Invoering rechtmatigheidsverantwoording
Door invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is de verantwoordelijkheid voor het rapporteren over de rechtmatigheid van de in de jaarrekening opgenomen baten, lasten en balansmutaties verschoven van de accountant naar het college van burgemeester en wethouders (hierna: college). De accountant geeft over het verslagjaar alleen nog een oordeel over:
- de getrouwheid van de jaarrekening; dit omvat ook een oordeel over de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording.
- de rechtmatigheid over de baten, lasten en balansmutaties die samenhangen met de Sisa-verantwoording.
Aanpak verantwoording onrechtmatigheden
Het college van burgemeester en wethouders legt over verslagjaar 2024 door middel van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening verantwoording af over het rechtmatig handelen aan de gemeenteraad. Aanvullend daarop wordt in de paragraaf bedrijfsvoering een toelichting gegeven op fouten en onzekerheden boven de door de raad bepaalde rapportagegrens. Deze rapportagegrens is in artikel 10 van de verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023 vastgelegd en bedraagt € 50.000.
Verantwoording onrechtmatigheden
Navolgend is de toelichting opgenomen op alle afwijkingen die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen voor zover deze de rapportagegrens overschrijden en welke maatregelen worden genomen om deze afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
Begrotingscriterium – beschrijving begrotingsonrechtmatigheid
In de verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023 hebben raad en college afspraken gemaakt welke begrotingsonrechtmatigheden nog moeten worden toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. Op advies van onze accountant is artikel 12 van onze verordening financieel beleid, beheer en organisatie met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 gewijzigd i.v.m. de rechtmatigheidsverantwoording. De aangepaste verordening is op 13 februari 2025 door de raad vastgesteld.
In artikel 12.5 is de volgende passage opgenomen: ‘Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaand beleid van de raad worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.’
Artikel 12.4 van de aangepaste verordening luidt: ‘Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting als onrechtmatig wordt beschouwd. Hierop zijn de volgende bepalingen van toepassing.
a. Overschrijding van lasten wordt als acceptabel aangemerkt in de volgende situaties:
- er is sprake van een overschrijding van lasten waarbij direct gerelateerde inkomsten de overschrijding compenseren.
- er is sprake van een overschrijding van lasten van een open-eind regeling.
- de overschrijding is geautoriseerd door middel van de vaststelling van een tussentijdse rapportage.
b. Overschrijding van baten en onderschrijding van baten, lasten en investeringskredieten zijn rechtmatig mits de raad tijdig is geïnformeerd. De raad is tijdig geïnformeerd over deze afwijkingen door vermelding van de afwijking met een toelichting in tussentijdse rapportages of bij de jaarrekening.
De onrechtmatige budgetoverschrijdingen worden in dit jaarverslag uitgebreider inhoudelijk toegelicht in de rechtmatigheidsverantwoording. Belangrijkste oorzaak is het niet ramen van baten en lasten voor onderwerpen waar ook grote inkomsten tegenover staan (opvang Oekraïense vluchtelingen, opvang asielzoekers en tijdelijke exploitatie MFC Het Kloosterhof). Op basis van onze financiële verordening is dit een juiste werkwijze. Echter blijkt dit nu voor de rechtmatigheidsverantwoording te leiden tot € 6,8 miljoen aan acceptabele onrechtmatigheden, waardoor Woensdrecht de 1%-norm overschrijdt. Zonder deze "technische" onrechtmatigheden zou Woensdrecht ruim onder deze 1%-norm zijn gebleven en had het college kunnen verklaren dat het volledig rechtmatig heeft gehandeld.
De betreffende onderwerpen lopen ook nog door in 2025. Daarom worden in 2025 via de kwartaalrapportage wel de baten en lasten voor dit soort onderwerpen geraamd, om herhaling van deze grote "technische" onrechtmatigheid te voorkomen. Voor de latere jaren wordt de manier van begroten vanzelfsprekend ook aangepast.
Ook de niet-conform BBV manier van verwerken van het positieve resultaat op de afvalinzameling is een "technische" begrotingsonrechtmatigheid. Met ingang van deze jaarrekening is de manier van verwerken juist. Deze acceptabele onrechtmatigheid is daardoor eenmalig en vraagt geen aanvullende beheersmaatregelen.
De onrechtmatigheid op investeringsbudgetten van € 114.029 betreft elf overschrijdingen, ieder onder de rapportagegrens van € 50.000 per krediet. Deze elf kredieten worden afgesloten in 2024. In het overzicht lopende investeringen zijn deze opgenomen inclusief een toelichting per krediet. De best passende beheersmaatregel is goede kredietbewaking. Daarbij moet wel in gedachten worden gehouden dat altijd onverwachte zaken plaats kunnen vinden en de overschrijdingen slechts elf kredieten betreft, en per krediet het budget slechts met een beperkt bedrag is overschreden.
Voorwaardencriterium – Niet naleven van de Europese aanbestedingsrichtlijnen.
Jaarlijks verricht de gemeente Woensdrecht een zogenaamde spendanalyse om vast te stellen of de Europese aanbestedingsrichtlijnen aantoonbaar zijn nageleefd. De onrechtmatigheid over 2024 door het niet naleven van deze Europese richtlijnen bedraagt € 69.706 (in 2023 van € 45.938,-). Deze onrechtmatigheid betreft werkzaamheden in het kader van reinigen van riolen en gemalen. In 2025 zal een nieuwe aanbesteding worden opgestart.
Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium - overkoepelend M&O beleid
De gemeente Woensdrecht beschikt over een overkoepelend beleid voor misbruik en oneigenlijk gebruik, dat in 2015 is vastgesteld.
Voor de rechtmatigheidsverantwoording heeft het college de volgende werkzaamheden verricht om vast te stellen dat geen sprake is van misbruik en/of oneigenlijk gebruik in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording:
- De gemeente Woensdrecht heeft in haar belangrijkste financiële processen waarborgen getroffen om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen. Een voorbeeld hiervan is het subsidieproces waar in de lijn waarborgen zijn getroffen en achteraf door de interne controle wordt vastgesteld dat er geen onrechtmatigheden zijn aangetroffen. In het interne controleplan zijn de belangrijkste financiële processen benoemd en hierop zijn (o.a.) rechtmatigheidscontroles verricht.
- We hebben kennisgenomen van het jaarverslag van de vertrouwenspersonen. Hieruit blijken geen zaken die opgenomen moeten worden in de rechtmatigheidsverantwoording.
Uiteindelijk is ons niet gebleken dat er sprake is van misbruik en oneigenlijk gebruik wat gemeld moet worden in de rechtmatigheidsverantwoording dan wel in deze paragraaf bedrijfsvoering.
Algemene grondslagen voor Rechtmatigheidsverantwoording in jaarrekening
De in de jaarrekening 2024 opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de verordening financieel beleid, beheer en organisatie Woensdrecht 2023 en 2025 (alleen voor wat betreft artikel 12). Dat betekent dat:
- De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties, alsmede de baten en lasten en balansmutaties inzake de specifieke uitkeringen op grond van art. 17 Financiële-verhoudingswet;
- De criteria voor financiële rechtmatigheid te weten het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvatten:
- Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 13 februari 2025 door de raad is vastgesteld;
- Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij in de verordening financieel beleid, beheer en organisatie in artikel 12 is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn.