Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaves
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Corona
Paragraaf 10 Wet Open Overheid
Jaarrekening 2022
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Balans per 31 december 2022
Toelichting op de balans per 31 december 2022
Niet uit de balans blijkende posten
Toelichting op reserves en voorzieningen
Overzicht van baten en lasten naar product
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
Overzicht van incidentele baten en lasten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Overzicht lopende investeringen
Toelichting op grote investeringsprojecten
Begrotingsrechtmatigheid
Sisa en controleverklaring
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
C. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
D. Afkortingenlijst
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaves
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Corona
Paragraaf 10 Wet Open Overheid
Jaarrekening 2022
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Balans per 31 december 2022
Toelichting op de balans per 31 december 2022
Niet uit de balans blijkende posten
Toelichting op reserves en voorzieningen
Overzicht van baten en lasten naar product
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
Overzicht van incidentele baten en lasten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Overzicht lopende investeringen
Toelichting op grote investeringsprojecten
Begrotingsrechtmatigheid
Sisa en controleverklaring
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
C. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
D. Afkortingenlijst
Overzicht
Tonen
Activiteiten (132)
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
De 6 gemeenten in de regio West Brabant West realiseren een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en OGGZ voor de periode 2022-2026.
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een volwaardig Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum blijven we actief inzetten op een verdere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures, met name ook daar waar personeelstekorten zijn om kansrijke re-integratie te bevorderen.
De pilots onderwijszorgarrangementen in het speciaal onderwijs worden gemonitord. Waar nodig vindt er bijsturing plaats.
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2022 kan worden afgegeven.
Deze verwachte trend brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en vraagt om aanpassing van bestaand beleid (HRM/ICT/Facilitair) of ontwikkeling van nieuw beleid.
Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast de balans met de persoonlijke dienstverlening en maatwerk.
Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt tussen gemeenten in de regio West Brabant West, zorgaanbieders en woningcorporaties ten behoeve van kwetsbare mensen die uitstromen uit Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang naar zelfstandig wonen.
Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid van de gemeente Woensdrecht en haar kernen te realiseren.
Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering.
Er wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan Openbare laadinfrastructuur 2021.
Er wordt uitvoering gegeven aan het GVVP (2020-2025).
Er zal door hybride werken een andere behoefte aan het ruimtegebruik ontstaan. Met de medewerkers en het bestuur stellen we een plan op voor herinrichting van de werkplekken en de gewenste ontmoetingsfaciliteiten.
Het team Jeugd gaat planmatig met ouders en jeugdigen aan de slag zodat zij meer in hun eigen kracht komen te staan.
Het veiligheidsteam is een netwerk van professionals die als doel heeft de veiligheid rondom een jeugdige zo snel mogelijk te herstellen. We streven daarom naar kortere doorlooptijden en een doelgerichte en klantvriendelijke inzet van zorg.
In 2022 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan regionale opgaven. Een onderdeel hiervan is de visie bedrijventerreinen.
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
Interventies in de zorg- en dienstverlening worden effectiever en efficiënter doordat het ‘Startpunt naar Werk’ van de BWI en de ISD zijn gepositioneerd en nauw samenwerken met alle partners in de integrale toegang sociaal domein.
Inwoners zijn voldoende bekend met het volledige aanbod aan faciliteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te blijven nemen aan de samenleving.
Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
Met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden afspraken gemaakt hoe we de samenwerking bekostigen die gericht is op brede ondersteuning van de jeugd.
Met preventie en voorlichting promoten en stimuleren we een gezonde leefstijl in brede zin.
Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zorgen we voor een goede start van de samenwerking tussen de (nieuwe) raad, het (nieuwe) college en de gemeentelijke organisatie.
Om datagestuurd te kunnen werken (door)ontwikkelen we een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking en de eigen organisatie.
Om de informatievoorziening verder op orde te brengen en te houden werken we onder architectuur en applicatierationalisatie. De inrichting van nieuwe applicaties doen we “By design” en we geven de voorkeur aan digitale registratie en prereservering.
Onze meerjarenbegroting 2023-2026 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB.
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
Rekening houdend met de kadernota en jaarplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2022 adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid, volwasseneneducatie).
Uitvoering geven aan de Economische Visie (waar de detailhandelsvisie onderdeel van is).
Vanuit het streven een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven moderniseren we onder meer het HR-beleid en het beloningsbeleid.
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
We bedden het traject “Welkom in Woensdrecht” in in de organisatie, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’. We faciliteren ‘Welkom in Woensdrecht’ en monitoren het beoogde resultaat.
We bereiden projecten voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek, waaronder ‘reconstructie Grensstraat in Putte’ en ‘reconstructie Demerstraat in Huijbergen’.
We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
We blijven in contact met ondernemers (ook starters) door het ondernemersspreekuur en bedrijfsbezoeken te organiseren. Ook op afspraak zijn en blijven we bereikbaar voor ondernemers.
We blijven investeren in de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Wmo en Werk en Inkomen).
We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
We borgen onze strategische personeelsplanning in een nieuwe gesprekscyclus, welke in lijn is met Welkom in Woensdrecht en onze kernwaarden. Hierin staan ontwikkeling van medewerker en team centraal.
We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
We bouwen samen met overheden, ondernemers en onderwijs aan een campusontwikkeling, dat zich vertaalt in een duurzaam ecosysteem van luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid waaronder composietenonderhoud en dronetechniek.
We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
We communiceren duidelijk aan onze inwoners waar ze met hun vragen terecht kunnen.
We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse starters en groeiers.
We faciliteren andere (nieuwe) technische faciliteiten die maken dat medewerkers hun werkzaamheden, mits de functie/werkzaamheden het toelaten, tijd en plaats onafhankelijk goed kunnen uitvoeren.
We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
We gebruiken onze invloed om Businesspark Aviolanda naast facilitator van bedrijfsgrond ook op te laten treden als parkmanager voor shared facilities voor de bedrijven op het cluster.
We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2021-2024 en aan het ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplan.
We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs.
We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
We geven uitvoering aan het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid en aan het Privacybeleid en aan de ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplannen.
We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wijzigingswet Wet gemeenschappelijke regelingen.
We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
We investeren in verdere verduurzaming in combinatie met het groot onderhoud.
We lopen waar mogelijk vooruit op de vergunningsvrije mogelijkheden in de Omgevingswet en verminderen de regeldruk.
We maken gebruik van (signalering via) social media.
We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en de kosten voor onze inwoners niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatie.
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente en breiden waar mogelijk uit.
We onderzoeken de mogelijkheden voor het beheren van het eigen dossier door ouders en jeugdigen.
We optimaliseren de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te kunnen scheiden.
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2022, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
We participeren in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het grenspark Kalmthoutse Heide en het Bijenlandschap West-Brabant.
We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
We richten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke applicatie Key2Financiën opnieuw in.
We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2022 op en we voeren het uit.
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
We stellen een Kerkenvisie vast.
We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
We stellen in 2022 de ENSIA-rapportage 2021 vast, zo nodig met een verbeterplan, en dienen deze tijdig in bij de autoriteit. Verder voldoen we aan de ENSIA-vereisten 2022.
We stimuleren en faciliteren leren en ontwikkelen via een online academie.
We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
We verbinden partijen binnen het cluster (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
We verkennen met onze partners hoe deskundigen uit de specialistische jeugdzorg (niet-vrij toegankelijke zorg) kunnen helpen bij preventieve jeugdzorg.
We versterken de samenwerking tussen partijen in het voorliggend veld. Aanbod in het voorliggend veld is bekend bij de toegang en wordt ingezet waar nodig.
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
We vervolgen onze inzet op de doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners. De trajecten die de afgelopen 2 jaar zijn ingezet, vormen hiervoor de basis.
We verzorgen een inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
We voeren conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve ‘Groenfonds’ en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een risicodialoog met relevante gebiedspartners en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
We voeren de verplichte audits op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) uit en voeren op basis van de uitkomsten daarvan zonodig een verbeterplan uit.
We voeren integrale acties/controles uit.
We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen, bedrijvenvereniging ZWH, ZLTO en toeristische en Horeca ondernemers en faciliteren hen waar mogelijk.
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
We werken in 3 proeftuinen, vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant en de WVS, aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering.
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
We zetten in op anders werken, meer eigenaarschap naar huurders als het gaat om onderhoud.
We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
We zetten in op gerichte communicatie om inwoners actief te stimuleren om beter hun afval te scheiden.
We zetten in op maatwerk en persoonlijke begeleiding van inburgeraars door het organiseren van een Brede intake, een persoonlijk Plan Inburgering & Participatie en voortgangsgesprekken.
We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling. O.a. door subsidiëring van activiteiten op welzijnsgebied, maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk.
We zorgen dat de personele begroting steeds realistisch en consistent is.
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
We zorgen ervoor dat onze partners een welzijnsaanbod ontwikkelen dat vrij toegankelijk en laagdrempelig is voor alle inwoners, zowel jong als oud, en dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp.
We zorgen voor een actueel inzicht en accurate managementinformatie.
Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in brede samenhang wordt aangepakt.
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
Vorige
/ 590
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk