B. Stand van zaken rekenkamercommissie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Weergegeven wordt de stand van zaken per 31 december 2022. Waar relevant zijn ook gebeurtenissen na de balansdatum vermeld. Deze uitgebreidere rapportage vindt zijn oorsprong in de aanbevelingen uit het rapport Doorwerking uit 2021. Daarin is afgesproken dat ook gemeld wordt in hoeverre een aanbeveling is geëffectueerd en hoelang daarover gerapporteerd wordt. 

Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)

Terug naar navigatie - Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)

In de raadsvergadering van 23 februari 2017 heeft de raad de aanbevelingen overgenomen. Opvolging van de aanbevelingen bleek in de praktijk en tijd lastig. De raad heeft eind 2021 de nieuwe Regiovisie Jeugd vastgesteld. Deze borduurt voort op de uitgangspunten van de in 2005 opgestelde regiovisie, die was mede aanleiding voor het rekenkameronderzoek. De nieuwe visie valt uiteen in een aantal uitgangspunten. Er is een lokale agenda aan de visie toegevoegd. Verder gaat de visie uit van het ontwikkelen van een aantal producten die telkens langs de raad worden geleid. Samen met de vanaf 2022 op te stellen kwartaalrapportages zal inzicht in zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens over jeugdzorg stap voor stap worden ingevuld. Daarmee wordt aan een aantal aanbevelingen voldaan en zijn een deel van de aanbevelingen geeffectueerd. 

Het rekenkamerrapport bevatte daarnaast een aantal generieke aanbevelingen. Deze raken met name aan de algemene kader stellende en controlerend taken van de raad. Daarvan is afhechten middels een besluit heel erg lastig omdat dit meer een houding en gedrag kwestie is. De raad moet zich in zijn handelen daarvan steeds bewust zijn.

Status:  In de rapportage over 2023 zal ten aanzien van de aanbevelingen gemonitord worden in hoeverre invulling wordt gegeven aan de informatievoorziening in de kwartaalrapportages en de stand van zaken van de kwaliteitsmonitor.

Overheidsparticipatie (januari 2020)

Terug naar navigatie - Overheidsparticipatie (januari 2020)

De raad heeft op 2 december 2021 het volgende besluit genomen op basis van een initiatiefvoorstel van het presidium. De uitspraken over aanbeveling 1 en 2 worden niet herhaald, deze zijn niet opgevolgd.  
Aanbeveling 3 staat nog open: “Het is wel zinvol jaarlijks geïnformeerd te worden over lopende initiatieven, nieuwe en beëindigde initiatieven en het college te vragen dit met ingang van 2022 te organiseren.  In 2022 zal bezien worden in hoeverre het college aan de informatievraag van de raad zoals verwoord in beslispunt 3 invulling geeft”. 


Status: er heeft in 2022 geen rapportage heeft plaatsgevonden over aanbeveling 3. Dat wordt verder gemonitord in 2023. 

Doorwerking aanbevelingen rekenkamer

Terug naar navigatie - Doorwerking aanbevelingen rekenkamer

Door de rekenkamercommissie is 2020 aan een extern onderzoeker opdracht geven de doorwerking van aanbevelingen van een 5-tal rekenkameronderzoeken. Dit heeft in mei 2021 geleid tot een gezamenlijke actielijst. Tussen haakjes ziet u de stand van zaken. De aan de raad gerichte aanbevelingen zijn bij raadsbesluit van 2 december 2021 overgenomen.

Contact tussen gemeenteraad en rekenkamercommissie (rkc)
1. Halfjaarlijks presidiumoverleg continueren (wordt gedaan).
2. Tweejaarlijks fractiebezoek, (Uit het halfjaarlijks overleg van het presidium met de rkc blijkt dat alle fracties zijn bezocht in 2022).
3. De groslijst onderzoeksonderwerpen WORDT  bijlage bij het jaarverslag. (is gedaan)
4. De rekenkamercommissie heeft geen presentatie of workshop verzorgd tijdens het inwerkprogramma van de nieuwe raad, er zijn te weinig nieuwe raadsleden.

Behandeling van en besluitvorming over de aanbevelingen in rekenkamerrapporten
5. De rekenkamercommissie en de griffie schrijven gezamenlijk een aanzet tot procesafspraken, waarin het steeds nemen van raadsbesluiten zal worden meegenomen.  
Het definitief vastleggen van procesafspraken wordt opgenomen in de nieuwe verordening op de rekenkamer per 1 januari 2024. 

Aandacht voor opvolging/doorwerking van de aanbevelingen en rapportageduur
(zie onder 5)

Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)

Terug naar navigatie - Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)

De rkc heeft deelgenomen aan een landelijk onderzoek. Landelijke conclusies (Pro Facto (2022): “De behandeling van Wob-verzoeken is voor decentrale overheden geen gemakkelijke opgave. De termijnen van behandeling worden regelmatig overschreden en overheden rapporteren capaciteitsproblemen. Aanbevelingen aan de raad gaan over het maken van een beleidskader en meer controle en aandacht voor de actieve openbaarheid van informatie. Het college wordt gevraagd werkinstructies op te stellen,  let op de naleving van termijn en de informatievoorziening aanpast. Er volgt een plan van aanpak van het college in 2023. 

Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)

Terug naar navigatie - Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)

De rkc zegt samengevat in haar raadsvoorstel: “De planning-en-control-cyclus (kortweg P&C-cyclus) neemt een centrale plaats in als het gaat om informatievoorziening aan de raad. Door middel van de P&C-cyclus wordt inzicht gegeven in de (voortgang van de) doelstellingen van de gemeente en de daarmee samenhangende (financiële) middelen. De raad heeft de invulling van de aanbevelingen besproken en daarover een motie aangenomen voor de uitwerking ervan. Dit komt in het eerst halfjaar van 2023 tot een verdere uitwerking.