- Door samenwerking vergroten we de slagkracht van de gemeente in het belang van onze inwoners. We bereiken meer (met minder) en we werken actief mee aan het algemeen belang.
- Samenwerking verlaagt kosten en/of kwetsbaarheid, het verbetert kwaliteit, continuïteit en/of klantgerichtheid. Wij kiezen daartoe bewust onze rol en standpunten in de samenwerking. Wij worden erkend als waardevolle samenwerkingspartner in een gelijkwaardige relatie. We hebben en houden positie.
- Inwoners, ondernemers, bezoekers en instellingen voelen zich welkom bij de gemeente, voelen zich gehoord en goed geholpen; de klant ervaart een gemak bij het aanvragen van producten en diensten.
- De gemeente is als dienstverlener bereikbaar, transparant, herkenbaar en betrouwbaar. Ze staat dicht bij de inwoners, begrijpt hun behoeften en speelt daar zoveel mogelijk op in. Dat draagt bij aan het vertrouwen van inwoners in de gemeente.
- Mensen die in Woensdrecht verblijven, ervaren de gemeente als veilig en inwoners hebben reële verwachtingen van veiligheid (veiligheidsniveau) in de woonomgeving. Ze leveren waar dat kan ook zelf een actieve bijdrage aan de veiligheid in de gemeente.
- Inwoners onderkennen het belang van handhaving, omdat het zichtbaar bijdraagt aan een veilige en gezonde leefomgeving en dat heeft een positieve invloed op het naleef- en meldgedrag.
- De gemeente is zichtbaar in de Woensdrechtse samenleving en staat dicht bij de inwoners.
- Stakeholders, waaronder inwoners, zijn tijdig, transparant en integer geïnformeerd over voor hen relevante onderwerpen.
- Ten behoeve van de effecten die we willen bereiken gaan we structureel, bewust en zorgvuldig om met onze relaties.
- De lasten en baten van de gemeentelijke begroting zijn in evenwicht.
Uitgaven
26,58%Inkomsten
72,46%Saldo
Programma 5. Bestuurskracht
Uitgaven
26,58%Inkomsten
72,46%Saldo
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Stichting Inkoopbureau West-Brabant (SIW), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 34.947.735 | 2.540.215 | 37.487.950 | 38.341.617 | 37.479.363 | 37.555.451 | 37.787.444 | |
Lasten | -13.152.705 | -2.349.352 | -15.502.057 | -13.689.208 | -13.537.755 | -13.535.720 | -13.526.919 | |
Resultaat | 21.795.030 | 190.863 | 21.985.893 | 24.652.409 | 23.941.608 | 24.019.731 | 24.260.525 | |
Onttrekkingen | 718.611 | 3.473.900 | 4.192.511 | 863.133 | 670.438 | 587.754 | 614.436 | |
Stortingen | -211.346 | -2.002.645 | -2.213.991 | -270.776 | -1.350.878 | -231.880 | -263.607 | |
Mutaties reserves | 507.265 | 1.471.255 | 1.978.520 | 592.357 | -680.440 | 355.874 | 350.829 | |
Gerealiseerd resultaat | 22.302.295 | 1.662.118 | 23.964.413 | 25.244.766 | 23.261.168 | 24.375.605 | 24.611.354 |
5.1 Openbare orde en veiligheid
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
Wat gaan we daarvoor doen?
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 7.195 | 0 | 7.195 | 7.195 | 7.195 | 7.195 | 7.195 | |
Lasten | -1.889.173 | -31.630 | -1.920.803 | -1.914.848 | -1.940.605 | -1.961.025 | -1.990.549 | |
Resultaat | -1.881.978 | -31.630 | -1.913.608 | -1.907.653 | -1.933.410 | -1.953.830 | -1.983.354 |
5.2 Handhaving
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 13.227 | 10.000 | 23.227 | 13.909 | 13.909 | 13.909 | 13.909 | |
Lasten | -270.947 | 13.396 | -257.551 | -254.195 | -254.034 | -254.070 | -254.113 | |
Resultaat | -257.720 | 23.396 | -234.324 | -240.286 | -240.125 | -240.161 | -240.204 |
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 291.000 | -72.039 | 218.961 | 213.693 | 205.629 | 404.255 | 404.255 | |
Lasten | -145.703 | 35.897 | -109.806 | -101.999 | -88.870 | -208.519 | -208.556 | |
Resultaat | 145.297 | -36.142 | 109.155 | 111.694 | 116.759 | 195.736 | 195.699 |
5.4 Samenwerken en besturen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 183.445 | -2.719 | 180.726 | 155.665 | 155.665 | 155.665 | 155.665 | |
Lasten | -2.255.173 | 168.781 | -2.086.392 | -2.064.781 | -2.040.914 | -2.042.693 | -2.044.798 | |
Resultaat | -2.071.728 | 166.062 | -1.905.666 | -1.909.116 | -1.885.249 | -1.887.028 | -1.889.133 |
5.5 Financiën
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We verantwoorden transparant.
Wat gaan we daarvoor doen?
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?Het merendeel van de (te ontvangen) algemene uitkering is begroot op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 28.524.520 | 2.482.777 | 31.007.297 | 31.736.357 | 30.829.667 | 30.654.629 | 30.834.123 | |
Lasten | -330.142 | -1.407.700 | -1.737.842 | -330.768 | -287.782 | -269.102 | -251.181 | |
Resultaat | 28.194.378 | 1.075.077 | 29.269.455 | 31.405.589 | 30.541.885 | 30.385.527 | 30.582.942 | |
Onttrekkingen | 718.611 | 3.473.900 | 4.192.511 | 863.133 | 670.438 | 587.754 | 614.436 | |
Stortingen | -211.346 | -2.002.645 | -2.213.991 | -270.776 | -1.350.878 | -231.880 | -263.607 | |
Mutaties reserves | 507.265 | 1.471.255 | 1.978.520 | 592.357 | -680.440 | 355.874 | 350.829 | |
Resultaat | 28.701.643 | 2.546.332 | 31.247.975 | 31.997.946 | 29.861.445 | 30.741.401 | 30.933.771 |
5.6 Belastingen en heffingen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.745.543 | 92.700 | 5.838.243 | 6.000.645 | 6.053.145 | 6.105.645 | 6.158.144 | |
Lasten | -395.017 | -155.466 | -550.483 | -472.504 | -463.699 | -470.782 | -478.580 | |
Resultaat | 5.350.526 | -62.766 | 5.287.760 | 5.528.141 | 5.589.446 | 5.634.863 | 5.679.564 |
5.7 Informatievoorziening en automatisering
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
Wat gaan we daarvoor doen?
Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -115.234 | -4.000 | -119.234 | -213.374 | -224.881 | -236.317 | -248.336 | |
Resultaat | -115.234 | -4.000 | -119.234 | -213.374 | -224.881 | -236.317 | -248.336 |
5.8 Overhead
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 161.301 | 51.000 | 212.301 | 214.153 | 214.153 | 214.153 | 214.153 | |
Lasten | -7.649.083 | -243.008 | -7.892.091 | -8.079.937 | -7.996.009 | -7.889.062 | -7.861.516 | |
Resultaat | -7.487.782 | -192.008 | -7.679.790 | -7.865.784 | -7.781.856 | -7.674.909 | -7.647.363 |
5.9 Personeel en organisatie
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We beheersen personele kosten.
Wat gaan we daarvoor doen?
We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 21.504 | -21.504 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -62.559 | -722.122 | -784.681 | -312.037 | -308.226 | -282.408 | -279.541 | |
Resultaat | -41.055 | -743.626 | -784.681 | -312.037 | -308.226 | -282.408 | -279.541 |
5.10 Communicatie
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
Wat gaan we daarvoor doen?
We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -32.421 | -3.500 | -35.921 | -36.500 | -36.475 | -36.481 | -36.487 | |
Resultaat | -32.421 | -3.500 | -35.921 | -36.500 | -36.475 | -36.481 | -36.487 |
5.11 Juridische zaken
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
Wat gaan we daarvoor doen?
We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
Wat gaan we daarvoor doen?
We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -7.253 | 0 | -7.253 | -7.265 | -7.260 | -7.261 | -7.262 | |
Resultaat | -7.253 | 0 | -7.253 | -7.265 | -7.260 | -7.261 | -7.262 |
5.12 Investeringen
Investeringen programma 5. Bestuurskracht
Terug naar navigatie - Investeringen programma 5. BestuurskrachtVoor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de navolgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de raad uitsluitend de nieuwe investeringen van het aankomende begrotingsjaar. Tevens kan uw raad aangeven van welke nieuwe investeringen u op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (art. 5.2 Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019).
Investeringsprognose 2022-2025
Terug naar navigatie - Investeringsprognose 2022-2025Bedragen in € | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primaire begroting 2021 | Mutatie 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Dekking | |
Investeringsschema programma 5. Bestuurskracht | ||||||||
Aanschaf transporttank 2021 | 10.063 | - | - | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf plateauwagen 2021 (drangh.) | 2.013 | - | - | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf 3 containers 2021 | 15.095 | - | - | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf tractor 2021 | 67.147 | - | - | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf Citroen 2021 | 13.722 | - | - | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf pick-up Buitendienst 2022 (A125) | - | - | 53.642 | - | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf 2 beregeningsinstallaties 2024 | - | - | - | - | 25.448 | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf 2 aanhangwagens uitleen dranghekken 2023 | - | - | - | 5.156 | - | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf bestelwagen 2024 | - | - | - | - | 22.139 | - | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | |
Aanschaf 3 pick-ups 2025 | 126.287 | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | ||||||
Aanschaf sportveldenwals 2025 | 7.044 | Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer | ||||||
Aanschaf hoogwerker boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeh. | - | - | 100.000 | - | - | - | Begrotingsresultaat | |
Aanschaf dieplader boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeh. | - | - | 30.000 | - | - | - | Begrotingsresultaat | |
Aanschaf software Key2begraven en Key2betalen | - | - | 20.800 | - | - | - | Begrotingsresultaat | |
Hybride werken | - | 72.000 | - | - | - | - | Ontvangen coronamiddelen | |
Voorbereidingskosten nieuwe Europese projecten | - | 25.000 | - | - | - | - | Bestemming jaarrekeningresultaat 2020 | |
Subtotaal programma 5 | 108.040 | 97.000 | 204.442 | 5.156 | 47.587 | 133.331 | ||
Toe te kennen investeringskredieten 2021 (mutatie) en 2022
Terug naar navigatie - Toe te kennen investeringskredieten 2021 (mutatie) en 2022Aanschaf pick-up Buitendienst 2022 (A125)
In de Programmabegroting 2021 is bovengenoemd bedrag reeds opgenomen en is oorspronkelijke afkomstig vanuit het beheersplan 2018-2021 Materieel team Wijk- en dorpsbeheer.
Aanschaf hoogwerker boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeheer
Met deze programmabegroting wordt het investeringsbedrag vastgesteld voor de aanschaf van deze hoogwerker. In de Perspectievennota 2021-2025 is al reeds rekening gehouden met de meerjarige afschrijvingslasten van deze investering.
Aanschaf dieplader boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeheer
Met deze programmabegroting wordt het investeringsbedrag vastgesteld voor de aanschaf van deze hoogwerker. In de Perspectievennota 2021-2025 is al reeds rekening gehouden met de meerjarige afschrijvingslasten van deze investering.
Aanschaf software Key2begraven en Key2betalen
Met deze programmabegroting wordt het investeringsbedrag vastgesteld voor de aanschaf van deze software. In de Perspectievennota 2021-2025 is al reeds rekening gehouden met de meerjarige afschrijvingslasten van deze investering.
Hybride werken
Met de Perspectievennota 2021-2025 is ten laste van de ontvangen coronamiddelen budget beschikbaar gesteld voor hybride werken (anyplace, anytime, anywhere). Daarvoor is een andere ICT-infrastructuur nodig dan vaste ICT-werkplekken, zoals laptops i.p.v. thinclients en smartphones i.p.v. vaste telefoontoestellen.
Voorbereidingskosten nieuwe Europese projecten
Bij de jaarrekening 2020 is budget gereserveerd voor de voorfinanciering van nieuw Europese projecten in een revolverend fonds (indienen van een Europese subsidieaanvragen).
5.13 Indicatoren
BBV- en beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BBV- en beleidsindicatorenMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.
BBV-Indicatoren | Gemeente Woensdrecht | Grootteklasse < 25.000 inwoners | Geheel Nederland | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
1 | Woonlasten éénpersoonshuishouden | 607 | 615 | 674 | 708 | 748 | - | 665 | 700 | 733 |
2 | Woonlasten meerpersoonshuishouden | 697 | 702 | 763 | 784 | 826 | - | 735 | 773 | 810 |
3 | Winkeldiefstal | 0,7 | - | - | 0,7 | - | - | 2,3 | - | - |
4 | Diefstal uit woning | 1,8 | - | - | 2,0 | - | - | 2,3 | - | - |
5 | Geweldsmisdrijven | 2,5 | 3,7 | - | 2,8 | 2,6 | - | 4,8 | 4,6 | - |
6 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare orde) | 4,3 | 3,9 | - | 3,9 | 4,5 | - | 5,9 | 6,2 | - |
7 | Verwijzingen Halt | 20 | 9 | - | 11 | 10 | - | 13 | 11 | - |
8 | Jongeren met delict voor de rechter | 1,0% | - | - | 1,0% | - | - | 1,0% | - | - |
9 | Formatie per 1.000 inwoners | 6,4 | 6,2 | 6,2 | - | - | - | - | - | - |
10 | Bezetting per 1.000 inwoners | 6,5 | 5,5 | 6,1 | - | - | - | - | - | - |
11 | Apparaatskosten | 864 | 802 | 826 | ||||||
12 | Externe inhuur | 15,2% | 4,7% | 7,2% | ||||||
13 | Overhead | 13% | 13,3% | 15,2% | ||||||
Lokale indicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||
14 | Veiligheidsgevoel | 8,4 | - | - | ||||||
15 | Klanttevredenheid dienstverlening | |||||||||
- balie | 8,6 | 8,6 | 8,3 | |||||||
- telefoon | 7,6 | 7,2 | 7,9 | |||||||
- digitale kanalen | 8,1 | 8,1 | 7,7 |
Legenda indicatoren
Terug naar navigatie - Legenda indicatoren- Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden aan woonlasten betaalt. Bron: COELO, Groningen.
- Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden aan woonlasten betaalt. Bron: COELO, Groningen.
- Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. Bron: CBS - Diefstallen.
- Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. Bron: CBS - Diefstallen.
- Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Bron: CBS - Criminaliteit.
- Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag (per 1.000 inwoners). Bron: CBS - Criminaliteit.
- Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12-18 jaar. Bron: Stichting Halt.
- Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Bron: CBS - Jeugd.
- Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
- Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
- Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
- Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
- Overhead: percentage van de totale lasten.
- Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht' (de resultaten van dit onderzoek worden eens in de drie jaar gepubliceerd).
- Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu. Het cijfer van 2021 heeft betrekking op de periode tot 22 juli 2021.