1. Blz. 1 Jaarstukken 2022
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2022
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat hebben we besteed aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 10 Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
              1. Blz. 11 We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
              2. Blz. 12 We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling. O.a. door subsidiëring van activiteiten op welzijnsgebied, maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk.
              3. Blz. 13 We zorgen ervoor dat onze partners een welzijnsaanbod ontwikkelen dat vrij toegankelijk en laagdrempelig is voor alle inwoners, zowel jong als oud, en dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp.
          2. Blz. 14 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 15 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 16 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 17 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 18 Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. Wij zetten in op een volledige, laagdrempelige, toegang, waar onze inwoners met al hun vragen terecht kunnen (Wmo, Jeugd, Werk in Inkomen).
              1. Blz. 19 We blijven investeren in de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Wmo en Werk en Inkomen).
              2. Blz. 20 We communiceren duidelijk aan onze inwoners waar ze met hun vragen terecht kunnen.
              3. Blz. 21 We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
          2. Blz. 22 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 23 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 24 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 25 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 26 Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 27 De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum blijven we actief inzetten op een verdere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures, met name ook daar waar personeelstekorten zijn om kansrijke re-integratie te bevorderen.
              2. Blz. 28 Interventies in de zorg- en dienstverlening worden effectiever en efficiënter doordat het ‘Startpunt naar Werk’ van de BWI en de ISD zijn gepositioneerd en nauw samenwerken met alle partners in de integrale toegang sociaal domein.
              3. Blz. 29 We werken in 3 proeftuinen, vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant en de WVS, aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering.
            2. Blz. 30 We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden, al dan niet ontstaan door de coronacrisis, in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen (blijven) deelnemen aan de samenleving.
              1. Blz. 31 We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
              2. Blz. 32 Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in brede samenhang wordt aangepakt.
              3. Blz. 33 Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
            3. Blz. 34 We voeren de regie op inburgering met als doel dat inburgeraars zo snel mogelijk zelfstandig meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk.
              1. Blz. 35 We verzorgen een inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
              2. Blz. 36 We zetten in op maatwerk en persoonlijke begeleiding van inburgeraars door het organiseren van een Brede intake, een persoonlijk Plan Inburgering & Participatie en voortgangsgesprekken.
          2. Blz. 37 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 38 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 39 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 40 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 41 Inwoners worden gestimuleerd zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de samenleving.
              1. Blz. 42 Inwoners zijn voldoende bekend met het volledige aanbod aan faciliteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te blijven nemen aan de samenleving.
            2. Blz. 43 Op basis van diverse vastgestelde plannen vindt een doorontwikkeling plaats, ten behoeve van ondersteuning en duurzame huisvesting van kwetsbare mensen en een passende samenwerking tussen de gemeenten.
              1. Blz. 44 De 6 gemeenten in de regio West Brabant West realiseren een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en OGGZ voor de periode 2022-2026.
              2. Blz. 45 Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt tussen gemeenten in de regio West Brabant West, zorgaanbieders en woningcorporaties ten behoeve van kwetsbare mensen die uitstromen uit Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang naar zelfstandig wonen.
            3. Blz. 46 Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
              1. Blz. 47 We vervolgen onze inzet op de doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners. De trajecten die de afgelopen 2 jaar zijn ingezet, vormen hiervoor de basis.
          2. Blz. 48 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 49 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 50 1.5 Zorg voor Jeugd
          1. Blz. 51 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 52 Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
              1. Blz. 53 We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
              2. Blz. 54 We versterken de samenwerking tussen partijen in het voorliggend veld. Aanbod in het voorliggend veld is bekend bij de toegang en wordt ingezet waar nodig.
            2. Blz. 55 We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
              1. Blz. 56 Het veiligheidsteam is een netwerk van professionals die als doel heeft de veiligheid rondom een jeugdige zo snel mogelijk te herstellen. We streven daarom naar kortere doorlooptijden en een doelgerichte en klantvriendelijke inzet van zorg.
              2. Blz. 57 We verkennen met onze partners hoe deskundigen uit de specialistische jeugdzorg (niet-vrij toegankelijke zorg) kunnen helpen bij preventieve jeugdzorg.
            3. Blz. 58 De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
              1. Blz. 59 Het team Jeugd gaat planmatig met ouders en jeugdigen aan de slag zodat zij meer in hun eigen kracht komen te staan.
              2. Blz. 60 We onderzoeken de mogelijkheden voor het beheren van het eigen dossier door ouders en jeugdigen.
          2. Blz. 61 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 62 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 63 1.6 Gezondheid
          1. Blz. 64 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 65 We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
              1. Blz. 66 Met preventie en voorlichting promoten en stimuleren we een gezonde leefstijl in brede zin.
              2. Blz. 67 We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
              3. Blz. 68 We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
          2. Blz. 69 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 70 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 71 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 72 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 73 We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
              1. Blz. 74 De pilots onderwijszorgarrangementen in het speciaal onderwijs worden gemonitord. Waar nodig vindt er bijsturing plaats.
              2. Blz. 75 Met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden afspraken gemaakt hoe we de samenwerking bekostigen die gericht is op brede ondersteuning van de jeugd.
            2. Blz. 76 We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 77 Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
              2. Blz. 78 Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid, volwasseneneducatie).
              3. Blz. 79 We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
            3. Blz. 80 De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
              1. Blz. 81 We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs.
          2. Blz. 82 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 83 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 84 1.8 Indicatoren
          1. Blz. 85 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 86 Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
          3. Blz. 87 Toelichting lopende re-integratievoorzieningen
          4. Blz. 88 Toelichting relatief verzuim
      2. Blz. 89 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 90 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 91 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 92 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 93 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 94 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 95 Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
              1. Blz. 96 Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
            2. Blz. 97 Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
              1. Blz. 98 Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering.
              2. Blz. 99 We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
              3. Blz. 100 We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
            3. Blz. 101 Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
              1. Blz. 102 Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
              2. Blz. 103 We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
              3. Blz. 104 We lopen waar mogelijk vooruit op de vergunningsvrije mogelijkheden in de Omgevingswet en verminderen de regeldruk.
          2. Blz. 105 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 106 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 107 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 108 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 109 Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
              1. Blz. 110 We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
              2. Blz. 111 We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
          2. Blz. 112 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 113 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 114 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 115 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 116 Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
              1. Blz. 117 Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
              2. Blz. 118 Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
              3. Blz. 119 Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
          2. Blz. 120 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 121 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 122 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 123 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 124 Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 125 De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
              2. Blz. 126 De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
            2. Blz. 127 Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
              1. Blz. 128 Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
              2. Blz. 129 In 2022 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
              3. Blz. 130 Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
          2. Blz. 131 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 132 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 133 2.5 Indicatoren
          1. Blz. 134 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
          2. Blz. 135 Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 136 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 137 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 138 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 139 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 140 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 141 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 142 In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
              1. Blz. 143 We participeren in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het grenspark Kalmthoutse Heide en het Bijenlandschap West-Brabant.
              2. Blz. 144 We voeren conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve ‘Groenfonds’ en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
          2. Blz. 145 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 146 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 147 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 148 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 149 We anticiperen op de gevolgen van de klimaatverandering voor onze kernen.
              1. Blz. 150 Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
              2. Blz. 151 We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
              3. Blz. 152 We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een risicodialoog met relevante gebiedspartners en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
            2. Blz. 153 We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid).
              1. Blz. 154 We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
              2. Blz. 155 We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
              3. Blz. 156 We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
          2. Blz. 157 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 158 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 159 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 160 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 161 Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
              1. Blz. 162 We bereiden projecten voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek, waaronder ‘reconstructie Grensstraat in Putte’ en ‘reconstructie Demerstraat in Huijbergen’.
              2. Blz. 163 We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
          2. Blz. 164 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 165 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 166 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 167 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 168 Woensdrecht is verkeersveilig, bereikbaar en voldoende parkeergelegenheid is geborgd.
              1. Blz. 169 Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid van de gemeente Woensdrecht en haar kernen te realiseren.
              2. Blz. 170 Er wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan Openbare laadinfrastructuur 2021.
              3. Blz. 171 Er wordt uitvoering gegeven aan het GVVP (2020-2025).
          2. Blz. 172 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 173 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 174 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 175 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 176 We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
              1. Blz. 177 Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
              2. Blz. 178 We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
              3. Blz. 179 We stellen een Kerkenvisie vast.
          2. Blz. 180 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 181 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 182 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 183 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 184 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 185 We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
              2. Blz. 186 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente en breiden waar mogelijk uit.
          2. Blz. 187 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 188 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 189 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 190 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 191 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
              1. Blz. 192 We investeren in verdere verduurzaming in combinatie met het groot onderhoud.
              2. Blz. 193 We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
              3. Blz. 194 We zetten in op anders werken, meer eigenaarschap naar huurders als het gaat om onderhoud.
            2. Blz. 195 We vereenvoudigen de vastgoedbudgetten in Key2Financiën voor het verkrijgen van een beter overzicht.
              1. Blz. 196 We richten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke applicatie Key2Financiën opnieuw in.
          2. Blz. 197 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 198 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 199 3.8 Indicatoren
          1. Blz. 200 Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
      4. Blz. 201 Programma 4. Economie
        1. Blz. 202 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 203 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 204 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 205 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 206 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 207 We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
              1. Blz. 208 We blijven in contact met ondernemers (ook starters) door het ondernemersspreekuur en bedrijfsbezoeken te organiseren. Ook op afspraak zijn en blijven we bereikbaar voor ondernemers.
              2. Blz. 209 We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse starters en groeiers.
            2. Blz. 210 We versterken de economische structuur in West-Brabant.
              1. Blz. 211 In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan regionale opgaven. Een onderdeel hiervan is de visie bedrijventerreinen.
              2. Blz. 212 Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB.
          2. Blz. 213 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 214 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 215 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 216 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 217 Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
              1. Blz. 218 Uitvoering geven aan de Economische Visie (waar de detailhandelsvisie onderdeel van is).
              2. Blz. 219 We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen, bedrijvenvereniging ZWH, ZLTO en toeristische en Horeca ondernemers en faciliteren hen waar mogelijk.
          2. Blz. 220 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 221 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 222 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 223 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 224 Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
              1. Blz. 225 We optimaliseren de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te kunnen scheiden.
              2. Blz. 226 We zetten in op gerichte communicatie om inwoners actief te stimuleren om beter hun afval te scheiden.
            2. Blz. 227 Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
              1. Blz. 228 We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en de kosten voor onze inwoners niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatie.
          2. Blz. 229 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 230 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 231 4.5 Aviolanda
          1. Blz. 232 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 233 Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
              1. Blz. 234 We bouwen samen met overheden, ondernemers en onderwijs aan een campusontwikkeling, dat zich vertaalt in een duurzaam ecosysteem van luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid waaronder composietenonderhoud en dronetechniek.
              2. Blz. 235 We gebruiken onze invloed om Businesspark Aviolanda naast facilitator van bedrijfsgrond ook op te laten treden als parkmanager voor shared facilities voor de bedrijven op het cluster.
              3. Blz. 236 We verbinden partijen binnen het cluster (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
          2. Blz. 237 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 238 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 239 4.6 Indicatoren
          1. Blz. 240 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
          2. Blz. 241 Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
      5. Blz. 242 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 243 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 244 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 245 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 246 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 247 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 248 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 249 We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2022, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
              2. Blz. 250 We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2022 op en we voeren het uit.
            2. Blz. 251 Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
              1. Blz. 252 We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
            3. Blz. 253 We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
              1. Blz. 254 We voeren integrale acties/controles uit.
              2. Blz. 255 We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
          2. Blz. 256 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 257 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 258 5.2 Handhaving
          1. Blz. 259 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 260 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 261 We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
              2. Blz. 262 We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              3. Blz. 263 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 264 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 265 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 266 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 267 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 268 Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
              1. Blz. 269 De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een volwaardig Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
              2. Blz. 270 Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast de balans met de persoonlijke dienstverlening en maatwerk.
              3. Blz. 271 We bedden het traject “Welkom in Woensdrecht” in in de organisatie, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’. We faciliteren ‘Welkom in Woensdrecht’ en monitoren het beoogde resultaat.
          2. Blz. 272 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 273 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 274 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 275 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 276 Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
              1. Blz. 277 In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
              2. Blz. 278 Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zorgen we voor een goede start van de samenwerking tussen de (nieuwe) raad, het (nieuwe) college en de gemeentelijke organisatie.
