- 
			Blz. 1
		
			
			Jaarstukken 2022
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Jaarstukken 2022
		
	
 
	- 
			Blz. 3
		
			
			Programma's
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Programma 1. Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Verbonden partijen en samenwerkingspartners
		
	
 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Wat hebben we besteed aan programma 1. Sociaal Domein?
		
	
 
	- 
			Blz. 8
		
			
			1.1 Sociale veerkracht
		
			
	- 
			Blz. 9
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 10
		
			
			Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 11
		
			
			We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
		
	
 
	- 
			Blz. 12
		
			
			We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling. O.a. door subsidiëring van activiteiten op welzijnsgebied, maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk.
		
	
 
	- 
			Blz. 13
		
			
			We zorgen ervoor dat onze partners een welzijnsaanbod ontwikkelen dat vrij toegankelijk en laagdrempelig is voor alle inwoners, zowel jong als oud, en dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 16
		
			
			1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. Wij zetten in op een volledige, laagdrempelige, toegang, waar onze inwoners met al hun vragen terecht kunnen (Wmo, Jeugd, Werk in Inkomen).
		
			
	- 
			Blz. 19
		
			
			We blijven investeren in de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Wmo en Werk en Inkomen).
		
	
 
	- 
			Blz. 20
		
			
			We communiceren duidelijk aan onze inwoners waar ze met hun vragen terecht kunnen.
		
	
 
	- 
			Blz. 21
		
			
			We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 22
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 24
		
			
			1.3 Werk en inkomen
		
			
	- 
			Blz. 25
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
		
			
	- 
			Blz. 27
		
			
			De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum blijven we actief inzetten op een verdere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures, met name ook daar waar personeelstekorten zijn om kansrijke re-integratie te bevorderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 28
		
			
			Interventies in de zorg- en dienstverlening worden effectiever en efficiënter doordat het ‘Startpunt naar Werk’ van de BWI en de ISD zijn gepositioneerd en nauw samenwerken met alle partners in de integrale toegang sociaal domein.
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			We werken in 3 proeftuinen, vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant en de WVS, aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 30
		
			
			We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden, al dan niet ontstaan door de coronacrisis,  in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen (blijven) deelnemen aan de samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			We blijven inzetten op  de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
		
	
 
	- 
			Blz. 32
		
			
			Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in brede samenhang wordt aangepakt.
		
	
 
	- 
			Blz. 33
		
			
			Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 34
		
			
			We voeren de regie op inburgering met als doel dat inburgeraars zo snel mogelijk zelfstandig meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk.
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			We verzorgen een inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
		
	
 
	- 
			Blz. 36
		
			
			We zetten in op maatwerk en persoonlijke begeleiding van inburgeraars door het organiseren van een Brede intake, een persoonlijk Plan Inburgering & Participatie en voortgangsgesprekken.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 37
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 39
		
			
			1.4 Maatschappelijke ondersteuning
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 41
		
			
			Inwoners worden gestimuleerd zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de samenleving.
		
			
	- 
			Blz. 42
		
			
			Inwoners zijn voldoende bekend met het volledige aanbod aan faciliteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te blijven nemen aan de samenleving.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Op basis van diverse vastgestelde plannen vindt een doorontwikkeling plaats, ten behoeve van ondersteuning en duurzame huisvesting van kwetsbare mensen en een passende samenwerking tussen de gemeenten.
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			De 6 gemeenten in de regio West Brabant West realiseren een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en OGGZ voor de periode 2022-2026.
		
	
 
	- 
			Blz. 45
		
			
			Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt tussen gemeenten in de regio West Brabant West, zorgaanbieders en woningcorporaties ten behoeve van kwetsbare mensen die uitstromen uit Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang naar zelfstandig wonen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
		
			
	- 
			Blz. 47
		
			
			We vervolgen onze inzet op de doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners. De trajecten die de afgelopen 2 jaar zijn ingezet, vormen hiervoor de basis.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 48
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 50
		
			
			1.5 Zorg voor Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 51
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			We versterken de samenwerking tussen partijen in het voorliggend veld. Aanbod in het voorliggend veld is bekend bij de toegang en wordt ingezet waar nodig.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 55
		
			
			We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			Het veiligheidsteam is een netwerk van professionals die als doel heeft de veiligheid rondom een jeugdige zo snel mogelijk te herstellen. We streven daarom naar kortere doorlooptijden en een doelgerichte en klantvriendelijke inzet van zorg.
		
	
 
	- 
			Blz. 57
		
			
			We verkennen met onze partners hoe deskundigen uit de specialistische jeugdzorg (niet-vrij toegankelijke zorg) kunnen helpen bij preventieve jeugdzorg.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 58
		
			
			De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
		
			
	- 
			Blz. 59
		
			
			Het team Jeugd gaat planmatig met ouders en jeugdigen aan de slag zodat zij meer in hun eigen kracht komen te staan.
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			We onderzoeken de mogelijkheden voor het beheren van het eigen dossier door ouders en jeugdigen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 61
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			1.6 Gezondheid
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 65
		
			
			We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Met preventie en voorlichting promoten en stimuleren we een gezonde leefstijl in brede zin.
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
		
	
 
	- 
			Blz. 68
		
			
			We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 71
		
			
			1.7 Onderwijs
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 73
		
			
			We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			De pilots onderwijszorgarrangementen in het speciaal onderwijs worden gemonitord. Waar nodig vindt er bijsturing plaats.
		
	
 
	- 
			Blz. 75
		
			
			Met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden afspraken gemaakt hoe we de samenwerking bekostigen die gericht is op brede ondersteuning van de jeugd.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 76
		
			
			We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
		
			
	- 
			Blz. 77
		
			
			Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid, volwasseneneducatie).
		
	
 
	- 
			Blz. 79
		
			
			We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 80
		
			
			De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
		
			
	- 
			Blz. 81
		
			
			We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 83
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 84
		
			
			1.8  Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 85
		
			
			Lokale indicatoren Programma 1.  Sociaal Domein
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Toelichting  lopende re-integratievoorzieningen
		
	
 
	- 
			Blz. 88
		
			
			Toelichting relatief verzuim
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Programma 2. Ruimte
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 91
		
			
			Verbonden partijen en samenwerkingspartners
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
		
	
 
	- 
			Blz. 93
		
			
			2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 95
		
			
			Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
		
			
	- 
			Blz. 98
		
			
			Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering.
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
		
	
 
	- 
			Blz. 100
		
			
			We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 101
		
			
			Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
		
			
	- 
			Blz. 102
		
			
			Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
		
	
 
	- 
			Blz. 103
		
			
			We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale  en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht  samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke  organisaties binnen die leefomgeving.
		
	
 
	- 
			Blz. 104
		
			
			We lopen waar mogelijk vooruit op de vergunningsvrije  mogelijkheden in de Omgevingswet en verminderen de regeldruk.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 105
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 106
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 107
		
			
			2.2 Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 109
		
			
			Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
		
			
	- 
			Blz. 110
		
			
			We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
		
	
 
	- 
			Blz. 111
		
			
			We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 114
		
			
			2.3 Recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
		
			
	- 
			Blz. 117
		
			
			Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
		
	
 
	- 
			Blz. 118
		
			
			Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
		
	
 
	- 
			Blz. 119
		
			
			Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 120
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 121
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 122
		
			
			2.4 Sport en evenementen
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
		
			
	- 
			Blz. 125
		
			
			De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
		
	
 
	- 
			Blz. 126
		
			
			De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 127
		
			
			Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
		
			
	- 
			Blz. 128
		
			
			Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			In 2022 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
		
	
 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			2.5 Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 136
		
			
			Programma 3. Leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Verbonden partijen en samenwerkingspartners
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			3.1 Landschap en natuur
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
		
			
	- 
			Blz. 143
		
			
			We participeren in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het grenspark Kalmthoutse Heide en het Bijenlandschap West-Brabant.
		
	
 
	- 
			Blz. 144
		
			
			We voeren conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve ‘Groenfonds’ en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 145
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 147
		
			
			3.2 Milieu en duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			We anticiperen op de gevolgen van de klimaatverandering voor onze kernen.
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een risicodialoog met relevante gebiedspartners en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 153
		
			
			We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid).
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 156
		
			
			We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 157
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 159
		
			
			3.3 Beheer openbaar gebied
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
		
			
	- 
			Blz. 162
		
			
			We bereiden projecten voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek, waaronder ‘reconstructie Grensstraat in Putte’ en ‘reconstructie Demerstraat in Huijbergen’.
		
