Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaves
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Corona
Jaarrekening 2021
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Balans per 31 december 2021
Toelichting op de balans per 31 december 2021
Niet uit de balans blijkende posten
Toelichting op reserves en voorzieningen
Overzicht van baten en lasten naar categorie
Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
Overzicht van baten en lasten 2021 naar taakvelden
Overzicht van baten en lasten naar product
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
Overzicht van incidentele baten en lasten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Overzicht lopende investeringen
Toelichting op grote investeringsprojecten
Begrotingsrechtmatigheid
Sisa en controleverklaring
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
C. Afkortingenlijst
Overzicht
Log in
Home
Programma's
Programma 1. Sociaal Domein
Programma 2. Ruimte
Programma 3. Leefomgeving
Programma 4. Economie
Programma 5. Bestuurskracht
Algemeen
Voorwoord
Samenvatting
Paragrafen
Paragraaf 1 Opgaves
Paragraaf 2 Lokale heffingen
Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen
Paragraaf 5 Financiering
Paragraaf 6 Bedrijfsvoering
Paragraaf 7 Verbonden partijen
Paragraaf 8 Grondbeleid
Paragraaf 9 Corona
Jaarrekening 2021
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Balans per 31 december 2021
Toelichting op de balans per 31 december 2021
Niet uit de balans blijkende posten
Toelichting op reserves en voorzieningen
Overzicht van baten en lasten naar categorie
Overzicht van baten en lasten naar categorie (per programma)
Overzicht van baten en lasten 2021 naar taakvelden
Overzicht van baten en lasten naar product
Overzicht van algemene dekkingsmiddelen
Overzicht van incidentele baten en lasten
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Wet Normering Topinkomens
Overzicht lopende investeringen
Toelichting op grote investeringsprojecten
Begrotingsrechtmatigheid
Sisa en controleverklaring
Bijlagen
A. Subsidieoverzicht
B. Stand van zaken rekenkamercommissie
C. Afkortingenlijst
Overzicht
Tonen
Activiteiten (134)
Aanvragen en initiatieven worden conform de geldende regelgeving en binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
Als een van de 16 gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leren (RBL) werken we mee aan het stimuleren en behalen van startkwalificaties door jongeren en het begeleiden van kwetsbare jongeren zonder startkwalificatie naar kansrijkere posities.
Bekendheid van Woensdrecht als fiets- en wielergemeente vergroten door communicatiecampagnes, een aantrekkelijke wielerkalender, sponsoring van lokale evenementen en grote wielerevenementen.
De BWI ondersteunt en stimuleert sportaanbieders onderwijs, overheid en inwoners onder andere op het gebied van bekendheid, aansluiting vraag en aanbod en samenwerking.
De Dorpsplatforms functioneren als zelfstandige organen.
De ISD Brabantse Wal en het Werkcentrum dragen zorg voor een betere aansluiting tussen het cliëntenbestand en de vacatures waar personeelstekorten zijn.
De ISD Brabantse Wal wordt onderdeel van de integrale toegang sociaal domein zodat er meer samenhang, afstemming en uitwisseling is in de zorg- en dienstverlening waardoor interventies effectiever en efficiënter worden.
De jeugdprofessionals maken ouders er bewust van wat ze op eigen kracht kunnen.
De verbijzonderde interne controle is afdoende ingericht zodat de rechtmatigheidsverklaring door het college over het boekjaar 2021 kan worden afgegeven.
De Woonvisie 2020 met de bijbehorende maatregelen wordt uitgevoerd.
Door een goed aanbod van faciliteiten en zorg en ondersteuning, worden mensen in de gelegenheid gesteld langer zelfstandig te wonen.
Er is een actuele lobby agenda die het gemeentelijk beleid ondersteunt.
Er wordt samen gewerkt in een gebiedsgerichte aanpak voor de Brabantse Wal inzake de stikstof problematiek om ruimtelijke en economische ontwikkelingen mogelijk te maken en de aanwezige natuurwaarden te versterken.
Hergebruik van bestaande bedrijventerreinen wordt gestimuleerd.
Het college gebruikt zijn netwerk om starters waar mogelijk te ondersteunen. We blijven in contact met starters door bedrijfsbezoeken. Tevens vindt het maandelijkse ondernemersspreekuur plaats.
In 2020 zijn we gestart met het organiseren van een spreekuur door een jeugdverpleegkundige bij een huisartsenpraktijk om de samenwerking met de huisartsen te verstevigen. In 2021 organiseren we dit binnen alle huisartsenpraktijken in de gemeente.
In 2021 versterken we de veiligheidsteams om te voorkomen dat een kinderbeschermingsmaatregel noodzakelijk is. We streven naar kortere doorlooptijden tot een maatregel, minder onnodige inzet van zorg en een klantvriendelijker traject voor de cliënt.
In het kader van Veerkrachtig Bestuur werken we samen met de Brabantse Wal-gemeenten aan de bedrijventerreinontwikkeling langs A4-corridor. Dit doen we aan de hand van de notitie strategische uitgangspunten bedrijventerreinen Brabantse Wal.
In het transitieproces ronden we in de eerste helft van 2021 de 2e fase van het digitaliseren van bouwvergunningen dossiers af en worden deze in het E-depot geplaatst.
In overleg met de gemeenteraad geven we vorm aan domeingericht werken om de grip voor de raad en college op de verbonden partijen te versterken.
Juridisch overleg vindt lokaal en regionaal plaats om kennis te verbreden en kwetsbaarheid te verminderen.
Juridische procedures handelen we binnen de gestelde termijn af. Als daarvan wordt afgeweken is dat in samenspraak met de wederpartij.
Mensen en middelen worden optimaal ingezet om de vergunningverlening binnen de gestelde wettelijke termijnen af te handelen.
Om de kosten van afvalinzameling en -verwerking volledig te dekken verhogen we het vastrecht.
Onze meerjarenbegroting 2021-2024 voldoet aan de criteria van de Provincie Noord-Brabant voor repressief toezicht.
Op regionaal niveau werken we samen met de RWB/REWIN, het onderwijs en bedrijfsleven aan economische structuurversterking. Dat doen we op basis van het actieprogramma van de RWB (het overheidsdeel in de Triple Helix samenwerking).
Portefeuillehouders en directie van Woensdrecht gaan jaarlijks op lokaal niveau in gesprek met de directie van verbonden partijen over de dienstverlening, wederzijdse verwachtingen, financiën en ontwikkelingen.
Rekening houdend met de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 formuleren we criteria voor de digitale transformatie van de gemeente en adviseren we over gebruik van nieuwe slimme technologieën voor onze gemeente.
Relevante fysieke veranderingen worden benut om klimaatadaptieve maatregelen te nemen waarbij het principe 'vasthouden-bergen-afvoeren' van hemelwater wordt gehanteerd.
Samen met de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen versterken we de Brabantse Wal door regiobranding, evenementen, routering, bewegwijzering, Geopark en herdenken.
Samen met organisatoren maken we een kalender met aansprekende evenementen die bijdragen aan de merkontwikkeling van de Brabantse Wal en het recreatieve profiel van Woensdrecht.
Samen met recreatieondernemers verbeteren we de kwantiteit en kwaliteit van verblijfsvoorzieningen, buitenruimte, bereikbaarheid, gastvrijheid, mobiliteit en promotie.
Samen met verschillende partners investeren we in een doorlopende ontwikkel- en leerlijn 0-23 jaar (VVE, OAB, volwasseneducatie).
Stimulering van de realisering van oplaadpunten voor elektrische auto's.
Strategische personeelsplanning is ingevoerd met als resultaat een beeld van juiste mens op juiste plek (in onze organisatie en/of de regio), dynamische inzet van talenten.
Versterken van het fietsaanbod en –voorzieningen, waaronder een aansluitend routenetwerk, MTB-netwerk, sportevenementen en activiteiten.
Volgens het vastgesteld GVVP worden duurzame infrastructurele maatregelen op maat en verkeerscampagnes uitgevoerd. Daarnaast wordt er een visie openbare laadpalen opgesteld.
We actualiseren de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties.
We actualiseren onze belasting- en legesverordeningen.
We benutten technische mogelijkheden voor het werken op afstand bewust en implementeren (nieuw) beleid om medewerkers in staat te stellen hun taken goed in te vullen.
We bereiden het project reconstructie Grensstraat in Putte voor en maken een aanbestedingsgereed ontwerp en bestek.
We bespreken met de raad de norm van de weerstandsratio en de wijze waarop deze tot stand komt.
We blijven inzetten op de bekendheid, toegankelijkheid en het gebruik van armoederegelingen.
We blijven inzetten op de bestrijding van laaggeletterdheid door het verhogen van de basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) van onze inwoners.
We borgen ruimtelijke adaptatie in richtlijnen voor stedelijk water, openbare ruimte en groen.
We combineren de starterslening en stimuleringsregeling ter ondersteuning van de doelstellingen uit de Woonvisie en de Duurzaamheidsvisie.
We communiceren duidelijk aan inwoners met welke vragen (inhoudelijk) ze waar (fysiek) terecht kunnen.
We continueren de prognoserapportages per kwartaal als vast onderdeel in onze P&C-cyclus.
We creëren een compleet inburgeringsaanbod, waarin integraliteit op het gebied van inburgering, participatie en het bredere sociaal domein geborgd is.
We delen gemeentelijke kennis en ervaring in het samenwerkingsverband Equalit, en onderhouden contact met leveranciers over het opnemen van de afgesproken standaarden in hun software.
We digitaliseren alle processtappen in onze systemen en breiden ons aanbod aan digitale producten en diensten uit.
We doen een dekkingsvoorstel voor de kosten van (vervanging van) langdurig zieken.
We doen een voorstel voor het aanpassen van het begroten van personele lasten.
We dragen in samenwerking met de zes gemeenten van de regio West-Brabant West zorg voor de implementatie van de centrumgemeentetaak Beschermd Wonen. Vanaf 2022 zijn gemeenten zelf verantwoordelijk voor de indicaties beschermd wonen.
We dragen zorg voor het implementeren van de wetswijziging Resultaatgericht Indiceren en passen het huidige werkproces hierop aan in samenwerking met onze zorgpartners.
We evalueren de resultaten van 'StartToGrow' en de bijdrage aan dienstverlening voor Woensdrechtse (door)starters.
We faciliteren behoud en versterking van de intensieve samenwerking tussen overheden, ondernemers en onderwijs (Triple Helix), waaronder het composiet maintenance center.
We faciliteren de ontwikkeling van de uitbreiding van bedrijventerrein Driehoeven op een verantwoorde wijze.
We faciliteren initiatieven en geven waar nodig kaders aan.
We gebruiken de resultaten van het uitgevoerde koopstromenonderzoek voor een herijking van de Detailhandelsvisie en de Economische Visie. Daarnaast herijken we de visie Bedrijventerreinen.
We geven invulling aan de opgaven zoals die zijn geformuleerd in de Regionale Energie Strategie. We gebruiken hiervoor onder andere de opbrengsten van de zonneparken als bron van inkomsten.
We geven uitvoering aan de plannen van aanpak voor de ombuigingsdoelstellingen en maken daarbij samen met het bestuur bewuste keuzes over wat haalbaar is. (zie bijlage F)
We geven uitvoering aan het Informatiebeleidsplan 2020-2024 conform de daarin opgenomen prioritering en planning.
We geven uitvoering aan het Integraal Huisvestings Plan (in 2021 betekent dat: vernieuwbouw De Meulenrakkers en actualisatie IHP op basis van actuele leerlingprognoses).
We geven uitvoering aan het Privacybeleid 2020.
We geven uitvoering aan het project verbetering interne beheersing dat is gebaseerd op de management letter over 2019 van de accountant.
We geven, in samenwerking met Aviolanda, het ZuidWestHoek college, ROC West-Brabant en de Avans Hogeschool, vorm aan de doorlopende leerlijn (VMBO, MBO, HBO) op het gebied van dronetechnieken.
We hanteren de uitgangspunten van de kadernota Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering 2021 van de VNG.
We houden jaarlijks een legal audit die leidt tot verbeterpunten die we implementeren.
We implementeren de handhaving volgens de Omgevingswet al dan niet in samenwerking met andere stakeholders en gemeenten.
We implementeren de wet Modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer en de Wet open overheid.
We implementeren een integrale personeelsmonitor.
We implementeren tijdig ontwikkelingen als de Wet Open Overheid (WOO), Archiefwet, Wet Elektronische Publicaties.
We informeren 3x per jaar over de consequenties voor onze gemeente van de herijking van de algemene uitkering en de gevolgen van het landelijk beleid na verkiezingen.
We investeren waar mogelijk in extra verduurzaming.
We maken gebruik van (signalering via) social media.
We monitoren de mutaties in de voorziening APPA tijdig en doen een voorstel voor het verwerken in de begroting.
We monitoren de resultaten van het beleid door kwaliteit, cliënttevredenheid en kosten te meten. Op basis hiervan sturen we bij waar nodig.
We ondersteunen 'StartToGrow'. Zij organiseren kennisprogramma's, netwerkbijeenkomsten en bedrijfsbezoeken voor starters.
We onderzoeken de kansen voor samenwerking en rapporteren daarover in kwartaal 4 van 2021.
We onderzoeken hoe we het aandeel restafval kunnen verminderen door het scheidingsgedrag te verbeteren.
We onderzoeken welke onderwijszorgarrangementen in het regulier onderwijs nodig zijn en waar nodig passen we ons stelsel hierop aan.
We ontwikkelen een datafundament met een heldere governance- en beheersstructuur op het gebied van gegevensmanagement binnen de Equalit-samenwerking.
We ontwikkelen een kwaliteitsmeting, waarin jeugdigen en ouders hun ervaringen met zorgaanbieders, jeugdprofessionals en jeugdbeschermers kunnen beoordelen. Dit kan ouders en jeugdigen helpen bij het maken van keuzes voor zorg.
We optimaliseren de inzamelfaciliteiten om inwoners in staat te stellen afval beter te scheiden en de kosten van afval zoveel mogelijk te beperken. We communiceren hier continu over richting onze inwoners, waaronder ook specifiek de jeugd.
We organiseren dienstverlening en communicatie dicht bij elkaar.
We organiseren met de Veiligheidsregio een rampenoefening 2021, indien mogelijk een grensoverschrijdende.
We profileren (de successen van) Woensdrecht op het gebied van projectcommunicatie.
We signaleren en organiseren noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers.
We starten de bestemmingsplanprocedure of ronden die af voor o.a. : woningbouw in het Masterplan Hoogerheide Deelplan Zuid, woningbouw aan de Ossendrechtseweg 61 te Hoogerheide en woningbouw op het voormalige terrein van de voetbalvelden van METO.
We starten met de herstructurering van het sportcomplex VIVOO te Huijbergen i.s.m. een bouwplan voor starters en senioren.
We stellen bij het integraal veiligheidsplan jaarschijf 2021 op en we voeren het uit.
We stellen een Beleidsplan Erfgoed en Monumenten vast.
We stellen een geactualiseerd Beheersplan Openbare Ruimte vast om het onderhoudsniveau van het openbaar groen en andere voorzieningen in de openbare ruimte te bepalen.
We stellen een geactualiseerd Groenbeleidsplan (inclusief Bomenbeleidsplan) vast om het groene karakter van de gemeente vast te leggen, te borgen en te beschermen.
We stellen een nieuwe planperiode op voor het meerjaren onderhoudsplan.
We stellen een voorlopige warmtevisie vast en voeren deze uit.
We stellen in 2021 de ENSIA-rapportage 2020 vast met een verbeterplan en dienen deze tijdig in bij de autoriteit.
We stemmen onze dienstverlening af op de behoefte van de klant, stellen ons hierbij flexibel op en we bewegen mee met bestaande dynamiek.
We stimuleren en faciliteren maatschappelijke initiatieven en staan open voor uitdagingen op het gebied van Right to Challenge.
We sturen op leiderschap en eigenaarschap in de veranderde context.
We verbeteren de verbinding binnen de integrale toegang. Zowel tussen beleid en uitvoering, als tussen de deeldomeinen (voorliggend veld, Jeugd, Jeugdgezondheidszorg/onderwijs, Werk en inkomen en Wmo).
We verbinden partijen (onderwijs, bedrijfsleven, overige organisaties en overheid) gericht op tijdige beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel en het ontwikkelen, aanjagen en uitvoeren van duurzame en innovatieve projecten.
We vereenvoudigen de toegang tot de geïndiceerde zorg en ondersteuning (maatwerkvoorzieningen), zodat inwoners zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen en regelen. Wie dat niet kan, helpen we daarbij.
We vergroten de awareness, zowel in de eigen organisatie als in de samenleving. Dit doen we door aan te sluiten bij landelijke/regionale campagnes.
We verstevigen de samenwerking tussen partijen die lichte jeugdzorg bieden. Op het gebied van de complexe jeugdzorg, heeft het intensiveren van de samenwerking reeds tot positieve resultaten geleid.
We verstevigen onze grondpositie op verantwoorde wijze.
We voeren de ambities vanuit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie uit, wat met name bestaat uit een gebied-dekkende stresstest, risicodialoog met relevante gebiedspartner en een gezamenlijke uitvoeringsagenda met maatregelen.
We voeren de jaarlijkse accountgesprekken met de beheerder van het Multifunctioneel Centrum (MFC).
We voeren de taken in het kader van Vergunningen, Toezicht en Handhaving uit in samenwerking met onze handhavingspartners volgens de kwaliteitscriteria.
We voeren een onderzoek uit of de detailhandelsbestemmingen buiten het clustergebied, die niet in gebruik zijn, geherprogrammeerd kunnen worden naar een andere bestemming. Dat integreren we in het op te stellen omgevingsplan.
We voeren het plan van aanpak uit voor de verdere ontwikkeling van servicelijn naar Klant Contact Centrum.
We voeren landschappelijke projecten (waaronder Van A naar B) uit die gefinancierd worden uit het Groenfonds en anterieure overeenkomsten onder andere uit de zonneparken.
We voeren minimaal twee integrale acties/controles uit.
We voeren projecten uit die in de Uitvoeringsagenda Brabantse Wal zijn opgenomen.
We voeren structureel overleg met de winkeliersverenigingen en faciliteren ze waar mogelijk. Dat doen we ook met de bedrijvenvereniging ZuidWestHoek en ZLTO.
We voeren toezicht en handhaving uit conform het Handhavingsprogramma. We passen dit bewust en transparant aan, indien de dynamiek van de omgeving dit vraagt.
We voldoen aan (wettelijke) verantwoordingsvereisten op het gebied van o.a. Besluit begroting en verantwoording (BBV), interbestuurlijk toezicht (IBT), archiefvereisten, ENSIA, privacy, AO/IC.
We voldoen aan de ENSIA-vereisten 2021.
We werken in proeftuinen aan nieuwe, bij de verander(en)de doelgroep passende, vormen van activering. Dit doen we vanuit de ketensamenwerking tussen de ISD, Werkplein Hart van West-Brabant, WVS en de doorontwikkeling van de Stichting Samenwerken.
We werken samen met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs om zorg in onderwijstijd voor het speciaal onderwijs te organiseren door middel van het draaien van pilots binnen de jeugdhulpregio West-Brabant West.
We zetten de functie van grondposities om zodat gewenste ontwikkelingen mogelijk kunnen worden gemaakt. We onderzoeken daartoe de haalbaarheid van woningbouw op een voormalig deel van het sportcomplex van METO te Hoogerheide.
We zetten het traject “Welkom in Woensdrecht” verder voort, waarbij medewerkers worden getraind en gecoacht in houding en gedrag.
We zetten in op activiteiten ter bevordering van de psychische gezondheid (waaronder preventie van depressie en eenzaamheid).
We zetten in op activiteiten ter bevordering van een gezonde leefstijl en vitaliteit (waaronder het voorkomen en verminderen van overgewicht, roken, (schadelijk) alcoholgebruik en drugs).
We zetten in op de vergroting van kennis en bewustwording over duurzaamheid bij inwoners, organisaties en de gemeentelijke organisatie.
We zetten in op doorontwikkeling van het huidige ondersteuningsaanbod middels het project Effectievere en Efficiëntere Wmo in samenwerking met onze zorgpartners.
We zetten in op intensiever contact met bedrijven en investeren in de relatie. We gaan in gesprek met de bedrijven over hoe we tot een kwaliteitsverbetering kunnen komen en vertalen dit in het op te stellen omgevingsplan.
We zetten in op preventie en vroegsignalering en stimuleren daartoe de samenwerking tussen de partners in het voorliggend veld onderling.
We zorgen ervoor dat de gemeentelijke informatiepositie op orde is door actieve inzet op het lokale en het districtelijke informatieplein, in nauwe samenwerking met diverse ketenpartners.
We zorgen ervoor dat onze partners in het sociaal domein een welzijnsaanbod ontwikkelen dat inspeelt op de daadwerkelijke behoefte per dorp, waardoor mensen in de gelegenheid gesteld worden langer zelfstandig te wonen.
Wij stimuleren een integrale samenwerking tussen en met onze partners, zodat armoede- en schuldenproblematiek in samenhang met overige levensdomeinen wordt aangepakt.
Wij zetten in op effectieve vroegsignalering. Dit wil zeggen dat we tijdig en proactief actie ondernemen, mede aan de hand van signalen van partners, voordat problemen escaleren.
Wij zoeken samenwerking op ten behoeve van efficiëntie, effectiviteit en kwaliteit.
Vorige
/ 587
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk