-
Blz. 1
Programmabegroting 2023
-
Blz. 2
Programmabegroting 2023
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 10
Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
-
Blz. 11
We vragen partners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag, op basis van hun expertise en de sociale kaart per kern, te komen tot een onderbouwd en onderling afgestemd, kern specifiek aanbod.
-
Blz. 12
We vragen subsidienten ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven in te zetten.
-
Blz. 13
We faciliteren de adviesraad Sociaal Domein om gevraagd en ongevraagd advies te geven dan wel zelf initiatieven te ontplooien.
-
Blz. 14
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
-
Blz. 15
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 16
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 17
We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).
-
Blz. 18
Maatwerkvoorzieningen worden beschikbaar gesteld als hulp en/of ondersteuning niet voorliggend kan worden aangeboden.
-
Blz. 19
Op basis van de evaluatie van de pilot wijk-GGD'er eind 2022 hebben we de intentie deze werkwijze voort te zetten in 2023.
-
Blz. 20
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
-
Blz. 21
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 23
We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
-
Blz. 24
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, leertrajecten en sociale activering).
-
Blz. 25
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
-
Blz. 26
Inburgeringsplichtigen worden begeleid én leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden in onze samenleving, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
-
Blz. 27
We zetten in op het tegengaan van armoede.
-
Blz. 28
We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen.
-
Blz. 29
We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
-
Blz. 30
We maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
-
Blz. 31
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
-
Blz. 32
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 33
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 34
We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
-
Blz. 35
De kwaliteit van het productenaanbod borgen we door interne en externe controles.
-
Blz. 36
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
-
Blz. 37
We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.
-
Blz. 38
We ontwikkelen een lokale visie op Beschermd Wonen.
-
Blz. 39
Bij het opstellen van de lokale visie betrekken we de adviesraad sociaal domein.
-
Blz. 40
In de tweede helft van 2023 vindt tussentijdse evaluatie plaats op het implementatieproces rondom lokale indicatiestelling Beschermd Wonen.
-
Blz. 41
We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.
-
Blz. 42
In 2023 faciliteren we de voortzetting van projecten behorende bij deze brede aanpak, waardoor we bijdragen aan het terugdringen van dakloosheid in onze regio.
-
Blz. 43
Samen met regio West-Brabant West, ontwikkelen we een lange termijn aanpak waarin we inzetten op preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met (levensbrede) begeleiding.
-
Blz. 44
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 45
1.5 Zorg voor Jeugd
-
Blz. 46
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 47
We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.
-
Blz. 48
In 2023 is het beleid op onderwijszorgarrangementen vastgesteld.
-
Blz. 49
Aan elke school is een jeugdprofessional gekoppeld die in afstemming met de jeugdverpleegkundige afspraken maakt over de samenwerking met als doel vroegsignalering en preventie te stimuleren.
-
Blz. 50
We zetten in op First Time Right.
-
Blz. 51
We werken met ZorgDomein, waardoor de huisartsen rechtstreeks kunnen doorverwijzen naar Team Jeugd.
-
Blz. 52
We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
-
Blz. 53
Integraal gemeentelijke visie op aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in 2023 vastgesteld.
-
Blz. 54
We zetten in op het voorkomen van zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek.
-
Blz. 55
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
-
Blz. 56
1.6 Gezondheid
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.
-
Blz. 59
We sluiten een Leefstijlakkoord (combinatie sport- en preventieakkoord).
-
Blz. 60
We zetten lokale actiekaarten 'preventie gezondheid' in.
-
Blz. 61
We behouden een sluitend AED-netwerk in onze gemeente.
-
Blz. 62
We faciliteren het uitvoeringsprogramma volksgezondheid en preventie -en handhavingsplan alcohol Brabantse Wal.
-
Blz. 63
We zetten lokaal en regionaal in op een coalitie Kansrijke Start om kinderen de eerste 1000 dagen van het leven een zo goed mogelijke start te bieden.
-
Blz. 64
We faciliteren de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg.
-
Blz. 65
We faciliteren de jeugdgezondheidzorg, inclusief rijksvaccinatieprogramma.
-
Blz. 66
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
-
Blz. 67
1.7 Onderwijs
-
Blz. 68
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 69
Het bevorderen van de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer (voortgezet onderwijs).
-
Blz. 70
We dragen zorg voor de voorbereiding en implementatie van Persoonlijke Vervoers Ontwikkelings Plannen (PVOP).
-
Blz. 71
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimtes worden efficiënt gebruikt.
-
Blz. 72
We borgen de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
-
Blz. 73
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 74
Samen met de verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneneducatie).
-
Blz. 75
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
-
Blz. 76
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
-
Blz. 77
We stimuleren jongeren om meer te lezen en om verstandig om te gaan met internet, sociale media en games.
-
Blz. 78
Wij zetten ons in voor een bibliotheek op school op maat.
-
Blz. 79
Wij schakelen lees-media-consulenten in.
-
Blz. 80
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
-
Blz. 81
1.8 Investeringen
-
Blz. 82
Investeringen programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 83
Investeringsprognose 2022-2026
-
Blz. 84
1.9 Indicatoren
-
Blz. 85
Inleiding
-
Blz. 86
Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 87
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 88
Inleiding
-
Blz. 89
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 90
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 91
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 94
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
-
Blz. 95
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
-
Blz. 96
Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 97
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
-
Blz. 98
We combineren de starterslening en stimuleringslening ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en onderzoeken of duurzaamheidsleningen mogelijk zijn.
-
Blz. 99
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering. We sturen op de realisatie van woningen.
-
Blz. 100
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 101
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
-
Blz. 102
We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
-
Blz. 103
Er wordt samen o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 104
Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
-
Blz. 105
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 106
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 107
Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
-
Blz. 108
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
-
Blz. 109
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt.
-
Blz. 110
We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
-
Blz. 111
Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
-
Blz. 112
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Versterken van lokale vrijetijdseconomie
-
Blz. 115
Binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
-
Blz. 116
Promoten van Woensdrecht en de Brabantse Wal.
-
Blz. 117
Sport nog aantrekkelijker, rendabeler en socialer maken.
-
Blz. 118
Meer communiceren over onze sport- en bewegingsactiviteiten en evenementen.
-
Blz. 119
Verbinding leggen tussen vrijetijdseconomie, evenementen en sport.
-
Blz. 120
Promoten van sport ter bevordering van de vitaliteit van onze inwoners.
-
Blz. 121
Versterken van toerisme en recreatie door Woensdrecht te promoten als wandel-, fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 122
Actualisatie Wandel-, fiets- en wielerplan.
-
Blz. 123
Nieuwe accenten aanbrengen in het Fiets- en Wielerplan
-
Blz. 124
Meer aandacht en middelen voor wandelen en wandelaars alsook fietsen en de fietsrecreant.
-
Blz. 125
Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
-
Blz. 126
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 129
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
-
Blz. 130
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
-
Blz. 131
Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 132
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 133
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
-
Blz. 134
In 2023 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
-
Blz. 135
Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
-
Blz. 136
2.5 Investeringen
-
Blz. 137
Investeringen programma 2. Ruimte
-
Blz. 138
Investeringsprognose 2022-2026
-
Blz. 139
Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
-
Blz. 140
2.6 Indicatoren
-
Blz. 141
Inleiding
-
Blz. 142
Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 143
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 144
Inleiding
-
Blz. 145
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 146
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 147
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 148
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 149
In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
-
Blz. 150
De gemeente voert conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve groenfonds en anterieure overeenkomsten waaronder die van de zonneparken welke per 2024 zullen gaan afdragen.
-
Blz. 151
De gemeente participeert in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het Grenspark Kalmthoutse Heide, het Bijenlandschap West-Brabant, de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal en Water- en Klimaatkring West.
-
Blz. 152
De gemeente betrekt inwoners actief bij groen en biodiversiteit door deelname aan de Stimuleringsregeling Landschap (STILA)
-
Blz. 153
Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
-
Blz. 154
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 156
We denken en handelen duurzaam en klimaatbestendig in de ontwikkeling en uitvoering van plannen op alle beleidsvelden.
-
Blz. 157
Nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid opstellen met de ambities tot 2026.
-
Blz. 158
Uitvoering geven aan Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
-
Blz. 159
Energiebesparing en verduurzaming (bij inwoners, bedrijven en eigen bedrijfsvoering).
-
Blz. 160
In deze bestuursperiode maken we het gemeentelijk vastgoed en de gemeentelijke accommodaties zo energieneutraal mogelijk.
-
Blz. 161
Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 opstellen.
-
Blz. 162
Accent leggen op meer zonnepanelen op daken.
-
Blz. 163
Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
-
Blz. 164
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
-
Blz. 167
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
-
Blz. 168
In samenwerking met inwoners en gebiedspartners wordt de openbare ruimte groener en klimaat-adaptiever ingericht door onder andere proactief overleg en het beschikbaar stellen van budget voor (groen)initiatieven.
-
Blz. 169
De gemeente verkent actief de mogelijkheden om het Sint Lucasplein in Hoogerheide groen en klimaatrobuust in te richten.
-
Blz. 170
Voor onkruidbestrijding op verhardingen is voor 2022 en 2023 budget beschikbaar gesteld.
-
Blz. 171
Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
-
Blz. 172
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 173
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 174
Het verhogen van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. We streven naar een duurzame vorm van mobiliteit en geven daarbij invulling aan gedeelde- en alternatieve vormen van mobiliteit.
-
Blz. 175
In overleg met betrokkenen partners maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten.
-
Blz. 176
Uitvoering geven aan verschillende vormen van gedeelde mobiliteit.
-
Blz. 177
Opstellen uitvoeringsprogramma GVVP.
-
Blz. 178
Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
-
Blz. 179
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 180
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 181
We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
-
Blz. 182
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
-
Blz. 183
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
-
Blz. 184
We stellen een Kerkenvisie vast.
-
Blz. 185
Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
-
Blz. 186
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 187
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 188
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 189
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
-
Blz. 190
We faciliteren en stimuleren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
-
Blz. 191
We geven inclusiebeleid vorm.
-
Blz. 192
Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
-
Blz. 193
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 194
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 195
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
-
Blz. 196
We zetten in op anders werken, middels privatiseren (light) verkrijgen huurders meer eigenaarschap als het gaat om onderhoud.
-
Blz. 197
We stellen de visie op verduurzaming van vastgoed op waarbij we inzetten op verduurzaming van het vastgoed in combinatie met het groot onderhoud.
-
Blz. 198
Het verduurzamen zal gefaseerd worden uitgevoerd waarbij we in fase 1, 2023-2025, inzetten op de gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes.
-
Blz. 199
We verkrijgen een beter overzicht op de vastgoedbudgetten.
-
Blz. 200
We herinrichten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke financiële applicatie.
-
Blz. 201
Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
-
Blz. 202
3.8 Investeringen
-
Blz. 203
Investeringen programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 204
Investeringsprognose 2022-2026
-
Blz. 205
Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
-
Blz. 206
3.9 Indicatoren
-
Blz. 207
Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
-
Blz. 208
Programma 4. Economie
-
Blz. 209
Inleiding
-
Blz. 210
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 211
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 212
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.
-
Blz. 215
We stellen een economische visie op.
-
Blz. 216
We intensiveren contacten over de grens met Vlaanderen.
-
Blz. 217
We verbinden economie met arbeidsmarkt in het sociaal domein.
-
Blz. 218
Als 4e stedelijk regio West Brabant West stellen we met 7 buurgemeenten een regionale verstedelijkingsstrategie (RVS) en een regionale investeringsagenda (RIA).
-
Blz. 219
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
-
Blz. 220
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Winkelgebieden en detailhandel vitaal houden.
-
Blz. 223
We incorporeren de actualisatie van het detailhandelsbeleid in de nieuwe economische visie.
-
Blz. 224
We betrekken nadrukkelijk onze ligging als grensgemeente bij de marktwerking.
-
Blz. 225
We onderhouden intensief contact met de ondernemersverenigingen.
-
Blz. 226
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
-
Blz. 227
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 229
Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.
-
Blz. 230
Herontwikkeling van de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te scheiden.
-
Blz. 231
We communiceren actief en gericht om bewoners te stimuleren hun afval beter te scheiden.
-
Blz. 232
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
-
Blz. 233
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en proberen de kosten voor onze inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
-
Blz. 234
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
-
Blz. 235
4.5 Aviolanda
-
Blz. 236
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 237
Positioneren van Business Park Aviolanda (BPA) en de Vliegbasis als topsector.
-
Blz. 238
We stellen met alle partners een Human Capital Agenda 2.0 op.
-
Blz. 239
We positioneren BPA en de Vliegbasis als Maintenance Campus in de RVS/RIA.
-
Blz. 240
We zoeken met het vertrek van Fokker Elmo naar nieuwe innovatieve invullingen op BPA.
-
Blz. 241
Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
-
Blz. 242
4.6 Investeringen
-
Blz. 243
Investeringen programma 4. Economie
-
Blz. 244
Investeringsprognose 2022-2026
-
Blz. 245
4.7 Indicatoren
-
Blz. 246
Inleiding
-
Blz. 247
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
-
Blz. 248
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 249
Inleiding
-
Blz. 250
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 251
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 252
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 253
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 254
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 255
We organiseren met de veiligheidsregio een rampenoefening in 2023.
-
Blz. 256
We ontwikkelen samen met de zeven andere gemeenten in ons district een nieuw Integraal veiligheidsplan met speerpunten voor de komende 4 jaar en geven hier uitvoering aan.
-
Blz. 257
We verkennen de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking met brandweerpost Putte en de Belgische brandweer.
-
Blz. 258
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
-
Blz. 259
We voeren met onze ketenpartners integrale acties uit.
-
Blz. 260
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
-
Blz. 261
We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
-
Blz. 262
We beschikken over een sluitend netwerk van partners en vergroten hierin de samenwerking waarin zowel preventief als reactief geacteerd wordt (ketengericht werken).
-
Blz. 263
We herijken de aansturing van onze eigen aangestelde gemeentelijke boa’s, zodat de samenwerking tussen politie en de handhavers wordt versterkt.
-
Blz. 264
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
-
Blz. 265
5.2 Handhaving
-
Blz. 266
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 267
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 268
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 269
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 270
We stellen twee Boa’s aan (één vast en één tijdelijk in de pilot periode) in eigen dienst per 2023 voor toezicht in de openbare ruimte.
-
Blz. 271
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
-
Blz. 272
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.
-
Blz. 275
We zetten de klant centraal in onze dienstverlening en zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” voort, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’.
-
Blz. 276
Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast dat onze dienstverlening blijft afgestemd op de waarde en beleving van onze klanten.
-
Blz. 277
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
-
Blz. 278
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
-
Blz. 279
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
-
Blz. 282
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht en opgavengericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
-
Blz. 283
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
-
Blz. 284
In overleg met de gemeenteraad en met de regio gaan we de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen implementeren.
-
Blz. 285
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
-
Blz. 286
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
-
Blz. 287
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
-
Blz. 288
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
-
Blz. 289
5.5 Financiën
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 292
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
-
Blz. 293
Onze meerjarenbegroting 2024-2027 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
-
Blz. 294
We voeren een financieel verantwoord beleid binnen door de raad vastgestelde kaders.
-
Blz. 295
We verantwoorden transparant.
-
Blz. 296
We geven verder opvolging aan de bevindingen van onze extern accountant uit de jaarlijkse managementletter.
-
Blz. 297
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2023 kan worden afgegeven.
-
Blz. 298
Door middel van financiële tussenrapportages informeren we de gemeenteraad, inwoners en andere belangstellenden over de financiële stand van zaken in het lopende begrotingsjaar
-
Blz. 299
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
-
Blz. 300
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 301
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 302
Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
-
Blz. 303
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
-
Blz. 304
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
-
Blz. 305
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 306
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 307
Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
-
Blz. 308
Datamogelijkheden worden niet gezien en ingezet als sluitstuk, maar als vertrekpunt van beleid.
-
Blz. 309
Om gegevens integraal en beheerst te kunnen verwerken in de organisatie (=gegevensmanagement) groeien we toe naar een centraal datamanagement (=volwassenheidsniveau) voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data.
-
Blz. 310
In de Equalit-samenwerking realiseren we het Datafundament: een technisch platform waar gegevens op een gestandaardiseerde en uniforme manier worden opgeslagen om (her)gebruikt te kunnen worden bij het maken van analyses en voorspelmodellen.
-
Blz. 311
Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
-
Blz. 312
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening, zoals de Wet open overheid, de Archiefwet en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie.
-
Blz. 313
We voldoen aan de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens) en de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (de Baseline Informatiebeveiliging Overheid).
-
Blz. 314
Ons fundament is op orde, zodat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
-
Blz. 315
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
-
Blz. 316
5.8 Overhead
-
Blz. 317
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 318
Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
-
Blz. 319
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
-
Blz. 320
We passen het instrument strategische personeelsplanning toe en bepalen zo, op basis van de koers van de organisatie, de meest optimale inzet van mensen voor nu en in de toekomst.
-
Blz. 321
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
-
Blz. 322
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
-
Blz. 323
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 324
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 325
We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 326
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
-
Blz. 327
We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.
-
Blz. 328
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
-
Blz. 329
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
-
Blz. 330
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van ons personeel maar behouden een centrale rol voor onze leidinggevenden.
-
Blz. 331
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
-
Blz. 332
5.10 Communicatie
-
Blz. 333
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 334
Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 335
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
-
Blz. 336
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen over actuele onderwerpen.
-
Blz. 337
We doen aan online monitoring om te weten wat er leeft zodat we hierop onze communicatie kunnen afstemmen c.q. aanpassen.
-
Blz. 338
Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het collegewerkprogramma 2022-2026.
-
Blz. 339
Na vaststelling van het collegewerkprogramma wordt een communicatiewerkprogramma opgesteld. Hierin wordt voor deze collegeperiode de communicatielijn uitgezet.
-
Blz. 340
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
-
Blz. 341
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 342
Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
-
Blz. 343
5.12 Investeringen
-
Blz. 344
Investeringen programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 345
Investeringsprognose 2022-2026
-
Blz. 346
Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
-
Blz. 347
5.13 Indicatoren
-
Blz. 348
Inleiding
-
Blz. 349
Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 350
Algemeen
-
Blz. 351
Voorwoord
-
Blz. 352
Voorwoord
-
Blz. 353
Samenvatting
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 356
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 357
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 358
Programma 4. Economie
-
Blz. 359
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 360
Budgetrecht van de raad
-
Blz. 361
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 362
Toelichting mutaties meerjarig begrotingssaldo
-
Blz. 363
Weerstandsratio
-
Blz. 364
Lastenontwikkeling
-
Blz. 365
Subsidieplafond
-
Blz. 366
Organisatie
-
Blz. 367
Gemeenteraad
-
Blz. 368
Werkwijze gemeenteraad
-
Blz. 369
College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
-
Blz. 370
Strategisch managementteam (SMT)
-
Blz. 371
Ondernemingsraad
-
Blz. 372
Paragrafen
-
Blz. 373
Paragraaf 1 Opgaven
-
Blz. 374
Algemeen
-
Blz. 375
Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Ontwikkelingen
-
Blz. 378
Ambities
-
Blz. 379
Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
-
Blz. 380
Opgave Economie
-
Blz. 381
Inleiding
-
Blz. 382
Ontwikkelingen
-
Blz. 383
Ambities
-
Blz. 384
Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
-
Blz. 385
Opgave Bouwen & wonen
-
Blz. 386
Inleiding
-
Blz. 387
Ontwikkelingen
-
Blz. 388
Ambities
-
Blz. 389
Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
-
Blz. 390
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 391
Algemeen
-
Blz. 392
Lokaal beleid
-
Blz. 393
A. Geraamde inkomsten
-
Blz. 394
B. Tariefontwikkeling 2019-2023
-
Blz. 395
1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 396
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 397
3. Rioolheffing
-
Blz. 398
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 399
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 400
6. Hondenbelasting
-
Blz. 401
7. Forensenbelasting
-
Blz. 402
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 403
9. Marktgelden
-
Blz. 404
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 405
11. Leges
-
Blz. 406
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 407
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 408
Algemeen
-
Blz. 409
Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
-
Blz. 410
Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
-
Blz. 411
Welke risico's zijn aanvaardbaar?
-
Blz. 412
Risicomethodiek
-
Blz. 413
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 414
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 415
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 416
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 417
Weerstandsratio
-
Blz. 418
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 419
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 420
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 421
Algemeen
-
Blz. 422
Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 423
Wegen
-
Blz. 424
Riolering
-
Blz. 425
Openbare verlichting
-
Blz. 426
Groen
-
Blz. 427
Gebouwen
-
Blz. 428
Reiniging
-
Blz. 429
Speelvoorzieningen
-
Blz. 430
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 431
Algemeen
-
Blz. 432
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 433
Eisen Wet Fido
-
Blz. 434
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 435
Algemeen
-
Blz. 436
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 437
Regionale samenwerking
-
Blz. 438
Financiën
-
Blz. 439
Concerncontrol
-
Blz. 440
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 441
Overhead
-
Blz. 442
Personeel
-
Blz. 443
Communicatie
-
Blz. 444
Juridische Zaken
-
Blz. 445
Inkoop
-
Blz. 446
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 447
Inleiding
-
Blz. 448
Beleid
-
Blz. 449
Sturing en toezicht
-
Blz. 450
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 451
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 452
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 453
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 454
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 455
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 456
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 457
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 458
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 459
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 460
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 461
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 462
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 463
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 464
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 465
B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
-
Blz. 466
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 467
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 468
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 469
B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
-
Blz. 470
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 471
Algemeen
-
Blz. 472
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 473
Complexen in exploitatie
-
Blz. 474
Complexen (nog) niet in exploitatie genomen
-
Blz. 475
Reserves
-
Blz. 476
Overzichten
-
Blz. 477
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 478
Inleiding
-
Blz. 479
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 480
Overzicht van baten en lasten naar product 2022-2026
-
Blz. 481
Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
-
Blz. 482
Overzicht van baten en lasten 2022 -2026 naar taakvelden
-
Blz. 483
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 484
Overzicht van baten en lasten 2022-2026 naar economische categorie
-
Blz. 485
Overzicht van baten en lasten naar categorie
-
Blz. 486
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 487
Geprognotiseerde balans
-
Blz. 488
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 489
Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 490
Budget voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 491
Bijlagen
-
Blz. 492
A. Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 493
Actualisatie investeringen
-
Blz. 494
B. Toelichting op grote investeringsprojecten
-
Blz. 495
Algemeen
-
Blz. 496
BS De Boemerang, Hoogerheide
-
Blz. 497
Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
-
Blz. 498
Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
-
Blz. 499
Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
-
Blz. 500
Renovatie Grensstraat, Putte
-
Blz. 501
Demerstraat, Huijbergen
-
Blz. 502
C. Reserves en voorzieningen
-
Blz. 503
Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
-
Blz. 504
Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
-
Blz. 505
Overzicht stortingen in reserves meerjarig
-
Blz. 506
Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
-
Blz. 507
D. Meerjarig investeringsschema
-
Blz. 508
Investeringsschema 2023
-
Blz. 509
E. Subsidieoverzicht
-
Blz. 510
Subsidieoverzicht
-
Blz. 511
F. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
-
Blz. 512
Aanleiding
-
Blz. 513
Werkwijze
-
Blz. 514
Gemeentelijke bezetting
-
Blz. 515
Tot slot
-
Blz. 516
G. Memo Toelichting Financiële Risico’s d.d. 8 november 2022
-
Blz. 517
Memo
-
Blz. 518
Afkortingenlijst
-
Blz. 519
Afkortingen Programmabegroting 2021
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap