Uitgaven

28,66%
€ -16.851.125
28,66% Complete

Inkomsten

74,23%
€ 44.382.386
74,23% Complete

Saldo

2799,79%
€ 27.531.261

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

28,66%
€ -16.851.125
28,66% Complete

Inkomsten

74,23%
€ 44.382.386
74,23% Complete

Saldo

2799,79%
€ 27.531.261

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit haar dienstverlenende rol aan de samenleving en als partner in andere maatschappelijke opgaven, blijft het boeken van tastbare resultaten in maatschappelijke vraagstukken de belangrijkste opgave voor gemeenten. Deze opgave wordt echter al lang niet meer alleen door de gemeente bepaald. De tijd van de ‘maakbare samenleving’ ligt inmiddels weer ver achter ons.

Opgaven worden bepaald in nauw contact met de omgeving. Digitalisering en veranderende wetgeving hebben hun invloed op de inhoud en uitvoering van deze opgaven. We zien dat er veel op ons af komt: de coronapandemie, de invoering van de Omgevingswet, de stikstofcrisis, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, de opgaven omtrent de huisvesting van asielzoekers en statushouders, de krapte op de arbeidsmarkt, de toenemende vraag binnen het sociaal domein, de snelheid van informatie (sociale media), klimaat, duurzaamheid en de energietransitie.

Het zijn allemaal vraagstukken die naast de lokale ambities – die hier veelal op aansluiten – veel vragen van politiek, bestuur en niet in de laatste plaats van de ambtelijke organisatie.  De opgaven waar wij voor staan vragen om meer flexibiliteit en wendbaarheid om adequaat te kunnen inspelen op onze snel veranderende omgeving. Het nastreven van die wendbaarheid staat centraal in programma 5. Bestuurskracht. Vanuit dit programma worden de randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen college en organisatie kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Stichting Inkoopbureau West-Brabant (SIW), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 38.341.617 1.725.956 40.067.573 43.429.473 44.658.376 45.565.757 43.061.800
Lasten -13.757.867 -2.058.751 -15.816.618 -15.559.018 -15.185.491 -15.181.107 -15.207.564
Saldo 24.583.750 -332.795 24.250.955 27.870.455 29.472.885 30.384.650 27.854.236
Onttrekkingen 809.147 7.218.861 8.028.008 952.913 588.129 614.811 809.191
Stortingen -216.168 -4.273.735 -4.489.903 -1.292.107 -229.800 -261.813 -375.601
Mutaties reserves 592.979 2.945.126 3.538.105 -339.194 358.329 352.998 433.590

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.

Terug naar navigatie - We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 7.195 0 7.195 7.195 7.195 7.195 7.195
Lasten -1.908.168 -17.538 -1.925.706 -1.899.523 -1.935.347 -1.970.666 -2.019.788

5.2 Handhaving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 13.909 -42.000 -28.091 12.204 12.204 12.204 12.204
Lasten -254.195 6.675 -247.520 -309.286 -310.945 -314.367 -318.120

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.

Terug naar navigatie - De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 213.693 0 213.693 176.443 375.069 375.069 375.069
Lasten -101.999 0 -101.999 -77.714 -196.186 -196.181 -196.331

5.4 Samenwerken en besturen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Terug naar navigatie - Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 155.665 0 155.665 155.665 155.665 155.665 155.665
Lasten -2.064.781 -80.630 -2.145.411 -2.046.644 -2.053.216 -2.055.637 -2.059.383

5.5 Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Wat gaan we daarvoor doen?

We verantwoorden transparant.

Terug naar navigatie - We verantwoorden transparant.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Het merendeel van de (te ontvangen) algemene uitkering is begroot op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 31.736.357 1.745.346 33.481.703 36.556.101 37.530.910 38.382.824 35.822.167
Lasten -307.107 -1.316.353 -1.623.460 -756.950 -338.155 -266.199 -244.920
Saldo 31.429.250 428.993 31.858.243 35.799.151 37.192.755 38.116.625 35.577.247
Onttrekkingen 809.147 7.218.861 8.028.008 952.913 588.129 614.811 809.191
Stortingen -216.168 -4.273.735 -4.489.903 -1.292.107 -229.800 -261.813 -375.601
Mutaties reserves 592.979 2.945.126 3.538.105 -339.194 358.329 352.998 433.590

5.6 Belastingen en heffingen

Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 6.000.645 0 6.000.645 6.294.601 6.350.069 6.405.536 6.462.236
Lasten -472.504 -2.431 -474.935 -542.820 -551.398 -564.347 -577.077

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Terug naar navigatie - Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Wat gaan we daarvoor doen?

Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Terug naar navigatie - Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -213.374 0 -213.374 -243.827 -256.718 -270.363 -281.954

5.8 Overhead

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Terug naar navigatie - Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 214.153 22.610 236.763 227.264 227.264 227.264 227.264
Lasten -8.079.937 104.994 -7.974.943 -9.282.649 -9.169.035 -9.171.715 -9.138.072

5.9 Personeel en organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.

Terug naar navigatie - We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -312.037 -753.468 -1.065.505 -356.400 -331.219 -328.362 -328.615

5.10 Communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.

Terug naar navigatie - Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -36.500 0 -36.500 -36.034 -36.090 -36.088 -36.117

5.11 Juridische zaken

Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Vanwege de geringe omvang van de budgetten op dit product en het feit dat Juridische Zaken onder de reguliere bedrijfsvoeringstaken valt, is de intentie om dit product  in 2023 te laten vervallen en het budget over te hevelen naar een ander, later te bepalen product.

Bedragen in € Primaire begroting 2022 Begrotings-wijzigingen 2022 Begroting 2022 (incl. wijzigingen) Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 0 0 0 0 0 0 0
Lasten -7.265 0 -7.265 -7.171 -7.182 -7.182 -7.187

5.12 Investeringen

Investeringen programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Investeringen programma 5. Bestuurskracht

Voor dit programma voorziet het college voor de komende jaren de navolgende investeringen. Met het vaststellen van de financiële positie bij de begrotingsbehandeling autoriseert de raad uitsluitend de nieuwe investeringen van het aankomende begrotingsjaar. Tevens kan uw raad aangeven van welke nieuwe investeringen u op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen (art. 5.2 Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019).

Investeringsprognose 2022-2026

Terug naar navigatie - Investeringsprognose 2022-2026
Bedragen in €
Omschrijving Primaire begroting 2022 Mutatie 2022 2023 2024 2025 2026 Dekking
Investeringsschema programma 5. Bestuurskracht
Aanschaf hoogwerker boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeheer 100.000 - - - - - Begrotingsresultaat
Aanschaf dieplader boombeheer 2022 Wijk- & Dorpsbeheer 30.000 - - - - - Begrotingsresultaat
Aanschaf software Key2begraven en Key2betalen 20.800 - - - - - Begrotingsresultaat
Verstrekken geldlening aan Molenstichting Johanna Huijbergen - 15.000 - - - -
Aanschaf pick-up 2022 team Wijk- & Dorpsbeheer 53.642 17.108 - - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf personenauto 2022 team Wijk- & Dorpsbeheer - 20.000 - - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf transporttank 2022 team Wijk- & Dorpsbeheer - 17.500 - - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf onkruidbestrijder 2023 team Wijk- & Dorpsbeheer - - 15.000 - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf rioolinspectiecamera 2023 team Wijk- & Dorpsbeheer - - 12.500 - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf mini-graafmachine 2023 team Wijk- & Dorpsbeheer - - 30.000 - - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf bestelwagen 2024 team Wijk- & Dorpsbeheer - - - 22.500 - - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf sportveldenwals 2025 team Wijk- & Dorpsbeheer - - - - 10.000 - Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf 3 pick-ups 2026 team Wijk- & Dorpsbeheer - - - - - 185.500 Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf bladzuigwagen 2026 team Wijk- & Dorpsbeheer - - - - - 35.000 Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Aanschaf aanhang(plateau)wagen 2026 team Wijk- & Dorpsbeheer - - - - - 11.000 Bestemmingsreserve materieel team Wijk- & Dorpsbeheer
Subtotaal programma 5 204.442 69.608 57.500 22.500 10.000 231.500

Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023

Terug naar navigatie - Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023

Verstrekken geldlening aan Molenstichting Johanna Huijbergen

In februari 2022 heeft de gemeente een geldlening van € 15.000 aan de Molenstichting Johanna verstrekt voor het realiseren van werkzaamheden en inrichting van een onderkomen op het terrein van de molen Johanna in Huijbergen. De geldlening wordt door de molenstichting in vier jaar (2023 -2026) afgelost. 

Aanschaf pick-up 2022 team Wijk- & Dorpsbeheer

Conform het 'Beheerplan 2022-2025 Materieel team Wijk- & Dorpsbeheer' is het budget voor de aanschaf van de pick-up verhoogd naar een totaalbedrag van € 70.750.

Aanschaf personenauto  en transporttank 2022 team Wijk- & Dorpsbeheer

Conform het 'Beheerplan 2022-2025 Materieel team Wijk- & Dorpsbeheer' is het budget voor de aanschaf van de personenauto en de transporttank verschoven van het jaar 2021 naar 2022.

Aanschaf onkruidbestrijder, rioolinspectiecamera en mini-graafmachine 2023 team Wijk- & Dorpsbeheer

Conform het 'Beheerplan 2022-2025 Materieel team Wijk- & Dorpsbeheer' zijn bovenvermelde investeringsbedragen opgenomen. 

5.13 Indicatoren

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 5. Bestuurskracht weergegeven. In de eerste tabel treft u de verplichte BBV-indicatoren behorende bij dit programma. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites.

Het tweede deel van deze paragraaf bevat de lokale indicatoren zoals die per ingang van de Programmabegroting 2020, in overleg met de gemeenteraad, zijn opgenomen. 

Verplichte BBV-Indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Verplichte BBV-Indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
Indicator 2019 2020 2021
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 607 615 674
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 697 702 763
Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 0,7 0,9 0,5
Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 1,8 1,8 1,8
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2,5 3,7 3
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 4,3 3,9 5,4
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 20 9 -
Percentage jongeren 12-21 jaar met een delict voor de rechter 1 2 -

Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.  In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 t/m 5 ook verplicht vanuit de BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht). 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022
1. Formatie per 1000 inwoners 6,2 6,1 6,2
2. Bezetting per 1000 inwoners 5,5 6,1 5,9
3. Apparaatskosten € 802 € 776 -
4. Externe inhuur 4,7 % 3,2 % -
5. Overhead 13,3 % 15,3 % -
6. Veiligheidsgevoel - - -
7.Klanttevredenheid dienstverlening
- balie 8,6 8,1 8,2
- telefoon 7,2 7,7 8,3
- digitale kanalen 8,1 7,8 7

 

Toelichting:

  1. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
  2. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
  3. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  4. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  5. Overhead: percentage van de totale lasten.
  6. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht' (de resultaten van dit onderzoek worden eens in de drie jaar gepubliceerd).
  7. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu. Het cijfer van 2022 heeft betrekking op de periode tot 8 september 2022.