-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Jaarstukken 2023
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Inleiding
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 10
Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
-
Blz. 11
We faciliteren de adviesraad Sociaal Domein om gevraagd en ongevraagd advies te geven dan wel zelf initiatieven te ontplooien.
-
Blz. 12
We vragen partners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag, op basis van hun expertise en de sociale kaart per kern, te komen tot een onderbouwd en onderling afgestemd, kern specifiek aanbod.
-
Blz. 13
We vragen subsidienten ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven in te zetten.
-
Blz. 14
Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
-
Blz. 15
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 16
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 17
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 18
We zetten in op doorontwikkeling van informatie, advies en ondersteuning op het Sociaal Domein (Vraagwijzer Woensdrecht).
-
Blz. 19
Maatwerkvoorzieningen worden beschikbaar gesteld als hulp en/of ondersteuning niet voorliggend kan worden aangeboden.
-
Blz. 20
Op basis van de evaluatie van de pilot wijk-GGD'er eind 2022 hebben we de intentie deze werkwijze voort te zetten in 2023.
-
Blz. 21
Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
-
Blz. 22
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 23
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 24
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 25
We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
-
Blz. 26
Inburgeringsplichtigen worden begeleid én leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden in onze samenleving, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
-
Blz. 27
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
-
Blz. 28
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, leertrajecten en sociale activering).
-
Blz. 29
We zetten in op het tegengaan van armoede.
-
Blz. 30
We blijven investeren in bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen.
-
Blz. 31
We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
-
Blz. 32
We maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
-
Blz. 33
Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
-
Blz. 34
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 35
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 36
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 37
We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
-
Blz. 38
De kwaliteit van het productenaanbod borgen we door interne en externe controles.
-
Blz. 39
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
-
Blz. 40
We borgen de lokale uitvoering van Beschermd Wonen.
-
Blz. 41
Bij het opstellen van de lokale visie betrekken we de adviesraad sociaal domein.
-
Blz. 42
In de tweede helft van 2023 vindt tussentijdse evaluatie plaats op het implementatieproces rondom lokale indicatiestelling Beschermd Wonen.
-
Blz. 43
We ontwikkelen een lokale visie op Beschermd Wonen.
-
Blz. 44
We zetten in op de brede aanpak dak- en thuisloosheid.
-
Blz. 45
In 2023 faciliteren we de voortzetting van projecten behorende bij deze brede aanpak, waardoor we bijdragen aan het terugdringen van dakloosheid in onze regio.
-
Blz. 46
Samen met regio West-Brabant West, ontwikkelen we een lange termijn aanpak waarin we inzetten op preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met (levensbrede) begeleiding.
-
Blz. 47
Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
-
Blz. 48
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 49
1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
-
Blz. 50
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 51
We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig om (langdurige) uitval uit onderwijs te voorkomen.
-
Blz. 52
Aan elke school is een jeugdprofessional gekoppeld die in afstemming met de jeugdverpleegkundige afspraken maakt over de samenwerking met als doel vroegsignalering en preventie te stimuleren.
-
Blz. 53
In 2023 is het beleid op onderwijszorgarrangementen vastgesteld.
-
Blz. 54
We zetten in op First Time Right.
-
Blz. 55
We werken met ZorgDomein, waardoor de huisartsen rechtstreeks kunnen doorverwijzen naar Team Jeugd.
-
Blz. 56
We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld (HG) en kindermishandeling (KM).
-
Blz. 57
Integraal gemeentelijke visie op aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in 2023 vastgesteld.
-
Blz. 58
We zetten in op het voorkomen van zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek.
-
Blz. 59
Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
-
Blz. 60
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 61
1.6 Gezondheid en Sport
-
Blz. 62
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 63
Met lokale en regionale partners zetten we in op een gezonde leefstijl, vitaliteit en psychische gezondheid.
-
Blz. 64
We behouden een sluitend AED-netwerk in onze gemeente.
-
Blz. 65
We faciliteren de jeugdgezondheidzorg, inclusief rijksvaccinatieprogramma.
-
Blz. 66
We faciliteren de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg.
-
Blz. 67
We faciliteren het uitvoeringsprogramma volksgezondheid en preventie -en handhavingsplan alcohol Brabantse Wal.
-
Blz. 68
We sluiten een Leefstijlakkoord (combinatie sport- en preventieakkoord).
-
Blz. 69
We zetten lokaal en regionaal in op een coalitie Kansrijke Start om kinderen de eerste 1000 dagen van het leven een zo goed mogelijke start te bieden.
-
Blz. 70
We zetten lokale actiekaarten 'preventie gezondheid' in.
-
Blz. 71
Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
-
Blz. 72
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 73
1.7 Onderwijs
-
Blz. 74
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 75
Het bevorderen van de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer (voortgezet onderwijs).
-
Blz. 76
We dragen zorg voor de voorbereiding en implementatie van Persoonlijke Vervoers Ontwikkelings Plannen (PVOP).
-
Blz. 77
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimtes worden efficiënt gebruikt.
-
Blz. 78
We borgen de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
-
Blz. 79
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 80
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
-
Blz. 81
Samen met de verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneneducatie).
-
Blz. 82
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
-
Blz. 83
We stimuleren jongeren om meer te lezen en om verstandig om te gaan met internet, sociale media en games.
-
Blz. 84
Wij schakelen lees-media-consulenten in.
-
Blz. 85
Wij zetten ons in voor een bibliotheek op school op maat.
-
Blz. 86
Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
-
Blz. 87
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 88
1.8 Indicatoren
-
Blz. 89
Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 90
Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
-
Blz. 91
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 92
Inleiding
-
Blz. 93
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 94
Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
-
Blz. 95
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 96
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 97
Implementatie van de Omgevingswet
-
Blz. 98
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
-
Blz. 99
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
-
Blz. 100
Een grotere duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 101
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering. We sturen op de realisatie van woningen.
-
Blz. 102
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
-
Blz. 103
We combineren de starterslening en stimuleringslening ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en onderzoeken of duurzaamheidsleningen mogelijk zijn.
-
Blz. 104
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 105
Er wordt samen o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 106
We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
-
Blz. 107
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
-
Blz. 108
Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
-
Blz. 109
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 110
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 111
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 112
Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
-
Blz. 113
We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
-
Blz. 114
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
-
Blz. 115
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt.
-
Blz. 116
Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
-
Blz. 117
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 118
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 119
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 120
Versterken van lokale vrijetijdseconomie
-
Blz. 121
Binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
-
Blz. 122
Promoten van Woensdrecht en de Brabantse Wal.
-
Blz. 123
Sport nog aantrekkelijker, rendabeler en socialer maken.
-
Blz. 124
Meer communiceren over onze sport- en bewegingsactiviteiten en evenementen.
-
Blz. 125
Promoten van sport ter bevordering van de vitaliteit van onze inwoners.
-
Blz. 126
Verbinding leggen tussen vrijetijdseconomie, evenementen en sport.
-
Blz. 127
Versterken van toerisme en recreatie door Woensdrecht te promoten als wandel-, fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 128
Actualisatie Wandel-, fiets- en wielerplan.
-
Blz. 129
Meer aandacht en middelen voor wandelen en wandelaars alsook fietsen en de fietsrecreant.
-
Blz. 130
Nieuwe accenten aanbrengen in het Fiets- en Wielerplan
-
Blz. 131
Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
-
Blz. 132
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 133
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 134
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 135
Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 136
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
-
Blz. 137
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
-
Blz. 138
Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 139
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 140
In 2023 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
-
Blz. 141
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
-
Blz. 142
Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
-
Blz. 143
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 144
2.5 Indicatoren
-
Blz. 145
Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 146
Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
-
Blz. 147
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 148
Inleiding
-
Blz. 149
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 150
Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 151
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 152
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 153
In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
-
Blz. 154
De gemeente betrekt inwoners actief bij groen en biodiversiteit door deelname aan de Stimuleringsregeling Landschap (STILA)
-
Blz. 155
De gemeente participeert in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het Grenspark Kalmthoutse Heide, het Bijenlandschap West-Brabant, de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal en Water- en Klimaatkring West.
-
Blz. 156
De gemeente voert conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve groenfonds en anterieure overeenkomsten waaronder die van de zonneparken welke per 2024 zullen gaan afdragen.
-
Blz. 157
Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
-
Blz. 158
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 159
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 160
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 161
We denken en handelen duurzaam en klimaatbestendig in de ontwikkeling en uitvoering van plannen op alle beleidsvelden.
-
Blz. 162
Accent leggen op meer zonnepanelen op daken.
-
Blz. 163
Energiebesparing en verduurzaming (bij inwoners, bedrijven en eigen bedrijfsvoering).
-
Blz. 164
In deze bestuursperiode maken we het gemeentelijk vastgoed en de gemeentelijke accommodaties zo energieneutraal mogelijk.
-
Blz. 165
Nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid opstellen met de ambities tot 2026.
-
Blz. 166
Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 opstellen.
-
Blz. 167
Uitvoering geven aan Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
-
Blz. 168
Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
-
Blz. 169
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 170
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 171
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 172
Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
-
Blz. 173
De gemeente verkent actief de mogelijkheden om het Sint Lucasplein in Hoogerheide groen en klimaatrobuust in te richten.
-
Blz. 174
In samenwerking met inwoners en gebiedspartners wordt de openbare ruimte groener en klimaat-adaptiever ingericht door onder andere proactief overleg en het beschikbaar stellen van budget voor (groen)initiatieven.
-
Blz. 175
Voor onkruidbestrijding op verhardingen is voor 2022 en 2023 budget beschikbaar gesteld.
-
Blz. 176
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
-
Blz. 177
Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
-
Blz. 178
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 179
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 180
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 181
Het verhogen van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid. We streven naar een duurzame vorm van mobiliteit en geven daarbij invulling aan gedeelde- en alternatieve vormen van mobiliteit.
-
Blz. 182
In overleg met betrokkenen partners maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten.
-
Blz. 183
Opstellen uitvoeringsprogramma GVVP.
-
Blz. 184
Uitvoering geven aan verschillende vormen van gedeelde mobiliteit.
-
Blz. 185
Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
-
Blz. 186
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 187
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 188
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 189
We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
-
Blz. 190
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
-
Blz. 191
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
-
Blz. 192
We stellen een Kerkenvisie vast.
-
Blz. 193
Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
-
Blz. 194
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 195
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 196
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 197
Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
-
Blz. 198
We faciliteren en stimuleren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
-
Blz. 199
We geven inclusiebeleid vorm.
-
Blz. 200
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
-
Blz. 201
Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
-
Blz. 202
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 203
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 204
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 205
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
-
Blz. 206
We zetten in op anders werken, middels privatiseren (light) verkrijgen huurders meer eigenaarschap als het gaat om onderhoud.
-
Blz. 207
We stellen de visie op verduurzaming van vastgoed op waarbij we inzetten op verduurzaming van het vastgoed in combinatie met het groot onderhoud.
-
Blz. 208
Het verduurzamen zal gefaseerd worden uitgevoerd waarbij we in fase 1, 2023-2025, inzetten op de gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes.
-
Blz. 209
We verkrijgen een beter overzicht op de vastgoedbudgetten.
-
Blz. 210
We herinrichten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke financiële applicatie.
-
Blz. 211
Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
-
Blz. 212
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 213
3.8 Indicatoren
-
Blz. 214
Lokale indicatoren Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 215
Programma 4. Economie
-
Blz. 216
Inleiding
-
Blz. 217
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 218
Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
-
Blz. 219
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 220
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 221
Versterken van het economisch klimaat en arbeidsmarkt.
-
Blz. 222
Als 4e stedelijk regio West Brabant West stellen we met 7 buurgemeenten een regionale verstedelijkingsstrategie (RVS) en een regionale investeringsagenda (RIA).
-
Blz. 223
We intensiveren contacten over de grens met Vlaanderen.
-
Blz. 224
We stellen een economische visie op.
-
Blz. 225
We verbinden economie met arbeidsmarkt in het sociaal domein.
-
Blz. 226
Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
-
Blz. 227
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 228
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 229
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 230
Winkelgebieden en detailhandel vitaal houden.
-
Blz. 231
We betrekken nadrukkelijk onze ligging als grensgemeente bij de marktwerking.
-
Blz. 232
We incorporeren de actualisatie van het detailhandelsbeleid in de nieuwe economische visie.
-
Blz. 233
We onderhouden intensief contact met de ondernemersverenigingen.
-
Blz. 234
Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
-
Blz. 235
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 236
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 237
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 238
Voldoen aan de VANG-doelstellingen (van afval naar grondstof). Waarbij de pijlers 'kostendekkendheid' en 'de vervuiler betaalt' van belang zijn.
-
Blz. 239
Herontwikkeling van de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te scheiden.
-
Blz. 240
We communiceren actief en gericht om bewoners te stimuleren hun afval beter te scheiden.
-
Blz. 241
Afvalinzameling en -verwerking is 100% kostendekkend.
-
Blz. 242
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en proberen de kosten voor onze inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
-
Blz. 243
Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
-
Blz. 244
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 245
4.5 Aviolanda
-
Blz. 246
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 247
Positioneren van Business Park Aviolanda (BPA) en de Vliegbasis als topsector.
-
Blz. 248
We positioneren BPA en de Vliegbasis als Maintenance Campus in de RVS/RIA.
-
Blz. 249
We stellen met alle partners een Human Capital Agenda 2.0 op.
-
Blz. 250
We zoeken met het vertrek van Fokker Elmo naar nieuwe innovatieve invullingen op BPA.
-
Blz. 251
Wat geven we uit aan 4.5 Aviolanda?
-
Blz. 252
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 253
4.6 Indicatoren
-
Blz. 254
Lokale indicatoren Programma 4. Economie
-
Blz. 255
Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
-
Blz. 256
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 257
Inleiding
-
Blz. 258
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 259
Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 260
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 261
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 262
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 263
We ontwikkelen samen met de zeven andere gemeenten in ons district een nieuw Integraal veiligheidsplan met speerpunten voor de komende 4 jaar en geven hier uitvoering aan.
-
Blz. 264
We organiseren met de veiligheidsregio een rampenoefening in 2023.
-
Blz. 265
We verkennen de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking met brandweerpost Putte en de Belgische brandweer.
-
Blz. 266
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
-
Blz. 267
We voeren met onze ketenpartners integrale acties uit.
-
Blz. 268
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
-
Blz. 269
We intensiveren de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
-
Blz. 270
We beschikken over een sluitend netwerk van partners en vergroten hierin de samenwerking waarin zowel preventief als reactief geacteerd wordt (ketengericht werken).
-
Blz. 271
We herijken de aansturing van onze eigen aangestelde gemeentelijke boa’s, zodat de samenwerking tussen politie en de handhavers wordt versterkt.
-
Blz. 272
Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
-
Blz. 273
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 274
5.2 Handhaving
-
Blz. 275
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 276
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 277
We stellen twee Boa’s aan (één vast en één tijdelijk in de pilot periode) in eigen dienst per 2023 voor toezicht in de openbare ruimte.
-
Blz. 278
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
-
Blz. 279
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 280
Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
-
Blz. 281
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 282
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 283
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 284
De dienstverlening is laagdrempelig en betrouwbaar en sluit aan bij de behoeften en verwachtingen van de klant. We verbeteren onze dienstverlening merkbaar en meetbaar.
-
Blz. 285
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
-
Blz. 286
We breiden onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast dat onze dienstverlening blijft afgestemd op de waarde en beleving van onze klanten.
-
Blz. 287
We zetten de klant centraal in onze dienstverlening en zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” voort, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’.
-
Blz. 288
Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
-
Blz. 289
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 290
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 291
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 292
Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
-
Blz. 293
In overleg met de gemeenteraad en met de regio gaan we de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen implementeren.
-
Blz. 294
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht en opgavengericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
-
Blz. 295
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
-
Blz. 296
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
-
Blz. 297
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
-
Blz. 298
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
-
Blz. 299
Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
-
Blz. 300
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 301
5.5 Financiën
-
Blz. 302
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 303
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 304
Onze meerjarenbegroting 2024-2027 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
-
Blz. 305
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
-
Blz. 306
We voeren een financieel verantwoord beleid binnen door de raad vastgestelde kaders.
-
Blz. 307
We verantwoorden transparant.
-
Blz. 308
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2023 kan worden afgegeven.
-
Blz. 309
Door middel van financiële tussenrapportages informeren we de gemeenteraad, inwoners en andere belangstellenden over de financiële stand van zaken in het lopende begrotingsjaar
-
Blz. 310
We geven verder opvolging aan de bevindingen van onze extern accountant uit de jaarlijkse managementletter.
-
Blz. 311
Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
-
Blz. 312
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 313
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 314
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 315
Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
-
Blz. 316
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
-
Blz. 317
Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
-
Blz. 318
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 319
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 320
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 321
Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
-
Blz. 322
Datamogelijkheden worden niet gezien en ingezet als sluitstuk, maar als vertrekpunt van beleid.
-
Blz. 323
In de Equalit-samenwerking ontwikkelen we het Datafundament verder: een technisch platform waar gegevens op een gestandaardiseerde en uniforme manier worden opgeslagen om (her)gebruikt te kunnen worden bij het maken van analyses en voorspelmodellen.
-
Blz. 324
Om gegevens integraal en beheerst te kunnen verwerken in de organisatie (=gegevensmanagement) groeien we toe naar een centraal datamanagement voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data.
-
Blz. 325
Betrouwbare en inclusieve overheid: onze informatievoorziening is optimaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
-
Blz. 326
Ons fundament is op orde, zodat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
-
Blz. 327
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
-
Blz. 328
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening, zoals de Wet open overheid, de Archiefwet en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie.
-
Blz. 329
Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
-
Blz. 330
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 331
5.8 Overhead
-
Blz. 332
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 333
Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
-
Blz. 334
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
-
Blz. 335
We passen het instrument strategische personeelsplanning toe en bepalen zo, op basis van de koers van de organisatie, de meest optimale inzet van mensen voor nu en in de toekomst.
-
Blz. 336
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
-
Blz. 337
Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
-
Blz. 338
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 339
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 340
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 341
We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
-
Blz. 342
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
-
Blz. 343
We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers intrinsiek gemotiveerd raken en zich gewaardeerd voelen.
-
Blz. 344
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
-
Blz. 345
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
-
Blz. 346
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van ons personeel maar behouden een centrale rol voor onze leidinggevenden.
-
Blz. 347
Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
-
Blz. 348
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 349
5.10 Communicatie
-
Blz. 350
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 351
Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 352
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen over actuele onderwerpen.
-
Blz. 353
We doen aan online monitoring om te weten wat er leeft zodat we hierop onze communicatie kunnen afstemmen c.q. aanpassen.
-
Blz. 354
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
-
Blz. 355
Duidelijke communicatie van de ambities en maatregelen uit het collegewerkprogramma 2022-2026.
-
Blz. 356
Na vaststelling van het collegewerkprogramma wordt een communicatiewerkprogramma opgesteld. Hierin wordt voor deze collegeperiode de communicatielijn uitgezet.
-
Blz. 357
Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
-
Blz. 358
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 359
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 360
Wat geven we uit aan 5.11 Juridische zaken?
-
Blz. 361
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 362
5.12 Indicatoren
-
Blz. 363
Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 364
Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 365
Algemeen
-
Blz. 366
Samenvatting
-
Blz. 367
Leeswijzer
-
Blz. 368
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 369
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 370
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 371
Programma 4. Economie
-
Blz. 372
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 373
Financiële samenvatting
-
Blz. 374
Paragrafen
-
Blz. 375
Paragraaf 1 Opgaven
-
Blz. 376
Algemeen
-
Blz. 377
Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
-
Blz. 378
Inleiding
-
Blz. 379
Ontwikkelingen
-
Blz. 380
Ambities
-
Blz. 381
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 382
Stand van zaken per Jaarstukken 2023
-
Blz. 383
Opgave Economie
-
Blz. 384
Inleiding
-
Blz. 385
Ontwikkelingen
-
Blz. 386
Ambities
-
Blz. 387
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 388
Stand van zaken per Jaarstukken 2023
-
Blz. 389
Opgave Bouwen & wonen
-
Blz. 390
Inleiding
-
Blz. 391
Ontwikkelingen
-
Blz. 392
Ambities
-
Blz. 393
Wat doen we in deze bestuursperiode?
-
Blz. 394
Stand van zaken per Jaarstukken 2023
-
Blz. 395
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 396
Algemeen
-
Blz. 397
Lokaal beleid
-
Blz. 398
A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
-
Blz. 399
B. Tariefontwikkeling 2019-2023
-
Blz. 400
1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 401
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 402
3. Rioolheffing
-
Blz. 403
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 404
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 405
6. Hondenbelasting
-
Blz. 406
7. Forensenbelasting
-
Blz. 407
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 408
9. Marktgelden
-
Blz. 409
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 410
11. Leges
-
Blz. 411
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 412
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 413
Algemeen
-
Blz. 414
Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
-
Blz. 415
Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
-
Blz. 416
Welke risico's zijn aanvaardbaar?
-
Blz. 417
Risicomethodiek
-
Blz. 418
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 419
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 420
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 421
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 422
Weerstandsratio
-
Blz. 423
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 424
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 425
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 426
Algemeen
-
Blz. 427
Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 428
Wegen
-
Blz. 429
Riolering
-
Blz. 430
Openbare verlichting
-
Blz. 431
Groen
-
Blz. 432
Gebouwen
-
Blz. 433
Reiniging
-
Blz. 434
Speelvoorzieningen
-
Blz. 435
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 436
Algemeen
-
Blz. 437
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 438
Eisen Wet Fido
-
Blz. 439
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 440
Algemeen
-
Blz. 441
De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
-
Blz. 442
Regionale samenwerking
-
Blz. 443
Financiën
-
Blz. 444
Concerncontrol
-
Blz. 445
Functionaris Gegevensbescherming
-
Blz. 446
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 447
Overhead
-
Blz. 448
Personeel
-
Blz. 449
Communicatie
-
Blz. 450
Juridische Zaken
-
Blz. 451
Inkoop
-
Blz. 452
Toelichting op rechtmatigheidsverantwoording college
-
Blz. 453
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Beleid
-
Blz. 456
Sturing en toezicht
-
Blz. 457
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 458
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 459
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 460
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 461
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 462
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 463
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 464
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 465
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 466
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 467
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 468
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 469
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 470
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 471
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 472
B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
-
Blz. 473
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 474
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 475
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 476
B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
-
Blz. 477
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 478
Algemeen
-
Blz. 479
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 480
Complexen in exploitatie
-
Blz. 481
Reserves
-
Blz. 482
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
-
Blz. 483
De informatiehuishouding
-
Blz. 484
Contactpersoon Wet open overheid (Woo)
-
Blz. 485
Actieve openbaarmaking
-
Blz. 486
Overige activiteiten voor de uitvoering van de Woo
-
Blz. 487
Besteding subsidie Wet open overheid
-
Blz. 488
Jaarrekening 2023
-
Blz. 489
Balans per 31 december 2023
-
Blz. 490
Balans
-
Blz. 491
Toelichting op de balans
-
Blz. 492
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 493
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 494
Vaste activa
-
Blz. 495
Algemeen
-
Blz. 496
Immateriële vaste activa
-
Blz. 497
Materiële vaste activa
-
Blz. 498
Buiten gebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 499
Afschrijvingen
-
Blz. 500
Warme gronden
-
Blz. 501
Financiële vaste activa
-
Blz. 502
Vlottende activa
-
Blz. 503
Voorraden
-
Blz. 504
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 505
Schatkistbankieren
-
Blz. 506
Liquide middelen
-
Blz. 507
Overlopende activa
-
Blz. 508
Vaste passiva
-
Blz. 509
Eigen vermogen
-
Blz. 510
Reserves
-
Blz. 511
Voorzieningen
-
Blz. 512
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van langer dan één jaar
-
Blz. 513
Vlottende passiva
-
Blz. 514
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 515
Overlopende passiva
-
Blz. 516
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
-
Blz. 517
Overige niet in de balans opgenomen rechten
-
Blz. 518
Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
-
Blz. 519
Niet in de balans opgenomen belangrijke verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
-
Blz. 520
Overeenkomsten
-
Blz. 521
Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
-
Blz. 522
Derivaten
-
Blz. 523
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
-
Blz. 524
Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
-
Blz. 525
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 526
Overzicht van Baten en Lasten naar product
-
Blz. 527
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 528
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 529
Algemene uitkeringen
-
Blz. 530
Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 531
Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
-
Blz. 532
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 533
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 534
Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
-
Blz. 535
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 536
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 537
Inleiding
-
Blz. 538
Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
-
Blz. 539
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 540
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 541
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 542
Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 543
Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
-
Blz. 544
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 545
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
-
Blz. 546
Bevinding
-
Blz. 547
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 548
Sisa
-
Blz. 549
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
-
Blz. 550
Baten en lasten op taakveld
-
Blz. 551
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
-
Blz. 552
Controleverklaring
-
Blz. 553
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 554
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 555
Bijlagen
-
Blz. 556
A. Subsidieoverzicht
-
Blz. 557
Subsidieoverzicht in €
-
Blz. 558
B. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
-
Blz. 559
Aanleiding
-
Blz. 560
Werkwijze
-
Blz. 561
Gemeentelijke bezetting
-
Blz. 562
Tot slot
-
Blz. 563
C. Stand van zaken rekenkamer
-
Blz. 564
Inleiding
-
Blz. 565
Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
-
Blz. 566
Overheidsparticipatie (januari 2020)
-
Blz. 567
Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
-
Blz. 568
Onderzoek De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
-
Blz. 569
Onderzoek RKC P&C- cyclus: “Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad” (2022)
-
Blz. 570
Onderzoek RKC DoeMee 2022: Ondersteuning van de Volksvertegenwoordiging
-
Blz. 571
D. Afkortingenlijst
-
Blz. 572
Afkortingen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap