- Bedrijven in Woensdrecht bieden de eigen inwoners voldoende werkgelegenheid.
- De werkgelegenheid bij bedrijven in Woensdrecht neemt toe ten opzichte van de periode 2014-2018.
- Bedrijven hebben voldoende vestigings- en/of uitbreidingsmogelijkheden.
- Bedrijven in de gemeente beoordelen het vestigingsklimaat als 'goed'.
- Bedrijven beoordelen het ondernemersklimaat in Woensdrecht als 'aantrekkelijk'.
- Het ondernemersklimaat in Woensdrecht biedt voldoende kansen aan bedrijven.
- Bedrijven beoordelen de regeldruk in Woensdrecht als 'laag'.
- In Woensdrecht is er een goede balans tussen economie en ecologie.
- Inwoners en bezoekers komen graag winkelen in Woensdrecht.
- Inwoners en ondernemers vinden dat de winkels goed bereikbaar zijn.
- Inwoners ervaren dat beter scheidingsgedrag leidt tot minder hoge afvalkosten.
- Inwoners en bedrijven zijn meer bereid tot het scheiden van afval.
- De hoeveelheid restafval per persoon, per jaar kan verder dalen tot 100 kg/p.p.
- Afvalverwerking moet kostendekkend zijn met als uitgangspunt: de vervuiler betaalt.
Uitgaven
4,19%Inkomsten
4,47%Saldo
Programma 4. Economie
Uitgaven
4,19%Inkomsten
4,47%Saldo
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Economie zijn de navolgende organisaties betrokken: PZEM NV, GBE Aqua B.V., Business Park Aviolanda B.V., Regio West-Brabant, N.V. REWIN West-Brabant, Saver N.V. , Start2bizz Antwerpen / Noord Brabant, Koninklijke Horeca Nederland, VNO-NCW West Brabant / Brabantse Wal, AM&TS / CURIO, ZLTO Woensdrecht, StartToGrow, Ondernemersverenigingen Woensdrecht, RWB Regio West Brabant, RPA regionaal platform arbeidsmarkt, Aviolanda Aerospace, WCAA World Class Aviation Academy, BPA Business Park Aviolanda, Streekorganisatie Brabantse Wal, Recreatieondernemers, Horecaondernemers, Ondernemersvereniging Toerisme & recreatie Brabantse Wal.
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 4. Economie?Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma.
Bedragen in € | Primaire begroting 2022 | Begrotings-wijzigingen 2022 | Begroting 2022 (incl. wijzigingen) | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 3.010.087 | 72.843 | 3.082.930 | 3.040.338 | -42.592 | |
Lasten | -2.664.309 | -125.737 | -2.790.046 | -2.547.677 | 242.370 | |
Saldo | 345.778 | -52.894 | 292.884 | 492.662 | 199.778 |
4.1 Werkgelegenheid
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
We versterken de economische structuur in West-Brabant.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
Wat hebben we daaraan besteed?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?Bedragen in € | Primaire begroting 2022 | Begrotings-wijzigingen 2022 | Begroting 2022 (incl. wijzigingen) | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -12.007 | -54.036 | -66.043 | -55.134 | 10.909 |
Wat veroorzaakt het verschil?
Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?Ontwikkelingen op het gebied van het traject opstellen economische visie en een gezamenlijk regionaal bedrijventerrein Brabantse Wal veroorzaken dit verschil.
4.2 Middenstand en winkelgebieden
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
Wat hebben we daaraan besteed?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?Bedragen in € | Primaire begroting 2022 | Begrotings-wijzigingen 2022 | Begroting 2022 (incl. wijzigingen) | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 21.300 | 700 | 22.000 | 21.087 | -913 | |
Lasten | -73.221 | -9.315 | -82.536 | -70.494 | 12.042 | |
Saldo | -51.921 | -8.615 | -60.536 | -49.407 | 11.129 |
Wat veroorzaakt het verschil?
Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?Het overschot wordt veroorzaakt door minder elektriciteitsgebruik op markten en minder uitgekeerde subsidie aan de ondernemersverenigingen door minder gedeclareerde kosten.
4.4 Afvalinzameling
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
Wat hebben we daaraan besteed?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?Onderstaande tabel laat voor de meerjarenraming een overschot op het product Afvalinzameling zien. Om de tarieven te bepalen moet echter ook nog rekening worden gehouden met de kosten voor kwijtschelding die begroot zijn onder het product 1.3 Werk en inkomen in programma 1 Sociaal Domein en de omzetbelasting. De omzetbelasting wordt voor afval niet geraamd in de begroting maar wordt voor het bepalen van de tarieven van de afvalstoffenheffing en hun kostendekkendheid wel als last meegenomen. Voor het totaaloverzicht verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen, onderwerp ‘afvalstoffenheffing’.
Bedragen in € | Primaire begroting 2022 | Begrotings-wijzigingen 2022 | Begroting 2022 (incl. wijzigingen) | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.988.787 | 72.143 | 3.060.930 | 3.019.251 | -41.679 | |
Lasten | -2.573.503 | -62.386 | -2.635.889 | -2.416.529 | 219.360 | |
Saldo | 415.284 | 9.757 | 425.041 | 602.722 | 177.681 |
Wat veroorzaakt het verschil?
Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?Enerzijds zijn er een aantal meevallers. Op de milieustraat is 781 ton minder afval aangeboden dan verwacht. Aan restafval en GFTE-afval is 218 ton respectievelijk 227 ton minder aangeboden. Aan oud papier en karton is 109 ton minder ingezameld. Van het Afvalfonds Verpakkingen is een afrekening over het jaar 2020 ontvangen van de inzameling van verpakkingsafval dit was een incidentele meevaller. Anderzijds zijn we geconfronteerd met een tegenvaller van lagere opbrengsten van de afvalstoffenheffing.
4.5 Aviolanda
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
Welke maatregelen hoorden daar bij?
Wat hebben we daaraan besteed?
Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?Bedragen in € | Primaire begroting 2022 | Begrotings-wijzigingen 2022 | Begroting 2022 (incl. wijzigingen) | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.578 | 0 | -5.578 | -5.519 | 59 |
Wat veroorzaakt het verschil?
Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?Hier zijn geen bijzonderheden te melden.
4.6 Indicatoren
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 4. EconomieMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.
Lokale indicatoren | 2020 | 2021 | 2022 |
1. Gemiddeld aantal aanbiedingen grijze container | |||
- 140 liter | 10 | 9,3 | 9 |
- 240 liter | 12,6 |
12 |
11,7 |
2. Kostendekkendheid afvalinzameling | 103% | 101% | 108% |
3. Hoeveelheid ingezameld afval bij de milieustraat | 6.858 | 6.757 | 6.219 |
Toelichting
- Gemiddeld aantal aangeboden grijze containers per huishouden per jaar. Bron: Saver.
- De mate van kostendekkendheid geeft aan in hoeverre de gemeente voldoet aan haar opgave om de kosten en opbrengsten van afvalverwerking in evenwicht te houden. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.
- Hoeveelheid ingezameld afval (x 1.000 kg) per jaar. Bron: Saver.
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 4 EconomieIn deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 4. Economie weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren dan waarschijnlijk geactualiseerd.
Omvang huishoudelijk restafval in kg. per inwoner
Terug naar navigatie - Omvang huishoudelijk restafval in kg. per inwonerOmschrijving (toelichting)
Gebied | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 151 | 146 | 143 | 145 | 132 | 140 | 135 |
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit
Terug naar navigatie - Percentage bekende hernieuwbare elektriciteitGebied | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 1,3 % | 1,9 % | 2,3 % | 2,9 % | 3,1 % | 4,8 % | 7,3 % | 22,8 % |
Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar
Terug naar navigatie - Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaarOmschrijving (toelichting)
Gebied | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 704,6 | 696,0 | 682,7 | 684,8 | 692,5 | 678,2 | 688,2 | 683,1 |
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar
Terug naar navigatie - Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inwoners van 15 t/m 64 jaarOmschrijving (toelichting)
Gebied | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 107,2 | 109,1 | 111,8 | 116,7 | 119,8 | 123,0 | 127,5 | 132,3 |
Netto arbeidsparticipatie in % van de (potentiële) beroepsbevolking
Terug naar navigatie - Netto arbeidsparticipatie in % van de (potentiële) beroepsbevolkingOmschrijving (toelichting)
Gebied | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 64,4 % | 64,4 % | 64,2 % | 65,2 % | 66,2 % | 67,2 % | 67,4 % | 67,9 % |
Functiemenging in %
Terug naar navigatie - Functiemenging in %Omschrijving (toelichting)
Gebied | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 49,9 % | 49,0 % | 49,0 % | 49,1 % | 48,4 % | 48,7 % | 48,4 % | 48,5 % |
Werkloze jongeren 16-22 jaar in %
Terug naar navigatie - Werkloze jongeren 16-22 jaar in %Gebied | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Woensdrecht | 1,0 % | 1,0 % | 2,0 % | 1,0 % | 1,0 % | 1,0 % | 2,0 % | 1,0 % |