Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2021
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2021
    2. Blz. 3 Programma's
      1. Blz. 4 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 5 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 6 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 7 Wat hebben we besteed aan Programma 1. Sociaal Domein?
        4. Blz. 8 1.1 Sociale veerkracht
          1. Blz. 9 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 10 Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
              1. Blz. 11 We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling.
              2. Blz. 12 We zorgen ervoor dat onze partners in het sociaal domein een welzijnsaanbod ontwikkelen dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp, waardoor mensen in de gelegenheid gesteld worden langer zelfstandig te wonen.
          2. Blz. 13 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 14 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 15 1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
          1. Blz. 16 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 17 Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. We helpen hen daarbij met slimme technologie en waar dit niet toereikend is met persoonlijke begeleiding.
              1. Blz. 18 We communiceren duidelijk aan inwoners met welke vragen (inhoudelijk) ze waar (fysiek) terecht kunnen.
              2. Blz. 19 We verbeteren de verbinding binnen de integrale toegang. Zowel tussen beleid en uitvoering, als tussen de deeldomeinen (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Werk en inkomen en Wmo).
              3. Blz. 20 We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
          2. Blz. 21 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 22 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 23 1.3 Werk en inkomen
          1. Blz. 24 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 25 Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 26 De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum dragen zorg voor een betere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures waar personeelstekorten zijn.
              2. Blz. 27 De ISD Brabantse Wal wordt onderdeel van de integrale toegang sociaal domein zodat er meer samenhang, afstemming en uitwisseling is in de zorg- en dienstverlening waardoor interventies effectiever en efficiënter worden.
              3. Blz. 28 We werken in proeftuinen aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering. Dit doen we vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant, WVS en de doorontwikkeling van de Stichting Samenwerken.
            2. Blz. 29 We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.
              1. Blz. 30 We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
              2. Blz. 31 Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in samenhang met overige levensdomeinen wordt aangepakt.
              3. Blz. 32 Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
            3. Blz. 33 Per 2021 voldoet gemeente Woensdrecht aan de taken zoals beschreven in de nieuwe Wet Inburgering 2021.
              1. Blz. 34 We creëren een compleet inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
          2. Blz. 35 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 36 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 37 1.4 Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 38 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 39 Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
              1. Blz. 40 We dragen zorg voor het implementeren van de wetswijziging Resultaatgericht Indiceren en passen het huidige werkproces hierop aan in samenwerking met onze zorgpartners.
              2. Blz. 41 We zetten in op doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels het project Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners.
            2. Blz. 42 Inwoners nemen zo volwaardig mogelijk deel aan de samenleving, zoveel mogelijk binnen de eigen leefomgeving.
              1. Blz. 43 Door een goed aanbod van faciliteiten en zorg en ondersteuning, worden mensen in de gelegenheid gesteld langer zelfstandig te wonen.
              2. Blz. 44 We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
            3. Blz. 45 De centrumgemeentetaak Beschermd Wonen is tijdig geïmplementeerd op basis van het ‘Plan van Aanpak 2020’ dat samen met zes gemeenten van de regio West-Brabant West is opgesteld én het in 2019 gesloten akkoord tussen VNG en Rijk.
              1. Blz. 46 We dragen in samenwerking met de zes gemeenten van de regio West-Brabant West zorg voor de implementatie van de centrumgemeentetaak Beschermd Wonen. Vanaf 2022 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor de indicaties beschermd wonen.
          2. Blz. 47 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 48 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 49 1.5 Zorg voor Jeugd
          1. Blz. 50 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 51 Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
              1. Blz. 52 We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
              2. Blz. 53 We verstevigen de samenwerking tussen partijen die lichte jeugdzorg bieden. Op het gebied van de complexe jeugdzorg, heeft het intensiveren van de samenwerking reeds tot positieve resultaten geleid.
            2. Blz. 54 We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
              1. Blz. 55 In 2020 zijn we gestart met het organiseren van een spreekuur door een jeugdverpleegkundige bij een huisartsenpraktijk om de samenwerking met de huisartsen te verstevigen. In 2021 organiseren we dit binnen alle huisartsenpraktijken in de gemeente.
              2. Blz. 56 In 2021 versterken we de veiligheidsteams om te voorkomen dat een kinderbeschermingsmaatregel noodzakelijk is. We streven naar kortere doorlooptijden tot een maatregel, minder onnodige inzet van zorg en een klantvriendelijker traject voor de cliënt.
            3. Blz. 57 De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
              1. Blz. 58 De jeugdprofessionals maken ouders er bewust van wat ze op eigen kracht kunnen.
              2. Blz. 59 We ontwikkelen een kwaliteitsmeting, waarin jeugdigen en ouders hun ervaringen met zorgaanbieders, jeugdprofessionals en jeugdbeschermers kunnen beoordelen. Dit kan ouders en jeugdigen helpen bij het maken van keuzes voor zorg.
          2. Blz. 60 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 61 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 62 1.6 Gezondheid
          1. Blz. 63 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 64 We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
              1. Blz. 65 We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
              2. Blz. 66 We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
          2. Blz. 67 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 68 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 69 1.7 Onderwijs
          1. Blz. 70 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 71 We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
              1. Blz. 72 We onderzoeken welke onderwijszorgarrangementen in het regulier onderwijs nodig zijn en waar nodig passen we ons stelsel hierop aan.
              2. Blz. 73 We werken samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs om zorg in onderwijstijd voor het speciaal onderwijs te organiseren door middel van het draaien van pilots binnen de jeugdhulpregio West-Brabant West.
            2. Blz. 74 We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
              1. Blz. 75 Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
              2. Blz. 76 Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn 0-23 jaar (VVE, OAB, volwasseneducatie).
              3. Blz. 77 We blijven inzetten op de bestrijding van laaggeletterdheid door het verhogen van de basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) van onze inwoners.
            3. Blz. 78 De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
              1. Blz. 79 We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (in 2021 betekent dat: vernieuwbouw De Meulenrakkers en actualisatie IHP op basis van actuele leerlingprognoses).
          2. Blz. 80 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 81 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 82 1.8 Indicatoren
          1. Blz. 83 BBV- en lokale beleidsindicatoren
          2. Blz. 84 Legenda indicatoren:
      2. Blz. 85 Programma 2. Ruimte
        1. Blz. 86 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 87 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 88 Wat hebben we besteed aan Programma 2. Ruimte?
        4. Blz. 89 2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
          1. Blz. 90 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 91 Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
              1. Blz. 92 Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
            2. Blz. 93 Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
              1. Blz. 94 De Woonvisie 2020 met de bijbehorende maatregelen wordt uitgevoerd.
              2. Blz. 95 We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
              3. Blz. 96 We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
            3. Blz. 97 Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
              1. Blz. 98 Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
              2. Blz. 99 We starten de bestemmingsplanprocedure of ronden die af voor o.a. : woningbouw in het Masterplan Hoogerheide Deelplan Zuid, woningbouw aan de Ossendrechtseweg 61 te Hoogerheide en woningbouw op het voormalige terrein van de voetbalvelden van METO.
              3. Blz. 100 We starten met de herstructurering van het sportcomplex VIVOO te Huijbergen i.s.m. een bouwplan voor starters en senioren.
          2. Blz. 101 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 102 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 103 2.2 Grondbeleid
          1. Blz. 104 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 105 Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
              1. Blz. 106 We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
              2. Blz. 107 We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw op een voormalig deel van het sportcomplex van METO te Hoogerheide.
          2. Blz. 108 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 109 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 110 2.3 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 111 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 112 Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
              1. Blz. 113 Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
              2. Blz. 114 Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
              3. Blz. 115 Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
          2. Blz. 116 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 117 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 118 2.4 Sport en evenementen
          1. Blz. 119 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 120 Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
              1. Blz. 121 De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
            2. Blz. 122 Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
              1. Blz. 123 Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
              2. Blz. 124 Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
          2. Blz. 125 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 126 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 127 2.5 Indicatoren
          1. Blz. 128 BBV- en lokale indicatoren
          2. Blz. 129 Legenda indicatoren
      3. Blz. 130 Programma 3. Leefomgeving
        1. Blz. 131 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 132 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 133 Wat hebben we besteed aan Programma 3. Leefomgeving?
        4. Blz. 134 3.1 Landschap en natuur
          1. Blz. 135 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 136 In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
              1. Blz. 137 We voeren landschappelijke projecten (waaronder Van A naar B) uit die gefinancierd worden uit het Groenfonds en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
          2. Blz. 138 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 139 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 140 3.2 Milieu en duurzaamheid
          1. Blz. 141 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 142 We beperken de gevolgen van de klimaatverandering op onze waterhuishouding.
              1. Blz. 143 Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
              2. Blz. 144 We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
              3. Blz. 145 We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een gebied-dekkende stresstest, risicodialoog met relevante gebiedspartner en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
            2. Blz. 146 We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid)
              1. Blz. 147 We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
              2. Blz. 148 We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
              3. Blz. 149 We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
          2. Blz. 150 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 151 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 152 3.3 Beheer openbaar gebied
          1. Blz. 153 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 154 Onze inwoners leven in een schone en veilige omgeving
              1. Blz. 155 We bereiden het project reconstructie Grensstraat in Putte voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek.
              2. Blz. 156 We stellen een geactualiseerd Beheersplan Openbare Ruimte vast om het onderhoudsniveau van het openbaar groen en andere voorzieningen in de openbare ruimte te bepalen.
              3. Blz. 157 We stellen een geactualiseerd Groenbeleidsplan (inclusief Bomenbeleidsplan) vast om het groene karakter van de gemeente vast te leggen, te borgen en te beschermen.
          2. Blz. 158 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 159 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 160 3.4 Verkeer en vervoer
          1. Blz. 161 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 162 Woensdrecht is voor weggebruikers goed bereikbaar en de verkeersveiligheid en voldoende parkeergelegenheid zijn geborgd.
              1. Blz. 163 Stimulering van de realisering van oplaadpunten voor elektrische auto's.
              2. Blz. 164 Volgens het vastgesteld GVVP worden duurzame infrastructurele maatregelen op maat en verkeerscampagnes uitgevoerd. Daarnaast wordt er een visie openbare laadpalen opgesteld.
          2. Blz. 165 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 166 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 167 3.5 Monumenten en cultuur
          1. Blz. 168 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 169 We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
              1. Blz. 170 Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
              2. Blz. 171 We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
          2. Blz. 172 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 173 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 174 3.6 Burger- en overheidsparticipatie
          1. Blz. 175 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 176 Burger- en overheidsparticipatie
              1. Blz. 177 De Dorpsplatforms functioneren als zelfstandige organen.
              2. Blz. 178 We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
          2. Blz. 179 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 180 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 181 3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
          1. Blz. 182 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 183 We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
              1. Blz. 184 We investeren waar mogelijk in extra verduurzaming.
              2. Blz. 185 We stellen een nieuwe planperiode op voor het meerjaren onderhoudsplan.
              3. Blz. 186 We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
          2. Blz. 187 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 188 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 189 3.8 Indicatoren
          1. Blz. 190 BBV- en lokale beleidsindicatoren
          2. Blz. 191 Legenda indicatoren
      4. Blz. 192 Programma 4. Economie
        1. Blz. 193 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 194 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 195 Wat hebben we besteed aan Programma 4. Economie?
        4. Blz. 196 4.1 Werkgelegenheid
          1. Blz. 197 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 198 We bevorderen de werkgelegenheid in Woensdrecht.
              1. Blz. 199 Het college gebruikt zijn netwerk om starters waar mogelijk te ondersteunen. We blijven in contact met starters door bedrijfsbezoeken. Tevens vindt het maandelijkse ondernemersspreekuur plaats.
              2. Blz. 200 We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse (door)starters.
              3. Blz. 201 We ondersteunen 'StartToGrow'. Zij organiseren kennisprogramma's, netwerkbijeenkomsten en bedrijfsbezoeken voor starters.
            2. Blz. 202 We versterken de economische structuur in West-Brabant.
              1. Blz. 203 In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan de bedrijventerreinontwikkeling langs A4-corridor. Dit doen we aan de hand van de notitie strategische uitgangspunten bedrijventerreinen Brabantse Wal.
              2. Blz. 204 Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB (het overheidsdeel in de Triple Helix samenwerking).
          2. Blz. 205 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 206 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 207 4.2 Middenstand en winkelgebieden
          1. Blz. 208 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 209 Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
              1. Blz. 210 We gebruiken de resultaten van het uitgevoerde koopstromenonderzoek voor een herijking van de Detailhandelsvisie en de Economische Visie. Daarnaast herijken we de visie Bedrijventerreinen.
              2. Blz. 211 We voeren een onderzoek uit of de detailhandelsbestemmingen buiten het clustergebied, die niet in gebruik zijn, geherprogrammeerd kunnen worden naar een andere bestemming. Dat integreren we in het op te stellen omgevingsplan.
              3. Blz. 212 We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen en faciliteren ze waar mogelijk. Dat doen we ook met de bedrijvenvereniging ZuidWestHoek en ZLTO.
          2. Blz. 213 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 214 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 215 4.3 Bedrijventerreinen
          1. Blz. 216 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 217 We zetten in op een ruimtelijke kwaliteitsverbetering op de bedrijventerreinen.
              1. Blz. 218 Hergebruik van bestaande bedrijventerreinen wordt gestimuleerd.
              2. Blz. 219 We faciliteren de ontwikkeling van de uitbreiding van bedrijventerrein Driehoeven op een verantwoorde wijze.
              3. Blz. 220 We zetten in op intensiever contact met bedrijven en investeren in de relatie. We gaan in gesprek met de bedrijven over hoe we tot een kwaliteitsverbetering kunnen komen en vertalen dit in het op te stellen omgevingsplan.
          2. Blz. 221 Wat hebben we daaraan besteed?
        7. Blz. 222 4.4 Afvalinzameling
          1. Blz. 223 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 224 Vanaf 2020 leveren inwoners maximaal 100 kg restafval per persoon per jaar aan.
              1. Blz. 225 Om de kosten van afvalinzameling en -verwerking volledig te dekken verhogen we het vastrecht.
              2. Blz. 226 We onderzoeken hoe we het aandeel restafval kunnen verminderen door het scheidingsgedrag te verbeteren.
              3. Blz. 227 We optimaliseren de inzamelfaciliteiten om inwoners in staat te stellen afval beter te scheiden en de kosten van afval zoveel mogelijk te beperken. We communiceren hier continu over richting onze inwoners, waaronder ook specifiek de jeugd.
          2. Blz. 228 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 229 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 230 4.5 Aviolanda
          1. Blz. 231 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 232 Behouden en versterken werkgelegenheid Aviolanda.
              1. Blz. 233 We faciliteren behoud en versterking van de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix), waaronder het composiet maintenance center.
              2. Blz. 234 We geven, in samenwerking met Aviolanda, het ZuidWestHoek college, ROC West-Brabant en de Avans Hogeschool, vorm aan de doorlopende leerlijn (VMBO, MBO, HBO) op het gebied van dronetechnieken.
              3. Blz. 235 We verbinden partijen (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel en het ontwikkelen, aanjagen en uitvoeren van duurzame en innovatieve projecten.
          2. Blz. 236 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 237 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 238 4.6 Indicatoren
          1. Blz. 239 BBV- en beleidsindicatoren
          2. Blz. 240 Legenda indicatoren
      5. Blz. 241 Programma 5. Bestuurskracht
        1. Blz. 242 Maatschappelijk effect
        2. Blz. 243 Verbonden partijen en samenwerkingspartners
        3. Blz. 244 Wat hebben we besteed aan Programma 5. Bestuurskracht?
        4. Blz. 245 5.1 Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 246 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 247 We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
              1. Blz. 248 We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2021, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
              2. Blz. 249 We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2021 op en we voeren het uit.
            2. Blz. 250 Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
              1. Blz. 251 We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
            3. Blz. 252 We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
              1. Blz. 253 We voeren minimaal twee integrale acties/controles uit.
              2. Blz. 254 We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
          2. Blz. 255 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 256 Wat veroorzaakt het verschil?
        5. Blz. 257 5.2 Handhaving
          1. Blz. 258 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 259 Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
              1. Blz. 260 We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
              2. Blz. 261 We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de kwaliteitscriteria.
              3. Blz. 262 We voeren toezicht en handhaving uit conform het Handhavingsprogramma. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
          2. Blz. 263 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 264 Wat veroorzaakt het verschil?
        6. Blz. 265 5.3 Dienstverlening en burgerzaken
          1. Blz. 266 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 267 Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
              1. Blz. 268 We digitaliseren alle processtappen in onze systemen en breiden ons aanbod aan digitale producten en diensten uit.
              2. Blz. 269 We stemmen onze dienstverlening af op de behoefte van de klant, stellen ons hierbij flexibel op en we bewegen mee met bestaande dynamiek.
              3. Blz. 270 We voeren het plan van aanpak uit voor de verdere ontwikkeling van servicelijn naar Klant Contact Centrum.
              4. Blz. 271 We zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” verder voort, waarbij medewerkers worden getraind en gecoacht in houding en gedrag.
          2. Blz. 272 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 273 Wat veroorzaakt het verschil?
        7. Blz. 274 5.4 Samenwerken en besturen
          1. Blz. 275 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 276 Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
              1. Blz. 277 In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
              2. Blz. 278 Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
            2. Blz. 279 Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
              1. Blz. 280 We voeren projecten uit die in de Uitvoeringsagenda Brabantse Wal zijn opgenomen.
              2. Blz. 281 Wij zoeken samenwerking op ten behoeve van efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit.
          2. Blz. 282 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 283 Wat veroorzaakt het verschil?
        8. Blz. 284 5.5 Financiën
          1. Blz. 285 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 286 We verantwoorden transparant.
              1. Blz. 287 De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2021 kan worden afgegeven.
              2. Blz. 288 We continueren de prognoserapportages per kwartaal als vast onderdeel in onze P&C-cyclus.
              3. Blz. 289 We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
              4. Blz. 290 We voldoen aan (wettelijke) verantwoordingsvereisten op het gebied van o.a. Besluit begroting en verantwoording (BBV), interbestuurlijk toezicht (IBT), archiefvereisten, ENSIA, privacy, AO/IC.
            2. Blz. 291 Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
              1. Blz. 292 Onze meerjarenbegroting 2021-2024 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
              2. Blz. 293 We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
              3. Blz. 294 We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
          2. Blz. 295 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 296 Wat veroorzaakt het verschil?
        9. Blz. 297 5.6 Belastingen en heffingen
          1. Blz. 298 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 299 Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
              1. Blz. 300 We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
            2. Blz. 301 Gebruiksoppervlak is uitgangspunt voor WOZ-waardering.
              1. Blz. 302 In het transitieproces ronden we in de eerste helft van 2021 de 2e fase van het digitaliseren van bouwvergunningen dossiers af en worden deze in het E-depot geplaatst.
          2. Blz. 303 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 304 Wat veroorzaakt het verschil?
        10. Blz. 305 5.7 Informatievoorziening en automatisering
          1. Blz. 306 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 307 Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
              1. Blz. 308 We geven uitvoering aan het Privacybeleid 2020.
              2. Blz. 309 We stellen in 2021 de ENSIA-rapportage 2020 vast met een verbeterplan en dienen deze tijdig in bij de autoriteit.
              3. Blz. 310 We voldoen aan de ENSIA-vereisten 2021.
            2. Blz. 311 Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
              1. Blz. 312 We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
              2. Blz. 313 We hanteren de uitgangspunten van de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 van de VNG.
              3. Blz. 314 We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
            3. Blz. 315 Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
              1. Blz. 316 Rekening houdend met de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 formuleren we criteria voor de digitale transformatie van de gemeente en adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
              2. Blz. 317 We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2020-2024 conform de daarin opgenomen prioritering en planning.
              3. Blz. 318 We ontwikkelen een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking.
          2. Blz. 319 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 320 Wat veroorzaakt het verschil?
        11. Blz. 321 5.8 Overhead
          1. Blz. 322 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 323 Binnen het beschikbare budget verbeteren we het financieel beheer en optimaliseren we de bedrijfsvoering.
              1. Blz. 324 We geven uitvoering aan de plannen van aanpak voor de ombuigingsdoelstellingen en maken daarbij samen met het bestuur bewuste keuzes over wat haalbaar is. (zie bijlage F)
              2. Blz. 325 We monitoren de mutaties in de voorziening APPA tijdig en doen een voorstel voor het verwerken in de begroting.
              3. Blz. 326 We onderzoeken de kansen voor samenwerking en rapporteren daarover in kwartaal 4 van 2021.
          2. Blz. 327 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 328 Wat veroorzaakt het verschil?
        12. Blz. 329 5.9 Personeel en organisatie
          1. Blz. 330 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 331 We beheersen personele kosten.
              1. Blz. 332 We doen een dekkingsvoorstel voor de kosten van (vervanging van) langdurig zieken.
              2. Blz. 333 We doen een voorstel voor het aanpassen van het begroten van personele lasten.
              3. Blz. 334 We implementeren een integrale personeelsmonitor.
            2. Blz. 335 We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
              1. Blz. 336 Strategische personeelsplanning is ingevoerd met als resultaat een beeld van juiste mens op juiste plek (in onze organisatie en/of de regio), dynamische inzet van talenten.
              2. Blz. 337 We benutten technische mogelijkheden voor het werken op afstand bewust en implementeren (nieuw) beleid om medewerkers in staat te stellen hun taken goed in te vullen.
              3. Blz. 338 We sturen op leiderschap en eigenaarschap in de veranderde context.
          2. Blz. 339 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 340 Wat veroorzaakt het verschil?
        13. Blz. 341 5.10 Communicatie
          1. Blz. 342 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 343 Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
              1. Blz. 344 We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
            2. Blz. 345 We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
              1. Blz. 346 Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
              2. Blz. 347 We maken gebruik van (signalering via) social media.
              3. Blz. 348 We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
          2. Blz. 349 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 350 Wat veroorzaakt het verschil?
        14. Blz. 351 5.11 Juridische zaken
          1. Blz. 352 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 353 Medewerkers kennen de wet en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
              1. Blz. 354 Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
              2. Blz. 355 We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
              3. Blz. 356 We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
            2. Blz. 357 We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
              1. Blz. 358 We implementeren de wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet open overheid.
            3. Blz. 359 We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
              1. Blz. 360 Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
          2. Blz. 361 Wat hebben we daaraan besteed?
          3. Blz. 362 Wat veroorzaakt het verschil?
        15. Blz. 363 5.12 Indicatoren
          1. Blz. 364 BBV- en beleidsindicatoren
          2. Blz. 365 Legenda indicatoren
    3. Blz. 366 Algemeen
      1. Blz. 367 Voorwoord
        1. Blz. 368 Voorwoord
      2. Blz. 369 Samenvatting
        1. Blz. 370 Leeswijzer
        2. Blz. 371 Programma 1 Sociaal Domein
        3. Blz. 372 Programma 2. Ruimte
        4. Blz. 373 Programma 3. Leefomgeving
        5. Blz. 374 Programma 4. Economie
        6. Blz. 375 Programma 5. Bestuurskracht
        7. Blz. 376 Exploitatieresultaat 2021
    4. Blz. 377 Paragrafen
      1. Blz. 378 Paragraaf 1 Opgaves
        1. Blz. 379 Algemeen
        2. Blz. 380 Opgave Aviolanda
          1. Blz. 381 Inleiding
          2. Blz. 382 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 383 Ambitie
          4. Blz. 384 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 385 We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
            2. Blz. 386 We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
            3. Blz. 387 We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
            4. Blz. 388 We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
          5. Blz. 389 Context en samenhang met programma's
        3. Blz. 390 Opgave Branding Brabantse Wal
          1. Blz. 391 Inleiding
          2. Blz. 392 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 393 Ambitie
          4. Blz. 394 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 395 Een aansprekende kalender met evenementen door het hele jaar heen waarin verbinding met sport, fiets- en wielergemeente evident is.
            2. Blz. 396 Een toename van de meerdaagse verblijfsrecreatie en eendaagse recreatie.
            3. Blz. 397 Een toename van de omzet van en werkgelegenheid bij toeristische ondernemers.
            4. Blz. 398 Groeve Boudewijn is/wordt onderdeel van Unesco erfgoed West-Brabant/Zeeland.
            5. Blz. 399 We vergroten de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente.
            6. Blz. 400 Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie.
          5. Blz. 401 Context en samenhang met programma's
        4. Blz. 402 Opgave Duurzaamheid
          1. Blz. 403 Inleiding
          2. Blz. 404 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 405 Ambitie
          4. Blz. 406 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 407 In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
            2. Blz. 408 We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
            3. Blz. 409 Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
          5. Blz. 410 Context en samenhang met programma's
        5. Blz. 411 Opgave Huisvesting
          1. Blz. 412 Inleiding
          2. Blz. 413 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 414 Ambitie
          4. Blz. 415 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 416 We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
            2. Blz. 417 We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
          5. Blz. 418 Context en samenhang met programma's
        6. Blz. 419 Opgave Omgevingswet
          1. Blz. 420 Inleiding
          2. Blz. 421 Ontwikkelingen toen, nu en straks
          3. Blz. 422 Ambitie
          4. Blz. 423 Wat wilden we bereiken?
            1. Blz. 424 We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
            2. Blz. 425 We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
          5. Blz. 426 Context en samenhang met de programma's
      2. Blz. 427 Paragraaf 2 Lokale heffingen
        1. Blz. 428 Algemeen
        2. Blz. 429 Lokaal beleid
        3. Blz. 430 A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
        4. Blz. 431 B. Tariefontwikkeling 2017-2021
        5. Blz. 432 1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
        6. Blz. 433 2. Afvalstoffenheffing
        7. Blz. 434 3. Rioolheffing
        8. Blz. 435 4. Lokale lastendruk
        9. Blz. 436 5. Vergelijkend overzicht woonlasten
        10. Blz. 437 6. Hondenbelasting
        11. Blz. 438 7. Forensenbelasting
        12. Blz. 439 8. Toeristenbelasting
        13. Blz. 440 9. Marktgelden
        14. Blz. 441 10. Lijkbezorgingsrechten
        15. Blz. 442 11. Leges
        16. Blz. 443 12. Kwijtscheldingsbeleid
      3. Blz. 444 Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 445 Algemeen
        2. Blz. 446 Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
        3. Blz. 447 Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
        4. Blz. 448 Welke risico's zijn aanvaardbaar?
        5. Blz. 449 Risicomethodiek
        6. Blz. 450 Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
        7. Blz. 451 Niet kwantificeerbare risico's
        8. Blz. 452 Inventarisatie weerstandscapaciteit
        9. Blz. 453 Weerstandscapaciteit
        10. Blz. 454 Weerstandsratio
        11. Blz. 455 Ontwikkeling kengetallen
        12. Blz. 456 Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
      4. Blz. 457 Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 458 Algemeen
        2. Blz. 459 Beheer en onderhoud openbaar gebied
        3. Blz. 460 Wegen
        4. Blz. 461 Riolering
        5. Blz. 462 Openbare verlichting
        6. Blz. 463 Groen
        7. Blz. 464 Gebouwen
        8. Blz. 465 Reiniging
        9. Blz. 466 Speelvoorzieningen
      5. Blz. 467 Paragraaf 5 Financiering
        1. Blz. 468 Algemeen
        2. Blz. 469 Beleidsvoornemens/Realisatie
        3. Blz. 470 Eisen Wet Fido
      6. Blz. 471 Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 472 Algemeen
        2. Blz. 473 De organisatie
        3. Blz. 474 Regionale samenwerking
        4. Blz. 475 Financiën
        5. Blz. 476 Concern control
        6. Blz. 477 Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
        7. Blz. 478 Overhead
        8. Blz. 479 Personeel
        9. Blz. 480 Communicatie
        10. Blz. 481 Juridische Zaken
        11. Blz. 482 Inkoop
      7. Blz. 483 Paragraaf 7 Verbonden partijen
        1. Blz. 484 Inleiding
        2. Blz. 485 Beleid
        3. Blz. 486 Sturing en toezicht
        4. Blz. 487 Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
        5. Blz. 488 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
        6. Blz. 489 A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
        7. Blz. 490 A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
        8. Blz. 491 A.3 GGD West-Brabant
        9. Blz. 492 A.4 Regio West-Brabant (RWB)
        10. Blz. 493 A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
        11. Blz. 494 A.6 WVS-Groep
        12. Blz. 495 A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
        13. Blz. 496 A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
        14. Blz. 497 A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
        15. Blz. 498 A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
        16. Blz. 499 A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
        17. Blz. 500 A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
        18. Blz. 501 OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
        19. Blz. 502 B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
        20. Blz. 503 B.2 SAVER N.V.
        21. Blz. 504 B.3 Joint Venture Park Aviolanda
        22. Blz. 505 B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
        23. Blz. 506 B5 GBE Aqua BV
      8. Blz. 507 Paragraaf 8 Grondbeleid
        1. Blz. 508 Algemeen
        2. Blz. 509 Gemeentelijk grondbeleid
        3. Blz. 510 Complexen in exploitatie
        4. Blz. 511 Reserves
      9. Blz. 512 Paragraaf 9 Corona
        1. Blz. 513 Inleiding
        2. Blz. 514 Baten en Lasten 2021 corona
        3. Blz. 515 Toelichting
        4. Blz. 516 Baten en Lasten corona 2021 naar taakvelden
    5. Blz. 517 Jaarrekening 2021
      1. Blz. 518 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 519 Inleiding
        2. Blz. 520 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 521 Vaste activa
        4. Blz. 522 Vlottende activa
        5. Blz. 523 Vaste passiva
        6. Blz. 524 Vlottende passiva
        7. Blz. 525 Onzekerheid eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK)
      2. Blz. 526 Balans per 31 december 2021
        1. Blz. 527 ACTIVA
        2. Blz. 528 PASSIVA
      3. Blz. 529 Toelichting op de balans per 31 december 2021
        1. Blz. 530 Vaste activa
        2. Blz. 531 Vlottende activa
        3. Blz. 532 Vaste passiva
        4. Blz. 533 Vlottende passiva
      4. Blz. 534 Niet uit de balans blijkende posten
        1. Blz. 535 Langlopende contractuele verplichtingen
        2. Blz. 536 Vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken
        3. Blz. 537 Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
        4. Blz. 538 BNG-bank
        5. Blz. 539 Juridische procedures
        6. Blz. 540 Gebeurtenissen na balansdatum
      5. Blz. 541 Toelichting op reserves en voorzieningen
        1. Blz. 542 Algemeen
        2. Blz. 543 Toelichting op de reserves
        3. Blz. 544 Toelichting voorzieningen
      6. Blz. 545 Overzicht van baten en lasten naar categorie
        1. Blz. 546 Overzicht van baten en lasten naar categorie
      7. Blz. 547 Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
        1. Blz. 548 Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
      8. Blz. 549 Overzicht van baten en lasten 2021 naar taakvelden
        1. Blz. 550 Baten en lasten naar taakveld
      9. Blz. 551 Overzicht van baten en lasten naar product
        1. Blz. 552 Overzicht van baten en lasten
      10. Blz. 553 Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 554 Algemene dekkingsmiddelen
        2. Blz. 555 Onvoorziene uitgaven
      11. Blz. 556 Overzicht van incidentele baten en lasten
        1. Blz. 557 Inleiding
      12. Blz. 558 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
        1. Blz. 559 Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
      13. Blz. 560 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 561 Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      14. Blz. 562 Overzicht lopende investeringen
        1. Blz. 563 Actualisatie investeringen
      15. Blz. 564 Toelichting op grote investeringsprojecten
        1. Blz. 565 Algemeen
        2. Blz. 566 BS De Boemerang, Hoogerheide
        3. Blz. 567 Nieuwbouw BS De Meulenrakkers, Ossendrecht
        4. Blz. 568 Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
        5. Blz. 569 Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
        6. Blz. 570 Renovatie Grensstraat, Putte
        7. Blz. 571 Demerstraat, Huijbergen
      16. Blz. 572 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 573 Baten en lasten
        2. Blz. 574 Investeringskredieten
      17. Blz. 575 Sisa en controleverklaring
        1. Blz. 576 Sisa
        2. Blz. 577 Controleverklaring
    6. Blz. 578 Bijlagen
      1. Blz. 579 A. Subsidieoverzicht
        1. Blz. 580 Subsidieoverzicht in €
      2. Blz. 581 B. Stand van zaken rekenkamercommissie
        1. Blz. 582 Inleiding
        2. Blz. 583 Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
        3. Blz. 584 Overheidsparticipatie (januari 2020)
        4. Blz. 585 Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
      3. Blz. 586 C. Afkortingenlijst
        1. Blz. 587 Afkortingen Programmabegroting 2021
    7. Overzicht
    8. Zoeken
    9. Publicatie bijlagen
    10. Contact
    11. PrivacyStatement
    12. Sitemap