Uitgaven

34,65%
€ -26.107.713
34,65% Complete

Inkomsten

79,13%
€ 65.359.780
79,13% Complete

Saldo

541,13%
€ 39.252.067

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

34,65%
€ -26.107.713
34,65% Complete

Inkomsten

79,13%
€ 65.359.780
79,13% Complete

Saldo

541,13%
€ 39.252.067

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Inleiding

Vanuit haar dienstverlenende rol aan de samenleving en als partner in andere maatschappelijke opgaven, blijft het boeken van tastbare resultaten in maatschappelijke vraagstukken de belangrijkste opgave voor gemeenten. Deze opgave wordt echter al lang niet meer alleen door de gemeente bepaald. De tijd van de ‘maakbare samenleving’ ligt inmiddels weer ver achter ons.

Opgaven worden bepaald in nauw contact met de omgeving. Digitalisering en veranderende wetgeving hebben hun invloed op de inhoud en uitvoering van deze opgaven. We onderkennen nog al wat uitdagingen: de ingevoerde Omgevingswet, de stikstofcrisis, de woningbouwopgave, de opvang van vluchtelingen, de opgaven omtrent de huisvesting van asielzoekers en statushouders, de krapte op de arbeidsmarkt, de toenemende vraag binnen het sociaal domein, de snelheid van informatie (sociale media), klimaat, duurzaamheid en de energietransitie.

Het zijn allemaal vraagstukken die naast de lokale ambities – die hier veelal op aansluiten – veel vragen van politiek, bestuur en niet in de laatste plaats van de ambtelijke organisatie.  De opgaven waar wij voor staan vragen om meer flexibiliteit en wendbaarheid om adequaat te kunnen inspelen op onze snel veranderende omgeving. Het nastreven van die wendbaarheid staat centraal in programma 5. Bestuurskracht. Vanuit dit programma worden de randvoorwaarden gecreëerd waarbinnen college en organisatie kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Karel (voormalig Stichting Inkoopbureau West-Brabant), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Programma 5. Bestuurskracht - Wat geven we uit aan programma 5. Bestuurskracht?
Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 47.979.813 8.133.349 56.113.162 62.956.062 6.842.900
Lasten -16.231.807 -475.586 -16.707.393 -23.282.618 -6.575.225
Saldo 31.748.006 7.657.763 39.405.769 39.673.444 267.675
Onttrekkingen 603.847 2.573.222 3.177.069 2.403.719 -773.350
Stortingen -978.257 -1.602.035 -2.580.292 -2.825.096 -244.804
Mutaties reserves -374.410 971.187 596.777 -421.377 -1.018.154

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat wilden we bereiken?

We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat wilden we bereiken? - We bieden inwoners een veilige leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.

Terug naar navigatie - 5.1 Openbare orde en veiligheid - Wat wilden we bereiken? - We voorkomen zoveel als mogelijk dat (georganiseerde) criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

5.2 Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat wilden we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - 5.2 Handhaving - Wat wilden we bereiken? - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3 Dienstverlening en burgerzaken - Wat wilden we bereiken?

Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant.

Terug naar navigatie - 5.3 Dienstverlening en burgerzaken - Wat wilden we bereiken? - Wij zorgen voor een dienstverleningsproces dat aansluit op ons gastvrijheidsprogramma 'Welkom in Woensdrecht' en dat voldoet aan de verwachtingen van de klant.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

5.4 Samenwerken en besturen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen - Wat wilden we bereiken?

Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.

Terug naar navigatie - 5.4 Samenwerken en besturen - Wat wilden we bereiken? - Waar het ons werk effectiever en efficiënter maakt zoeken we de samenwerking op zodat de bestuurskracht van Woensdrecht wordt versterkt.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

5.5 Financiën

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat wilden we bereiken?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat wilden we bereiken? - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Woensdrecht verantwoordt transparant.

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat wilden we bereiken? - Woensdrecht verantwoordt transparant.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat geven we uit aan 5.5 Financiën?

Het merendeel van de (ontvangen) middelen uit het Gemeentefonds is begroot en gerealiseerd op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.

Met ingang van 2024 is aan dit product het uit het vervallen product 4.5 afkomstige budget (voor rentelasten) Aviolanda Woensdrecht (circa € 2500 gemiddeld per jaar) toegevoegd.

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 40.486.039 8.142.352 48.628.391 55.203.543 6.575.152
Lasten -505.025 671.421 166.396 -6.374.441 -6.540.837
Saldo 39.981.014 8.813.773 48.794.787 48.829.102 34.315
Onttrekkingen 603.847 2.573.222 3.177.069 2.403.719 -773.350
Stortingen -978.257 -1.602.035 -2.580.292 -2.825.096 -244.804
Mutaties reserves -374.410 971.187 596.777 -421.377 -1.018.154

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 5.5 Financiën - Wat veroorzaakt het verschil?

Vergoeding voor Vluchtelingen Oekraïne
De ontvangsten en uitgaven voor vluchtelingen uit Oekraïne zijn niet in de begroting opgenomen.  Voor vergoeding van de gemaakte kosten gaat het rijk uit van een normbedrag. De in Woensdrecht werkelijk gemaakte kosten zijn lager dan de vergoeding. Met tweede kwartaalrapportage 2024 is besloten om een groot deel van de vergoeding te laten vrijvallen.  Het overschot op dit product is het resterende deel dat nu vrijvalt.

Tijdelijke gemeentelijk opvang (TGO) in Putte
De ontvangsten en uitgaven voor de gemeentelijk opvang van vluchtelingen in Putte zijn niet in de begroting opgenomen.  Voor vergoeding van de gemaakte kosten gaat COA uit van een normbedrag. De werkelijk gemaakte kosten zijn lager dan de vergoeding. Met tweede kwartaalrapportage is besloten om een deel van de vergoeding te laten vrijvallen. Daarna is bij interne BTW controle gebleken, na zorgvuldige bestudering van de geldende regelgeving en contact met de Belastingdienst, dat de btw niet teruggevorderd kan worden ofwel het gehanteerde normbedrag is inclusief BTW.  Dit leidt tot hogere kosten 2024 en naheffing 2023.  Het gevolg hiervan is dat het  bedrag dat de gemeente heeft laten vrijvallen te hoog is. Over heel 2024 gezien zijn de werkelijk geboekte kosten lager dan de ontvangen vergoeding.

Algemene Uitkering Gemeentefonds
De algemene uitkering gemeentefonds is hoger uitgevallen dan begroot. De oorzaak hiervan is gelegen in diverse (door het Rijk uitgevoerde) herberekeningen die voor onze gemeente leiden tot een voordeel in 2024.

Budget onvoorziene uitgaven
Het budget voor onvoorziene uitgaven is niet gebruikt in 2024.

Renteopbrengsten kort geld vierde kwartaal 2024 
De renteopbrengsten tot en met het derde kwartaal 2024 zijn verwerkt in de begroting via de derde kwartaalrapportage 2024.  De renteopbrengsten over het vierde kwartaal leiden in deze jaarstukken tot een overschot.

Mutaties reserves
Tot slot is per saldo minder aan de reserves onttrokken dan begroot, hetgeen tot een nadeel in de exploitatie leidt.

5.6 Belastingen en heffingen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen - Wat wilden we bereiken?

Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Terug naar navigatie - 5.6 Belastingen en heffingen - Wat geven we uit aan 5.6 Belastingen en heffingen?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 6.696.047 0 6.696.047 6.790.583 94.536
Lasten -609.599 39.000 -570.599 -580.981 -10.382

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat wilden we bereiken?

Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat wilden we bereiken? - Datagedreven werken: beleid wordt mede gebaseerd op data.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat wilden we bereiken? - Onze informatievoorziening is maximaal digitaal, betrouwbaar, transparant en veilig.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 5.7 Informatievoorziening en automatisering - Wat veroorzaakt het verschil?

Voor de uitvoering van de Wet open overheid (Woo) worden jaarlijks rijksgelden ontvangen. Naast de doorberekening van salariskosten in relatie tot het Woo-coördinatorschap en het functioneel beheer van de anonimiseringstool, zouden hier de kosten van een generiek instrument (tool) voor Woo-publicaties worden bekostigd. Deze generieke tool wordt in Equalit-verband aangeschaft. Om inkooptechnische redenen is het in 2024 niet tot de aanschaf van zo'n tool gekomen, zodat ook de kosten daarvoor niet zijn gemaakt.

5.8 Overhead

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat wilden we bereiken?

Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat wilden we bereiken? - Goed en aantrekkelijk werkgeverschap en de ontwikkeling van mens en organisatie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat geven we uit aan 5.8 Overhead?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-) kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 251.978 -11.503 240.475 255.731 15.256
Lasten -9.427.783 207.647 -9.220.136 -9.111.702 108.434

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 5.8 Overhead - Wat veroorzaakt het verschil?

Het overschot op dit product kent verschillende oorzaken. Voor de salariskosten is een lager bedrag benodigd geweest dan begroot. De kosten voor systeembeheer en automatisering zijn in 2024 lager uitgevallen dan begroot.  In 2024 was budget voor extra beveiligingsmaatregelen beschikbaar gesteld, welke om diverse redenen nog niet zijn geëffectueerd.  Ook is er sprake van een overschot vanwege lagere kosten voor onderhoud en aankoop van hard- en software. Tenslotte waren de energielasten lager dan vooraf werd ingeschat.

5.9 Personeel en organisatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat wilden we bereiken?

We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat wilden we bereiken? - We streven naar een leiderschapsstijl waarbij vanuit een inspirerende visie medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat geven we uit aan 5.9 Personeel en organisatie?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

Bedragen in € Primaire Begroting 2024 Begrotings-wijzigingen 2024 Begroting 2024 (incl. wijzigingen) Realisatie 2024 Verschil 2024
Baten 0 0 0 27.723 27.723
Lasten -419.127 -1.289.778 -1.708.905 -1.510.501 198.404

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - 5.9 Personeel en organisatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Voormalig personeel
De hoogte van de uitkeringen aan voormalig personeel is lager dan beoogd, wat tot een overschot op het product heeft geleid.

Opleidingsbudget
Er zijn minder opleidingen gevolgd dan begroot. 

Budget personele veerkracht
Ieder kwartaal wordt de niet-benutte vacatureruimte geïnventariseerd, welke zorgt voor een toevoeging aan de reserve Personele veerkracht. De hoogte van de reserve Personele veerkracht is gemaximeerd op € 350.000. 

Arbodiensten en verzuim
De kosten voor geneeskundige verzorging, keuring en controle met het oog op arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid waren lager dan begroot.

5.10 Communicatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat wilden we bereiken?

Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.

Terug naar navigatie - 5.10 Communicatie - Wat wilden we bereiken? - Onze inwoners zijn goed geïnformeerd en tevreden over hoe de organisatie en bestuur met hen communiceren.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

5.11 Indicatoren

Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - 5.11 Indicatoren - Lokale indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren.  In onderstaande tabel zijn indicatoren 1 t/m 5 ook verplicht vanuit de BBV, maar omdat deze lokaal ingevuld moeten worden, komen deze in onderstaande tabel terecht. 

Lokale indicatoren 2021 2022 2023 2024
1. Formatie per 1000 inwoners 6,1 6,1 6,2 6,3
2. Bezetting per 1000 inwoners 6,1 5,6 5,8 6,1
3. Apparaatskosten € 776 € 889 € 1.148 € 1.330
4. Externe inhuur 3,20% 10,20% 9,30% 10,60%
5. Overhead 15,30% 13,81% 12,06% 14,31%
6. Veiligheidsgevoel  overdag - - - 8,3
7. Veiligheidsgevoel 's-avonds   - - 7,3
8. Klanttevredenheid dienstverlening        
Baliebezoek 8,1 8 8,5 9,1
Inrichting wachtruimte - - - 8,4
Privacy balie - - - 8,2
Openingstijden - - - 8,4
Telefoon 7,7 8,2 9 7,4

 

Toelichting:

  1. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn. Uitgaande van formatie per 1 september 2024.
  2. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is. Uitgaande van bezetting per 1 september 2024.
  3. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  4. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  5. Overhead: percentage van de totale lasten.
  6. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (laag) tot 10 (hoog).  In 2019 werd het Lemon-onderzoek voor het laatst verricht. De score voor overdag was 8,4 en voor 's avonds was dit 7,9. Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht'. 
  7. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening op een schaal van 1 (laag) tot 10 (hoog). Bron: Intern klanttevredenheidsonderzoek.

Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

Terug naar navigatie - 5.11 Indicatoren - Verplichte BBV indicatoren Programma 5. Bestuurskracht

In deze paragraaf worden de indicatoren behorende bij Programma 5. Bestuurskracht weergegeven. Deze cijfers worden automatisch opgehaald van www.waarstaatjegemeente.nl en www.woensdrecht.incijfers.nl. Voor verdere verdieping en vergelijking met Nederland, Provincie Noord-Brabant en andere gemeenten verwijzen wij u graag naar deze twee websites. Wanneer cijfers, jaarschijven of toelichtingen ontbreken, ontbraken ze ten tijde van het opstellen van dit document in de bron. Gemeente Woensdrecht heeft daar geen invloed op. In een volgend document worden deze indicatoren dan waarschijnlijk geactualiseerd.