Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 10 Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
              1. Blz. 11 We faciliteren de adviesraad Sociaal Domein om gevraagd en ongevraagd advies te geven dan wel zelf initiatieven te ontplooien.
              2. Blz. 12 We vragen partners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag, op basis van hun expertise en de sociale kaart per kern, te komen tot een onderbouwd en onderling afgestemd, kern specifiek aanbod.
              3. Blz. 13 We vragen subsidienten ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven in te zetten.
          2. Blz. 14 Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
          3. Blz. 15 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 16 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 17 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 18 We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).
              1. Blz. 19 Maatwerkvoorzieningen worden beschikbaar gesteld als hulp en/of ondersteuning niet voorliggend kan worden aangeboden.
              2. Blz. 20 Op basis van de evaluatie van de pilot wijk-GGD'er eind 2022 hebben we de intentie deze werkwijze voort te zetten in 2023.
          2. Blz. 21 Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
          3. Blz. 22 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 23 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 24 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 25 We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
              1. Blz. 26 Inburgeringsplichtigen worden begeleid én leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden in onze samenleving, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
              2. Blz. 27 We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
              3. Blz. 28 We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, leertrajecten en sociale activering).
            2. Blz. 29 We zetten in op het tegengaan van armoede.
              1. Blz. 30 We blijven investeren in bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen.
              2. Blz. 31 We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
              3. Blz. 32 We maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
          2. Blz. 33 Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
          3. Blz. 34 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 35 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 36 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 37 We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
              1. Blz. 38 De kwaliteit van het productenaanbod borgen we door interne en externe controles.
              2. Blz. 39 We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
            2. Blz. 40 We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.
              1. Blz. 41 Bij het opstellen van de lokale visie betrekken we de adviesraad sociaal domein.
              2. Blz. 42 In de tweede helft van 2023 vindt tussentijdse evaluatie plaats op het implementatieproces rondom lokale indicatiestelling Beschermd Wonen.
              3. Blz. 43 We ontwikkelen een lokale visie op Beschermd Wonen.
            3. Blz. 44 We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.
              1. Blz. 45 In 2023 faciliteren we de voortzetting van projecten behorende bij deze brede aanpak, waardoor we bijdragen aan het terugdringen van dakloosheid in onze regio.
              2. Blz. 46 Samen met regio West-Brabant West, ontwikkelen we een lange termijn aanpak waarin we inzetten op preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met (levensbrede) begeleiding.
          2. Blz. 47 Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
          3. Blz. 48 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 49 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
          1. Blz. 50 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 51 We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.
              1. Blz. 52 Aan elke school is een jeugdprofessional gekoppeld die in afstemming met de jeugdverpleegkundige afspraken maakt over de samenwerking met als doel vroegsignalering en preventie te stimuleren.
              2. Blz. 53 In 2023 is het beleid op onderwijszorgarrangementen vastgesteld.
            2. Blz. 54 We zetten in op First Time Right.
              1. Blz. 55 We werken met ZorgDomein, waardoor de huisartsen rechtstreeks kunnen doorverwijzen naar Team Jeugd.
            3. Blz. 56 We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
              1. Blz. 57 Integraal gemeentelijke visie op aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in 2023 vastgesteld.
              2. Blz. 58 We zetten in op het voorkomen van zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek.
          2. Blz. 59 Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
          3. Blz. 60 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 61 1.6 Gezondheid en Sport
          1. Blz. 62 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 63 Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.
              1. Blz. 64 We behouden een sluitend AED-netwerk in onze gemeente.
              2. Blz. 65 We faciliteren de jeugdgezondheidzorg, inclusief rijksvaccinatieprogramma.
              3. Blz. 66 We faciliteren de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg.
              4. Blz. 67 We faciliteren het uitvoeringsprogramma volksgezondheid en preventie -en handhavingsplan alcohol Brabantse Wal.
              5. Blz. 68 We sluiten een Leefstijlakkoord (combinatie sport- en preventieakkoord).
              6. Blz. 69 We zetten lokaal en regionaal in op een coalitie Kansrijke Start om kinderen de eerste 1000 dagen van het leven een zo goed mogelijke start te bieden.
              7. Blz. 70 We zetten lokale actiekaarten 'preventie gezondheid' in.
          2. Blz. 71 Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
          3. Blz. 72 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 73 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 74 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 75 Het bevorderen van de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer (voortgezet onderwijs).
              1. Blz. 76 We dragen zorg voor de voorbereiding en implementatie van Persoonlijke Vervoers Ontwikkelings Plannen (PVOP).
            2. Blz. 77 De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimtes worden efficiënt gebruikt.
              1. Blz. 78 We borgen de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
            3. Blz. 79 We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 80 Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
              2. Blz. 81 Samen met de verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneneducatie).
              3. Blz. 82 We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
            4. Blz. 83 We stimuleren jongeren om meer te lezen en om verstandig om te gaan met internet, sociale media en games.
              1. Blz. 84 Wij schakelen lees-media-consulenten in.
              2. Blz. 85 Wij zetten ons in voor een bibliotheek op school op maat.
          2. Blz. 86 Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
          3. Blz. 87 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 88 1.8 Indicatoren
          1. Blz. 89 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 90 Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
      2. Blz. 91 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 92 Inleiding
        2. Blz. 93 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 94 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 95 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 96 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 97 Implementatie van de Omgevingswet
              1. Blz. 98 Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
              2. Blz. 99 Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
            2. Blz. 100 Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
              1. Blz. 101 Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering. We sturen op de realisatie van woningen.
              2. Blz. 102 We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
              3. Blz. 103 We combineren de starterslening en stimuleringslening ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en onderzoeken of duurzaamheidsleningen mogelijk zijn.
            3. Blz. 104 Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
              1. Blz. 105 Er wordt samen o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
              2. Blz. 106 We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
              3. Blz. 107 We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
          2. Blz. 108 Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
          3. Blz. 109 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 110 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 111 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 112 Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
              1. Blz. 113 We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
              2. Blz. 114 We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
              3. Blz. 115 We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt.
          2. Blz. 116 Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
          3. Blz. 117 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 118 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 119 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 120 Versterken van lokale vrijetijdseconomie
              1. Blz. 121 Binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
              2. Blz. 122 Promoten van Woensdrecht en de Brabantse Wal.
            2. Blz. 123 Sport nog aantrekkelijker, rendabeler en socialer maken.
              1. Blz. 124 Meer communiceren over onze sport- en bewegingsactiviteiten en evenementen.
              2. Blz. 125 Promoten van sport ter bevordering van de vitaliteit van onze inwoners.
              3. Blz. 126 Verbinding leggen tussen vrijetijdseconomie, evenementen en sport.
            3. Blz. 127 Versterken van toerisme en recreatie door Woensdrecht te promoten als wandel-, fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 128 Actualisatie Wandel-, fiets- en wielerplan.
              2. Blz. 129 Meer aandacht en middelen voor wandelen en wandelaars alsook fietsen en de fietsrecreant.
              3. Blz. 130 Nieuwe accenten aanbrengen in het Fiets- en Wielerplan
          2. Blz. 131 Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
          3. Blz. 132 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 133 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 134 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 135 Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 136 De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
              2. Blz. 137 De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
            2. Blz. 138 Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 139 Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
              2. Blz. 140 In 2023 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
              3. Blz. 141 Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
          2. Blz. 142 Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
          3. Blz. 143 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 144 2.5 Indicatoren
          1. Blz. 145 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
          2. Blz. 146 Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 147 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 148 Inleiding
        2. Blz. 149 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 150 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 151 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 152 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 153 In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
              1. Blz. 154 De gemeente betrekt inwoners actief bij groen en biodiversiteit door deelname aan de Stimuleringsregeling Landschap (STILA)
              2. Blz. 155 De gemeente participeert in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het Grenspark Kalmthoutse Heide, het Bijenlandschap West-Brabant, de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal en Water- en Klimaatkring West.
              3. Blz. 156 De gemeente voert conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve groenfonds en anterieure overeenkomsten waaronder die van de zonneparken welke per 2024 zullen gaan afdragen.
          2. Blz. 157 Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
          3. Blz. 158 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 159 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 160 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 161 We denken en handelen duurzaam en klimaatbestendig in de ontwikkeling en uitvoering van plannen op alle beleidsvelden.
              1. Blz. 162 Accent leggen op meer zonnepanelen op daken.
              2. Blz. 163 Energiebesparing en verduurzaming (bij inwoners, bedrijven en eigen bedrijfsvoering).
              3. Blz. 164 In deze bestuursperiode maken we het gemeentelijk vastgoed en de gemeentelijke accommodaties zo energieneutraal mogelijk.
              4. Blz. 165 Nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid opstellen met de ambities tot 2026.
              5. Blz. 166 Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 opstellen.
              6. Blz. 167 Uitvoering geven aan Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
          2. Blz. 168 Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
          3. Blz. 169 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 170 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 171 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 172 Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
              1. Blz. 173 De gemeente verkent actief de mogelijkheden om het Sint Lucasplein in Hoogerheide groen en klimaatrobuust in te richten.
              2. Blz. 174 In samenwerking met inwoners en gebiedspartners wordt de openbare ruimte groener en klimaat-adaptiever ingericht door onder andere proactief overleg en het beschikbaar stellen van budget voor (groen)initiatieven.
              3. Blz. 175 Voor onkruidbestrijding op verhardingen is voor 2022 en 2023 budget beschikbaar gesteld.
              4. Blz. 176 We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
          2. Blz. 177 Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
          3. Blz. 178 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 179 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 180 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 181 Het verhogen van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. We streven naar een duurzame vorm van mobiliteit en geven daarbij invulling aan gedeelde- en alternatieve vormen van mobiliteit.
              1. Blz. 182 In overleg met betrokkenen partners maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten.
              2. Blz. 183 Opstellen uitvoeringsprogramma GVVP.
              3. Blz. 184 Uitvoering geven aan verschillende vormen van gedeelde mobiliteit.
          2. Blz. 185 Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
          3. Blz. 186 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 187 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 188 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 189 We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
              1. Blz. 190 Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
              2. Blz. 191 We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
              3. Blz. 192 We stellen een Kerkenvisie vast.
          2. Blz. 193 Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
          3. Blz. 194 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 195 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 196 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 197 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 198 We faciliteren en stimuleren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
              2. Blz. 199 We geven inclusiebeleid vorm.
              3. Blz. 200 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
          2. Blz. 201 Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
          3. Blz. 202 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 203 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 204 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 205 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
              1. Blz. 206 We zetten in op anders werken, middels privatiseren (light) verkrijgen huurders meer eigenaarschap als het gaat om onderhoud.
            2. Blz. 207 We stellen de visie op verduurzaming van vastgoed op waarbij we inzetten op verduurzaming van het vastgoed in combinatie met het groot onderhoud.
              1. Blz. 208 Het verduurzamen zal gefaseerd worden uitgevoerd waarbij we in fase 1, 2023-2025, inzetten op de gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes.
            3. Blz. 209 We verkrijgen een beter overzicht op de vastgoedbudgetten.
              1. Blz. 210 We herinrichten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke financiële applicatie.
          2. Blz. 211 Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
          3. Blz. 212 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 213 3.8 Indicatoren
          1. Blz. 214 Lokale indicatoren Programma 3. Leefomgeving
      4. Blz. 215 Programma 4. Economie
        1. Blz. 216 Inleiding
        2. Blz. 217 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 218 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 219 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 220 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 221 Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.
              1. Blz. 222 Als 4e stedelijk regio West Brabant West stellen we met 7 buurgemeenten een regionale verstedelijkingsstrategie (RVS) en een regionale investeringsagenda (RIA).
              2. Blz. 223 We intensiveren contacten over de grens met Vlaanderen.
              3. Blz. 224 We stellen een economische visie op.
              4. Blz. 225 We verbinden economie met arbeidsmarkt in het sociaal domein.
          2. Blz. 226 Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
          3. Blz. 227 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 228 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 229 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 230 Winkelgebieden en detailhandel vitaal houden.
              1. Blz. 231 We betrekken nadrukkelijk onze ligging als grensgemeente bij de marktwerking.
              2. Blz. 232 We incorporeren de actualisatie van het detailhandelsbeleid in de nieuwe economische visie.
              3. Blz. 233 We onderhouden intensief contact met de ondernemersverenigingen.
          2. Blz. 234 Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
          3. Blz. 235 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 236 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 237 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 238 Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.
              1. Blz. 239 Herontwikkeling van de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te scheiden.
              2. Blz. 240 We communiceren actief en gericht om bewoners te stimuleren hun afval beter te scheiden.
            2. Blz. 241 Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
              1. Blz. 242 We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en proberen de kosten voor onze inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
          2. Blz. 243 Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
          3. Blz. 244 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 245 4.5 Aviolanda
          1. Blz. 246 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 247 Positioneren van Business Park Aviolanda (BPA) en de Vliegbasis als topsector.
              1. Blz. 248 We positioneren BPA en de Vliegbasis als Maintenance Campus in de RVS/RIA.
              2. Blz. 249 We stellen met alle partners een Human Capital Agenda 2.0 op.
              3. Blz. 250 We zoeken met het vertrek van Fokker Elmo naar nieuwe innovatieve invullingen op BPA.
          2. Blz. 251 Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
          3. Blz. 252 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 253 4.6 Indicatoren
          1. Blz. 254 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
          2. Blz. 255 Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
      5. Blz. 256 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 257 Inleiding
        2. Blz. 258 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 259 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 260 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 261 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 262 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 263 We ontwikkelen samen met de zeven andere gemeenten in ons district een nieuw Integraal veiligheidsplan met speerpunten voor de komende 4 jaar en geven hier uitvoering aan.
              2. Blz. 264 We organiseren met de veiligheidsregio een rampenoefening in 2023.
              3. Blz. 265 We verkennen de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking met brandweerpost Putte en de Belgische brandweer.
            2. Blz. 266 We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
              1. Blz. 267 We voeren met onze ketenpartners integrale acties uit.
              2. Blz. 268 We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
            3. Blz. 269 We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
              1. Blz. 270 We beschikken over een sluitend netwerk van partners en vergroten hierin de samenwerking waarin zowel preventief als reactief geacteerd wordt (ketengericht werken).
              2. Blz. 271 We herijken de aansturing van onze eigen aangestelde gemeentelijke boa’s, zodat de samenwerking tussen politie en de handhavers wordt versterkt.
          2. Blz. 272 Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
          3. Blz. 273 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 274 5.2 Handhaving
          1. Blz. 275 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 276 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 277 We stellen twee Boa’s aan (één vast en één tijdelijk in de pilot periode) in eigen dienst per 2023 voor toezicht in de openbare ruimte.
              2. Blz. 278 We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              3. Blz. 279 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 280 Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
          3. Blz. 281 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 282 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 283 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 284 De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.
              1. Blz. 285 De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
              2. Blz. 286 We breiden onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast dat onze dienstverlening blijft afgestemd op de waarde en beleving van onze klanten.
              3. Blz. 287 We zetten de klant centraal in onze dienstverlening en zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” voort, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’.
          2. Blz. 288 Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
          3. Blz. 289 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 290 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 291 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 292 Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
              1. Blz. 293 In overleg met de gemeenteraad en met de regio gaan we de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen implementeren.
              2. Blz. 294 In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht en opgavengericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
              3. Blz. 295 Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
            2. Blz. 296 Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
              1. Blz. 297 Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
              2. Blz. 298 Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
          2. Blz. 299 Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
          3. Blz. 300 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 301 5.5 Financiën
          1. Blz. 302 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 303 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 304 Onze meerjarenbegroting 2024-2027 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
              2. Blz. 305 We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
              3. Blz. 306 We voeren een financieel verantwoord beleid binnen door de raad vastgestelde kaders.
            2. Blz. 307 We verantwoorden transparant.
              1. Blz. 308 De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2023 kan worden afgegeven.
              2. Blz. 309 Door middel van financiële tussenrapportages informeren we de gemeenteraad, inwoners en andere belangstellenden over de financiële stand van zaken in het lopende begrotingsjaar
              3. Blz. 310 We geven verder opvolging aan de bevindingen van onze extern accountant uit de jaarlijkse managementletter.
          2. Blz. 311 Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
          3. Blz. 312 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 313 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 314 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 315 Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
              1. Blz. 316 We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
          2. Blz. 317 Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
          3. Blz. 318 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 319 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 320 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 321 Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
              1. Blz. 322 Datamogelijkheden worden niet gezien en ingezet als sluitstuk, maar als vertrekpunt van beleid.
              2. Blz. 323 In de Equalit-samenwerking ontwikkelen we het Datafundament verder: een technisch platform waar gegevens op een gestandaardiseerde en uniforme manier worden opgeslagen om (her)gebruikt te kunnen worden bij het maken van analyses en voorspelmodellen.
              3. Blz. 324 Om gegevens integraal en beheerst te kunnen verwerken in de organisatie (=gegevensmanagement) groeien we toe naar een centraal datamanagement voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data.
            2. Blz. 325 Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
              1. Blz. 326 Ons fundament is op orde, zodat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
              2. Blz. 327 We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
              3. Blz. 328 We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening, zoals de Wet open overheid, de Archiefwet en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie.
          2. Blz. 329 Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
          3. Blz. 330 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 331 5.8 Overhead
          1. Blz. 332 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 333 Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
              1. Blz. 334 Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
              2. Blz. 335 We passen het instrument strategische personeelsplanning toe en bepalen zo, op basis van de koers van de organisatie, de meest optimale inzet van mensen voor nu en in de toekomst.
              3. Blz. 336 We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
          2. Blz. 337 Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
          3. Blz. 338 Wat veroorzaakt het verschil?
        12. Blz. 339 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 340 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 341 We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
              1. Blz. 342 We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
            2. Blz. 343 We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.
              1. Blz. 344 Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
              2. Blz. 345 We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
              3. Blz. 346 We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van ons personeel maar behouden een centrale rol voor onze leidinggevenden.
          2. Blz. 347 Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
          3. Blz. 348 Wat veroorzaakt het verschil?
        13. Blz. 349 5.10 Communicatie
          1. Blz. 350 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 351 Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 352 We communiceren tijdig en via verschillende kanalen over actuele onderwerpen.
              2. Blz. 353 We doen aan online monitoring om te weten wat er leeft zodat we hierop onze communicatie kunnen afstemmen c.q. aanpassen.
              3. Blz. 354 We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
            2. Blz. 355 Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het collegewerkprogramma 2022-2026.
              1. Blz. 356 Na vaststelling van het collegewerkprogramma wordt een communicatiewerkprogramma opgesteld. Hierin wordt voor deze collegeperiode de communicatielijn uitgezet.
          2. Blz. 357 Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
          3. Blz. 358 Wat veroorzaakt het verschil?
        14. Blz. 359 5.11 Juridische zaken
          1. Blz. 360 Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
          2. Blz. 361 Wat veroorzaakt het verschil?
        15. Blz. 362 5.12 Indicatoren
          1. Blz. 363 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 364 Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 365 Algemeen
      1. Blz. 366 Samenvatting
        1. Blz. 367 Leeswijzer
        2. Blz. 368 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 369 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 370 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 371 Programma 4. Economie
        6. Blz. 372 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 373 Financiële samenvatting
    4. Blz. 374 Paragrafen
      1. Blz. 375 Paragraaf 1 Opgaven
        1. Blz. 376 Algemeen
        2. Blz. 377 Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
          1. Blz. 378 Inleiding
          2. Blz. 379 Ontwikkelingen
          3. Blz. 380 Ambities
          4. Blz. 381 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 382 Stand van zaken per Jaarstukken 2023
        3. Blz. 383 Opgave Economie
          1. Blz. 384 Inleiding
          2. Blz. 385 Ontwikkelingen
          3. Blz. 386 Ambities
          4. Blz. 387 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 388 Stand van zaken per Jaarstukken 2023
        4. Blz. 389 Opgave Bouwen & wonen
          1. Blz. 390 Inleiding
          2. Blz. 391 Ontwikkelingen
          3. Blz. 392 Ambities
          4. Blz. 393 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 394 Stand van zaken per Jaarstukken 2023
      2. Blz. 395 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 396 Algemeen
        2. Blz. 397 Lokaal beleid
        3. Blz. 398 A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
        4. Blz. 399 B. Tariefontwikkeling 2019-2023
        5. Blz. 400 1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 401 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 402 3. Rioolheffing
        8. Blz. 403 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 404 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 405 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 406 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 407 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 408 9. Marktgelden
        14. Blz. 409 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 410 11. Leges
        16. Blz. 411 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 412 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 413 Algemeen
        2. Blz. 414 Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
        3. Blz. 415 Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 416 Welke risico's zijn aanvaardbaar?
        5. Blz. 417 Risicomethodiek
        6. Blz. 418 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        7. Blz. 419 Niet kwantificeerbare risico's
        8. Blz. 420 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        9. Blz. 421 Weerstandscapaciteit
        10. Blz. 422 Weerstandsratio
        11. Blz. 423 Ontwikkeling kengetallen
        12. Blz. 424 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 425 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 426 Algemeen
        2. Blz. 427 Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 428 Wegen
        4. Blz. 429 Riolering
        5. Blz. 430 Openbare verlichting
        6. Blz. 431 Groen
        7. Blz. 432 Gebouwen
        8. Blz. 433 Reiniging
        9. Blz. 434 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 435 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 436 Algemeen
        2. Blz. 437 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 438 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 439 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 440 Algemeen
        2. Blz. 441 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 442 Regionale samenwerking
        4. Blz. 443 Financiën
        5. Blz. 444 Concerncontrol
        6. Blz. 445 Functionaris Gegevensbescherming
        7. Blz. 446 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        8. Blz. 447 Overhead
        9. Blz. 448 Personeel
        10. Blz. 449 Communicatie
        11. Blz. 450 Juridische Zaken
        12. Blz. 451 Inkoop
        13. Blz. 452 Toelichting op rechtmatigheidsverantwoording college
      7. Blz. 453 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 454 Inleiding
        2. Blz. 455 Beleid
        3. Blz. 456 Sturing en toezicht
        4. Blz. 457 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 458 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 459 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 460 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 461 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 462 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 463 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 464 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 465 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 466 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 467 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 468 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 469 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 470 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 471 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 472 B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
        20. Blz. 473 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 474 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 475 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 476 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 477 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 478 Algemeen
        2. Blz. 479 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 480 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 481 Reserves
      9. Blz. 482 Paragraaf 9 Wet Open Overheid
        1. Blz. 483 De informatiehuishouding
        2. Blz. 484 Contactpersoon Wet open overheid (Woo)
        3. Blz. 485 Actieve openbaarmaking
        4. Blz. 486 Overige activiteiten voor de uitvoering van de Woo
        5. Blz. 487 Besteding subsidie Wet open overheid
    5. Blz. 488 Jaarrekening 2023
      1. Blz. 489 Balans per 31 december 2023
        1. Blz. 490 Balans
      2. Blz. 491 Toelichting op de balans
        1. Blz. 492 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        2. Blz. 493 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        3. Blz. 494 Vaste activa
          1. Blz. 495 Algemeen
          2. Blz. 496 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 497 Materiële vaste activa
          4. Blz. 498 Buiten gebruik gestelde vaste activa
          5. Blz. 499 Afschrijvingen
          6. Blz. 500 Warme gronden
          7. Blz. 501 Financiële vaste activa
        4. Blz. 502 Vlottende activa
          1. Blz. 503 Voorraden
          2. Blz. 504 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 505 Schatkistbankieren
          4. Blz. 506 Liquide middelen
          5. Blz. 507 Overlopende activa
        5. Blz. 508 Vaste passiva
          1. Blz. 509 Eigen vermogen
          2. Blz. 510 Reserves
          3. Blz. 511 Voorzieningen
          4. Blz. 512 Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van langer dan één jaar
        6. Blz. 513 Vlottende passiva
          1. Blz. 514 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          2. Blz. 515 Overlopende passiva
        7. Blz. 516 Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
          1. Blz. 517 Overige niet in de balans opgenomen rechten
          2. Blz. 518 Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
        8. Blz. 519 Niet in de balans opgenomen belangrijke verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
          1. Blz. 520 Overeenkomsten
          2. Blz. 521 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
          3. Blz. 522 Derivaten
          4. Blz. 523 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
          5. Blz. 524 Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
      3. Blz. 525 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 526 Overzicht van Baten en Lasten naar product
      4. Blz. 527 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 528 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 529 Algemene uitkeringen
      5. Blz. 530 Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
        1. Blz. 531 Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
      6. Blz. 532 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 533 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      7. Blz. 534 Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
        1. Blz. 535 Onvoorziene uitgaven
      8. Blz. 536 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 537 Inleiding
        2. Blz. 538 Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
      9. Blz. 539 Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 540 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      10. Blz. 541 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 542 Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
        2. Blz. 543 Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
      11. Blz. 544 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 545 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        2. Blz. 546 Bevinding
      12. Blz. 547 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
        1. Blz. 548 Sisa
      13. Blz. 549 Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
        1. Blz. 550 Baten en lasten op taakveld
      14. Blz. 551 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
        1. Blz. 552 Controleverklaring
      15. Blz. 553 Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 554 Overzicht lopende investeringen
    6. Blz. 555 Bijlagen
      1. Blz. 556 A. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 557 Subsidieoverzicht in €
      2. Blz. 558 B. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
        1. Blz. 559 Aanleiding
        2. Blz. 560 Werkwijze
        3. Blz. 561 Gemeentelijke bezetting
        4. Blz. 562 Tot slot
      3. Blz. 563 C. Stand van zaken rekenkamer
        1. Blz. 564 Inleiding
        2. Blz. 565 Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
        3. Blz. 566 Overheidsparticipatie (januari 2020)
        4. Blz. 567 Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
        5. Blz. 568 Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
        6. Blz. 569 Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)
        7. Blz. 570 Onderzoek RKC DoeMee 2022: Ondersteuning van de Volksvertegenwoordiging
      4. Blz. 571 D. Afkortingenlijst
        1. Blz. 572 Afkortingen
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap