-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Jaarstukken 2021
-
Blz. 3
Programma's
-
Blz. 4
Programma 1. Sociaal Domein
-
Blz. 5
Maatschappelijk effect
-
Blz. 6
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 7
Wat hebben we besteed aan Programma 1. Sociaal Domein?
-
Blz. 8
1.1 Sociale veerkracht
-
Blz. 9
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 10
Inwoners participeren zo volledig en volwaardig mogelijk in de Woensdrechtse samenleving.
-
Blz. 11
We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling.
-
Blz. 12
We zorgen ervoor dat onze partners in het sociaal domein een welzijnsaanbod ontwikkelen dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp, waardoor mensen in de gelegenheid gesteld worden langer zelfstandig te wonen.
-
Blz. 13
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 14
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 15
1.2 Integrale toegang Sociaal Domein
-
Blz. 16
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 17
Inwoners weten zelf de weg te vinden naar de juiste zorg en ondersteuning. We helpen hen daarbij met slimme technologie en waar dit niet toereikend is met persoonlijke begeleiding.
-
Blz. 18
We communiceren duidelijk aan inwoners met welke vragen (inhoudelijk) ze waar (fysiek) terecht kunnen.
-
Blz. 19
We verbeteren de verbinding binnen de integrale toegang. Zowel tussen beleid en uitvoering, als tussen de deeldomeinen (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Werk en inkomen en Wmo).
-
Blz. 20
We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
-
Blz. 21
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 22
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 23
1.3 Werk en inkomen
-
Blz. 24
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 25
Inwoners (met een afstand tot de arbeidsmarkt) hebben een beter perspectief op werk en grotere kansen op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 26
De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum dragen zorg voor een betere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures waar personeelstekorten zijn.
-
Blz. 27
De ISD Brabantse Wal wordt onderdeel van de integrale toegang sociaal domein zodat er meer samenhang, afstemming en uitwisseling is in de zorg- en dienstverlening waardoor interventies effectiever en efficiënter worden.
-
Blz. 28
We werken in proeftuinen aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering. Dit doen we vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant, WVS en de doorontwikkeling van de Stichting Samenwerken.
-
Blz. 29
We zetten ons in om (de gevolgen van) armoede en schulden in de gemeente te voorkomen en terug te dringen, zodat inwoners zo volwaardig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.
-
Blz. 30
We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
-
Blz. 31
Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in samenhang met overige levensdomeinen wordt aangepakt.
-
Blz. 32
Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
-
Blz. 33
Per 2021 voldoet gemeente Woensdrecht aan de taken zoals beschreven in de nieuwe Wet Inburgering 2021.
-
Blz. 34
We creëren een compleet inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
-
Blz. 35
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 36
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 37
1.4 Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 38
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 39
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 40
We dragen zorg voor het implementeren van de wetswijziging Resultaatgericht Indiceren en passen het huidige werkproces hierop aan in samenwerking met onze zorgpartners.
-
Blz. 41
We zetten in op doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels het project Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners.
-
Blz. 42
Inwoners nemen zo volwaardig mogelijk deel aan de samenleving, zoveel mogelijk binnen de eigen leefomgeving.
-
Blz. 43
Door een goed aanbod van faciliteiten en zorg en ondersteuning, worden mensen in de gelegenheid gesteld langer zelfstandig te wonen.
-
Blz. 44
We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
-
Blz. 45
De centrumgemeentetaak Beschermd Wonen is tijdig geïmplementeerd op basis van het ‘Plan van Aanpak 2020’ dat samen met zes gemeenten van de regio West-Brabant West is opgesteld én het in 2019 gesloten akkoord tussen VNG en Rijk.
-
Blz. 46
We dragen in samenwerking met de zes gemeenten van de regio West-Brabant West zorg voor de implementatie van de centrumgemeentetaak Beschermd Wonen. Vanaf 2022 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor de indicaties beschermd wonen.
-
Blz. 47
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 48
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 49
1.5 Zorg voor Jeugd
-
Blz. 50
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 51
Het aanbod van zorg en ondersteuning sluit aan op de behoeften van onze inwoners en de beoogde resultaten worden behaald. De geleverde inzet is effectief, efficiënt en van goede kwaliteit.
-
Blz. 52
We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
-
Blz. 53
We verstevigen de samenwerking tussen partijen die lichte jeugdzorg bieden. Op het gebied van de complexe jeugdzorg, heeft het intensiveren van de samenwerking reeds tot positieve resultaten geleid.
-
Blz. 54
We hebben de ondersteuningsvraag reeds in een vroeg stadium in beeld. Daarmee voorkomen we de noodzaak van zwaardere zorg en ondersteuning zoveel mogelijk en neemt de druk op (zware) maatwerkvoorzieningen af.
-
Blz. 55
In 2020 zijn we gestart met het organiseren van een spreekuur door een jeugdverpleegkundige bij een huisartsenpraktijk om de samenwerking met de huisartsen te verstevigen. In 2021 organiseren we dit binnen alle huisartsenpraktijken in de gemeente.
-
Blz. 56
In 2021 versterken we de veiligheidsteams om te voorkomen dat een kinderbeschermingsmaatregel noodzakelijk is. We streven naar kortere doorlooptijden tot een maatregel, minder onnodige inzet van zorg en een klantvriendelijker traject voor de cliënt.
-
Blz. 57
De regie over jeugdzorg ligt in de eerste plaats bij de jeugdigen en ouders zelf.
-
Blz. 58
De jeugdprofessionals maken ouders er bewust van wat ze op eigen kracht kunnen.
-
Blz. 59
We ontwikkelen een kwaliteitsmeting, waarin jeugdigen en ouders hun ervaringen met zorgaanbieders, jeugdprofessionals en jeugdbeschermers kunnen beoordelen. Dit kan ouders en jeugdigen helpen bij het maken van keuzes voor zorg.
-
Blz. 60
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 61
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 62
1.6 Gezondheid
-
Blz. 63
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 64
We zetten ons samen met partners en andere gemeenten in om de gezondheid van de inwoners te beschermen, bewaken en bevorderen.
-
Blz. 65
We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
-
Blz. 66
We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
-
Blz. 67
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 68
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 69
1.7 Onderwijs
-
Blz. 70
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 71
We versterken de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp.
-
Blz. 72
We onderzoeken welke onderwijszorgarrangementen in het regulier onderwijs nodig zijn en waar nodig passen we ons stelsel hierop aan.
-
Blz. 73
We werken samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs om zorg in onderwijstijd voor het speciaal onderwijs te organiseren door middel van het draaien van pilots binnen de jeugdhulpregio West-Brabant West.
-
Blz. 74
We voorkomen achterstanden en kansenongelijkheid.
-
Blz. 75
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
-
Blz. 76
Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn 0-23 jaar (VVE, OAB, volwasseneducatie).
-
Blz. 77
We blijven inzetten op de bestrijding van laaggeletterdheid door het verhogen van de basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) van onze inwoners.
-
Blz. 78
De onderwijshuisvesting voldoet aan de behoefte. Ruimten en gebouwen worden efficiënt gebruikt.
-
Blz. 79
We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (in 2021 betekent dat: vernieuwbouw De Meulenrakkers en actualisatie IHP op basis van actuele leerlingprognoses).
-
Blz. 80
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 81
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 82
1.8 Indicatoren
-
Blz. 83
BBV- en lokale beleidsindicatoren
-
Blz. 84
Legenda indicatoren:
-
Blz. 85
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 86
Maatschappelijk effect
-
Blz. 87
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 88
Wat hebben we besteed aan Programma 2. Ruimte?
-
Blz. 89
2.1 Ruimtelijke ordening en bouwzaken
-
Blz. 90
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 91
Aangevraagde omgevingsvergunningen worden binnen gestelde wettelijke termijnen afgehandeld.
-
Blz. 92
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
-
Blz. 93
Een grotere en duurzame woningvoorraad die is afgestemd op de behoeften en ingevuld wordt.
-
Blz. 94
De Woonvisie 2020 met de bijbehorende maatregelen wordt uitgevoerd.
-
Blz. 95
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
-
Blz. 96
We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
-
Blz. 97
Een merkbare verandering in de ruimtelijke inrichting van de gemeente en een gebied waar het goed toeven is.
-
Blz. 98
Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
-
Blz. 99
We starten de bestemmingsplanprocedure of ronden die af voor o.a. : woningbouw in het Masterplan Hoogerheide Deelplan Zuid, woningbouw aan de Ossendrechtseweg 61 te Hoogerheide en woningbouw op het voormalige terrein van de voetbalvelden van METO.
-
Blz. 100
We starten met de herstructurering van het sportcomplex VIVOO te Huijbergen i.s.m. een bouwplan voor starters en senioren.
-
Blz. 101
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 102
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 103
2.2 Grondbeleid
-
Blz. 104
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 105
Een grondpositie die ontwikkelingen mogelijk maakt.
-
Blz. 106
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
-
Blz. 107
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw op een voormalig deel van het sportcomplex van METO te Hoogerheide.
-
Blz. 108
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 109
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 110
2.3 Recreatie en toerisme
-
Blz. 111
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 112
Vergroting van de bekendheid van de regio met als doel een toename van het aantal dagrecreanten en het aantal recreatieve overnachtingen.
-
Blz. 113
Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
-
Blz. 114
Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
-
Blz. 115
Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
-
Blz. 116
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 117
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 118
2.4 Sport en evenementen
-
Blz. 119
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 120
Sport is beschikbaar voor iedereen en men wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om zelf te gaan sporten.
-
Blz. 121
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
-
Blz. 122
Woensdrecht geniet internationale bekendheid als dé fiets- en wielergemeente (zie ook opgave Branding Brabantse Wal).
-
Blz. 123
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
-
Blz. 124
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
-
Blz. 125
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 126
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 127
2.5 Indicatoren
-
Blz. 128
BBV- en lokale indicatoren
-
Blz. 129
Legenda indicatoren
-
Blz. 130
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 131
Maatschappelijk effect
-
Blz. 132
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 133
Wat hebben we besteed aan Programma 3. Leefomgeving?
-
Blz. 134
3.1 Landschap en natuur
-
Blz. 135
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 136
In stand houden en verbeteren van de landschappelijke kwaliteit en natuurwaarden.
-
Blz. 137
We voeren landschappelijke projecten (waaronder Van A naar B) uit die gefinancierd worden uit het Groenfonds en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
-
Blz. 138
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 139
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 140
3.2 Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 141
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 142
We beperken de gevolgen van de klimaatverandering op onze waterhuishouding.
-
Blz. 143
Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
-
Blz. 144
We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
-
Blz. 145
We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een gebied-dekkende stresstest, risicodialoog met relevante gebiedspartner en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
-
Blz. 146
We voeren de Duurzaamheidsvisie 2017-2035 uit op basis van een uitvoeringsprogramma (zie ook opgave Duurzaamheid)
-
Blz. 147
We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
-
Blz. 148
We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
-
Blz. 149
We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
-
Blz. 150
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 151
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 152
3.3 Beheer openbaar gebied
-
Blz. 153
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 154
Onze inwoners leven in een schone en veilige omgeving
-
Blz. 155
We bereiden het project reconstructie Grensstraat in Putte voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek.
-
Blz. 156
We stellen een geactualiseerd Beheersplan Openbare Ruimte vast om het onderhoudsniveau van het openbaar groen en andere voorzieningen in de openbare ruimte te bepalen.
-
Blz. 157
We stellen een geactualiseerd Groenbeleidsplan (inclusief Bomenbeleidsplan) vast om het groene karakter van de gemeente vast te leggen, te borgen en te beschermen.
-
Blz. 158
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 159
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 160
3.4 Verkeer en vervoer
-
Blz. 161
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 162
Woensdrecht is voor weggebruikers goed bereikbaar en de verkeersveiligheid en voldoende parkeergelegenheid zijn geborgd.
-
Blz. 163
Stimulering van de realisering van oplaadpunten voor elektrische auto's.
-
Blz. 164
Volgens het vastgesteld GVVP worden duurzame infrastructurele maatregelen op maat en verkeerscampagnes uitgevoerd. Daarnaast wordt er een visie openbare laadpalen opgesteld.
-
Blz. 165
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 166
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 167
3.5 Monumenten en cultuur
-
Blz. 168
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 169
We houden monumenten, culturele objecten en uitingen binnen Woensdrecht in stand.
-
Blz. 170
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
-
Blz. 171
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
-
Blz. 172
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 173
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 174
3.6 Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 175
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 176
Burger- en overheidsparticipatie
-
Blz. 177
De Dorpsplatforms functioneren als zelfstandige organen.
-
Blz. 178
We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
-
Blz. 179
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 180
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 181
3.7 Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
-
Blz. 182
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 183
We beheren en onderhouden het gemeentelijk vastgoed op het afgesproken conditieniveau overeenkomstig het meerjaren onderhoudsplan (MJOP).
-
Blz. 184
We investeren waar mogelijk in extra verduurzaming.
-
Blz. 185
We stellen een nieuwe planperiode op voor het meerjaren onderhoudsplan.
-
Blz. 186
We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
-
Blz. 187
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 188
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 189
3.8 Indicatoren
-
Blz. 190
BBV- en lokale beleidsindicatoren
-
Blz. 191
Legenda indicatoren
-
Blz. 192
Programma 4. Economie
-
Blz. 193
Maatschappelijk effect
-
Blz. 194
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 195
Wat hebben we besteed aan Programma 4. Economie?
-
Blz. 196
4.1 Werkgelegenheid
-
Blz. 197
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 198
We bevorderen de werkgelegenheid in Woensdrecht.
-
Blz. 199
Het college gebruikt zijn netwerk om starters waar mogelijk te ondersteunen. We blijven in contact met starters door bedrijfsbezoeken. Tevens vindt het maandelijkse ondernemersspreekuur plaats.
-
Blz. 200
We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse (door)starters.
-
Blz. 201
We ondersteunen 'StartToGrow'. Zij organiseren kennisprogramma's, netwerkbijeenkomsten en bedrijfsbezoeken voor starters.
-
Blz. 202
We versterken de economische structuur in West-Brabant.
-
Blz. 203
In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan de bedrijventerreinontwikkeling langs A4-corridor. Dit doen we aan de hand van de notitie strategische uitgangspunten bedrijventerreinen Brabantse Wal.
-
Blz. 204
Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB (het overheidsdeel in de Triple Helix samenwerking).
-
Blz. 205
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 206
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 207
4.2 Middenstand en winkelgebieden
-
Blz. 208
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 209
Een aantrekkelijk en goed bereikbaar winkelaanbod.
-
Blz. 210
We gebruiken de resultaten van het uitgevoerde koopstromenonderzoek voor een herijking van de Detailhandelsvisie en de Economische Visie. Daarnaast herijken we de visie Bedrijventerreinen.
-
Blz. 211
We voeren een onderzoek uit of de detailhandelsbestemmingen buiten het clustergebied, die niet in gebruik zijn, geherprogrammeerd kunnen worden naar een andere bestemming. Dat integreren we in het op te stellen omgevingsplan.
-
Blz. 212
We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen en faciliteren ze waar mogelijk. Dat doen we ook met de bedrijvenvereniging ZuidWestHoek en ZLTO.
-
Blz. 213
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 214
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 215
4.3 Bedrijventerreinen
-
Blz. 216
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 217
We zetten in op een ruimtelijke kwaliteitsverbetering op de bedrijventerreinen.
-
Blz. 218
Hergebruik van bestaande bedrijventerreinen wordt gestimuleerd.
-
Blz. 219
We faciliteren de ontwikkeling van de uitbreiding van bedrijventerrein Driehoeven op een verantwoorde wijze.
-
Blz. 220
We zetten in op intensiever contact met bedrijven en investeren in de relatie. We gaan in gesprek met de bedrijven over hoe we tot een kwaliteitsverbetering kunnen komen en vertalen dit in het op te stellen omgevingsplan.
-
Blz. 221
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 222
4.4 Afvalinzameling
-
Blz. 223
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 224
Vanaf 2020 leveren inwoners maximaal 100 kg restafval per persoon per jaar aan.
-
Blz. 225
Om de kosten van afvalinzameling en -verwerking volledig te dekken verhogen we het vastrecht.
-
Blz. 226
We onderzoeken hoe we het aandeel restafval kunnen verminderen door het scheidingsgedrag te verbeteren.
-
Blz. 227
We optimaliseren de inzamelfaciliteiten om inwoners in staat te stellen afval beter te scheiden en de kosten van afval zoveel mogelijk te beperken. We communiceren hier continu over richting onze inwoners, waaronder ook specifiek de jeugd.
-
Blz. 228
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 229
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 230
4.5 Aviolanda
-
Blz. 231
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 232
Behouden en versterken werkgelegenheid Aviolanda.
-
Blz. 233
We faciliteren behoud en versterking van de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix), waaronder het composiet maintenance center.
-
Blz. 234
We geven, in samenwerking met Aviolanda, het ZuidWestHoek college, ROC West-Brabant en de Avans Hogeschool, vorm aan de doorlopende leerlijn (VMBO, MBO, HBO) op het gebied van dronetechnieken.
-
Blz. 235
We verbinden partijen (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel en het ontwikkelen, aanjagen en uitvoeren van duurzame en innovatieve projecten.
-
Blz. 236
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 237
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 238
4.6 Indicatoren
-
Blz. 239
BBV- en beleidsindicatoren
-
Blz. 240
Legenda indicatoren
-
Blz. 241
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 242
Maatschappelijk effect
-
Blz. 243
Verbonden partijen en samenwerkingspartners
-
Blz. 244
Wat hebben we besteed aan Programma 5. Bestuurskracht?
-
Blz. 245
5.1 Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 246
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 247
We bieden inwoners een veilige leefomgeving.
-
Blz. 248
We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2021, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
-
Blz. 249
We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2021 op en we voeren het uit.
-
Blz. 250
Vergroten van de digitale weerbaarheid van inwoners, bedrijven en instellingen op het gebied van cybercrime.
-
Blz. 251
We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
-
Blz. 252
We voorkomen zoveel als mogelijk dat ondermijnende criminaliteit de openbare (rechts)orde aantast
-
Blz. 253
We voeren minimaal twee integrale acties/controles uit.
-
Blz. 254
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
-
Blz. 255
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 256
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 257
5.2 Handhaving
-
Blz. 258
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 259
Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.
-
Blz. 260
We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
-
Blz. 261
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de kwaliteitscriteria.
-
Blz. 262
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Handhavingsprogramma. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
-
Blz. 263
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 264
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 265
5.3 Dienstverlening en burgerzaken
-
Blz. 266
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 267
Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.
-
Blz. 268
We digitaliseren alle processtappen in onze systemen en breiden ons aanbod aan digitale producten en diensten uit.
-
Blz. 269
We stemmen onze dienstverlening af op de behoefte van de klant, stellen ons hierbij flexibel op en we bewegen mee met bestaande dynamiek.
-
Blz. 270
We voeren het plan van aanpak uit voor de verdere ontwikkeling van servicelijn naar Klant Contact Centrum.
-
Blz. 271
We zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” verder voort, waarbij medewerkers worden getraind en gecoacht in houding en gedrag.
-
Blz. 272
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 273
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 274
5.4 Samenwerken en besturen
-
Blz. 275
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 276
Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.
-
Blz. 277
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
-
Blz. 278
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
-
Blz. 279
Versterken van de bestuurskracht van Woensdrecht door samenwerking.
-
Blz. 280
We voeren projecten uit die in de Uitvoeringsagenda Brabantse Wal zijn opgenomen.
-
Blz. 281
Wij zoeken samenwerking op ten behoeve van efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit.
-
Blz. 282
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 283
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 284
5.5 Financiën
-
Blz. 285
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 286
We verantwoorden transparant.
-
Blz. 287
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2021 kan worden afgegeven.
-
Blz. 288
We continueren de prognoserapportages per kwartaal als vast onderdeel in onze P&C-cyclus.
-
Blz. 289
We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
-
Blz. 290
We voldoen aan (wettelijke) verantwoordingsvereisten op het gebied van o.a. Besluit begroting en verantwoording (BBV), interbestuurlijk toezicht (IBT), archiefvereisten, ENSIA, privacy, AO/IC.
-
Blz. 291
Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.
-
Blz. 292
Onze meerjarenbegroting 2021-2024 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
-
Blz. 293
We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
-
Blz. 294
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
-
Blz. 295
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 296
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 297
5.6 Belastingen en heffingen
-
Blz. 298
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 299
Onze inkomsten verhogen we om de kwaliteit van onze voorzieningen te kunnen behouden en een goede balans tussen inkomsten en uitgaven te waarborgen.
-
Blz. 300
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
-
Blz. 301
Gebruiksoppervlak is uitgangspunt voor WOZ-waardering.
-
Blz. 302
In het transitieproces ronden we in de eerste helft van 2021 de 2e fase van het digitaliseren van bouwvergunningen dossiers af en worden deze in het E-depot geplaatst.
-
Blz. 303
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 304
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 305
5.7 Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 306
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 307
Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.
-
Blz. 308
We geven uitvoering aan het Privacybeleid 2020.
-
Blz. 309
We stellen in 2021 de ENSIA-rapportage 2020 vast met een verbeterplan en dienen deze tijdig in bij de autoriteit.
-
Blz. 310
We voldoen aan de ENSIA-vereisten 2021.
-
Blz. 311
Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.
-
Blz. 312
We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
-
Blz. 313
We hanteren de uitgangspunten van de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 van de VNG.
-
Blz. 314
We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
-
Blz. 315
Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.
-
Blz. 316
Rekening houdend met de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 formuleren we criteria voor de digitale transformatie van de gemeente en adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
-
Blz. 317
We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2020-2024 conform de daarin opgenomen prioritering en planning.
-
Blz. 318
We ontwikkelen een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking.
-
Blz. 319
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 320
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 321
5.8 Overhead
-
Blz. 322
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 323
Binnen het beschikbare budget verbeteren we het financieel beheer en optimaliseren we de bedrijfsvoering.
-
Blz. 324
We geven uitvoering aan de plannen van aanpak voor de ombuigingsdoelstellingen en maken daarbij samen met het bestuur bewuste keuzes over wat haalbaar is. (zie bijlage F)
-
Blz. 325
We monitoren de mutaties in de voorziening APPA tijdig en doen een voorstel voor het verwerken in de begroting.
-
Blz. 326
We onderzoeken de kansen voor samenwerking en rapporteren daarover in kwartaal 4 van 2021.
-
Blz. 327
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 328
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 329
5.9 Personeel en organisatie
-
Blz. 330
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 331
We beheersen personele kosten.
-
Blz. 332
We doen een dekkingsvoorstel voor de kosten van (vervanging van) langdurig zieken.
-
Blz. 333
We doen een voorstel voor het aanpassen van het begroten van personele lasten.
-
Blz. 334
We implementeren een integrale personeelsmonitor.
-
Blz. 335
We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.
-
Blz. 336
Strategische personeelsplanning is ingevoerd met als resultaat een beeld van juiste mens op juiste plek (in onze organisatie en/of de regio), dynamische inzet van talenten.
-
Blz. 337
We benutten technische mogelijkheden voor het werken op afstand bewust en implementeren (nieuw) beleid om medewerkers in staat te stellen hun taken goed in te vullen.
-
Blz. 338
We sturen op leiderschap en eigenaarschap in de veranderde context.
-
Blz. 339
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 340
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 341
5.10 Communicatie
-
Blz. 342
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 343
Onze inwoners zijn tevreden over de wijze waarop organisatie en bestuur met hen communiceren.
-
Blz. 344
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
-
Blz. 345
We beïnvloeden thema's die voor de gemeente Woensdrecht relevant zijn.
-
Blz. 346
Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
-
Blz. 347
We maken gebruik van (signalering via) social media.
-
Blz. 348
We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
-
Blz. 349
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 350
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 351
5.11 Juridische zaken
-
Blz. 352
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 353
Medewerkers kennen de wet en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.
-
Blz. 354
Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
-
Blz. 355
We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
-
Blz. 356
We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
-
Blz. 357
We bereiden ons voor op nieuwe wet- en regelgeving.
-
Blz. 358
We implementeren de wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet open overheid.
-
Blz. 359
We handelen ontvangen bezwaar- en klaagschriften tijdig en efficiënt af.
-
Blz. 360
Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
-
Blz. 361
Wat hebben we daaraan besteed?
-
Blz. 362
Wat veroorzaakt het verschil?
-
Blz. 363
5.12 Indicatoren
-
Blz. 364
BBV- en beleidsindicatoren
-
Blz. 365
Legenda indicatoren
-
Blz. 366
Algemeen
-
Blz. 367
Voorwoord
-
Blz. 368
Voorwoord
-
Blz. 369
Samenvatting
-
Blz. 370
Leeswijzer
-
Blz. 371
Programma 1 Sociaal Domein
-
Blz. 372
Programma 2. Ruimte
-
Blz. 373
Programma 3. Leefomgeving
-
Blz. 374
Programma 4. Economie
-
Blz. 375
Programma 5. Bestuurskracht
-
Blz. 376
Exploitatieresultaat 2021
-
Blz. 377
Paragrafen
-
Blz. 378
Paragraaf 1 Opgaves
-
Blz. 379
Algemeen
-
Blz. 380
Opgave Aviolanda
-
Blz. 381
Inleiding
-
Blz. 382
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 383
Ambitie
-
Blz. 384
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 385
We behouden en versterken de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix).
-
Blz. 386
We geven een aantoonbaar actieve stimulans en versterking van de economische groei op en rondom het maintenance cluster Aviolanda.
-
Blz. 387
We stimuleren onderwijsprogramma’s die aansluiten bij de wensen van de arbeidsmarkt.
-
Blz. 388
We zorgen voor een gezamenlijke Human Capital Agenda, gericht op de ontwikkeling van talent en het behoud van ervaring op het gebied van Aerospace maintenance in Woensdrecht.
-
Blz. 389
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 390
Opgave Branding Brabantse Wal
-
Blz. 391
Inleiding
-
Blz. 392
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 393
Ambitie
-
Blz. 394
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 395
Een aansprekende kalender met evenementen door het hele jaar heen waarin verbinding met sport, fiets- en wielergemeente evident is.
-
Blz. 396
Een toename van de meerdaagse verblijfsrecreatie en eendaagse recreatie.
-
Blz. 397
Een toename van de omzet van en werkgelegenheid bij toeristische ondernemers.
-
Blz. 398
Groeve Boudewijn is/wordt onderdeel van Unesco erfgoed West-Brabant/Zeeland.
-
Blz. 399
We vergroten de bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente.
-
Blz. 400
Woensdrecht werkt samen met de Brabantse Walgemeenten aan het Uitvoeringsprogramma Veerkrachtig Bestuur, programma Toerisme en Recreatie.
-
Blz. 401
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 402
Opgave Duurzaamheid
-
Blz. 403
Inleiding
-
Blz. 404
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 405
Ambitie
-
Blz. 406
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 407
In samenwerking met de partners wordt het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid uitgevoerd.
-
Blz. 408
We stellen een lokale warmtevisie vast die richting geeft aan een duurzaam verwarmde omgeving en een CO2-neutrale energievoorziening.
-
Blz. 409
Woensdrecht stimuleert ontwikkelingen op het gebied van duurzame energieopwekking uit zon en wind.
-
Blz. 410
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 411
Opgave Huisvesting
-
Blz. 412
Inleiding
-
Blz. 413
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 414
Ambitie
-
Blz. 415
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 416
We voeren de besluitvorming over de herinrichting van het gemeentehuis uit op basis van de in 2017 vastgestelde huisvestigingsvisie.
-
Blz. 417
We creëren één integrale toegang tot zorg en welzijn en één integrale toegang tot dienstverlening door inhuizing van gebruikers van de Kromstraat in het gemeentehuis (BWI, WijZijnTraverse en MEE West-Brabant)
-
Blz. 418
Context en samenhang met programma's
-
Blz. 419
Opgave Omgevingswet
-
Blz. 420
Inleiding
-
Blz. 421
Ontwikkelingen toen, nu en straks
-
Blz. 422
Ambitie
-
Blz. 423
Wat wilden we bereiken?
-
Blz. 424
We implementeren de Omgevingswet, op basis van de Omgevingsvisie, op zodanige wijze dat er meer ruimte is voor initiatief en maatwerk en de regeldruk vermindert.
-
Blz. 425
We maken een integrale en breed gedragen visie op de fysieke leefomgeving en de wijze waarop Woensdrecht daarin samenwerkt met haar inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties, als basis voor de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 426
Context en samenhang met de programma's
-
Blz. 427
Paragraaf 2 Lokale heffingen
-
Blz. 428
Algemeen
-
Blz. 429
Lokaal beleid
-
Blz. 430
A. Geraamde en gerealiseerde inkomsten
-
Blz. 431
B. Tariefontwikkeling 2017-2021
-
Blz. 432
1. Onroerende zaakbelastingen (ozb)
-
Blz. 433
2. Afvalstoffenheffing
-
Blz. 434
3. Rioolheffing
-
Blz. 435
4. Lokale lastendruk
-
Blz. 436
5. Vergelijkend overzicht woonlasten
-
Blz. 437
6. Hondenbelasting
-
Blz. 438
7. Forensenbelasting
-
Blz. 439
8. Toeristenbelasting
-
Blz. 440
9. Marktgelden
-
Blz. 441
10. Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 442
11. Leges
-
Blz. 443
12. Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 444
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 445
Algemeen
-
Blz. 446
Op structurele wijze omgaan met risicomanagement
-
Blz. 447
Voorzichtig financieel beleid vormt het fundament voor de weerstandscapaciteit
-
Blz. 448
Welke risico's zijn aanvaardbaar?
-
Blz. 449
Risicomethodiek
-
Blz. 450
Status en ontwikkeling van de belangrijkste risico's
-
Blz. 451
Niet kwantificeerbare risico's
-
Blz. 452
Inventarisatie weerstandscapaciteit
-
Blz. 453
Weerstandscapaciteit
-
Blz. 454
Weerstandsratio
-
Blz. 455
Ontwikkeling kengetallen
-
Blz. 456
Beoordeling van de kengetallen in relatie tot de financiële positie
-
Blz. 457
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 458
Algemeen
-
Blz. 459
Beheer en onderhoud openbaar gebied
-
Blz. 460
Wegen
-
Blz. 461
Riolering
-
Blz. 462
Openbare verlichting
-
Blz. 463
Groen
-
Blz. 464
Gebouwen
-
Blz. 465
Reiniging
-
Blz. 466
Speelvoorzieningen
-
Blz. 467
Paragraaf 5 Financiering
-
Blz. 468
Algemeen
-
Blz. 469
Beleidsvoornemens/Realisatie
-
Blz. 470
Eisen Wet Fido
-
Blz. 471
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
-
Blz. 472
Algemeen
-
Blz. 473
De organisatie
-
Blz. 474
Regionale samenwerking
-
Blz. 475
Financiën
-
Blz. 476
Concern control
-
Blz. 477
Informatie & Communicatie Technologie (ICT)
-
Blz. 478
Overhead
-
Blz. 479
Personeel
-
Blz. 480
Communicatie
-
Blz. 481
Juridische Zaken
-
Blz. 482
Inkoop
-
Blz. 483
Paragraaf 7 Verbonden partijen
-
Blz. 484
Inleiding
-
Blz. 485
Beleid
-
Blz. 486
Sturing en toezicht
-
Blz. 487
Belangrijke ontwikkelingen en risico's rond verbonden partijen
-
Blz. 488
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - A. Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 489
A.1 Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
-
Blz. 490
A.2 Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
-
Blz. 491
A.3 GGD West-Brabant
-
Blz. 492
A.4 Regio West-Brabant (RWB)
-
Blz. 493
A.5 Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB)
-
Blz. 494
A.6 WVS-Groep
-
Blz. 495
A.7 West-Brabants Archief (Bergen op Zoom)
-
Blz. 496
A.8 Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord
-
Blz. 497
A.9 Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Brabantse Wal
-
Blz. 498
A.10 Regionaal Bureau Leerplicht (RBL) West-Brabant
-
Blz. 499
A.11 Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BENEGO)
-
Blz. 500
A.12 Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GIA) en Meldpunt Crisiszorg West-Brabant (voorheen Stichting Veilig Thuis West-Brabant)
-
Blz. 501
OVERZICHT VERBONDEN PARTIJEN - B. Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 502
B.1 Provinciale Zeeuwse Elektriciteit Maatschappij (PZEM)
-
Blz. 503
B.2 SAVER N.V.
-
Blz. 504
B.3 Joint Venture Park Aviolanda
-
Blz. 505
B.4 NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 506
B5 GBE Aqua BV
-
Blz. 507
Paragraaf 8 Grondbeleid
-
Blz. 508
Algemeen
-
Blz. 509
Gemeentelijk grondbeleid
-
Blz. 510
Complexen in exploitatie
-
Blz. 511
Reserves
-
Blz. 512
Paragraaf 9 Corona
-
Blz. 513
Inleiding
-
Blz. 514
Baten en Lasten 2021 corona
-
Blz. 515
Toelichting
-
Blz. 516
Baten en Lasten corona 2021 naar taakvelden
-
Blz. 517
Jaarrekening 2021
-
Blz. 518
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 519
Inleiding
-
Blz. 520
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 521
Vaste activa
-
Blz. 522
Vlottende activa
-
Blz. 523
Vaste passiva
-
Blz. 524
Vlottende passiva
-
Blz. 525
Onzekerheid eigen bijdrage Centraal Administratie Kantoor (CAK)
-
Blz. 526
Balans per 31 december 2021
-
Blz. 527
ACTIVA
-
Blz. 528
PASSIVA
-
Blz. 529
Toelichting op de balans per 31 december 2021
-
Blz. 530
Vaste activa
-
Blz. 531
Vlottende activa
-
Blz. 532
Vaste passiva
-
Blz. 533
Vlottende passiva
-
Blz. 534
Niet uit de balans blijkende posten
-
Blz. 535
Langlopende contractuele verplichtingen
-
Blz. 536
Vakantiegeldverplichtingen en verlofaanspraken
-
Blz. 537
Niet-afgeronde zorgarrangement trajecten
-
Blz. 538
BNG-bank
-
Blz. 539
Juridische procedures
-
Blz. 540
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 541
Toelichting op reserves en voorzieningen
-
Blz. 542
Algemeen
-
Blz. 543
Toelichting op de reserves
-
Blz. 544
Toelichting voorzieningen
-
Blz. 545
Overzicht van baten en lasten naar categorie
-
Blz. 546
Overzicht van baten en lasten naar categorie
-
Blz. 547
Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
-
Blz. 548
Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
-
Blz. 549
Overzicht van baten en lasten 2021 naar taakvelden
-
Blz. 550
Baten en lasten naar taakveld
-
Blz. 551
Overzicht van baten en lasten naar product
-
Blz. 552
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 553
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 554
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 555
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 556
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 557
Inleiding
-
Blz. 558
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 559
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 560
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 561
Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 562
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 563
Actualisatie investeringen
-
Blz. 564
Toelichting op grote investeringsprojecten
-
Blz. 565
Algemeen
-
Blz. 566
BS De Boemerang, Hoogerheide
-
Blz. 567
Nieuwbouw BS De Meulenrakkers, Ossendrecht
-
Blz. 568
Masterplan Kern Hoogerheide: grondexploitatie centrum Hoogerheide
-
Blz. 569
Nieuwbouw IKC, Woensdrecht
-
Blz. 570
Renovatie Grensstraat, Putte
-
Blz. 571
Demerstraat, Huijbergen
-
Blz. 572
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 573
Baten en lasten
-
Blz. 574
Investeringskredieten
-
Blz. 575
Sisa en controleverklaring
-
Blz. 576
Sisa
-
Blz. 577
Controleverklaring
-
Blz. 578
Bijlagen
-
Blz. 579
A. Subsidieoverzicht
-
Blz. 580
Subsidieoverzicht in €
-
Blz. 581
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
-
Blz. 582
Inleiding
-
Blz. 583
Decentralisatie Jeugdzorg (februari 2017)
-
Blz. 584
Overheidsparticipatie (januari 2020)
-
Blz. 585
Doorwerking aanbevelingen rekenkamer
-
Blz. 586
C. Afkortingenlijst
-
Blz. 587
Afkortingen Programmabegroting 2021
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap