Paragraaf 2 Lokale heffingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Deze paragraaf gaat nader in op de lokale heffingen die gedurende het rapportagejaar zijn ontvangen.

De lokale heffingen zijn onder te verdelen in twee categorieën.

  • Belastingen zijn heffingen waar geen aanwijsbare tegenprestatie van de overheid tegenover staat. De lokale belastingen dragen bij aan de algemene middelen van de gemeente.
  • Rechten zijn heffingen voor het gebruik van bepaalde werken, diensten of inrichtingen van de overheid. Tegenover de heffing staat een tegenprestatie van de overheid.

De belastingverordeningen voor 2022 zijn door de raad in de openbare raadsvergadering van november 2021 vastgesteld. Na de uitgangspunten van ons lokaal beleid, een tabel van de geraamde en gerealiseerde inkomsten in 2022 (A) en een overzicht van de tariefontwikkeling 2018-2022 (B) worden achtereenvolgens de volgende onderwerpen toegelicht:

  1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
  2. Afvalstoffenheffing
  3. Rioolheffing
  4. Lokale lastendruk
  5. Vergelijkend overzicht woonlasten
  6. Hondenbelasting
  7. Forensenbelasting
  8. Toeristenbelasting 
  9. Marktgelden
  10. Lijkbezorgingsrechten
  11. Leges
  12. Kwijtscheldingsbeleid

Lokaal beleid

Terug naar navigatie - Lokaal beleid

Het beleid ten aanzien van lokale heffingen is gebaseerd op de uitgangspunten van het coalitieakkoord 2018-2022 en het collegewerkprogramma 2018-2022 “Samen door”. Zoveel als mogelijk wordt gekozen voor het uitgangspunt dat voor de tarieven van die belastingen, waarbij maximaal de kosten mogen worden verhaald, de gemeentelijke dienstverlening 100% kostendekkend dient te zijn (onder andere afvalstoffen-, rioolheffing, leges).

De uitgangspunten met betrekking tot de financiën van de gemeente zijn:

  • We houden vast aan het principe "de vervuiler betaalt". Inwoners ervaren dat verbeterd afvalscheidingsgedrag leidt tot minder hoge afvalkosten én inwoners en bedrijven zijn meer bereid tot het scheiden van afval. De kosten voor het ophalen en verwerken van afval zullen de komende jaren toenemen, waarbij we hebben afgesproken dat de afvalverwerking een kostendekkend proces moet zijn;
  • De opbrengsten uit de heffing van hondenbelasting moeten in evenwicht zijn met de kosten. In 2017 heeft de raad een motie aangenomen waarin het college wordt opgeroepen om de baten en lasten op het gebied van de hondenbelasting in de jaren 2018-2020 gefaseerd in evenwicht te brengen. Het college heeft deze motie uitgevoerd door de tarieven van de hondenbelasting een aantal jaren op rij te verlagen;
  • We hebben een begroting waarbij de lasten en baten structureel in evenwicht zijn;
  • De gemeente beschikt over een gezonde reservepositie en heeft haar risico's voor de komende jaren duidelijk in beeld.

A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten

Terug naar navigatie - A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten

In 2022 zijn de volgende inkomsten met betrekking tot de lokale heffingen geraamd en gerealiseerd:

Bedragen kolom 2 t/m 7 x € 1.000
Inkomsten lokale heffingen per belastingsoort
Begroting 2022
Titel Jaarstukken 2021 Primitieve begroting 2022 Heffingsmaatregel Wijzigingen Totaal begroot 2022 Jaarstukken 2022 % Realisatie Aandeel in % van totaal 2022 Bedrag 2022 (per inwoner)
1 2 3 4 5 6 (3 t/m 5) 7 8 9 10
Onroerende zaakbelastingen € 4.937 € 5.051 € 99 € - € 5.150 € 5.118 99% 49% € 231
Afvalstoffenheffing € 2.566 € 2.525 € 50 € - € 2.575 € 2.500 97% 24% € 113
Rioolheffing € 2.066 € 2.035 € - € - € 2.035 € 2.028 100% 20% € 92
Hondenbelasting € 107 € 119 € - € - € 119 € 118 99% 1% € 5
Forensenbelasting € 44 € 46 € 1 € - € 47 € 49 104% 0% € 2
Toeristenbelasting € 651 € 641 € - € - € 641 € 559 87% 5% € 25
Totaal: € 10.371 € 10.417 € 150 € - € 10.567 € 10.372 98% 100% € 469
(1) Inwonertal gemeente Woensdrecht per 1-1-2022, definitief cijfer vastgesteld door het CBS: 22.112.

B. Tariefontwikkeling 2018-2022

Terug naar navigatie - B. Tariefontwikkeling 2018-2022

De belastingverordeningen voor 2022 zijn door de raad in de openbare raadsvergadering van november 2021 vastgesteld. De vastgestelde tarieven voor 2018 - 2022 zijn opgenomen in het onderstaand overzicht.  

Tarieven per belastingsoort 2018 2019 2020 2021 2022
Onroerende zaakbelastingen
Woningen: eigenaren 0,1127% 0,1104% 0,1083% 0,1134% 0,1081%
Niet-woningen: eigenaren 0,1664% 0,1683% 0,1661% 0,1844% 0,1862%
Niet-woningen: gebruikers 0,1386% 0,1401% 0,1382% 0,1546% 0,1561%
Afvalstoffenheffing
Vast deel € 150,00 € 150,00 € 150,00 € 175,00 € 178,50
Afvalcontainer (per lediging):
- 240 liter restafvalcontainer € 4,00 € 6,00
1 - 13 ledigingen, per lediging € 8,00 € 8,00 € 8,16
14 -20 ledigingen, per lediging € 10,00 € 10,00 € 10,20
21 -26 ledigingen, per lediging € 12,00 € 12,00 € 12,24
- 140 liter restafvalcontainer € 2,35 € 3,50
1 - 13 ledigingen, per lediging € 4,70 € 4,70 € 4,79
14 -20 ledigingen, per lediging € 5,85 € 5,85 € 5,97
21 -26 ledigingen, per lediging € 7,00 € 7,00 € 7,14
- 240 liter gft-afvalcontainer € - € - € - € - € -
- 140 liter gft-afvalcontainer € - € - € - € - € -
- Ondergrondse afvalcontainer (per inworp) € 0,50 € 0,75 € 1,00 € 1,00 € 1,02
Rioolheffing Art.nr. Systematiek
Vastrecht 1.1.1 woning met één persoon € 147,00 € 147,00 € 147,00 € 152,50 € 152,50
woning met meerdere personen € 196,00 € 196,00 € 196,00 € 203,50 € 203,50
1.1.2 niet-woning € 196,00 € 196,00 € 196,00 € 203,50 € 203,50
Gedifferentieerde tarieven niet-woningen 2.1.1 vastrecht + variabel tarief voor de hoeveelheid afgevoerd water > 501 m3, per m3 € 0,89 € 0,89 € 0,89 € 0,92 € 0,92
2.1.2 (oud) voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 1.001 tot en met 2.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 berekende bedrag € 0,60 € 0,60 € 0,60
2.1.3 (oud) voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 2.001 tot en met 5.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 en 2.1.2 berekende bedrag € 0,37 € 0,37 € 0,37
2.1.4 (oud) voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 5.001 tot en met 10.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 tot en met 2.1.3 berekende bedrag € 0,29 € 0,29 € 0,29
2.1.5 (oud) voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 10.001 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 tot en met 2.1.4 berekende bedrag € 0,21 € 0,21 € 0,21
2.1.2 voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 1.001 tot en met 10.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 berekende bedrag € 0,52 € 0,52
2.1.3 voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 10.001 tot en met 20.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 en 2.1.2 berekende bedrag € 0,24 € 0,24
2.1.4 voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 20.001 tot en met 30.000 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 tot en met 2.1.3 berekende bedrag € 0,23 € 0,23
2.1.5 voor de hoeveelheid afgevoerd water vanaf 30.001 m3, per m3 verhoogd met het op basis van 2.1.1 tot en met 2.1.4 berekende bedrag € 0,22 € 0,22
Hondenbelasting
1e hond € 47,50 € 40,00 € 37,50 € 37,50 € 37,50
2e en volgende hond € 80,00 € 70,00 € 65,00 € 65,00 € 65,00
Kennel € 200,00 € 170,00 € 155,00 € 155,00 € 155,00
Forensenbelasting
Tarief 2,14‰ 2,18‰ 3,36‰ 0,3413% 0,3251%
Toeristenbelasting
Per overnachting, per persoon € 1,00 € 1,00 € 1,50 € 1,50 € 1,50
Marktgelden
Weekmarkt Hoogerheide € 4,50 € 4,50 € 4,50 € 4,50 € 4,50
Weekmarkt Putte € 4,50 € 4,50 € 4,50 € 4,50 € 4,50
Jaarmarkt Putte € 105,00 € 105,00 € 105,00 € 105,00 € 105,00

1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)

Terug naar navigatie - 1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)

De onroerende zaakbelastingen worden berekend naar een percentage van de waarde van de onroerende zaak, de WOZ-waarde. De peildatum van de WOZ-waarde is 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanslag betrekking heeft. De WOZ-waarde per 1 januari 2021 is leidend voor de belastingaanslag van 2022.

De tarieven voor 2022 zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 2,0 procent.

In toenemende mate zien we dat het aantal waardebezwaren door no-cure-no-pay bureau's toeneemt. In 2022 waren de no-cure-no-pay bureaus verantwoordelijk voor de helft van het totaal aantal waardebezwaren.  Dit zorgt voor hogere kosten en zet de bedrijfsvoering van de BWB onder grote druk.

2. Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - 2. Afvalstoffenheffing

Iedere gemeente heeft de wettelijke plicht tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen binnen haar grondgebied (art. 10.21 en 10.22 Wet milieubeheer). De gemeente kan, ter compensatie van de kosten die verbonden zijn aan de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen, een heffing instellen, alleen voor inwoners, voor ieder perceel (woning) waar de mogelijkheid bestaat tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen, ook al wordt er geen afval aangeboden.

Landelijk zoeken gemeenten naar manieren om meer ‘afval’ te recyclen en minder aan te bieden als restafval. Zo ook in Woensdrecht. Het verwerken van afval wordt steeds duurder en de noodzaak om grondstoffen duurzaam te recyclen neemt toe. Het beleid in Woensdrecht is erop gericht de hoeveelheid restafval te verminderen tot maximaal 100 kg per persoon per jaar, de zogenoemde VANG-doelstelling. De hoeveelheid restafval van de gemeente Woensdrecht voor 2021 bedraagt 186 kg. per inwoner (bron: Saver NV). Het aantal kg. voor het jaar 2022 is nog niet bekend. Tevens moet de activiteit ‘afvalinzameling & -verwerking’ kostendekkend uitgevoerd worden. Dat betekent dat de lasten financieel gedekt moeten worden door de baten. Maar ook dat het principe geldt: 'de vervuiler betaalt'. Om de doelstelling te behalen heeft de raad in 2019 besloten met ingang van 2020 de volgende maatregelen te nemen:

  • Verhoging van de variabele en invoering van progressieve tarieven van het aanbieden van het restafval;
  • Verhoging van het tarief voor de extra tikken op de milieustraat. 

De ophaalfrequentie van het afval blijft gehandhaafd op eenmaal in de twee weken. Het verlagen van de ophaalfrequentie van het restafval naar eenmaal in de vier weken is om redenen van hygiëne en serviceniveau niet doorgevoerd. 

De gemeente heeft zich vanuit de duurzaamheidsambities gecommitteerd aan de doelstelling uit het nationale VANG-programma (Van Afval Naar Grondstof). Dit programma beschrijft de doelstellingen voor gemeenten op het gebied van circulariteit van grondstoffen. De ambitie was om in 2020 75% afvalscheiding en 100 kilo restafval per inwoner te realiseren, om uiteindelijk in 2025 30 kg. per persoon in te zamelen met een scheidingspercentage richting de 100%. Het doel om in 2020 100 kilo restafval per inwoner is niet gehaald. De Nederlandse gemeenten hebben echter wel stappen gezet voor het verbeteren van huishoudelijke afvalscheiding. De ambities van 2020 zijn dichterbij gekomen:

  • In de periode 2015-2020 daalde de hoeveelheid restafval in Nederland van 240 kg naar 180 kg;
  • In 2020 behaalden 31% van de gemeenten 75% afvalscheiding, tegenover 7% in 2015;
  • Ruim 15% van de gemeenten hadden minder dan 100 kg restafval per inwoner.

In maart 2022 is het Uitvoeringsprogramma VANG - Huishoudelijk Afval Herijking voor de periode t/m 2025 gepubliceerd. Dit uitvoeringsprogramma geeft invulling aan de uitvoering van het programma VANG-HHA voor de jaren 2021-2025. Om te komen tot kwalitatief nóg betere recycling richt het uitvoeringsprogramma VANG-HHA zich in de periode 2021 – 2025 op twee belangrijke aspecten:

  • Het nog beter scheiden van restafval. Tweederde van al het huishoudelijk restafval bestaat uit waardevol, recyclebaar materiaal. Te grote hoeveelheden hiervan belanden in de verbrandingsoven;
  • Het verbeteren van de kwaliteit van de deelstromen. Vervuiling en de aanwezigheid van stoorstoffen zorgen ervoor dat de deelstromen die gescheiden worden ingezameld niet optimaal zijn.

Het doel voor heel Nederland is om in 2050 volledig circulair te zijn (bron: www.vang-hha.nl). 

Tarieven

Vanuit het principe “de vervuiler betaalt” is er met ingang van het jaar 2020 een progressief tariefstelsel ingevoerd. Omwille van de stijgende kosten van de verwerking van het afval zijn de tarieven met ingang van 2022 met 2,0% verhoogd. De tarieven van de afvalstoffenheffing zijn opgenomen in het overzicht van de tariefontwikkeling 2018-2022 (B) in deze paragraaf. Het percentage kostendekkendheid is als gevolg van deze maatregelen de afgelopen jaren gestegen van 88% (2018), 86% (2019), 103% (2020), 101% (2021) naar 108% in 2022.

Voorziening 'egalisatie afvalinzameling en -verwerking'

Woensdrecht heeft een voorziening 'egalisatie afvalinzameling & -verwerking' tot haar beschikking voor het afdekken van risico's en financiële resultaten van afval. Het saldo van de voorziening was eind jaar 2019 gedaald naar nul. Het positief financieel resultaat (€ 59.365) op 'afval' van het jaar 2020 en het positieve resultaat (€ 21.886) van het jaar 2021 is aan de voorziening toegevoegd. Het saldo van de voorziening per 31-12-2022 bedraagt (afgerond) € 81.000.

Met ingang van de programmabegroting 2017 is een overzicht van de kostendekkendheid, ingericht naar taakvelden, opgenomen. Onderstaand het overzicht voor het jaar 2022.

Kostendekkendheid afvalinzameling en -verwerking
Taakveld/omschrijving Specificatie Begroting 2022 % Realisatie 2022 %
Lasten
7.3 Afval 1. Afvalinzameling € -981.500 € -990.096
2. Afvalverwerking € -568.175 € -505.499
3. Milieustraat € -911.500 € -792.779
4. Overig € -152.828 € -106.269
2.1 Verkeer en vervoer 5. Straatreiniging € -18.612 € -29.449
6.3 Inkomensregelingen 6. Kwijtschelding afvalstoffenheffing € -75.000 € -75.334
Baten (exclusief opbrengsten afvalstoffenheffing)
7.3 Afval 2. Afvalverwerking € 422.000 € 458.597
3. Milieustraat € 9.805 € 7.971
7. Dividenduitkering Saver NV € 53.143 € 53.137
BTW € -325.219 € -345.107
Totaal (lasten minus baten) € -2.547.886 100% € -2.324.828 100%
Opbrengsten afvalstoffenheffing (opgenomen in taakveld 7.3 Afval) € 2.575.000 € 2.499.547
Saldo en kostendekkendheid € 27.114 101% € 174.719 108%
Toevoeging aan de voorziening 'afvalinzameling & - verwerking' € - € -
Saldo afvalinzameling & -verwerking na onttrekking aan de voorziening € 27.114 € 174.719

Toelichting op de tabel ‘kostendekkendheid ‘afvalinzameling & - verwerking’

Het taakveld ´7.3 Afval´ is het centrale taakveld. Naast de baten en lasten uit het taakveld ‘7.3 Afval’ wordt van het taakveld ‘2.1 Verkeer en vervoer’ een bedrag van (afgerond) € 29.000 in de heffing betrokken. Dit betreft 25% van de gerealiseerde lasten van straatreiniging inclusief het veegvuil. Van het taakveld ´6.3 Inkomensregelingen´ wordt een bedrag van (afgerond) € 75.000 voor het deel van de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing in de heffing betrokken.

Financieel resultaat afvalinzameling & -verwerking

Het voordelig resultaat op 'afval' bedraagt in 2022 (afgerond) € 175.000. De kostendekkendheid bedraagt 108% (2021: 101%). In de (gewijzigde) begroting is rekening gehouden met een voordelig resultaat van (afgerond) € 27.000. Het voordelig resultaat op 'afval' is opgenomen in het jaarrekeningresultaat 2022.

In de Financiële tussenrapportages 2022 is de raad geïnformeerd over een verwacht voordeel op ‘afval’. Enerzijds zijn er een aantal meevallers. Op de milieustraat is 781 ton minder afval aangeboden dan verwacht. Aan restafval en GFTE-afval is 218 ton respectievelijk 227 ton minder aangeboden. Aan oud papier en karton is 109 ton minder ingezameld. Van het Afvalfonds Verpakkingen is een afrekening over het jaar 2020 ontvangen van de inzameling van verpakkingsafval (incidentele meevaller € 34.000). Anderzijds zijn we geconfronteerd met een tegenvaller van lagere opbrengsten van de afvalstoffenheffing.

3. Rioolheffing

Terug naar navigatie - 3. Rioolheffing

Onder de naam ‘rioolheffing’ wordt geheven: een belasting ter bestrijding van de kosten die voor de gemeenten verbonden zijn aan:

  • De inzameling en het transport van huishoudelijk afvalwater en bedrijfsafvalwater, evenals de zuivering van huishoudelijk afvalwater;
  • De inzameling van afvloeiend hemelwater en de verwerking van het ingezamelde en afvloeiende hemelwater, evenals het treffen van maatregelen teneinde structureel nadelige gevolgen van de grondwaterstand voor de aan de grond gegeven bestemming zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

De raad stelt voor een daarbij vast te stellen periode een gemeentelijk rioleringsplan vast (art. 4.22 Wet milieubeheer). In het gemeentelijk rioleringsplan (GRP) wordt aangegeven op welke manier de gemeente de gemeentelijke watertaken wil verbeteren, uitbreiden, onderhouden en beheren en welke middelen noodzakelijk zijn om de gestelde doelen te bereiken. Het huidige GRP 'Samen schakelen naar een toekomstbestendige waterketen' is vastgesteld door de raad in september 2019 en heeft een looptijd van 4 jaar (2020-2023).

Tarieven

Met ingang van het belastingjaar 2010 wordt een rioolheffing geheven naar het aantal kubieke meters water dat vanuit het perceel wordt afgevoerd. De rioolheffing kent twee grondslagen:

  • Een vast tarief per perceel;
  • Een bedrag op basis van het aantal kubieke meters water dat vanuit het perceel direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.

De tarieven voor 2022 zijn niet gewijzigd ten opzichte van 2021. Voor het variabele tarief worden er staffels (grootteklassen) onderscheiden. De tarieven 2022 zijn opgenomen in het overzicht van de tariefontwikkeling 2018-2022 (B) in deze paragraaf.

Met ingang van de programmabegroting 2017 is een overzicht van de kostendekkendheid, ingericht naar taakvelden, opgenomen. Onderstaand het overzicht voor het jaar 2022.

Kostendekkendheid riolering
Taakveld/omschrijving Specificatie Begroting 2022 % Realisatie 2022 %
Lasten
7.2 Riolering 1. Exploitatie en beheer riolering € -1.656.062 € -1.670.568
2. Heffing en invordering rioolheffing € -42.827 € -42.895
2.1 Verkeer en vervoer 3. Aandeel kosten straatreiniging € -55.838 € -88.347
5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie 4. Kosten onderhoud watergangen € -72.500 € -58.298
6.3 Inkomensregelingen 5. Kwijtschelding rioolheffing € -70.000 € -58.025
Baten (exclusief opbrengsten rioolheffing)
7.2 Riolering N.v.t. € - € -
BTW € -137.773 € -110.068
Totaal (lasten minus baten) € -2.035.000 100% € -2.028.201 100%
Opbrengsten rioolheffing (opgenomen in taakveld 7.2 Riolering) € 2.035.000 € 2.028.201
Saldo en kostendekkendheid € - 100% € - 100%

Toelichting op de tabel ‘kostendekkendheid ‘riolering’

In de tabel zijn de lasten en baten opgenomen, die voor het bepalen van de tarieven van de rioolheffing van toepassing zijn. Naast de baten en lasten uit het taakveld ‘7.2 Riolering’ wordt van het taakveld ‘2.1 Verkeer en vervoer’ een bedrag van (afgerond) € 88.000 in de heffing betrokken. Dit betreft 75% van de gerealiseerde lasten van straatreiniging inclusief het veegvuil. Het vegen van de goten beperkt het instromen van vuil in de straatkolken en voorkomt vervuiling van het rioolstelsel.

Van het taakveld '5.7 Openbaar groen & (openlucht)recreatie' wordt een bedrag van (afgerond) € 58.000 in de heffing betrokken. Dit betreft de gerealiseerde lasten van het onderhoud van de gemeentelijke watergangen (sloten) inclusief het afvoeren van het slootvuil. Het toerekenen van het onderhoud watergangen aan rioolbeheer is reëel vanuit de relatie met de zorgplicht hemelwater. Het functioneren van het hemelwaterriool is gekoppeld aan het functioneren van de watergangen die dienen voor de afvoer van regenwater.

Van het taakveld ´6.3 Inkomensregelingen´ wordt een bedrag van (afgerond) € 58.000 voor het deel van de kwijtschelding van de rioolheffing in de heffing betrokken. In de lasten van het taakveld '7.2 Riolering´ is een toevoeging aan de voorziening ´rioolbeheer´ opgenomen van (afgerond) € 1.032.000. De toevoeging aan de voorziening is gebaseerd op het 'GRP Woensdrecht 2020-2023’. Het kostendekkingspercentage van riolering is 100%.

4. Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - 4. Lokale lastendruk

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de lastenontwikkeling van een gezin (meerpersoonshuishouden). De woonlasten bestaan uit drie onderdelen: onroerende zaakbelasting, afvalstoffen- en rioolheffing. Voor de onroerende zaakbelasting is uitgegaan van een gezin met in eigendom een woning met een getaxeerde waarde voor het jaar 2022 van € 325.000. De waarde van € 325.000 is gebaseerd op de 'voorlopig' gemiddelde woningwaarde van 2022 van de gemeente Woensdrecht (bron: CBS Statline 03-2023). Voor de afvalstoffenheffing is voor het jaar 2022 uitgegaan van gemiddeld 13 ledigingen van een 240 liter restafvalcontainer.

Lokale lastendruk 2018 (t) 2019 2020 2021 2022* % Stijging t.o.v. (t)
Lastenontwikkeling gezin € 660,59 € 721,60 € 764,07 € 832,91 839,41 27,07%
* Berekend als volgt: OZB € 325.000 x 0,1081% + riool € 203,50 + afval vast € 178,50 + afval variabel 13 x € 8,16.

De in de tabel gehanteerde WOZ-waarden zijn gebaseerd op de door het CBS gepubliceerde cijfers 'gemiddelde WOZ-waarde van woningen'. Het in de tabel vermelde bedrag van het jaar 2018 is gebaseerd op de door het CBS gepubliceerde cijfer 'waarde onroerende zaken'. De publicatie van de cijfers van de 'waarde onroerende zaken' is door het CBS stopgezet en wordt met ingang van het jaar 2019 opgevolgd door de 'gemiddelde WOZ-waarde van woningen'.

5. Vergelijkend overzicht woonlasten

Terug naar navigatie - 5. Vergelijkend overzicht woonlasten

Om inzicht te hebben in de hoogte van de woonlasten in Woensdrecht zijn in onderstaande tabel de woonlasten van een aantal (buur)gemeenten opgenomen.

Ter informatie zijn ook de “laagste” en de “hoogste” waarden opgenomen. De cijfers zijn ontleend aan “de Atlas van de lokale lasten 2022” van het COELO. Het begrip ´bruto gemeentelijke woonlasten´ is samengesteld uit de OZB voor een woning met een voor die gemeente gemiddelde waarde, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.

Bedragen in €
Vergelijkend overzicht woonlasten
Gemeente Bruto woonlasten eph 2022 Bruto woonlasten mph 2022 Landelijk rangtelnummer
Rijssen-Holten 615 667 1
Tholen 704 792 39
Etten-Leur 787 816 58
Woensdrecht 727 821 64
Gemiddelde Noord-Brabant 764 841
Rucphen 789 867 113
Moerdijk 717 869 119
Reimerswaal 709 874 127
Halderberge 761 877 131
Steenbergen 779 901 157
Gemiddelde Nederland 826 904
Roosendaal 906 938 209
Bergen op Zoom 919 963 237
Zundert 1.018 1.078 313
Bloemendaal 1.599 1.736 349
eph = éénpersoonshuishouden
mph = méérpersoonshuishouden met eigen woning

Hieruit blijkt dat Woensdrecht een lastendruk heeft die bij de 20 procent goedkoopste gemeenten van Nederland hoort. Stond Woensdrecht in 2021 op nummer 96 (bruto woonlasten mph € 763), nu staat Woensdrecht op nummer 64 (bruto woonlasten mph € 821). Woensdrecht bevindt zich daarmee ruim onder de gemiddelden van zowel Nederland als de provincie Noord-Brabant.

6. Hondenbelasting

Terug naar navigatie - 6. Hondenbelasting

In 2017 zijn de tarieven van de hondenbelasting met 10 procent verlaagd. In 2018 tot en met 2020 zijn de tarieven en opbrengsten van de hondenbelasting in drie stappen verlaagd en teruggebracht tot een kostendekkend niveau in 2020; dit uitgaande van het huidige voorzieningenniveau. De tarieven voor 2022 zijn ten opzichte van 2020 niet veranderd.

7. Forensenbelasting

Terug naar navigatie - 7. Forensenbelasting

De forensenbelasting wordt opgelegd aan natuurlijke personen die geen hoofdverblijf in de gemeente hebben en die meer dan 90 dagen een tweede (gemeubileerde) woning beschikbaar houden voor zichzelf of hun gezin. Bij de tariefbepaling wordt met ingang van het jaar 2022 rekening gehouden met een correctie voor de waardemutatie van de onroerende zaken. Het tarief 2022 is geïndexeerd met een inflatiepercentage van +2,0%. Het tarief wordt met ingang van 2021 in een percentage uitgedrukt. Tot en met 2020 is dat een promillage. 

8. Toeristenbelasting

Terug naar navigatie - 8. Toeristenbelasting

Toeristenbelasting is een directe belasting die geheven wordt voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen vergoeding - in welke vorm dan ook - door personen die niet als ingezetene met een adres in de basisadministratie personen van de gemeente zijn opgenomen. De belastingplichtige is degene die gelegenheid biedt tot verblijf in hem ter beschikking staande ruimten dan wel op hem ter beschikking staande terreinen. De belasting wordt geheven naar het aantal overnachtingen.

De opbrengst van de toeristenbelasting 2022 bedraagt € 559.200 terwijl er € 641.000 geraamd is. Dit verschil wordt veroorzaakt doordat in de afgelopen twee jaren uitstel van betaling is verleend aan ondernemers, waardoor de opbrengsten van de verschillende jaarschijven door elkaar zijn gaan lopen. Ook is een ondernemer gestopt en zijn er accommodaties ingezet voor de opvang van vluchtelingen.

Opbrengsten toeristenbelasting Realisatie 2022
Opgelegde toeristenbelasting 2022 € 481.000
Nog op te leggen toeristenbelasting 2022 € 53.400
€ 534.400
Opbrengsten toeristenbelasting voorgaande jaren € 24.800
Totale opbrengst toeristenbelasting 2022 € 559.200

Tarief

Het tarief voor 2022 bedraagt € 1,50 per persoon per nacht en is ten opzichte van 2021 niet veranderd.

9. Marktgelden

Terug naar navigatie - 9. Marktgelden

De tarieven van de marktgelden zijn in 2004 voor het laatst verhoogd. Dit heeft als reden dat de economische omstandigheden van markten al langere tijd niet gunstig zijn. Het tarief van de weekmarkt in Putte is per 1 januari 2018 gelijkgesteld aan het tarief van de weekmarkt in Hoogerheide. De tarieven voor 2022 zijn ten opzichte van 2021 niet veranderd.

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten en de mate van kostendekkendheid van de markten van 2022 opgenomen. Het bedrag van de lasten is inclusief compensabele BTW.

Kostendekkendheid marktgelden (Bedragen inclusief compensabele BTW) Begroting 2022 Realisatie 2022
Weekmarkt Putte € 3.375 € 3.848
Jaarmarkt Putte € 16.350 € 14.333
Weekmarkt Hoogerheide € 2.250 € 2.907
Afronding € 25
Totaal baten € 22.000 € 21.087
Totaal lasten € -57.007 € -46.720
Kostendekkingspercentage 38,6% 45,1%

10. Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - 10. Lijkbezorgingsrechten

De tarieven van de lijkbezorgingsrechten zijn voor 2022 geïndexeerd met een inflatiepercentage van +2,0%. In onderstaande tabel zijn de baten en lasten en de mate van kostendekkendheid van de lijkbezorging van 2022 opgenomen. Het bedrag van de lasten is inclusief compensabele BTW.

Kostendekkendheid lijkbezorging (Bedragen inclusief compensabele BTW) Begroting 2022 Realisatie 2022
Baten (diverse tarieven) € 77.780 € 72.935
Lasten: begraafplaatsen / lijkbezorging € -109.478 € -107.558
Kostendekkingspercentage 71,0% 67,8%

Het begrote kostendekkingspercentage is ten opzichte van de oorspronkelijke programmabegroting gedaald van een kostendekkingspercentage van 99% naar 71%. Dit als gevolg van een structureel hogere dotatie voor het groot onderhoud van gemeentelijk vastgoed.

11. Leges

Terug naar navigatie - 11. Leges

Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele dienstverlening aan haar inwoners. De tarieven van de rechten dienen zodanig vastgesteld te worden dat de opbrengsten de kosten van het verlenen van de dienst niet overschrijden. De opbrengst van deze zogeheten gebonden heffingen dient alleen ter compensatie van de kosten die de gemeente voor de betreffende dienstverlening maakt. Ook dient er rekening gehouden te worden met van rijkswege gestelde maximumtarieven, zoals bijvoorbeeld voor reisdocumenten en rijbewijzen. Het voorziene kostendekkingspercentage bij de leges is wettelijk gelimiteerd op 100%.

De legesverordening is naar aard van de dienstverlening ingedeeld in drie titels:

  • Titel 1 Algemene dienstverlening;
  • Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning;
  • Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn.

Voor het heffen van leges heeft de Raad als uitgangspunt vastgesteld dat het streven moet zijn een volledige kostendekking te realiseren en voor zover nodig daartoe kruissubsidiëring toe te passen binnen Titel 1 en Titel 2 van de legesverordening. Conform het Collegewerkprogramma 2018-2022 zijn de legestarieven voor 2022 ten opzichte van tarieven 2021 geïndexeerd met het inflatiepercentage (+2,0%). De tarieven voor reisdocumenten, rijbewijzen, verklaring omtrent het gedrag en kansspelen zijn aangepast overeenkomstig door het Rijk vastgestelde tarieven. 

In 2022 zijn de totale baten hoger dan in de begroting was voorzien. Bij algemene dienstverlening zijn er meer reisdocumenten uitgegeven. Bij dienstverlening vallend onder omgevingsvergunning zijn er meer vergunningen afgegeven voor grote bouwprojecten (>€20.000) dan voorzien en anderzijds waren er minder reguliere bouwactiviteiten. De totale lasten zijn lager dan in de begroting was voorzien. Bij algemene dienstverlening heeft de hogere uitgifte van reisdocumenten tot meer kosten geleid. Bij dienstverlening vallend onder omgevingsvergunning heeft het vooral te maken met het feit dat er sprake was van minder reguliere bouw. De totale kostendekkendheid komt uit op 123%, wat 25% hoger is dan voorzien. Voor titel 1 is de gerealiseerde kostendekkendheid lager dan hetgeen was voorzien. De leges voor aanvragen van vergunningen aan nutsbedrijven en telecombedrijven met betrekking tot kabels en leidingen zijn niet in rekening gebracht. Voor titel 2 is een hogere kostendekkendheid gerealiseerd dan voorzien, dit door de hogere opbrengsten van de verschuldigde leges voor bouwvergunningen. Aan de grote projecten waarbij we meer dan € 20.000 aan leges ontvangen zijn relatief lage kosten verbonden. Indien we de leges van grote projecten uitfilteren dan bedraagt de kostendekkendheid voor titel 2 78%. Voor Titel 3 is een lagere kostendekkendheid gerealiseerd dan voorzien door minder verstrekte horecavergunningen. Er is bewust voor gekozen om de kostendekkendheid op dit onderdeel laag te houden.

In onderstaand overzicht zijn de baten en de lasten en de mate van kostendekkendheid van de leges 2022 opgenomen.

Baten en lasten van leges
Titel 1 Algemene dienstverlening Primitieve begroting 2022 Realisatie 2022
Productomschrijving Baten Lasten Dekkings % Baten Lasten Dekkings %
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand € 36.814 € 35.652 103% € 36.446 € 33.976 107%
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten € 60.950 € 71.872 85% € 113.931 € 134.866 84%
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen € 89.819 € 112.137 80% € 85.498 € 110.023 78%
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen BRP € 11.000 € 14.657 75% € 9.354 € 12.544 75%
Hoofdstuk 6 gereserveerd € - € - € - € -
Hoofdstuk 7 gereserveerd € - € - € - € -
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie € 65 € 59 110% € - € -
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken € 9.989 € 16.896 59% € 6.728 € 11.349 59%
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief € - € - € - € -
Hoofdstuk 11 Gereserveerd € - € - € - € -
Hoofdstuk 12 Leegstandswet € 279 € 348 80% € - € -
Hoofdstuk 15 gereserveerd € - € - € - € -
Hoofdstuk 16 Kansspelen € 1.449 € 1.829 79% € 1.970 € 2.124 93%
Hoofdstuk 17 Kinderopvang € - € - € - € -
Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen € 43.373 € 47.878 91% € - € 47.878 0%
Hoofdstuk 19 Verkeer & vervoer € 8.427 € 17.713 48% € 9.781 € 22.390 44%
Hoofdstuk 20 Diversen € 2.738 € 3.959 69% € 47 € 95 49%
Totaal € 264.903 € 323.000 82% € 263.755 € 375.245 70%
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning
Productomschrijving Baten Lasten Dekkings % Baten Lasten Dekkings %
Hoofdstuk 2 Vooroverleg / beoordeling aanvraag € 35.721 € 35.759 100% € 29.744 € 25.640 116%
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning € 646.597 € 590.420 110% € 702.442 € 397.148 177%
Totaal € 682.318 € 626.179 109% € 732.186 € 422.788 173%
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn (ED)
Productomschrijving Baten Lasten Dekkings % Baten Lasten Dekkings %
Hoofdstuk 1 Horeca € 7.659 € 10.131 76% € 2.208 € 3.398 65%
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten € 900 € 10.131 9% € 1.200 € 13.593 9%
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven € - € - € - € -
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte € - € - € - € -
Hoofdstuk 5 Standplaatsen € 2.114 € 3.799 56% € 2.048 € 2.048 100%
Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet € - € - € - € -
Totaal € 10.673 € 24.061 44% € 5.456 € 19.039 29%
Totalen verordening € 957.894 € 973.240 98% € 1.001.397 € 817.072 123%

12. Kwijtscheldingsbeleid

Terug naar navigatie - 12. Kwijtscheldingsbeleid

De gemeente heeft de mogelijkheid om opgelegde aanslagen kwijt te schelden indien een belastingplichtige niet in staat is een aanslag geheel of gedeeltelijk te betalen. In de Gemeentewet en de Invorderingswet 1990 is het juridisch kader voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen opgenomen. De gemeente is wettelijk verplicht de door de Minister van Financiën vastgestelde regels in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 toe te passen. In de Gemeentewet is geregeld op welke onderdelen de gemeente van de Uitvoeringsregeling af mag wijken. Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt verzorgd door de Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), op basis van de regeling die de raad vaststelt.

Kwijtschelding kan worden verleend voor (een deel) van de afvalstoffen- en rioolheffing. Voor de overige belastingsoorten is in Woensdrecht geen kwijtschelding mogelijk. In 2022 is voor een bedrag van € 133.400 kwijtgescholden. Dit bedrag is opgebouwd uit € 75.400 kwijtschelding voor afvalstoffenheffing en € 58.000 voor rioolheffing.