F. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering

Aanleiding

Terug naar navigatie - Aanleiding

Ten behoeve van een sluitende meerjarenbegroting 2021 en volgende heeft de gemeenteraad een taakstellingsopdracht bedrijfsvoering opgelegd. Deze taakstelling bedraagt honderdduizend euro voor 2021 oplopend met honderdduizend euro per jaar naar vierhonderdduizend euro in 2024 (structureel).

Werkwijze

Terug naar navigatie - Werkwijze

De insteek hierbij is om zoveel mogelijk te kijken naar besparingen door werkzaamheden anders, efficiënter of in de vorm van samenwerking uit te voeren. Daarbij zijn politiek, bestuur en management samen aan zet. Het raakt alle aandachtsgebieden en portefeuilles.

In 2021 is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden om te komen tot invulling van deze structurele taakstelling in de ordegrootte zoals hiervoor geschetst.

Het onderzoek kent een aantal concrete invullingen en kent een aantal opdrachten tot nader onderzoek.

Het onderzoek wordt uitgevoerd langs een aantal strategische lijnen, te weten:

1. Autonome personele ontwikkelingen
2. Regionale Samenwerking, Clustering van werkzaamheden & Toerekening kosten aan derden
3. Doorontwikkeling Sociaal Domein
4. Doorontwikkeling Ruimtelijk Domein & Vergunningen
5. Doorontwikkeling Dienstverleningsconcept
6. Doorontwikkeling Vastgoedmanagement en Facilitair Beheer

De taakstelling voor 2022 wordt met name gerealiseerd binnen de strategische lijnen van Autonome personele ontwikkelingen en het onderdeel Toerekening kosten aan derden.

In het meerjarenperspectief wordt in het kader van de doorontwikkeling van Vastgoedmanagement en Facilitair beheer vanaf 2023 een structurele taakstelling gerealiseerd. Dit geldt ook binnen de strategische lijn van Regionale samenwerking & clustering van werkzaamheden & toerekening van kosten aan derden.

In het kader van de diverse doorontwikkelingen wordt vanaf 2024 een taakstelling gerealiseerd als gevolg van het herijken van de managementstructuur.

In onderstaand schema is de specificatie opgenomen van de respectieve bedragen.

taakstelling bedrijfsvoering (bedragen in €) Bedrag 2022 Bedrag 2023 Bedrag 2024 Bedrag 2025
Extra taakstelling bedrijfsvoering n.a.v. PB 2021 (a) -200.000 -300.000 -400.000 -400.000
Ad. 1 Vermindering formatie 89.000 89.000 89.000 89.000
Ad. 2 Toerekening personele kosten aan leges en heffingen 7.000 7.000 7.000 7.000
Ad. 2 Besparing aanbesteding Samenwerkingsverband Meten en Weten 12.000 12.000 12.000
Ad. 6 Digitalisering en postbezorging 12.000 12.000 12.000 12.000
Totaal reeds gerealiseerde taakstelling (b) 108.000 120.000 120.000 120.000
Ad. 1 Vermindering formatie 100.000 100.000
Ad. 2 Toerekening personele kosten aan leges en heffingen 80.000 80.000 80.000 80.000
Ad. 2 Regionale samenwerking & clustering van werkzaamheden 35.000 35.000 35.000
Ad. 6 Vastgoedmanagement en facilitair beheer 12.000 50.000 50.000 50.000
Ad. 6 Contractenregister 15.000 15.000 15.000
Totaal voorgestelde denkrichting (c) 92.000 180.000 280.000 280.000
Nog te realiseren taakstelling na invulling voorgestelde denkrichting (a+b+c) - - - -

Gemeentelijke bezetting

Terug naar navigatie - Gemeentelijke bezetting

In verhouding is Woensdrecht niet een organisatie die is opgetuigd met veel medewerkers. Het Arbeidsmarkt- en Opleidingsfonds doet jaarlijks een benchmark onder gemeenten. Daaruit blijkt dat Woensdrecht, voor wat betreft het aantal full time equivalenten (fte) aan medewerkers, ten opzichte van collega-gemeenten van gelijke omvang beneden gemiddeld scoort.

 

Gerealiseerde gemeentelijke bezetting 2020 FTE per 1000 inwoners 2020 FTE totaal
Nederland 6,8 -
Woensdrecht 5,7 147,4
(bezetting = medewerkers met arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd, incl. griffie, excl. BABS)
Bron: A&O Fonds: Personeelsmonitor Gemeenten 2020 - Factsheet Woensdrecht (07-05-2021)

Tot slot

Terug naar navigatie - Tot slot

Jaarlijks zal het bestuur nagaan of de taakstelling zoals nu ingezet nog gerechtvaardigd wordt door het jaarrekening- en het begrotingsresultaat. Het kan besluiten de taakstelling kan op grond daarvan naar beneden bij te stellen.