-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programmabegroting 2022
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Maatschappelijk effect
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
-
Blz. 11
We zorgen ervoor dat onze partners een welzijnsaanbod ontwikkelen dat vrij toegankelijk en laagdrempelig is voor alle inwoners, zowel jong als oud, en dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp.
-
Blz. 12
We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling. O.a. door subsidiëring van activiteiten op welzijnsgebied, maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk.
-
Blz. 13
We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
-
Blz. 14
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
-
Blz. 15
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 16
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 17
Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. Wij zetten in op een volledige, laagdrempelige, toegang, waar onze inwoners met al hun vragen terecht kunnen (Wmo, Jeugd, Werk in Inkomen).
-
Blz. 18
We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
-
Blz. 19
We communiceren duidelijk aan onze inwoners waar ze met hun vragen terecht kunnen.
-
Blz. 20
We blijven investeren in de integrale samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen het sociaal domein (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Wmo en Werk en Inkomen).
-
Blz. 21
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
-
Blz. 22
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 23
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 24
Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 25
We werken in 3 proeftuinen, vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant en de WVS, aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering.
-
Blz. 26
De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum blijven we actief inzetten op een verdere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures, met name ook daar waar personeelstekorten zijn om kansrijke re-integratie te bevorderen.
-
Blz. 27
Interventies in de zorg- en dienstverlening worden effectiever en efficiënter doordat het ‘startpunt naar werk’ van de BWI en de ISD zijn gepositioneerd en nauw samenwerken met alle partners in de integrale toegang sociaal domein.
-
Blz. 28
We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden, al dan niet ontstaan door de coronacrisis, in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen (blijven) deelnemen aan de samenleving.
-
Blz. 29
Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
-
Blz. 30
Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in brede samenhang wordt aangepakt.
-
Blz. 31
We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
-
Blz. 32
We voeren de regie op inburgering met als doel dat inburgeraars zo snel mogelijk zelfstandig meedoen in de samenleving, het liefst via betaald werk.
-
Blz. 33
We verzorgen een inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
-
Blz. 34
We zetten in op maatwerk en persoonlijke begeleiding van inburgeraars door het organiseren van een Brede intake, een persoonlijk Plan Inburgering & Participatie en voortgangsgesprekken.
-
Blz. 35
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
-
Blz. 36
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Inwoners worden gestimuleerd zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te nemen aan de samenleving.
-
Blz. 39
Inwoners zijn voldoende bekend met het volledige aanbod aan faciliteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden zo volwaardig en zelfstandig mogelijk deel te blijven nemen aan de samenleving.
-
Blz. 40
Op basis van diverse vastgestelde plannen vindt een doorontwikkeling plaats, ten behoeve van ondersteuning en duurzame huisvesting van kwetsbare mensen en een passende samenwerking tussen de gemeenten.
-
Blz. 41
Er worden samenwerkingsafspraken gemaakt tussen gemeenten in de regio West Brabant West, zorgaanbieders en woningcorporaties ten behoeve van kwetsbare mensen die uitstromen uit Beschermd Wonen/Maatschappelijke Opvang naar zelfstandig wonen.
-
Blz. 42
De 6 gemeenten in de regio West Brabant West realiseren een nieuwe samenwerkingsvorm op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang, verslavingszorg en OGGZ voor de periode 2022-2026.
-
Blz. 43
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 44
We vervolgen onze inzet op de doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners. De trajecten die de afgelopen 2 jaar zijn ingezet, vormen hiervoor de basis.
-
Blz. 45
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 46
1.5 Zorg voor Jeugd
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 49
We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
-
Blz. 50
We versterken de samenwerking tussen partijen in het voorliggend veld. Aanbod in het voorliggend veld is bekend bij de toegang en wordt ingezet waar nodig.
-
Blz. 51
We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
-
Blz. 52
We verkennen met onze partners hoe deskundigen uit de specialistische jeugdzorg (niet-vrij toegankelijke zorg) kunnen helpen bij preventieve jeugdzorg.
-
Blz. 53
Het veiligheidsteam is een netwerk van professionals die als doel heeft de veiligheid rondom een jeugdige zo snel mogelijk te herstellen. We streven daarom naar kortere doorlooptijden en een doelgerichte en klantvriendelijke inzet van zorg.
-
Blz. 54
De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
-
Blz. 55
Het team Jeugd gaat planmatig met ouders en jeugdigen aan de slag zodat zij meer in hun eigen kracht komen te staan.
-
Blz. 56
We onderzoeken de mogelijkheden voor het beheren van het eigen dossier door ouders en jeugdigen.
-
Blz. 57
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
-
Blz. 58
1.6 Gezondheid
-
Blz. 59
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 60
We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
-
Blz. 61
Met preventie en voorlichting promoten en stimuleren we een gezonde leefstijl in brede zin.
-
Blz. 62
We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
-
Blz. 63
We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
-
Blz. 64
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
-
Blz. 65
1.7 Onderwijs
-
Blz. 66
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 67
We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
-
Blz. 68
De pilots onderwijszorgarrangementen in het speciaal onderwijs worden gemonitord. Waar nodig vindt er bijsturing plaats.
-
Blz. 69
Met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs primair onderwijs en voortgezet onderwijs worden afspraken gemaakt hoe we de samenwerking bekostigen die gericht is op brede ondersteuning van de jeugd.
-
Blz. 70
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 71
Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid, volwasseneneducatie).
-
Blz. 72
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
-
Blz. 73
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
-
Blz. 74
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
-
Blz. 75
We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan onderwijs.
-
Blz. 76
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
-
Blz. 77
1.8 Investeringen
-
Blz. 78
Investeringen programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 79
Investeringsprognose 2021-2025
-
Blz. 80
1.9 Indicatoren
-
Blz. 81
BBV- en lokale beleidsindicatoren
-
Blz. 82
Legenda indicatoren:
-
Blz. 83
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 84
Maatschappelijk effect
-
Blz. 85
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 86
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 87
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 88
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 89
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
-
Blz. 90
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
-
Blz. 91
Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 92
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
-
Blz. 93
We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
-
Blz. 94
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering.
-
Blz. 95
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 96
Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
-
Blz. 97
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
-
Blz. 98
We lopen waar mogelijk vooruit op de vergunningsvrije mogelijkheden in de Omgevingswet en verminderen de regeldruk.
-
Blz. 99
Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
-
Blz. 100
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
-
Blz. 103
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
-
Blz. 104
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
-
Blz. 105
Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
-
Blz. 106
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
-
Blz. 109
Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
-
Blz. 110
Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
-
Blz. 111
Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
-
Blz. 112
Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
-
Blz. 113
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 115
Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 116
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
-
Blz. 117
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
-
Blz. 118
Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
-
Blz. 119
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 120
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
-
Blz. 121
In 2022 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
-
Blz. 122
Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
-
Blz. 123
2.5 Investeringen
-
Blz. 124
Investeringen programma 2. Ruimte
-
Blz. 125
Investeringsprognose 2021-2025
-
Blz. 126
Toe te kennen investeringskredieten 2021 (mutatie) en 2022
-
Blz. 127
2.6 Indicatoren
-
Blz. 128
BBV- en lokale indicatoren
-
Blz. 129
Legenda indicatoren
-
Blz. 130
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 131
Maatschappelijk effect
-
Blz. 132
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 133
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 134
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 135
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 136
In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
-
Blz. 137
We voeren conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve ‘Groenfonds’ en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
-
Blz. 138
We participeren in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het grenspark Kalmthoutse Heide en het Bijenlandschap West-Brabant.
-
Blz. 139
Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
-
Blz. 140
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
We anticiperen op de gevolgen van de klimaatverandering voor onze kernen.
-
Blz. 143
Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
-
Blz. 144
We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een risicodialoog met relevante gebiedspartners en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
-
Blz. 145
We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
-
Blz. 146
We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid).
-
Blz. 147
We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
-
Blz. 148
We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
-
Blz. 149
We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 150
Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
-
Blz. 151
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 152
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 153
Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
-
Blz. 154
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
-
Blz. 155
We bereiden projecten voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek, waaronder ‘reconstructie Grensstraat in Putte’ en ‘reconstructie Demerstraat in Huijbergen’.
-
Blz. 156
Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
-
Blz. 157
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 158
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 159
Woensdrecht is verkeersveilig, bereikbaar en voldoende parkeergelegenheid is geborgd.
-
Blz. 160
Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid van de gemeente Woensdrecht en haar kernen te realiseren.
-
Blz. 161
Er wordt uitvoering gegeven aan het beleidsplan Openbare laadinfrastructuur 2021.
-
Blz. 162
Er wordt uitvoering gegeven aan het GVVP (2020-2025).
-
Blz. 163
Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
-
Blz. 164
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
-
Blz. 167
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
-
Blz. 168
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
-
Blz. 169
We stellen een Kerkenvisie vast.
-
Blz. 170
Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
-
Blz. 171
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 172
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 173
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 174
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente en breiden waar mogelijk uit.
-
Blz. 175
We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
-
Blz. 176
Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
-
Blz. 177
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 178
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 179
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
-
Blz. 180
We zetten in op anders werken, meer eigenaarschap naar huurders als het gaat om onderhoud.
-
Blz. 181
We investeren in verdere verduurzaming in combinatie met het groot onderhoud.
-
Blz. 182
We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
-
Blz. 183
We vereenvoudigen de vastgoedbudgetten in Key2Financiën voor het verkrijgen van een beter overzicht.
-
Blz. 184
We richten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke applicatie Key2Financiën opnieuw in.
-
Blz. 185
Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
-
Blz. 186
3.8 Investeringen
-
Blz. 187
Investeringen programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 188
Investeringsprognose 2021-2025
-
Blz. 189
Toe te kennen investeringskredieten 2021 (mutatie) en 2022
-
Blz. 190
3.9 Indicatoren
-
Blz. 191
BBV- en lokale beleidsindicatoren
-
Blz. 192
Legenda indicatoren
-
Blz. 193
Programma 4. Economie
-
Blz. 194
Maatschappelijk effect
-
Blz. 195
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 196
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 197
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 198
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 199
We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
-
Blz. 200
We blijven in contact met ondernemers (ook starters) door het ondernemersspreekuur en bedrijfsbezoeken te organiseren. Ook op afspraak zijn en blijven we bereikbaar voor ondernemers.
-
Blz. 201
We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse starters en groeiers.
-
Blz. 202
We versterken de economische structuur in West-Brabant.
-
Blz. 203
Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB.
-
Blz. 204
In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan regionale opgaven. Een onderdeel hiervan is de visie bedrijventerreinen.
-
Blz. 205
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
-
Blz. 206
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 208
Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
-
Blz. 209
Uitvoering geven aan de Economische Visie (waar de detailhandelsvisie onderdeel van is).
-
Blz. 210
We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen, bedrijvenvereniging ZWH, ZLTO en toeristische en Horeca ondernemers en faciliteren hen waar mogelijk.
-
Blz. 211
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
-
Blz. 212
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
-
Blz. 215
We optimaliseren de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te kunnen scheiden.
-
Blz. 216
We zetten in op gerichte communicatie om inwoners actief te stimuleren om beter hun afval te scheiden.
-
Blz. 217
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
-
Blz. 218
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en de kosten voor onze inwoners niet meer stijgen dan de jaarlijkse inflatie.
-
Blz. 219
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
-
Blz. 220
4.5 Aviolanda
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
-
Blz. 223
We bouwen samen met overheden, ondernemers en onderwijs aan een campusontwikkeling, dat zich vertaalt in een duurzaam ecosysteem van luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid waaronder composietenonderhoud en dronetechniek.
-
Blz. 224
We verbinden partijen binnen het cluster (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel.
-
Blz. 225
We gebruiken onze invloed om Businesspark Aviolanda naast facilitator van bedrijfsgrond ook op te laten treden als parkmanager voor shared facilities voor de bedrijven op het cluster.
-
Blz. 226
Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
-
Blz. 227
4.6 Investeringen
-
Blz. 228
Investeringen programma 4. Economie
-
Blz. 229
Investeringsprognose 2021-2025
-
Blz. 230
4.7 Indicatoren
-
Blz. 231
BBV- en beleidsindicatoren
-
Blz. 232
Legenda indicatoren
-
Blz. 233
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 234
Maatschappelijk effect
-
Blz. 235
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 236
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 237
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 240
We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2022 op en we voeren het uit.
-
Blz. 241
We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2022, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
-
Blz. 242
Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
-
Blz. 243
We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
-
Blz. 244
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
-
Blz. 245
We voeren integrale acties/controles uit.
-
Blz. 246
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
-
Blz. 247
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
-
Blz. 248
5.2 Handhaving
-
Blz. 249
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 250
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 251
We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
-
Blz. 252
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 253
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 254
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
-
Blz. 255
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 256
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 257
Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
-
Blz. 258
We bedden het traject “Welkom in Woensdrecht” in in de organisatie, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’. We faciliteren ‘Welkom in Woensdrecht’ en monitoren het beoogde resultaat.
-
Blz. 259
Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast de balans met de persoonlijke dienstverlening en maatwerk.
-
Blz. 260
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een volwaardig Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
-
Blz. 261
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
-
Blz. 262
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 263
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 264
Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
-
Blz. 265
Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 zorgen we voor een goede start van de samenwerking tussen de (nieuwe) raad, het (nieuwe) college en de gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 266
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
-
Blz. 267
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
-
Blz. 268
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
-
Blz. 269
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
-
Blz. 270
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
-
Blz. 271
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
-
Blz. 272
5.5 Financiën
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
We verantwoorden transparant.
-
Blz. 275
We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
-
Blz. 276
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2022 kan worden afgegeven.
-
Blz. 277
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 278
We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
-
Blz. 279
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
-
Blz. 280
Onze meerjarenbegroting 2023-2026 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
-
Blz. 281
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
-
Blz. 282
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 283
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 284
Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
-
Blz. 285
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
-
Blz. 286
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
-
Blz. 287
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 288
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 289
Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
-
Blz. 290
We geven uitvoering aan het vastgestelde Informatieveiligheidsbeleid en aan het Privacybeleid en aan de ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplannen.
-
Blz. 291
We voeren de verplichte audits op grond van de Wet politiegegevens (Wpg) uit en voeren op basis van de uitkomsten daarvan zonodig een verbeterplan uit.
-
Blz. 292
We stellen in 2022 de ENSIA-rapportage 2021 vast, zo nodig met een verbeterplan, en dienen deze tijdig in bij de autoriteit. Verder voldoen we aan de ENSIA-vereisten 2022.
-
Blz. 293
Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
-
Blz. 294
We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2021-2024 en aan het ter uitvoering daarvan opgestelde uitvoeringsplan.
-
Blz. 295
We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
-
Blz. 296
We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
-
Blz. 297
Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
-
Blz. 298
Om de informatievoorziening verder op orde te brengen en te houden werken we onder architectuur en applicatierationalisatie. De inrichting van nieuwe applicaties doen we “By design” en we geven de voorkeur aan digitale registratie en prereservering.
-
Blz. 299
Om datagestuurd te kunnen werken (door)ontwikkelen we een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking en de eigen organisatie.
-
Blz. 300
Rekening houdend met de kadernota en jaarplan Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2022 adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
-
Blz. 301
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
-
Blz. 302
5.8 Overhead
-
Blz. 303
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 304
We voeren het Hybride werken in, dat zich als trend na de pandemie verder zal inzetten: medewerkers zullen meer thuis gaan werken.
-
Blz. 305
Deze verwachte trend brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en vraagt om aanpassing van bestaand beleid (HRM/ICT/Facilitair) of ontwikkeling van nieuw beleid.
-
Blz. 306
We faciliteren andere (nieuwe) technische faciliteiten die maken dat medewerkers hun werkzaamheden, mits de functie/werkzaamheden het toelaten, tijd en plaats onafhankelijk goed kunnen uitvoeren.
-
Blz. 307
Er zal door hybride werken een andere behoefte aan het ruimtegebruik ontstaan. Met de medewerkers en het bestuur stellen we een plan op voor herinrichting van de werkplekken en de gewenste ontmoetingsfaciliteiten.
-
Blz. 308
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
-
Blz. 309
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 310
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 311
We beheersen personele kosten.
-
Blz. 312
We zorgen voor een actueel inzicht en accurate managementinformatie.
-
Blz. 313
We zorgen dat de personele begroting steeds realistisch en consistent is.
-
Blz. 314
We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
-
Blz. 315
We borgen onze strategische personeelsplanning in een nieuwe gesprekscyclus, welke in lijn is met Welkom in Woensdrecht en onze kernwaarden. Hierin staan ontwikkeling van medewerker en team centraal.
-
Blz. 316
Vanuit het streven een goede en aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven moderniseren we onder meer het HR-beleid en het beloningsbeleid.
-
Blz. 317
We stimuleren en faciliteren leren en ontwikkelen via een online academie.
-
Blz. 318
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
-
Blz. 319
5.10 Communicatie
-
Blz. 320
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 321
Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 322
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
-
Blz. 323
We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
-
Blz. 324
Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
-
Blz. 325
We maken gebruik van (signalering via) social media.
-
Blz. 326
We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
-
Blz. 327
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
-
Blz. 328
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 329
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 330
Medewerkers kennen de wet- en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
-
Blz. 331
Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
-
Blz. 332
We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
-
Blz. 333
We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
-
Blz. 334
We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
-
Blz. 335
We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, de Wet open overheid, de Omgevingswet en de Wijzigingswet Wet gemeenschappelijke regelingen.
-
Blz. 336
We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
-
Blz. 337
Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
-
Blz. 338
Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
-
Blz. 339
5.12 Investeringen
-
Blz. 340
Investeringen programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 341
Investeringsprognose 2022-2025
-
Blz. 342
Toe te kennen investeringskredieten 2021 (mutatie) en 2022
-
Blz. 343
5.13 Indicatoren
-
Blz. 344
BBV- en beleidsindicatoren
-
Blz. 345
Legenda indicatoren
-
Blz. 346
In één oogopslag
-
Blz. 347
Begroting in één oogopslag
-
Blz. 348
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 349
Klik op het icoon hierboven voor de Begroting in één oogopslag
-
Blz. 350
Algemeen
-
Blz. 351
Voorwoord
-
Blz. 352
Voorwoord
-
Blz. 353
Samenvatting
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 356
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 357
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 358
Programma 4. Economie
-
Blz. 359
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 360
Budgetrecht van de raad
-
Blz. 361
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 362
Toelichting mutaties meerjarig begrotingssaldo
-
Blz. 363
Weerstandsratio
-
Blz. 364
Lastenontwikkeling
-
Blz. 365
Subsidieplafond
-
Blz. 366
Organisatie
-
Blz. 367
Gemeenteraad
-
Blz. 368
Werkwijze gemeenteraad
-
Blz. 369
College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
-
Blz. 370
Strategisch managementteam (SMT)
-
Blz. 371
Ondernemingsraad
-
Blz. 372
Paragrafen
-
Blz. 373
Paragraaf 1 Opgaves
-
Blz. 374
Algemeen
-
Blz. 375
Opgave Aviolanda
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 378
Ambitie
-
Blz. 379
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 380
We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
-
Blz. 381
We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
-
Blz. 382
We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 383
We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
-
Blz. 384
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 385
Opgave Branding Brabantse Wal
-
Blz. 386
Inleiding
-
Blz. 387
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 388
Ambitie
-
Blz. 389
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 390
Het vergroten van de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 391
We zetten ons samen met organisatoren in voor een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
-
Blz. 392
Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten en betrokken partners aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie met o.a. regiobranding/Geopark, vestigingsklimaat en vitale netwerken van ondernemers.
-
Blz. 393
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 394
Opgave Duurzaamheid
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 397
Ambitie
-
Blz. 398
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 399
In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
-
Blz. 400
We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
-
Blz. 401
Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
-
Blz. 402
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 403
Opgave Huisvesting
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 406
Ambitie
-
Blz. 407
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 408
We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
-
Blz. 409
We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
-
Blz. 410
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 411
Opgave Omgevingswet
-
Blz. 412
Inleiding
-
Blz. 413
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 414
Ambitie
-
Blz. 415
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 416
We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
-
Blz. 417
We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 418
Context en samenhang met de programma's
-
Blz. 419
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 420
Algemeen
-
Blz. 421
Lokaal beleid
-
Blz. 422
A. Geraamde inkomsten
-
Blz. 423
B. Tariefontwikkeling 2018-2022
-
Blz. 424
1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 425
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 426
3. Rioolheffing
-
Blz. 427
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 428
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 429
6. Hondenbelasting
-
Blz. 430
7. Forensenbelasting
-
Blz. 431
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 432
9. Marktgelden
-
Blz. 433
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 434
11. Leges
-
Blz. 435
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 436
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 437
Algemeen
-
Blz. 438
Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
-
Blz. 439
Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
-
Blz. 440
Welke risico's zijn aanvaardbaar?
-
Blz. 441
Risicomethodiek
-
Blz. 442
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 443
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 444
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 445
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 446
Weerstandsratio
-
Blz. 447
Historie weerstandsvermogen, totaal risico's en weerstandsratio
-
Blz. 448
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 449
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 450
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 451
Algemeen
-
Blz. 452
Wegen
-
Blz. 453
Riolering
-
Blz. 454
Openbare verlichting
-
Blz. 455
Groen
-
Blz. 456
Gebouwen
-
Blz. 457
Reiniging
-
Blz. 458
Speelvoorzieningen
-
Blz. 459
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 460
Algemeen
-
Blz. 461
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 462
Eisen Wet Fido
-
Blz. 463
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 464
Algemeen
-
Blz. 465
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 466
Regionale samenwerking
-
Blz. 467
Financiën
-
Blz. 468
Concerncontrol
-
Blz. 469
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 470
Overhead
-
Blz. 471
Personeel
-
Blz. 472
Communicatie
-
Blz. 473
Juridische Zaken
-
Blz. 474
Inkoop
-
Blz. 475
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 476
Inleiding
-
Blz. 477
Beleid
-
Blz. 478
Sturing en toezicht
-
Blz. 479
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 480
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 481
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 482
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 483
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 484
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 485
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 486
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 487
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 488
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 489
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 490
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 491
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 492
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 493
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 494
B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
-
Blz. 495
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 496
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 497
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 498
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 499
Algemeen
-
Blz. 500
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 501
Complexen in exploitatie
-
Blz. 502
Complexen (nog) niet in exploitatie genomen
-
Blz. 503
Reserves
-
Blz. 504
Overzichten
-
Blz. 505
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 506
Inleiding
-
Blz. 507
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 508
Overzicht van baten en lasten 2021-2025
-
Blz. 509
Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
-
Blz. 510
Overzicht van baten en lasten 2021 -2025 naar taakvelden
-
Blz. 511
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 512
Overzicht van baten en lasten naar kostensoorten (per programma)
-
Blz. 513
Overzicht van baten en lasten naar kostensoorten (per programma)
-
Blz. 514
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 515
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 516
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 517
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 518
Budget voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 519
Bijlagen
-
Blz. 520
A. Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 521
Actualisatie investeringen
-
Blz. 522
B. Toelichting op grote investeringsprojecten
-
Blz. 523
Algemeen
-
Blz. 524
BS De Boemerang, Hoogerheide
-
Blz. 525
Nieuwbouw BS De Meulenrakkers, Ossendrecht
-
Blz. 526
Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
-
Blz. 527
Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
-
Blz. 528
Renovatie Grensstraat, Putte
-
Blz. 529
Zoutopslag Antwerpsestraatweg, Hoogerheide
-
Blz. 530
Demerstraat, Huijbergen
-
Blz. 531
C. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 532
Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
-
Blz. 533
Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
-
Blz. 534
Overzicht stortingen in reserves meerjarig
-
Blz. 535
Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
-
Blz. 536
D. Meerjarig investeringsschema
-
Blz. 537
Investeringsschema 2020
-
Blz. 538
E. Subsidieoverzicht
-
Blz. 539
Subsidieoverzicht
-
Blz. 540
F. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
-
Blz. 541
Aanleiding
-
Blz. 542
Werkwijze
-
Blz. 543
Gemeentelijke bezetting
-
Blz. 544
Tot slot
-
Blz. 545
Afkortingenlijst
-
Blz. 546
Afkortingen Programmabegroting 2021
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap