Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Organisatie
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Overzichten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van baten en lasten naar product 2024-2028
Overzicht van baten en lasten 2024-2028 naar taakvelden
Geprognosticeerde balans
Algemene dekkingsmiddelen
Bijlagen
A. Overzicht lopende investeringen
B. Reserves en voorzieningen
C. Subsidieoverzicht
Afkortingenlijst
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Organisatie
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Overzichten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van baten en lasten naar product 2024-2028
Overzicht van baten en lasten 2024-2028 naar taakvelden
Geprognosticeerde balans
Algemene dekkingsmiddelen
Bijlagen
A. Overzicht lopende investeringen
B. Reserves en voorzieningen
C. Subsidieoverzicht
Afkortingenlijst
Overzicht
Tonen
Activiteiten (141)
“Mijnoverhedenberichtenbox” wordt geïmplementeerd voor enkele producten van Burgerzaken en het Sociaal Domein.
Als Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente zetten we stappen om, samen met partners, de JOGG-aanpak verder uit te rollen.
Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
Bij vervangingen en reconstructies bekijken we de openbare ruimte in zijn geheel en gaan voor een integrale benadering waarbij we zoeken naar mogelijkheden om klimaatverandering, natuur, beweegvriendelijkheid binnen dezelfde ruimte te combineren.
Binnen bestekken en projecten passen we actief maatregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
De door ontwikkeling van het Klantcontactcentrum vindt verder plaats.
De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Uitvoeren motie bovenwijkse voorziening.
De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot het bieden van maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven worden deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk benut.
De verbijzonderde interne controle wordt zodanig uitgevoerd, dat het college bij de Jaarstukken een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het af te sluiten boekjaar.
Door het verbeteren van processen verhogen we de kwaliteit van de dienstverlening. De focus voor 2025 leggen we op de klanttevredenheid vanuit de klant door het realiseren van een klantreis op het product omgevingsplanactiviteit.
Er wordt een visie op een Omnichannelstrategie (inzet van meerdere kanalen met als doel de gebruikerservaring te verbeteren en de contactmomenten verder uit te breiden) vastgesteld.
Er wordt gewerkt aan de totstandkoming van een Volkshuisvestingsprogramma.
Er wordt in samenwerking met onder meer de vliegbasis en Business Park Aviolanda een onderzoek gedaan naar alternatieve warmtebronnen en verkennen de mogelijkheden voor realisatie van energiehubs.
Er wordt met o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
In 2025 realiseren we een lokale inclusie agenda voor de gemeente Woensdrecht.
In de directe omgeving van scholen nemen we gerichte maatregelen zoals het instellen van snelheidsbeperkingen en de realisatie van infrastructurele aanpassingen.
In de visie nemen we mee of de kanalen Beeldbellen-, Whatsapp- en Chatbot kanalen zijn die een toegevoegde waarde kunnen hebben in de dienstverlening aan de klant .
In het kader van het tegengaan van natuurbranden wordt het natuurbrandbeheersplan opgesteld en uitgevoerd.
In regio West-Brabant stellen we een (regionaal) nieuw programma op om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan waarbij de samenwerking met de arbeidsmarkt wordt geïntensiveerd.
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We bevorderen zelforganisatie.
Monitoren van de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de dienstverlening en inzamelfaciliteiten zodat inwoners effectiever hun afval kunnen scheiden.
Om geletterdheid bij jeugdigen en volwassenen te stimuleren zoeken we nieuwe samenwerkingen op om meer mensen te bereiken.
Om meer inzicht te krijgen op de effectiviteit van de beschikbare en ingezette jeugdhulp analyseren we -minimaal vijf- langlopende zorgpaden van jeugdigen en hun gezinnen.
Onze Jaarstukken voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
Onze meerjarenbegroting voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
Plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, MFC's en verenigingsgebouwen.
Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met het opstellen van het Omgevingsplan.
Vanuit Brabantse Wal samenwerking versterken we onze positie op verschillende schaalniveaus waaronder het meer zichtbaar en maken van de contouren van het Geopark Schelde Delta.
Voor het jaar 2026 streven we er naar maximaal de inflatiecorrectie toe te passen op de tarieven van 2025.
Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we in het Equalit-samenwerkingsverband een technisch platform.
Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement voor Woensdrecht.
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de inrichting van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
We actualiseren de afvalstoffenverordening en het uitvoeringsbesluit van de afvalstoffenverordening.
We actualiseren de nota grondbeleid, de nota grondprijzenbeleid en de bijbehorende grondprijzenbrief, vanwege gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
We actualiseren het MJOP voor de termijn 2026-2029.
We actualiseren het preventie- en handhavingsplan 'Alcohol'.
We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
We bekijken samen met onze grootste subsidiepartners welke samenwerkingsvorm de komende jaren het meest passend is.
We benutten de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ voor gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
We benutten de spin-off van grote fiets- en wielerkoersen in relatie tot ons recreatieve aanbod.
We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
We besteden aandacht aan verkeersveiligheid door verkeerseducatie, het voeren van campagnes en het benutten van buurtinitiatieven.
We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer. We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
We bevorderen werkgelegenheid en participatie door bedrijven te verbinden met maatschappelijke instellingen en de Triple Helix.
We blijven inzetten op het binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
We blijven inzetten op verbetering en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer voor alle inwoners waaronder een goede bereikbaarheid van de kernen.
We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden in het kader van de SPUK regeling.
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
We continueren de Thuis in Taal-aanpak in de gemeente en ontwikkelen en borgen deze.
We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
We doen mee met de Zero Waste Week 2025.
We dragen zorg voor het onderhoud van wegen, voet- en fietspaden en houden deze voor iedereen toegankelijk.
We evalueren de huidige werkwijze in de toegang op basis van de resultaten van het Project Versterking Analyse in de Toegang en stellen deze bij waar nodig.
We evalueren de inzet van de twee gemeentelijke boa’s.
We evalueren de samenwerking binnen de Netwerksamenwerking West-Brabant West voor de kwalitatieve uitvoering van de Leerplichtwet en het Doorstroompunt.
We evalueren het aanbod van maatwerkvoorzieningen rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek en stellen deze bij waar nodig.
We evalueren Zorgdomein en sturen zonodig bij.
We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
We gaan aan de slag met het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).
We gaan in gesprek met (sport)verenigingen en scholen over de thema's gezonde voeding en rookvrije generatie uit het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
We gaan intensiever communiceren met ondernemers via een economische nieuwsbrief.
We geven invulling aan het vormen van een sterk lokaal team Woensdrecht zodat we aan de uitgangspunten van de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming voldoen.
We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
We geven uitvoering aan de gemeentelijke woningbouwprogrammering en we werken aan een stedenbouwkundige visie op de dorpskernen.
We hanteren de nieuwe toeristische visie om richting te geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie en leggen In navolging daarvan een uitvoeringsagenda voor waarin de benodigde middelen voor uitvoering worden gevraagd.
We hebben een regulier overleg met een agrarische vertegenwoordiging om de ontwikkelingen te bespreken, input op te halen en dit te verwerken in onze gesprekken met medeoverheden zoals de provincie.
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
We informeren inwoners actief en verkennen educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
We investeren in de bibliotheekvoorziening in Ossendrecht zodat dit een volwaardige bibliotheek wordt die voldoet aan de brede maatschappelijke functie.
We investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen door te communiceren via o.a. sociale media en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de vijf verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
We maken nieuwe afspraken met de BWI over de inzet van het jongerenwerk en de buurtsportcoaches omdat nieuwe ontwikkelingen vragen om een aangepaste werkwijze.
We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
We ondersteunen de Zero Waste Week.
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken o.a. door promotie van het GrensInformatiePunt (GIP).
We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting en diverse stimuleringsleningen. En de energiecoöperatie in oprichting.
We onderzoeken de behoefte aan een digitaal platform per dorpskern en zo nodig wordt dit geïmplementeerd.
We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen, waaronder een financiële tegemoetkoming voor eigenaren van een gemeentelijk monument.
We onderzoeken of een track & trace-service mogelijk is op door de klant aangevraagde producten.
We onderzoeken op welke wijze we het toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid van Wmo maatwerkvoorzieningen kunnen doorontwikkelen.
We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
We realiseren biodiverse landschappen door meer en verschillende beplanting toe te passen.
We starten als gemeente met Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen.
We starten met een isolatieprogramma in het kader van het Nationaal Investering Programma (NIP).
We starten met een werkgroep integrale toegang met onze subsidie-/netwerkpartners om te komen tot een uniform intakeproces.
We stellen een nieuw meerjarig uitvoeringsprogramma op voor de Netwerksamenwerking West-Brabant West.
We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 vast.
We stellen een werkproces op waardoor op- en afschalen van hulp en ondersteuning soepel verloopt.
We stellen een Woonzorgvisie op met ketenpartners (lokaal én regionaal).
We stellen mobiliteitsparagraaf op als onderdeel van het nieuw op te stellen omgevingsplan. Deze paragraaf vervangt het GVVP.
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
We steunen de ontwikkeling van het nieuwe recreatiepark De Tovertuin / Woezel en Pip.
We stimuleren grensoverstijgende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt en het Schakelpunt Grensbelemmeringen Vlaanderen-Nederland.
We stimuleren het gebruik van innovatieve duurzame mobiliteitsoplossingen zoals elektrische voertuigen en fietshubs.
We stroomlijnen het proces voor alle (subsidie)aanvragen en passen de communicatie op de website daarop aan.
We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
We verkennen kansen om water beter vast te houden en te infiltreren door samenwerking in het convenant werkgroep Brabantse Wal en het uitvoeren van kleinschalige buffer- en infiltratieprojecten zoals het stuwen van de Kooisloot.
We verkennen samen met de provincie de haalbaarheid van een snelfietspad.
We versterken de samenwerking met partners zoals inwoners, scholen en verkeersveiligheidsorganisatie VVN (Veilig Verkeer Nederland).
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
We verzamelen informatie voor de inkoop van JeugdzorgPlus voor 2026 (en verder) door het opbouwen en experimenteren met alternatieven voor de gesloten jeugdhulp.
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt mede in relatie tot de Human Capital Agenda.
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
We voeren het nieuwe uitvoeringsprogramma onderwijsachterstandenbeleid uit en hanteren hierbij het geactualiseerde subsidiebeleid.
We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
We voeren vroegsignalering uit in samenwerking met alle ketenpartners en zetten daarbij in op passende inkomensvoorzieningen.
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid/NIS2) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
We werken verder aan een verbetering van onze dienstverlening binnen de kaders van de Omgevingswet. Het tijdelijke Omgevingsplan vertalen we uiterlijk 31 december 2031 door naar een integraal Omgevingsplan voor de gemeente.
We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
We zetten in op de aanpak van actuele verkeersknelpunten en we benutten kansen voor een veilig, duurzaam en toegankelijk verkeerssysteem.
We zetten in op een kwaliteitsslag voor onder meer de jaarmarkt in Putte.
We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
We zetten in op verdere modernisering van ons openbare verlichtingsbestand zodat we nog meer energie gaan besparen en nog slimmer kunnen gaan verlichten.
We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan en zorgen dat jonge aanwas richting criminaliteit zoveel als mogelijk voorkomen wordt.
We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
We zorgen ervoor dat het rioolstelsel goed blijft functioneren en maken het klimaatrobuust.
We zorgen voor een betere benutting en versterking van ons UCI Bike City Label.
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
We zorgen voor een goed klimaat voor onze recreatieve ondernemers, verenigingen en organisaties zodat we recreatie beter kunnen benutten.
Woensdrecht vervult zowel bestuurlijk als ambtelijk en uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol in de regionale samenwerking met andere overheden en organisaties.
Vorige
/ 503
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk