- Bedrijven in Woensdrecht bieden de eigen inwoners voldoende werkgelegenheid.
- De werkgelegenheid bij bedrijven in Woensdrecht neemt toe ten opzichte van de periode 2014-2018.
- Bedrijven hebben voldoende vestigings- en/of uitbreidingsmogelijkheden.
- Bedrijven in de gemeente beoordelen het vestigingsklimaat als 'goed'.
- Bedrijven beoordelen het ondernemersklimaat in Woensdrecht als 'aantrekkelijk'.
- Het ondernemersklimaat in Woensdrecht biedt voldoende kansen aan bedrijven.
- Bedrijven beoordelen de regeldruk in Woensdrecht als 'laag'.
- In Woensdrecht is er een goede balans tussen economie en ecologie.
- Inwoners en bezoekers komen graag winkelen in Woensdrecht.
- Inwoners en ondernemers vinden dat de winkels goed bereikbaar zijn.
- Inwoners ervaren dat beter scheidingsgedrag leidt tot minder hoge afvalkosten.
- Inwoners en bedrijven zijn meer bereid tot het scheiden van afval.
- De hoeveelheid restafval per persoon, per jaar kan verder dalen tot 100 kg/p.p.
- Afvalverwerking moet kostendekkend zijn met als uitgangspunt: de vervuiler betaalt.
Uitgaven
5,04%Inkomsten
5,56%Saldo
Programma 4. Economie
Uitgaven
5,04%Inkomsten
5,56%Saldo
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartnersBij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Economie zijn de navolgende organisaties betrokken: PZEM NV, GBE Aqua B.V., Business Park Aviolanda B.V., Regio West-Brabant, N.V. REWIN West-Brabant, Saver N.V. , Start2bizz Antwerpen / Noord Brabant, Koninklijke Horeca Nederland, VNO-NCW West Brabant / Brabantse Wal, AM&TS / CURIO, ZLTO Woensdrecht, StartToGrow, Ondernemersverenigingen Woensdrecht, RWB Regio West Brabant, RPA regionaal platform arbeidsmarkt, Aviolanda Aerospace, WCAA World Class Aviation Academy, BPA Business Park Aviolanda, Streekorganisatie Brabantse Wal, Recratieondernemers, Horecaondernemers, Ondernemersvereniging Toerisme & recreatie Brabantse Wal.
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 4. Economie?Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.896.005 | 144.740 | 3.040.745 | 3.010.087 | 3.010.087 | 3.010.087 | 3.010.087 | |
Lasten | -2.426.271 | -215.365 | -2.641.636 | -2.664.309 | -2.662.664 | -2.661.850 | -2.661.436 | |
Resultaat | 469.734 | -70.625 | 399.109 | 345.778 | 347.423 | 348.237 | 348.651 |
4.1 Werkgelegenheid
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We gebruiken ons netwerk om ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en de werkgelegenheid te bevorderen.
Wat gaan we daarvoor doen?
We versterken de economische structuur in West-Brabant.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -11.987 | -5.000 | -16.987 | -12.007 | -11.999 | -12.001 | -12.002 | |
Resultaat | -11.987 | -5.000 | -16.987 | -12.007 | -11.999 | -12.001 | -12.002 |
4.2 Middenstand en winkelgebieden
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 21.300 | 0 | 21.300 | 21.300 | 21.300 | 21.300 | 21.300 | |
Lasten | -73.103 | 0 | -73.103 | -73.221 | -73.175 | -73.185 | -73.196 | |
Resultaat | -51.803 | 0 | -51.803 | -51.921 | -51.875 | -51.885 | -51.896 |
4.4 Afvalinzameling
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Inwoners leveren maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per persoon per jaar aan.
Wat gaan we daarvoor doen?
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?Onderstaande tabel laat voor de meerjarenraming een overschot op het product Afvalinzameling zien. Om de tarieven te bepalen moet echter ook nog rekening worden gehouden met de kosten voor kwijtschelding welke begroot zijn onder het product 1.3 Werk en inkomen in programma 1 Sociaal Domein en de omzetbelasting. De omzetbelasting wordt voor afval niet geraamd in de begroting maar wordt voor het bepalen van de tarieven van de afvalstoffenheffing en hun kostendekkendheid wel als last meegenomen. Voor het totaaloverzicht verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen, onderwerp ‘afvalstoffenheffing’.
Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.874.705 | 144.740 | 3.019.445 | 2.988.787 | 2.988.787 | 2.988.787 | 2.988.787 | |
Lasten | -2.333.315 | -210.365 | -2.543.680 | -2.573.503 | -2.573.375 | -2.573.306 | -2.573.273 | |
Resultaat | 541.390 | -65.625 | 475.765 | 415.284 | 415.412 | 415.481 | 415.514 |
4.5 Aviolanda
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Behoud en uitbreiding van werkgelegenheid op het aerospace maintenance cluster Woensdrecht.
Wat gaan we daarvoor doen?
Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?Bedragen in € | Primaire begroting 2021 | Begrotings- wijzigingen 2021 | Begroting 2021 incl. wijzigingen | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | -7.866 | 0 | -7.866 | -5.578 | -4.115 | -3.358 | -2.965 | |
Resultaat | -7.866 | 0 | -7.866 | -5.578 | -4.115 | -3.358 | -2.965 |
4.6 Investeringen
Investeringen programma 4. Economie
Terug naar navigatie - Investeringen programma 4. EconomieVoor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de navolgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de raad uitsluitend de nieuwe investeringen van het aankomende begrotingsjaar. Tevens kan uw raad aangeven van welke nieuwe investeringen u op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (art. 5.2 Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019).
Investeringsprognose 2021-2025
Terug naar navigatie - Investeringsprognose 2021-2025Voor dit programma zijn in de periode 2021-2025 geen investeringen voorzien.
4.7 Indicatoren
BBV- en beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BBV- en beleidsindicatorenMet ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.
BBV-Indicatoren | Gemeente Woensdrecht | Grootteklasse < 25.000 inwoners | Geheel Nederland | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||
1 | Fijn huishoudelijk restafval | 131,6 | - | - | - | - | - | - | - | - | ||
2 | Hernieuwbare elektriciteit | 6,8% | - | - | - | - | - | 20,1% | - | |||
3 | Banen | 690,4 | 686,0 | - | 665,4 | 666,3 | - | 793,9 | 795,9 | - | ||
4 | Vestigingen | 127,5 | 133,1 | - | 158,9 | 165,4 | - | 151,3 | 158,4 | - | ||
5 | Netto arbeidsparticipatie | 66,0% | 66,1% | - | 69,6% | 69,3% | - | 68,8% | 68,4% | - | ||
6 | Functiemenging | 48,8% | 48,5% | - | 48,8% | 48,6% | - | 53,3% | 53,2% | - | ||
7 | Jeugdwerkloosheid | 1,0% | - | - | 1,0% | - | - | 2,0% | - | - | ||
Lokale indicatoren | 2019 | 2020 | 2021 | |||||||||
8 | Gemiddeld aantal aanbiedingen grijze container | |||||||||||
- 140 liter | 10 | 10 | - | |||||||||
- 240 liter | 13 | 12,6 | - | |||||||||
9 | Kostendekkendheid afvalinzameling | 86,0% | 103,0% | 100,0% | ||||||||
10 | Hoeveelheid ingezameld afval bij de milieustraat | 5.927 | 6.858 | - | ||||||||
Legenda indicatoren
Terug naar navigatie - Legenda indicatoren- Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval (kg per inwoner). Bron: CBS - Statistiek huishoudelijk afval.
- Geen toelichting beschikbaar. Bron: Rijkswaterstaat - Klimaatmonitor.
- Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. Bron: CBS - Bevolkingsstatistiek/LISA, bewerking ABF Research.
- Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. Bron: LISA.
- Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. Bron: CBS - Arbeidsdeelname.
- De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. Bron: CBS- BAG/LISA, bewerking ABF Research.
- Het percentage jongeren van 16 t/m 22 jaar dat als werkzoekende staat ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd volgens de Polisadministratie geen baan als werknemer heeft. Bron: CBS - Jeugd.
- Gemiddeld aantal aangeboden grijze containers per huishouden per jaar. Bron: Saver.
- De mate van kostendekkendheid geeft aan in hoeverre de gemeente voldoet aan haar opgave om de kosten en opbrengsten van afvalverwerking in evenwicht te houden. Bron: Saver.
- Hoeveelheid ingezameld afval (x 1.000 kg) per jaar. Bron: Saver.