Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Jaarrekening 2023
Balans per 31 december 2023
Toelichting op de balans
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Algemene dekkingsmiddelen
Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Rechtmatigheidsverantwoording
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Overzicht lopende investeringen
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
C. Stand van zaken rekenkamer
D. Afkortingenlijst
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaven
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Wet Open Overheid
Jaarrekening 2023
Balans per 31 december 2023
Toelichting op de balans
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Algemene dekkingsmiddelen
Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Rechtmatigheidsverantwoording
Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Overzicht lopende investeringen
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
C. Stand van zaken rekenkamer
D. Afkortingenlijst
Overzicht
Tonen
Activiteiten (141)
Aan elke school is een jeugdprofessional gekoppeld die in afstemming met de jeugdverpleegkundige afspraken maakt over de samenwerking met als doel vroegsignalering en preventie te stimuleren.
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
Accent leggen op meer zonnepanelen op daken.
Actualisatie Wandel-, fiets- en wielerplan.
Als 4e stedelijk regio West Brabant West stellen we met 7 buurgemeenten een regionale verstedelijkingsstrategie (RVS) en een regionale investeringsagenda (RIA).
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
Bij het opstellen van de lokale visie betrekken we de adviesraad sociaal domein.
Binnenhalen van grote sport- en wielerevenementen.
Datamogelijkheden worden niet gezien en ingezet als sluitstuk, maar als vertrekpunt van beleid.
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
De gemeente betrekt inwoners actief bij groen en biodiversiteit door deelname aan de Stimuleringsregeling Landschap (STILA)
De gemeente participeert in regionale overlegstructuren m.b.t. natuur en landschap zoals het Grenspark Kalmthoutse Heide, het Bijenlandschap West-Brabant, de Gebiedsgerichte Aanpak Brabantse Wal en Water- en Klimaatkring West.
De gemeente verkent actief de mogelijkheden om het Sint Lucasplein in Hoogerheide groen en klimaatrobuust in te richten.
De gemeente voert conform de Groene Agenda 2021-2025 groene en landschappelijke projecten uit die gefinancierd worden uit de reserve groenfonds en anterieure overeenkomsten waaronder die van de zonneparken welke per 2024 zullen gaan afdragen.
De gemeente Woensdrecht geeft uitvoering aan het Sportakkoord.
De huidige Servicelijn wordt doorontwikkeld naar een Klant Contact Centrum waarbij naast de huidige kanalen telefonie en mail ook webcare en de regie op klantcontacten en statusinformatie zullen worden ondergebracht.
De kwaliteit van het productenaanbod borgen we door interne en externe controles.
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2023 kan worden afgegeven.
Door middel van financiële tussenrapportages informeren we de gemeenteraad, inwoners en andere belangstellenden over de financiële stand van zaken in het lopende begrotingsjaar
Energiebesparing en verduurzaming (bij inwoners, bedrijven en eigen bedrijfsvoering).
Er wordt samen o.a. Defensie, ZLTO, de TBO’s, de provincie en Evides in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal samengewerkt inzake de integrale aanpak van uitdagingen op vlak van natuur, landbouw, water en ruimtelijke ontwikkelingen.
Er wordt uitvoering gegeven aan de Woonvisie 2020 en woningbouwprogrammering. We sturen op de realisatie van woningen.
Herontwikkeling van de inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners in staat te stellen om beter hun afval te scheiden.
Het verduurzamen zal gefaseerd worden uitgevoerd waarbij we in fase 1, 2023-2025, inzetten op de gemeentelijke gebouwen en brandweerkazernes.
In 2023 faciliteren we de voortzetting van projecten behorende bij deze brede aanpak, waardoor we bijdragen aan het terugdringen van dakloosheid in onze regio.
In 2023 is het beleid op onderwijszorgarrangementen vastgesteld.
In 2023 wordt het fiets- en wielerplan geëvalueerd en herzien.
In de Equalit-samenwerking ontwikkelen we het Datafundament verder: een technisch platform waar gegevens op een gestandaardiseerde en uniforme manier worden opgeslagen om (her)gebruikt te kunnen worden bij het maken van analyses en voorspelmodellen.
In de tweede helft van 2023 vindt tussentijdse evaluatie plaats op het implementatieproces rondom lokale indicatiestelling Beschermd Wonen.
In deze bestuursperiode maken we het gemeentelijk vastgoed en de gemeentelijke accommodaties zo energieneutraal mogelijk.
In overleg met betrokkenen partners maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te vergroten.
In overleg met de gemeenteraad en met de regio gaan we de wetswijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen implementeren.
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht en opgavengericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
In samenwerking met inwoners en gebiedspartners wordt de openbare ruimte groener en klimaat-adaptiever ingericht door onder andere proactief overleg en het beschikbaar stellen van budget voor (groen)initiatieven.
Inburgeringsplichtigen worden begeleid én leren de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden in onze samenleving, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
Integraal gemeentelijke visie op aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling wordt in 2023 vastgesteld.
Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
Maatwerkvoorzieningen worden beschikbaar gesteld als hulp en/of ondersteuning niet voorliggend kan worden aangeboden.
Meer aandacht en middelen voor wandelen en wandelaars alsook fietsen en de fietsrecreant.
Meer communiceren over onze sport- en bewegingsactiviteiten en evenementen.
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
Na vaststelling van het collegewerkprogramma wordt een communicatiewerkprogramma opgesteld. Hierin wordt voor deze collegeperiode de communicatielijn uitgezet.
Nieuw uitvoeringsprogramma duurzaamheid opstellen met de ambities tot 2026.
Nieuwe accenten aanbrengen in het Fiets- en Wielerplan
Om gegevens integraal en beheerst te kunnen verwerken in de organisatie (=gegevensmanagement) groeien we toe naar een centraal datamanagement voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data.
Ons fundament is op orde, zodat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
Onze meerjarenbegroting 2024-2027 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
Op basis van de evaluatie van de pilot wijk-GGD'er eind 2022 hebben we de intentie deze werkwijze voort te zetten in 2023.
Opstellen uitvoeringsprogramma GVVP.
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
Promoten van sport ter bevordering van de vitaliteit van onze inwoners.
Promoten van Woensdrecht en de Brabantse Wal.
Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 opstellen.
Samen met de verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn (Voor- en Vroegschoolse Educatie, Onderwijsachterstandenbeleid en volwasseneneducatie).
Samen met regio West-Brabant West, ontwikkelen we een lange termijn aanpak waarin we inzetten op preventie, vernieuwing van de opvang en wonen met (levensbrede) begeleiding.
Uitvoering geven aan verschillende vormen van gedeelde mobiliteit.
Uitvoering geven aan Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
Verbinding leggen tussen vrijetijdseconomie, evenementen en sport.
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
Voor onkruidbestrijding op verhardingen is voor 2022 en 2023 budget beschikbaar gesteld.
Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
We borgen de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
We behouden een sluitend AED-netwerk in onze gemeente.
We benutten de vergunningsvrije mogelijkheden die de Omgevingswet biedt en verminderen de regeldruk.
We beschikken over een sluitend netwerk van partners en vergroten hierin de samenwerking waarin zowel preventief als reactief geacteerd wordt (ketengericht werken).
We betrekken nadrukkelijk onze ligging als grensgemeente bij de marktwerking.
We blijven investeren in bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen.
We blijven inzetten op de ontwikkeling van taalvaardigheid van inwoners die de Nederlandse taal willen leren en/of verbeteren. We vergroten de taalkundige en digitale vaardigheden van onze inwoners en hebben extra aandacht voor overheidscommunicatie.
We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
We breiden onze digitale dienstverlening verder uit en bewaken daarnaast dat onze dienstverlening blijft afgestemd op de waarde en beleving van onze klanten.
We combineren de starterslening en stimuleringslening ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en onderzoeken of duurzaamheidsleningen mogelijk zijn.
We communiceren actief en gericht om bewoners te stimuleren hun afval beter te scheiden.
We communiceren tijdig en via verschillende kanalen over actuele onderwerpen.
We doen aan online monitoring om te weten wat er leeft zodat we hierop onze communicatie kunnen afstemmen c.q. aanpassen.
We dragen zorg voor de voorbereiding en implementatie van Persoonlijke Vervoers Ontwikkelings Plannen (PVOP).
We faciliteren de adviesraad Sociaal Domein om gevraagd en ongevraagd advies te geven dan wel zelf initiatieven te ontplooien.
We faciliteren de jeugdgezondheidzorg, inclusief rijksvaccinatieprogramma.
We faciliteren de uitvoering van de wettelijke taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg.
We faciliteren en stimuleren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
We faciliteren het uitvoeringsprogramma volksgezondheid en preventie -en handhavingsplan alcohol Brabantse Wal.
We geven inclusiebeleid vorm.
We geven uitvoering aan doelstellingen en acties zoals bepaald in onder andere de ‘Groene Agenda 2021-2025’, het Gemeentelijk rioleringsplan, de afvalstoffenverordening en ‘Beleids- en beheerplan Speelvoorzieningen 2021-2024'.
We geven verder opvolging aan de bevindingen van onze extern accountant uit de jaarlijkse managementletter.
We herijken de aansturing van onze eigen aangestelde gemeentelijke boa’s, zodat de samenwerking tussen politie en de handhavers wordt versterkt.
We herinrichten de vastgoedbudgetten in de gemeentelijke financiële applicatie.
We implementeren de Omgevingswet. We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop de gemeente Woensdrecht samenwerkt met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties binnen die leefomgeving.
We incorporeren de actualisatie van het detailhandelsbeleid in de nieuwe economische visie.
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
We intensiveren contacten over de grens met Vlaanderen.
We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
We maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
We nemen maatregelen waardoor de vervuiler betaalt en proberen de kosten voor onze inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
We onderhouden intensief contact met de ondernemersverenigingen.
We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw zoals genoemd in het vastgestelde woningbouwprogramma.
We ontwikkelen een lokale visie op Beschermd Wonen.
We ontwikkelen samen met de zeven andere gemeenten in ons district een nieuw Integraal veiligheidsplan met speerpunten voor de komende 4 jaar en geven hier uitvoering aan.
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
We organiseren met de veiligheidsregio een rampenoefening in 2023.
We passen het instrument strategische personeelsplanning toe en bepalen zo, op basis van de koers van de organisatie, de meest optimale inzet van mensen voor nu en in de toekomst.
We positioneren BPA en de Vliegbasis als Maintenance Campus in de RVS/RIA.
We sluiten een Leefstijlakkoord (combinatie sport- en preventieakkoord).
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
We stellen een economische visie op.
We stellen een Kerkenvisie vast.
We stellen met alle partners een Human Capital Agenda 2.0 op.
We stellen twee Boa’s aan (één vast en één tijdelijk in de pilot periode) in eigen dienst per 2023 voor toezicht in de openbare ruimte.
We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
We verbinden economie met arbeidsmarkt in het sociaal domein.
We verkennen de mogelijkheden voor grensoverschrijdende samenwerking met brandweerpost Putte en de Belgische brandweer.
We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van ons personeel maar behouden een centrale rol voor onze leidinggevenden.
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
We voeren een financieel verantwoord beleid binnen door de raad vastgestelde kaders.
We voeren met onze ketenpartners integrale acties uit.
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening, zoals de Wet open overheid, de Archiefwet en de Wet Hergebruik Overheidsinformatie.
We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, leertrajecten en sociale activering).
We vragen partners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag, op basis van hun expertise en de sociale kaart per kern, te komen tot een onderbouwd en onderling afgestemd, kern specifiek aanbod.
We vragen subsidienten ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigheid en burgerinitiatieven in te zetten.
We werken met ZorgDomein, waardoor de huisartsen rechtstreeks kunnen doorverwijzen naar Team Jeugd.
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt.
We zetten de klant centraal in onze dienstverlening en zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” voort, waarbij we over houding en gedrag regelmatig met elkaar afstemmen via diverse ‘ontmoetingen’.
We zetten in op anders werken, middels privatiseren (light) verkrijgen huurders meer eigenaarschap als het gaat om onderhoud.
We zetten in op het voorkomen van zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek.
We zetten lokaal en regionaal in op een coalitie Kansrijke Start om kinderen de eerste 1000 dagen van het leven een zo goed mogelijke start te bieden.
We zetten lokale actiekaarten 'preventie gezondheid' in.
We zoeken met het vertrek van Fokker Elmo naar nieuwe innovatieve invullingen op BPA.
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
Wij schakelen lees-media-consulenten in.
Wij werken met andere organisaties samen om capaciteit en expertise optimaal in te zetten.
Wij zetten ons in voor een bibliotheek op school op maat.
Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
Vorige
/ 572
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk