Uitgaven

4,26%
€ -3.213.378
4,26% Complete

Inkomsten

4,2%
€ 3.464.998
4,2% Complete

Saldo

3,47%
€ 251.620

Programma 4. Economie

Uitgaven

4,26%
€ -3.213.378
4,26% Complete

Inkomsten

4,2%
€ 3.464.998
4,2% Complete

Saldo

3,47%
€ 251.620

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor 2024 is ingezet op de volgende doelen: 

  • We hebben structureel overleg gevoerd met ondernemers en ingezet op het bevordering van de samenwerking.  Verder is er een goed bezochte business to business bijeenkomst georganiseerd en is de groene pluim uitgereikt aan een ondernemer gericht op duurzaam ondernemen.
  • Er is een nieuwe economische visie vastgesteld die kaderstellend is voor het op te stellen uitvoeringsprogramma.
  • Het stimuleren van de verbindingen tussen overheid, onderwijs en ondernemers (triple helix), om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te matchen via bijvoorbeeld de activiteiten rond Business Park Aviolanda.
  • Regionale samenwerking vorm geven  via deelname aan de stedelijke regio West-Brabant.

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Economie zijn de navolgende organisaties betrokken: Business Park Aviolanda, Regio West-Brabant, N.V. REWIN, Saver N.V., Ondernemers MKB, Bedrijven, Ondernemersverenigingen en Bedrijventerreinverenigingen, Vliegbasis Woensdrecht, VNO NCW.

Wat geven we uit aan programma 4. Economie?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan programma 4. Economie?

Op grond van art. 5.1 van de Verordening financieel beleid, beheer en organisatie gemeente Woensdrecht 2023 autoriseert de raad met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 3.309.555 65.550 3.375.105 3.464.998 89.893
Lasten -3.036.382 107.500 -2.928.882 -3.213.378 -284.496

4.1 Werkgelegenheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -142.791 75.000 -67.791 -53.152 14.639

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Voor de regionale samenwerking is in het kader van de ontwikkeling van de Stedelijke Regio West Brabant (SRWB) voor deze bestuursperiode jaarlijks een budget in de programmabegroting opgenomen. De gemeente Roosendaal is penvoerder voor de SRWB. Door de penvoerder zijn minder kosten in rekening gebracht omdat het inrichten van de hele governance meer doorlooptijd kost dan verwacht. 

4.2 Middenstand en winkelgebieden

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Voor de eindafrekening van het elektriciteitsverbruik over 2023 van de markten werd destijds een tegenvaller verwacht vanwege stijgende energietarieven. Uiteindelijk blijkt in 2024 de eindafrekening minder hoog te zijn dan verwacht doordat we een nieuw energiecontract hebben afgesloten met een andere energieleverancier tegen lagere tarieven waardoor er in 2024 een eenmalig financieel positief resultaat is ontstaan.

4.3 Bedrijventerreinen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.

Terug naar navigatie - Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?

De baten en lasten, die een oorzakelijk verband hebben met dit product worden verantwoord binnen product 3.4 Verkeer en vervoer en product 3.3 Beheer openbaar gebied op basis van de vastgestelde kostensoort/kostenplaatsstructuur.

 

4.4 Afvalinzameling

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.

Terug naar navigatie - Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?

Terug naar navigatie - Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?

Onderstaande tabel laat voor de meerjarenraming een overschot op het product Afvalinzameling zien. Om de tarieven te bepalen moet echter ook nog rekening worden gehouden met de kosten voor kwijtschelding welke begroot zijn onder het product 1.3 Werk en inkomen in programma 1 Sociaal Domein en de omzetbelasting. De omzetbelasting wordt voor afval niet geraamd in de begroting maar wordt voor het bepalen van de tarieven van de afvalstoffenheffing en hun kostendekkendheid wel als last meegenomen. Voor het totaaloverzicht verwijzen wij u naar de paragraaf Lokale heffingen, onderwerp ‘afvalstoffenheffing’.

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 3.287.555 65.550 3.353.105 3.444.314 91.209
Lasten -2.807.736 32.500 -2.775.236 -3.102.307 -327.071

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Het verschil bij de baten is te verklaren doordat de opbrengsten van de afvalstoffenheffing hoger zijn als gevolg van meer aanbiedingen van restafvalcontainers en de inworpen in de ondergrondse restafvalcontainers. Het verschil bij de lasten wordt voornamelijk verklaard door de toevoeging van het batig financieel resultaat op 'afval' van 2023 (€ 163.450) respectievelijk 2024 (€ 211.303) aan de voorziening 'egalisatie afvalinzameling & -verwerking' en de lagere verwerkingskosten van het afval van de milieustraat. 

4.5 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 4. Economie

Terug naar navigatie - Lokale indicatoren Programma 4. Economie

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren. 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022 2023 2024
1. Gemiddeld aantal aanbiedingen grijze container          
- 140 liter 10 9,3 9 8,3 8,99
- 240 liter 12,6

12

11,7 10,5 11,36
2. Kostendekkendheid afvalinzameling 103% 101% 107,5% 106,7% 107,6%
3. Hoeveelheid ingezameld afval bij de milieustraat 6.858 6.757 6.219 6.057 6.648

Toelichting

  1. Gemiddeld aantal aangeboden grijze containers per huishouden per jaar. Bron: Saver.
  2. De mate van kostendekkendheid geeft aan in hoeverre de gemeente voldoet aan haar opgave om de kosten en opbrengsten van afvalverwerking in evenwicht te houden. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.
  3. Hoeveelheid ingezameld afval (x 1.000 kg) per jaar. Bron: Saver. De hoeveelheid afval van het jaar 2024 betreft de raming zoals opgenomen in de Programmabegroting 2024. Bron: financiële administratie gemeente Woensdrecht.

Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie

Terug naar navigatie - Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 4. Economie weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren waarschijnlijk geactualiseerd.

Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar

Terug naar navigatie - Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar
Bron: CBS Bevolkingsstatistiek / LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Woensdrecht 1.349 1.373 1.383 1.409 1.391 1.376 1.383 1.394 1.367 1.378 1.368 1.354 1.342 1.342

Functiemenging in %

Terug naar navigatie - Functiemenging in %
Bron: CBS BAG/LISA - bewerking ABF Research
Gebied 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Woensdrecht 99,8% 98,4% 98,6% 98,4% 97,0% 97,4% 96,8% 96,2% 95,8% 95,6%