Uitgaven

30,19%
€ -16.648.154
30,19% Complete

Inkomsten

70,9%
€ 41.872.752
70,9% Complete

Saldo

645,76%
€ 25.224.597

Programma 5. Bestuurskracht

Uitgaven

30,19%
€ -16.648.154
30,19% Complete

Inkomsten

70,9%
€ 41.872.752
70,9% Complete

Saldo

645,76%
€ 25.224.597

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect
  • Door samenwerking vergroten we de slagkracht van de gemeente in het belang van onze inwoners. We bereiken meer (met minder) en we werken actief mee aan het algemeen belang.
  • Samenwerking verlaagt kosten en/of kwetsbaarheid, het verbetert kwaliteit, continuïteit en/of klantgerichtheid. Wij kiezen daartoe bewust onze rol en standpunten in de samenwerking. Wij worden erkend als waardevolle samenwerkingspartner in een gelijkwaardige relatie. We hebben en houden positie. 
  • Inwoners, ondernemers, bezoekers en instellingen voelen zich welkom bij de gemeente, voelen zich gehoord en goed geholpen; de klant ervaart een gemak bij het aanvragen van producten en diensten.
  • De gemeente is als dienstverlener bereikbaar, transparant, herkenbaar en betrouwbaar. Ze staat dicht bij de inwoners, begrijpt hun behoeften en speelt daar zoveel mogelijk op in. Dat draagt bij aan het vertrouwen van inwoners in de gemeente.
  • Mensen die in Woensdrecht verblijven, ervaren de gemeente als veilig en inwoners hebben reële verwachtingen van veiligheid (veiligheidsniveau) in de woonomgeving. Ze leveren waar dat kan ook zelf een actieve bijdrage aan de veiligheid in de gemeente.
  • Inwoners onderkennen het belang van handhaving, omdat het zichtbaar bijdraagt aan een veilige en gezonde leefomgeving en dat heeft een positieve invloed op het naleef- en meldgedrag.
  • De gemeente is zichtbaar in de Woensdrechtse samenleving en staat dicht bij de inwoners.
  • Stakeholders, waaronder inwoners, zijn tijdig, transparant en integer geïnformeerd over voor hen relevante onderwerpen.
  • Ten behoeve van de effecten die we willen bereiken gaan we structureel, bewust en zorgvuldig om met onze relaties.
  • De lasten en baten van de gemeentelijke begroting zijn in evenwicht. 

 

Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Terug naar navigatie - Verbonden partijen en samenwerkingspartners

Bij de realisatie van het programma Bestuurskracht zijn de volgende organisaties betrokken: GGD, Politie, buurtpreventie, WijZijn, Regio West-Brabant (RWB), Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB), Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB), Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB), NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Stichting Inkoopbureau West-Brabant (SIW), het West-Brabants Archief (WBA) en Equalit.

 

Wat hebben we besteed aan Programma 5. Bestuurskracht?

Terug naar navigatie - Wat hebben we besteed aan Programma 5. Bestuurskracht?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 34.947.735 3.134.008 38.081.743 38.710.774 629.031
Lasten -13.152.705 -2.947.822 -16.100.527 -14.650.645 1.449.882
Resultaat voor mutaties reserves 21.795.030 186.186 21.981.216 24.060.129 2.078.913
Onttrekkingen 718.611 3.478.577 4.197.188 3.161.977 -1.035.211
Stortingen -211.346 -2.002.645 -2.213.991 -1.997.510 216.481
Mutaties reserves 507.265 1.475.932 1.983.197 1.164.468 -818.729

5.1 Openbare orde en veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 7.195 0 7.195 7.415 220
Lasten -1.889.173 -31.630 -1.920.803 -1.826.877 93.926

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Bij rampenbestrijding was de aanleg van extra boorputten in het Grenspark voorzien. De planning heeft vertraging opgelopen vanwege corona en de aanbesteding. De boorputten zullen in 2022 gerealiseerd worden. Dit budget is overgeheveld naar 2022.

Daarnaast veroorzaakt een teruggave van een deel van onze bijdrage aan de Veiligheidsregio 2021 een positief saldo op dit product.

5.2 Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Terug naar navigatie - Behouden en bevorderen van het naleefgedrag voor een veilige en gezonde leefomgeving.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 13.227 10.000 23.227 41.865 18.638
Lasten -270.947 13.396 -257.551 -292.968 -35.417

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

De hogere baten ontstaan doordat er meer dwangsommen zijn geïnd dan aanvankelijk was begroot.

De hogere lasten ontstaan doordat een deel van de dwangsommen, die afgelopen twee jaar zijn opgelegd, zijn ingetrokken. Hiervoor is een voorziening getroffen.

5.3 Dienstverlening en burgerzaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.

Terug naar navigatie - Optimalisatie dienstverlening en bereikbaarheid resulterend in een continue klanttevredenheid van minimaal 8 op een schaal van 10 voor de kanalen balie, digitaal en telefonie.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 291.000 -72.039 218.961 241.785 22.824
Lasten -145.703 35.897 -109.806 -118.487 -8.681

5.4 Samenwerken en besturen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Terug naar navigatie - Bij de totstandkoming en uitvoering van ons beleid maken we de afweging of we onze doelstellingen door samenwerking effectiever en/of efficiënter kunnen bereiken.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 183.445 -2.719 180.726 642.875 462.149
Lasten -2.255.173 168.781 -2.086.392 -2.075.556 10.836

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Door het overlijden van APPA-begunstigden is aan de batenkant een vrijval van een deel van de voorziening APPA zichtbaar.  Verder is de rente licht gestegen, waardoor er minder aan de voorziening hoeft te worden gedoteerd.

Bij lasten is een overschot zichtbaar. Vanwege corona zijn op diverse (bestuurlijke) budgetten minder uitgaven geweest, zoals representatie, raadcommissies, e.d. Dit geldt ook voor de uitgaven aan organisatiebrede opleidingen. 

5.5 Financiën

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We verantwoorden transparant.

Terug naar navigatie - We verantwoorden transparant.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Terug naar navigatie - Woensdrecht is een financieel gezonde gemeente.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Het merendeel van de (te ontvangen) algemene uitkering is begroot op dit product. Daarnaast is een groot deel van de integratie-uitkeringen met ingang van 2019 opgegaan in de algemene uitkering. Daarmee is een deel van de baten van programma 1 Sociaal Domein verhuisd naar programma 5 Bestuurskracht (algemene middelen). Onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves lopen ook via dit product.

Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 28.524.520 3.076.570 31.601.090 31.738.347 137.257
Lasten -330.142 -2.001.493 -2.331.635 -1.246.364 1.085.271
Resultaat voor mutaties reserves 28.194.378 1.075.077 29.269.455 30.491.983 1.222.528
Onttrekkingen 718.611 3.478.577 4.197.188 3.161.977 -1.035.211
Stortingen -211.346 -2.002.645 -2.213.991 -1.997.510 216.481
Mutaties reserves 507.265 1.475.932 1.983.197 1.164.468 -818.729

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Bij dit product zien we een tekort. De belangrijkste afwijkingen worden hieronder toegelicht:

Algemene uitkering

In deze rapportage zijn de ontwikkelingen van de decembercirculaire 2021 meegenomen. Verder zijn er nog afrekeningen uit voorgaande jaren ontvangen bij de algemene uitkering. Beide hebben per saldo een positief effect ten opzichte van de begrote cijfers. 

Post onvoorzien

De post onvoorzien 2021 is niet geheel gebruikt en dit leidt tot een voordeel. In 2021 is er eenmalige bijdrage onvoorzien gedaan voor een geluidsanering in de OLV ter Duinenlaan te Ossendrecht.

Controle- en accountantskosten

Er is een overschrijding op de controle- en accountantskosten. Deze is veroorzaakt door de meerkosten in de accountantscontrole als gevolg van additionele subsidieverantwoordingsregelingen zoals Tozo, door extra kosten in de voorbereidingen op de rechtmatigheidsverantwoording en door de (niet-begrote) kosten voor de voorbereiding van de in 2022 geplande aanbesteding van de interne controlediensten.

Inkomsten en uitgaven corona

In de kwartaalrapportages in 2021 was de aanname dat alle coronamiddelen nog besteed zouden worden, om te voorkomen dat eventuele restanten zouden 'verdwijnen' in het begrotingssaldo. Bij het sluiten van het boekjaar is gebleken dat er middelen resteerden. Van deze overtollige middelen is voor besluitvorming in de raad van februari 2021 voorgesteld om alvast € 500.000 via de budgetoverheveling beschikbaar te maken voor begrotingsjaar 2022. Bij de besluitvorming van de jaarrekening 2021 wordt voorgesteld het restantbedrag alsnog (ook) te bestemmen voor het coronabudget 2022.

Verbonden partijen

De conceptjaarrekening 2021 van de ISD is verwerkt in deze jaarrekening en leidt tot een teruggave.

Mutaties in de reserves

Een groot deel van het tekort bij dit product is veroorzaakt door de mutaties in de reserves. De belangrijkste reden hiervoor is de lagere onttrekking (negatief effect) uit reserves door het om diverse redenen achterblijven van investeringen ten opzichte van de begroting. Het effect hiervan wordt voor wat betreft het begrotingssaldo overigens gecompenseerd door lagere afschrijvingskosten in de andere programma's en wordt bij de desbetreffende producten nader toegelicht in deze rapportage. Verder is er minder beroep gedaan op de reserve personele veerkracht. Dit leidt op dit product tot een tekort, maar bij product 5.9 tot een overschot.

5.6 Belastingen en heffingen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Gebruiksoppervlak is uitgangspunt voor WOZ-waardering.

Terug naar navigatie - Gebruiksoppervlak is uitgangspunt voor WOZ-waardering.
--

De aanbesteding voor het digitaliseren van de bouwvergunningendossiers heeft plaats gevonden. In de 1e fase worden alle bouwvergunningendossiers gedigitaliseerd voor medio mei 2019. De eerste tekeningen zijn in het E-depot geplaatst en opvraagbaar. Inmiddels is de belastingsamenwerking in samenwerking met de beheerders Basisregistratie Adressen en Gebouwen begonnen met de omzetting van inhoud naar gebruiksoppervlakte (m2)voor die objecten die de eerste prioriteit hebben. De planning is dat voor de gemeente Woensdrecht deze omzetting medio juli 2019 gereed is. Vervolgens wordt gestart met de 2e fase van het digitaliseren van de resterende bouwvergunningen dossiers. Naar verwachting zal dit in de eerste helft van 2020 gereed zijn.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Het merendeel van de belastinginkomsten (vooruitlopend op vaststelling van de nieuwe belastingverordeningen) van onze gemeente wordt binnen dit product geraamd.

Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 5.745.543 92.700 5.838.243 5.789.331 -48.912
Lasten -395.017 -155.466 -550.483 -531.928 18.555

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

De definitieve cijfers van de BWB leiden in afwijking van eerdere prognoses tot een lagere ontvangst aan OZB bij de woningen en niet-woningen.

Daarnaast is de concept jaarrekening 2021 van de BWB verwerkt in deze jaarrekening en dit leidt tot een hogere bijdrage.

Tenslotte is bij de lasten het budget opgenomen voor oninbare (belasting) vorderingen. In 2021 zijn er minder en/of kleinere oninbare vorderingen geweest dan begroot, wat leidt tot een overschot.

5.7 Informatievoorziening en automatisering

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.

Terug naar navigatie - Beveiligen van de informatie: Borging van privacy en informatieveiligheid is een continu aandachtspunt voor de gehele organisatie.

 

We borgen dit in de organisatie via een concreet uitvoeringsplan 2021 en monitoren dit via (verplichte) audits en rapportages waaruit verbeterplannen voort komen die worden uitgevoerd.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.

Terug naar navigatie - Ontsluiten van de informatie: we zijn een transparante overheid en ontsluiten onze informatie steeds meer digitaal.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.

Terug naar navigatie - Organisatie van de informatievoorziening: we beschrijven concreet hoe we antwoord geven op de vraag hoe we taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden beleggen op het gebied van informatiemanagement.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

De structurele middelen vanuit het collegewerkprogramma voor Informatie- en communicatietechnologie, informatiebeveiliging en privacy worden vanwege BBV-technische redenen opgenomen onder product 5.8 Overhead.

Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -115.234 -4.000 -119.234 -121.868 -2.634

5.8 Overhead

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Binnen het beschikbare budget verbeteren we het financieel beheer en optimaliseren we de bedrijfsvoering.

Terug naar navigatie - Binnen het beschikbare budget verbeteren we het financieel beheer en optimaliseren we de bedrijfsvoering.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Om te voorkomen dat er verschillen ontstaan in de wijze van toerekening van overhead is een algemene definitie van 'overhead' in artikel 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen: 'het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces'. Uitgangspunt van deze definitie is overigens dat (andere uitvoerings-)kosten zoveel mogelijk direct aan de betreffende taken/activiteiten worden toegerekend. Dit uitgangspunt wordt vanzelfsprekend gehanteerd. Vanwege BBV worden alle personeelslasten welke niet direct toewijsbaar zijn aan een taakveld binnen dit product geraamd. 

 

Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 161.301 51.000 212.301 231.938 19.637
Lasten -7.649.083 -243.008 -7.892.091 -7.773.153 118.938

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Per saldo is er overschot op dit product. De belangrijkste mutaties worden hieronder toegelicht.

Facilitaire zaken

Er is een overschot op facilitaire ondersteuning omdat de kosten voor o.a. representatie (bijeenkomsten en recepties), kosten facilitaire voorzieningen personeel (catering) en kosten (vaste) telefonie minder zijn omdat er door de coronapandemie minder activiteiten waren en medewerkers zoveel mogelijk thuis moesten werken.

ICT / automatisering

Bij automatisering is er een overschot doordat een aantal geplande voorzieningen en investeringen in ICT in de tijd vooruit geschoven zijn en dus niet in 2021 gerealiseerd zijn. Daarnaast was er in 2021 een capaciteitstekort om alle geplande voorzieningen uit te voeren. Verder zijn de kosten van gebruikersaccounts (onvoorspelbare factor) door een strakke monitoring op aan- en afmelden van accounts ruim binnen de begroting gebleven.

Nieuwe CAO

In de cijfers is rekening gehouden met de CAO-voorstellen. Daarbij is er sprake van 1,5% loonstijging vanaf 1 december 2021 en € 900 bruto looncompensatie 2021 per full-time medewerker. De compensatie voor de coranagerelateerde kosten per medewerker van € 300 zijn ten laste gebracht van het coronabudget. De nabetaling heeft plaatsgevonden in februari 2022 en de kosten zijn in de jaarrekening 2021 opgenomen als (op balansdatum) 'nog te betalen'. Met de septembercirculaire 2021 en programmabegroting 2022 waren er al middelen in de begroting gereserveerd voor de CAO-voorstellen, maar dit was nog niet voldoende. Het resterend tekort is binnen het product 5.8 overhead verwerkt.

Reiskosten woon-werk

Vanwege corona en gewijzigd intern beleid is op deze centrale kostenpost een overschot zichtbaar. Het structureel voordeel kan worden ingezet voor de (nieuwe) thuiswerkvergoeding van € 2 per dag. 

5.9 Personeel en organisatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

We beheersen personele kosten.

Terug naar navigatie - We beheersen personele kosten.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.

Terug naar navigatie - We stimuleren de duurzame inzetbaarheid, zelfredzaamheid en de ontwikkelmogelijkheden van ons personeel.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?

Vanwege BBV-regelgeving worden de baten en lasten voor formatie grotendeels verantwoord binnen product 5.8: Overhead.

 

Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 21.504 -21.504 0 17.219 17.219
Lasten -62.559 -726.799 -789.358 -620.443 168.915

Wat veroorzaakt het verschil?

Terug naar navigatie - Wat veroorzaakt het verschil?

Bij de baten is de compensatie vanuit het UWV opgenomen voor gedane transitievergoedingen van medewerkers, die arbeidsongeschikt zijn geraakt. Hiertegenover staan bij de lasten de niet begrote uitkeringsverplichtingen voor 2 ex-medewerkers welke arbeidsongeschikt zijn geworden.

Daarnaast is minder uitgegeven aan opleidingen , omdat mede door de coronacrisis niet alle geplande opleidingen 2021 zijn doorgegaan.

In dit product is het budget voor personele knelpunten en de uitnutting van de reserve personele veerkracht opgenomen. Uiteindelijk is het budget personele knelpunten niet geheel benodigd, wat leidt tot een overschot bij dit product. Omdat dit onderdeel uit de algemene reserve (budgetneutraal) wordt bekostigd, leidt het bij product 5.5 financiën tot een lagere onttrekking en een tekort. De reserve personele veerkracht is zoals dat elk kwartaal gebeurt, in het vierde kwartaal 2021 aangevuld met de aanwezige vacature-ruimte tot het maximale bedrag van € 350.000.

5.10 Communicatie

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -32.421 -3.500 -35.921 -37.158 -1.237

5.11 Juridische zaken

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?

Medewerkers kennen de wet en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.

Terug naar navigatie - Medewerkers kennen de wet en regelgeving die geldt voor het eigen aandachtsgebied en handelen daarnaar.

Welke maatregelen hoorden daar bij?

Wat hebben we daaraan besteed?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daaraan besteed?
Bedragen in € Primaire begroting 2021 Begrotings- wijzigingen 2021 Begroting 2021 (incl. wijziging) Realisatie 2021 Verschil 2021
Baten 0 0 0 0 0
Lasten -7.253 0 -7.253 -5.842 1.411

5.12 Indicatoren

BBV- en beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - BBV- en beleidsindicatoren

Met ingang van de programmabegroting 2020 zijn de verplichte BBV-indicatoren aangevuld met een aantal lokale indicatoren. 

 

BBV-Indicatoren Gemeente Woensdrecht Grootteklasse < 25.000 inwoners Geheel Nederland
2019 2020 2021 2019 2020 2021 2019 2020 2021
1 Woonlasten éénpersoonshuishouden 607 615 674 709 749 - 665 700 733
2 Woonlasten meerpersoonshuishouden 697 702 763 785 827 - 735 773 810
3 Winkeldiefstal 0,7 0,9 0,5 0,6 0,6 0,6 2,3 2,0 1,8
4 Diefstal uit woning 1,8 1,8 1,8 2,0 1,5 - 2,3 1,8 1,3
5 Geweldsmisdrijven 2,5 3,7 3 2,6 2,5 2,4 4,8 4,5 4,3
6 Vernielingen en beschadigingen (in de openbare orde) 4,3 3,9 4,3 3,8 4,4 4,3 5,9 6,3 6,1
7 Verwijzingen Halt 20 9 - 11 10 - 13 11 -
8 Jongeren met delict voor de rechter 1,0% 2,0% - 1,0% 1,0% - 1,0% 1,0% -
9 Formatie per 1.000 inwoners 6,4 6,2 6,1 - - - - - -
10 Bezetting per 1.000 inwoners 6,5 5,5 6,1 - - - - - -
11 Apparaatskosten 864 802 776
12 Externe inhuur 15,2% 4,7% 3,2%
13 Overhead 13% 13,3% 15,3%
Lokale indicatoren 2019 2020 2021
14 Veiligheidsgevoel 8,4 - -
15 Klanttevredenheid dienstverlening
- balie 8,6 8,6 8,1
- telefoon 7,6 7,2 7,7
- digitale kanalen 8,1 8,1 7,8

Legenda indicatoren

Terug naar navigatie - Legenda indicatoren
  1. Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuishouden aan woonlasten betaalt. Bron: COELO, Groningen.
  2. Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuishouden aan woonlasten betaalt. Bron: COELO, Groningen.
  3. Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. Bron: CBS - Diefstallen.
  4. Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. Bron: CBS - Diefstallen.
  5. Het aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). Bron: CBS - Criminaliteit.
  6. Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag (per 1.000 inwoners). Bron: CBS - Criminaliteit.
  7. Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12-18 jaar. Bron: Stichting Halt.
  8. Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Bron: CBS - Jeugd.
  9. Formatie betreft het aantal fte´s dat in dienst mag zijn.
  10. Bezetting betreft het werkelijke aantal fte´s dat werkzaam is.
  11. Apparaatskosten per inwoner: alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.
  12. Externe inhuur: kosten als percentage van de totale loonsom.
  13. Overhead: percentage van de totale lasten.
  14. Veiligheidsbeleving is weergegeven op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: Lemon-onderzoek 'Leefbaarheid in Woensdrecht' (De resultaten van dit onderzoek worden eens in de drie jaar gepubliceerd en worden aan het einde van 2022 verwacht).
  15. Waardering die de afnemer van de dienst geeft aan de dienstverlening aan de balie (respectievelijk telefoon of website) op een schaal van 1 (heel laag) tot 10 (heel hoog). Bron: NVVB Dashboard Continu.