Door de rekenkamercommissie is 2020 aan een extern onderzoeker opdracht gegeven de doorwerking van aanbevelingen van een 5-tal rekenkameronderzoeken. Dit heeft in mei 2021 geleid tot een gezamenlijke actielijst. Tussen haakjes ziet u de stand van zaken. De aan de raad gerichte aanbevelingen zijn bij raadsbesluit van 2 december 2021 overgenomen.
Contact tussen gemeenteraad en rekenkamercommissie (rkc)
- Halfjaarlijks presidiumoverleg continueren (wordt gedaan).
- Tweejaarlijks fractiebezoek (Uit het halfjaarlijks overleg van het presidium met de rkc blijkt dat alle fracties zijn bezocht in 2022, de nieuwe rekenkamer neemt dit in 2024 ter hand).
Behandeling van en besluitvorming over de aanbevelingen in rekenkamerrapporten
In 2022 is de afspraak gemaakt dat de rekenkamercommissie en de griffie samen een aanzet tot procesafspraken maken. De wettelijke bepalingen over de rekenkamer (per 1 januari de opvolger van de rekenkamercommissie) zijn anders. Zie hiervoor de uitleg aan het begin van deze paragraaf over artikel 185a van de Gemeentewet. Hoe om te gaan met aanbevelingen aan de raad is een hiaat in de wet, het ligt in de bedoeling dat in 2024 in samenspraak vorm aan te geven in een aanpassing van de verordening op de rekenkamer per 1 januari 2024.
Aandacht voor opvolging/doorwerking van de aanbevelingen en rapportageduur
(zie onder 5)