-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Jaarstukken 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Maatschappelijk effect
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat hebben we besteed aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 10
Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
-
Blz. 11
We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
-
Blz. 12
We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling. O.a. door subsidiëring van activiteiten op welzijnsgebied, maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk.
-
Blz. 13
We zorgen ervoor dat onze partners een welzijnsaanbod ontwikkelen dat vrij toegankelijk en laagdrempelig is voor alle inwoners, zowel jong als oud, en dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp.
-
Blz. 14
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 15
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 16
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 17
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 18
Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. Wij zetten in op een volledige, laagdrempelige, toegang, waar onze inwoners met al hun vragen terecht kunnen (Wmo, Jeugd, Werk in Inkomen).
-
Blz. 19
We blijven investeren in de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Wmo en Werk en Inkomen).
-
Blz. 20
We communiceren duidelijk aan onze inwoners waar ze met hun vragen terecht kunnen.
-
Blz. 21
We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
-
Blz. 22
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 23
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 24
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 25
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 26
Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 27
De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum blijven we actief inzetten op een verdere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures, met name ook daar waar personeelstekorten zijn om kansrijke re-integratie te bevorderen.
-
Blz. 28
Interventies in de zorg- en dienstverlening worden effectiever en efficiënter doordat het ‘Startpunt naar Werk’ van de BWI en de ISD zijn gepositioneerd en nauw samenwerken met alle partners in de integrale toegang sociaal domein.
-
Blz. 29
We werken in 3 proeftuinen, vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant en de WVS, aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering.
-
Blz. 30
We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden, al dan niet ontstaan door de coronacrisis, in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen (blijven) deelnemen aan de samenleving.
-
Blz. 31
We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
-
Blz. 32
Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in brede samenhang wordt aangepakt.
-
Blz. 33
Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
-
Blz. 34
We voeren de regie op inburgering met als doel dat inburgeraars zo snel mogelijk zelfstandig meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk.
-
Blz. 35
We verzorgen een inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
-
Blz. 36
We zetten in op maatwerk en persoonlijke begeleiding van inburgeraars door het organiseren van een Brede intake, een persoonlijk Plan Inburgering & Participatie en voortgangsgesprekken.
-
Blz. 37
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 38
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 39
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 40
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 41
Inwoners worden gestimuleerd zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de samenleving.
-
Blz. 42
Inwoners zijn voldoende bekend met het volledige aanbod aan faciliteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te blijven nemen aan de samenleving.
-
Blz. 43
Op basis van diverse vastgestelde plannen vindt een doorontwikkeling plaats, ten behoeve van ondersteuning en duurzame huisvesting van kwetsbare mensen en een passende samenwerking tussen de gemeenten.
-
Blz. 44
De 6 gemeenten in de regio West Brabant West realiseren een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en OGGZ voor de periode 2022-2026.
-
Blz. 45
Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt tussen gemeenten in de regio West Brabant West, zorgaanbieders en woningcorporaties ten behoeve van kwetsbare mensen die uitstromen uit Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang naar zelfstandig wonen.
-
Blz. 46
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 47
We vervolgen onze inzet op de doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners. De trajecten die de afgelopen 2 jaar zijn ingezet, vormen hiervoor de basis.
-
Blz. 48
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 49
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 50
1.5 Zorg voor Jeugd
-
Blz. 51
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 52
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 53
We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
-
Blz. 54
We versterken de samenwerking tussen partijen in het voorliggend veld. Aanbod in het voorliggend veld is bekend bij de toegang en wordt ingezet waar nodig.
-
Blz. 55
We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
-
Blz. 56
Het veiligheidsteam is een netwerk van professionals die als doel heeft de veiligheid rondom een jeugdige zo snel mogelijk te herstellen. We streven daarom naar kortere doorlooptijden en een doelgerichte en klantvriendelijke inzet van zorg.
-
Blz. 57
We verkennen met onze partners hoe deskundigen uit de specialistische jeugdzorg (niet-vrij toegankelijke zorg) kunnen helpen bij preventieve jeugdzorg.
-
Blz. 58
De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
-
Blz. 59
Het team Jeugd gaat planmatig met ouders en jeugdigen aan de slag zodat zij meer in hun eigen kracht komen te staan.
-
Blz. 60
We onderzoeken de mogelijkheden voor het beheren van het eigen dossier door ouders en jeugdigen.
-
Blz. 61
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 62
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 63
1.6 Gezondheid
-
Blz. 64
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 65
We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
-
Blz. 66
Met preventie en voorlichting promoten en stimuleren we een gezonde leefstijl in brede zin.
-
Blz. 67
We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
-
Blz. 68
We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
-
Blz. 69
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 70
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 71
1.7 Onderwijs
-
Blz. 72
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 73
We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
-
Blz. 74
De pilots onderwijszorgarrangementen in het speciaal onderwijs worden gemonitord. Waar nodig vindt er bijsturing plaats.
-
Blz. 75
Met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden afspraken gemaakt hoe we de samenwerking bekostigen die gericht is op brede ondersteuning van de jeugd.
-
Blz. 76
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 77
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
-
Blz. 78
Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid, volwasseneneducatie).
-
Blz. 79
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
-
Blz. 80
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
-
Blz. 81
We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs.
-
Blz. 82
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 83
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 84
1.8 Indicatoren
-
Blz. 85
Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 86
Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
-
Blz. 87
Toelichting lopende re-integratievoorzieningen
-
Blz. 88
Toelichting relatief verzuim
-
Blz. 89
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 90
Maatschappelijk effect
-
Blz. 91
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 92
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 93
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 94
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 95
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
-
Blz. 96
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
-
Blz. 97
Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 98
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering.
-
Blz. 99
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
-
Blz. 100
We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
-
Blz. 101
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 102
Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
-
Blz. 103
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
-
Blz. 104
We lopen waar mogelijk vooruit op de vergunningsvrije mogelijkheden in de Omgevingswet en verminderen de regeldruk.
-
Blz. 105
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 106
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 107
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 108
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 109
Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
-
Blz. 110
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
-
Blz. 111
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
-
Blz. 112
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 113
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 114
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 115
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 116
Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
-
Blz. 117
Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
-
Blz. 118
Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
-
Blz. 119
Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
-
Blz. 120
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 121
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 122
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 123
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 124
Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 125
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
-
Blz. 126
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
-
Blz. 127
Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
-
Blz. 128
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 129
In 2022 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
-
Blz. 130
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
-
Blz. 131
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 132
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 133
2.5 Indicatoren
-
Blz. 134
Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 135
Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 136
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 137
Maatschappelijk effect
-
Blz. 138
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 139
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 140
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 141
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 142
In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
-
Blz. 143
We participeren in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het grenspark Kalmthoutse Heide en het Bijenlandschap West-Brabant.
-
Blz. 144
We voeren conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve ‘Groenfonds’ en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
-
Blz. 145
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 146
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 147
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 148
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 149
We anticiperen op de gevolgen van de klimaatverandering voor onze kernen.
-
Blz. 150
Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
-
Blz. 151
We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
-
Blz. 152
We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een risicodialoog met relevante gebiedspartners en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
-
Blz. 153
We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid).
-
Blz. 154
We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
-
Blz. 155
We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
-
Blz. 156
We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 157
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 158
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 159
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 160
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 161
Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
-
Blz. 162
We bereiden projecten voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek, waaronder ‘reconstructie Grensstraat in Putte’ en ‘reconstructie Demerstraat in Huijbergen’.
-
Blz. 163
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
-
Blz. 164
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 165
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 166
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 167
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 168
Woensdrecht is verkeersveilig, bereikbaar en voldoende parkeergelegenheid is geborgd.
-
Blz. 169
Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid van de gemeente Woensdrecht en haar kernen te realiseren.
-
Blz. 170
Er wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan Openbare laadinfrastructuur 2021.
-
Blz. 171
Er wordt uitvoering gegeven aan het GVVP (2020-2025).
-
Blz. 172
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 173
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 174
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 175
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 176
We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
-
Blz. 177
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
-
Blz. 178
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
-
Blz. 179
We stellen een Kerkenvisie vast.
-
Blz. 180
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 181
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 182
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 183
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 184
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 185
We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
-
Blz. 186
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente en breiden waar mogelijk uit.
-
Blz. 187
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 188
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 189
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 190
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 191
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
-
Blz. 192
We investeren in verdere verduurzaming in combinatie met het groot onderhoud.
-
Blz. 193
We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
-
Blz. 194
We zetten in op anders werken, meer eigenaarschap naar huurders als het gaat om onderhoud.
-
Blz. 195
We vereenvoudigen de vastgoedbudgetten in Key2Financiën voor het verkrijgen van een beter overzicht.
-
Blz. 196
We richten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke applicatie Key2Financiën opnieuw in.
-
Blz. 197
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 198
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 199
3.8 Indicatoren
-
Blz. 200
Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
-
Blz. 201
Programma 4. Economie
-
Blz. 202
Maatschappelijk effect
-
Blz. 203
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 204
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 205
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 206
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 207
We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
-
Blz. 208
We blijven in contact met ondernemers (ook starters) door het ondernemersspreekuur en bedrijfsbezoeken te organiseren. Ook op afspraak zijn en blijven we bereikbaar voor ondernemers.
-
Blz. 209
We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse starters en groeiers.
-
Blz. 210
We versterken de economische structuur in West-Brabant.
-
Blz. 211
In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan regionale opgaven. Een onderdeel hiervan is de visie bedrijventerreinen.
-
Blz. 212
Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB.
-
Blz. 213
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 214
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 215
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 216
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 217
Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
-
Blz. 218
Uitvoering geven aan de Economische Visie (waar de detailhandelsvisie onderdeel van is).
-
Blz. 219
We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen, bedrijvenvereniging ZWH, ZLTO en toeristische en Horeca ondernemers en faciliteren hen waar mogelijk.
-
Blz. 220
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 221
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 222
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 223
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 224
Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
-
Blz. 225
We optimaliseren de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te kunnen scheiden.
-
Blz. 226
We zetten in op gerichte communicatie om inwoners actief te stimuleren om beter hun afval te scheiden.
-
Blz. 227
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
-
Blz. 228
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en de kosten voor onze inwoners niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatie.
-
Blz. 229
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 230
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 231
4.5 Aviolanda
-
Blz. 232
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 233
Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
-
Blz. 234
We bouwen samen met overheden, ondernemers en onderwijs aan een campusontwikkeling, dat zich vertaalt in een duurzaam ecosysteem van luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid waaronder composietenonderhoud en dronetechniek.
-
Blz. 235
We gebruiken onze invloed om Businesspark Aviolanda naast facilitator van bedrijfsgrond ook op te laten treden als parkmanager voor shared facilities voor de bedrijven op het cluster.
-
Blz. 236
We verbinden partijen binnen het cluster (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
-
Blz. 237
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 238
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 239
4.6 Indicatoren
-
Blz. 240
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
-
Blz. 241
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
-
Blz. 242
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 243
Maatschappelijk effect
-
Blz. 244
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 245
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 246
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 247
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 248
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 249
We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2022, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
-
Blz. 250
We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2022 op en we voeren het uit.
-
Blz. 251
Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
-
Blz. 252
We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
-
Blz. 253
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
-
Blz. 254
We voeren integrale acties/controles uit.
-
Blz. 255
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
-
Blz. 256
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 257
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 258
5.2 Handhaving
-
Blz. 259
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 260
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 261
We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
-
Blz. 262
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 263
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 264
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 265
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 266
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 267
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 268
Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
-
Blz. 269
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een volwaardig Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
-
Blz. 270
Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast de balans met de persoonlijke dienstverlening en maatwerk.
-
Blz. 271
We bedden het traject “Welkom in Woensdrecht” in in de organisatie, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’. We faciliteren ‘Welkom in Woensdrecht’ en monitoren het beoogde resultaat.
-
Blz. 272
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 273
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 274
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 275
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 276
Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
-
Blz. 277
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
-
Blz. 278
Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zorgen we voor een goede start van de samenwerking tussen de (nieuwe) raad, het (nieuwe) college en de gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 279
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
-
Blz. 280
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
-
Blz. 281
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
-
Blz. 282
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
-
Blz. 283
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 284
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 285
5.5. Financiën
-
Blz. 286
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 287
We verantwoorden transparant.
-
Blz. 288
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2022 kan worden afgegeven.
-
Blz. 289
We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
-
Blz. 290
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 291
Onze meerjarenbegroting 2023-2026 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
-
Blz. 292
We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
-
Blz. 293
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
-
Blz. 294
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 295
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 296
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 297
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 298
Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
-
Blz. 299
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
-
Blz. 300
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 301
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 302
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 303
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 304
Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
-
Blz. 305
We geven uitvoering aan het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid en aan het Privacybeleid en aan de ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplannen.
-
Blz. 306
We stellen in 2022 de ENSIA-rapportage 2021 vast, zo nodig met een verbeterplan, en dienen deze tijdig in bij de autoriteit. Verder voldoen we aan de ENSIA-vereisten 2022.
-
Blz. 307
We voeren de verplichte audits op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) uit en voeren op basis van de uitkomsten daarvan zonodig een verbeterplan uit.
-
Blz. 308
Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
-
Blz. 309
We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
-
Blz. 310
We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2021-2024 en aan het ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplan.
-
Blz. 311
We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
-
Blz. 312
Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
-
Blz. 313
Om datagestuurd te kunnen werken (door)ontwikkelen we een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking en de eigen organisatie.
-
Blz. 314
Om de informatievoorziening verder op orde te brengen en te houden werken we onder architectuur en applicatierationalisatie. De inrichting van nieuwe applicaties doen we “By design” en we geven de voorkeur aan digitale registratie en prereservering.
-
Blz. 315
Rekening houdend met de kadernota en jaarplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2022 adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
-
Blz. 316
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 317
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 318
5.8 Overhead
-
Blz. 319
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 320
We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.
-
Blz. 321
Deze verwachte trend brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en vraagt om aanpassing van bestaand beleid (HRM/ICT/Facilitair) of ontwikkeling van nieuw beleid.
-
Blz. 322
Er zal door hybride werken een andere behoefte aan het ruimtegebruik ontstaan. Met de medewerkers en het bestuur stellen we een plan op voor herinrichting van de werkplekken en de gewenste ontmoetingsfaciliteiten.
-
Blz. 323
We faciliteren andere (nieuwe) technische faciliteiten die maken dat medewerkers hun werkzaamheden, mits de functie/werkzaamheden het toelaten, tijd en plaats onafhankelijk goed kunnen uitvoeren.
-
Blz. 324
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 325
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 326
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 327
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 328
We beheersen personele kosten.
-
Blz. 329
We zorgen dat de personele begroting steeds realistisch en consistent is.
-
Blz. 330
We zorgen voor een actueel inzicht en accurate managementinformatie.
-
Blz. 331
We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
-
Blz. 332
Vanuit het streven een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven moderniseren we onder meer het HR-beleid en het beloningsbeleid.
-
Blz. 333
We borgen onze strategische personeelsplanning in een nieuwe gesprekscyclus, welke in lijn is met Welkom in Woensdrecht en onze kernwaarden. Hierin staan ontwikkeling van medewerker en team centraal.
-
Blz. 334
We stimuleren en faciliteren leren en ontwikkelen via een online academie.
-
Blz. 335
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 336
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 337
5.10 Communicatie
-
Blz. 338
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 339
Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 340
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
-
Blz. 341
We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
-
Blz. 342
Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
-
Blz. 343
We maken gebruik van (signalering via) social media.
-
Blz. 344
We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
-
Blz. 345
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 346
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 347
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 348
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 349
Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
-
Blz. 350
Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
-
Blz. 351
We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
-
Blz. 352
We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
-
Blz. 353
We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
-
Blz. 354
We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wijzigingswet Wet gemeenschappelijke regelingen.
-
Blz. 355
We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
-
Blz. 356
Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
-
Blz. 357
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 358
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 359
5.12 Indicatoren
-
Blz. 360
Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 361
Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 362
Algemeen
-
Blz. 363
Voorwoord
-
Blz. 364
Voorwoord
-
Blz. 365
Samenvatting
-
Blz. 366
Leeswijzer
-
Blz. 367
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 368
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 369
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 370
Programma 4. Economie
-
Blz. 371
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 372
Financiële samenvatting
-
Blz. 373
Paragrafen
-
Blz. 374
Paragraaf 1 Opgaves
-
Blz. 375
Algemeen
-
Blz. 376
Opgave Aviolanda
-
Blz. 377
Inleiding
-
Blz. 378
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 379
Ambitie
-
Blz. 380
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 381
We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
-
Blz. 382
We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
-
Blz. 383
We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 384
We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
-
Blz. 385
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 386
Opgave Branding Brabantse Wal
-
Blz. 387
Inleiding
-
Blz. 388
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 389
Ambitie
-
Blz. 390
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 391
Het vergroten van de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 392
We zetten ons samen met organisatoren in voor een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
-
Blz. 393
Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten en betrokken partners aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie met o.a. regiobranding/Geopark, vestigingsklimaat en vitale netwerken van ondernemers.
-
Blz. 394
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 395
Opgave Duurzaamheid
-
Blz. 396
Inleiding
-
Blz. 397
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 398
Ambitie
-
Blz. 399
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 400
In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
-
Blz. 401
We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
-
Blz. 402
Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
-
Blz. 403
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 404
Opgave Huisvesting
-
Blz. 405
Inleiding
-
Blz. 406
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 407
Ambitie
-
Blz. 408
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 409
We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
-
Blz. 410
We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
-
Blz. 411
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 412
Opgave Omgevingswet
-
Blz. 413
Inleiding
-
Blz. 414
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 415
Ambitie
-
Blz. 416
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 417
We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
-
Blz. 418
We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 419
Context en samenhang met de programma's
-
Blz. 420
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 421
Algemeen
-
Blz. 422
Lokaal beleid
-
Blz. 423
A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
-
Blz. 424
B. Tariefontwikkeling 2018-2022
-
Blz. 425
1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 426
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 427
3. Rioolheffing
-
Blz. 428
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 429
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 430
6. Hondenbelasting
-
Blz. 431
7. Forensenbelasting
-
Blz. 432
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 433
9. Marktgelden
-
Blz. 434
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 435
11. Leges
-
Blz. 436
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 437
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 438
Algemeen
-
Blz. 439
Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
-
Blz. 440
Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
-
Blz. 441
Welke risico's zijn aanvaardbaar?
-
Blz. 442
Risicomethodiek
-
Blz. 443
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 444
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 445
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 446
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 447
Weerstandsratio
-
Blz. 448
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 449
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 450
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 451
Algemeen
-
Blz. 452
Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 453
Wegen
-
Blz. 454
Riolering
-
Blz. 455
Openbare verlichting
-
Blz. 456
Groen
-
Blz. 457
Gebouwen
-
Blz. 458
Reiniging
-
Blz. 459
Speelvoorzieningen
-
Blz. 460
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 461
Algemeen
-
Blz. 462
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 463
Eisen Wet Fido
-
Blz. 464
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 465
Algemeen
-
Blz. 466
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 467
Regionale samenwerking
-
Blz. 468
Financiën
-
Blz. 469
Concerncontrol
-
Blz. 470
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 471
Overhead
-
Blz. 472
Personeel
-
Blz. 473
Communicatie
-
Blz. 474
Juridische Zaken
-
Blz. 475
Inkoop
-
Blz. 476
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
Beleid
-
Blz. 479
Sturing en toezicht
-
Blz. 480
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 481
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 482
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 483
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 484
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 485
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 486
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 487
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 488
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 489
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 490
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 491
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 492
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 493
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 494
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 495
B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
-
Blz. 496
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 497
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 498
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 499
B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
-
Blz. 500
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 501
Algemeen
-
Blz. 502
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 503
Complexen in exploitatie
-
Blz. 504
Reserves
-
Blz. 505
Paragraaf 9 Corona
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
Baten en lasten 2022 corona
-
Blz. 508
Toelichting
-
Blz. 509
Paragraaf 10 Wet Open Overheid
-
Blz. 510
Achtergrond
-
Blz. 511
Realisatie
-
Blz. 512
Jaarrekening 2022
-
Blz. 513
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 514
Inleiding
-
Blz. 515
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 516
Vaste activa
-
Blz. 517
Vlottende activa
-
Blz. 518
Vaste passiva
-
Blz. 519
Vlottende passiva
-
Blz. 520
Onzekerheid eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK)
-
Blz. 521
Balans per 31 december 2022
-
Blz. 522
Balans 2022
-
Blz. 523
Toelichting op de balans per 31 december 2022
-
Blz. 524
Vaste activa
-
Blz. 525
Vlottende activa
-
Blz. 526
Vaste passiva
-
Blz. 527
Vlottende passiva
-
Blz. 528
Niet uit de balans blijkende posten
-
Blz. 529
Langlopende contractuele verplichtingen
-
Blz. 530
Vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken
-
Blz. 531
Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
-
Blz. 532
BNG-bank
-
Blz. 533
Juridische procedures
-
Blz. 534
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 535
Toelichting op reserves en voorzieningen
-
Blz. 536
Algemeen
-
Blz. 537
Toelichting op de reserves
-
Blz. 538
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 539
Overzicht van baten en lasten naar product
-
Blz. 540
Overzicht van Baten en Lasten naar product
-
Blz. 541
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
-
Blz. 542
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 543
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 544
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 545
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 546
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 547
Inleiding
-
Blz. 548
Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
-
Blz. 549
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 550
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 551
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 552
Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 553
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 554
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 555
Toelichting op grote investeringsprojecten
-
Blz. 556
Algemeen
-
Blz. 557
BS De Boemerang, Hoogerheide
-
Blz. 558
Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
-
Blz. 559
Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
-
Blz. 560
Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
-
Blz. 561
Renovatie Grensstraat, Putte
-
Blz. 562
Demerstraat, Huijbergen
-
Blz. 563
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 564
Baten en lasten
-
Blz. 565
Programma 1. Sociaal domein
-
Blz. 566
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 567
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 568
Programma 4. Economie
-
Blz. 569
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 570
Investeringskredieten
-
Blz. 571
Sisa en controleverklaring
-
Blz. 572
Sisa
-
Blz. 573
Controleverklaring
-
Blz. 574
Bijlagen
-
Blz. 575
A. Subsidieoverzicht
-
Blz. 576
Subsidieoverzicht in €
-
Blz. 577
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
-
Blz. 578
Inleiding
-
Blz. 579
Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
-
Blz. 580
Overheidsparticipatie (januari 2020)
-
Blz. 581
Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
-
Blz. 582
Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
-
Blz. 583
Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)
-
Blz. 584
C. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
-
Blz. 585
Aanleiding
-
Blz. 586
Werkwijze
-
Blz. 587
Gemeentelijke bezetting
-
Blz. 588
Tot slot
-
Blz. 589
D. Afkortingenlijst
-
Blz. 590
Afkortingen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap