Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2025
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 10 Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.
              1. Blz. 11 We maken nieuwe afspraken met de BWI over de inzet van het jongerenwerk en de buurtsportcoaches omdat nieuwe ontwikkelingen vragen om een aangepaste werkwijze.
              2. Blz. 12 We bekijken samen met onze grootste subsidiepartners welke samenwerkingsvorm de komende jaren het meest passend is.
              3. Blz. 13 We investeren in de bibliotheekvoorziening in Ossendrecht zodat dit een volwaardige bibliotheek wordt die voldoet aan de brede maatschappelijke functie.
            2. Blz. 14 Een duidelijk proces voor het aanvragen van alle vormen van subsidies.
              1. Blz. 15 We stroomlijnen het proces voor alle (subsidie)aanvragen en passen de communicatie op de website daarop aan.
          2. Blz. 16 Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
        5. Blz. 17 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 18 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 19 Zorg en ondersteuning zo dicht als mogelijk bij het gewone leven organiseren.
              1. Blz. 20 We evalueren Zorgdomein en sturen zonodig bij.
              2. Blz. 21 We starten met een werkgroep integrale toegang met onze subsidie-/netwerkpartners om te komen tot een uniform intakeproces.
            2. Blz. 22 In ieder dorp is een goedlopend dorpsteam waarin alle netwerkpartners deelnemen.
              1. Blz. 23 We onderzoeken de behoefte aan een digitaal platform per dorpskern en zo nodig wordt dit geïmplementeerd.
              2. Blz. 24 We stellen een werkproces op waardoor op- en afschalen van hulp en ondersteuning soepel verloopt.
          2. Blz. 25 Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
        6. Blz. 26 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 27 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 28 Het vergroten van de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
              1. Blz. 29 We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
              2. Blz. 30 We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken o.a. door promotie van het GrensInformatiePunt (GIP).
              3. Blz. 31 We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
            2. Blz. 32 Het tegengaan van armoede en schulden.
              1. Blz. 33 We investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen door te communiceren via o.a. sociale media en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
              2. Blz. 34 We voeren vroegsignalering uit in samenwerking met alle ketenpartners en zetten daarbij in op passende inkomensvoorzieningen.
          2. Blz. 35 Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
        7. Blz. 36 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 38 Het op peil houden van het huidige productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.
              1. Blz. 39 We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
              2. Blz. 40 We onderzoeken op welke wijze we het toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid van Wmo maatwerkvoorzieningen kunnen doorontwikkelen.
            2. Blz. 41 Een geïntegreerde en toekomstbestendige woon- en zorgomgeving.
              1. Blz. 42 We stellen een Woonzorgvisie op met ketenpartners (lokaal én regionaal).
            3. Blz. 43 Een toegankelijke en inclusieve samenleving.
              1. Blz. 44 In 2025 realiseren we een lokale inclusie agenda voor de gemeente Woensdrecht.
          2. Blz. 45 Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
        8. Blz. 46 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
          1. Blz. 47 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 48 Een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.
              1. Blz. 49 We verzamelen informatie voor de inkoop van JeugdzorgPlus voor 2026 (en verder) door het opbouwen en experimenteren met alternatieven voor de gesloten jeugdhulp.
              2. Blz. 50 We evalueren de huidige werkwijze in de toegang op basis van de resultaten van het Project Versterking Analyse in de Toegang en stellen deze bij waar nodig.
              3. Blz. 51 Om meer inzicht te krijgen op de effectiviteit van de beschikbare en ingezette jeugdhulp analyseren we -minimaal vijf- langlopende zorgpaden van jeugdigen en hun gezinnen.
            2. Blz. 52 Het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
              1. Blz. 53 We geven invulling aan het vormen van een sterk lokaal team Woensdrecht zodat we aan de uitgangspunten van de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming voldoen.
              2. Blz. 54 We evalueren het aanbod van maatwerkvoorzieningen rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek en stellen deze bij waar nodig.
          2. Blz. 55 Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
        9. Blz. 56 1.6 Gezondheid en Sport
          1. Blz. 57 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 58 Een gezonde generatie in 2040.
              1. Blz. 59 Als Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente zetten we stappen om, samen met partners, de JOGG-aanpak verder uit te rollen.
              2. Blz. 60 We gaan in gesprek met (sport)verenigingen en scholen over de thema's gezonde voeding en rookvrije generatie uit het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
              3. Blz. 61 We actualiseren het preventie- en handhavingsplan 'Alcohol'.
            2. Blz. 62 Behoud van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
              1. Blz. 63 We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
              2. Blz. 64 We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de vijf verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
          2. Blz. 65 Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
        10. Blz. 66 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 67 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 68 Het voorkomen onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 69 We voeren het nieuwe uitvoeringsprogramma onderwijsachterstandenbeleid uit en hanteren hierbij het geactualiseerde subsidiebeleid.
              2. Blz. 70 Om geletterdheid bij jeugdigen en volwassenen te stimuleren zoeken we nieuwe samenwerkingen op om meer mensen te bereiken.
              3. Blz. 71 We continueren de Thuis in Taal-aanpak in de gemeente en ontwikkelen en borgen deze.
            2. Blz. 72 Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.
              1. Blz. 73 We evalueren de samenwerking binnen de Netwerksamenwerking West-Brabant West voor de kwalitatieve uitvoering van de Leerplichtwet en het Doorstroompunt.
              2. Blz. 74 We stellen een nieuw meerjarig uitvoeringsprogramma op voor de Netwerksamenwerking West-Brabant West.
              3. Blz. 75 In regio West-Brabant stellen we een (regionaal) nieuw programma op om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan waarbij de samenwerking met de arbeidsmarkt wordt geïntensiveerd.
            3. Blz. 76 Iedereen in de gemeente kan zo volwaardig mogelijk gebruikmaken van onderwijs.
              1. Blz. 77 We gaan aan de slag met het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).
              2. Blz. 78 We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer. We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
          2. Blz. 79 Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
        11. Blz. 80 1.8 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 81 Investeringen programma 1. Sociaal Domein
        12. Blz. 82 1.9 Indicatoren
          1. Blz. 83 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 84 Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
      2. Blz. 85 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 86 Inleiding
        2. Blz. 87 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 88 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 89 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 90 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 91 Implementatie van de Omgevingswet
              1. Blz. 92 Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met het opstellen van het Omgevingsplan.
              2. Blz. 93 De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot het bieden van maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven worden deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk benut.
              3. Blz. 94 We werken verder aan een verbetering van onze dienstverlening binnen de kaders van de Omgevingswet. Het tijdelijke Omgevingsplan vertalen we uiterlijk 31 december 2031 door naar een integraal Omgevingsplan voor de gemeente.
            2. Blz. 95 Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
              1. Blz. 96 We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
              2. Blz. 97 We geven uitvoering aan de gemeentelijke woningbouwprogrammering en we werken aan een stedenbouwkundige visie op de dorpskernen.
              3. Blz. 98 Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
            3. Blz. 99 We zorgen ervoor dat onze kernen zich blijven ontwikkelen als dorpen waarin het goed wonen is.
              1. Blz. 100 Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
              2. Blz. 101 Er wordt gewerkt aan de totstandkoming van een Volkshuisvestingsprogramma.
              3. Blz. 102 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
            4. Blz. 103 Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
              1. Blz. 104 We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
              2. Blz. 105 We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
              3. Blz. 106 Er wordt met o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
          2. Blz. 107 Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
        5. Blz. 108 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 109 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 110 Het grondbeleid ondersteunt het realiseren van doelen, ambities en ontwikkelprincipes die voortkomen uit de Omgevingsvisie, Woonvisie en overige (ruimtelijke) beleidsdocumenten.
              1. Blz. 111 We actualiseren de nota grondbeleid, de nota grondprijzenbeleid en de bijbehorende grondprijzenbrief, vanwege gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
              2. Blz. 112 De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Uitvoeren motie bovenwijkse voorziening.
          2. Blz. 113 Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
        6. Blz. 114 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 115 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 116 We vergroten ons recreatieve- en toeristische aanbod.
              1. Blz. 117 We hanteren de nieuwe toeristische visie om richting te geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie en leggen In navolging daarvan een uitvoeringsagenda voor waarin de benodigde middelen voor uitvoering worden gevraagd.
              2. Blz. 118 Vanuit Brabantse Wal samenwerking versterken we onze positie op verschillende schaalniveaus waaronder het meer zichtbaar en maken van de contouren van het Geopark Schelde Delta.
              3. Blz. 119 We steunen de ontwikkeling van het nieuwe recreatiepark De Tovertuin / Woezel en Pip.
            2. Blz. 120 Een grotere naamsbekendheid als fiets-, wieler- en recreatieve gemeente.
              1. Blz. 121 We blijven inzetten op het binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
              2. Blz. 122 We zorgen voor een betere benutting en versterking van ons UCI Bike City Label.
              3. Blz. 123 We zorgen voor een goed klimaat voor onze recreatieve ondernemers, verenigingen en organisaties zodat we recreatie beter kunnen benutten.
          2. Blz. 124 Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
        7. Blz. 125 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 126 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 127 Evenementen zijn ons visitekaartje.
              1. Blz. 128 We zetten in op een kwaliteitsslag voor onder meer de jaarmarkt in Putte.
              2. Blz. 129 We benutten de spin-off van grote fiets- en wielerkoersen in relatie tot ons recreatieve aanbod.
          2. Blz. 130 Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
        8. Blz. 131 2.5 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 132 Investeringen programma 2. Ruimte
          2. Blz. 133 Meerjarig investeringsschema Programma 2
          3. Blz. 134 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 2
        9. Blz. 135 2.6 Indicatoren
          1. Blz. 136 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
          2. Blz. 137 Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 138 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 139 Inleiding
        2. Blz. 140 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 141 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 142 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 143 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 144 We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel.
              1. Blz. 145 Binnen bestekken en projecten passen we actief maatregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
              2. Blz. 146 We realiseren biodiverse landschappen door meer en verschillende beplanting toe te passen.
              3. Blz. 147 We benutten de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ voor gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
            2. Blz. 148 Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.
              1. Blz. 149 We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
              2. Blz. 150 We verkennen kansen om water beter vast te houden en te infiltreren door samenwerking in het convenant werkgroep Brabantse Wal en het uitvoeren van kleinschalige buffer- en infiltratieprojecten zoals het stuwen van de Kooisloot.
              3. Blz. 151 We hebben een regulier overleg met een agrarische vertegenwoordiging om de ontwikkelingen te bespreken, input op te halen en dit te verwerken in onze gesprekken met medeoverheden zoals de provincie.
          2. Blz. 152 Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
        5. Blz. 153 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 154 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 155 We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.
              1. Blz. 156 Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
              2. Blz. 157 We starten met een isolatieprogramma in het kader van het Nationaal Investering Programma (NIP).
              3. Blz. 158 We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting en diverse stimuleringsleningen. En de energiecoöperatie in oprichting.
            2. Blz. 159 De gemeente ontwikkelt beleid en zet instrumenten in gericht op een duurzame toekomst.
              1. Blz. 160 We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 vast.
              2. Blz. 161 We starten als gemeente met Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen.
              3. Blz. 162 We ondersteunen de Zero Waste Week.
            3. Blz. 163 De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.
              1. Blz. 164 We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
              2. Blz. 165 Er wordt in samenwerking met onder meer de vliegbasis en Business Park Aviolanda een onderzoek gedaan naar alternatieve warmtebronnen en verkennen de mogelijkheden voor realisatie van energiehubs.
          2. Blz. 166 Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
        6. Blz. 167 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 168 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 169 Onze inwoners leven in een veilige, schone, groene en toekomstbestendige leefomgeving.
              1. Blz. 170 We dragen zorg voor het onderhoud van wegen, voet- en fietspaden en houden deze voor iedereen toegankelijk.
              2. Blz. 171 We zorgen ervoor dat het rioolstelsel goed blijft functioneren en maken het klimaatrobuust.
              3. Blz. 172 We zetten in op verdere modernisering van ons openbare verlichtingsbestand zodat we nog meer energie gaan besparen en nog slimmer kunnen gaan verlichten.
            2. Blz. 173 Het openbaar gebied maken we klimaatrobuust.
              1. Blz. 174 Bij vervangingen en reconstructies bekijken we de openbare ruimte in zijn geheel en gaan voor een integrale benadering waarbij we zoeken naar mogelijkheden om klimaatverandering, natuur, beweegvriendelijkheid binnen dezelfde ruimte te combineren.
          2. Blz. 175 Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
        7. Blz. 176 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 177 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 178 We beschikken over een hernieuwd vastgesteld Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) 2025-2029.
              1. Blz. 179 We zetten in op de aanpak van actuele verkeersknelpunten en we benutten kansen voor een veilig, duurzaam en toegankelijk verkeerssysteem.
              2. Blz. 180 We stellen mobiliteitsparagraaf op als onderdeel van het nieuw op te stellen omgevingsplan. Deze paragraaf vervangt het GVVP.
            2. Blz. 181 We vergroten de verkeersveiligheid.
              1. Blz. 182 In de directe omgeving van scholen nemen we gerichte maatregelen zoals het instellen van snelheidsbeperkingen en de realisatie van infrastructurele aanpassingen.
              2. Blz. 183 We versterken de samenwerking met partners zoals inwoners, scholen en verkeersveiligheidsorganisatie VVN (Veilig Verkeer Nederland).
              3. Blz. 184 We besteden aandacht aan verkeersveiligheid door verkeerseducatie, het voeren van campagnes en het benutten van buurtinitiatieven.
            3. Blz. 185 Verbeteren van de mobiliteit en de toegankelijkheid binnen de gemeente.
              1. Blz. 186 We stimuleren het gebruik van innovatieve duurzame mobiliteitsoplossingen zoals elektrische voertuigen en fietshubs.
              2. Blz. 187 We blijven inzetten op verbetering en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer voor alle inwoners waaronder een goede bereikbaarheid van de kernen.
              3. Blz. 188 We verkennen samen met de provincie de haalbaarheid van een snelfietspad.
          2. Blz. 189 Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
        8. Blz. 190 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 191 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 192 We beschermen en behouden het Woensdrechts cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 193 We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
              2. Blz. 194 We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen, waaronder een financiële tegemoetkoming voor eigenaren van een gemeentelijk monument.
              3. Blz. 195 We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
          2. Blz. 196 Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
        9. Blz. 197 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 198 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 199 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 200 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
              2. Blz. 201 We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
              3. Blz. 202 We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
          2. Blz. 203 Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
        10. Blz. 204 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 205 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 206 We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
              1. Blz. 207 Plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, MFC's en verenigingsgebouwen.
            2. Blz. 208 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
              1. Blz. 209 We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
              2. Blz. 210 We actualiseren het MJOP voor de termijn 2026-2029.
          2. Blz. 211 Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
        11. Blz. 212 3.8 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 213 Investeringen programma 3. Leefomgeving
          2. Blz. 214 Meerjarig investeringsschema Programma 3
          3. Blz. 215 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 3
        12. Blz. 216 3.9 Indicatoren
          1. Blz. 217 Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
      4. Blz. 218 Programma 4. Economie
        1. Blz. 219 Inleiding
        2. Blz. 220 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 221 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 222 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 224 We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 225 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt mede in relatie tot de Human Capital Agenda.
              2. Blz. 226 We stimuleren grensoverstijgende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt en het Schakelpunt Grensbelemmeringen Vlaanderen-Nederland.
              3. Blz. 227 We bevorderen werkgelegenheid en participatie door bedrijven te verbinden met maatschappelijke instellingen en de Triple Helix.
          2. Blz. 228 Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
        5. Blz. 229 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 230 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 231 We houden winkelgebieden en detailhandel vitaal.
              1. Blz. 232 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
              2. Blz. 233 We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
          2. Blz. 234 Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
        6. Blz. 235 4.3 Bedrijventerreinen
          1. Blz. 236 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 237 Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.
              1. Blz. 238 We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de inrichting van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
              2. Blz. 239 We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden in het kader van de SPUK regeling.
              3. Blz. 240 We gaan intensiever communiceren met ondernemers via een economische nieuwsbrief.
          2. Blz. 241 Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
        7. Blz. 242 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 243 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 244 Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.
              1. Blz. 245 Monitoren van de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de dienstverlening en inzamelfaciliteiten zodat inwoners effectiever hun afval kunnen scheiden.
              2. Blz. 246 We informeren inwoners actief en verkennen educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
              3. Blz. 247 We doen mee met de Zero Waste Week 2025.
            2. Blz. 248 Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
              1. Blz. 249 We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
              2. Blz. 250 We actualiseren de afvalstoffenverordening en het uitvoeringsbesluit van de afvalstoffenverordening.
          2. Blz. 251 Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
        8. Blz. 252 4.5 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 253 Investeringen programma 4. Economie
        9. Blz. 254 4.6 Indicatoren
          1. Blz. 255 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
          2. Blz. 256 Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
      5. Blz. 257 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 258 Inleiding
        2. Blz. 259 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 260 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 261 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 262 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 263 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 264 We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
              2. Blz. 265 We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan en zorgen dat jonge aanwas richting criminaliteit zoveel als mogelijk voorkomen wordt.
              3. Blz. 266 In het kader van het tegengaan van natuurbranden wordt het natuurbrandbeheersplan opgesteld en uitgevoerd.
            2. Blz. 267 We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
              1. Blz. 268 We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
              2. Blz. 269 We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
              3. Blz. 270 We evalueren de inzet van de twee gemeentelijke boa’s.
          2. Blz. 271 Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
        5. Blz. 272 5.2 Handhaving
          1. Blz. 273 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 274 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 275 We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              2. Blz. 276 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 277 Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
        6. Blz. 278 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 279 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 280 Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant.
              1. Blz. 281 Door het verbeteren van processen verhogen we de kwaliteit van de dienstverlening. De focus voor 2025 leggen we op de klanttevredenheid vanuit de klant door het realiseren van een klantreis op het product omgevingsplanactiviteit.
              2. Blz. 282 De door ontwikkeling van het Klantcontactcentrum vindt verder plaats.
              3. Blz. 283 “Mijnoverhedenberichtenbox” wordt geïmplementeerd voor enkele producten van Burgerzaken en het Sociaal Domein.
            2. Blz. 284 We verbeteren de gebruikerservaring en breiden de contactmomenten verder uit.
              1. Blz. 285 Er wordt een visie op een Omnichannelstrategie (inzet van meerdere kanalen met als doel de gebruikerservaring te verbeteren en de contactmomenten verder uit te breiden) vastgesteld.
              2. Blz. 286 In de visie nemen we mee of de kanalen Beeldbellen-, Whatsapp- en Chatbot kanalen zijn die een toegevoegde waarde kunnen hebben in de dienstverlening aan de klant .
              3. Blz. 287 We onderzoeken of een track & trace-service mogelijk is op door de klant aangevraagde producten.
          2. Blz. 288 Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
        7. Blz. 289 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 290 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 291 Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.
              1. Blz. 292 Woensdrecht vervult zowel bestuurlijk als ambtelijk en uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol in de regionale samenwerking met andere overheden en organisaties.
          2. Blz. 293 Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
        8. Blz. 294 5.5 Financiën
          1. Blz. 295 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 296 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 297 Onze meerjarenbegroting voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
              2. Blz. 298 Onze Jaarstukken voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
            2. Blz. 299 Woensdrecht verantwoordt transparant.
              1. Blz. 300 We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
              2. Blz. 301 De verbijzonderde interne controle wordt zodanig uitgevoerd, dat het college bij de Jaarstukken een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het af te sluiten boekjaar.
              3. Blz. 302 Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
          2. Blz. 303 Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
        9. Blz. 304 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 305 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 306 We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen op hetzelfde niveau te houden en passen maximaal alleen een inflatiecorrectie toe.
              1. Blz. 307 Voor het jaar 2026 streven we er naar maximaal de inflatiecorrectie toe te passen op de tarieven van 2025.
          2. Blz. 308 Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
        10. Blz. 309 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 310 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 311 Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
              1. Blz. 312 Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
              2. Blz. 313 Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we in het Equalit-samenwerkingsverband een technisch platform.
              3. Blz. 314 Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement voor Woensdrecht.
            2. Blz. 315 Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
              1. Blz. 316 We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
              2. Blz. 317 We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid/NIS2) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
              3. Blz. 318 We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
          2. Blz. 319 Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
        11. Blz. 320 5.8 Overhead
          1. Blz. 321 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 322 Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
              1. Blz. 323 Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
              2. Blz. 324 We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
          2. Blz. 325 Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
        12. Blz. 326 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 327 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 328 We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
              1. Blz. 329 We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
            2. Blz. 330 We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.
              1. Blz. 331 Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We bevorderen zelforganisatie.
              2. Blz. 332 We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
              3. Blz. 333 We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
          2. Blz. 334 Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
        13. Blz. 335 5.10 Communicatie
          1. Blz. 336 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 337 Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 338 We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
              2. Blz. 339 We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
              3. Blz. 340 We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
          2. Blz. 341 Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
        14. Blz. 342 5.12 Nieuwe investeringen
          1. Blz. 343 Investeringen programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 344 Meerjarig investeringsschema Programma 5
          3. Blz. 345 Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5
        15. Blz. 346 5.13 Indicatoren
          1. Blz. 347 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 348 Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 349 Algemeen
      1. Blz. 350 Voorwoord
        1. Blz. 351 Voorwoord
      2. Blz. 352 Samenvatting
        1. Blz. 353 Inleiding
        2. Blz. 354 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 355 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 356 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 357 Programma 4. Economie
        6. Blz. 358 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 359 Budgetrecht van de raad
        8. Blz. 360 Financieel meerjarenperspectief
        9. Blz. 361 Verloop meerjarenperspectief sinds Perspectievennota 2025-2028
        10. Blz. 362 Weerstandsratio
        11. Blz. 363 Lastenontwikkeling
        12. Blz. 364 Subsidieplafond
      3. Blz. 365 Organisatie
        1. Blz. 366 Gemeenteraad
        2. Blz. 367 Werkwijze gemeenteraad
        3. Blz. 368 College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
        4. Blz. 369 Managementteam (MT)
        5. Blz. 370 Ondernemingsraad
    4. Blz. 371 Paragrafen
      1. Blz. 372 Paragraaf 1 Opgaven
        1. Blz. 373 Algemeen
        2. Blz. 374 Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
          1. Blz. 375 Inleiding
          2. Blz. 376 Ontwikkelingen
          3. Blz. 377 Ambities
          4. Blz. 378 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 379 Stand van zaken per Programmabegroting 2025
        3. Blz. 380 Opgave Economie & Aviolanda
          1. Blz. 381 Inleiding
          2. Blz. 382 Ontwikkelingen
          3. Blz. 383 Ambities
          4. Blz. 384 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 385 Stand van zaken per Programmabegroting 2025
        4. Blz. 386 Opgave Bouwen & wonen
          1. Blz. 387 Inleiding
          2. Blz. 388 Ontwikkelingen
          3. Blz. 389 Ambities
          4. Blz. 390 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 391 Stand van zaken per Programmabegroting 2025
      2. Blz. 392 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 393 Algemeen
        2. Blz. 394 Lokaal beleid
        3. Blz. 395 A. Geraamde inkomsten
        4. Blz. 396 B. Tariefontwikkeling 2021-2025
        5. Blz. 397 1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 398 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 399 3. Rioolheffing
        8. Blz. 400 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 401 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 402 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 403 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 404 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 405 9. Marktgelden
        14. Blz. 406 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 407 11. Leges
        16. Blz. 408 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 409 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 410 Algemeen
        2. Blz. 411 Risicomethodiek
        3. Blz. 412 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        4. Blz. 413 Niet kwantificeerbare risico's
        5. Blz. 414 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        6. Blz. 415 Weerstandscapaciteit
        7. Blz. 416 Weerstandsratio
        8. Blz. 417 Ontwikkeling kengetallen
        9. Blz. 418 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 419 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 420 Algemeen
        2. Blz. 421 Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 422 Wegen
        4. Blz. 423 Riolering
        5. Blz. 424 Openbare verlichting
        6. Blz. 425 Groen
        7. Blz. 426 Gebouwen
        8. Blz. 427 Afval
        9. Blz. 428 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 429 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 430 Algemeen
        2. Blz. 431 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 432 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 433 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 434 Algemeen
        2. Blz. 435 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 436 Regionale samenwerking
        4. Blz. 437 Financiën
        5. Blz. 438 Concerncontrol
        6. Blz. 439 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 440 Overhead
        8. Blz. 441 Personeel
        9. Blz. 442 Communicatie
        10. Blz. 443 Juridische Zaken
        11. Blz. 444 Inkoop
      7. Blz. 445 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Beleid
        3. Blz. 448 Sturing en toezicht
        4. Blz. 449 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 450 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 451 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 452 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 453 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 454 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 455 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 456 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 457 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 458 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 459 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 460 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 461 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 462 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 463 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 464 B.1 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH NV)
        20. Blz. 465 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 466 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 467 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 468 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 469 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 470 Algemeen
        2. Blz. 471 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 472 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 473 Reserves
      9. Blz. 474 Paragraaf 9 Wet Open Overheid
        1. Blz. 475 Achtergrond
        2. Blz. 476 Realisatie
    5. Blz. 477 Overzichten
      1. Blz. 478 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 479 Inleiding
        2. Blz. 480 Overzicht van incidentele baten en lasten
        3. Blz. 481 Toelichting incidentele baten
        4. Blz. 482 Toelichting incidentele lasten
      2. Blz. 483 Overzicht van baten en lasten naar product 2024-2028
        1. Blz. 484 Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
      3. Blz. 485 Overzicht van baten en lasten 2024-2028 naar taakvelden
        1. Blz. 486 Baten en lasten op taakveld
      4. Blz. 487 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 488 Geprognotiseerde balans
      5. Blz. 489 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 490 Algemene Dekkingsmiddelen
        2. Blz. 491 Budget voor onvoorziene uitgaven
    6. Blz. 492 Bijlagen
      1. Blz. 493 A. Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 494 Overzicht lopende investeringen
      2. Blz. 495 B. Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 496 Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
        2. Blz. 497 Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
        3. Blz. 498 Overzicht stortingen in reserves meerjarig
        4. Blz. 499 Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
      3. Blz. 500 C. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 501 Subsidieoverzicht
      4. Blz. 502 Afkortingenlijst
        1. Blz. 503 Afkortingen Programmabegroting
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap