Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2024
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Inleiding
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat geven we uit aan programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 10 Met het project VraagWijzer gaan we zorg en ondersteuning zo dicht als mogelijk bij het gewone leven organiseren.
              1. Blz. 11 In 2024 gaan we het project VraagWijzer verder vormgeven, gericht op de dorpskernen, samen met onze partners en de ambtelijke organisatie.
            2. Blz. 12 Ten behoeve van iedere dorpskern ontwikkelen en bouwen we aan een laagdrempelig hulp- en ondersteuningsstructuur waarbij zelfregie van de inwoner uitgangspunt blijft.
              1. Blz. 13 We vragen netwerkpartners in het voorliggend veld om als onderbouwing van de subsidieaanvraag te komen tot uitvoerings- c.q. activiteitenplannen per kern.
              2. Blz. 14 We treffen voorbereidingen voor de implementatie van de aanpassingen in Wsob (wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen) met betrekking tot de Zorgplicht voor bibliotheekvoorzieningen in 2025.
              3. Blz. 15 We implementeren ZorgDomein voor partners in het voorliggend veld.
          2. Blz. 16 Wat geven we uit aan 1.1 Sociale Veerkracht?
          3. Blz. 17 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 18 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 19 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 20 Onze inwoners weten waar ze terecht kunnen met hun (hulp)vraag.
              1. Blz. 21 We vervangen Hulpwijzer Brabantse Wal door een lokale sociale kaart. Deze wordt op onze eigen gemeentelijke website geplaatst.
            2. Blz. 22 Er zijn duidelijke afspraken betreffende de samenwerking met en tussen de partners in de sociale basis. Deze afspraken zijn ondersteunend aan het sociale netwerk van inwoners en ingekochte maatwerkvoorzieningen.
              1. Blz. 23 We bepalen de rol van de netwerkpartners BWI, MEE en WijZijn in VraagWijzer Woensdrecht en faciliteren hen met een passende financieringsvorm.
            3. Blz. 24 De ambtelijke organisatie van onze gemeente is ingericht en voorbereid om de uitgangspunten van VraagWijzer Woensdrecht te implementeren.
              1. Blz. 25 We maken een plan van aanpak hoe VraagWijzer Woensdrecht ingericht gaat worden en welke stappen doorlopen moeten worden om te komen tot implementatie.
          2. Blz. 26 Wat geven we uit aan 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein?
          3. Blz. 27 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 28 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 29 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 30 We vergroten de kansen van inwoners (met afstand tot de arbeidsmarkt) op werk.
              1. Blz. 31 We ondersteunen inwoners die over de landsgrens (willen gaan) werken.
              2. Blz. 32 We voorzien in passende trajecten die in een sluitende keten worden aangeboden (arbeidsmatige dagbesteding, ontwikkeltrajecten, re-integratietrajecten en sociale activering).
              3. Blz. 33 We begeleiden en leren inburgeringsplichtigen de Nederlandse taal op een niveau waarmee zij zich goed kunnen redden, aangevuld met kennis van de Nederlandse samenleving en gewoontes.
            2. Blz. 34 We zetten in op het tegengaan van armoede.
              1. Blz. 35 We blijven inzetten op vroegsignalering en passende voorzieningen, in samenwerking met alle ketenpartners.
              2. Blz. 36 We blijven investeren op bekendheid van inkomensondersteunende voorzieningen en we maken inwoners bewust van maatregelen die zij zelf kunnen nemen om het huishoudboekje op orde te houden.
              3. Blz. 37 We bieden in crisissituaties een doeltreffend vangnet. Daartoe voeren we Rijksregelingen uit, begeleiden we inwoners en hebben we een noodfonds.
          2. Blz. 38 Wat geven we uit aan 1.3 Werk en inkomen?
          3. Blz. 39 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 40 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 41 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 42 We houden het huidig productenaanbod van Wmo-maatwerkvoorzieningen op peil.
              1. Blz. 43 We voeren een cliëntervaringsonderzoek uit en richten ons op eventuele verbeterpunten.
              2. Blz. 44 We evalueren het huidig productenaanbod Wmo huishoudelijke ondersteuning en Wmo begeleiding ter voorbereiding op de nieuwe aanbesteding.
            2. Blz. 45 We borgen de voortgang van de doordecentralisatie en transformatie van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis in regio West-Brabant West.
              1. Blz. 46 We leggen de regionale samenwerkingsafspraken vast in een passende governance-structuur.
              2. Blz. 47 We gaan aan de slag met het Uitvoeringsprogramma Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2024.
            3. Blz. 48 Eind 2024 beschikt de gemeente Woensdrecht over een vastgestelde Woonzorgvisie.
              1. Blz. 49 We betrekken ketenpartners (lokaal én regionaal) bij het opstellen van de Woonzorgvisie.
              2. Blz. 50 We werken samen met regiogemeenten aan een regionale paragraaf, waarmee de regionale samenwerking op gebied van Wonen en Zorg in de visie wordt geborgd.
          2. Blz. 51 Wat geven we uit aan 1.4 Maatschappelijke ondersteuning?
          3. Blz. 52 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 53 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid
          1. Blz. 54 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 55 We zetten in op vroegtijdig (lichte) hulp waar mogelijk en passende specialistische zorg waar nodig. We werken daarmee toe naar een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdhulpstelsel.
              1. Blz. 56 We werken aan het opbouwen van alternatieven voor de gesloten jeugdhulp door te experimenteren in de open (residentiële) woonvoorzieningen en het ontwikkelen van een ambulant team jeugdzorgplus.
              2. Blz. 57 We zetten in op een kwalitatieve verklarende analyse om de hulpvraag van het kind en zijn/haar gezinssysteem inzichtelijk te maken.
              3. Blz. 58 We zorgen dat preventieve interventies voor jeugdhulp beschikbaar zijn door het vaststellen van een lokaal preventief Jeugdbeleid, dat inzet op het normaliseren van het gewone leven.
            2. Blz. 59 We investeren in het voorkomen, stoppen en blijvend oplossen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
              1. Blz. 60 We implementeren een eenduidige werkwijze in de toegang voor casussen waar sprake is van onveiligheid om de samenwerking tussen betrokken hulpverleners te verbeteren.
              2. Blz. 61 We zorgen voor een passend aanbod om inzet van maatwerkvoorziening rondom zorgvragen voortvloeiend uit scheidingsproblematiek te voorkomen.
          2. Blz. 62 Wat geven we uit aan 1.5 Zorg voor Jeugd en Sociale Veiligheid?
          3. Blz. 63 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 64 1.6 Gezondheid en Sport
          1. Blz. 65 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 66 We zetten actief in op het bereiken van een gezonde generatie in 2040.
              1. Blz. 67 We komen tot een Woensdrechts Leefstijlakkoord waarin het Preventieakkoord en Sportakkoord 2.0 geborgd zijn.
              2. Blz. 68 We implementeren de 15 landelijke programma's van GALA, binnen het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
              3. Blz. 69 We bewaken, bevorderen en coördineren de integraliteit tussen de verschillende thema's die als onderwerp zijn opgenomen in het Woensdrechtse Leefstijlakkoord.
            2. Blz. 70 We zetten samen actief in met onze stakeholders lokaal- en regionaal in om de toekomstige uitdagingen in de zorg zo goed, toegankelijk en betaalbaar mogelijk te houden.
              1. Blz. 71 Middels de coalitie 'Kansrijke Start' maken we (keten)afspraken zodat we kinderen in de eerste 1000 dagen van hun leven een kansrijke start bieden en ze de zorg en/of ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
              2. Blz. 72 We implementeren de vijf verschillende regionale ketenaanpakken binnen het IZA (Integraal Zorgakkoord).
              3. Blz. 73 We koppelen het programma 'Grip op Kwetsbaarheid' aan de 5 verschillende ketenaanpakken binnen het IZA.
          2. Blz. 74 Wat geven we uit aan 1.6 Gezondheid en Sport?
          3. Blz. 75 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 76 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 77 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 78 We voorkomen onderwijsachterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 79 We herzien met (onderwijs)partners het Uitvoeringsprogramma Onderwijsachterstandenbeleid.
              2. Blz. 80 We werken met partners aan een lokaal beleid op laaggeletterdheid.
              3. Blz. 81 We borgen het programma de Bibliotheek op School.
            2. Blz. 82 Alle jongeren verlaten het onderwijs met een startkwalificatie, als dat mogelijk is.
              1. Blz. 83 We begeleiden voortijdig schoolverlaters tussen 18 en 23 jaar in het doorstroompunt (voorheen RMC), zodat ze kunnen terugkeren naar onderwijs of doorstromen naar arbeid.
              2. Blz. 84 We verstevigen en breiden de samenwerking uit tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp om jeugdigen te stimuleren het onderwijs te verlaten met een startkwalificatie.
            3. Blz. 85 We faciliteren onderwijsinstellingen en jeugdigen, zodat iedereen in de gemeente zo volwaardig mogelijk gebruik kan maken van onderwijs.
              1. Blz. 86 We stellen een nieuw Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) op voor de periode 2024-2027, zodat de onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte.
              2. Blz. 87 We stimuleren en ondersteunen ontheemde jeugdigen gebruik te maken van het Nederlands onderwijssysteem.
              3. Blz. 88 We bevorderen de zelfredzaamheid van leerlingen die nu gebruik maken van het leerlingenvervoer.
          2. Blz. 89 Wat geven we uit aan 1.7 Onderwijs?
          3. Blz. 90 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 91 1.8 Indicatoren
          1. Blz. 92 Lokale indicatoren Programma 1. Sociaal Domein
          2. Blz. 93 Verplichte BBV Indicatoren Programma 1
      2. Blz. 94 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 95 Inleiding
        2. Blz. 96 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 97 Wat geven we uit aan programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 98 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 99 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 100 De implementatie van de Omgevingswet nader vormgeven.
              1. Blz. 101 Uitvoering geven aan de reeds vastgestelde Omgevingsvisie en een start maken met de opstelling van het Omgevingsplan.
              2. Blz. 102 De Omgevingswet biedt meer afwegingsruimte en mogelijkheden tot maatwerk. Bij (gewenste) initiatieven benutten we deze mogelijkheden zo optimaal mogelijk.
              3. Blz. 103 We richten de ambtelijke organisatie in om te kunnen werken met de Omgevingswet die sinds 1-1-2024 van kracht is. Verder brengen we de raadscommissie 'Omgeving' in positie.
            2. Blz. 104 Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoefte van (toekomstige) inwoners.
              1. Blz. 105 We werken aan een toename van de voorraad sociale huurwoningen.
              2. Blz. 106 We geven uitvoering aan de Woonvisie en het woningbouwprogramma en sturen op de realisatie van nieuwe woningen.
              3. Blz. 107 Starters- en stimuleringsleningen gebruiken we als instrument ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie.
            3. Blz. 108 We zorgen ervoor dat onze kernen zich blijven ontwikkelen als dorpen waarin het goed wonen is.
              1. Blz. 109 Er wordt uitvoering gegeven aan de meerjarige prestatieafspraken met de woningcorporaties.
              2. Blz. 110 Er wordt een woonzorgvisie vastgesteld.
          2. Blz. 111 Wat geven we uit aan 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken?
          3. Blz. 112 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 113 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 114 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 115 Het grondbeleid ondersteunt het realiseren van doelen, ambities en ontwikkelprincipes die voortkomen uit de Omgevingsvisie, Woonvisie en overige (ruimtelijke) beleidsdocumenten.
              1. Blz. 116 We actualiseren de nota grondbeleid ten gevolge van gewijzigde wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen.
              2. Blz. 117 We actualiseren de nota grondprijzenbeleid.
              3. Blz. 118 De instrumenten van grondbeleid zetten wij optimaal in om ruimtelijke doelstellingen op het gebied van huisvesting, economie, duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Uitvoeren motie bovenwijkse voorziening.
          2. Blz. 119 Wat geven we uit aan 2.2 Grondbeleid?
          3. Blz. 120 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 121 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 122 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 123 We bevorderen toerisme en recreatie.
              1. Blz. 124 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van toerisme en recreatie.
              2. Blz. 125 We stellen een Uitvoeringsagenda Toerisme en Recreatie op, op basis waarvan we onder andere nieuwe projecten op het gebied van fietsen en wandelen ontwikkelen.
              3. Blz. 126 We versterken de samenwerking tussen de Brabantse Wal gemeenten.
            2. Blz. 127 Gemeente Woensdrecht staat bekend als fiets- en wielergemeente.
              1. Blz. 128 We halen grote sport- en wielerevenementen binnen.
          2. Blz. 129 Wat geven we uit aan 2.3 Recreatie en toerisme?
          3. Blz. 130 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 131 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 132 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 133 Sport is beschikbaar voor iedereen en inwoners worden gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 134 De toegang en beschikbaarheid tot gezond bewegen & sporten, wordt gestimuleerd en indien nodig gefaciliteerd vanuit de gemeente Woensdrecht.
              2. Blz. 135 We geven uitvoering aan het Sportakkoord.
              3. Blz. 136 We geven uitvoering aan het Leefstijlakkoord, waarin het preventie- en sportakkoord 2.0 herijkt en opgenomen is.
          2. Blz. 137 Wat geven we uit aan 2.4 Sport en evenementen?
          3. Blz. 138 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 139 2.5 Indicatoren
          1. Blz. 140 Lokale indicatoren Programma 2. Ruimte
          2. Blz. 141 Verplichte BBV indicatoren Programma 2. Ruimte
      3. Blz. 142 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 143 Inleiding
        2. Blz. 144 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 145 Wat geven we uit aan programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 146 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 147 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 148 Borging en verbetering van de kwaliteit van landschap en natuur.
              1. Blz. 149 We dragen actief bij aan biodiversiteitsherstel door de realisatie van biodiverse landschappen en door meer en verschillende beplanting toe te passen.
              2. Blz. 150 De gemeente stimuleert via de ‘Stimuleringsregeling Landschap’ gebiedseigenaren om landschap en natuur in het buitengebied te versterken.
              3. Blz. 151 Binnen bestekken en projecten passen we actief maatregelen toe om hogere ecologische- natuurwaarden te bereiken.
            2. Blz. 152 Aanpak van droogteproblematiek, natuurherstel en de landbouwtransitie.
              1. Blz. 153 We participeren in de Gebiedsgerichte Aanpak (GGA) waarbij we samen met gebiedspartners inzetten op mee-koppel-kansen.
              2. Blz. 154 We starten met het uitvoeren van de maatregelen zoals genoemd in de Natuurdoelanalyses (NDA’s) om, in samenwerking met onze gebiedspartners, doelstellingen te behalen.
              3. Blz. 155 Samen met partners, in het bijzonder Waterschap Brabantse Delta, starten we de initiatieffase voor het project Walwater.
          2. Blz. 156 Wat geven we uit aan 3.1 Landschap en natuur?
          3. Blz. 157 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 158 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 159 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 160 We geven samen met onze inwoners invulling aan de energietransitie.
              1. Blz. 161 Uitvoering geven aan de ambities zoals vastgesteld in de Warmtevisie (verkenning en uitvoering 2023-2030).
              2. Blz. 162 We geven uitvoering aan isolatiemaatregelen zoals beoogd in het Nationaal Investering Programma (NIP).
              3. Blz. 163 We ondersteunen inwoners in verduurzamingsmaatregelen met concrete instrumenten zoals via het geven van voorlichting, de stimuleringsleningen, de inzet van energiecoaches en een klusbus en de toekenning van subsidies en cadeaukaarten.
            2. Blz. 164 De gemeente ontwikkelt beleid gericht op een duurzame toekomst.
              1. Blz. 165 We stellen een Regionale Energie Strategie (RES) 2.0 op.
              2. Blz. 166 We herijken de bestaande Duurzaamheidsvisie en stellen een nieuw Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid op.
            3. Blz. 167 De gemeente ondersteunt de verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen.
              1. Blz. 168 We denken mee in het Opwek Energie op Rijksgrond traject (OER-traject) en ondersteunen de verdere verduurzaming van de vliegbasis en Business Park Aviolanda.
              2. Blz. 169 We spelen een coördinerende en verbindende rol bij de verduurzaming van bedrijventerreinen door het aanreiken van tools en het versterken van de onderlinge contacten tussen bedrijven.
          2. Blz. 170 Wat geven we uit aan 3.2 Milieu en duurzaamheid?
          3. Blz. 171 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 172 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 173 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 174 Onze inwoners leven in een schone, veilige en groene omgeving.
              1. Blz. 175 We zorgen voor het reguliere onderhoud van wegen, voet– en fietspaden.
              2. Blz. 176 We zorgen voor een goed functionerend en up to date rioolstelsel via de uitvoering van projecten zoals in de Grensstraat en de Verlengde Duinstraat.
              3. Blz. 177 We geven uitvoering aan het nieuwe beleids- en beheerplan openbare verlichting met als uitgangspunt verduurzaming van het openbare verlichtingsbestand.
            2. Blz. 178 Het openbaar gebied maken we toekomstbestendig.
              1. Blz. 179 Bij de uitvoering van werken kijken we vanuit een integrale benadering naar aspecten van duurzaamheid, biodiversiteit, natuur-inclusiviteit, circulariteit, beweegvriendelijkheid, klimaatgrilligheid en gezondheid.
            3. Blz. 180 We werken effectief en efficiënt samen met ketenpartners.
              1. Blz. 181 We vragen gezamenlijk subsidies aan waar mogelijk.
              2. Blz. 182 We stellen gezamenlijk beleids- beheer- en gebiedsplannen waar mogelijk.
          2. Blz. 183 Wat geven we uit aan 3.3 Beheer openbaar gebied?
          3. Blz. 184 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 185 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 186 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 187 We geven uitvoering aan het GVVP 2021-2025
              1. Blz. 188 We herijken en actualiseren het uitvoeringsplan van het GVVP.
              2. Blz. 189 We voeren jaarschijf 2024 uit, al dan niet in combinatie met groot onderhoud of reconstructie projecten.
            2. Blz. 190 We zetten in op het behoud en zo mogelijk verbetering/uitbreiding van de bestaande OV-voorzieningen en ontwikkeling of versterking van (nieuwe) vervoersmodaliteiten.
              1. Blz. 191 Het stimuleren van deelvervoer (deelauto’s).
              2. Blz. 192 Het realiseren van mobiliteitshubs.
              3. Blz. 193 We voeren een actieve lobby richting provincie en vervoerders.
            3. Blz. 194 De verkeersveiligheid vergroten.
              1. Blz. 195 Het vergroten van de verkeersveiligheid in de directe omgeving van scholen.
              2. Blz. 196 In gezamenlijkheid met inwoners en betrokken partners (VVN) acties uitvoeren om de veiligheid te vergroten.
          2. Blz. 197 Wat geven we uit aan 3.4 Verkeer en vervoer?
          3. Blz. 198 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 199 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 200 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 201 We beschermen en behouden het Woensdrechts cultuurhistorisch erfgoed.
              1. Blz. 202 We wijzen nieuwe gemeentelijke monumenten aan.
              2. Blz. 203 We onderzoeken de mogelijkheden om monumenteigenaren te ondersteunen.
              3. Blz. 204 We maken het erfgoed zichtbaar en beleefbaar op basis van de uitgangspunten van het nieuwe erfgoedbeleid.
          2. Blz. 205 Wat geven we uit aan 3.5 Monumenten en cultuur?
          3. Blz. 206 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 207 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 208 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 209 Meer inwoners betrekken bij initiatieven en inwoners die al met uitvoering bezig zijn enthousiast houden.
              1. Blz. 210 We onderhouden een goed netwerk tussen inwoners, ketenpartners en gemeente.
              2. Blz. 211 We verbinden partners aan elkaar om elkaar te versterken en om van elkaar te leren.
          2. Blz. 212 Wat geven we uit aan 3.6 Burger en overheidsparticipatie?
          3. Blz. 213 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 214 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 215 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 216 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjarenonderhoudsplan gebouwenbeheer 2022-2025.
              1. Blz. 217 We zetten in op privatiseren door het (klein) onderhoud weg te leggen bij de huurders van de gemeentelijke gebouwen.
            2. Blz. 218 We voeren duurzaamheidsmaatregelen uit volgens de nota verduurzamen van gemeentelijk vastgoed.
              1. Blz. 219 Er wordt een begin gemaakt met het plaatsen van zonnepanelen, warmtepompen en het treffen van isolatiemaatregelen bij de gemeentelijke gebouwen, brandweerkazernes, MFC's en verenigingsgebouwen.
          2. Blz. 220 Wat geven we uit aan 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties?
          3. Blz. 221 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 222 3.8 Indicatoren
          1. Blz. 223 Lokale indicatoren Programma 3. Ruimte
      4. Blz. 224 Programma 4. Economie
        1. Blz. 225 Inleiding
        2. Blz. 226 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 227 Wat geven we uit aan programma 4. Economie?
        4. Blz. 228 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 229 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 230 We versterken het economisch klimaat en de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 231 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van economisch klimaat en arbeidsmarkt.
              2. Blz. 232 We stimuleren grensoverschrijdende arbeid door middel van het Grens Informatie Punt.
              3. Blz. 233 We verbinden lokale ondernemers met maatschappelijke instellingen met als doel de werkgelegenheid en maatschappelijke participatie te bevorderen.
          2. Blz. 234 Wat geven we uit aan 4.1 Werkgelegenheid?
          3. Blz. 235 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 236 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 237 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 238 We houden winkelgebieden en detailhandel vitaal.
              1. Blz. 239 We voeren de nieuwe economische visie uit waarmee we richting geven aan ons beleid op het gebied van middenstand en winkelgebieden.
              2. Blz. 240 We onderhouden actief contact met de ondernemersverenigingen.
          2. Blz. 241 Wat geven we uit aan 4.2 Middenstand en winkelgebieden?
          3. Blz. 242 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 243 4.3 Bedrijventerreinen
          1. Blz. 244 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 245 Bestaande bedrijvigheid behouden en duurzaam versterken.
              1. Blz. 246 We doorlopen de planologische procedure voor Driehoeven III.
              2. Blz. 247 We verkennen de mogelijkheden voor samenwerking bij de inrichting van het sub-regionaal strategisch bedrijventerrein gericht op de topsectoren.
              3. Blz. 248 We communiceren actief met bedrijven over verduurzamingsmogelijkheden.
          2. Blz. 249 Wat geven we uit aan 4.3 Bedrijventerreinen?
        7. Blz. 250 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 251 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 252 Voldoen aan de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof) waarbij het aandeel restafval zoveel mogelijk naar beneden gaat.
              1. Blz. 253 Herontwikkeling van inzamelfaciliteiten en dienstverlening om inwoners te stimuleren tot het beter scheiden van afval.
              2. Blz. 254 We informeren inwoners actief en kijken naar educatieve mogelijkheden om (jonge) inwoners te motiveren tot het beter scheiden van afval.
              3. Blz. 255 We onderzoeken de haalbaarheid van de herontwikkeling milieustraat/aansluiten bij een mogelijk grondstoffencentrum.
            2. Blz. 256 Afvalinzameling- en verwerking is 100% kostendekkend waarbij de gebruiker betaalt.
              1. Blz. 257 We nemen maatregelen waardoor de gebruiker betaalt en proberen de kosten voor inwoners niet meer te laten stijgen dan de inflatie.
              2. Blz. 258 We actualiseren o.a. de afvalstoffenverordening en de afvalstoffenheffing.
          2. Blz. 259 Wat geven we uit aan 4.4 Afvalinzameling?
          3. Blz. 260 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 261 4.5 Indicatoren
          1. Blz. 262 Lokale indicatoren Programma 4. Economie
          2. Blz. 263 Verplichte BBV indicatoren Programma 4 Economie
      5. Blz. 264 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 265 Inleiding
        2. Blz. 266 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 267 Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 268 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 269 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 270 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 271 We zorgen dat de inwoners alert zijn op het gebied van (georganiseerde) criminaliteit en dat signalen hiervan worden herkend en gemeld. Communicatie zetten we in als middel.
              2. Blz. 272 We zetten ons in om jeugdoverlast tegen te gaan.
              3. Blz. 273 We verkennen de mogelijkheden om ons nog beter voor te bereiden op onbeheersbare natuurbranden door de samenwerking met alle betrokken partijen te versterken.
            2. Blz. 274 We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.
              1. Blz. 275 We voeren met onze veiligheidspartners gezamenlijke acties uit.
              2. Blz. 276 We zorgen dat we voldoen aan de ‘Brabantse norm weerbare overheid’ waarmee ons weerbaarheidsniveau wordt vergroot.
              3. Blz. 277 We versterken de samenwerking tussen onze veiligheidspartners.
          2. Blz. 278 Wat geven we uit aan 5.1 Openbare orde en Veiligheid?
          3. Blz. 279 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 280 5.2 Handhaving
          1. Blz. 281 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 282 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 283 We voeren de taken uit in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de actuele kwaliteitscriteria.
              2. Blz. 284 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Uitvoeringsprogramma Handhaving en Omgevingsvergunningen. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 285 Wat geven we uit aan 5.2 Handhaving?
          3. Blz. 286 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 287 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 288 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 289 Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant.
              1. Blz. 290 Door een klantreis te doorlopen leren we de dienstverlening te bekijken door de ogen van de inwoner en/of ondernemer.
              2. Blz. 291 De huidige servicelijn en de receptie en balie worden samengevoegd tot één klantcentrum.
              3. Blz. 292 We bieden onze dienstverlening bij voorkeur online aan en houden daarnaast ook andere kanalen aan (schriftelijk, telefonisch, persoonlijk).
          2. Blz. 293 Wat geven we uit aan 5.3 Dienstverlening en burgerzaken?
          3. Blz. 294 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 295 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 296 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 297 Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.
              1. Blz. 298 Met implementatie van de Nota Verbonden Partijen West Brabant en herziening van de gemeenschappelijke regelingen waarin Woensdrecht deelneemt voeren we de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen door.
              2. Blz. 299 Woensdrecht vervult, uitgaande van de eigen doelstellingen bewust de juiste rol, bestuurlijk en ambtelijk in de diverse regionale agenda’s en plannen.
          2. Blz. 300 Wat geven we uit aan 5.4 Samenwerken en besturen?
          3. Blz. 301 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 302 5.5 Financiën
          1. Blz. 303 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 304 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 305 Onze meerjarenbegroting 2025-2028 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht, wat blijkt uit het verkrijgen van een schriftelijke goedkeuring van onze begroting.
              2. Blz. 306 Onze Jaarstukken voor het jaar 2023 voldoen aan de criteria van de accountant, met als resultaat een goedkeurende controleverklaring.
            2. Blz. 307 Woensdrecht verantwoordt transparant.
              1. Blz. 308 We geven opvolging aan de bevindingen van onze accountant uit de jaarlijkse managementletter.
              2. Blz. 309 De verbijzonderde interne controle wordt zodanig opgezet, dat het college bij de Jaarstukken 2023 een rechtmatigheidsverklaring kan afgeven over het boekjaar 2023.
              3. Blz. 310 Gedurende het lopende begrotingsjaar verstrekken we openbare financiële tussenrapportages waardoor wanneer nodig tussentijds kan worden bijgestuurd door de gemeenteraad.
          2. Blz. 311 Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?
          3. Blz. 312 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 313 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 314 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 315 We streven ernaar om de gemeentelijke heffingen en belastingen in 2025 op hetzelfde niveau te houden als in 2024 (excl. inflatie).
              1. Blz. 316 Voor het jaar 2025 passen we maximaal de inflatiecorrectie toe op de tarieven van 2024.
          2. Blz. 317 Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?
          3. Blz. 318 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 319 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 320 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 321 Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.
              1. Blz. 322 Bij het opstellen van beleid starten we met het gebruik van data (analyses en trends).
              2. Blz. 323 Voor het maken van analyses en voorspelmodellen ontwikkelen we het technisch platform verder door.
              3. Blz. 324 Voor het onderhouden, actualiseren, beheren en beveiligen van data groeien we toe naar centraal datamanagement voor Woensdrecht.
            2. Blz. 325 Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.
              1. Blz. 326 We zorgen ervoor dat de betrouwbaarheid, kwaliteit en actualiteit van informatie is geborgd.
              2. Blz. 327 We voldoen aan de eisen op het gebied van informatiebeveiliging (Baseline Informatiebeveiliging Overheid) en de eisen van de privacywetgeving (zoals de (Uitvoeringswet) Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens).
              3. Blz. 328 We voldoen aan wettelijke eisen op het gebied van betrouwbare en transparante informatievoorziening.
          2. Blz. 329 Wat geven we uit aan 5.7 Informatievoorziening en automatisering?
          3. Blz. 330 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 331 5.8 Overhead
          1. Blz. 332 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 333 Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.
              1. Blz. 334 Waar nodig gaan we samenwerkingsverbanden aan om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening te garanderen.
              2. Blz. 335 We zorgen voor een gezonde en veilige (hybride) werkomgeving en bieden vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden binnen de gestelde kaders.
          2. Blz. 336 Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?
          3. Blz. 337 Wat veroorzaakt het verschil?
        12. Blz. 338 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 339 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 340 We binden en boeien (potentiële) medewerkers, die bewust de keuze maken om te werken bij de gemeente Woensdrecht.
              1. Blz. 341 We stemmen ontwikkeltrajecten, beleid en personeelsvoorwaarden af op de behoefte van organisatie en medewerkers.
            2. Blz. 342 We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.
              1. Blz. 343 Leidinggevenden stimuleren en coachen de onderlinge samenwerking en verbinding tussen het bestuur en medewerkers. We introduceren zelforganisatie.
              2. Blz. 344 We leggen minder nadruk op hiërarchie en meer nadruk op samenspel en houden in de organisatie rekening met de verschillen tussen mensen, teams en taken.
              3. Blz. 345 We versterken de zelfstandigheid en het probleemoplossend vermogen van onze medewerkers.
          2. Blz. 346 Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?
          3. Blz. 347 Wat veroorzaakt het verschil?
        13. Blz. 348 5.10 Communicatie
          1. Blz. 349 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 350 Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 351 We communiceren tijdig en via verschillende kanalen.
              2. Blz. 352 We volgen online berichtgeving om te weten wat er leeft, zodat we hier onze communicatie en dienstverlening op af kunnen stemmen.
              3. Blz. 353 We vergroten de effectiviteit en het bereik van onze online berichten.
          2. Blz. 354 Wat geven we uit aan 5.10 Communicatie?
          3. Blz. 355 Wat veroorzaakt het verschil?
        14. Blz. 356 5.11 Indicatoren
          1. Blz. 357 Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
          2. Blz. 358 Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht
    3. Blz. 359 Algemeen
      1. Blz. 360 Samenvatting
        1. Blz. 361 Leeswijzer
        2. Blz. 362 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 363 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 364 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 365 Programma 4. Economie
        6. Blz. 366 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 367 Financiële samenvatting
    4. Blz. 368 Paragrafen
      1. Blz. 369 Paragraaf 1 Opgaven
        1. Blz. 370 Algemeen
        2. Blz. 371 Opgave Verduurzaming: Klimaatadaptatie, Duurzaamheid en Energietransitie
          1. Blz. 372 Inleiding
          2. Blz. 373 Ontwikkelingen
          3. Blz. 374 Ambities
          4. Blz. 375 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 376 Stand van zaken per Jaarstukken 2024
        3. Blz. 377 Opgave Economie & Aviolanda
          1. Blz. 378 Inleiding
          2. Blz. 379 Ontwikkelingen
          3. Blz. 380 Ambities
          4. Blz. 381 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 382 Stand van zaken per Jaarstukken 2024
        4. Blz. 383 Opgave Bouwen & wonen
          1. Blz. 384 Inleiding
          2. Blz. 385 Ontwikkelingen
          3. Blz. 386 Ambities
          4. Blz. 387 Wat doen we in deze bestuursperiode?
          5. Blz. 388 Stand van zaken per Jaarstukken 2024
      2. Blz. 389 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 390 Algemeen
        2. Blz. 391 Lokaal beleid
        3. Blz. 392 A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
        4. Blz. 393 B. Tariefontwikkeling 2020-2024
        5. Blz. 394 1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 395 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 396 3. Rioolheffing
        8. Blz. 397 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 398 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 399 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 400 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 401 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 402 9. Marktgelden
        14. Blz. 403 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 404 11. Leges
        16. Blz. 405 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 406 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 407 Algemeen
        2. Blz. 408 Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
        3. Blz. 409 Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 410 Welke risico's zijn aanvaardbaar?
        5. Blz. 411 Risicomethodiek
        6. Blz. 412 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        7. Blz. 413 Niet kwantificeerbare risico's
        8. Blz. 414 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        9. Blz. 415 Weerstandscapaciteit
        10. Blz. 416 Weerstandsratio
        11. Blz. 417 Ontwikkeling kengetallen
        12. Blz. 418 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 419 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 420 Algemeen
        2. Blz. 421 Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 422 Wegen
        4. Blz. 423 Speelvoorzieningen
        5. Blz. 424 Gebouwen
        6. Blz. 425 Groen
        7. Blz. 426 Openbare verlichting
        8. Blz. 427 Riolering
      5. Blz. 428 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 429 Algemeen
        2. Blz. 430 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 431 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 432 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 433 Algemeen
        2. Blz. 434 De organisatiestructuur gemeente Woensdrecht
        3. Blz. 435 Regionale samenwerking
        4. Blz. 436 Financiën
        5. Blz. 437 Concerncontrol
        6. Blz. 438 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 439 Overhead
        8. Blz. 440 Personeel
        9. Blz. 441 Communicatie
        10. Blz. 442 Juridische Zaken
        11. Blz. 443 Inkoop
        12. Blz. 444 Toelichting op rechtmatigheidsverantwoording college
      7. Blz. 445 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Beleid
        3. Blz. 448 Sturing en toezicht
        4. Blz. 449 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 450 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 451 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 452 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 453 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 454 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 455 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 456 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 457 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 458 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 459 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 460 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 461 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 462 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 463 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 464 B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
        20. Blz. 465 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 466 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 467 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 468 B.5 Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua B.V. (GBE Aqua B.V.)
      8. Blz. 469 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 470 Algemeen
        2. Blz. 471 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 472 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 473 Reserves
      9. Blz. 474 Paragraaf 9 Wet Open Overheid
        1. Blz. 475 De informatiehuishouding
        2. Blz. 476 Contactpersoon Wet open overheid (Woo)
        3. Blz. 477 Actieve openbaarmaking
        4. Blz. 478 Overige activiteiten voor de uitvoering van de Woo
        5. Blz. 479 Besteding subsidie Wet open overheid
    5. Blz. 480 Jaarrekening 2024
      1. Blz. 481 Balans per 31 december 2024
        1. Blz. 482 Balans
      2. Blz. 483 Toelichting op de balans
        1. Blz. 484 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 485 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 486 Vaste activa
          1. Blz. 487 Algemeen
          2. Blz. 488 Immateriële vaste activa
          3. Blz. 489 Materiële vaste activa
          4. Blz. 490 Buiten gebruik gestelde vaste activa
          5. Blz. 491 Afschrijvingen
          6. Blz. 492 Warme gronden
          7. Blz. 493 Financiële vaste activa
        4. Blz. 494 Vlottende activa
          1. Blz. 495 Voorraden
          2. Blz. 496 Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          3. Blz. 497 Schatkistbankieren
          4. Blz. 498 Liquide middelen
          5. Blz. 499 Overlopende activa
        5. Blz. 500 Vaste passiva
          1. Blz. 501 Eigen vermogen
          2. Blz. 502 Reserves
          3. Blz. 503 Voorzieningen
          4. Blz. 504 Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van langer dan één jaar
        6. Blz. 505 Vlottende passiva
          1. Blz. 506 Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
          2. Blz. 507 Overlopende passiva
        7. Blz. 508 Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
          1. Blz. 509 Overige niet in de balans opgenomen rechten
          2. Blz. 510 Aan natuurlijke en rechtspersonen verstrekte borgstellingen of garantstellingen
        8. Blz. 511 Niet in de balans opgenomen belangrijke verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden
          1. Blz. 512 Overeenkomsten
          2. Blz. 513 Arbeidskostengerelateerde verplichtingen
          3. Blz. 514 Derivaten
          4. Blz. 515 Eigen bijdrage op grond van de Wmo
          5. Blz. 516 Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
          6. Blz. 517 Gebeurtenissen na balansdatum
        9. Blz. 518 Algemene grondslagen voor de Rechtmatigheidsverantwoording
      3. Blz. 519 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 520 Overzicht van Baten en Lasten naar product
      4. Blz. 521 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 522 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 523 Algemene uitkeringen
      5. Blz. 524 Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
        1. Blz. 525 Bedrag van heffing voor de vennootschapsbelasting
      6. Blz. 526 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 527 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      7. Blz. 528 Overzicht van de aanwending van het bedrag voor onvoorzien
        1. Blz. 529 Onvoorziene uitgaven
      8. Blz. 530 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 531 Overzicht incidentele baten en lasten
        2. Blz. 532 Toelichting op Incidentele Baten en Lasten
      9. Blz. 533 Overzicht van structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 534 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      10. Blz. 535 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 536 Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
        2. Blz. 537 Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
      11. Blz. 538 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 539 Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
        2. Blz. 540 Bevinding
      12. Blz. 541 Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
        1. Blz. 542 Sisa
      13. Blz. 543 Overzicht van baten en lasten naar taakvelden
        1. Blz. 544 Baten en lasten op taakveld
      14. Blz. 545 Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
        1. Blz. 546 Controleverklaring
      15. Blz. 547 Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 548 Overzicht lopende investeringen
    6. Blz. 549 Bijlagen
      1. Blz. 550 A. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 551 Subsidieoverzicht in €
      2. Blz. 552 B. Ombuigingsopdracht bedrijfsvoering
        1. Blz. 553 Aanleiding
        2. Blz. 554 Werkwijze
        3. Blz. 555 Gemeentelijke bezetting
        4. Blz. 556 Tot slot
      3. Blz. 557 C. Stand van zaken rekenkamer
        1. Blz. 558 Inleiding
        2. Blz. 559 Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
        3. Blz. 560 Overheidsparticipatie (januari 2020)
        4. Blz. 561 Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
        5. Blz. 562 De praktijk van de Wet openbaarheid van bestuur bij de gemeente Woensdrecht (2022)
        6. Blz. 563 Informatievoorziening P&C-cyclus in de gemeente Woensdrecht: handvatten voor verdere optimalisatie van communicatie door het college aan de raad. (2022)
        7. Blz. 564 Onderzoek RKC DoeMee 2022: Ondersteuning van de Volksvertegenwoordiging
        8. Blz. 565 Onderzoek RK DoeMee: Beleidspraktijk wonen
        9. Blz. 566 Onderzoek RK DoeMee: Verbetering klachtafhandeling
      4. Blz. 567 D. Afkortingenlijst
        1. Blz. 568 Afkortingen
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap