C. Stand van zaken rekenkamer

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Zoals vastgelegd in artikel 185 van de gemeentewet zendt het college jaarlijks naar de raad een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Ook over de aanbevelingen aan de raad wordt vanaf 2024 gerapporteerd en zijn ook waar relevant de gebeurtenissen na balansdatum vermeld. 
In deze paragraaf worden per onderzoek de aanbevelingen en de stand van zaken weergegeven per 31 december 2024. 

Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)

Terug naar navigatie - Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)

Toelichting
In de raadsvergadering van 23 februari 2017 heeft de raad de aanbevelingen overgenomen.

Aanbevelingen
Opvolging van de aanbevelingen bleek in de praktijk en tijd lastig. De raad heeft eind 2021 de nieuwe Regiovisie Jeugd vastgesteld. Deze borduurt voort op de uitgangspunten van de in 2005 opgestelde regiovisie, die mede aanleiding voor het rekenkameronderzoek was.

De nieuwe visie valt uiteen in een aantal uitgangspunten. Er is een lokale agenda aan de visie toegevoegd. Verder gaat de visie uit van het ontwikkelen van een aantal producten die telkens langs de raad worden geleid. Samen met de kwartaalrapportages wordt inzicht in zowel kwalitatieve als kwantitatieve gegevens over jeugdzorg stap voor stap ingevuld.

Daarmee wordt aan een aantal aanbevelingen voldaan en is een deel van de aanbevelingen geeffectueerd.

Het rekenkamerrapport bevatte daarnaast een aantal generieke aanbevelingen. Deze raken met name aan de algemene kader stellende en controlerend taken van de raad. Daarvan is afhechten middels een besluit lastig omdat dit meer een houding en gedragskwestie is. De raad dient zich in zijn handelen daarvan steeds bewust te zijn.

Stand van zaken eind 2024
Door opname in de periodieke P&C rapportages is aan de  aanbevelingen voldaan.

Overheidsparticipatie (januari 2020)

Terug naar navigatie - Overheidsparticipatie (januari 2020)

Toelichting
De raad heeft op 2 december 2021 een besluit genomen op basis van een initiatiefvoorstel van het presidium. Vanwege de uitspraken over aanbeveling 1 (= onderschrijven reactie college van 21 mei 2021) en 2 (= niet noodzakelijk om invulling te geven middels een opdracht tot het ontwikkelen van beleid en nadere regelgeving) zijn deze niet opgevolgd.

Aanbevelingen
Aanbeveling 3 betreft het jaarlijks informeren door het college van de raad over lopende initiatieven, nieuwe en beëindigde initiatieven. 

Stand van zaken eind 2024
In 2024 is er niet gerapporteerd over opvolging en invulling van aanbeveling 3. Dat wordt verder gemonitord in 2025. 

Doorwerking aanbevelingen rekenkamer

Terug naar navigatie - Doorwerking aanbevelingen rekenkamer

Toelichting
De raad heeft op 2 december 2021 een besluit genomen op basis van een initiatiefvoorstel van het presidium. Vanwege de uitspraken over aanbeveling 1 (= onderschrijven reactie college van 21 mei 2021) en 2 (= niet noodzakelijk om invulling te geven middels een opdracht tot het ontwikkelen van beleid en nadere regelgeving) zijn deze niet opgevolgd.

Aanbevelingen
Aanbeveling 3 betreft het jaarlijks informeren door het college van de raad over lopende initiatieven, nieuwe en beëindigde initiatieven.

Stand van zaken eind 2024
In 2024 is er niet gerapporteerd over opvolging en invulling van aanbeveling 3. Dat wordt verder gemonitord in 2025. 

De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)

Terug naar navigatie - De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)

Toelichting
Op 1 mei 2022 is de Wet openbaarheid van bestuur vervangen door de Wet open overheid (Woo). De belangrijkste verandering is dat overheidsinformatie voortaan niet enkel op aanvraag moet worden verstrekt, maar dat de overheden daarnaast de plicht hebben om bepaalde besluiten, overeenkomsten en beleidsdocumenten zelf actief openbaar te maken.

Wat betreft de actieve openbaarmaking van overheidsinformatie gaat de Woo uit van een gefaseerde publicatie per categorie (eerst de verleende vergunningen en de besluiten op openbaarheidsverzoeken, later de beslissingen op klachten en de gesloten overeenkomsten, nog later de andere categorieën). In dat verband heeft gemeente Woensdrecht een implementatiewerkgroep opgericht. Die werkgroep heeft publicatieruimte gecreëerd op de gemeentelijke website. Daarop is de informatie uit de eerste fase gepubliceerd. Vervolgens is een aanvang gemaakt met de publicatie van informatie uit de tweede fase. Daarmee loopt onze gemeente vooruit op de landelijke fasering.

Aanbevelingen
Ondanks de wettelijke wijzigingen zijn de aanbevelingen van de rekenkamer(commissie) nog actueel. 
-    houdt toezicht op de naleving van de wettelijke beslistermijnen en 
-    maak een beleidskader voor actieve openbaarmaking.

Stand van zaken eind 2024
Wat betreft de controle op de beslistermijnen voor openbaarheidsverzoeken is een digitale Woo-monitor ingericht. Daarin is te lezen welke Woo-verzoeken zijn ingediend, of daarop reeds een besluit is genomen en zo ja, binnen welke termijn. Die monitor geeft zodoende een beeld van de doorlooptijden. Ondanks dat het aantal ontvangen Woo-verzoeken in 2024 is verdubbeld in vergelijking tot 2023, loopt de gemiddelde doorlooptijd terug.  
Hiermee is opvolging gegeven aan de aanbevelingen.

Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad. (2022)

Terug naar navigatie - Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad. (2022)

Toelichting

De rekenkamer(commissie) zegt samengevat in haar raadsvoorstel: De planning & control-cyclus (P&C) neemt een centrale plaats in als het gaat om informatievoorziening aan de raad. Door middel van de P&C-cyclus wordt inzicht gegeven in de (voortgang van de) doelstellingen van de gemeente en de daarmee samenhangende (financiële) middelen.

Aanbevelingen
De raad heeft de invulling van de aanbevelingen besproken en daarover een motie aangenomen voor de uitwerking ervan.

Stand van zaken eind 2024
Vanaf 2023 staan deze aanbevelingen op de agenda van de werkgroep uit de financiële commissie samen met de portefeuillehouder en de ambtelijk organisatie en worden verbeteringen doorgevoerd. Hiermee is aan de aanbevelingen voldaan. 

Onderzoek RKC DoeMee 2022: Ondersteuning van de Volksvertegenwoordiging

Terug naar navigatie - Onderzoek RKC DoeMee 2022: Ondersteuning van de Volksvertegenwoordiging

Toelichting
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn geen formele aanbevelingen gedaan. 

Aanbevelingen.
De onderzoeksresultaten zijn besproken in de raadsconferentie van 1 november 2023 en betroffen de ondersteuning van de raad door en omvang van de griffie, opleidingsbudgetten voor de raad en fractievergoedingen.  

Stand van zaken eind 2024
De fractieondersteuning zal in 2025 opnieuw worden ingevoerd. De griffie is in 2024 uitgebreid van 2,1 fte naar 2,3 fte. Hiermee is voldaan aan de afspraken gemaakt in de raadsconferentie van 2023.

Onderzoek RK DoeMee: Beleidspraktijk wonen

Terug naar navigatie - Onderzoek RK DoeMee: Beleidspraktijk wonen

Toelichting
De Rekenkamer Woensdrecht heeft in augustus 2024 besloten om de aanbevelingen uit de landelijke meta-analyse woonbeleid te spiegelen aan de ‘beleidspraktijk wonen’  van de gemeente Woensdrecht.  Geconcludeerd is dat onze gemeente het beleidsproces goed voor elkaar heeft en eerder dan veel andere gemeenten aan de landelijk verplichte beleidspraktijk voldoet. Ook is het woonbeleid goed uitgewerkt. 

Aanbevelingen
Met oog op de kaderstellende rol van de gemeenteraad:  Vul het bestaande beleid aan met smart geformuleerde taakstellend te bereiken resultaten (output) en beoogde maatschappelijke prestaties (outcome).

Met het oog op de controlerende rol van de gemeenteraad:  Monitor het behalen van de resultaten en maatschappelijke prestaties en rapporteer hierover.

Stand van zaken eind 2024 
De aanbevelingen worden waar mogelijk meegenomen in het Volkshuisvestingsprogramma dat eind 2025/ begin 2026 ter vaststelling aan de raad zal worden aangeboden

Onderzoek RK DoeMee: Verbetering klachtafhandeling

Terug naar navigatie - Onderzoek RK DoeMee: Verbetering klachtafhandeling

Toelichting
In 2024 heeft de Rekenkamer een brief gestuurd, waarin zij drie aanbevelingen doen voor de klachtenbehandeling. Deze aanbevelingen zijn tot stand gekomen na het ‘DoeMee-onderzoek’’ van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers & Rekenkamercommissies waar de toenmalige Rekenkamercommissie Woensdrecht in het jaar 2023 aan heeft deelgenomen.

Aanbevelingen
Betrek voor een vollediger beeld ook de ervaring van de klagers in de informatie naar de raad.

Gelet op de toenemende afhankelijkheid van verbonden partijen en de verantwoordelijkheid van de gemeente wordt aanbevolen om in aanvulling op de nota verbonden partijen expliciet afspraken te maken over de klachtafhandeling. Hierbij kan vanuit de maatschappelijke impact per verbonden partij de noodzaak tot aanvullende afspraken worden beschouwd.

Door de informatie over klachtafhandeling door verbonden partijen te integreren in de eigen klachtenrapportage van de gemeente ontvangt de raad één totaaloverzicht van de klachtenbehandeling.

Stand van zaken eind 2024

Inzake de eerste aanbeveling heeft de klachtenbehandelaar van de gemeente Woensdrecht aangegeven deze aanbeveling mee te nemen bij de klachtenrapportage van 2024.

De tweede en derde aanbeveling hebben betrekking op verbonden partijen van de gemeente Woensdrecht. Via een brief aan deze verbonden partijen is gevraagd om in hun jaarverslag verantwoording af te leggen over de klachten.

Hiermee is praktische opvolging gegeven aan de aanbevelingen.