Naast belastingen heft de gemeente rechten (leges) voor individuele dienstverlening aan haar inwoners. De tarieven van de rechten dienen zodanig vastgesteld te worden dat de opbrengsten de kosten van het verlenen van de dienst niet overschrijden. De opbrengst van deze zogeheten gebonden heffingen dient alleen ter compensatie van de kosten die de gemeente voor de betreffende dienstverlening maakt. Ook dient er rekening gehouden te worden met van rijkswege gestelde maximumtarieven, zoals bijvoorbeeld voor reisdocumenten en rijbewijzen. Het voorziene kostendekkingspercentage bij de leges is wettelijk gelimiteerd op 100%.
De legesverordening is naar aard van de dienstverlening ingedeeld in drie titels:
- Titel 1 Algemene dienstverlening;
- Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning;
- Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn.
Voor het heffen van leges heeft de Raad als uitgangspunt vastgesteld dat het streven moet zijn een volledige kostendekking te realiseren en voor zover nodig daartoe kruissubsidiëring toe te passen binnen Titel 1 en Titel 2 van de legesverordening. Conform het Collegewerkprogramma 2018-2022 zijn de legestarieven voor 2022 ten opzichte van tarieven 2021 geïndexeerd met het inflatiepercentage (+2,0%). De tarieven voor reisdocumenten, rijbewijzen, verklaring omtrent het gedrag en kansspelen zijn aangepast overeenkomstig door het Rijk vastgestelde tarieven.
In 2022 zijn de totale baten hoger dan in de begroting was voorzien. Bij algemene dienstverlening zijn er meer reisdocumenten uitgegeven. Bij dienstverlening vallend onder omgevingsvergunning zijn er meer vergunningen afgegeven voor grote bouwprojecten (>€20.000) dan voorzien en anderzijds waren er minder reguliere bouwactiviteiten. De totale lasten zijn lager dan in de begroting was voorzien. Bij algemene dienstverlening heeft de hogere uitgifte van reisdocumenten tot meer kosten geleid. Bij dienstverlening vallend onder omgevingsvergunning heeft het vooral te maken met het feit dat er sprake was van minder reguliere bouw. De totale kostendekkendheid komt uit op 123%, wat 25% hoger is dan voorzien. Voor titel 1 is de gerealiseerde kostendekkendheid lager dan hetgeen was voorzien. De leges voor aanvragen van vergunningen aan nutsbedrijven en telecombedrijven met betrekking tot kabels en leidingen zijn niet in rekening gebracht. Voor titel 2 is een hogere kostendekkendheid gerealiseerd dan voorzien, dit door de hogere opbrengsten van de verschuldigde leges voor bouwvergunningen. Aan de grote projecten waarbij we meer dan € 20.000 aan leges ontvangen zijn relatief lage kosten verbonden. Indien we de leges van grote projecten uitfilteren dan bedraagt de kostendekkendheid voor titel 2 78%. Voor Titel 3 is een lagere kostendekkendheid gerealiseerd dan voorzien door minder verstrekte horecavergunningen. Er is bewust voor gekozen om de kostendekkendheid op dit onderdeel laag te houden.
In onderstaand overzicht zijn de baten en de lasten en de mate van kostendekkendheid van de leges 2022 opgenomen.