	
 
	- 
			Blz. 163
		
			
			We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 165
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 166
		
			
			3.4 Verkeer en vervoer
		
			
	- 
			Blz. 167
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 168
		
			
			Woensdrecht is verkeersveilig, bereikbaar en voldoende parkeergelegenheid is geborgd.
		
			
	- 
			Blz. 169
		
			
			Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid van de gemeente Woensdrecht en haar kernen te realiseren.
		
	
 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Er wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan Openbare laadinfrastructuur 2021.
		
	
 
	- 
			Blz. 171
		
			
			Er wordt uitvoering gegeven aan het GVVP (2020-2025).
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 173
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 174
		
			
			3.5 Monumenten en cultuur
		
			
	- 
			Blz. 175
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 176
		
			
			We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			We stellen een Kerkenvisie vast.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 180
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 181
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 182
		
			
			3.6 Burger- en overheidsparticipatie
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
		
	
 
	- 
			Blz. 186
		
			
			We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente en breiden waar mogelijk uit.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 188
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 189
		
			
			3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
		
			
	- 
			Blz. 190
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			We investeren in verdere verduurzaming in combinatie met het groot onderhoud.
		
	
 
	- 
			Blz. 193
		
			
			We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
		
	
 
	- 
			Blz. 194
		
			
			We zetten in op anders werken, meer eigenaarschap naar huurders als het gaat om onderhoud.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 195
		
			
			We vereenvoudigen de vastgoedbudgetten in Key2Financiën voor het verkrijgen van een beter overzicht.
		
			
	- 
			Blz. 196
		
			
			We richten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke applicatie Key2Financiën opnieuw in.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 198
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 199
		
			
			3.8 Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 201
		
			
			Programma 4. Economie
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Verbonden partijen en samenwerkingspartners
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
		
	
 
	- 
			Blz. 205
		
			
			4.1 Werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 207
		
			
			We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
		
			
	- 
			Blz. 208
		
			
			We blijven in contact met ondernemers (ook starters) door het ondernemersspreekuur en bedrijfsbezoeken te organiseren. Ook op afspraak zijn en blijven we bereikbaar voor ondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse starters en groeiers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 210
		
			
			We versterken de economische structuur in West-Brabant.
		
			
	- 
			Blz. 211
		
			
			In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan regionale opgaven. Een onderdeel hiervan is de visie bedrijventerreinen.
		
	
 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 213
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			4.2 Middenstand en winkelgebieden
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
		
			
	- 
			Blz. 218
		
			
			Uitvoering geven aan de Economische Visie (waar de detailhandelsvisie onderdeel van is).
		
	
 
	- 
			Blz. 219
		
			
			We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen, bedrijvenvereniging ZWH, ZLTO en toeristische en Horeca ondernemers en faciliteren hen waar mogelijk.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 220
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 222
		
			
			4.4 Afvalinzameling
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			We optimaliseren de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te kunnen scheiden.
		
	
 
	- 
			Blz. 226
		
			
			We zetten in op gerichte communicatie om inwoners actief te stimuleren om beter hun afval te scheiden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 227
		
			
			Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
		
			
	- 
			Blz. 228
		
			
			We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en de kosten voor onze inwoners niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatie.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 230
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 231
		
			
			4.5 Aviolanda
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
		
			
	- 
			Blz. 234
		
			
			We bouwen samen met overheden, ondernemers en onderwijs aan een campusontwikkeling, dat zich vertaalt in een duurzaam ecosysteem van luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid waaronder composietenonderhoud en dronetechniek.
		
	
 
	- 
			Blz. 235
		
			
			We gebruiken onze invloed om Businesspark Aviolanda naast facilitator van bedrijfsgrond ook op te laten treden als parkmanager voor shared facilities voor de bedrijven op het cluster.
		
	
 
	- 
			Blz. 236
		
			
			We verbinden partijen binnen het cluster (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 237
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 238
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 239
		
			
			4.6 Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			Lokale indicatoren Programma 4. Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 242
		
			
			Programma 5. Bestuurskracht
		
			
	- 
			Blz. 243
		
			
			Maatschappelijk effect
		
	
 
	- 
			Blz. 244
		
			
			Verbonden partijen en samenwerkingspartners
		
	
 
	- 
			Blz. 245
		
			
			Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			5.1 Openbare orde en veiligheid
		
			
	- 
			Blz. 247
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 248
		
			
			We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
		
			
	- 
			Blz. 249
		
			
			We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2022, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2022 op en we voeren het uit.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
		
			
	- 
			Blz. 252
		
			
			We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 253
		
			
			We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
		
			
	- 
			Blz. 254
		
			
			We voeren integrale acties/controles uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 258
		
			
			5.2 Handhaving
		
			
	- 
			Blz. 259
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 260
		
			
			Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
		
			
	- 
			Blz. 261
		
			
			We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 266
		
			
			5.3 Dienstverlening en burgerzaken
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 268
		
			
			Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
		
			
	- 
			Blz. 269
		
			
			De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een volwaardig Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Door  de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast de balans met de persoonlijke dienstverlening en maatwerk.
		
	
 
	- 
			Blz. 271
		
			
			We bedden het traject “Welkom in Woensdrecht” in in de organisatie, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’. We faciliteren ‘Welkom in Woensdrecht’ en monitoren het beoogde resultaat.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 272
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 273
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 274
		
			
			5.4 Samenwerken en besturen
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 276
		
			
			Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
		
	
 
	- 
			Blz. 278
		
			
			Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zorgen we voor een goede start van de samenwerking tussen de (nieuwe) raad, het (nieuwe) college en de gemeentelijke organisatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 279
		
			
			Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 280
		
			
			Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
		
	
 
	- 
			Blz. 282
		
			
			Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 283
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 284
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 285
		
			
			5.5. Financiën
		
			
	- 
			Blz. 286
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 287
		
			
			We verantwoorden transparant.
		
			
	- 
			Blz. 288
		
			
			De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2022 kan worden afgegeven.
		
	
 
	- 
			Blz. 289
		
			
			We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 290
		
			
			Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
		
			
	- 
			Blz. 291
		
			
			Onze meerjarenbegroting 2023-2026 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
		
	
 
	- 
			Blz. 292
		
			
			We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
		
	
 
	- 
			Blz. 293
		
			
			We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 294
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 295
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 296
		
			
			5.6 Belastingen en heffingen
		
			
	- 
			Blz. 297
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 298
		
			
			Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
		
			
	- 
			Blz. 299
		
			
			We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 300
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 301
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 302
		
			
			5.7 Informatievoorziening en automatisering
		
			
	- 
			Blz. 303
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 304
		
			
			Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
		
			
	- 
			Blz. 305
		
			
			We geven uitvoering aan het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid en aan het Privacybeleid en aan de ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplannen.
		
	
 
	- 
			Blz. 306
		
			
			We stellen in 2022 de ENSIA-rapportage 2021 vast, zo nodig met een verbeterplan, en dienen deze tijdig in bij de autoriteit. Verder voldoen we aan de ENSIA-vereisten 2022.
		
	
 
	- 
			Blz. 307
		
			
			We voeren de verplichte audits op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) uit en voeren op basis van de uitkomsten daarvan zonodig een verbeterplan uit.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 308
		
			
			Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
		
			
	- 
			Blz. 309
		
			
			We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
		
	
 
	- 
			Blz. 310
		
			
			We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2021-2024 en aan het ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplan.
		
	
 
	- 
			Blz. 311
		
			
			We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 312
		
			
			Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
		
			
	- 
			Blz. 313
		
			
			Om datagestuurd te kunnen werken (door)ontwikkelen we een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking en de eigen organisatie.
		
	
 
	- 
			Blz. 314
		
			
			Om de informatievoorziening verder op orde te brengen en te houden werken we onder architectuur en applicatierationalisatie. De inrichting van nieuwe applicaties doen we “By design” en we geven de voorkeur aan digitale registratie en prereservering.
		
	
 
	- 
			Blz. 315
		
			
			Rekening houdend met de kadernota en jaarplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2022 adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 316
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 317
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 318
		
			
			5.8 Overhead
		
			
	- 
			Blz. 319
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 320
		
			
			We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.
		
			
	- 
			Blz. 321
		
			
			Deze verwachte trend brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en vraagt om aanpassing van bestaand beleid (HRM/ICT/Facilitair) of ontwikkeling van nieuw beleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 322
		
			
			Er zal door hybride werken een andere behoefte aan het ruimtegebruik ontstaan. Met de medewerkers en het bestuur stellen we een plan op voor herinrichting van de werkplekken en de gewenste ontmoetingsfaciliteiten.
		
	
 
	- 
			Blz. 323
		
			
			We faciliteren andere (nieuwe) technische faciliteiten die maken dat medewerkers hun werkzaamheden, mits de functie/werkzaamheden het toelaten, tijd en plaats onafhankelijk goed kunnen uitvoeren.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 324
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 325
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 326
		
			
			5.9 Personeel en organisatie
		
			
	- 
			Blz. 327
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 328
		
			
			We beheersen personele kosten.
		
			
	- 
			Blz. 329
		
			
			We zorgen dat de personele begroting steeds realistisch en consistent is.
		
	
 
	- 
			Blz. 330
		
			
			We zorgen voor een actueel inzicht en accurate managementinformatie.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 331
		
			
			We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
		
			
	- 
			Blz. 332
		
			
			Vanuit het streven een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven moderniseren we onder meer het HR-beleid en het beloningsbeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 333
		
			
			We borgen onze strategische personeelsplanning in een nieuwe gesprekscyclus, welke in lijn is met Welkom in Woensdrecht en onze kernwaarden. Hierin staan ontwikkeling van medewerker en team centraal.
		
	
 
	- 
			Blz. 334
		
			
			We stimuleren en faciliteren leren en ontwikkelen via een online academie.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 335
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 336
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 337
		
			
			5.10 Communicatie
		
			
	- 
			Blz. 338
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 339
		
			
			Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
		
			
	- 
			Blz. 340
		
			
			We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 341
		
			
			We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
		
			
	- 
			Blz. 342
		
			
			Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
		
	
 
	- 
			Blz. 343
		
			
			We maken gebruik van (signalering via) social media.
		
	
 
	- 
			Blz. 344
		
			
			We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 345
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 346
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 347
		
			
			5.11 Juridische zaken
		
			
	- 
			Blz. 348
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 349
		
			
			Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
		
			
	- 
			Blz. 350
		
			
			Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
		
	
 
	- 
			Blz. 351
		
			
			We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
		
	
 
	- 
			Blz. 352
		
			
			We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 353
		
			
			We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
		
			
	- 
			Blz. 354
		
			
			We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wijzigingswet Wet gemeenschappelijke regelingen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 355
		
			
			We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
		
			
	- 
			Blz. 356
		
			
			Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 357
		
			
			Wat hebben we daaraan besteed?
		
	
 
	- 
			Blz. 358
		
			
			Wat veroorzaakt het verschil?
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 359
		
			
			5.12 Indicatoren
		
			
	- 
			Blz. 360
		
			
			Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
		
	
 
	- 
			Blz. 361
		
			
			Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 362
		
			
			Algemeen
		
			
	- 
			Blz. 363
		
			
			Voorwoord
		
			
	- 
			Blz. 364
		
			
			Voorwoord
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 365
		
			
			Samenvatting
		
			
	- 
			Blz. 366
		
			
			Leeswijzer
		
	
 
	- 
			Blz. 367
		
			
			Programma 1 Sociaal Domein
		
	
 
	- 
			Blz. 368
		
			
			Programma 2. Ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 369
		
			
			Programma 3. Leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 370
		
			
			Programma 4. Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 371
		
			
			Programma 5. Bestuurskracht
		
	
 
	- 
			Blz. 372
		
			
			Financiële samenvatting
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 373
		
			
			Paragrafen
		
			
	- 
			Blz. 374
		
			
			Paragraaf 1 Opgaves
		
			
	- 
			Blz. 375
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 376
		
			
			Opgave Aviolanda
		
			
	- 
			Blz. 377
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 378
		
			
			Ontwikkelingen toen, nu en straks
		
	
 
	- 
			Blz. 379
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 380
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 381
		
			
			We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
		
	
 
	- 
			Blz. 382
		
			
			We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
		
	
 
	- 
			Blz. 383
		
			
			We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
		
	
 
	- 
			Blz. 384
		
			
			We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 385
		
			
			Context en samenhang met programma's
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 386
		
			
			Opgave Branding Brabantse Wal
		
			
	- 
			Blz. 387
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 388
		
			
			Ontwikkelingen toen, nu en straks
		
	
 
	- 
			Blz. 389
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 390
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 391
		
			
			Het vergroten van de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
		
	
 
	- 
			Blz. 392
		
			
			We zetten ons samen met organisatoren in voor een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
		
	
 
	- 
			Blz. 393
		
			
			Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten en betrokken partners aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie met o.a.  regiobranding/Geopark, vestigingsklimaat en vitale netwerken van ondernemers.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 394
		
			
			Context en samenhang met programma's
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 395
		
			
			Opgave Duurzaamheid
		
			
	- 
			Blz. 396
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 397
		
			
			Ontwikkelingen toen, nu en straks
		
	
 
	- 
			Blz. 398
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 399
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 400
		
			
			In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
		
	
 
	- 
			Blz. 401
		
			
			We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
		
	
 
	- 
			Blz. 402
		
			
			Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 403
		
			
			Context en samenhang met programma's
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 404
		
			
			Opgave Huisvesting
		
			
	- 
			Blz. 405
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 406
		
			
			Ontwikkelingen toen, nu en straks
		
	
 
	- 
			Blz. 407
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 408
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 409
		
			
			We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
		
	
 
	- 
			Blz. 410
		
			
			We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 411
		
			
			Context en samenhang met programma's
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 412
		
			
			Opgave Omgevingswet
		
			
	- 
			Blz. 413
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 414
		
			
			Ontwikkelingen toen, nu en straks
		
	
 
	- 
			Blz. 415
		
			
			Ambitie
		
	
 
	- 
			Blz. 416
		
			
			Wat wilden we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 417
		
			
			We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
		
	
 
	- 
			Blz. 418
		
			
			We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 419
		
			
			Context en samenhang met de programma's
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 420
		
			
			Paragraaf 2 Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 421
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 422
		
			
			Lokaal beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 423
		
			
			A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
		
	
 
	- 
			Blz. 424
		
			
			B. Tariefontwikkeling 2018-2022
		
	
 
	- 
			Blz. 425
		
			
			1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
		
	
 
	- 
			Blz. 426
		
			
			2. Afvalstoffenheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 427
		
			
			3. Rioolheffing
		
	
 
	- 
			Blz. 428
		
			
			4. Lokale lastendruk
		
	
 
	- 
			Blz. 429
		
			
			5. Vergelijkend overzicht woonlasten
		
	
 
	- 
			Blz. 430
		
			
			6. Hondenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 431
		
			
			7. Forensenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 432
		
			
			8. Toeristenbelasting
		
	
 
	- 
			Blz. 433
		
			
			9. Marktgelden
		
	
 
	- 
			Blz. 434
		
			
			10. Lijkbezorgingsrechten
		
	
 
	- 
			Blz. 435
		
			
			11. Leges
		
	
 
	- 
			Blz. 436
		
			
			12. Kwijtscheldingsbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 437
		
			
			Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 438
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 439
		
			
			Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
		
	
 
	- 
			Blz. 440
		
			
			Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 441
		
			
			Welke risico's zijn aanvaardbaar?
		
	
 
	- 
			Blz. 442
		
			
			Risicomethodiek
		
	
 
	- 
			Blz. 443
		
			
			Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 444
		
			
			Niet kwantificeerbare risico's
		
	
 
	- 
			Blz. 445
		
			
			Inventarisatie weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 446
		
			
			Weerstandscapaciteit
		
	
 
	- 
			Blz. 447
		
			
			Weerstandsratio
		
	
 
	- 
			Blz. 448
		
			
			Ontwikkeling kengetallen
		
	
 
	- 
			Blz. 449
		
			
			Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 450
		
			
			Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 451
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 452
		
			
			Beheer en onderhoud openbaar gebied
		
	
 
	- 
			Blz. 453
		
			
			Wegen
		
	
 
	- 
			Blz. 454
		
			
			Riolering
		
	
 
	- 
			Blz. 455
		
			
			Openbare verlichting
		
	
 
	- 
			Blz. 456
		
			
			Groen
		
	
 
	- 
			Blz. 457
		
			
			Gebouwen
		
	
 
	- 
			Blz. 458
		
			
			Reiniging
		
	
 
	- 
			Blz. 459
		
			
			Speelvoorzieningen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 460
		
			
			Paragraaf 5 Financiering
		
			
	- 
			Blz. 461
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 462
		
			
			Beleidsvoornemens/Realisatie
		
	
 
	- 
			Blz. 463
		
			
			Eisen Wet Fido
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 464
		
			
			Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 465
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 466
		
			
			De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 467
		
			
			Regionale samenwerking
		
	
 
	- 
			Blz. 468
		
			
			Financiën
		
	
 
	- 
			Blz. 469
		
			
			Concerncontrol
		
	
 
	- 
			Blz. 470
		
			
			Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
		
	
 
	- 
			Blz. 471
		
			
			Overhead
		
	
 
	- 
			Blz. 472
		
			
			Personeel
		
	
 
	- 
			Blz. 473
		
			
			Communicatie
		
	
 
	- 
			Blz. 474
		
			
			Juridische Zaken
		
	
 
	- 
			Blz. 475
		
			
			Inkoop
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 476
		
			
			Paragraaf 7 Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 477
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 478
		
			
			Beleid
		
	
 
	- 
			Blz. 479
		
			
			Sturing en toezicht
		
	
 
	- 
			Blz. 480
		
			
			Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 481
		
			
			OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
		
	
 
	- 
			Blz. 482
		
			
			A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
		
	
 
	- 
			Blz. 483
		
			
			A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
		
	
 
	- 
			Blz. 484
		
			
			A.3 GGD West-Brabant
		
	
 
	- 
			Blz. 485
		
			
			A.4 Regio West-Brabant (RWB)
		
	
 
	- 
			Blz. 486
		
			
			A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
		
	
 
	- 
			Blz. 487
		
			
			A.6 WVS-Groep
		
	
 
	- 
			Blz. 488
		
			
			A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
		
	
 
	- 
			Blz. 489
		
			
			A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
		
	
 
	- 
			Blz. 490
		
			
			A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
		
	
 
	- 
			Blz. 491
		
			
			A.10 Regionaal Bureau Leerplicht  (RBL) West-Brabant
		
	
 
	- 
			Blz. 492
		
			
			A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
		
	
 
	- 
			Blz. 493
		
			
			A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
		
	
 
	- 
			Blz. 494
		
			
			OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
		
	
 
	- 
			Blz. 495
		
			
			B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
		
	
 
	- 
			Blz. 496
		
			
			B.2 SAVER N.V.
		
	
 
	- 
			Blz. 497
		
			
			B.3 Joint Venture Park Aviolanda
		
	
 
	- 
			Blz. 498
		
			
			B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
		
	
 
	- 
			Blz. 499
		
			
			B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 500
		
			
			Paragraaf 8 Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 501
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 502
		
			
			Gemeentelijk grondbeleid
		
	
 
	- 
			Blz. 503
		
			
			Complexen in exploitatie
		
	
 
	- 
			Blz. 504
		
			
			Reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 505
		
			
			Paragraaf 9 Corona
		
			
	- 
			Blz. 506
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 507
		
			
			Baten en lasten 2022 corona
		
	
 
	- 
			Blz. 508
		
			
			Toelichting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 509
		
			
			Paragraaf 10 Wet Open Overheid
		
			
	- 
			Blz. 510
		
			
			Achtergrond
		
	
 
	- 
			Blz. 511
		
			
			Realisatie
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 512
		
			
			Jaarrekening 2022
		
			
	- 
			Blz. 513
		
			
			Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
		
			
	- 
			Blz. 514
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 515
		
			
			Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
		
	
 
	- 
			Blz. 516
		
			
			Vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 517
		
			
			Vlottende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 518
		
			
			Vaste passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 519
		
			
			Vlottende passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 520
		
			
			Onzekerheid eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 521
		
			
			Balans per 31 december 2022
		
			
	- 
			Blz. 522
		
			
			Balans 2022
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 523
		
			
			Toelichting op de balans per 31 december 2022
		
			
	- 
			Blz. 524
		
			
			Vaste activa
		
	
 
	- 
			Blz. 525
		
			
			Vlottende activa
		
	
 
	- 
			Blz. 526
		
			
			Vaste passiva
		
	
 
	- 
			Blz. 527
		
			
			Vlottende passiva
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 528
		
			
			Niet uit de balans blijkende posten
		
			
	- 
			Blz. 529
		
			
			Langlopende contractuele verplichtingen
		
	
 
	- 
			Blz. 530
		
			
			Vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken
		
	
 
	- 
			Blz. 531
		
			
			Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
		
	
 
	- 
			Blz. 532
		
			
			BNG-bank
		
	
 
	- 
			Blz. 533
		
			
			Juridische procedures
		
	
 
	- 
			Blz. 534
		
			
			Gebeurtenissen na balansdatum
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 535
		
			
			Toelichting op reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 536
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 537
		
			
			Toelichting op de reserves
		
	
 
	- 
			Blz. 538
		
			
			Toelichting voorzieningen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 539
		
			
			Overzicht van baten en lasten naar product
		
			
	- 
			Blz. 540
		
			
			Overzicht van Baten en Lasten naar product
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 541
		
			
			Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
		
			
	- 
			Blz. 542
		
			
			Baten en lasten op taakveld
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 543
		
			
			Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
		
			
	- 
			Blz. 544
		
			
			Algemene dekkingsmiddelen
		
	
 
	- 
			Blz. 545
		
			
			Onvoorziene uitgaven
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 546
		
			
			Overzicht van incidentele baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 547
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 548
		
			
			Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 549
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
		
			
	- 
			Blz. 550
		
			
			Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 551
		
			
			Wet Normering Topinkomens
		
			
	- 
			Blz. 552
		
			
			Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 553
		
			
			Overzicht lopende investeringen
		
			
	- 
			Blz. 554
		
			
			Overzicht lopende investeringen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 555
		
			
			Toelichting op grote investeringsprojecten
		
			
	- 
			Blz. 556
		
			
			Algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 557
		
			
			BS De Boemerang, Hoogerheide
		
	
 
	- 
			Blz. 558
		
			
			Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 559
		
			
			Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
		
	
 
	- 
			Blz. 560
		
			
			Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
		
	
 
	- 
			Blz. 561
		
			
			Renovatie Grensstraat, Putte
		
	
 
	- 
			Blz. 562
		
			
			Demerstraat, Huijbergen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 563
		
			
			Begrotingsrechtmatigheid
		
			
	- 
			Blz. 564
		
			
			Baten en lasten
		
	
 
	- 
			Blz. 565
		
			
			Programma 1. Sociaal domein
		
	
 
	- 
			Blz. 566
		
			
			Programma 2. Ruimte
		
	
 
	- 
			Blz. 567
		
			
			Programma 3. Leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 568
		
			
			Programma 4. Economie
		
	
 
	- 
			Blz. 569
		
			
			Programma 5. Bestuurskracht
		
	
 
	- 
			Blz. 570
		
			
			Investeringskredieten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 571
		
			
			Sisa en controleverklaring
		
			
	- 
			Blz. 572
		
			
			Sisa
		
	
 
	- 
			Blz. 573
		
			
			Controleverklaring
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 574
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 575
		
			
			A. Subsidieoverzicht
		
			
	- 
			Blz. 576
		
			
			Subsidieoverzicht in €
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 577
		
			
			B. Stand van zaken rekenkamercommissie
		
			
	- 
			Blz. 578
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 579
		
			
			Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
		
	
 
	- 
			Blz. 580
		
			
			Overheidsparticipatie (januari 2020)
		
	
 
	- 
			Blz. 581
		
			
			Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
		
	
 
	- 
			Blz. 582
		
			
			Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
		
	
 
	- 
			Blz. 583
		
			
			Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 584
		
			
			C. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 585
		
			
			Aanleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 586
		
			
			Werkwijze
		
	
 
	- 
			Blz. 587
		
			
			Gemeentelijke bezetting
		
	
 
	- 
			Blz. 588
		
			
			Tot slot
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 589
		
			
			D. Afkortingenlijst
		
			
	- 
			Blz. 590
		
			
			Afkortingen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Overzicht
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap