Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Organisatie
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Overzichten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van baten en lasten naar product 2023-2027
Overzicht van baten en lasten 2023 -2027 naar taakvelden
Geprognosticeerde balans
Algemene dekkingsmiddelen
Bijlagen
A. Overzicht lopende investeringen
B. Toelichting op grote investeringsprojecten
C. Reserves en voorzieningen
D. Subsidieoverzicht
E. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
Afkortingenlijst
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Organisatie
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Overzichten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van baten en lasten naar product 2023-2027
Overzicht van baten en lasten 2023 -2027 naar taakvelden
Geprognosticeerde balans
Algemene dekkingsmiddelen
Bijlagen
A. Overzicht lopende investeringen
B. Toelichting op grote investeringsprojecten
C. Reserves en voorzieningen
D. Subsidieoverzicht
E. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
Afkortingenlijst
Overzicht
Tonen
Activiteiten (136)
Bij de uitvoering van werken kijken we vanuit een integrale benadering naar aspecten van duurzaamheid, biodiversiteit, natuur-inclusiviteit, circulariteit, beweegvriendelijkheid, klimaatgrilligheid en gezondheid.
Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
Binnen bestekken en projecten passen we actief matregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
De gemeente stimuleert via de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
De huidige servicelijn en de receptie en balie worden samengevoegd tot één klantcentrum.
De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren.
De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven benutten we deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk.
De toegang en beschikbaarheid tot gezond bewegen & sporten, wordt gestimuleerd en indien nodig gefaciliteerd vanuit de gemeente Woensdrecht.
De verbijzonderde interne controle wordt zodanig opgezet, dat het college bij de Jaarstukken 2023 een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het boekjaar 2023.
Door een klantreis te doorlopen leren we de dienstverlening te bekijken door de ogen van de inwoner en/of ondernemer.
Er wordt een begin gemaakt met het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, brandweerkazernes, MFC's en verenigingsgebouwen.
Er wordt een woonzorgvisie vastgesteld.
Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
Herontwikkeling van inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners te stimuleren tot het beter scheiden van afval.
Het realiseren van mobiliteitshubs.
Het stimuleren van deelvervoer (deelauto’s).
Het vergroten van de verkeersveiligheid in de directe omgeving van scholen.
In 2024 gaan we het project VraagWijzer verder vormgeven, gericht op de dorpskernen, samen met onze partners en de ambtelijke organisatie.
In gezamenlijkheid met inwoners en betrokken partners (VVN) acties uitvoeren om de veiligheid te vergroten.
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
Met implementatie van de Nota Verbonden Partijen West Brabant en herziening van de gemeenschappelijke regelingen waarin Woensdrecht deelneemt voeren we de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door.
Middels de coalitie 'Kansrijke Start' maken we (keten)afspraken zodat we kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven een kansrijke start bieden en ze de zorg en/of ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Onze Jaarstukken voor het jaar 2023 voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
Onze meerjarenbegroting 2025-2028 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
Samen met partners, in het bijzonder Waterschap Brabantse Delta, starten we de initiatieffase voor het project Walwater.
Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met de opstelling van het Omgevingsplan.
Voor het jaar 2025 passen we maximaal de inflatiecorrectie toe op de tarieven van 2024.
Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we het technisch platform verder door.
Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement.
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de realisatie en exploitatie van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
We actualiseren de nota grondbeleid ten gevolge van gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
We actualiseren de nota grondprijzenbeleid.
We actualiseren o.a. de afvalstoffenverordening en de afvalstoffenheffing.
We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
We begeleiden voortijdig schoolverlaters tussen 18 en 23 jaar in het doorstroompunt (voorheen RMC), zodat ze kunnen terugkeren naar onderwijs of doorstromen naar arbeid.
We bepalen de rol van de netwerkpartners BWI, MEE en WijZijn in VraagWijzer Woensdrecht en faciliteren hen met een passende financieringsvorm.
We betrekken ketenpartners (lokaal én regionaal) bij het opstellen van de Woonzorgvisie.
We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer.
We bewaken, bevorderen en coördineren de integraliteit tussen de verschillende thema's die als onderwerp zijn opgenomen in het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
We bieden in crisissituaties een doeltreffend vangnet. Daartoe voeren we Rijksregelingen uit, begeleiden we inwoners en hebben we een noodfonds.
We bieden onze dienstverlening bij voorkeur online aan en houden daarnaast ook andere kanalen aan (schriftelijk, telefonisch, persoonlijk).
We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
We borgen het programma de Bibliotheek op School.
We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden.
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
We doorlopen de planologische procedure voor Driehoeven III.
We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel door de realisatie van biodiverse landschappen en door meer en verschillende beplanting toe te passen.
We evalueren het huidig productenaanbod Wmo huishoudelijke ondersteuning en Wmo begeleiding ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding.
We gaan aan de slag met het Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2024.
We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
We geven uitvoering aan de Woonvisie en het woningbouwprogramma en sturen op de realisatie van nieuwe woningen.
We geven uitvoering aan het Leefstijlakkoord, waarin het preventie- en sportakkoord 2.0 herijkt en opgenomen is.
We geven uitvoering aan het nieuwe beleids- en beheerplan openbare verlichting met als uitgangspunt verduurzaming van het openbare verlichtingsbestand.
We geven uitvoering aan het Sportakkoord.
We geven uitvoering aan isolatiemaatregelen zoals beoogd in het Nationaal Investering Programma (NIP).
We halen grote sport- en wielerevenementen binnen.
We herijken de bestaande Duurzaamheidsvisie en stellen een nieuw Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid op.
We herijken en actualiseren het uitvoeringsplan van het GVVP.
We herzien met (onderwijs)partners het Uitvoeringsprogramma Onderwijsachterstandenbeleid.
We implementeren de 15 landelijke programma's van GALA, binnen het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
We implementeren een eenduidige werkwijze in de toegang voor casussen waar sprake is van onveiligheid om de samenwerking tussen betrokken hulpverleners te verbeteren.
We implementeren ZorgDomein voor partners in het voorliggend veld.
We informeren inwoners actief en kijken naar educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
We komen tot een Woensdrechts Leefstijlakkoord waarin het Preventieakkoord en Sportakkoord 2.0 geborgd zijn.
We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de 5 verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
We leggen de regionale samenwerkingsafspraken vast in een passende governance-structuur.
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
We maken een plan van aanpak hoe VraagWijzer Woensdrecht ingericht gaat worden en welke stappen doorlopen moeten worden om te komen tot implementatie.
We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting, de stimuleringsleningen, de inzet van energiecoaches en een klusbus en de toekenning van subsidies en cadeaukaarten.
We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling milieustraat/aansluiten bij een mogelijk grondstoffencentrum.
We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen.
We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
We richten de ambtelijke organisatie in om te kunnen werken met de Omgevingswet die op 1-1-2024 van kracht wordt. Verder brengen we de raadscommissie 'Leefomgeving' in positie.
We spelen een coördinerende en verbindende rol bij de verduurzaming van bedrijventerreinen door het aanreiken van tools en het versterken van de onderlinge contacten tussen bedrijven.
We starten met het uitvoeren van de maatregelen zoals genoemd in de Natuurdoelanalyses (NDA’s) om, in samenwerking met onze gebiedspartners, doelstellingen te behalen.
We stellen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) op voor de periode 2024-2027, zodat de onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte.
We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 op.
We stellen een Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie op, op basis waarvan we onder andere nieuwe projecten op het gebied van fietsen en wandelen ontwikkelen.
We stellen gezamenlijk beleids- beheer- en gebiedsplannen waar mogelijk.
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
We stimuleren en ondersteunen ontheemde jeugdigen gebruik te maken van het Nederlands onderwijssysteem.
We stimuleren grensoverschrijdende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt.
We treffen voorbereidingen voor de implementatie van de aanpassingen in Wsob (wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen) met betrekking tot de Zorgplicht voor bibliotheekvoorzieningen in 2025.
We verbinden lokale ondernemers met maatschappelijke instellingen met als doel de werkgelegenheid en maatschappelijke participatie te bevorderen.
We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
We verkennen de mogelijkheden om ons nog beter voor te bereiden op onbeheersbare natuurbranden door de samenwerking met alle betrokken partijen te versterken.
We versterken de samenwerking tussen de Brabantse Wal gemeenten.
We versterken de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp om jeugdigen te stimuleren het onderwijs te verlaten met een startkwalificatie.
We vervangen Hulpwijzer Brabantse Wal door een lokale sociale kaart. Deze wordt op onze eigen gemeentelijke website geplaatst.
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt.
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie.
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
We voeren een actieve lobby richting provincie en vervoerders.
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
We voeren jaarschijf 2024 uit, al dan niet in combinatie met groot onderhoud of reconstructie projecten.
We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
We vragen gezamenlijk subsidies aan waar mogelijk.
We vragen netwerkpartners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag te komen tot uitvoerings- c.q. activiteitenplannen per kern.
We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
We werken aan het opbouwen van alternatieven voor de gesloten jeugdhulp door te experimenteren in de open (residentiële) woonvoorzieningen en het ontwikkelen van een ambulant team jeugdzorgplus.
We werken met partners aan een lokaal beleid op laaggeletterdheid.
We werken samen met regiogemeenten aan een regionale paragraaf, waarmee de regionale samenwerking op gebied van Wonen en Zorg in de visie wordt geborgd.
We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
We zetten in op een kwalitatieve verklarende analyse om de hulpvraag van het kind en zijn/haar gezinssysteem inzichtelijk te maken.
We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan.
We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
We zorgen dat preventieve interventies voor jeugdhulp beschikbaar zijn door het vaststellen van een lokaal preventief Jeugdbeleid, dat inzet op het normaliseren van het gewone leven.
We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
We zorgen voor een goed functionerend en up to date rioolstelsel via de uitvoering van projecten zoals in de Grensstraat en de Verlengde Duinstraat.
We zorgen voor een passend aanbod om inzet van maatwerkvoorziening rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek te voorkomen.
We zorgen voor het reguliere onderhoud van wegen, voet– en fietspaden.
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale overleggen, agenda’s en plannen.
Vorige
/ 517
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk