Paragraaf 1 Opgaves

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Financiële verordening gemeente Woensdrecht 2019 stelt dat de raad, bij aanvang van de raadsperiode, kan aangeven over welke aanvullende onderwerpen zij in aparte paragrafen bij de P&C-stukken wenst te worden geïnformeerd. Aan die behoefte wordt met deze paragraaf invulling gegeven ten aanzien van de volgende onderwerpen:

  1. Aviolanda
  2. Branding Brabantse Wal
  3. Duurzaamheid
  4. Huisvesting
  5. Omgevingswet

 

Opgave Aviolanda

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In Woensdrecht ligt het hart van de topsector 'aerospace maintenance' met de vliegbasis Woensdrecht en Aviolanda. Deze topsector trekt andere bedrijvigheid aan. Samen met lokale bedrijven vormt het sterke clusters die elkaar versterken. De vliegbasis is onlosmakelijk verbonden met de Woensdrechtse samenleving. De economische groei geeft kansen voor het lokale bedrijfsleven. De lokale economie van Woensdrecht profiteert ervan mee. Het gebied op en rondom de basis heeft ook uitstraling op de gehele regio.

Het Maintenance Cluster Woensdrecht omvat de totale Maintenance, Repair, Overhaul & Upgrades (MRO&U) campus rond Business Park Aviolanda (BPA) en Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW). Samen met BPA en LCW zijn meer dan 20 bedrijven en organisaties actief in het cluster. Het cluster is goed voor 2.600 banen, waarvan circa 50% in Aerospace MRO&U. Het cluster ondersteunt en faciliteert deze ambities op MRO&U gebied met Aerospace specifieke infrastructuur, training- en opleidingscentra en de beschikbaarheid van gecertificeerd personeel.

Ontwikkelingen toen, nu en straks

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen toen, nu en straks

Nederland voert het onderhoud aan de F-35 motoren uit, waarbij Defensie al het onderhoud van de toestellen in Woensdrecht centreert. Dit betekent dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden blijft en dat op het Logistiek Centrum Woensdrecht een stevige basis voor onderhoudsactiviteiten voor de komende dertig jaar ontstaat.

Bij aanvang van de huidige raads- en collegeperiode voorzagen we een groei van werkgelegenheid door de groei van het maintenance cluster, waarbij binnen vijf jaar een enorme behoefte aan goed opgeleide technici op voornamelijk MBO-niveau zou ontstaan. Het onderwijsaanbod moet daarbij worden afgestemd op de vraag vanuit het bedrijfsleven.

Deze groei wordt momenteel wel getemperd door de effecten van Covid-19 op de luchtvaartsector. In de komende jaren zal echter nog steeds behoefte aan goed opgeleide technici op voornamelijk MBO-niveau ontstaan. In eerste instantie richt deze behoefte zich voornamelijk op vervangingsvraag, maar de verwachting is dat het herstel van de luchtvaartsector ook een absolute toename van de vraag zal veroorzaken.

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

De opgave is realisatie van een kwantitatief hogere output vanuit het onderwijs naar de arbeidsmarkt. Hiervoor is ook een grotere instroom van studenten noodzakelijk. Innovatie en samenwerking zijn sleutelbegrippen.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).

Terug naar navigatie - We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
--

Er is samen met de betrokken ondernemers, defensie, provincie en onderwijs een Human Capital Agenda (HCA) opgesteld. Er is in 2021 ingezet op een versterking van de aansluiting van het onderwijsaanbod op de toekomstige vraag binnen het aerospace maintenance cluster. Gesprekken met de opleiders op het cluster zijn gefaciliteerd en er is meegeholpen om subsidies te verstrekken voor stageplaatsen op het cluster. Tevens is in kaart gebracht welke veranderingen in de arbeidsvraag door COVID-19 verwacht worden op het cluster. We blijven onze rol invullen om te zorgen dat de betrokken partners in de veranderde context uitvoering blijven geven aan de HCA.

We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.

Terug naar navigatie - We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
--

Als aandeelhouder van BPA is in 2021 actief inzet gepleegd op het faciliteren van (nieuwe) aerospace maintenance activiteiten zoals het composiet maintenance centre, Aviolandahal en Wide Body Hangar. Daarnaast zijn subsidies verworven uit het Coronafonds van de RWB t.b.v. het creëren van stageplaatsen voor composietenonderhoud en het innovatiefonds van de RWB t.b.v. de inrichting van het Dutch Drone Centre. 

We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.

Terug naar navigatie - We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
--

Met de Human Capital Agenda Aerospace Maintenance Woensdrecht is de basis gelegd voor een actieve agenda om het onderwijs beter te laten aansluiten op de sterk veranderende arbeidsvraag en om de instroom naar het onderwijs op het maintenancecluster te verhogen. Daarbovenop geeft de Human Capital Agenda invulling aan overkoepelende ambities van betrokken partijen om te komen tot integrale campusvorming en verdergaande integratie van civiele en militaire bedrijvigheid én onderwijs. De rol van de gemeente Woensdrecht bestaat uit het faciliteren, verbinden en initiëren van ontwikkelingen. In 2021 zijn hiertoe diverse contacten geweest met de partners binnen Aviolanda. Dat blijven we ook in 2022 doen. Doel is om de vraag naar arbeid bij bedrijven en het aanbod van goed geschoold personeel nog beter op elkaar aan te laten sluiten. Kennis en talent moet behouden en aangetrokken worden, alsmede de verbindingen tussen personen, opleidingen en werklocaties.

Context en samenhang met programma's

Terug naar navigatie - Context en samenhang met programma's

De opgave Aviolanda kent nauwe samenhang met de doelstellingen en activiteiten zoals gedefinieerd onder product 4.5 Aviolanda van het programma Economie. De middelen om deze opgave te realiseren, zijn begroot onder de exploitatiebudgetten van Aviolanda alsmede het investeringskrediet Provinciale subsidie Human Capital Agenda

Opgave Branding Brabantse Wal

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De Brabantse Wal biedt veel mogelijkheden voor recreatie en toerisme. Het is een uniek natuurgebied gekenmerkt door hoogteverschillen, bos, water en heide. Daarnaast kan de bezoeker genieten van historische cultuur onder andere in de stad en op landgoederen en van het Bourgondische Brabantse leven. De diverse evenementen trekken jaarlijks veel bezoekers. Niet te onderschatten is de ligging op noord-zuid en oost-west assen met Rotterdam, Antwerpen, Zeeland, Breda.

Ontwikkelingen toen, nu en straks

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen toen, nu en straks

Al sinds lange tijd bestaat de ambitie om de Brabantse Wal meer op de kaart te zetten. In samenwerking met Bergen op Zoom en Steenbergen zijn al diverse acties ingezet om deze ambitie verder vorm te geven. In 2014 is er een strategisch marketingplan voor de Brabantse Wal geschreven en in 2019 is gezamenlijk een verkenning gedaan van een Destinatie Marketing Organisatie. Dit heeft geleid tot een advies, maar niet tot bestuurlijke besluitvorming. De huidige financiële situatie bij de 3 Brabantse Walgemeenten biedt op dit moment ook weinig tot geen mogelijkheden om in een gezamenlijk marketingbeleid te investeren. In 2022 zal er opnieuw bekeken worden wat de mogelijkheden zijn. 

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Woensdrecht wil dat meer recreanten en toeristen de Brabantse Wal bezoeken. Wij streven naar bekendheid in Nederland en Europa als gewaardeerd toeristisch gebied.

De Brabantse Wal wordt een bekend toeristisch/recreatief gebied dat aantrekkelijk is voor een diversiteit aan bezoekers -uit Europa-, die langer in het gebied vertoeven omdat de kansen die ons gebied heeft, bekend zijn en de voorzieningen voldoen aan de verwachtingen van de consument.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Een aansprekende kalender met evenementen door het hele jaar heen waarin verbinding met sport, fiets- en wielergemeente evident is.

Terug naar navigatie - Een aansprekende kalender met evenementen door het hele jaar heen waarin verbinding met sport, fiets- en wielergemeente evident is.
--

De gemeente Woensdrecht publiceert via de eigen website en de website van de VVV Brabantse Wal alle actuele evenementen. Vanzelfsprekend zijn alle wieler- en overige sportevenementen hier ook onderdeel van. In 2021 heeft de tweede editie van de Woensdrechtse Wielerzomer plaatsgevonden en daarnaast was de gemeente Woensdrecht finishlocatie van de Benelux Tour.

Een toename van de meerdaagse verblijfsrecreatie en eendaagse recreatie.

Terug naar navigatie - Een toename van de meerdaagse verblijfsrecreatie en eendaagse recreatie.
--

De gemeente Woensdrecht heeft met de campings en overige recreatieve accommodatieverstrekkers gesprekken gevoerd over de vraag hoe we kunnen zorgen voor meer recreatief verblijf in de gemeente Woensdrecht. Hierin wordt ook het vergroten van de omzet en werkgelegenheid in de branche meegenomen. De gesprekken lopen nog. Goede en gedragen initiatieven wil het college binnen de financiële mogelijkheden ondersteunen.

Groeve Boudewijn is/wordt onderdeel van Unesco erfgoed West-Brabant/Zeeland.

Terug naar navigatie - Groeve Boudewijn is/wordt onderdeel van Unesco erfgoed West-Brabant/Zeeland.
--

Samen met betrokken provincies en gemeenten is in 2021 gewerkt aan een bidbook om het Geopark Schelde Delta een UNESCO Global Geopark te laten worden. De GEO-site Groeve Boudewijn is hier onderdeel van. In het kader hiervan heeft Woensdrecht een subsidie ontvangen voor het creëren van een beleefpunt. Er was een plan om een beleefpunt te creëren op de Groeve zelf. Door stikstofregelgeving blijkt dit niet mogelijk. Er is een aangepast plan gemaakt om in de directe nabijheid binnen de mogelijkheden om te bouwen een beleefpunt te creëren waarbij eveneens de bodemopbouw als in de groeve te zien is.

We vergroten de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente.

Terug naar navigatie - We vergroten de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente.

Dat doen we door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender en sponsoring van zowel lokale evenementen als grote wielerevenementen.

--

De bekendheid van Woensdrecht vergroten  we door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender en sponsoring van zowel lokale evenementen als grote wielerevenementen.

Context en samenhang met programma's

Terug naar navigatie - Context en samenhang met programma's

De opgave Branding Brabantse Wal kent nauwe samenhang met de doelstellingen en activiteiten zoals gedefinieerd onder product 2.3 Recreatie en toerisme van het programma Ruimte. De middelen om deze opgave te realiseren, zijn begroot onder de exploitatiebudgetten van 2.3 recreatie en toerisme.

Opgave Duurzaamheid

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De opwarming van de aarde heeft grote gevolgen zowel wereldwijd als lokaal in Woensdrecht. Op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau wordt er actie ondernomen om ervoor te zorgen dat we bestand zijn tegen de grote veranderingen die ons te wachten staan.

Op 12 juli 2017 heeft de gemeenteraad de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 vastgesteld. Deze Duurzaamheidsvisie heeft een horizon tot 2035. Deze collegeperiode zijn we hard aan de slag met de thema’s uit de visie en realiseren wij een uitvoeringsprogramma. Belangrijke onderwerpen daarin zijn:

  1. Samenwerking op het gebied van energietransitie (bijvoorbeeld gasloos bouwen)
  2. Klimaatadaptatie (stresstest klimaat, klimaatdialoog)
  3. Verdere verduurzaming gemeentelijk vastgoed en buitenruimte;
  4. Circulair maken van afvalstromen;
  5. Duurzame mobiliteit.

Ontwikkelingen toen, nu en straks

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen toen, nu en straks

Als gemeente hebben wij een grote verantwoordelijk voor onze inwoners. Maar daarnaast hebben wij als groot ondernemend orgaan ook een grote verantwoordelijkheid richting de maatschappij. Veel processen en activiteiten van de gemeente hebben een grote impact. Dit betekent dat we bij deze processen goed moeten kijken hoe we deze impact eventueel kunnen minimaliseren. Door duurzaamheid te integreren in ons inkoopbeleid zijn veel van onze keuzes reeds maatschappelijk verantwoord. Dit betekent dat de gemeente bij veel aankoop en inkoopbesluiten een volledige en duurzame afweging maakt met het oog op de toekomst. Hierbij is aandacht voor duurzaamheid, circulariteit, klimaat en inclusiviteit. Maar ook bij eigen activiteiten en processen kijkt de gemeente kritisch naar de mogelijkheden om zichzelf te verbeteren. Daarbij neemt de gemeente de 3 P’s uit het duurzaamheidsbeleid als uitgangspunt: People, Planet en Profit. 

Vanuit deze visie richt de gemeente zich op toekomstbestendig ondernemen en zijn in 2021 verschillende maatregelen uitgevoerd. Dit betreft o.a. het definitief invoeren van de thuiswerkregeling, de realisatie van laadpalen bij het gemeentehuis, de installatie van warmtepompsysteem in de bestuursvleugel (gasloos) maar ook heeft de gemeente in 2021 opnieuw het eigen energieverbruik verduurzaamd door de inkoop van aanvullende groen certificaten.

In 2022 zal hier opvolging aan gegeven worden door het verbeteren van de circulariteit in de gemeentelijke bedrijfsvoering en het verder (of volledig) verduurzamen van het maatschappelijk vastgoed. 

Naast de eigen bedrijfsvoering kijkt de gemeente Woensdrecht dus ook hoe andere activiteiten en nieuwe beleidsstukken meer toekomstbestendig kunnen worden. Deze focus laat zich onder andere zien in de grote ontwikkelingen binnen onze gemeente op het gebied van duurzame (groene) energie, de vele aandacht vanuit beleid en nieuwe ontwikkelingen voor groen, klimaat en water (groenbeleidsplan, warmtevisie) maar ook de goede en intensieve samenwerking vanuit de gemeente met partners in de sociale domein en de sociale werkvoorziening.

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Bovengenoemde visies zijn in de “Duurzaamheidsvisie 2017-2035” geconcretiseerd in een aantal doelstellingen die het college heeft willen vertalen naar concrete en haalbare acties. De acties en de daaruit te behalen resultaten zijn gebundeld in een Uitvoeringsprogramma. Dit programma heeft het karakter van een verbindend programma dat betrekking heeft op verschillende beleidsvelden en ziet toe op zowel reguliere als projectmatige activiteiten van zowel de gemeente als ondernemers, organisaties en de omgeving.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.

Terug naar navigatie - In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
--

In lijn met het uitvoeringsprogramma is invulling gegeven aan het thema duurzaamheid. Ondernemers, organisaties en inwoners zijn betrokken bij de opgaven die we dit jaar nader hebben vormgegeven. Enerzijds is de gemeente een aanjager, facilitator, verbinder en anderzijds staat zij ook zelf aan de lat om te investeren in duurzaamheid. Duurzaamheid ontwikkelt zich op deze wijze binnen de gemeente tot een integraal aspect van verschillende beleidsvelden. Door middel van proactieve samenwerkingen en onderlinge afstemmingen zijn uitvoeringspunten van de agenda vastgesteld in gemeentelijke visies en beleidsdocumenten (uitnodigingskader zon, duurzaam inkoopbeleid, bestuursakkoord duurzame mobiliteit, regionale energie strategie en de warmtevisie 1.0). Ook in 2021 is het beschikbare duurzaamheidsbudget zorgvuldig ingezet en is een beroep gedaan op beschikbare subsidiaire voorzieningen (Regeling Reductie Energie, SDE zon op dak, Externe advisering Warmtevisie).

In 2021 zijn de Regionale Energie Strategie en het bijbehorende uitvoeringsprogramma vastgesteld. De gemeente is hierbij nauw betrokken en deze zullen de aankomende jaren samen met de warmtevisie als leidraad fungeren in de algehele energietransitie.

De gemeente moedigt de opwekking van duurzame energie aan. Dit heeft in 2021 geresulteerd in een samenwerking met de gemeente Reimerswaal inzake het windpark ZEBRA. Na de eerdere vergunning van 4 zonneparken is er in dit grensoverschrijdende plan vergunning verleend voor 2 nieuwe windmolens op het grondgebied van Woensdrecht. 

Na realisatie van deze grootschalige projecten zal de gemeente het bestaande beleid evalueren, herijken en mogelijke resterende opgaven en invulling vaststellen. Intussen zit de gemeente niet stil maar denken we mee met organisaties en bedrijven die innovatieve projecten willen realiseren, denk hierbij aan de realisatie van solar-carports op parkeerterreinen of grootschalige realisatie van zon op dak (Businesspark Aviolanda, Bedrijventerrein de Kooi). Door deze positieve benadering van innovatie en projecten inzake duurzame energie heeft de gemeente inmiddels een belangrijk aandeel in de RES-opgaven, en zijn we goed op weg met betrekking tot de ambities uit het duurzaamheidsbeleid (energieneutraal in 2035). 

Door de uitwisseling van kennis en de inzet van gemeentelijke communicatie en die van aangesloten partners( zoals Saver, Regionaal Energieloket, Enexis en het Natuurpodium) wordt het thema duurzaamheid onder de aandacht gebracht bij al onze inwoners. Door de regeling reductie energieverbruik woningen is samen met het Regionale energieloket en betrokken woningcorporaties een succesvolle opvolging gegeven aan de regeling reductie energie. De stijgende energieprijzen maken dat de discussie omtrent de energietransitie leeft en wij een startpunt hebben voor een discussie die we de komende jaren verder vorm gaan geven. 

Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.

Terug naar navigatie - Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
--

Om de lokale doelstellingen uit de RES te behalen, faciliteert de gemeente Woensdrecht de aanleg van zonneparken op basis van het uitnodigingskader zon. Hieruit hebben 4 zonneparken reeds een omgevingsvergunning verkregen. De verwachte realisatie van deze zonneparken staat gepland in 2023. Daarnaast heeft de gemeente eind 2021 positief advies uitgebracht omtrent de uitbreiding en vergunning van 2 aanvullende windmolens nabij het bestaande windpark de Kabeljauwbeek, deze windmolens zijn een onderdeel van een grensoverschrijdend project vanuit de Gemeente Reimerswaal. Nadat de zonneparken zijn gerealiseerd zal de gemeente het uitnodigingskader herijken en waar nodig aanpassen aan nieuwe beleidskaders en ambities (RES 2.0). Afhankelijk van de realisatie inzake duurzame energieopwekking zal dan ook een balans opgemaakt worden om een eventuele resterende opgaven in te vullen. 

Context en samenhang met programma's

Terug naar navigatie - Context en samenhang met programma's

De opgave Duurzaamheid kent nauwe samenhang met de doelstellingen en activiteiten zoals gedefinieerd onder product 3.1, 3.2 en 3.7 van programma leefomgeving en product 4.4. van programma economie. De middelen om deze opgave te realiseren betreffen de exploitatiebudgetten van de producten 3.1, 3.2, 3.7 en 4.4. Er zijn geen beschikbare investeringskredieten om deze opgave te realiseren.

Opgave Huisvesting

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Om onze maatschappelijke en bestuurlijke opgaven te realiseren werken wij samen met organisaties en ondernemers. De gemeente staat open voor initiatieven uit de samenleving en ondersteunt deze. Optimale inzet van burgerparticipatie en burgerkracht bindt inwoners aan de gemeente en draagt bij aan sociale cohesie en aan betrokkenheid bij de eigen woonomgeving. We stimuleren innovatieve en slimme verbindingen tussen maatschappelijke organisaties, onderwijs, ondernemers en overheid. De gemeente Woensdrecht is één van die partijen. Wij beogen zodoende de kwetsbaarheid van de eigen organisatie te verkleinen, kwaliteit te verhogen en kosten te besparen. We streven naar gemak voor de klant, naar goede producten en diensten en naar een prettige klantbeleving. De ambitie van een integrale toegang voor het Sociale Domein sluit daar bij aan.


Samenwerking en participatie worden versterkt en gestimuleerd door het ontmoeten van elkaar. De opgave Huisvesting is gericht op het beter faciliteren van ontmoeting en dienstverlening, door de inrichting van het gemeentehuis aan te passen aan deze ambities.

Ontwikkelingen toen, nu en straks

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen toen, nu en straks

Onze inwoners vonden hun dienstverlening vanuit gemeenten en andere partners zoals BWI, WijZijn en MEE West-Brabant verdeeld over het gemeentehuis en het gebouw aan de Kromstraat. De gemeenteraad heeft ingestemd met een investeringskrediet om de centrale hal en de bibliotheek aan te passen. Zodoende zijn alle partijen die gehuisvest waren in de Kromstraat ondergebracht in het gemeentehuis. Met de fysieke vestiging van deze partijen wordt het gemeentehuis het ontmoetingscentrum, waar verbinding centraal staat. De diverse partijen weten elkaar nog beter te vinden om de meest adequate dienstverlening en ondersteuning aan onze inwoners te bieden. Dit project wordt in 2022 afgerond.

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het gemeentehuis (inclusief Multifunctioneel Centrum, bibliotheek, BWI, cultureel centrum en sporthal) wordt een interactief bruisend ´huis van de gemeenschap´. Met de herinrichting van het gemeentehuis bereiken we dat het gebouw een prettige omgeving biedt, die ondersteunend is aan ontmoeten, samenwerken en bedenken. Qua dienstverlening biedt de inrichting een laagdrempelige, gastvrije en informele sfeer. Het gebouw is een goed toegankelijk ontmoetingscentrum waar verbinding centraal staat. Het is een plek waar inwoners elkaar ontmoeten, hun bestuurders zien en waar op hun vragen antwoorden gegeven worden. Samenwerkingspartners hebben een plek in het gemeentehuis. Klaar voor de toekomst: het gebouw is eenvoudig aan te passen voor andere functionaliteiten waarbij belevingswaarde in stand blijft. In de publieke ruimtes van het gebouw worden (openbare) bijeenkomsten, huwelijksvoltrekkingen, concerten, exposities en dergelijke gehouden. Het gebouw kan daardoor, net als de organisatie(s), blijven aansluiten bij de steeds veranderende omgeving.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.

Terug naar navigatie - We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.

Op basis van de visie, het ruimteplan en begroting dient een besluit genomen te worden over de principes van de inrichting en de toekenning van middelen. Dat wordt vervolgens uitgewerkt. Na goedkeuring daarvan start –gefaseerd- de realisatiefase.

--

Op basis van de visie, het ruimteplan en begroting is het besluit genomen over de principes van de inrichting en de toekenning van middelen. Dit is vervolgens uitgewerkt in een definitief ontwerp. Na goedkeuring daarvan is gestart met de realisatiefase. De fysieke aanpassingen aan de centrale hal en de bibliotheek zijn in 2021 afgerond. Er resteren nog een aantal kleine werkzaamheden die in de eerste helft 2022 worden afgerond. Daarna is het project gereed. 

We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)

Terug naar navigatie - We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
--

Er is een verhuisplan gemaakt voor de herinrichting van de werkplekken van de gemeente en inpassing van de werkplekken voor de gebruikers uit de Kromstraat. Hierdoor ontstaat een optimale bezettingsgraad binnen het gebouw. In het gebouw is een duidelijke verwijzing voor bezoekers aan het publieksplein en sociaal domein. De uitstraling van het gebouw is open, flexibel en informeel. Hierdoor is het gebouw ondersteunend aan: ontmoeten, samenwerken en bedenken. De toegang is laagdrempelig voor alle bezoekers. De ruimte waar nu de bibliotheek gevestigd is, zal een “huiskamer” worden voor inwoners, ambtenaren en partners met wie we samen werken. De bibliotheek maakt ook gebruik van deze ruimte. De specifieke kenmerken (o.a. Brabantse Wal, Aviolanda, wielergemeente) zijn onder andere terug te vinden in subtiel kleurgebruik en de al aanwezige afbeeldingen in de kapel. De laatste werkzaamheden en het project zullen eerste helft van 2022 worden afgerond. Hierna zal nog volop aandacht worden besteed aan de samenwerking tussen de betrokken partijen. Dit moet leiden tot een nog betere ondersteuning en dienstverlening van onze inwoners.

Context en samenhang met programma's

Terug naar navigatie - Context en samenhang met programma's

De opgave Huisvesting kent nauwe samenhang met de doelstellingen en activiteiten zoals gedefinieerd onder product 1.2 integrale toegang sociaal domein van programma 1. De middelen om deze opgave te realiseren, zijn begroot onder de exploitatiebudgetten van 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties en de kostenplaatsen binnen programma 5 Bestuurskracht, alsmede de volgende investeringskredieten:

  • Verbouwing integrale toegang gebouwen
  • Verbouwing integrale toegang technische installatie
  • Verbouwing integrale toegang inventaris
  • Verhuiskosten integrale toegang

Opgave Omgevingswet

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De Omgevingswet integreert zo’n 26 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Hieronder vallen onderwerpen als: bouwen, milieu, waterbeheer, ruimtelijke ordening, monumentenzorg en natuur. De komst van de Omgevingswet betekent niet automatisch verandering: dat heeft Woensdrecht zelf in de hand. We kijken op een nieuwe manier naar onze leefomgeving en introduceren een andere wijze van denken en werken. Dat laatste is pas mogelijk als alle betrokkenen (raad, college, inwoners, bedrijven en de ambtelijke organisatie) samen willen veranderen.

Met de invoering van de Omgevingswet kunnen potentieel de volgende doelen bereikt worden:

  • Een betere inzichtelijkheid van wet- en regelgeving, grotere voorspelbaarheid bij de toepassing ervan met een groter gebruiksgemak.
  • Minder verschillende wetten en regels en beter toegankelijke regelgeving.
  • Integrale benadering leefomgeving: van aspectgewijs (RO, water, milieu en dergelijke) naar integraal beleid per gebied.
  • Meer lokale afwegingsruimte: meer regelvrij en meer algemene regels met eigen visie en beslissingsruimte voor gemeenten.
  • Versnellen en verbeteren besluitvorming: meer vergunningsvrij, met integrale vergunningen en verkorte procedures.

Ontwikkelingen toen, nu en straks

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen toen, nu en straks

Het jaar 2018 stond in het teken van de bewustwording: wat gaat er veranderen en voor wie? Het jaar 2019 is ingezet op de verdieping en de verbreding. 2020 gebruiken we om het overzicht te krijgen van de benodigde verandering op gebied van de instrumenten, rol & gedrag en ICT & informatievoorziening.

In 2021 is gezorgd dat de veranderingen worden doorgevoerd en nieuwe processen worden ingeregeld. Dit wordt in 2022 doorgezet, zodat bij de invoeringsdatum de vloeiende overgang naar de Omgevingswet een feit is.

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Niet alleen, maar samen met inwoners, bedrijven en andere belangrijke partners wordt gewerkt aan de implementatie. Het gezamenlijke ambitieniveau wordt bepaald bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie. Vervolgens moet de gemeentelijke organisatie klaar zijn om deze ambities waar te maken. Het is belangrijk dat alle belanghebbenden vanaf het begin aangehaakt zijn en blijven. Daadwerkelijke verandering kan enkel gerealiseerd worden als alle partijen hier aan mee werken en de veranderingen onderschrijven.

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.

Terug naar navigatie - We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
--

In 2019 is gestart met de implementatie van de Omgevingswet door het starten van de opstelling van de Omgevingsvisie. inmiddels in de invoering van de Omgevingswet uitgesteld. In 2022 wordt de implementatie van de Omgevingswet zodanig vormgegeven dat per 1 januari 2023 gestart kan worden. Na 2022 wordt ook nog voortdurend gewerkt aan verdere implementatie. Dat is een continu proces.

We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.

Terug naar navigatie - We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
--

In 2019 is met een raadswerkgroep, ambtenaren en belanghebbenden gewerkt aan de Omgevingsvisie. In eerste instantie werd uitgegaan van vaststelling van de visie eind 2019. Er bleek echter meer tijd nodig te zijn om de opgehaalde informatie te verwerken. In 2021 zijn de raadswerkgroep en belanghebbenden de kaart en de afwegingsmatrix voor de Omgevingsvisie vastgesteld. In de tweede helft van 2022 is vaststelling van de visie gepland.

Context en samenhang met de programma's

Terug naar navigatie - Context en samenhang met de programma's

De opgave Omgevingswet kent nauwe samenhang met de doelstellingen en activiteiten zoals gedefinieerd onder product 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken van programma Ruimte. De middelen om deze opgave te realiseren betreffen de exploitatiebudgetten van de diverse bestemmingsplannen alsmede het investeringskrediet Invoering Omgevingswet