passende financieringsvorm.
-
Blz. 23
De ambtelijke organisatie van onze gemeente is ingericht en voorbereid om de uitgangspunten van VraagWijzer Woensdrecht te implementeren.
-
Blz. 24
We maken een plan van aanpak hoe VraagWijzer Woensdrecht ingericht gaat worden en welke stappen doorlopen moeten worden om te komen tot implementatie.
-
Blz. 25
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
-
Blz. 26
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 27
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 28
We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
-
Blz. 29
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
-
Blz. 30
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
-
Blz. 31
We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
-
Blz. 32
We zetten in op het tegengaan van armoede.
-
Blz. 33
We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
-
Blz. 34
We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
-
Blz. 35
We bieden in crisissituaties een doeltreffend vangnet. Daartoe voeren we Rijksregelingen uit, begeleiden we inwoners en hebben we een noodfonds.
-
Blz. 36
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
-
Blz. 37
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 39
We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
-
Blz. 40
We evalueren het huidig productenaanbod Wmo huishoudelijke ondersteuning en Wmo begeleiding ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding.
-
Blz. 41
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
-
Blz. 42
We borgen de voortgang van de doordecentralisatie en transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis in regio West-Brabant West.
-
Blz. 43
We leggen de regionale samenwerkingsafspraken vast in een passende governance-structuur.
-
Blz. 44
We gaan aan de slag met het Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2024.
-
Blz. 45
Eind 2024 beschikt de gemeente Woensdrecht over een vastgestelde Woonzorgvisie.
-
Blz. 46
We betrekken ketenpartners (lokaal én regionaal) bij het opstellen van de Woonzorgvisie.
-
Blz. 47
We werken samen met regiogemeenten aan een regionale paragraaf, waarmee de regionale samenwerking op gebied van Wonen en Zorg in de visie wordt geborgd.
-
Blz. 48
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 49
1.5 Zorg voor Jeugd
-
Blz. 50
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 51
We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig. We werken daarmee toe naar een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.
-
Blz. 52
We werken aan het opbouwen van alternatieven voor de gesloten jeugdhulp door te experimenteren in de open (residentiële) woonvoorzieningen en het ontwikkelen van een ambulant team jeugdzorgplus.
-
Blz. 53
We zetten in op een kwalitatieve verklarende analyse om de hulpvraag van het kind en zijn/haar gezinssysteem inzichtelijk te maken.
-
Blz. 54
We zorgen dat preventieve interventies voor jeugdhulp beschikbaar zijn door het vaststellen van een lokaal preventief Jeugdbeleid, dat inzet op het normaliseren van het gewone leven.
-
Blz. 55
We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
-
Blz. 56
We implementeren een eenduidige werkwijze in de toegang voor casussen waar sprake is van onveiligheid om de samenwerking tussen betrokken hulpverleners te verbeteren.
-
Blz. 57
We zorgen voor een passend aanbod om inzet van maatwerkvoorziening rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek te voorkomen.
-
Blz. 58
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
-
Blz. 59
1.6 Gezondheid
-
Blz. 60
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 61
We zetten actief in op het bereiken van een gezonde generatie in 2040.
-
Blz. 62
We komen tot een Woensdrechts Leefstijlakkoord waarin het Preventieakkoord en Sportakkoord 2.0 geborgd zijn.
-
Blz. 63
We implementeren de 15 landelijke programma's van GALA, binnen het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
-
Blz. 64
We bewaken, bevorderen en coördineren de integraliteit tussen de verschillende thema's die als onderwerp zijn opgenomen in het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
-
Blz. 65
We zetten samen actief in met onze stakeholders lokaal- en regionaal in om de toekomstige uitdagingen in de zorg zo goed, toegankelijk en betaalbaar mogelijk te houden.
-
Blz. 66
We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
-
Blz. 67
We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de 5 verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
-
Blz. 68
Middels de coalitie 'Kansrijke Start' maken we (keten)afspraken zodat we kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven een kansrijke start bieden en ze de zorg en/of ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
-
Blz. 69
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
-
Blz. 70
1.7 Onderwijs
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 72
We voorkomen onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 73
We herzien met (onderwijs)partners het Uitvoeringsprogramma Onderwijsachterstandenbeleid.
-
Blz. 74
We werken met partners aan een lokaal beleid op laaggeletterdheid.
-
Blz. 75
We borgen het programma de Bibliotheek op School.
-
Blz. 76
Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.
-
Blz. 77
We begeleiden voortijdig schoolverlaters tussen 18 en 23 jaar in het doorstroompunt (voorheen RMC), zodat ze kunnen terugkeren naar onderwijs of doorstromen naar arbeid.
-
Blz. 78
We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp om jeugdigen te stimuleren het onderwijs te verlaten met een startkwalificatie.
-
Blz. 79
We faciliteren onderwijsinstellingen en jeugdigen, zodat iedereen in de gemeente zo volwaardig mogelijk gebruik kan maken van onderwijs.
-
Blz. 80
We stellen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) op voor de periode 2024-2027, zodat de onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte.
-
Blz. 81
We stimuleren en ondersteunen ontheemde jeugdigen gebruik te maken van het Nederlands onderwijssysteem.
-
Blz. 82
We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer.
-
Blz. 83
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
-
Blz. 84
1.8 Nieuwe investeringen
-
Blz. 85
Investeringen programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 86
Meerjarig investeringsschema Programma 1
-
Blz. 87
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 1
-
Blz. 88
1.9 Indicatoren
-
Blz. 89
Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 90
Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
-
Blz. 91
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 92
Inleiding
-
Blz. 93
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 94
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 95
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 96
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 97
De implementatie van de Omgevingswet nader vormgeven.
-
Blz. 98
Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met de opstelling van het Omgevingsplan.
-
Blz. 99
De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven benutten we deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk.
-
Blz. 100
We richten de ambtelijke organisatie in om te kunnen werken met de Omgevingswet die op 1-1-2024 van kracht wordt. Verder brengen we de raadscommissie 'Leefomgeving' in positie.
-
Blz. 101
Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoefte van (toekomstige) inwoners.
-
Blz. 102
We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
-
Blz. 103
We geven uitvoering aan de Woonvisie en het woningbouwprogramma en sturen op de realisatie van nieuwe woningen.
-
Blz. 104
Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
-
Blz. 105
We zorgen ervoor dat onze kernen zich blijven ontwikkelen als dorpen waarin het goed wonen is.
-
Blz. 106
Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
-
Blz. 107
Er wordt een woonzorgvisie vastgesteld.
-
Blz. 108
Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
-
Blz. 109
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 110
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 111
Het grondbeleid ondersteunt het realiseren van doelen, ambities en ontwikkelprincipes die voortkomen uit de Omgevingsvisie, Woonvisie en overige (ruimtelijke) beleidsdocumenten.
-
Blz. 112
We actualiseren de nota grondbeleid ten gevolge van gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 113
We actualiseren de nota grondprijzenbeleid.
-
Blz. 114
De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren.
-
Blz. 115
Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
-
Blz. 116
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 117
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 118
We bevorderen toerisme en recreatie.
-
Blz. 119
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie.
-
Blz. 120
We stellen een Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie op, op basis waarvan we onder andere nieuwe projecten op het gebied van fietsen en wandelen ontwikkelen.
-
Blz. 121
We versterken de samenwerking tussen de Brabantse Wal gemeenten.
-
Blz. 122
Gemeente Woensdrecht staat bekend als fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 123
We halen grote sport- en wielerevenementen binnen.
-
Blz. 124
Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
-
Blz. 125
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 127
Sport is beschikbaar voor iedereen en inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 128
De toegang en beschikbaarheid tot gezond bewegen & sporten, wordt gestimuleerd en indien nodig gefaciliteerd vanuit de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 129
We geven uitvoering aan het Sportakkoord.
-
Blz. 130
We geven uitvoering aan het Leefstijlakkoord, waarin het preventie- en sportakkoord 2.0 herijkt en opgenomen is.
-
Blz. 131
Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
-
Blz. 132
2.5 Nieuwe investeringen
-
Blz. 133
Investeringen programma 2. Ruimte
-
Blz. 134
Meerjarig investeringsschema Programma 2
-
Blz. 135
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 2
-
Blz. 136
2.6 Indicatoren
-
Blz. 137
Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 138
Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 139
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 140
Inleiding
-
Blz. 141
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 142
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 143
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 144
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 145
Borging en verbetering van de kwaliteit van landschap en natuur.
-
Blz. 146
We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel door de realisatie van biodiverse landschappen en door meer en verschillende beplanting toe te passen.
-
Blz. 147
De gemeente stimuleert via de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
-
Blz. 148
Binnen bestekken en projecten passen we actief matregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
-
Blz. 149
Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.
-
Blz. 150
We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
-
Blz. 151
We starten met het uitvoeren van de maatregelen zoals genoemd in de Natuurdoelanalyses (NDA’s) om, in samenwerking met onze gebiedspartners, doelstellingen te behalen.
-
Blz. 152
Samen met partners, in het bijzonder Waterschap Brabantse Delta, starten we de initiatieffase voor het project Walwater.
-
Blz. 153
Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
-
Blz. 154
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.
-
Blz. 157
Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
-
Blz. 158
We geven uitvoering aan isolatiemaatregelen zoals beoogd in het Nationaal Investering Programma (NIP).
-
Blz. 159
We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting, de stimuleringsleningen, de inzet van energiecoaches en een klusbus en de toekenning van subsidies en cadeaukaarten.
-
Blz. 160
De gemeente ontwikkelt beleid gericht op een duurzame toekomst.
-
Blz. 161
We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 op.
-
Blz. 162
We herijken de bestaande Duurzaamheidsvisie en stellen een nieuw Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid op.
-
Blz. 163
De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.
-
Blz. 164
We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
-
Blz. 165
We spelen een coördinerende en verbindende rol bij de verduurzaming van bedrijventerreinen door het aanreiken van tools en het versterken van de onderlinge contacten tussen bedrijven.
-
Blz. 166
Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
-
Blz. 167
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
-
Blz. 170
We zorgen voor het reguliere onderhoud van wegen, voet– en fietspaden.
-
Blz. 171
We zorgen voor een goed functionerend en up to date rioolstelsel via de uitvoering van projecten zoals in de Grensstraat en de Verlengde Duinstraat.
-
Blz. 172
We geven uitvoering aan het nieuwe beleids- en beheerplan openbare verlichting met als uitgangspunt verduurzaming van het openbare verlichtingsbestand.
-
Blz. 173
Het openbaar gebied maken we toekomstbestendig.
-
Blz. 174
Bij de uitvoering van werken kijken we vanuit een integrale benadering naar aspecten van duurzaamheid, biodiversiteit, natuur-inclusiviteit, circulariteit, beweegvriendelijkheid, klimaatgrilligheid en gezondheid.
-
Blz. 175
We werken effectief en efficiënt samen met ketenpartners.
-
Blz. 176
We vragen gezamenlijk subsidies aan waar mogelijk.
-
Blz. 177
We stellen gezamenlijk beleids- beheer- en gebiedsplannen waar mogelijk.
-
Blz. 178
Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
-
Blz. 179
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 180
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 181
We geven uitvoering aan het GVVP 2021-2025
-
Blz. 182
We herijken en actualiseren het uitvoeringsplan van het GVVP.
-
Blz. 183
We voeren jaarschijf 2024 uit, al dan niet in combinatie met groot onderhoud of reconstructie projecten.
-
Blz. 184
We zetten in op het behoud en zo mogelijk verbetering/uitbreiding van de bestaande OV-voorzieningen en ontwikkeling of versterking van (nieuwe) vervoersmodaliteiten.
-
Blz. 185
Het stimuleren van deelvervoer (deelauto’s).
-
Blz. 186
Het realiseren van mobiliteitshubs.
-
Blz. 187
We voeren een actieve lobby richting provincie en vervoerders.
-
Blz. 188
De verkeersveiligheid vergroten.
-
Blz. 189
Het vergroten van de verkeersveiligheid in de directe omgeving van scholen.
-
Blz. 190
In gezamenlijkheid met inwoners en betrokken partners (VVN) acties uitvoeren om de veiligheid te vergroten.
-
Blz. 191
Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
-
Blz. 192
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 193
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 194
We beschermen en behouden het Woensdrechts cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 195
We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
-
Blz. 196
We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen.
-
Blz. 197
We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
-
Blz. 198
Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
-
Blz. 199
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 200
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 201
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 202
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
-
Blz. 203
We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
-
Blz. 204
Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
-
Blz. 205
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
-
Blz. 208
We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 209
We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 210
Er wordt een begin gemaakt met het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, brandweerkazernes, MFC's en verenigingsgebouwen.
-
Blz. 211
Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
-
Blz. 212
3.8 Nieuwe investeringen
-
Blz. 213
Investeringen programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 214
Meerjarig investeringsschema Programma 3
-
Blz. 215
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 3
-
Blz. 216
3.9 Indicatoren
-
Blz. 217
Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
-
Blz. 218
Programma 4. Economie
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 221
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 222
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
-
Blz. 225
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt.
-
Blz. 226
We stimuleren grensoverschrijdende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt.
-
Blz. 227
We verbinden lokale ondernemers met maatschappelijke instellingen met als doel de werkgelegenheid en maatschappelijke participatie te bevorderen.
-
Blz. 228
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
-
Blz. 229
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 230
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 231
We houden winkelgebieden en detailhandel vitaal.
-
Blz. 232
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
-
Blz. 233
We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
-
Blz. 234
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
-
Blz. 235
4.3 Bedrijventerreinen
-
Blz. 236
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 237
Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.
-
Blz. 238
We doorlopen de planologische procedure voor Driehoeven III.
-
Blz. 239
We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de realisatie en exploitatie van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
-
Blz. 240
We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden.
-
Blz. 241
Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
-
Blz. 242
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.
-
Blz. 245
Herontwikkeling van inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners te stimuleren tot het beter scheiden van afval.
-
Blz. 246
We informeren inwoners actief en kijken naar educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
-
Blz. 247
We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling milieustraat/aansluiten bij een mogelijk grondstoffencentrum.
-
Blz. 248
Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
-
Blz. 249
We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
-
Blz. 250
We actualiseren o.a. de afvalstoffenverordening en de afvalstoffenheffing.
-
Blz. 251
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
-
Blz. 252
4.5 Aviolanda
-
Blz. 253
Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
-
Blz. 254
4.6 Nieuwe investeringen
-
Blz. 255
Investeringen programma 4. Economie
-
Blz. 256
4.7 Indicatoren
-
Blz. 257
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
-
Blz. 258
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
-
Blz. 259
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 260
Inleiding
-
Blz. 261
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 262
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 263
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 265
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 266
We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
-
Blz. 267
We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan.
-
Blz. 268
We verkennen de mogelijkheden om ons nog beter voor te bereiden op onbeheersbare natuurbranden door de samenwerking met alle betrokken partijen te versterken.
-
Blz. 269
We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
-
Blz. 270
We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
-
Blz. 271
We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
-
Blz. 272
We versterken de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
-
Blz. 273
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
-
Blz. 274
5.2 Handhaving
-
Blz. 275
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 276
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 277
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 278
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 279
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
-
Blz. 280
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 281
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 282
Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en voldoet aan de verwachtingen van de inwoner en/of ondernemer.
-
Blz. 283
Door een klantreis te doorlopen leren we de dienstverlening te bekijken door de ogen van de inwoner en/of ondernemer.
-
Blz. 284
De huidige servicelijn en de receptie en balie worden samengevoegd tot één klantcentrum.
-
Blz. 285
We bieden onze dienstverlening bij voorkeur online aan en houden daarnaast ook andere kanalen aan (schriftelijk, telefonisch, persoonlijk).
-
Blz. 286
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
-
Blz. 287
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 288
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 289
Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.
-
Blz. 290
Met implementatie van de Nota Verbonden Partijen West Brabant en herziening van de gemeenschappelijke regelingen waarin Woensdrecht deelneemt voeren we de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door.
-
Blz. 291
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale overleggen, agenda’s en plannen.
-
Blz. 292
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
-
Blz. 293
5.5 Financiën
-
Blz. 294
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 295
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 296
Onze meerjarenbegroting 2025-2028 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
-
Blz. 297
Onze Jaarstukken voor het jaar 2023 voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
-
Blz. 298
Woensdrecht verantwoordt transparant.
-
Blz. 299
We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
-
Blz. 300
De verbijzonderde interne controle wordt zodanig opgezet, dat het college bij de Jaarstukken 2023 een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het boekjaar 2023.
-
Blz. 301
Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
-
Blz. 302
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
-
Blz. 303
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 304
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 305
We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen in 2025 op hetzelfde niveau te houden als in 2024 (excl. inflatie).
-
Blz. 306
Voor het jaar 2025 passen we maximaal de inflatiecorrectie toe op de tarieven van 2024.
-
Blz. 307
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
-
Blz. 308
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 309
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 310
Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
-
Blz. 311
Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
-
Blz. 312
Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we het technisch platform verder door.
-
Blz. 313
Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement.
-
Blz. 314
Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
-
Blz. 315
We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
-
Blz. 316
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
-
Blz. 317
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
-
Blz. 318
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
-
Blz. 319
5.8 Overhead
-
Blz. 320
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 321
Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
-
Blz. 322
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
-
Blz. 323
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
-
Blz. 324
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
-
Blz. 325
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 326
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 327
We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 328
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
-
Blz. 329
We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.
-
Blz. 330
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
-
Blz. 331
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
-
Blz. 332
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
-
Blz. 333
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
-
Blz. 334
5.10 Communicatie
-
Blz. 335
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 336
Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 337
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
-
Blz. 338
We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
-
Blz. 339
We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
-
Blz. 340
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
-
Blz. 341
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 342
Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
-
Blz. 343
5.12 Nieuwe investeringen
-
Blz. 344
Investeringen programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 345
Meerjarig investeringsschema Programma 5
-
Blz. 346
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5
-
Blz. 347
5.13 Indicatoren
-
Blz. 348
Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 349
Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 350
Algemeen
-
Blz. 351
Voorwoord
-
Blz. 352
Voorwoord
-
Blz. 353
Samenvatting
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 356
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 357
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 358
Programma 4. Economie
-
Blz. 359
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 360
Budgetrecht van de raad
-
Blz. 361
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 362
Verloop meerjarenperspectief sinds Perspectievennota 2024-2027
-
Blz. 363
Weerstandsratio
-
Blz. 364
Lastenontwikkeling
-
Blz. 365
Subsidieplafond
-
Blz. 366
Organisatie
-
Blz. 367
Gemeenteraad
-
Blz. 368
Werkwijze gemeenteraad
-
Blz. 369
College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
-
Blz. 370
Strategisch managementteam (SMT)
-
Blz. 371
Ondernemingsraad
-
Blz. 372
Paragrafen
-
Blz. 373
Paragraaf 1 Opgaven
-
Blz. 374
Algemeen
-
Blz. 375
Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Ontwikkelingen
-
Blz. 378
Ambities
-
Blz. 379
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 380
Stand van zaken per Programmabegroting 2024
-
Blz. 381
Opgave Economie
-
Blz. 382
Inleiding
-
Blz. 383
Ontwikkelingen
-
Blz. 384
Ambities
-
Blz. 385
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 386
Stand van zaken per Programmabegroting 2024
-
Blz. 387
Opgave Bouwen & wonen
-
Blz. 388
Inleiding
-
Blz. 389
Ontwikkelingen
-
Blz. 390
Ambities
-
Blz. 391
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 392
Stand van zaken per Programmabegroting 2024
-
Blz. 393
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 394
Algemeen
-
Blz. 395
Lokaal beleid
-
Blz. 396
A. Geraamde inkomsten
-
Blz. 397
B. Tariefontwikkeling 2020-2024
-
Blz. 398
1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 399
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 400
3. Rioolheffing
-
Blz. 401
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 402
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 403
6. Hondenbelasting
-
Blz. 404
7. Forensenbelasting
-
Blz. 405
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 406
9. Marktgelden
-
Blz. 407
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 408
11. Leges
-
Blz. 409
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 410
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 411
Algemeen
-
Blz. 412
Risicomethodiek
-
Blz. 413
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 414
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 415
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 416
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 417
Weerstandsratio
-
Blz. 418
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 419
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 420
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 421
Algemeen
-
Blz. 422
Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 423
Wegen
-
Blz. 424
Riolering
-
Blz. 425
Openbare verlichting
-
Blz. 426
Groen
-
Blz. 427
Gebouwen
-
Blz. 428
Reiniging
-
Blz. 429
Speelvoorzieningen
-
Blz. 430
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 431
Algemeen
-
Blz. 432
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 433
Eisen Wet Fido
-
Blz. 434
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 435
Algemeen
-
Blz. 436
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 437
Regionale samenwerking
-
Blz. 438
Financiën
-
Blz. 439
Concerncontrol
-
Blz. 440
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 441
Overhead
-
Blz. 442
Personeel
-
Blz. 443
Communicatie
-
Blz. 444
Juridische Zaken
-
Blz. 445
Inkoop
-
Blz. 446
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Beleid
-
Blz. 449
Sturing en toezicht
-
Blz. 450
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 451
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 452
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 453
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 454
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 455
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 456
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 457
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 458
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 459
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 460
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 461
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 462
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 463
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 464
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 465
B.1 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH NV)
-
Blz. 466
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 467
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 468
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 469
B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
-
Blz. 470
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 471
Algemeen
-
Blz. 472
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 473
Complexen in exploitatie
-
Blz. 474
Reserves
-
Blz. 475
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
-
Blz. 476
Achtergrond
-
Blz. 477
Realisatie
-
Blz. 478
Overzichten
-
Blz. 479
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 482
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 483
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 484
Overzicht van baten en lasten naar product 2023-2027
-
Blz. 485
Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
-
Blz. 486
Overzicht van baten en lasten 2023 -2027 naar taakvelden
-
Blz. 487
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 488
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 489
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 490
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 491
Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 492
Budget voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 493
Bijlagen
-
Blz. 494
A. Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 495
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 496
B. Toelichting op grote investeringsprojecten
-
Blz. 497
Algemeen
-
Blz. 498
BS De Boemerang, Hoogerheide
-
Blz. 499
Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
-
Blz. 500
Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
-
Blz. 501
Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
-
Blz. 502
Renovatie Grensstraat, Putte
-
Blz. 503
Demerstraat, Huijbergen
-
Blz. 504
C. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 505
Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
-
Blz. 506
Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
-
Blz. 507
Overzicht stortingen in reserves meerjarig
-
Blz. 508
Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
-
Blz. 509
D. Subsidieoverzicht
-
Blz. 510
Subsidieoverzicht
-
Blz. 511
E. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
-
Blz. 512
Aanleiding
-
Blz. 513
Werkwijze
-
Blz. 514
Gemeentelijke bezetting
-
Blz. 515
Tot slot
-
Blz. 516
Afkortingenlijst
-
Blz. 517
Afkortingen Programmabegroting 2021
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap