- Inwoners nemen op een zo volledig en volwaardig mogelijke manier deel aan de samenleving.
- Inwoners zijn veerkrachtig. Dat wil zeggen: Inwoners zijn in staat om met veranderingen om te gaan, beschikken over de daartoe benodigde hulpbronnen, nemen hun verantwoordelijkheid, zijn (samen)redzaam en participeren naar vermogen.
- Inwoners kunnen delen in en bijdragen aan een goede kwaliteit van leven.
- Inwoners zijn op de hoogte van ontwikkelingen en mogelijkheden.
- De integrale toegang staat dicht bij onze inwoners, is duidelijk herkenbaar, laagdrempelig en heeft hun behoeften voorop staan. Inwoners krijgen antwoord op hun vraag.
- De privacy van inwoners is geborgd.
- Inwoners krijgen de ondersteuning die ze nodig hebben; niemand valt buiten de boot.
- Inwoners met een ondersteuningsbehoefte ervaren een optimale ondersteuning binnen beschikbare budgetten.
- Werkgevers worden optimaal bediend bij het invullen van vacatures en vragen over instrumenten die zij kunnen inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
- Inwoners hebben een gezonde levensstijl.
- Talenten worden optimaal ontwikkeld en benut.
- Inwoners hebben gelijke kansen om zich te ontwikkelen.
- Onderwijsruimten/ -gebouwen worden efficiënt gebruikt.
Uitgaven
53,4%Inkomsten
14,49%Saldo
Programma 1. Sociaal Domein
Uitgaven
53,4%Inkomsten
14,49%Saldo
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Sociaal Domein zijn de navolgende organisaties betrokken: Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal, WVS-Groep, Stichting Samenwerken, GGD West-Brabant, Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, Regionaal Bureau Leerplicht, Veilig Thuis West-Brabant.
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?Op grond van art. 5.1 van de Financiële Verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 8.460.617 | 402.739 | 8.863.356 | 7.839.206 | 7.754.577 | 7.646.043 | 7.628.872 | |
Lasten | -27.074.690 | -1.070.581 | -28.145.271 | -28.239.555 | -27.911.067 | -27.812.647 | -27.738.002 | |
Resultaat | -18.614.073 | -667.842 | -19.281.915 | -20.400.349 | -20.156.490 | -20.166.604 | -20.109.130 |
1.1 Sociale veerkracht
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 28.476 | 12.923 | 41.399 | 260.638 | 221.787 | 207.154 | 196.917 | |
Lasten | -1.333.957 | -74.865 | -1.408.822 | -1.582.777 | -1.592.789 | -1.577.974 | -1.567.552 | |
Resultaat | -1.305.481 | -61.942 | -1.367.423 | -1.322.139 | -1.371.002 | -1.370.820 | -1.370.635 |
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. Wij zetten in op een volledige, laagdrempelige, toegang, waar onze inwoners met al hun vragen terecht kunnen (Wmo, Jeugd, Werk in Inkomen).
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 6.324 | -6.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -838.387 | -71.376 | -909.763 | -895.063 | -890.248 | -881.812 | -880.394 | |
Resultaat | -832.063 | -77.700 | -909.763 | -895.063 | -890.248 | -881.812 | -880.394 |
1.3 Werk en inkomen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
Wat gaan we daarvoor doen?
We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden, al dan niet ontstaan door de coronacrisis, in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen (blijven) deelnemen aan de samenleving.
Wat gaan we daarvoor doen?
We voeren de regie op inburgering met als doel dat inburgeraars zo snel mogelijk zelfstandig meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 6.262.727 | 384.624 | 6.647.351 | 6.649.328 | 6.603.550 | 6.509.649 | 6.502.715 | |
Lasten | -9.388.528 | -281.168 | -9.669.696 | -9.920.344 | -9.833.364 | -9.725.053 | -9.700.872 | |
Resultaat | -3.125.801 | 103.456 | -3.022.345 | -3.271.016 | -3.229.814 | -3.215.404 | -3.198.157 |
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inwoners worden gestimuleerd zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de samenleving.
Wat gaan we daarvoor doen?
Op basis van diverse vastgestelde plannen vindt een doorontwikkeling plaats, ten behoeve van ondersteuning en duurzame huisvesting van kwetsbare mensen en een passende samenwerking tussen de gemeenten.
Wat gaan we daarvoor doen?
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 195.348 | -23.848 | 171.500 | 189.393 | 189.393 | 189.393 | 189.393 | |
Lasten | -6.073.810 | -163.757 | -6.237.567 | -6.528.491 | -6.493.407 | -6.545.832 | -6.553.286 | |
Resultaat | -5.878.462 | -187.605 | -6.066.067 | -6.339.098 | -6.304.014 | -6.356.439 | -6.363.893 |
1.5 Zorg voor Jeugd
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
Wat gaan we daarvoor doen?
We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
Wat gaan we daarvoor doen?
De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.549.299 | 32.410 | 1.581.709 | 312.572 | 312.572 | 312.572 | 312.572 | |
Lasten | -5.825.402 | -430.036 | -6.255.438 | -5.476.891 | -5.082.388 | -5.027.054 | -4.960.532 | |
Resultaat | -4.276.103 | -397.626 | -4.673.729 | -5.164.319 | -4.769.816 | -4.714.482 | -4.647.960 |
1.6 Gezondheid
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -922.469 | -21.600 | -944.069 | -960.517 | -962.417 | -970.814 | -979.367 | |
Resultaat | -922.469 | -21.600 | -944.069 | -960.517 | -962.417 | -970.814 | -979.367 |
1.7 Onderwijs
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
Wat gaan we daarvoor doen?
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 418.443 | 2.954 | 421.397 | 427.275 | 427.275 | 427.275 | 427.275 | |
Lasten | -2.692.137 | -27.779 | -2.719.916 | -2.875.472 | -3.056.454 | -3.084.108 | -3.095.999 | |
Resultaat | -2.273.694 | -24.825 | -2.298.519 | -2.448.197 | -2.629.179 | -2.656.833 | -2.668.724 |
1.8 Investeringen
Investeringen programma 1. Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Investeringen programma 1. Sociaal DomeinVoor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de navolgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de raad uitsluitend de nieuwe investeringen van het aankomende begrotingsjaar. Tevens kan uw raad aangeven van welke nieuwe investeringen u op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (art. 5.2 Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019).
Investeringsprognose 2021-2025
Terug naar navigatie - Investeringsprognose 2021-2025Bedragen in € | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Primaire begroting 2021 | Mutatie 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Dekking |
Investeringsschema programma 1. Sociaal Domein | |||||||
Nieuwbouw basisschool Meulenrakkers Ossendrecht | 3.365.000 | - | - | - | - | - | Begrotingsresultaat |
Nieuwbouw basisschool Huijbergen | - | - | - | - | 2.236.000 | - | Begrotingsresultaat |
Subtotaal programma 1 | 3.365.000 | - | - | - | 2.236.000 | - |
1.9 Indicatoren
BBV- en lokale beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BBV- en lokale beleidsindicatorenMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.
BBV-Indicatoren | Gemeente Woensdrecht | Grootteklasse < 25.000 inwoners | Geheel Nederland | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | |||||
1 | Bijstandsuitkeringen | 19,9 | 24,3 | - | 19,0 | 25,0 | - | 37,4 | 46,7 | - | |||
2 | Aantal re-integratievoorzieningen | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | |||
3 | Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement | 71,0 | 75,0 | - | 52,0 | 58,0 | - | 63,0 | 65,0 | - | |||
4 | Kinderen in armoede | 5,0% | - | - | 4,0% | - | - | 6,0% | - | - | |||
5 | Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) | 2,8% | - | - | 1,5% | - | - | 2,0% | - | - | |||
6 | Absoluut verzuim leerplichtige leerlingen | 9,4 | - | - | 1,7 | - | - | 2,4 | - | - | |||
7 | Relatief verzuim leerplichtige leerlingen | 18,0 | - | - | 19,0 | - | - | 26,0 | - | - | |||
8 | Jongeren met jeugdhulp | 9,7% | 8,5% | - | 9,4% | 9,3% | - | 10,6% | 10,3% | - | |||
9 | Jongeren met jeugdreclassering | 0,4% | 0,6% | - | 0,4% | 0,4% | - | 0,3% | 0,3% | - | |||
10 | Jongeren met jeugdbescherming | 1,4% | 1,1% | - | 1,0% | 1,0% | - | 1,1% | 1,1% | - | |||
Lokale indicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||||
11 | Tevredenheid met WMO-ondersteuning | 90,4% | 87,0% | - | |||||||||
12 | Inzet van maatwerkvoorzieningen | 1645 | 1930 | 969 | |||||||||
13 | Huishoudens met laag inkomen | - | - | - | |||||||||
Legenda indicatoren:
Terug naar navigatie - Legenda indicatoren:- Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015) (per 1.000 inwoners vanaf 18 jaar). Bron: CBS - Participatiewet.
- Het aantal re-integratievoorzieningen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-74 jaar. Bron: CBS - Re-integratietrajecten. Voorheen werd het aantal re-integratievoorzieningen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar weergegeven; nu staan alleen de cijfers per 1.000 inwoners van 15-74 jaar op "Waar staat je gemeente" vermeld.
- Aantal per 1.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 329 deelnemende gemeenten. Bron: CBS - Monitor Sociaal Domein WMO.
- Percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bron: CBS - Jeugd.
- Het percentage van het totaal aantal leerlingen van het VO en MBO (12-23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De periodeaanduiding "2019" staat voor schooljaar "2018/2019". Bron: DUO/Ingrado.
- Het aantal leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongeren dat niet op een school of instelling staat ingeschreven (per 1.000 leerplichtigen). De periodeaanduiding "2019" staat voor schooljaar "2018/2019". Bron: DUO/Ingrado. Woensdrecht geeft een vertekend beeld ten aanzien van verzuimcijfers vanwege de registratiesystematiek voor kinderen die in België onderwijs genieten en voor kinderen die onderwijs bij Almata volgen.
- Het aantal jongeren dat wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt (per 1.000 leerplichtigen). Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding "2019" staat voor schooljaar "2018/2019". Bron: DUO/Ingrado. Woensdrecht geeft een vertekend beeld ten aanzien van verzuimcijfers vanwege de registratiesystematiek voor kinderen die in België onderwijs genieten en voor kinderen die onderwijs bij Almata volgen.
- Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Bron: CBS - Jeugd.
- Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Bron: CBS - Jeugd.
- Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Bron: CBS - Jeugd.
- De mate waarin cliënten tevreden zijn over de ondersteuning die zij van de gemeente Woensdrecht ontvangen op het gebied van WMO. Het percentage geeft weer in welke mate men het eens is met de volgende stelling: 'De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag'. Bron: wettelijk cliëntonderzoek.
- Totaal aantal afgegeven indicaties maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en WMO. Bron: Suite4SociaalDomein. Cijfers van 2021 zijn t/m 11 augustus 2021.
- Percentage huishoudens met een laag inkomen ten opzichte van totaal aantal huishoudens van de gemeente. Huishoudens behoren tot de categorie 'laag inkomen' indien het gestandaardiseerd besteedbaar huishoudensinkomen, exclusief gebonden uitkeringen, lager is dan de 'lage-inkomensgrens' van het CBS. Daarbij worden verschillende grenzen gehanteerd naar gelang het type huishouden. Bron: CBS. De meest recente gegevens voor deze indicator betreffen 2016 en zijn om die reden niet in bovenstaande tabel opgenomen. In 2016 was het percentage 5,4%.