Programma 1 sociaal domein
Er is sprake van een overschot bij de WMO. Met name bij de PGB uitgaven is een voordeel zichtbaar. In 2021 is het aantal cliënten bij de PGB-begeleiding gedaald. Daarnaast hebben de gemeenten extra gelden ontvangen voor jeugdzorg vanuit het Rijk. Daarvan is in 2021 een klein deel besteed, waardoor er sprake is van een behoorlijk overschot. Een deel van dit overschot is overgeheveld naar 2022.
Bij het product werk en inkomen zijn ook diverse voordelen. Er werd een stijging verwacht van het aantal bijstandsuitkeringen, maar dat is niet gebeurd. Verder is er meer aan integratie-uitkering sociaal domein participatiewet ontvangen met de decembercirculaire 2021. Daarnaast wordt geld overgehouden op het armoedebeleid, noodfonds en schuldhulpverlening. Tenslotte heeft het WVS met de pakketdienst een goed jaar en ontvangen we daar een deel van de gemeentelijke bijdrage retour.
Omdat het pand aan de Kromstraat 4 in 2021 is gesloopt, is de boekwaarde op dit pand volledig afgewaardeerd.
Bepaalde investeringen/kredieten voor onderwijshuisvesting zijn vertraagd. Dit leidt tot een exploitatievoordeel.
Programma 2 ruimte
Vanwege het uitstellen van de Omgevingswet zijn er in dit programma minder afschrijvingskosten gemaakt dan begroot. Omdat dit krediet een krediet betreft dat geheel vanuit de algemene reserve is gefinancierd, leidt dit bij product 5.5. tot een nadelig effect bij de mutaties in de reserves. Verder zijn de geplande investeringen bij de sportparken vertraagd. Deze investeringen zijn niet vanuit een reserve bekostigd en dit geeft een exploitatievoordeel. Andere noemenswaardige meevallers op dit product zijn de hogere opbrengsten uit omgevingsvergunningen (meer grote bouwprojecten), anterieure overeenkomsten en overige gronden (hogere verkoop reststroken).
Binnen het programma is een subsidieontvangst van SPUK Sport opgenomen.
Een nadeel bij dit programma is de lagere opbrengst uit grondexploitatie Noordrand in Ossendrecht omdat er een kavel minder is verkocht dan gepland en hogere kosten voor het bouwrijp maken. De vertraagde grondverkoop zorgt voor een hogere winst in 2022.
Programma 3 leefomgeving
Het overschot binnen dit programma is vooral te verklaren doordat de uitgaven op de kredieten/investeringen en daaraan gerelateerde kapitaallasten lager uitvallen dan begroot. Hetgeen wat over is, wordt over het algemeen overgeheveld naar 2022. Het betreft met name de kredieten/investeringen voor wat betreft duurzaamheid, openbaar groen, dorpsplatforms, IDOP gelden. Per saldo heeft dit niet altijd een resultaateffect, omdat deze investeringen worden gedekt door onttrekking uit de algemene reserve (product 5.5). Daar is dan bij de mutaties in de reserves een tekort zichtbaar. Verder zijn er voordelen te zien bij diverse onderhoudsbudgetten bij de speelvoorzieningen, openbaar groen en wegen. Vervangingsonderhoud was soms nog niet benodigd en is overgeheveld naar 2022 en verder. Tenslotte zijn er wel extra kosten gemaakt voor het ruimen van drugsafvaldumpingen, asbest en grondvervuiling. Deze kosten worden deels door de provincie vergoed, maar een deel is ook voor rekening van de gemeente zelf.
Programma 4 economie
Binnen dit programma zijn er met name voordelen te benoemen bij afval. Enerzijds zijn er lagere kosten voor afvalverwerking, omdat er geen kosten zijn gemaakt voor de sorteeranalyses. Daarnaast vallen de kosten van de milieustraat voordelig uit. Tenslotte zijn de inkomsten uit de afvalstoffenheffing hoger, met name uit het variabel tarief omdat er meer afval is aangeboden dan vooraf was ingeschat,
Programma 5 bestuurskracht
Met het overlijden in 2021 van APPA-begunstigden vallen de bijbehorende verplichtingen vrij. Er is op balansdatum minder geld benodigd in deze voorziening dan we hadden begroot.
De gemeenten zijn via de algemene uitkering en specifieke uitkeringen gecompenseerd voor gedane en te verwachten uitgaven in het kader van de coronacrisis. Een groot deel van de ontvangen gelden is nog niet ingezet. Grootste onbenutte posten of meevallers zijn de vergoeding voor de TONK/Tozo uitvoeringskosten, de opbrengsten toeristenbelasting 2020 en diversen teruggaven vanuit 2020. In paragaaf 9 worden de inkomsten en uitgaven in verband met corona nader toegelicht.
Doordat op andere programma 's geplande investeringen zijn vertraagd, wordt er voor dit programma minder uit de reserves gehaald dan begroot. Dit zorgt voor een negatief effect in de exploitatie van programma 5.
Verder kent dit programma nog overschotten vaak ook door de coronacrisis. Hierdoor is er minder uitgegeven aan opleidingen en automatisering (deze budgetten zijn deels overgeheveld naar 2022).
Daarnaast zijn er vanwege de ontvangst van diverse concept-jaarrekeningen 2021 van verbonden partijen de teruggaven en/of bijbetalingen over dit boekjaar reeds verwerkt in de jaarrekening.
Tenslotte kent de gemeente een overschot op de personele budgetten. Enerzijds was van het begrote budget voor personele knelpunten in 2021 minder benodigd. Anderzijds omdat er minder personeel is ingezet dan begroot.