              3. Blz. 279 Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
            2. Blz. 280 Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
              1. Blz. 281 Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
              2. Blz. 282 Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
          2. Blz. 283 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 284 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 285 5.5. Financiën
          1. Blz. 286 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 287 We verantwoorden transparant.
              1. Blz. 288 De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2022 kan worden afgegeven.
              2. Blz. 289 We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
            2. Blz. 290 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 291 Onze meerjarenbegroting 2023-2026 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
              2. Blz. 292 We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
              3. Blz. 293 We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
          2. Blz. 294 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 295 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 296 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 297 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 298 Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
              1. Blz. 299 We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
          2. Blz. 300 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 301 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 302 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 303 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 304 Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
              1. Blz. 305 We geven uitvoering aan het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid en aan het Privacybeleid en aan de ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplannen.
              2. Blz. 306 We stellen in 2022 de ENSIA-rapportage 2021 vast, zo nodig met een verbeterplan, en dienen deze tijdig in bij de autoriteit. Verder voldoen we aan de ENSIA-vereisten 2022.
              3. Blz. 307 We voeren de verplichte audits op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) uit en voeren op basis van de uitkomsten daarvan zonodig een verbeterplan uit.
            2. Blz. 308 Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
              1. Blz. 309 We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
              2. Blz. 310 We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2021-2024 en aan het ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplan.
              3. Blz. 311 We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
            3. Blz. 312 Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
              1. Blz. 313 Om datagestuurd te kunnen werken (door)ontwikkelen we een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking en de eigen organisatie.
              2. Blz. 314 Om de informatievoorziening verder op orde te brengen en te houden werken we onder architectuur en applicatierationalisatie. De inrichting van nieuwe applicaties doen we “By design” en we geven de voorkeur aan digitale registratie en prereservering.
              3. Blz. 315 Rekening houdend met de kadernota en jaarplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2022 adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
          2. Blz. 316 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 317 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 318 5.8 Overhead
          1. Blz. 319 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 320 We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.
              1. Blz. 321 Deze verwachte trend brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en vraagt om aanpassing van bestaand beleid (HRM/ICT/Facilitair) of ontwikkeling van nieuw beleid.
              2. Blz. 322 Er zal door hybride werken een andere behoefte aan het ruimtegebruik ontstaan. Met de medewerkers en het bestuur stellen we een plan op voor herinrichting van de werkplekken en de gewenste ontmoetingsfaciliteiten.
              3. Blz. 323 We faciliteren andere (nieuwe) technische faciliteiten die maken dat medewerkers hun werkzaamheden, mits de functie/werkzaamheden het toelaten, tijd en plaats onafhankelijk goed kunnen uitvoeren.
          2. Blz. 324 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 325 Wat veroorzaakt het verschil?
        12. Blz. 326 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 327 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 328 We beheersen personele kosten.
              1. Blz. 329 We zorgen dat de personele begroting steeds realistisch en consistent is.
              2. Blz. 330 We zorgen voor een actueel inzicht en accurate managementinformatie.
            2. Blz. 331 We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
              1. Blz. 332 Vanuit het streven een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven moderniseren we onder meer het HR-beleid en het beloningsbeleid.
              2. Blz. 333 We borgen onze strategische personeelsplanning in een nieuwe gesprekscyclus, welke in lijn is met Welkom in Woensdrecht en onze kernwaarden. Hierin staan ontwikkeling van medewerker en team centraal.
              3. Blz. 334 We stimuleren en faciliteren leren en ontwikkelen via een online academie.
          2. Blz. 335 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 336 Wat veroorzaakt het verschil?
        13. Blz. 337 5.10 Communicatie
          1. Blz. 338 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 339 Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 340 We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
            2. Blz. 341 We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
              1. Blz. 342 Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
              2. Blz. 343 We maken gebruik van (signalering via) social media.
              3. Blz. 344 We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
          2. Blz. 345 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 346 Wat veroorzaakt het verschil?
        14. Blz. 347 5.11 Juridische zaken
          1. Blz. 348 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 349 Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
              1. Blz. 350 Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
              2. Blz. 351 We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
              3. Blz. 352 We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
            2. Blz. 353 We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
              1. Blz. 354 We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wijzigingswet Wet gemeenschappelijke regelingen.
            3. Blz. 355 We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
              1. Blz. 356 Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
          2. Blz. 357 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 358 Wat veroorzaakt het verschil?
        15. Blz. 359 5.12 Indicatoren
          1. Blz. 360 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 361 Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 362 Algemeen
      1. Blz. 363 Voorwoord
        1. Blz. 364 Voorwoord
      2. Blz. 365 Samenvatting
        1. Blz. 366 Leeswijzer
        2. Blz. 367 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 368 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 369 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 370 Programma 4. Economie
        6. Blz. 371 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 372 Financiële samenvatting
    4. Blz. 373 Paragrafen
      1. Blz. 374 Paragraaf 1 Opgaves
        1. Blz. 375 Algemeen
        2. Blz. 376 Opgave Aviolanda
          1. Blz. 377 Inleiding
          2. Blz. 378 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 379 Ambitie
          4. Blz. 380 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 381 We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
            2. Blz. 382 We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
            3. Blz. 383 We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
            4. Blz. 384 We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
          5. Blz. 385 Context en samenhang met programma's
        3. Blz. 386 Opgave Branding Brabantse Wal
          1. Blz. 387 Inleiding
          2. Blz. 388 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 389 Ambitie
          4. Blz. 390 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 391 Het vergroten van de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
            2. Blz. 392 We zetten ons samen met organisatoren in voor een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
            3. Blz. 393 Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten en betrokken partners aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie met o.a. regiobranding/Geopark, vestigingsklimaat en vitale netwerken van ondernemers.
          5. Blz. 394 Context en samenhang met programma's
        4. Blz. 395 Opgave Duurzaamheid
          1. Blz. 396 Inleiding
          2. Blz. 397 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 398 Ambitie
          4. Blz. 399 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 400 In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
            2. Blz. 401 We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
            3. Blz. 402 Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
          5. Blz. 403 Context en samenhang met programma's
        5. Blz. 404 Opgave Huisvesting
          1. Blz. 405 Inleiding
          2. Blz. 406 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 407 Ambitie
          4. Blz. 408 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 409 We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
            2. Blz. 410 We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
          5. Blz. 411 Context en samenhang met programma's
        6. Blz. 412 Opgave Omgevingswet
          1. Blz. 413 Inleiding
          2. Blz. 414 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 415 Ambitie
          4. Blz. 416 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 417 We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
            2. Blz. 418 We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
          5. Blz. 419 Context en samenhang met de programma's
      2. Blz. 420 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 421 Algemeen
        2. Blz. 422 Lokaal beleid
        3. Blz. 423 A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
        4. Blz. 424 B. Tariefontwikkeling 2018-2022
        5. Blz. 425 1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 426 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 427 3. Rioolheffing
        8. Blz. 428 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 429 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 430 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 431 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 432 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 433 9. Marktgelden
        14. Blz. 434 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 435 11. Leges
        16. Blz. 436 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 437 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 438 Algemeen
        2. Blz. 439 Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
        3. Blz. 440 Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 441 Welke risico's zijn aanvaardbaar?
        5. Blz. 442 Risicomethodiek
        6. Blz. 443 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        7. Blz. 444 Niet kwantificeerbare risico's
        8. Blz. 445 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        9. Blz. 446 Weerstandscapaciteit
        10. Blz. 447 Weerstandsratio
        11. Blz. 448 Ontwikkeling kengetallen
        12. Blz. 449 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 450 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 451 Algemeen
        2. Blz. 452 Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 453 Wegen
        4. Blz. 454 Riolering
        5. Blz. 455 Openbare verlichting
        6. Blz. 456 Groen
        7. Blz. 457 Gebouwen
        8. Blz. 458 Reiniging
        9. Blz. 459 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 460 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 461 Algemeen
        2. Blz. 462 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 463 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 464 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 465 Algemeen
        2. Blz. 466 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 467 Regionale samenwerking
        4. Blz. 468 Financiën
        5. Blz. 469 Concerncontrol
        6. Blz. 470 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 471 Overhead
        8. Blz. 472 Personeel
        9. Blz. 473 Communicatie
        10. Blz. 474 Juridische Zaken
        11. Blz. 475 Inkoop
      7. Blz. 476 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 477 Inleiding
        2. Blz. 478 Beleid
        3. Blz. 479 Sturing en toezicht
        4. Blz. 480 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 481 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 482 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 483 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 484 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 485 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 486 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 487 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 488 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 489 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 490 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 491 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 492 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 493 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 494 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 495 B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
        20. Blz. 496 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 497 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 498 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 499 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 500 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 501 Algemeen
        2. Blz. 502 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 503 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 504 Reserves
      9. Blz. 505 Paragraaf 9 Corona
        1. Blz. 506 Inleiding
        2. Blz. 507 Baten en lasten 2022 corona
        3. Blz. 508 Toelichting
      10. Blz. 509 Paragraaf 10 Wet Open Overheid
        1. Blz. 510 Achtergrond
        2. Blz. 511 Realisatie
    5. Blz. 512 Jaarrekening 2022
      1. Blz. 513 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 514 Inleiding
        2. Blz. 515 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 516 Vaste activa
        4. Blz. 517 Vlottende activa
        5. Blz. 518 Vaste passiva
        6. Blz. 519 Vlottende passiva
        7. Blz. 520 Onzekerheid eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK)
      2. Blz. 521 Balans per 31 december 2022
        1. Blz. 522 Balans 2022
      3. Blz. 523 Toelichting op de balans per 31 december 2022
        1. Blz. 524 Vaste activa
        2. Blz. 525 Vlottende activa
        3. Blz. 526 Vaste passiva
        4. Blz. 527 Vlottende passiva
      4. Blz. 528 Niet uit de balans blijkende posten
        1. Blz. 529 Langlopende contractuele verplichtingen
        2. Blz. 530 Vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken
        3. Blz. 531 Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
        4. Blz. 532 BNG-bank
        5. Blz. 533 Juridische procedures
        6. Blz. 534 Gebeurtenissen na balansdatum
      5. Blz. 535 Toelichting op reserves en voorzieningen
        1. Blz. 536 Algemeen
        2. Blz. 537 Toelichting op de reserves
        3. Blz. 538 Toelichting voorzieningen
      6. Blz. 539 Overzicht van baten en lasten naar product
        1. Blz. 540 Overzicht van Baten en Lasten naar product
      7. Blz. 541 Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
        1. Blz. 542 Baten en lasten op taakveld
      8. Blz. 543 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 544 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 545 Onvoorziene uitgaven
      9. Blz. 546 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 547 Inleiding
        2. Blz. 548 Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
      10. Blz. 549 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 550 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      11. Blz. 551 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 552 Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      12. Blz. 553 Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 554 Overzicht lopende investeringen
      13. Blz. 555 Toelichting op grote investeringsprojecten
        1. Blz. 556 Algemeen
        2. Blz. 557 BS De Boemerang, Hoogerheide
        3. Blz. 558 Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
        4. Blz. 559 Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
        5. Blz. 560 Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
        6. Blz. 561 Renovatie Grensstraat, Putte
        7. Blz. 562 Demerstraat, Huijbergen
      14. Blz. 563 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 564 Baten en lasten
        2. Blz. 565 Programma 1. Sociaal domein
        3. Blz. 566 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 567 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 568 Programma 4. Economie
        6. Blz. 569 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 570 Investeringskredieten
      15. Blz. 571 Sisa en controleverklaring
        1. Blz. 572 Sisa
        2. Blz. 573 Controleverklaring
    6. Blz. 574 Bijlagen
      1. Blz. 575 A. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 576 Subsidieoverzicht in €
      2. Blz. 577 B. Stand van zaken rekenkamercommissie
        1. Blz. 578 Inleiding
        2. Blz. 579 Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
        3. Blz. 580 Overheidsparticipatie (januari 2020)
        4. Blz. 581 Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
        5. Blz. 582 Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
        6. Blz. 583 Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)
      3. Blz. 584 C. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
        1. Blz. 585 Aanleiding
        2. Blz. 586 Werkwijze
        3. Blz. 587 Gemeentelijke bezetting
        4. Blz. 588 Tot slot
      4. Blz. 589 D. Afkortingenlijst
        1. Blz. 590 Afkortingen
    7. Zoeken
    8. Publicatie bijlagen
    9. Contact
    10. PrivacyStatement
    11. Sitemap