Uitgaven

41,95%
€ -31.125.443
41,95% Complete

Inkomsten

9,89%
€ 7.899.213
9,89% Complete

Saldo

412,4%
€ -23.226.231

Programma 1. Sociaal Domein

Uitgaven

41,95%
€ -31.125.443
41,95% Complete

Inkomsten

9,89%
€ 7.899.213
9,89% Complete

Saldo

412,4%
€ -23.226.231

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het college heeft voor het sociaal domein in het collegewerkprogramma drie pijlers vastgesteld. De motivatie voor deze drie pijlers leest u terug in het collegewerkprogramma 2022-2026: “Stabiel en daadkrachtig voor Woensdrecht."

Aan elke pijler is een hoofddoelstelling toegevoegd die voor het sociaal domein voor deze collegeperiode relevant is en waar richtinggevend op gestuurd wordt. Hieronder staan de drie pijlers en de drie hoofddoelstellingen voor u beschreven.

  • Pijler 1 We behouden wat met zorg en aandacht is opgebouwd
    Hoofddoelstelling pijler 1: Er wordt onderhoud op het bestaande gevoerd en er blijft voldaan worden aan wettelijke verplichtingen en kaders. Als blijkt dat het beter kan of moet, wordt er op verbetering ingezet. 

  • Pijler 2 Hulp en/of ondersteuning is slim verbonden: Vraagwijzer Woensdrecht
    Hoofddoelstelling pijler 2: Op - en afschaling van hulp en/of ondersteuning wordt nog beter ingericht. Niet alleen via gecontracteerde hulp en ondersteuning, maar ook zeker met inzet en waardering van sociale netwerken, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven.

  • Pijler 3 Samenwerken
    Hoofddoelstelling pijler 3: Samenwerking levert een toevoeging aan de kwaliteit van ons lokale zorglandschap. Afspraken met partners zijn ondersteunend aan elkaar: het sociaal netwerk van onze inwoners, ingekochte maatwerkvoorzieningen en voorzieningen in de sociale basis.

Jaarstukken 2023

In deze jaarstukken 2023 kijken we terug naar de doelstellingen die voor de diverse beleidsonderdelen zijn gemaakt. We hebben in beeld gebracht of en in hoeverre de vooraf bepaalde te nemen maatregelen zijn gerealiseerd. Wij zijn van mening dat 2023 een jaar is waarop we met trots kunnen terugkijken op ons sociaal domein, waarin veel jonge, oude(re) en tijdelijke inwoners geholpen zijn met hulp en ondersteuning.

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Sociaal Domein zijn onder meer de navolgende organisaties betrokken: Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal, WVS-Groep, GGD West-Brabant, Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, Regionaal Bureau Leerplicht, Veilig Thuis West-Brabant, Brede Welzijnsinstelling (BWI) en het Zorg Inkoop en Informatie Team (ZI2T).

Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?

Op grond van art. 5.1 van de Financiële Verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 7.271.307 873.339 8.144.646 7.899.213 -245.433
Lasten -30.159.907 -1.906.015 -32.065.922 -31.125.443 940.479

1.1 Sociale veerkracht

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.

Terug naar navigatie - Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 99.572 99.572 64.662 -34.910
Lasten -1.885.464 -222.686 -2.108.150 -2.014.777 93.373

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van leefstijlakkoord is niet volledig uitgegeven. Een deel van deze ontvangen middelen is meegenomen naar 2024 en een deel (wordt) terugbetaald aan het Rijk.


De uitgaven op het budget actiekaarten zijn lager uitgevallen en daarbij is een deel van deze uitgaven verschoven naar product 1.6 Gezondheid en Sport. Daarnaast heeft de BWI geen beroep gedaan op de gereserveerde middelen m.b.t. exploitatie Blickvelt en de uitgaven aan bezetting van de balie door BWI zijn lager uitgevallen.

1.2 Integrale toegang Sociaal Domein

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).

Terug naar navigatie - We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

In 2023 is begonnen met de uitrol van het project VraagWijzer Woensdrecht. Hiervoor is een deel van de POK(Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) middelen vanuit het budget Integrale toegang Sociaal Domein ingezet.  Het resterende deel van de POK-middelen wordt grotendeels overgeheveld naar 2024 voor de verdere implementatie van VraagWijzer Woensdrecht.

Daarnaast is minder uitgegeven aan onafhankelijke cliëntenondersteuning en aan jeugdgezondheidszorg dan geraamd.

1.3 Werk en inkomen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.

Terug naar navigatie - We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We zetten in op het tegengaan van armoede.

Terug naar navigatie - We zetten in op het tegengaan van armoede.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 6.672.368 424.172 7.096.540 7.105.283 8.743
Lasten -10.242.916 -1.325.139 -11.568.055 -11.739.416 -171.361

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het product 1.3 Werk en Inkomen sluit af met een negatief resultaat. In totaal is er een tekort van € 163.000. De middelen die we vanuit het Rijk ontvangen voor de Wet Sociale Werkvoorzieningen (WSW) worden volledig afgedragen aan de ISD/WVS. Deze ontvangsten vanuit het Rijk zijn verantwoord onder product 5.5 Financiën. De uitgaven zijn daarentegen verantwoord onder product 1.3 Werk en Inkomen. Met andere woorden, tegenover een tekort van € 179.000 op de post sociale werkplaatsen (product 1.3) staat een overschot in product 5.5. Feitelijk komt het saldo (exclusief bijdrage sociale werkplaatsen) voor product 1.3 Werk en Inkomen uit op een positief resultaat van € 16.000.

Op de post inburgering nieuwkomers is een overschot te zien. Gebleken is dat in het verleden te laag is ingezet op inburgering. Voor 2024 zullen nieuwe afspraken gemaakt worden over extra inzet op dit gebied en de verwachting is dat dit budget dan volledig benodigd zal zijn. 

Door een positief resultaat van de WVS hebben we een teruggave ontvangen.

Daarnaast zijn op de posten BUIG en participatie tekorten ontstaan. Binnen participatie is, door het niet verder inzetten op een project, budget vrijgekomen. Dit valt echter weg tegen de kosten op beschut werk omdat in 2023 extra personen zijn geplaatst boven de ministeriële taakstelling. Ook is meer uitgegeven aan bijstand. Een belangrijke reden is de hoge instroom van statushouders die in de tweede helft van 2023 heeft plaatsgevonden.

Op de post bijzondere bijstand is een klein tekort te zien. Statushouders die worden gehuisvest, ontvangen vanuit de bijzondere bijstand een inrichtingskrediet. Deze kosten vallen echter weg tegen het hoge bedrag aan terugvorderingen op de bijzondere bijstand.

Tot slot is op de post minimabeleid een overschot ontstaan. Een belangrijke reden is dat er minder is uitgegeven via het noodfonds. Een groot deel van het overschot is overgeheveld naar 2024.

1.4 Maatschappelijke ondersteuning

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.

Terug naar navigatie - We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.

Terug naar navigatie - We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 171.664 13.396 185.060 196.737 11.677
Lasten -7.575.315 618.717 -6.956.598 -6.865.501 91.097

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het overschot op product 1.4 ontstaat grotendeels op het budget voor Beschermd Wonen (BW). Gemeente Bergen op Zoom ontvangt als centrumgemeente middelen van het Rijk voor de uitvoering van Beschermd Wonen in onze regio. Hierbij is sprake van financiële solidariteit, wat inhoudt dat regiogemeenten budget overhevelen naar de centrumgemeente wanneer de middelen vanuit het Rijk niet toereikend zijn. In 2023 was er voldoende regionaal budget voor uitvoering van BW, waardoor geen beroep gedaan is op lokaal gereserveerde middelen. 

Volledigheidshalve merken we op dat in de 2e kwartaalrapportage vanuit product 1.4 € 110.000 is overgeheveld naar product 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid en in de 3e kwartaalrapportage € 45.000 naar product 1.7 Onderwijs t.b.v. een tekort op Leerplicht en op Onderwijsachterstanden. Daarnaast is in de 3e kwartaalrapportage € 500.000 van de begrote middelen voor Wmo teruggevloeid naar de algemene middelen.

1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.

Terug naar navigatie - We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

In 2023 zijn de uitgaven op het gebied van jeugdwetvervoer, de tarieven van jeugdzorgarrangementen en het aantal hoogcomplexe jeugdzorgarrangementen C, D en E gestegen. Tot en met het 3e kwartaal was de verwachting dat het begrote budget (incl. de extra Rijksmiddelen Jeugd) hierdoor volledig benodigd zou zijn. In het laatste kwartaal zijn echter relatief weinig hoogcomplex arrangementen afgegeven en bleek dat in 2023 geen enkele jeugdige uit onze gemeente gebruik heeft gemaakt van JeugdzorgPlus. Het overschot op dit product vloeit bij het vaststellen van deze jaarrekening terug naar de algemene middelen. 

In 2024 worden gemeenten gekort op de extra Rijksmiddelen Jeugd. Wel wordt verwacht dat gemeenten vanuit de Hervormingsagenda Jeugd bepaalde ontwikkelingen in gang zetten. Het positieve (financiële) effect van deze veranderingen wordt echter niet in 2024 verwacht, waardoor het realistisch is dat het begrote bedrag 2024 onvoldoende kan zijn en alsnog een beroep gedaan zal worden op de algemene middelen. 

1.6 Gezondheid en Sport

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.

Terug naar navigatie - Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 350.393 350.393 139.313 -211.080
Lasten -1.010.082 -413.030 -1.423.112 -1.220.699 202.413

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van leefstijlakkoord is niet volledig uitgeven. Een deel van deze ontvangen middelen is meegenomen naar 2024 en een deel (wordt) terugbetaald aan het Rijk. Dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als de lastenkant. Het overige verschil aan de lastenkant wordt veroorzaakt door een drietal ontwikkelingen. Zo hadden we in 2023 hogere kosten voor de uitvoering van de Wko (Wet Inspecties Kinderopvang). Ook vielen de kosten voor de buurtsportcoaches iets hoger uit. Daar tegenover staan meevallers vanuit de jeugdgezondheidsorganisaties GGD en TWB.

1.7 Onderwijs

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.

Terug naar navigatie - We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 427.275 -14.194 413.081 387.571 -25.510
Lasten -2.676.696 -26.749 -2.703.445 -2.502.890 200.555

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Binnen het product 1.7 Onderwijs wordt 2023 afgesloten met een positief resultaat. Het grootste gedeelte van het (positieve) resultaat is te verklaren door lagere kapitaallasten voor de huisvesting van basisonderwijs en lagere vaste lasten voor de accommodatie van bijzonder voortgezet onderwijs. In 2023 zijn er ook minder uitgaven geweest aan leerlingenvervoer dan verwacht. De uitgaven op dit budget zijn afhankelijk van de hoeveelheid leerlingen die gebruik maken van leerlingenvervoer én afhankelijk van de afstanden die zij (moeten) afleggen. De uitgaven fluctueren derhalve. In 2022 (en een groot gedeelte van 2023) was de verwachting dat de uiteindelijke uitgaven in 2023 hoger zouden uitkomen dan dat ze in de praktijk gebleken zijn.

In 2023 waren ook de gemeentelijke vaste lasten, zoals schoonmaakkosten en uitgaven voor gas en elektriciteit, voor bibliotheken in de gemeente minder hoog dan begroot. Ten slotte waren de uitgaven aan peutersubsidie in 2023 minder hoog dan in 2022, maar de verwachting is dat de kosten in 2024 weer zullen stijgen. De uitgaven op deze post fluctueren, net zoals de uitgaven op leerlingenvervoer, ook jaarlijks, afhankelijk van de hoeveelheid peuters in de gemeente en de hoeveelheid ouders die ervoor kiezen hun peuters naar de opvang te brengen.

1.8 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren:

Lokale indicator 2019 2020 2021 2022 2023
1. Tevredenheid met Wmo-ondersteuning 90,0 % 89,0 % 91,0% 89% nnb
2. Inzet van maatwerkvoorzieningen Jeugd en Wmo 1650 1927 1628 1518 1579

 

Toelichting lokale indicatoren:

  1. De mate waarin cliënten tevreden zijn over de ondersteuning die zij van de gemeente Woensdrecht ontvangen op het gebied van Wmo. Het percentage geeft weer in welke mate men het eens is met de volgende stelling: 'De ondersteuning die ik krijg past bij mijn hulpvraag'.  Bron: wettelijk cliëntonderzoek.
  2. Totaal aantal afgegeven indicaties maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp en Wmo. Bron: Suite4SociaalDomein.

Verplichte BBV Indicatoren Programma 1

Terug naar navigatie - Verplichte BBV Indicatoren Programma 1

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 1. Sociaal Domein weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.