Uitgaven

12,43%
€ -9.367.214
12,43% Complete

Inkomsten

3,91%
€ 3.226.191
3,91% Complete

Saldo

84,66%
€ -6.141.023

Programma 3. Leefomgeving

Uitgaven

12,43%
€ -9.367.214
12,43% Complete

Inkomsten

3,91%
€ 3.226.191
3,91% Complete

Saldo

84,66%
€ -6.141.023

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 3. Leefomgeving - Inleiding

De onderhoudsplannen voor het beheer van de openbare ruimte (BOR) worden in samenhang met elkaar geactualiseerd. Uitgangspunt is dat de huidige kwaliteitsniveaus op alle aandachtsgebieden  (infrastructuur, speelvoorzieningen, groenvoorziening, etc.) gehandhaafd worden.  Burgerinitiatieven worden integraal getoetst op haalbaarheid en waar mogelijk ondersteund. 

Woensdrecht is de groene gemeente op de Brabantse Wal die wordt bedreigd door extremere weersomstandigheden die kunnen leiden tot verdroging en wateroverlast. Hierdoor staan we voor een grote uitdaging en nemen we waar mogelijk, maatregelen in het kader van klimaatverandering en bevordering van biodiversiteit, gekoppeld aan educatie.  We werken daarbij samen met betrokken partners. 

Met het waterschap, onze agrariërs en landschapseigenaren spelen we in op de actualiteit van de ontwikkelingen en maken we ons sterk voor het Woensdrechts landschap waarbij de natuur en de open polders behouden blijven. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Programma 3. Leefomgeving - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van doelstellingen en effecten in het programma Leefomgeving zijn de navolgende organisaties betrokken: dorpsplatforms, Saver NV, Werkvoorzieningschap (WVS-groep), Samenwerken aan water in Midden- en West-Brabant, Water- en klimaatkring West, Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord, Inkoopbureau West-Brabant, Waterschap Brabantse Delta, Waterwinbedrijf Evides, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Brabants Landschap, Defensie, Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO), Namiro, Benegora, Grenspark Kalmthoutse Heide, Provincie Noord-Brabant. Ook met buurgemeenten wordt regelmatig samengewerkt.

3.1 Landschap en natuur

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.1 Landschap en natuur - Wat wilden we bereiken?

Borging en verbetering van de kwaliteit van landschap en natuur.

Terug naar navigatie - 3.1 Landschap en natuur - Wat wilden we bereiken? - Borging en verbetering van de kwaliteit van landschap en natuur.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.

Terug naar navigatie - 3.1 Landschap en natuur - Wat wilden we bereiken? - Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?

Terug naar navigatie - 3.1 Landschap en natuur - Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?

Het merendeel van de baten en lasten die een oorzakelijk verband hebben met dit product worden verantwoord op product 3.3 Beheer openbaar gebied en 5.8 Overhead. In dit product zijn geen baten begroot.

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Lasten -3.618 -45.599 -49.217 -25.677 23.540

3.2 Milieu en duurzaamheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.2 Milieu en duurzaamheid - Wat wilden we bereiken?

We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.

Terug naar navigatie - 3.2 Milieu en duurzaamheid - Wat wilden we bereiken? - We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.

Terug naar navigatie - 3.2 Milieu en duurzaamheid - Wat wilden we bereiken? - De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 3.2 Milieu en duurzaamheid - Wat veroorzaakt het verschil?

Energiearmoede:  In 2023 zijn financieel kwetsbare inwoners geholpen door middel van een witgoedregeling waarbij inwoners energie kunnen besparen door middel van de aanschaf van nieuw witgoed via een cadeaubon. De actie was heel succesvol. In 2024 is de regeling financieel afgewikkeld.

Voor het onderdeel duurzaamheid algemeen zijn in 2024 nog geen subsidies  voor verduurzamingsmaatregelen verstrekt omdat het doorlopen van diverse aanbestedingstrajecten tot  vertraging heeft geleid.  inmiddels zijn die afgerond. De uitvoering van dit Nationaal Isolatieprogramma start in 2025. Op het krediet 'opstellen / uitvoeren warmtevisie' zijn in 2024 geen uitgaven verricht met als gevolg dat de geraamde afschrijvingslasten niet zijn gerealiseerd. 

Voor het onderdeel van de ongedierte bestrijding zijn er minder kosten gemaakt dan begroot. De uitgaven zijn afhankelijk van het aantal overlast gevallen die minder hoog  waren dan verwacht.

Voor het opstellen van een plan van aanpak voor stikstof-natuurdoelanalyses (NDA) was een budget gereserveerd, gericht op zowel het proces als de uitvoering van maatregelen uit de Natuurdoelanalyse Brabantse Wal. Hoewel er procesmatig al stappen zijn gezet, is de daadwerkelijke uitvoering van de maatregelen nog niet gerealiseerd.

Door gestegen elektriciteitskosten van het meetpunt in Ossendrecht en de kosten van afvoer van gedumpt chemisch afval is meer uitgegeven dan begroot. 

De OMWB heeft in 2024 meer verzoektaken uitgevoerd waardoor een overschrijding van het budget is ontstaan. 

3.3 Beheer openbaar gebied

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.3 Beheer openbaar gebied - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.

Terug naar navigatie - 3.3 Beheer openbaar gebied - Wat wilden we bereiken? - Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 3.3 Beheer openbaar gebied - Wat veroorzaakt het verschil?

Exploitatie en beheer riool
Hierbij is sprake van een aantal overschrijdingen als gevolg van extra rioolinspecties en de daaruit voortvloeiende extra kosten voor onderhoud en reparatie aan de riolen, deels wordt dit gecompenseerd door een overschot op de kosten van onderzoek en ontwikkeling maar het resultaat blijft negatief.

Openbaar groen
Deze post kent een positief resultaat. Dit wordt met name veroorzaakt door groenbudgetten die gekoppeld zijn aan uitgestelde civiele werkzaamheden die pas in 2025 uitgevoerd gaan worden hierdoor zijn de middelen voor 2024 niet benut en zullen later alsnog ingezet worden.
Ook op maaiwerkzaamheden is een positief resultaat te zien als gevolg van een extensiever maaibeleid en minder snel gestegen kosten voor onderhoud dan verwacht. De kosten voor de WVS zijn lager uitgevallen dan verwacht en geven derhalve een positief resultaat.

Waterlopen
Op onderhoud van waterlopen is sprake van  een positief resultaat als gevolg van werkzaamheden die in 2024 niet of beperkt uitgevoerd zijn als gevolg van te weinig uitvoeringscapaciteit op dat moment.

Wegen straten en pleinen
Op deze post zijn meeropbrengsten bij de degeneratievergoeding die zijn ontvangen als gevolg van de vele graafwerkzaamheden door de nutsbedrijven in de gemeente.

Baten begraafplaatsen
De baten vanuit de begraafplaatsen  zijn lager dan begroot en blijven dus achter bij de begroting, 

3.4 Verkeer en vervoer

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.4 Verkeer en vervoer - Wat wilden we bereiken?

We zetten in op het behoud en zo mogelijk verbetering/uitbreiding van de bestaande OV-voorzieningen en ontwikkeling of versterking van (nieuwe) vervoersmodaliteiten.

Terug naar navigatie - 3.4 Verkeer en vervoer - Wat wilden we bereiken? - We zetten in op het behoud en zo mogelijk verbetering/uitbreiding van de bestaande OV-voorzieningen en ontwikkeling of versterking van (nieuwe) vervoersmodaliteiten.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 3.4 Verkeer en vervoer - Wat veroorzaakt het verschil?

Er is een overschrijding op kosten van elektriciteitsverbruik op de openbare verlichting, dit als gevolg van de hogere energieprijzen. Ook zijn er extra kosten geweest door de aanschaf van een matrixbord.  Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor de aanleg van een zebrapad op de Huijbergseweg/Kloosterstraat die niet waren begroot.

Na een claim hebben wij een deel van het betaalde budget via de verzekering teruggekregen. Bij verkeersplanologie is meer subsidie ontvangen dan gebudgetteerd. Deze subsidie is onder andere ingezet voor verkeerseducatie, burgeractivatie en ouderen op de fiets. 

3.5 Monumenten en cultuur

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.5 Monumenten en cultuur - Wat wilden we bereiken?

3.6 Burger- en overheidsparticipatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.6 Burger- en overheidsparticipatie - Wat wilden we bereiken?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 3.6 Burger- en overheidsparticipatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Dorpsplatforms
De resterende middelen van de iDOP-gelden van de kernen Ossendrecht en Woensdrecht zijn in 2024 niet benut en worden doorgeschoven naar 2025.

Leefstijlakkoord
Het gedeelte van de ontvangen middelen in het kader van het Leefstijlakkoord is niet volledig uitgegeven en wordt terugbetaald aan het Rijk. Dit veroorzaakt een verschil in zowel de baten als lastenkant. 

3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties - Wat wilden we bereiken?

We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.

Terug naar navigatie - 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties - Wat wilden we bereiken? - We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.

Terug naar navigatie - 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties - Wat wilden we bereiken? - We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties - Wat veroorzaakt het verschil?

MFC Kloosterhof Hoogerheide
Vanaf 1 augustus 2023 voert de gemeente, in afwachting van een nieuwe beheerder, zelf de exploitatie van MFC Kloosterhof uit. De baten en lasten hiervan zijn niet in de begroting 2024 opgenomen. Het beheer wordt uitgevoerd door externe inhuur, wat hogere kosten met zich meebrengt dan personeel in eigen dienst. De administratie met betrekking tot de exploitatie van MFC Kloosterhof wordt momenteel door medewerkers van de gemeente verzorgd. Deze extra personele kosten zijn onder dit product opgenomen. Daarnaast zijn in 2024 de volledige energiekosten over 2024 en de energiekosten van augustus tot en met december 2023 doorbelast welke normaliter als bijdrage in de exploitatiekosten worden verrekend. Er is een overschot op de baten door de bijdrage in exploitatiekosten voor MFC Kloosterhof. Deze bijdrage ontvangen wij nu niet omdat de exploitatie in eigen beheer is. Dit resulteert in een  vertekend beeld op de baten en lasten.

Privatisering en uitbreiding MFC De Biezen Putte
De privatisering en uitbreiding van MFC De Biezen in Putte is opgenomen in de Perspectievennota 2024-2027. Sinds het opstellen van deze nota hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die de aangevraagde financiële middelen beïnvloeden. Vanwege de lange doorlooptijd van dit traject, mede door de vergunningsprocedure, wordt de uitvoering doorgeschoven naar 2025. De eerder opgestelde kostenraming moet hierdoor worden geactualiseerd. Ook zijn extra middelen nodig voor het aanpassen van de verkeerssituatie en voor nieuwe onderhoudsposten, zoals het vernieuwen van het sanitair. Dit resulteert in een toename van het benodigde investeringsbudget. De investering wordt over 40 jaar afgeschreven. 

Uitvoeringsprogramma gebouwenbeheer 2024
Het Meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025 is in 2021 vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin is per jaar een uitvoeringsprogramma opgenomen voor het onderhoud van onze gebouwen. Aangezien de prijzen de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, is de verwachting dat dit budget uiteindelijk niet toereikend is. Om de gebouwen op het gewenste conditieniveau te houden, is het belangrijk om het vastgestelde uitvoeringsprogramma te volgen. Het budget voor 2024 is daarom verhoogd, gebaseerd op een indexatie van 13,5%, om het groot onderhoud uit te kunnen voeren.

3.8 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte

Terug naar navigatie - 3.8 Indicatoren - Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte

Voor programma 3 bestaan er geen verplichte BBV-indicatoren (meer). Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren. 

Lokale indicatoren 2020 2021 2022 2023 2024
Burgerinitiatieven openbaar gebied    
- Totaal aantal 17 15 26 39 36
- Totaal bedrag € 22.127 € 53.250 € 23.570 € 25.569 € 17.979

Het betreft hier de burgerinitiatieven die uit het bijbehorende budget zijn bekostigd. Initiatieven worden vaak ook uit andere  budgetten betaald.