We zetten in op doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels het project Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners.
Stand van zaken
Naar aanleiding van de doorontwikkeling van ons huidige ondersteuningsaanbod, hebben we twee nieuwe producten toegevoegd aan de resultaatovereenkomsten Huishoudelijke Ondersteuning en Begeleiding. Deze producten zijn tot stand gekomen in overleg met onze Wmo-zorgaanbieders en zorgen ervoor dat ons huidige ondersteuningsaanbod nog beter aansluit op de hulpvraag van onze inwoner.
Het product "Huishoudelijke Ondersteuning Start" is een aanvulling op het reeds bestaande aanbod in huishoudelijke ondersteuning. Het behelst het periodiek, maar niet wekelijks, ondersteunen bij en het overnemen van die activiteiten op het gebied van het verzorgen van het huishouden, en is bedoeld voor inwoners die gedeeltelijk niet in staat zijn om zelf, of met behulp van de omgeving, deze activiteiten in het huishouden te ondernemen.
Het product "Begeleiding Waakvlam" is toegevoegd omdat zowel Zorgaanbieders als Wmo-consulenten signaleren dat de stap vanuit het maatwerk naar het voorliggend veld voor (substantiële) groep cliënten te groot is. Het is bedoeld voor Wmo-klanten die minder ondersteuning nodig hebben dan vier uur per vier weken. Het gaat in de regel om klanten die één keer in de drie of vier werken een gesprek hebben met hun zorgaanbieder. Of klanten waarbij de ondersteuningsbehoefte minimaal is, en er eens in de zoveel tijd op oproep van de klant een de-escalerend gesprek nodig is waarna de klant zelfstandig vooruit kan.