-
Blz. 1
Programmabegroting 2025
-
Blz. 2
Programmabegroting 2025
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Een intensievere samenwerking met én tussen onze grootste subsidiepartners.
-
Blz. 11
We maken nieuwe afspraken met de BWI over de inzet van het jongerenwerk en de buurtsportcoaches omdat nieuwe ontwikkelingen vragen om een aangepaste werkwijze.
-
Blz. 12
We bekijken samen met onze grootste subsidiepartners welke samenwerkingsvorm de komende jaren het meest passend is.
-
Blz. 13
We investeren in de bibliotheekvoorziening in Ossendrecht zodat dit een volwaardige bibliotheek wordt die voldoet aan de brede maatschappelijke functie.
-
Blz. 14
Een duidelijk proces voor het aanvragen van alle vormen van subsidies.
-
Blz. 15
We stroomlijnen het proces voor alle (subsidie)aanvragen en passen de communicatie op de website daarop aan.
-
Blz. 16
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
-
Blz. 17
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 18
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 19
Zorg en ondersteuning zo dicht als mogelijk bij het gewone leven organiseren.
-
Blz. 20
We evalueren Zorgdomein en sturen zonodig bij.
-
Blz. 21
We starten met een werkgroep integrale toegang met onze subsidie-/netwerkpartners om te komen tot een uniform intakeproces.
-
Blz. 22
In ieder dorp is een goedlopend dorpsteam waarin alle netwerkpartners deelnemen.
-
Blz. 23
We onderzoeken de behoefte aan een digitaal platform per dorpskern en zo nodig wordt dit geïmplementeerd.
-
Blz. 24
We stellen een werkproces op waardoor op- en afschalen van hulp en ondersteuning soepel verloopt.
-
Blz. 25
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
-
Blz. 26
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 27
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 28
Het vergroten van de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
-
Blz. 29
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
-
Blz. 30
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken o.a. door promotie van het GrensInformatiePunt (GIP).
-
Blz. 31
We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
-
Blz. 32
Het tegengaan van armoede en schulden.
-
Blz. 33
We investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen door te communiceren via o.a. sociale media en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
-
Blz. 34
We voeren vroegsignalering uit in samenwerking met alle ketenpartners en zetten daarbij in op passende inkomensvoorzieningen.
-
Blz. 35
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
-
Blz. 36
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Het op peil houden van het huidige productenaanbod Wmo-maatwerkvoorzieningen.
-
Blz. 39
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
-
Blz. 40
We onderzoeken op welke wijze we het toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid van Wmo maatwerkvoorzieningen kunnen doorontwikkelen.
-
Blz. 41
Een geïntegreerde en toekomstbestendige woon- en zorgomgeving.
-
Blz. 42
We stellen een Woonzorgvisie op met ketenpartners (lokaal én regionaal).
-
Blz. 43
Een toegankelijke en inclusieve samenleving.
-
Blz. 44
In 2025 realiseren we een lokale inclusie agenda voor de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 45
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 46
1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.
-
Blz. 49
We verzamelen informatie voor de inkoop van JeugdzorgPlus voor 2026 (en verder) door het opbouwen en experimenteren met alternatieven voor de gesloten jeugdhulp.
-
Blz. 50
We evalueren de huidige werkwijze in de toegang op basis van de resultaten van het Project Versterking Analyse in de Toegang en stellen deze bij waar nodig.
-
Blz. 51
Om meer inzicht te krijgen op de effectiviteit van de beschikbare en ingezette jeugdhulp analyseren we -minimaal vijf- langlopende zorgpaden van jeugdigen en hun gezinnen.
-
Blz. 52
Het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
-
Blz. 53
We geven invulling aan het vormen van een sterk lokaal team Woensdrecht zodat we aan de uitgangspunten van de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming voldoen.
-
Blz. 54
We evalueren het aanbod van maatwerkvoorzieningen rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek en stellen deze bij waar nodig.
-
Blz. 55
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
-
Blz. 56
1.6 Gezondheid en Sport
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Een gezonde generatie in 2040.
-
Blz. 59
Als Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)-gemeente zetten we stappen om, samen met partners, de JOGG-aanpak verder uit te rollen.
-
Blz. 60
We gaan in gesprek met (sport)verenigingen en scholen over de thema's gezonde voeding en rookvrije generatie uit het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
-
Blz. 61
We actualiseren het preventie- en handhavingsplan 'Alcohol'.
-
Blz. 62
Behoud van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.
-
Blz. 63
We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
-
Blz. 64
We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de vijf verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
-
Blz. 65
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
-
Blz. 66
1.7 Onderwijs
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Het voorkomen onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 69
We voeren het nieuwe uitvoeringsprogramma onderwijsachterstandenbeleid uit en hanteren hierbij het geactualiseerde subsidiebeleid.
-
Blz. 70
Om geletterdheid bij jeugdigen en volwassenen te stimuleren zoeken we nieuwe samenwerkingen op om meer mensen te bereiken.
-
Blz. 71
We continueren de Thuis in Taal-aanpak in de gemeente en ontwikkelen en borgen deze.
-
Blz. 72
Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.
-
Blz. 73
We evalueren de samenwerking binnen de Netwerksamenwerking West-Brabant West voor de kwalitatieve uitvoering van de Leerplichtwet en het Doorstroompunt.
-
Blz. 74
We stellen een nieuw meerjarig uitvoeringsprogramma op voor de Netwerksamenwerking West-Brabant West.
-
Blz. 75
In regio West-Brabant stellen we een (regionaal) nieuw programma op om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan waarbij de samenwerking met de arbeidsmarkt wordt geïntensiveerd.
-
Blz. 76
Iedereen in de gemeente kan zo volwaardig mogelijk gebruikmaken van onderwijs.
-
Blz. 77
We gaan aan de slag met het geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP).
-
Blz. 78
We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer. We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp.
-
Blz. 79
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
-
Blz. 80
1.8 Nieuwe investeringen
-
Blz. 81
Investeringen programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 82
1.9 Indicatoren
-
Blz. 83
Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 84
Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
-
Blz. 85
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 86
Inleiding
-
Blz. 87
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 88
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 89
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 90
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 91
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 92
Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met het opstellen van het Omgevingsplan.
-
Blz. 93
De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot het bieden van maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven worden deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk benut.
-
Blz. 94
We werken verder aan een verbetering van onze dienstverlening binnen de kaders van de Omgevingswet. Het tijdelijke Omgevingsplan vertalen we uiterlijk 31 december 2031 door naar een integraal Omgevingsplan voor de gemeente.
-
Blz. 95
Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 96
We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
-
Blz. 97
We geven uitvoering aan de gemeentelijke woningbouwprogrammering en we werken aan een stedenbouwkundige visie op de dorpskernen.
-
Blz. 98
Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
-
Blz. 99
We zorgen ervoor dat onze kernen zich blijven ontwikkelen als dorpen waarin het goed wonen is.
-
Blz. 100
Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
-
Blz. 101
Er wordt gewerkt aan de totstandkoming van een Volkshuisvestingsprogramma.
-
Blz. 102
We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
-
Blz. 103
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 104
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
-
Blz. 105
We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
-
Blz. 106
Er wordt met o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 107
Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
-
Blz. 108
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
Het grondbeleid ondersteunt het realiseren van doelen, ambities en ontwikkelprincipes die voortkomen uit de Omgevingsvisie, Woonvisie en overige (ruimtelijke) beleidsdocumenten.
-
Blz. 111
We actualiseren de nota grondbeleid, de nota grondprijzenbeleid en de bijbehorende grondprijzenbrief, vanwege gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 112
De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Uitvoeren motie bovenwijkse voorziening.
-
Blz. 113
Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
-
Blz. 114
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 116
We vergroten ons recreatieve- en toeristische aanbod.
-
Blz. 117
We hanteren de nieuwe toeristische visie om richting te geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie en leggen In navolging daarvan een uitvoeringsagenda voor waarin de benodigde middelen voor uitvoering worden gevraagd.
-
Blz. 118
Vanuit Brabantse Wal samenwerking versterken we onze positie op verschillende schaalniveaus waaronder het meer zichtbaar en maken van de contouren van het Geopark Schelde Delta.
-
Blz. 119
We steunen de ontwikkeling van het nieuwe recreatiepark De Tovertuin / Woezel en Pip.
-
Blz. 120
Een grotere naamsbekendheid als fiets-, wieler- en recreatieve gemeente.
-
Blz. 121
We blijven inzetten op het binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
-
Blz. 122
We zorgen voor een betere benutting en versterking van ons UCI Bike City Label.
-
Blz. 123
We zorgen voor een goed klimaat voor onze recreatieve ondernemers, verenigingen en organisaties zodat we recreatie beter kunnen benutten.
-
Blz. 124
Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
-
Blz. 125
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 127
Evenementen zijn ons visitekaartje.
-
Blz. 128
We zetten in op een kwaliteitsslag voor onder meer de jaarmarkt in Putte.
-
Blz. 129
We benutten de spin-off van grote fiets- en wielerkoersen in relatie tot ons recreatieve aanbod.
-
Blz. 130
Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
-
Blz. 131
2.5 Nieuwe investeringen
-
Blz. 132
Investeringen programma 2. Ruimte
-
Blz. 133
Meerjarig investeringsschema Programma 2
-
Blz. 134
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 2
-
Blz. 135
2.6 Indicatoren
-
Blz. 136
Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 137
Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 138
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 139
Inleiding
-
Blz. 140
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 141
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 142
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 143
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 144
We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel.
-
Blz. 145
Binnen bestekken en projecten passen we actief maatregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
-
Blz. 146
We realiseren biodiverse landschappen door meer en verschillende beplanting toe te passen.
-
Blz. 147
We benutten de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ voor gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
-
Blz. 148
Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.
-
Blz. 149
We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
-
Blz. 150
We verkennen kansen om water beter vast te houden en te infiltreren door samenwerking in het convenant werkgroep Brabantse Wal en het uitvoeren van kleinschalige buffer- en infiltratieprojecten zoals het stuwen van de Kooisloot.
-
Blz. 151
We hebben een regulier overleg met een agrarische vertegenwoordiging om de ontwikkelingen te bespreken, input op te halen en dit te verwerken in onze gesprekken met medeoverheden zoals de provincie.
-
Blz. 152
Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
-
Blz. 153
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 154
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 155
We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.
-
Blz. 156
Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
-
Blz. 157
We starten met een isolatieprogramma in het kader van het Nationaal Investering Programma (NIP).
-
Blz. 158
We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting en diverse stimuleringsleningen. En de energiecoöperatie in oprichting.
-
Blz. 159
De gemeente ontwikkelt beleid en zet instrumenten in gericht op een duurzame toekomst.
-
Blz. 160
We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 vast.
-
Blz. 161
We starten als gemeente met Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen.
-
Blz. 162
We ondersteunen de Zero Waste Week.
-
Blz. 163
De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.
-
Blz. 164
We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
-
Blz. 165
Er wordt in samenwerking met onder meer de vliegbasis en Business Park Aviolanda een onderzoek gedaan naar alternatieve warmtebronnen en verkennen de mogelijkheden voor realisatie van energiehubs.
-
Blz. 166
Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
-
Blz. 167
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Onze inwoners leven in een veilige, schone, groene en toekomstbestendige leefomgeving.
-
Blz. 170
We dragen zorg voor het onderhoud van wegen, voet- en fietspaden en houden deze voor iedereen toegankelijk.
-
Blz. 171
We zorgen ervoor dat het rioolstelsel goed blijft functioneren en maken het klimaatrobuust.
-
Blz. 172
We zetten in op verdere modernisering van ons openbare verlichtingsbestand zodat we nog meer energie gaan besparen en nog slimmer kunnen gaan verlichten.
-
Blz. 173
Het openbaar gebied maken we klimaatrobuust.
-
Blz. 174
Bij vervangingen en reconstructies bekijken we de openbare ruimte in zijn geheel en gaan voor een integrale benadering waarbij we zoeken naar mogelijkheden om klimaatverandering, natuur, beweegvriendelijkheid binnen dezelfde ruimte te combineren.
-
Blz. 175
Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
-
Blz. 176
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 177
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 178
We beschikken over een hernieuwd vastgesteld Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) 2025-2029.
-
Blz. 179
We zetten in op de aanpak van actuele verkeersknelpunten en we benutten kansen voor een veilig, duurzaam en toegankelijk verkeerssysteem.
-
Blz. 180
We stellen mobiliteitsparagraaf op als onderdeel van het nieuw op te stellen omgevingsplan. Deze paragraaf vervangt het GVVP.
-
Blz. 181
We vergroten de verkeersveiligheid.
-
Blz. 182
In de directe omgeving van scholen nemen we gerichte maatregelen zoals het instellen van snelheidsbeperkingen en de realisatie van infrastructurele aanpassingen.
-
Blz. 183
We versterken de samenwerking met partners zoals inwoners, scholen en verkeersveiligheidsorganisatie VVN (Veilig Verkeer Nederland).
-
Blz. 184
We besteden aandacht aan verkeersveiligheid door verkeerseducatie, het voeren van campagnes en het benutten van buurtinitiatieven.
-
Blz. 185
Verbeteren van de mobiliteit en de toegankelijkheid binnen de gemeente.
-
Blz. 186
We stimuleren het gebruik van innovatieve duurzame mobiliteitsoplossingen zoals elektrische voertuigen en fietshubs.
-
Blz. 187
We blijven inzetten op verbetering en de beschikbaarheid van het openbaar vervoer voor alle inwoners waaronder een goede bereikbaarheid van de kernen.
-
Blz. 188
We verkennen samen met de provincie de haalbaarheid van een snelfietspad.
-
Blz. 189
Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
-
Blz. 190
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 191
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 192
We beschermen en behouden het Woensdrechts cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 193
We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
-
Blz. 194
We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen, waaronder een financiële tegemoetkoming voor eigenaren van een gemeentelijk monument.
-
Blz. 195
We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
-
Blz. 196
Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
-
Blz. 197
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 198
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 199
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 200
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
-
Blz. 201
We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
-
Blz. 202
We gaan aan de slag met de uitkomsten van het Leefbaarheidsonderzoek (LEMON).
-
Blz. 203
Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
-
Blz. 204
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 205
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 206
We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 207
Plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, MFC's en verenigingsgebouwen.
-
Blz. 208
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
-
Blz. 209
We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
-
Blz. 210
We actualiseren het MJOP voor de termijn 2026-2029.
-
Blz. 211
Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
-
Blz. 212
3.8 Nieuwe investeringen
-
Blz. 213
Investeringen programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 214
Meerjarig investeringsschema Programma 3
-
Blz. 215
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 3
-
Blz. 216
3.9 Indicatoren
-
Blz. 217
Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
-
Blz. 218
Programma 4. Economie
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 221
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 222
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
-
Blz. 225
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt mede in relatie tot de Human Capital Agenda.
-
Blz. 226
We stimuleren grensoverstijgende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt en het Schakelpunt Grensbelemmeringen Vlaanderen-Nederland.
-
Blz. 227
We bevorderen werkgelegenheid en participatie door bedrijven te verbinden met maatschappelijke instellingen en de Triple Helix.
-
Blz. 228
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
-
Blz. 229
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 230
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 231
We houden winkelgebieden en detailhandel vitaal.
-
Blz. 232
We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
-
Blz. 233
We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
-
Blz. 234
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
-
Blz. 235
4.3 Bedrijventerreinen
-
Blz. 236
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 237
Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.
-
Blz. 238
We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de inrichting van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
-
Blz. 239
We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden in het kader van de SPUK regeling.
-
Blz. 240
We gaan intensiever communiceren met ondernemers via een economische nieuwsbrief.
-
Blz. 241
Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
-
Blz. 242
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.
-
Blz. 245
Monitoren van de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de dienstverlening en inzamelfaciliteiten zodat inwoners effectiever hun afval kunnen scheiden.
-
Blz. 246
We informeren inwoners actief en verkennen educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
-
Blz. 247
We doen mee met de Zero Waste Week 2025.
-
Blz. 248
Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
-
Blz. 249
We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
-
Blz. 250
We actualiseren de afvalstoffenverordening en het uitvoeringsbesluit van de afvalstoffenverordening.
-
Blz. 251
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
-
Blz. 252
4.5 Nieuwe investeringen
-
Blz. 253
Investeringen programma 4. Economie
-
Blz. 254
4.6 Indicatoren
-
Blz. 255
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
-
Blz. 256
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
-
Blz. 257
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 258
Inleiding
-
Blz. 259
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 260
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 261
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 264
We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
-
Blz. 265
We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan en zorgen dat jonge aanwas richting criminaliteit zoveel als mogelijk voorkomen wordt.
-
Blz. 266
In het kader van het tegengaan van natuurbranden wordt het natuurbrandbeheersplan opgesteld en uitgevoerd.
-
Blz. 267
We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
-
Blz. 268
We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
-
Blz. 269
We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
-
Blz. 270
We evalueren de inzet van de twee gemeentelijke boa’s.
-
Blz. 271
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
-
Blz. 272
5.2 Handhaving
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 275
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 276
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 277
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
-
Blz. 278
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 279
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 280
Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant.
-
Blz. 281
Door het verbeteren van processen verhogen we de kwaliteit van de dienstverlening. De focus voor 2025 leggen we op de klanttevredenheid vanuit de klant door het realiseren van een klantreis op het product omgevingsplanactiviteit.
-
Blz. 282
De door ontwikkeling van het Klantcontactcentrum vindt verder plaats.
-
Blz. 283
“Mijnoverhedenberichtenbox” wordt geïmplementeerd voor enkele producten van Burgerzaken en het Sociaal Domein.
-
Blz. 284
We verbeteren de gebruikerservaring en breiden de contactmomenten verder uit.
-
Blz. 285
Er wordt een visie op een Omnichannelstrategie (inzet van meerdere kanalen met als doel de gebruikerservaring te verbeteren en de contactmomenten verder uit te breiden) vastgesteld.
-
Blz. 286
In de visie nemen we mee of de kanalen Beeldbellen-, Whatsapp- en Chatbot kanalen zijn die een toegevoegde waarde kunnen hebben in de dienstverlening aan de klant .
-
Blz. 287
We onderzoeken of een track & trace-service mogelijk is op door de klant aangevraagde producten.
-
Blz. 288
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
-
Blz. 289
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.
-
Blz. 292
Woensdrecht vervult zowel bestuurlijk als ambtelijk en uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol in de regionale samenwerking met andere overheden en organisaties.
-
Blz. 293
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
-
Blz. 294
5.5 Financiën
-
Blz. 295
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 296
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 297
Onze meerjarenbegroting voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
-
Blz. 298
Onze Jaarstukken voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
-
Blz. 299
Woensdrecht verantwoordt transparant.
-
Blz. 300
We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
-
Blz. 301
De verbijzonderde interne controle wordt zodanig uitgevoerd, dat het college bij de Jaarstukken een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het af te sluiten boekjaar.
-
Blz. 302
Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
-
Blz. 303
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
-
Blz. 304
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 305
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 306
We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen op hetzelfde niveau te houden en passen maximaal alleen een inflatiecorrectie toe.
-
Blz. 307
Voor het jaar 2026 streven we er naar maximaal de inflatiecorrectie toe te passen op de tarieven van 2025.
-
Blz. 308
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
-
Blz. 309
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 310
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 311
Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
-
Blz. 312
Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
-
Blz. 313
Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we in het Equalit-samenwerkingsverband een technisch platform.
-
Blz. 314
Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement voor Woensdrecht.
-
Blz. 315
Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
-
Blz. 316
We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
-
Blz. 317
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid/NIS2) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
-
Blz. 318
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
-
Blz. 319
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
-
Blz. 320
5.8 Overhead
-
Blz. 321
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 322
Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
-
Blz. 323
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
-
Blz. 324
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
-
Blz. 325
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
-
Blz. 326
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 327
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 328
We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 329
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
-
Blz. 330
We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.
-
Blz. 331
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We bevorderen zelforganisatie.
-
Blz. 332
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
-
Blz. 333
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
-
Blz. 334
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
-
Blz. 335
5.10 Communicatie
-
Blz. 336
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 337
Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 338
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
-
Blz. 339
We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
-
Blz. 340
We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
-
Blz. 341
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
-
Blz. 342
5.12 Nieuwe investeringen
-
Blz. 343
Investeringen programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 344
Meerjarig investeringsschema Programma 5
-
Blz. 345
Nut en noodzaak investeringen in begrotingsjaar Programma 5
-
Blz. 346
5.13 Indicatoren
-
Blz. 347
Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 348
Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 349
Algemeen
-
Blz. 350
Voorwoord
-
Blz. 351
Voorwoord
-
Blz. 352
Samenvatting
-
Blz. 353
Inleiding
-
Blz. 354
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 355
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 356
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 357
Programma 4. Economie
-
Blz. 358
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 359
Budgetrecht van de raad
-
Blz. 360
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 361
Verloop meerjarenperspectief sinds Perspectievennota 2025-2028
-
Blz. 362
Weerstandsratio
-
Blz. 363
Lastenontwikkeling
-
Blz. 364
Subsidieplafond
-
Blz. 365
Organisatie
-
Blz. 366
Gemeenteraad
-
Blz. 367
Werkwijze gemeenteraad
-
Blz. 368
College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
-
Blz. 369
Managementteam (MT)
-
Blz. 370
Ondernemingsraad
-
Blz. 371
Paragrafen
-
Blz. 372
Paragraaf 1 Opgaven
-
Blz. 373
Algemeen
-
Blz. 374
Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
-
Blz. 375
Inleiding
-
Blz. 376
Ontwikkelingen
-
Blz. 377
Ambities
-
Blz. 378
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 379
Stand van zaken per Programmabegroting 2025
-
Blz. 380
Opgave Economie & Aviolanda
-
Blz. 381
Inleiding
-
Blz. 382
Ontwikkelingen
-
Blz. 383
Ambities
-
Blz. 384
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 385
Stand van zaken per Programmabegroting 2025
-
Blz. 386
Opgave Bouwen & wonen
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Ontwikkelingen
-
Blz. 389
Ambities
-
Blz. 390
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 391
Stand van zaken per Programmabegroting 2025
-
Blz. 392
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 393
Algemeen
-
Blz. 394
Lokaal beleid
-
Blz. 395
A. Geraamde inkomsten
-
Blz. 396
B. Tariefontwikkeling 2021-2025
-
Blz. 397
1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 398
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 399
3. Rioolheffing
-
Blz. 400
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 401
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 402
6. Hondenbelasting
-
Blz. 403
7. Forensenbelasting
-
Blz. 404
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 405
9. Marktgelden
-
Blz. 406
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 407
11. Leges
-
Blz. 408
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 409
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 410
Algemeen
-
Blz. 411
Risicomethodiek
-
Blz. 412
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 413
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 414
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 415
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 416
Weerstandsratio
-
Blz. 417
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 418
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 419
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 420
Algemeen
-
Blz. 421
Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 422
Wegen
-
Blz. 423
Riolering
-
Blz. 424
Openbare verlichting
-
Blz. 425
Groen
-
Blz. 426
Gebouwen
-
Blz. 427
Afval
-
Blz. 428
Speelvoorzieningen
-
Blz. 429
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 430
Algemeen
-
Blz. 431
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 432
Eisen Wet Fido
-
Blz. 433
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 434
Algemeen
-
Blz. 435
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 436
Regionale samenwerking
-
Blz. 437
Financiën
-
Blz. 438
Concerncontrol
-
Blz. 439
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 440
Overhead
-
Blz. 441
Personeel
-
Blz. 442
Communicatie
-
Blz. 443
Juridische Zaken
-
Blz. 444
Inkoop
-
Blz. 445
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Beleid
-
Blz. 448
Sturing en toezicht
-
Blz. 449
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 450
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 451
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 452
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 453
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 454
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 455
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 456
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 457
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 458
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 459
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 460
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 461
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 462
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 463
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 464
B.1 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH NV)
-
Blz. 465
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 466
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 467
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 468
B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
-
Blz. 469
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 470
Algemeen
-
Blz. 471
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 472
Complexen in exploitatie
-
Blz. 473
Reserves
-
Blz. 474
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
-
Blz. 475
Achtergrond
-
Blz. 476
Realisatie
-
Blz. 477
Overzichten
-
Blz. 478
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 479
Inleiding
-
Blz. 480
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 481
Toelichting incidentele baten
-
Blz. 482
Toelichting incidentele lasten
-
Blz. 483
Overzicht van baten en lasten naar product 2024-2028
-
Blz. 484
Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
-
Blz. 485
Overzicht van baten en lasten 2024-2028 naar taakvelden
-
Blz. 486
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 487
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 488
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 489
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 490
Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 491
Budget voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 492
Bijlagen
-
Blz. 493
A. Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 494
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 495
B. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 496
Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
-
Blz. 497
Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
-
Blz. 498
Overzicht stortingen in reserves meerjarig
-
Blz. 499
Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
-
Blz. 500
C. Subsidieoverzicht
-
Blz. 501
Subsidieoverzicht
-
Blz. 502
Afkortingenlijst
-
Blz. 503
Afkortingen Programmabegroting
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap