Uitgaven

3,87%
€ -2.874.422
3,87% Complete

Inkomsten

3,89%
€ 3.104.510
3,89% Complete

Saldo

4,09%
€ 230.088

Programma 4. Economie

Uitgaven

3,87%
€ -2.874.422
3,87% Complete

Inkomsten

3,89%
€ 3.104.510
3,89% Complete

Saldo

4,09%
€ 230.088

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In 2023 hebben wij ingezet op de volgende doelen: 

  • Versterken van onze netwerken met ondernemers om daardoor de  samenwerking te verbeteren.
  • Voorwerk verricht voor de nieuw op te stellen toekomstvisie. De eerste contouren zijn in beeld. De volgende stap is de inspraak. 
  • Stimuleren van de verbindingen tussen overheid, onderwijs en ondernemers (triple helix), om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te matchen.
  • Het realiseren van het bedrijventerrein Driehoeven III  voor bestaande en eigen ondernemers uit onze gemeente.
  • Vanuit de agenda Veerkrachtig Bestuur Brabantse Wal is programmastatus verkregen voor een sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren. We blijven participeren in de inhoudelijke invulling van het bedrijventerrein maar zijn geen ontwikkelende partij. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Economie zijn de navolgende organisaties betrokken: Business Park Aviolanda, Regio West-Brabant, N.V. REWIN, Saver N.V., Ondernemers MKB, Bedrijven, Ondernemersverenigingen en Bedrijventerreinverenigingen, Vliegbasis Woensdrecht, VNO NCW.

Wat geven we uit aan programma 4. Economie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 4. Economie?

Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 3.220.805 -70.860 3.149.945 3.104.510 -45.435
Lasten -2.872.635 -205.711 -3.078.346 -2.874.422 203.924

4.1 Werkgelegenheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 18.750 18.750 18.750 0
Lasten -33.307 -102.903 -136.210 -133.240 2.970

4.2 Middenstand en winkelgebieden

Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 22.000 0 22.000 18.616 -3.385
Lasten -82.641 -24.664 -107.305 -103.014 4.291

4.4 Afvalinzameling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.

Terug naar navigatie - Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?

Onderstaande tabel laat voor de meerjarenraming een overschot op het product Afvalinzameling zien. Om de tarieven te bepalen moet echter ook nog rekening worden gehouden met de kosten voor kwijtschelding welke begroot zijn onder het product 1.3 Werk en inkomen in programma 1 Sociaal Domein en de omzetbelasting. De omzetbelasting wordt voor afval niet geraamd in de begroting maar wordt voor het bepalen van de tarieven van de afvalstoffenheffing en hun kostendekkendheid wel als last meegenomen. Voor het totaaloverzicht verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen, onderwerp ‘afvalstoffenheffing’.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 3.198.805 -89.610 3.109.195 3.067.144 -42.051
Lasten -2.753.344 -78.144 -2.831.488 -2.637.768 193.720

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het verschil is te verklaren doordat op de milieustraat  minder afval is aangeboden dan verwacht. Samen met de lagere verwerkingskosten leidt dit tot een financieel voordeel. Ook het restafval en GFTE-afval is minder aangeboden. Anderzijds zijn we geconfronteerd met een tegenvaller van lagere opbrengsten van de afvalstoffenheffing en is minder aan oud papier en karton ingezameld. 

4.5 Aviolanda

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Voor 2023 zijn geen bijzonderheden te melden. Vanwege het geringe bedrag (het betreft slechts rente/kapitaallasten) dat hier nog begroot is, is dit product met ingang van 2024 vervallen. Het budget is vanaf 2024 ondergebracht in Product 5.5 Financiën. 

4.6 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 4. Economie

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 4. Economie

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren. 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022 2023
1. Gemiddeld aantal aanbiedingen grijze container        
- 140 liter 10 9,3 9 8,3
- 240 liter 12,6

12

11,7 10,5
2. Kostendekkendheid afvalinzameling 103% 101% 107,5% 105,5%
3. Hoeveelheid ingezameld afval bij de milieustraat 6.858 6.757 6.219 6.057

 

Toelichting

  1. Gemiddeld aantal aangeboden grijze containers per huishouden per jaar. Bron: Saver.
  2. De mate van kostendekkendheid geeft aan in hoeverre de gemeente voldoet aan haar opgave om de kosten en opbrengsten van afvalverwerking in evenwicht te houden. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.
  3. Hoeveelheid ingezameld afval (x 1.000 kg) per jaar. Bron: Saver.

Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 4. Economie weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.

Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar

Terug naar navigatie - Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar
Bron:
Gebied 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Woensdrecht 610 582 588 598 612 664 689 708 657 674 687 691 705 696 689 692 698 686 693 687 679 675