Samenvatting

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Gebaseerd op de programmabegroting 2024 legt het college met deze Jaarstukken 2024 verantwoording af over realisatie van de gestelde doelen en financiële kaders binnen de vijf programma's en hun producten. Op programmaniveau beschrijven we de stand van zaken per 31 december 2024 en verantwoorden we de daarmee samenhangende totale baten en lasten. Op productniveau laten we zien welke resultaten we hebben gerealiseerd, wat we hebben gedaan en welke middelen we hebben ingezet.

Op grond van de regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 24 maart 2016 tot vaststelling van de beleidsindicatoren die door gemeenten in de programma’s en programmaverantwoording worden opgenomen, geven wij u aan het eind van ieder programma inzicht in de verplichte indicatoren. 

Onderstaand treft u een samenvatting per programma aan waarin de belangrijkste ontwikkelingen worden benoemd. Vervolgens laten we zien hoe het exploitatieresultaat tot stand komt.

Programma 1 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 1 Sociaal Domein

In 2024 heeft de gemeente Woensdrecht belangrijke stappen gezet in het versterken van het sociaal domein.  Door middel van het project VraagWijzer wordt zorg dichter bij het dagelijks leven van onze inwoners gebracht en de lancering van een sociale kaart per dorp maakt deze zorg toegankelijker. We hebben ons ingezet voor arbeidsmarktparticipatie en inburgering, met onder andere de steun van het Grens Informatie Punt en een verbeterde schuldhulpverlening.

Daarnaast werkten we onder andere samen in de regio aan een centrumregeling voor kwetsbare doelgroepen. We brachten preventieve interventies op het gebied van jeugdhulp op gang en werkten aan een toekomstbestendige zorgstructuur. Ook heeft Woensdrecht actief deelgenomen aan het regionale project "Versterking Analyse in de Toegang" voor de gesloten jeugdhulp, wat concrete adviezen oplevert voor verbeteringen in 2025.

Het Sportakkoord 2.0 werd succesvol geïntegreerd in het Leefstijlakkoord, wat de pijlers van sport, bewegen en gezondheid versterkt. Daarnaast werden er innovatieve subsidieregelingen opgezet voor gerichte ondersteuning en werd het Regioplan IZA West-Brabant geïmplementeerd.

In het onderwijs hebben we een nieuw onderwijsachterstandenbeleid voor 2024-2027 vastgesteld en uitgebreid naar extra taalaanbod voor nieuwkomers. We ondersteunden jongeren via het Doorstroompunt naar onderwijs en werk, en werkten samen aan het Integraal Huisvestingsplan. Ook werd het onderwijsaanbod voor vluchtelingen en ontheemden verder afgestemd.

Deze initiatieven leggen de basis voor een sterke toekomst van zorg, welzijn, en onderwijs in Woensdrecht.

Programma 2. Ruimte

Terug naar navigatie - Programma 2. Ruimte

In 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De organisatie is hierop ingericht en de processen zijn aangepast. Er is een start gemaakt met de opbouw van het Woensdrechtse omgevingsplan. De projectorganisatie is hiervoor ingericht en diverse stakeholders zijn via informatiebijeenkomsten geïnformeerd over het nieuwe instrument dat het gebruik van ons grondgebied moet gaan reguleren.

Er zijn tal van ruimtelijke plannen en initiatieven, zowel onder oude Wro wetgeving als onder de nieuwe Omgevingswet, in procedure gebracht en afgerond. Er is door de wijziging in wet- en regelgeving meer verantwoordelijkheid bij initiatiefnemers gelegd. De organisatie heeft echter een faciliterende rol gespeeld richting initiatiefnemers als bleek dat dit nodig was. 

Programma 3. Leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 3. Leefomgeving

Wij geven invulling aan de ambities en doelstellingen die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie (RES). Met de vergunning van vier zonneparken en een windpark voldoen wij ruimschoots aan de doelstellingen voor onze gemeente in de RES. Bij ingebruikname van de zonneparken zal een afdracht plaatsvinden in een te vormen gemeentelijk duurzaamheidsfonds. De gelden worden ingezet om doelstellingen en ambities uit onze duurzaamheidsvisie uit te voeren.

Wij geven uitvoering aan de ambities zoals opgenomen in de vastgestelde Warmtevisie en ook in 2024 zijn diverse activiteiten georganiseerd die bijdragen aan verdere verduurzaming in het kader van het Nationale Isolatie Programma (NIP). 

Het beheer van het openbaar gebied was in 2024 vrijwel overal binnen de gemeente op orde. Daarbij is wederom ingezet op het toezicht op de kwaliteit van de vervanging van het laag- en middenspanningsnet door de nutsbedrijven. 

Erfgoed kreeg verder vorm door de aanwijzing van nieuwe gemeentelijke monumenten en er is ingezet op de ontwikkeling van een subsidieverordening  voor eigenaren. 

De gemeenteraad heeft in 2023 ingestemd met de nota verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2023-2030 voor gemeentelijke gebouwen, brandweerkazernes, MFC's en verenigingsgebouwen. De uitvoering wordt gefaseerd uitgevoerd volgens het uitvoeringsprogramma in combinatie met het uitvoeringsprogramma voor groot onderhoud.  In dat kader zijn in 2024 diverse maatregelen doorgevoerd. 

Programma 4. Economie

Terug naar navigatie - Programma 4. Economie

In 2024 zijn er kwartaal-overleggen geweest met de ondernemersverenigingen en de bedrijvenvereniging ZuidWestHoek. 

In 2024 heeft de gemeente Steenbergen de ontwikkeling van het gezamenlijke strategische bedrijventerrein Brabantse Wal (Reinierpolder III) zelfstandig ter hand genomen. De drie Brabantse Wal gemeenten blijven wel samenwerken op de invulling en uitgifte van het bedrijventerrein omdat hier programmeringsafspraken met de provincie liggen. Voor Driehoeven III is de bestemmingsplanprocedure doorlopen en afgerond.

Op Business Park Aviolanda wordt verder gewerkt aan de uitrol van het in 2023 vastgestelde businessplan. Onderdeel daarvan is dat wordt uitgewerkt welke vestigingsfactoren kunnen bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het cluster voor werken, studeren en verblijven. Met defensie wordt gezamenlijk ingezet op civiel-militaire samenwerking voor het gehele cluster op onder meer het gebied van onderhoud, opleidingen, huisvesting, bereikbaarheid en campusontwikkeling.

Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht

Naast de opvang van Oekraïense vluchtelingen en de inrichting van een tijdelijke gemeentelijke opvang, kunnen we constateren dat we onze reguliere taken hebben kunnen uitvoeren.  

De dynamiek op de arbeidsmarkt is groot. Ondanks deze dynamiek slagen wij er goed in om vacatures in te vullen. Personele knelpunten konden worden opgelost door een beroep te doen op de reserve personele veerkracht zodat de personele kosten beheersbaar blijven.   

Voor wat betreft openbare orde en veiligheid vergroten we de weerbaarheid op het gebied van cybercrime, hebben we aandacht voor actiegerichte aanpak van ondermijning en sluiten we aan bij landelijke of regionale campagnes. We optimaliseren continu onze dienstverlening en gaan mee in de technologische ontwikkelingen en veranderende behoeften in dienstverlening. We versterken de bestuurskracht door samenwerking en wendbaarheid. 

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente. De P&C producten zijn tijdig en transparant opgeleverd. Qua informatievoorziening en automatisering zijn stappen gemaakt om te kunnen voldoen aan wetten en Europese kaders voor het onder andere borgen van informatieveiligheid en privacy. Nieuwe wetgeving is geïmplementeerd en onze juristen werken samen aan kwaliteitsverbetering en zorgen ervoor dat ontvangen bezwaarschriften tijdig worden afgehandeld.

Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop wij met hen communiceren. Sociale media zijn een steeds groter communicatiemiddel geworden om onze inwoners te informeren. 

Uit het onderzoeksrapport 'Verbindend Communiceren' van Coosto - dat zich richtte op de vraag "Hoe succesvol is jouw gemeente in het betrekken, bereiken en bewegen van de inwoners op social media" - scoorde  Woensdrecht als derde beste gemeente achter Amsterdam en Rotterdam. 

We kunnen met deze jaarrekening constateren dat de meeste van de geplande doelen zijn behaald en kijken hier met trots op terug. 

Financiële samenvatting

Terug naar navigatie - Financiële samenvatting

Het boekjaar 2024 wordt afgesloten met een nog te bestemmen resultaat van ruim 7,2 miljoen euro

Hieronder is op hoofdlijnen en afgerond te zien hoe dit resultaat tot stand is gekomen sinds het vaststellen van de Programmabegroting 2024

Begrotingssaldo Programmabegroting 2024 (d.d. november 2023) € 2.000.000
Dividenduitkering ZEH € 2.000.000
Opvang vluchtelingen € 2.000.000
Mutaties Gemeentefonds € 770.000
Afroming reserve Personele Veerkracht € 164.000
Overige mutaties  € 320.000
Totaal resultaat  € 7.254.000


In de volgende tabel wordt de opbouw van het resultaat getoond. Te zien is in hoeverre de programma's en de mutaties in de reserves bijdragen aan het uiteindelijke resultaat. In de hierna volgende programmahoofdstukken wordt het resultaat per programma nader uitgesplitst en toegelicht. In het raadsvoorstel behorende bij deze jaarstukken doet het college voorstellen voor de bestemming van het jaarrekeningresultaat.

Leeswijzer tabel:
Onderstaande tabel toont per programma het saldo van baten en lasten. De kolom Verschil 2024 toont het verschil tussen de begroting (inclusief wijzigingen) en de realisatie.  

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
1. Sociaal Domein -24.228.932 -964.405 -25.193.337 -24.911.493 281.844
2. Ruimte 89.201 -1.940.764 -1.851.563 -1.197.509 654.054
3. Leefomgeving -5.493.526 -773.302 -6.266.828 -6.141.023 125.805
4. Economie 273.173 173.050 446.223 251.620 -194.603
5. Bestuurskracht 31.748.006 7.657.763 39.405.769 39.673.444 267.675
Saldo 2.387.922 4.152.342 6.540.264 7.675.039 1.134.775
5. Bestuurskracht
5.05 Financiën
Onttrekkingen 603.847 2.573.222 3.177.069 2.403.719 -773.350
Stortingen -978.257 -1.602.035 -2.580.292 -2.825.096 -244.804
Totaal 5.05 Financiën -374.410 971.187 596.777 -421.377 -1.018.154