Uitgaven

34,9%
€ -21.228.178
34,9% Complete

Inkomsten

75,86%
€ 51.543.606
75,86% Complete

Saldo

426,47%
€ 30.315.428

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

34,9%
€ -21.228.178
34,9% Complete

Inkomsten

75,86%
€ 51.543.606
75,86% Complete

Saldo

426,47%
€ 30.315.428

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect
  • Door samenwerking vergroten we de slagkracht van de gemeente in het belang van onze inwoners. We bereiken meer (met minder) en we werken actief mee aan het algemeen belang.
  • Samenwerking verlaagt kosten en/of kwetsbaarheid, het verbetert kwaliteit, continuïteit en/of klantgerichtheid. Wij kiezen daartoe bewust onze rol en standpunten in de samenwerking. Wij worden erkend als waardevolle samenwerkingspartner in een gelijkwaardige relatie. We hebben en houden positie. 
  • Inwoners, ondernemers, bezoekers en instellingen voelen zich welkom bij de gemeente, voelen zich gehoord en goed geholpen; de klant ervaart een gemak bij het aanvragen van producten en diensten.
  • De gemeente is als dienstverlener bereikbaar, transparant, herkenbaar en betrouwbaar. Ze staat dicht bij de inwoners, begrijpt hun behoeften en speelt daar zoveel mogelijk op in. Dat draagt bij aan het vertrouwen van inwoners in de gemeente.
  • Mensen die in Woensdrecht verblijven, ervaren de gemeente als veilig en inwoners hebben reële verwachtingen van veiligheid (veiligheidsniveau) in de woonomgeving. Ze leveren waar dat kan ook zelf een actieve bijdrage aan de veiligheid in de gemeente.
  • Inwoners onderkennen het belang van handhaving, omdat het zichtbaar bijdraagt aan een veilige en gezonde leefomgeving en dat heeft een positieve invloed op het naleef- en meldgedrag.
  • De gemeente is zichtbaar in de Woensdrechtse samenleving en staat dicht bij de inwoners.
  • Stakeholders, waaronder inwoners, zijn tijdig, transparant en integer geïnformeerd over voor hen relevante onderwerpen.
  • Ten behoeve van de effecten die we willen bereiken gaan we structureel, bewust en zorgvuldig om met onze relaties.
  • De lasten en baten van de gemeentelijke begroting zijn in evenwicht. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Stichting Inkoopbureau West-Brabant (SIW), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 38.341.617 3.110.987 41.452.604 44.776.551 3.323.947
Lasten -13.757.867 -2.279.593 -16.037.460 -15.788.463 248.997
Saldo 24.583.750 831.394 25.415.144 28.988.089 3.572.945
Onttrekkingen 809.147 7.644.724 8.453.871 6.767.055 -1.686.816
Stortingen -216.168 -5.306.843 -5.523.011 -5.439.716 83.295
Mutaties reserves 592.979 2.337.881 2.930.860 1.327.339 -1.603.521

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 7.195 0 7.195 27.195 20.000
Lasten -1.908.168 -25.756 -1.933.924 -2.199.893 -265.969

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het tekort wordt veroorzaakt door het ruimen van niet gesprongen explosieven. Via de meicirculaire 2023 ontvangt de gemeente gedeeltelijke compensatie vanuit het Rijk voor deze gemaakte kosten.  Deze ontvangsten worden in het boekjaar 2023 verantwoord.

5.2 Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 13.909 -42.000 -28.091 -13.913 14.178
Lasten -254.195 6.675 -247.520 -183.845 63.675

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

In 2022 is er een positief resultaat ontstaan op het product 5.2. Dit resultaat is ontstaan doordat de kosten van inhuur derden en de kosten voor de OMWB basistaken lager zijn uitgevallen dan begroot. Door minder aanvragen  drank- en horeca vergunningen zijn de leges opbrengsten lager uitgevallen dan begroot. 

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.

Terug naar navigatie - Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 213.693 -30.000 183.693 283.042 99.349
Lasten -101.999 0 -101.999 -129.327 -27.328

5.4 Samenwerken en besturen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Terug naar navigatie - Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 155.665 0 155.665 172.887 17.222
Lasten -2.064.781 -84.680 -2.149.461 -1.774.447 375.014

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Bij de uitbreiding van de formatie met 0,3 fte bij het college van burgemeester en wethouders is in de Programmabegroting 2022 het benodigde bedrag hoger ingeschat dan nodig. Hierdoor is een overschot op het budget ontstaan.

Op de post representatiekosten zijn gedurende het jaar minder uitgaven gedaan, wat tevens een voordeel oplevert.

Aan de lastenzijde is een overschot zichtbaar, wat te maken heeft met de voorziening APPA. Doordat de rekenrente aanzienlijk is gestegen, heeft er een onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden.

5.5. Financiën

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We verantwoorden transparant.

Terug naar navigatie - We verantwoorden transparant.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 31.736.357 3.158.853 34.895.210 37.940.972 3.045.762
Lasten -307.107 -1.236.768 -1.543.875 -1.927.895 -384.020
Saldo 31.429.250 1.922.085 33.351.335 36.013.077 2.661.742
Onttrekkingen 809.147 7.644.724 8.453.871 6.767.055 -1.686.816
Stortingen -216.168 -5.306.843 -5.523.011 -5.439.716 83.295
Mutaties reserves 592.979 2.337.881 2.930.860 1.327.339 -1.603.521

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Algemene uitkering

In deze rapportage zijn de ontwikkelingen van de decembercirculaire 2022 meegenomen. Per saldo is er een positief effect ten opzichte van de begrote cijfers. 

Inkomsten en uitgaven corona

In de kwartaalrapportages van 2022 was de aanname dat alle coronamiddelen besteed zouden worden, om te voorkomen dat eventuele restanten zouden 'verdwijnen' in het begrotingssaldo. Bij het sluiten van het boekjaar is gebleken dat er ook in 2022 minder gebruik gemaakt is van de coronamiddelen dan begroot. 

Mutaties in de reserves

Een groot deel van het tekort bij dit product is veroorzaakt door de mutaties in de reserves. De belangrijkste reden hiervoor is de lagere onttrekking (negatief effect) uit reserves door het om diverse redenen achterblijven van investeringen ten opzichte van de begroting. Het effect hiervan wordt voor wat betreft het begrotingssaldo overigens gecompenseerd door lagere afschrijvingskosten in de andere programma's en wordt bij de desbetreffende producten nader toegelicht in deze rapportage. 

5.6 Belastingen en heffingen

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 6.000.645 0 6.000.645 5.888.969 -111.676
Lasten -472.504 -40.661 -513.165 -496.659 16.506

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.

Terug naar navigatie - Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.

Terug naar navigatie - Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.

Terug naar navigatie - Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Lasten -213.374 0 -213.374 -122.788 90.586

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het jaar 2022 was het eerste implementatiejaar van een implementatieperiode van 5 jaar van de Wet Open Overheid. Dit jaar stond vooral in het teken van het organiseren van de aanpak voor implementatie van de wet. Ook zijn er een aantal stappen in de realisatie van het openbaar maken van documenten gezet. Behalve het inhuren van een externe projectleider en coach betrof het vooralsnog inzet van reguliere personele capaciteit en hoefden er nog weinig kosten te worden gemaakt vanuit de doeluitkering die daarvoor is ontvangen van de Rijksoverheid.

In de verdere aanpak zullen de reguliere kosten pas ontstaan en investeringen moeten worden gedaan. Daarom is dit budget overgeheveld naar 2023.

5.8 Overhead

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.

Terug naar navigatie - We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 214.153 20.610 234.763 473.876 239.113
Lasten -8.079.937 184.938 -7.894.999 -7.755.079 139.920

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Binnen dit product zijn vergoedingen door het Rijk beschikbaar gesteld voor de inzet van gemeentelijk personeel voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en de crisis noodopvang. Daarnaast is ook een vergoeding ontvangen voor de huisvesting van de crisis noodopvang. Deze vergoedingen veroorzaken een overschot aan de batenkant op dit product en dit komt mede door het feit dat de kosten voor de ambtelijke inzet zijn opgenomen onder product 5.5 Financiën.

Aan de lastenkant wordt het overschot met name veroorzaakt door lagere kosten voor automatisering dan begroot en het feit dat diverse afrekeningen voor energiekosten over 2022 pas later in 2023 verwacht worden.

5.9 Personeel en organisatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.

Terug naar navigatie - We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 0 3.524 3.524 3.524 0
Lasten -312.037 -1.083.341 -1.395.378 -1.154.341 241.037

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Adviezen van derden

Het budget dat voor 2022 beschikbaar was gesteld voor adviezen van derden, was niet geheel benodigd. Dit heeft geleid tot een overschot op het budget.

Voormalig personeel

Door een met terugwerkende kracht verwerkte wijziging door het UWV maakt gemeente Woensdrecht minder kosten dan begroot. Het te veel betaalde bedrag is terug ontvangen van het UWV.

Opleidingsbudget

In tegenstelling tot de verwachtingen van het management hebben medewerkers besloten om geplande cursussen toch niet te volgen. Hierdoor is een overschot op dit product zichtbaar.

Budget personele veerkracht

Ieder kwartaal wordt de niet-benutte vacatureruimte geïnventariseerd, welke zorgt voor een toevoeging aan de reserve Personele veerkracht. Na onderzoek is gebleken dat op sommige functies overtollige middelen aanwezig waren vanwege een verschil in de begrote en de werkelijke inschaling van de desbetreffende functies. De hoogte van de reserve personele veerkracht is gemaximeerd op € 350.000. Om die reden zullen de overtollige middelen vrijvallen in het jaarrekeningresultaat.

Arbodiensten en verzuim

De kosten voor geneeskundige verzorging, keuring en controle met het oog op arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid waren lager dan begroot, wat een kostenbesparing heeft opgeleverd.

5.10 Communicatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -36.500 0 -36.500 -39.461 -2.961

5.11 Juridische zaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.

Terug naar navigatie - Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Realisatie 2022 Verschil 2022
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -7.265 0 -7.265 -4.727 2.538

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

De begroting van 2022 was bestemd voor uitgaven behorende bij de werkzaamheden van de commissie bezwaarschriften, voornamelijk in de vorm van presentiegelden. In 2022 zijn er minder zittingen geweest dan in 2021, waardoor het geraamde bedrag niet volledig is gebruikt. 

5.12 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.  In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 t/m 5 ook verplicht vanuit de BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht). 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022
1. Formatie per 1000 inwoners 6,2 6,1 6,1
2. Bezetting per 1000 inwoners 5,5 6,1 5,6
3. Apparaatskosten € 802 € 776 € 889
4. Externe inhuur 7,4 % 3,2 % 10,2 %
5. Overhead 13,3 % 15,3 % 13,81 %
6. Veiligheidsgevoel - - -
7. Klanttevredenheid dienstverlening
- balie 8,6 8,1 8,0
- telefoon 7,2 7,7 8,2
- digitale kanalen 8,1 7,8 7,0

 

Toelichting:

  1. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
  2. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
  3. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  4. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  5. Overhead: percentage van de totale lasten.
  6. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht' (de resultaten van dit onderzoek worden eens in de drie jaar gepubliceerd). In 2023 volgt een nieuw Lemon-onderzoek. De laatste Lemon-rapportage was van 2019.
  7. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu. 

Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 5. Bestuurskracht weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren dan waarschijnlijk geactualiseerd.

Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners

Terug naar navigatie - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners
Bron: CBS - Diefstallen
Gebied 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Woensdrecht 0,9 per 1.000 inwoners 0,5 per 1.000 inwoners 0,5 per 1.000 inwoners 0,9 per 1.000 inwoners 0,9 per 1.000 inwoners 0,7 per 1.000 inwoners 0,9 per 1.000 inwoners 0,5 per 1.000 inwoners