Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2023
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2023
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 10 Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
              1. Blz. 11 We vragen partners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag, op basis van hun expertise en de sociale kaart per kern, te komen tot een onderbouwd en onderling afgestemd, kern specifiek aanbod.
              2. Blz. 12 We vragen subsidienten ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven in te zetten.
              3. Blz. 13 We faciliteren de adviesraad Sociaal Domein om gevraagd en ongevraagd advies te geven dan wel zelf initiatieven te ontplooien.
          2. Blz. 14 Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
        5. Blz. 15 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 16 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 17 We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).
              1. Blz. 18 Maatwerkvoorzieningen worden beschikbaar gesteld als hulp en/of ondersteuning niet voorliggend kan worden aangeboden.
              2. Blz. 19 Op basis van de evaluatie van de pilot wijk-GGD'er eind 2022 hebben we de intentie deze werkwijze voort te zetten in 2023.
          2. Blz. 20 Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
        6. Blz. 21 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 22 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 23 We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
              1. Blz. 24 We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, leertrajecten en sociale activering).
              2. Blz. 25 We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
              3. Blz. 26 Inburgeringsplichtigen worden begeleid én leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden in onze samenleving, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
            2. Blz. 27 We zetten in op het tegengaan van armoede.
              1. Blz. 28 We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen.
              2. Blz. 29 We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
              3. Blz. 30 We maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
          2. Blz. 31 Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
        7. Blz. 32 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 33 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 34 We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
              1. Blz. 35 De kwaliteit van het productenaanbod borgen we door interne en externe controles.
              2. Blz. 36 We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
            2. Blz. 37 We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.
              1. Blz. 38 We ontwikkelen een lokale visie op Beschermd Wonen.
              2. Blz. 39 Bij het opstellen van de lokale visie betrekken we de adviesraad sociaal domein.
              3. Blz. 40 In de tweede helft van 2023 vindt tussentijdse evaluatie plaats op het implementatieproces rondom lokale indicatiestelling Beschermd Wonen.
            3. Blz. 41 We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.
              1. Blz. 42 In 2023 faciliteren we de voortzetting van projecten behorende bij deze brede aanpak, waardoor we bijdragen aan het terugdringen van dakloosheid in onze regio.
              2. Blz. 43 Samen met regio West-Brabant West, ontwikkelen we een lange termijn aanpak waarin we inzetten op preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met (levensbrede) begeleiding.
          2. Blz. 44 Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
        8. Blz. 45 1.5 Zorg voor Jeugd
          1. Blz. 46 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 47 We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.
              1. Blz. 48 In 2023 is het beleid op onderwijszorgarrangementen vastgesteld.
              2. Blz. 49 Aan elke school is een jeugdprofessional gekoppeld die in afstemming met de jeugdverpleegkundige afspraken maakt over de samenwerking met als doel vroegsignalering en preventie te stimuleren.
            2. Blz. 50 We zetten in op First Time Right.
              1. Blz. 51 We werken met ZorgDomein, waardoor de huisartsen rechtstreeks kunnen doorverwijzen naar Team Jeugd.
            3. Blz. 52 We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
              1. Blz. 53 Integraal gemeentelijke visie op aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in 2023 vastgesteld.
              2. Blz. 54 We zetten in op het voorkomen van zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek.
          2. Blz. 55 Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd?
        9. Blz. 56 1.6 Gezondheid
          1. Blz. 57 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 58 Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.
              1. Blz. 59 We sluiten een Leefstijlakkoord (combinatie sport- en preventieakkoord).
              2. Blz. 60 We zetten lokale actiekaarten 'preventie gezondheid' in.
              3. Blz. 61 We behouden een sluitend AED-netwerk in onze gemeente.
              4. Blz. 62 We faciliteren het uitvoeringsprogramma volksgezondheid en preventie -en handhavingsplan alcohol Brabantse Wal.
              5. Blz. 63 We zetten lokaal en regionaal in op een coalitie Kansrijke Start om kinderen de eerste 1000 dagen van het leven een zo goed mogelijke start te bieden.
              6. Blz. 64 We faciliteren de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg.
              7. Blz. 65 We faciliteren de jeugdgezondheidzorg, inclusief rijksvaccinatieprogramma.
          2. Blz. 66 Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid?
        10. Blz. 67 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 68 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 69 Het bevorderen van de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer (voortgezet onderwijs).
              1. Blz. 70 We dragen zorg voor de voorbereiding en implementatie van Persoonlijke Vervoers Ontwikkelings Plannen (PVOP).
            2. Blz. 71 De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimtes worden efficiënt gebruikt.
              1. Blz. 72 We borgen de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
            3. Blz. 73 We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 74 Samen met de verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneneducatie).
              2. Blz. 75 We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
              3. Blz. 76 Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
            4. Blz. 77 We stimuleren jongeren om meer te lezen en om verstandig om te gaan met internet, sociale media en games.
              1. Blz. 78 Wij zetten ons in voor een bibliotheek op school op maat.
              2. Blz. 79 Wij schakelen lees-media-consulenten in.
          2. Blz. 80 Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
        11. Blz. 81 1.8 Investeringen
          1. Blz. 82 Investeringen programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 83 Investeringsprognose 2022-2026
        12. Blz. 84 1.9 Indicatoren
          1. Blz. 85 Inleiding
          2. Blz. 86 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
      2. Blz. 87 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 88 Inleiding
        2. Blz. 89 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 90 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 91 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 92 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 93 Implementatie van de Omgevingswet
              1. Blz. 94 Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
              2. Blz. 95 Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
            2. Blz. 96 Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
              1. Blz. 97 We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
              2. Blz. 98 We combineren de starterslening en stimuleringslening ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en onderzoeken of duurzaamheidsleningen mogelijk zijn.
              3. Blz. 99 Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering. We sturen op de realisatie van woningen.
            3. Blz. 100 Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
              1. Blz. 101 We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
              2. Blz. 102 We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
              3. Blz. 103 Er wordt samen o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
          2. Blz. 104 Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
        5. Blz. 105 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 106 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 107 Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
              1. Blz. 108 We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
              2. Blz. 109 We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt.
              3. Blz. 110 We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
          2. Blz. 111 Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
        6. Blz. 112 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 113 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 114 Versterken van lokale vrijetijdseconomie
              1. Blz. 115 Binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
              2. Blz. 116 Promoten van Woensdrecht en de Brabantse Wal.
            2. Blz. 117 Sport nog aantrekkelijker, rendabeler en socialer maken.
              1. Blz. 118 Meer communiceren over onze sport- en bewegingsactiviteiten en evenementen.
              2. Blz. 119 Verbinding leggen tussen vrijetijdseconomie, evenementen en sport.
              3. Blz. 120 Promoten van sport ter bevordering van de vitaliteit van onze inwoners.
            3. Blz. 121 Versterken van toerisme en recreatie door Woensdrecht te promoten als wandel-, fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 122 Actualisatie Wandel-, fiets- en wielerplan.
              2. Blz. 123 Nieuwe accenten aanbrengen in het Fiets- en Wielerplan
              3. Blz. 124 Meer aandacht en middelen voor wandelen en wandelaars alsook fietsen en de fietsrecreant.
          2. Blz. 125 Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
        7. Blz. 126 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 127 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 128 Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 129 De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
              2. Blz. 130 De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
            2. Blz. 131 Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 132 Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
              2. Blz. 133 Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
              3. Blz. 134 In 2023 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
          2. Blz. 135 Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
        8. Blz. 136 2.5 Investeringen
          1. Blz. 137 Investeringen programma 2. Ruimte
          2. Blz. 138 Investeringsprognose 2022-2026
          3. Blz. 139 Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
        9. Blz. 140 2.6 Indicatoren
          1. Blz. 141 Inleiding
          2. Blz. 142 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 143 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 144 Inleiding
        2. Blz. 145 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 146 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 147 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 148 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 149 In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
              1. Blz. 150 De gemeente voert conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve groenfonds en anterieure overeenkomsten waaronder die van de zonneparken welke per 2024 zullen gaan afdragen.
              2. Blz. 151 De gemeente participeert in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het Grenspark Kalmthoutse Heide, het Bijenlandschap West-Brabant, de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal en Water- en Klimaatkring West.
              3. Blz. 152 De gemeente betrekt inwoners actief bij groen en biodiversiteit door deelname aan de Stimuleringsregeling Landschap (STILA)
          2. Blz. 153 Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
        5. Blz. 154 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 155 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 156 We denken en handelen duurzaam en klimaatbestendig in de ontwikkeling en uitvoering van plannen op alle beleidsvelden.
              1. Blz. 157 Nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid opstellen met de ambities tot 2026.
              2. Blz. 158 Uitvoering geven aan Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
              3. Blz. 159 Energiebesparing en verduurzaming (bij inwoners, bedrijven en eigen bedrijfsvoering).
              4. Blz. 160 In deze bestuursperiode maken we het gemeentelijk vastgoed en de gemeentelijke accommodaties zo energieneutraal mogelijk.
              5. Blz. 161 Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 opstellen.
              6. Blz. 162 Accent leggen op meer zonnepanelen op daken.
          2. Blz. 163 Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
        6. Blz. 164 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
              1. Blz. 167 We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
              2. Blz. 168 In samenwerking met inwoners en gebiedspartners wordt de openbare ruimte groener en klimaat-adaptiever ingericht door onder andere proactief overleg en het beschikbaar stellen van budget voor (groen)initiatieven.
              3. Blz. 169 De gemeente verkent actief de mogelijkheden om het Sint Lucasplein in Hoogerheide groen en klimaatrobuust in te richten.
              4. Blz. 170 Voor onkruidbestrijding op verhardingen is voor 2022 en 2023 budget beschikbaar gesteld.
          2. Blz. 171 Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
        7. Blz. 172 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 173 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 174 Het verhogen van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. We streven naar een duurzame vorm van mobiliteit en geven daarbij invulling aan gedeelde- en alternatieve vormen van mobiliteit.
              1. Blz. 175 In overleg met betrokkenen partners maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten.
              2. Blz. 176 Uitvoering geven aan verschillende vormen van gedeelde mobiliteit.
              3. Blz. 177 Opstellen uitvoeringsprogramma GVVP.
          2. Blz. 178 Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
        8. Blz. 179 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 180 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 181 We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
              1. Blz. 182 Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
              2. Blz. 183 We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
              3. Blz. 184 We stellen een Kerkenvisie vast.
          2. Blz. 185 Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
        9. Blz. 186 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 187 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 188 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 189 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
              2. Blz. 190 We faciliteren en stimuleren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
              3. Blz. 191 We geven inclusiebeleid vorm.
          2. Blz. 192 Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
        10. Blz. 193 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 194 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 195 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
              1. Blz. 196 We zetten in op anders werken, middels privatiseren (light) verkrijgen huurders meer eigenaarschap als het gaat om onderhoud.
            2. Blz. 197 We stellen de visie op verduurzaming van vastgoed op waarbij we inzetten op verduurzaming van het vastgoed in combinatie met het groot onderhoud.
              1. Blz. 198 Het verduurzamen zal gefaseerd worden uitgevoerd waarbij we in fase 1, 2023-2025, inzetten op de gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes.
            3. Blz. 199 We verkrijgen een beter overzicht op de vastgoedbudgetten.
              1. Blz. 200 We herinrichten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke financiële applicatie.
          2. Blz. 201 Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
        11. Blz. 202 3.8 Investeringen
          1. Blz. 203 Investeringen programma 3. Leefomgeving
          2. Blz. 204 Investeringsprognose 2022-2026
          3. Blz. 205 Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
        12. Blz. 206 3.9 Indicatoren
          1. Blz. 207 Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
      4. Blz. 208 Programma 4. Economie
        1. Blz. 209 Inleiding
        2. Blz. 210 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 211 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 212 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 213 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 214 Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.
              1. Blz. 215 We stellen een economische visie op.
              2. Blz. 216 We intensiveren contacten over de grens met Vlaanderen.
              3. Blz. 217 We verbinden economie met arbeidsmarkt in het sociaal domein.
              4. Blz. 218 Als 4e stedelijk regio West Brabant West stellen we met 7 buurgemeenten een regionale verstedelijkingsstrategie (RVS) en een regionale investeringsagenda (RIA).
          2. Blz. 219 Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
        5. Blz. 220 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 221 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 222 Winkelgebieden en detailhandel vitaal houden.
              1. Blz. 223 We incorporeren de actualisatie van het detailhandelsbeleid in de nieuwe economische visie.
              2. Blz. 224 We betrekken nadrukkelijk onze ligging als grensgemeente bij de marktwerking.
              3. Blz. 225 We onderhouden intensief contact met de ondernemersverenigingen.
          2. Blz. 226 Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
        6. Blz. 227 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 228 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 229 Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.
              1. Blz. 230 Herontwikkeling van de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te scheiden.
              2. Blz. 231 We communiceren actief en gericht om bewoners te stimuleren hun afval beter te scheiden.
            2. Blz. 232 Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
              1. Blz. 233 We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en proberen de kosten voor onze inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
          2. Blz. 234 Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
        7. Blz. 235 4.5 Aviolanda
          1. Blz. 236 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 237 Positioneren van Business Park Aviolanda (BPA) en de Vliegbasis als topsector.
              1. Blz. 238 We stellen met alle partners een Human Capital Agenda 2.0 op.
              2. Blz. 239 We positioneren BPA en de Vliegbasis als Maintenance Campus in de RVS/RIA.
              3. Blz. 240 We zoeken met het vertrek van Fokker Elmo naar nieuwe innovatieve invullingen op BPA.
          2. Blz. 241 Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
        8. Blz. 242 4.6 Investeringen
          1. Blz. 243 Investeringen programma 4. Economie
          2. Blz. 244 Investeringsprognose 2022-2026
        9. Blz. 245 4.7 Indicatoren
          1. Blz. 246 Inleiding
          2. Blz. 247 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
      5. Blz. 248 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 249 Inleiding
        2. Blz. 250 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 251 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 252 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 253 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 254 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 255 We organiseren met de veiligheidsregio een rampenoefening in 2023.
              2. Blz. 256 We ontwikkelen samen met de zeven andere gemeenten in ons district een nieuw Integraal veiligheidsplan met speerpunten voor de komende 4 jaar en geven hier uitvoering aan.
              3. Blz. 257 We verkennen de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking met brandweerpost Putte en de Belgische brandweer.
            2. Blz. 258 We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
              1. Blz. 259 We voeren met onze ketenpartners integrale acties uit.
              2. Blz. 260 We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
            3. Blz. 261 We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
              1. Blz. 262 We beschikken over een sluitend netwerk van partners en vergroten hierin de samenwerking waarin zowel preventief als reactief geacteerd wordt (ketengericht werken).
              2. Blz. 263 We herijken de aansturing van onze eigen aangestelde gemeentelijke boa’s, zodat de samenwerking tussen politie en de handhavers wordt versterkt.
          2. Blz. 264 Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
        5. Blz. 265 5.2 Handhaving
          1. Blz. 266 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 267 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 268 We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              2. Blz. 269 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen 2022. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
              3. Blz. 270 We stellen twee Boa’s aan (één vast en één tijdelijk in de pilot periode) in eigen dienst per 2023 voor toezicht in de openbare ruimte.
          2. Blz. 271 Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
        6. Blz. 272 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 273 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 274 De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.
              1. Blz. 275 We zetten de klant centraal in onze dienstverlening en zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” voort, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’.
              2. Blz. 276 Door de inzet van nieuwe applicaties breiden we onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast dat onze dienstverlening blijft afgestemd op de waarde en beleving van onze klanten.
              3. Blz. 277 De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
          2. Blz. 278 Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
        7. Blz. 279 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 280 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 281 Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
              1. Blz. 282 In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht en opgavengericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
              2. Blz. 283 Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
              3. Blz. 284 In overleg met de gemeenteraad en met de regio gaan we de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen implementeren.
            2. Blz. 285 Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
              1. Blz. 286 Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
              2. Blz. 287 Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
          2. Blz. 288 Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
        8. Blz. 289 5.5 Financiën
          1. Blz. 290 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 291 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 292 We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
              2. Blz. 293 Onze meerjarenbegroting 2024-2027 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
              3. Blz. 294 We voeren een financieel verantwoord beleid binnen door de raad vastgestelde kaders.
            2. Blz. 295 We verantwoorden transparant.
              1. Blz. 296 We geven verder opvolging aan de bevindingen van onze extern accountant uit de jaarlijkse managementletter.
              2. Blz. 297 De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2023 kan worden afgegeven.
              3. Blz. 298 Door middel van financiële tussenrapportages informeren we de gemeenteraad, inwoners en andere belangstellenden over de financiële stand van zaken in het lopende begrotingsjaar
          2. Blz. 299 Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
        9. Blz. 300 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 301 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 302 Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
              1. Blz. 303 We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
          2. Blz. 304 Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
        10. Blz. 305 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 306 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 307 Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
              1. Blz. 308 Datamogelijkheden worden niet gezien en ingezet als sluitstuk, maar als vertrekpunt van beleid.
              2. Blz. 309 Om gegevens integraal en beheerst te kunnen verwerken in de organisatie (=gegevensmanagement) groeien we toe naar een centraal datamanagement (=volwassenheidsniveau) voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data.
              3. Blz. 310 In de Equalit-samenwerking realiseren we het Datafundament: een technisch platform waar gegevens op een gestandaardiseerde en uniforme manier worden opgeslagen om (her)gebruikt te kunnen worden bij het maken van analyses en voorspelmodellen.
            2. Blz. 311 Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
              1. Blz. 312 We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening, zoals de Wet open overheid, de Archiefwet en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie.
              2. Blz. 313 We voldoen aan de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens) en de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (de Baseline Informatiebeveiliging Overheid).
              3. Blz. 314 Ons fundament is op orde, zodat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
          2. Blz. 315 Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
        11. Blz. 316 5.8 Overhead
          1. Blz. 317 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 318 Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
              1. Blz. 319 We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
              2. Blz. 320 We passen het instrument strategische personeelsplanning toe en bepalen zo, op basis van de koers van de organisatie, de meest optimale inzet van mensen voor nu en in de toekomst.
              3. Blz. 321 Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
          2. Blz. 322 Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
        12. Blz. 323 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 324 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 325 We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
              1. Blz. 326 We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
            2. Blz. 327 We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.
              1. Blz. 328 Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
              2. Blz. 329 We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
              3. Blz. 330 We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van ons personeel maar behouden een centrale rol voor onze leidinggevenden.
          2. Blz. 331 Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
        13. Blz. 332 5.10 Communicatie
          1. Blz. 333 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 334 Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 335 We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
              2. Blz. 336 We communiceren tijdig en via verschillende kanalen over actuele onderwerpen.
              3. Blz. 337 We doen aan online monitoring om te weten wat er leeft zodat we hierop onze communicatie kunnen afstemmen c.q. aanpassen.
            2. Blz. 338 Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het collegewerkprogramma 2022-2026.
              1. Blz. 339 Na vaststelling van het collegewerkprogramma wordt een communicatiewerkprogramma opgesteld. Hierin wordt voor deze collegeperiode de communicatielijn uitgezet.
          2. Blz. 340 Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
        14. Blz. 341 5.11 Juridische zaken
          1. Blz. 342 Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
        15. Blz. 343 5.12 Investeringen
          1. Blz. 344 Investeringen programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 345 Investeringsprognose 2022-2026
          3. Blz. 346 Toe te kennen investeringskredieten 2022 (mutatie) en 2023
        16. Blz. 347 5.13 Indicatoren
          1. Blz. 348 Inleiding
          2. Blz. 349 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 350 Algemeen
      1. Blz. 351 Voorwoord
        1. Blz. 352 Voorwoord
      2. Blz. 353 Samenvatting
        1. Blz. 354 Inleiding
        2. Blz. 355 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 356 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 357 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 358 Programma 4. Economie
        6. Blz. 359 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 360 Budgetrecht van de raad
        8. Blz. 361 Financieel meerjarenperspectief
        9. Blz. 362 Toelichting mutaties meerjarig begrotingssaldo
        10. Blz. 363 Weerstandsratio
        11. Blz. 364 Lastenontwikkeling
        12. Blz. 365 Subsidieplafond
      3. Blz. 366 Organisatie
        1. Blz. 367 Gemeenteraad
        2. Blz. 368 Werkwijze gemeenteraad
        3. Blz. 369 College van burgemeester en wethouders en portefeuilleverdeling
        4. Blz. 370 Strategisch managementteam (SMT)
        5. Blz. 371 Ondernemingsraad
    4. Blz. 372 Paragrafen
      1. Blz. 373 Paragraaf 1 Opgaven
        1. Blz. 374 Algemeen
        2. Blz. 375 Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Ontwikkelingen
          3. Blz. 378 Ambities
          4. Blz. 379 Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
        3. Blz. 380 Opgave Economie
          1. Blz. 381 Inleiding
          2. Blz. 382 Ontwikkelingen
          3. Blz. 383 Ambities
          4. Blz. 384 Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
        4. Blz. 385 Opgave Bouwen & wonen
          1. Blz. 386 Inleiding
          2. Blz. 387 Ontwikkelingen
          3. Blz. 388 Ambities
          4. Blz. 389 Wat gaan we doen in deze bestuursperiode?
      2. Blz. 390 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 391 Algemeen
        2. Blz. 392 Lokaal beleid
        3. Blz. 393 A. Geraamde inkomsten
        4. Blz. 394 B. Tariefontwikkeling 2019-2023
        5. Blz. 395 1. Onroerende-zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 396 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 397 3. Rioolheffing
        8. Blz. 398 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 399 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 400 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 401 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 402 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 403 9. Marktgelden
        14. Blz. 404 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 405 11. Leges
        16. Blz. 406 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 407 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 408 Algemeen
        2. Blz. 409 Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
        3. Blz. 410 Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 411 Welke risico's zijn aanvaardbaar?
        5. Blz. 412 Risicomethodiek
        6. Blz. 413 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        7. Blz. 414 Niet kwantificeerbare risico's
        8. Blz. 415 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        9. Blz. 416 Weerstandscapaciteit
        10. Blz. 417 Weerstandsratio
        11. Blz. 418 Ontwikkeling kengetallen
        12. Blz. 419 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 420 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 421 Algemeen
        2. Blz. 422 Exploitatie Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 423 Wegen
        4. Blz. 424 Riolering
        5. Blz. 425 Openbare verlichting
        6. Blz. 426 Groen
        7. Blz. 427 Gebouwen
        8. Blz. 428 Reiniging
        9. Blz. 429 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 430 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 431 Algemeen
        2. Blz. 432 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 433 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 434 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 435 Algemeen
        2. Blz. 436 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 437 Regionale samenwerking
        4. Blz. 438 Financiën
        5. Blz. 439 Concerncontrol
        6. Blz. 440 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 441 Overhead
        8. Blz. 442 Personeel
        9. Blz. 443 Communicatie
        10. Blz. 444 Juridische Zaken
        11. Blz. 445 Inkoop
      7. Blz. 446 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 447 Inleiding
        2. Blz. 448 Beleid
        3. Blz. 449 Sturing en toezicht
        4. Blz. 450 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 451 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 452 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 453 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 454 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 455 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 456 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 457 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 458 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 459 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 460 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 461 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 462 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 463 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 464 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 465 B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
        20. Blz. 466 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 467 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 468 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 469 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 470 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 471 Algemeen
        2. Blz. 472 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 473 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 474 Complexen (nog) niet in exploitatie genomen
        5. Blz. 475 Reserves
    5. Blz. 476 Overzichten
      1. Blz. 477 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 478 Inleiding
        2. Blz. 479 Overzicht van incidentele baten en lasten
      2. Blz. 480 Overzicht van baten en lasten naar product 2022-2026
        1. Blz. 481 Overzicht van Baten en Lasten 2021-2025
      3. Blz. 482 Overzicht van baten en lasten 2022 -2026 naar taakvelden
        1. Blz. 483 Baten en lasten op taakveld
      4. Blz. 484 Overzicht van baten en lasten 2022-2026 naar economische categorie
        1. Blz. 485 Overzicht van baten en lasten naar categorie
      5. Blz. 486 Geprognosticeerde balans
        1. Blz. 487 Geprognotiseerde balans
      6. Blz. 488 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 489 Algemene Dekkingsmiddelen
        2. Blz. 490 Budget voor onvoorziene uitgaven
    6. Blz. 491 Bijlagen
      1. Blz. 492 A. Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 493 Actualisatie investeringen
      2. Blz. 494 B. Toelichting op grote investeringsprojecten
        1. Blz. 495 Algemeen
        2. Blz. 496 BS De Boemerang, Hoogerheide
        3. Blz. 497 Nieuwbouw Basisschool 't Paviljoen, Ossendrecht
        4. Blz. 498 Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
        5. Blz. 499 Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
        6. Blz. 500 Renovatie Grensstraat, Putte
        7. Blz. 501 Demerstraat, Huijbergen
      3. Blz. 502 C. Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 503 Overzicht eigen financieringsmiddelen (reserves)
        2. Blz. 504 Overzicht eigen financieringsmiddelen (voorzieningen)
        3. Blz. 505 Overzicht stortingen in reserves meerjarig
        4. Blz. 506 Overzicht onttrekkingen aan reserves meerjarig
      4. Blz. 507 D. Meerjarig investeringsschema
        1. Blz. 508 Investeringsschema 2023
      5. Blz. 509 E. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 510 Subsidieoverzicht
      6. Blz. 511 F. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
        1. Blz. 512 Aanleiding
        2. Blz. 513 Werkwijze
        3. Blz. 514 Gemeentelijke bezetting
        4. Blz. 515 Tot slot
      7. Blz. 516 G. Memo Toelichting Financiële Risico’s d.d. 8 november 2022
        1. Blz. 517 Memo
      8. Blz. 518 Afkortingenlijst
        1. Blz. 519 Afkortingen Programmabegroting 2021
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap