Uitgaven

38,83%
€ -28.809.952
38,83% Complete

Inkomsten

80,31%
€ 64.111.438
80,31% Complete

Saldo

626,81%
€ 35.301.487

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

38,83%
€ -28.809.952
38,83% Complete

Inkomsten

80,31%
€ 64.111.438
80,31% Complete

Saldo

626,81%
€ 35.301.487

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit haar dienstverlenende rol aan de samenleving en als partner in andere maatschappelijke opgaven, blijft het boeken van tastbare resultaten in maatschappelijke vraagstukken de belangrijkste opgave voor gemeenten. Deze opgave wordt echter al lang niet meer alleen door de gemeente bepaald. De tijd van de ‘maakbare samenleving’ ligt inmiddels weer ver achter ons.

Opgaven worden bepaald in nauw contact met de omgeving. Digitalisering en veranderende wetgeving hebben hun invloed op de inhoud en uitvoering van deze opgaven. We zien dat er veel op ons af komt: de invoering van de Omgevingswet, de stikstofcrisis, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, de opvang en huisvesting van asielzoekers en statushouders, de krapte op de arbeidsmarkt, de toenemende vraag binnen het sociaal domein, de snelheid van informatie (sociale media), klimaat, duurzaamheid en de energietransitie.

Het zijn allemaal vraagstukken die, naast de lokale ambities, veel vragen van politiek, bestuur en niet in de laatste plaats van de ambtelijke organisatie. De opgaven waar wij voor staan vragen om meer flexibiliteit en wendbaarheid om adequaat te kunnen inspelen op onze snel veranderende omgeving. Het nastreven van die wendbaarheid staat centraal in programma 5. Bestuurskracht. Vanuit dit programma worden de randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen college en organisatie kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Karel (was Stichting Inkoopbureau West-Brabant), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Op grond van art. 5.1 van de Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 43.429.473 2.854.934 46.284.407 54.162.673 7.878.266
Lasten -15.559.018 -584.838 -16.143.856 -20.240.346 -4.096.490
Saldo 27.870.455 2.270.096 30.140.551 33.922.326 3.781.775
Onttrekkingen 952.913 10.611.833 11.564.746 9.948.765 -1.615.981
Stortingen -1.292.107 -7.569.963 -8.862.070 -8.569.605 292.465
Mutaties reserves -339.194 3.041.870 2.702.676 1.379.160 -1.323.516

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.

Terug naar navigatie - We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 7.195 1.045 8.240 13.668 5.428
Lasten -1.899.523 -101.851 -2.001.374 -1.991.450 9.924

5.2 Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 12.204 12.500 24.704 44.127 19.423
Lasten -309.286 -94.079 -403.365 -432.085 -28.720

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.

Terug naar navigatie - De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 176.443 0 176.443 264.807 88.364
Lasten -77.714 -5.700 -83.414 -115.257 -31.843

5.4 Samenwerken en besturen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Terug naar navigatie - Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 155.665 0 155.665 325.071 169.406
Lasten -2.046.644 -50.100 -2.096.744 -2.150.173 -53.429

5.5 Financiën

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We verantwoorden transparant.

Terug naar navigatie - We verantwoorden transparant.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Het merendeel van de (te ontvangen) algemene uitkering is begroot op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 36.556.101 2.764.241 39.320.342 46.723.055 7.402.713
Lasten -756.950 -215.743 -972.693 -5.528.526 -4.555.833
Saldo 35.799.151 2.548.498 38.347.649 41.194.529 2.846.880
Onttrekkingen 952.913 10.611.833 11.564.746 9.948.765 -1.615.981
Stortingen -1.292.107 -7.569.963 -8.862.070 -8.569.605 292.465
Mutaties reserves -339.194 3.041.870 2.702.676 1.379.160 -1.323.516

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

De hogere baten en hogere lasten hebben vooral te maken met het feit dat de inkomsten en uitgaven voor vluchtelingen uit Oekraïne en de Crisis noodopvang (CNO)  in  Putte niet in de begroting zijn opgenomen. Voor vergoeding van de gemaakte kosten gaan het rijk en het COA uit van normbedragen. De in Woensdrecht werkelijk gemaakte kosten zijn lager dan die normbedragen, wat per saldo leidt tot een overschot op dit product.

In dit product zijn ook de onttrekkingen en stortingen aan reserves opgenomen. Er is minder onttrokken aan de reserves dan begroot (negatief effect op het saldo) en er is minder gestort in de reserves dan begroot (positief effect op het saldo).

5.6 Belastingen en heffingen

Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 6.294.601 71.188 6.365.789 6.367.536 1.747
Lasten -542.820 -26.900 -569.720 -649.352 -79.632

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Op basis van voortschrijdend inzicht is de voorziening dubieuze debiteuren aangepast, hetgeen leidt tot een extra, niet begrote storting en dus een negatief effect op het saldo van dit product.

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Terug naar navigatie - Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Terug naar navigatie - Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?

De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Lasten -243.827 -106.325 -350.152 -152.368 197.784

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het overschot heeft betrekking op lagere lasten voor de implementatie van de Wet Open Overheid dan begroot. In 2023 lag de nadruk voornamelijk op de bewustwordingsfase voor de organisatie. Ook is in samenwerking met de ICTsamenwerking Equalit een inkooptraject gestart voor een tool om de van toepassing zijnde informatie te kunnen ontsluiten. Omdat het nog vooral procesinrichting betreft zijn er, op enkele kosten voor externe projectleiding na, nog niet veel kosten gemaakt. De investerings- en structurele kosten komen pas in 2024 en volgende jaren. 

5.8 Overhead

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Terug naar navigatie - Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 227.264 5.960 233.224 424.409 191.185
Lasten -9.282.649 852.674 -8.429.975 -8.229.576 200.399

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het overschot op dit product kent verschillende oorzaken. Zo is minder geld dan begroot nodig geweest voor de salariskosten. Daarnaast zijn op dit product de (niet begrote) vergoedingen voor ambtelijke inzet in de (Nood)opvang vluchtelingen verantwoord. Tot slot zijn de kosten voor systeembeheer en automatisering in 2023 lager uitgevallen dan begroot. Naast dat er minder updates zijn geweest in 2023, is er een overschot op de post onderhoud software, omdat de planvorming voor de versaasing van een drietal kritische bedrijfsvoeringsapplicaties in 2023 wel is opgestart, maar de daadwerkelijke realisatie pas in 2024 kan plaatsvinden. De budgetten daarvoor zijn  overgeheveld naar 2024.

5.9 Personeel en organisatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.

Terug naar navigatie - We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -356.400 -836.814 -1.193.214 -952.524 240.690

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Ieder kwartaal wordt de niet-benutte vacatureruimte geïnventariseerd, welke zorgt voor een toevoeging aan de reserve Personele veerkracht. Na onderzoek is gebleken dat op sommige functies overtollige middelen aanwezig waren vanwege een verschil in de begrote en de werkelijke inschaling van de desbetreffende functies. De hoogte van de reserve personele veerkracht is gemaximeerd op € 350.000. De overtollige middelen vallen vrij in het jaarrekeningresultaat.

5.10 Communicatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.

Terug naar navigatie - Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -36.034 0 -36.034 -31.103 4.931

5.11 Juridische zaken

Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?

Vanwege de geringe omvang van de budgetten op dit product en het feit dat Juridische Zaken onder de reguliere bedrijfsvoeringstaken valt, vervalt product 5.11 met ingang van begrotingsjaar 2024. Het enige budget dat nog onder dit product viel (Secretariaat Commissie Bezwaarschriften) is per 2024 ondergebracht in Product 5.4 Samenwerking en Besturen. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2023 Begrotings-wijzigingen 2023 Begroting 2023 (incl. wijzigingen) Realisatie 2023 Verschil 2023
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -7.171 0 -7.171 -7.932 -761

5.12 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.  In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 t/m 5 ook verplicht vanuit de BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht. 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022 2023
1. Formatie per 1000 inwoners 6,2 6,1 6,1 6,2
2. Bezetting per 1000 inwoners 5,5 6,1 5,6 5,8
3. Apparaatskosten € 802 € 776 € 889 € 1.148
4. Externe inhuur 7,4 % 3,2 % 10,2 % 9,3%
5. Overhead 13,3 % 15,3 % 13,81 % 12,06 %
6. Veiligheidsgevoel - - - -
7. Klanttevredenheid dienstverlening  
- balie 8,6 8,1 8,0 8.5
- telefoon 7,2 7,7 8,2 9.0
- digitale kanalen 8,1 7,8 7,0 wordt niet meer gemeten 

 

Toelichting:

  1. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
  2. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
  3. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  4. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  5. Overhead: percentage van de totale lasten.
  6. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht'. In 2024 volgt een nieuw Lemon-onderzoek. De laatste Lemon-rapportage was van 2019.
  7. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu. 

Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 5. Bestuurskracht weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren dan waarschijnlijk geactualiseerd.